Anthony Perkins

1932 -1992 Regisseur, Acteur

Anthony Perkins (1932-1992) is regisseur en acteur.
Er zijn 65 films gevonden.

In the Deep Woods

1992 | Thriller

Verenigde Staten 1992. Thriller van Charles Correll. Met o.a. Anthony Perkins, Rosanna Arquette, Will Patton, D.W. Moffett en Chris Rydell.

Zwanezang en laatste film van de in 1992 aan AIDS bezweken Perkins als een sinistere privédetective die Arquette moet beschermen tegen een seriemoordenaar. Onder de verdachten: Patton als een federale agent die verlekkerd is op haar, Rydell als haar broer, Moffett als een zakenrelatie van haar broer en last but not least Perkins die uiteraard in een PSYCHO-achtig huis woont. Het is Perkins aan te zien dat hij de klus doodziek afwerkt. Naar het boek van Nicholas Conde, met een te zonneklare intrige.

Los gusanos no llevan bufanda

1991 | Misdaad, Komedie, Actiefilm

Spanje 1991. Misdaad van Javier Elorrieta. Met o.a. Clayton Rohner, Cristina Piaget, José Luis Lopéz Vázquez, Anthony Perkins en Jack Taylor.

Het scenario van Santiago Moncada loopt niet over van de originele invallen en zou regelrecht afkomstig kunnen zijn van een aflevering uit de serie [KL]The Persuaders[KLE] met Roger Moore als Lord Brett Sinclair en Tony Curtis als Danny Wilde van twintig jaar geleden. Gebrilde Adam Kent (Rohner) uit New York krijgt (van zijn baas) net zoals Tony Curtis een koffertje met een waardevolle inhoud, waarop de nodige liefhebbers loeren, aan een ketting om de pols geklonken. Net zoals in [KL]The Persuaders[KLE] vliegt het koffertje de lucht in, als het niet geopend wordt met de juiste, speciaal gemaakte sleutel. Vlak voor de overdracht op het Madrileense vliegveld Barajas ontstaat een schietpartij (waar Arabische schurken achter zitten) en wordt Kent ternauwernood gered door een knappe, onbekende vrouw (Piaget) die hem laat onderduiken in haar appartement. Adam is bevriend met Ernest Peabody (McDowall) van de Amerikaanse ambassade en vraagt Maria (zo heet zij) contact met hem op te nemen. Ondertussen vallen de Arabieren opnieuw aan en nemen Adam in zijn nakie, maar met het koffertje, gevangen. Adam ontsnapt en rent in zijn blootje door de Spaanse hoofdstad en brengt heel wat consternatie teweeg en wordt door een hoge officier (L[KA1]opez V[KA1]azques) gehouden voor de minnaar van zijn vrouw. Na de nodige verkleedpartijen, o.a. als prostitu[KA1]ee en non (achterna gezeten door een priester die hem wil doden) ontmoet Adam de Mechanical Man (Perkins), een coureur met één oog en één arm en eindigt de film in een male-striptent voor vrouwen. Flink wat actie die tegen het einde behoorlijk vertraagt en een onbeduidende rol voor de aantrekkelijke Piaget. Je moet vooral niet nadenken over de plot. Wie die raad opvolgt, kan heerlijk genieten van een avondje ouderwets entertainment. Het camerawerk is van Angel Luis Fernández. Exporttitel: THE NAKED TARGET.

Der Mann nebenan

1991 | Thriller

Duitsland 1991. Thriller van Petra Haffter. Met o.a. Anthony Perkins, Uwe Bohm, Sophie Ward, Straford Johns en James Aubrey.

Perkins als de keurige boekhouder, die al twintig jaar op hetzelfde adres woont. Hij ontvangt nooit damesbezoek. Door een jeugdtrauma leidt hij een dubbelleven als gestoorde seriemoordenaar. Als in het huis waar hij zijn appartement gehuurd heeft, een nieuwe bewoner komt met dezelfde achternaam en dezelfde initialen, neemt zijn leven een dramatische wending dat leidt tot zijn ontmaskering. Spannende film naar de bekroonde roman van Ruth Rendell met Perkins in de hoofdrol, die doet wat men van hem verwacht. Scenario van regisseuse Haffter. Camerawerk van Frank Brühne.

Psycho IV: The Beginning

1990 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1990. Horror van Mick Garris. Met o.a. Anthony Perkins, Henry Thomas, 0livia Hussey, CCH Pounder en Warren Frost.

Perkins keert terug als Norman Bates, maar hij is nog paranoïder dan eerst. Hij brengt namelijk zijn kindertijd terug in herinnering en denkt weer aan zijn geschifte, dominerende moeder, die als een soort slet wordt neergezet door Hussey. Joseph Stefano, die het scenario schreef voor de oorspronkelijke Hitchcock-film, deed dat eveneens voor deze productie, maar daarmee is al genoeg gezegd. Gemaakt voor kabeltv.

Psycho IV - The beginning

1990 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1990. Horror van Mick Garris. Met o.a. Warren Frost, CCH Pounder, Olivia Hussey, Henry Thomas en Anthony Perkins.

Norman is gelukkig getrouwd met de psychologe Connie. De gebeurtenissen die allemaal eerder hebben plaatsgevonden, lijken definitief tot het verleden te behoren. Ook de demonen in zijn lichaam zijn tot rust gekomen. Op een avond wordt er in een talkshow op tv gesproken over een onderwerp dat Norman erg aanspreekt: de wereld tussen fantasie en werkelijkheid. Hij besluit mee te doen en belt op. Terwijl hij in de uitzending is, komt Norman in een flashback terecht, waarbij alles van vroeger weer naar boven komt

I'm Dangerous Tonight

1990 | Horror

Verenigde Staten 1990. Horror van Tobe Hooper. Met o.a. Anthony Perkins, Daisy Hall, R. Lee Ermey, Natalie Schafer en Mary Frann.

Hooper baseerde zich op een kort verhaal van Cornel Woolrich over een demonische Azteken-cape die iedereen behekst die hem aanraakt. Met medewerking van Perkins, die weer eens eng doet, is hij er bijna - maar net niet helemaal - in geslaagd een goede film te maken. Gemaakt voor kabel-tv.

Daughter of Darkness

1990 | Horror

Verenigde Staten 1990. Horror van Stuart Gordon. Met o.a. Anthony Perkins, Mia Sara, Jack Coleman, Robert Reynolds en Dezso Garas.

Een romantische Amerikaanse (Sara) ontdekt op een reis naar Roemeni[KA3]e dat zij de dochter is van de tweehonderd jaar oude vampierenprins Anton Crainic (effectief gespeeld door Perkins). Als de vader uit liefde voor zijn dochter zich wil ontrukken aan zijn naaste omgeving van bloedzuigers, laadt hij hun vloek op zich en komt om in een verzengend vuur. De behoorlijk gemaakte film is voorzien van voldoende angstmakers zoals het nodige bloed enz., maar begeeft zich op glad ijs met nieuwe voor de vampierentraditie onlogische ideeën: inplaats van de tanden hebben de vampieren een sneldraaiende zuigtong en komen ze om door vuur inplaats van de houten spies door het hart. Scenario van Andrew Laskos.

Edge of Sanity

1989 | Horror

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1989. Horror van Gérard Kikoine en Gerald Kikoine. Met o.a. Anthony Perkins, Glynis Barber, Sarah Maur-Thorp, David Lodge en Ben Cole.

Een groteske karikatuur van `Dr. Jekyll and Mr. Hyde` (de oorspronkelijke auteur Robert Louis Stevenson wordt zelfs niet eens vermeld), dat mank gaat aan een te veel aan d[KA1]etails. Jekyll (Perkins) ontdekt bij toeval de geheime formule van Hyde en verandert (heel weinig overigens) in Jack The Ripper. Smakeloos, zinloos en heel naar.

Shadow of Death

1988 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1988. Horror van Robert Kirk. Met o.a. Anthony Perkins, Deborah Foreman, Clayton Rohner en Lyle Alzado.

Perkins als een wat perverse filmregisseur wil in een oude gevangenis een low-budget horrorfilm opnemen maar (half)terechtgestelden spoken er echt op los. Eerste deel is vrij genietbaar, in het tweede deel gaat de film echt lijken op het genre dat men aanvankelijk leek te parodiëren. Sommige fragmenten zijn smakeloos, tenzij dat de bedoeling was. Perkins verving in laatste instantie de doodzieke Roddy McDowall.

Lucky Stiff

1988 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1988. Horror van Anthony Perkins. Met o.a. Joe Alaskey, Donna Dixon, Jeff Kober, William Morgan Sheppard en Barbara Howard.

Alaskey, een grote timide kerel, heeft problemen met vrouwen. Hij is net weer in de steek gelaten, terwijl alles klaar was voor het huwelijk. Eenzaam gaat hij met kerstvakantie naar Lake Tahoe, en daar ontmoet hij de betoverende Dixon, die direct voor hem valt. Ze nodigt hem uit om Kerstmis bij haar ouders te vieren. Wat hij niet beseft is dat ze een kannibalistische familie heeft en dat hijzelf het kerstdiner zal zijn. Vrolijke zwarte komedie, die wat traag op gang komt maar naar het einde toe enkele knappe momenten kent. Tweede (en laatste) film van regisseur Perkins haalt nooit het peil van een PSYCHO, maar dankzij het doordachte spel van Alaskey blijft het scenario van Pat Proft aanvaardbaar. Fotografie van Jacques Haitkin.

Destroyer

1988 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1988. Horror van Robert Kirk. Met o.a. Deborah Foreman, Clayton Rohner, Lyle Alzado, Anthony Perkins en Tobias Andersen.

De stevig uit de kluiten gewassen Alzado, die van huis uit een speler is in een American Footbal-team, speelt in deze film een maniak die zijn executie heeft overleefd en woont in de inmiddels verlaten gevangenis, die gebruikt wordt om een film in op te nemen. Hoewel de wrede horror-film vlot begint, wordt hij al gauw erg vervelend. Het beeld dat gegeven wordt over het maken van de film 'Death House Dolls' met Perkins als regisseur is veel leuker.

Psycho III

1986 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1986. Thriller van Anthony Perkins. Met o.a. Anthony Perkins, Diana Scarwid, Jeff Fahey, Roberta Maxwell en Hugh Gillin.

Totaal overbodige voortzetting van het bloedige verhaal van Norman Bates, de snedigste motelhouder uit de filmgeschiedenis. Perkins speelt niet alleen de rol opnieuw, hij fungeert tevens als regisseur. De sheriff is ervan overtuigd dat Bates genezen is, maar de dorpelingen denken daar anders over, zeker wanneer er weer doden vallen. Ondanks de vele knipoogjes naar het Hitchcock- origineel, komt deze aflevering nooit boven het banale stalk `n slash-genre uit. Robert Bloch (de originele auteur) wou er, om begrijpelijke redenen, niet mee geassocieerd worden. Wel mooi camerawerk van Bruce Surtees en een knappe soundtrack van Carter Burwell. Nog één sequel volgde, voordat de vroegtijdige dood van Perkins een einde maakte aan Norman Bates.

Double Negative

1986 |

1986. George Bloomfield. Met o.a. Anthony Perkins, Michael Sarrazin, Al Waxman, Kate Reid en Susan Clark.

Totaal overbodige voortzetting van het bloedige verhaal van Norman Bates, de snedigste motelhouder uit de filmgeschiedenis. Perkins speelt niet alleen de rol opnieuw, hij fungeert tevens als regisseur. De sheriff is ervan overtuigd dat Bates genezen is, maar de dorpelingen denken daar anders over, zeker wanneer er weer doden vallen. Ondanks de vele knipoogjes naar het Hitchcock- origineel, komt deze aflevering nooit boven het banale stalk `n slash-genre uit. Robert Bloch (de originele auteur) wou er, om begrijpelijke redenen, niet mee geassocieerd worden. Wel mooi camerawerk van Bruce Surtees en een knappe soundtrack van Carter Burwell. Nog één sequel volgde, voordat de vroegtijdige dood van Perkins een einde maakte aan Norman Bates.

The Glory Boys

1985 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1985. Thriller van Michael Ferguson. Met o.a. Rod Steiger, Anthony Perkins, Joanna Lumley, Alfred Burke en Gary Brown.

Drie Arabische terroristen worden in Noord-Frankrijk door de politie klemgereden. Twee van hen sterven in de schermutselingen, maar de derde (Brown) kan ontsnappen. Volgens de Isra[KA3]elitische geheime dienst hebben ze de opdracht atoomexpert Prof. David Sakarev (Steiger) te doden tijdens zijn studiebezoek aan Londen. Aanvankelijk weigert Sakarev te gaan, maar hij wordt gedwongen door het ministerie, daar toegeven aan de terroristen de veiligheid van de staat in gevaar brengt. De Britse politie staat voor de onmogelijke taak om de moordenaar te vinden voordat deze kan toeslaan. Al wat ze weten is dat de Arabier samenwerkt met de Ierse terrorist Kieron McCoy (Harris). Jones (Burke), hoofd van de Britse geheime dienst, doet beroep op speciale agent Jimmy (Perkins) om de aanslag te verijdelen. Spannende politieke thriller die vooral aandacht heeft voor de werking van het apparaat, van de politie zowel als van de terroristen. Steiger is schitterend in zijn rol van de koppige geleerde, maar Perkins als de gefrustreerde agent is een pijnlijke miscast. Gerald Seymour baseerde het scenario op zijn gelijknamige roman. Achter de camera stond Allan Pyrah.

Hitchcock, Il Brivido del Genio

1985 | Documentaire, Biografie

Italië 1985. Documentaire van Francesco Bortolino. Met o.a. Claudio Masenza, Patricia Hitchcock, Anne Baxter, Joan Fontaine en Judith Anderson.

Deze 16 mm-documentaire over een van de grootste filmregisseurs zit zo slecht in elkaar, met weerzinwekkende reprodukties van oude filmfragmenten, dat Hitchcock door de grond zou gaan als hij daar niet reeds in lag. De driedelige voor de Italiaanse televisie gemaakte documentaire is bedoeld als ode aan de meester van de suspense, maar is een belediging voor zijn nagedachtenis en een misselijkmakende commentator als Donald Spoto, schrijver van de omstreden Hitchcock-biografie Dark Side of a Genius, maakt het nog erger. Alleen Noiret en Fontaine zorgen voor kostelijke interviews.

Terror in the Aisles

1984 | Horror

Verenigde Staten 1984. Horror van Andrew J. Kuehn en Andrew Kuehn. Met o.a. Nancy Allen, Donald Pleasence, Clint Eastwood, Jack Nicholson en Anthony Perkins.

Pleasence en Allen leiden ons door een doolhof van beroemde en minder beroemde horrorscènes uit 63 films. Van THE EXORCIST tot CARRIE, JAWS, POLTERGEIST, SCANNERS, PSYCHO en ABBOTT & COSTELLO MEET FRANKENSTEIN. Niet bepaald origineel en de vraag is: voor welk publiek? Griezelfanaten kennen deze scènes en wie niet van het genre houdt, kijkt toch niet. Enkele fragmenten werden opvallend origineel in elkaar verwerkt, maar die kunnen de film niet redden. Voor de montage tekende Gregory McClatchy. Commentaar en scenario zijn afkomstig van Margery Doppelt. John A. Alonzo stond in voor het nieuwe beeldmateriaal.

Crimes Of Passion

1984 | Thriller, Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1984. Thriller van Ken Russell. Met o.a. Kathleen Turner, Anthony Perkins, John Laughlin, Annie Potts en Bruce Davison.

De kleine zelfstandige Laughlin aanvaardt een bijverdienste als privé-detective en krijgt de opdracht Turner te schaduwen. Hij ontdekt dat ze na haar dagtaak als mode- ontwerpster van identiteit verandert en 's nachts in een goor motel als de verleidelijke China Blue mannen tegen betaling het hoofd, zintuigen en organen op hol brengt. Laughlin raakt gefascineerd door China Blue... Russell liet z'n gebruikelijke hysterische 'spielereitjes' achterwege en verfilmde het complexe, intelligente scenario van Barry Sandler met opmerkelijke beheersing. De intense vertolkingen van Turner en de opvallend sterk debuterende Laughlin dragen bij tot de onmiskenbare stootkracht van deze integere, belangrijke en bovenal buitengewoon boeiende film. Niet te missen. Camerawerk van Richard Bush.

The Sins of Dorian Gray

1983 | Drama, Horror

Verenigde Staten 1983. Drama van Tony Maylam. Met o.a. Anthony Perkins, Joseph Bottoms, Belinda Bauer, Olga Karlatos en Michael Ironside.

Dorian draagt dit keer een rokje wanneer ze kijkt hoe haar portret ouder wordt in deze jaren-tachtig-modernisering van Oscar Wilde's macabere verhaal. Een ongebruikelijk uitstapje van de Rankin/Bass-tekenfilmmensen, waar ze beter niet aan hadden kunnen beginnen.

Psycho II

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1983. Horror van Richard Franklin. Met o.a. Anthony Perkins, Vera Miles, Meg Tilly, Robert Loggia en Dennis Franz.

Vervolg op de klassieker Psycho van Alfred Hitchock, begint met de vrijlating van Norman Bates (Perkins), 22 jaar na zijn veroordeling. Hij wordt opgewacht door Miles, de zuster van de vermoorde Leigh. Zij kan maar niet begrijpen dat hij weer de maatschappij in wordt gestuurd, ondanks zijn genezing. Bates keert terug naar het motel, waar de herinneringen opnieuw bovenkomen. Minder sterk als het origineel, weet Franklin volop suspense te brengen, met de nodige knipoogjes naar de meester. Het scenario werd geschreven door Tom Holland, nadat de originele auteur, Robert Bloch, zijn script terugtrok wegens onenigheid met de producenten. Hij liet het wel in boekvorm verschijnen. Fotografie van Dean Cundey en een muzikaal eerbetoon aan Bernard Herrman door Jerry Goldsmith. Ook werden er nog een sequel en een prequel gemaakt.

Double Negative

1980 | Thriller

Canada 1980. Thriller van George Bloomfield. Met o.a. Michael Sarrazin, Susan Clark, Anthony Perkins, Howard Duff en Kate Reid.

Warrige, irritante thriller, waarin geestelijk gekwelde fotojournalist Sarrazin probeert de moordenaar van zijn vrouw op te sporen. Sarrazin is poezelig als altijd; jammer van Clark. Naar The Three Roads van Ross McDonald.

Winter Kills

1979 | Komedie, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1979. Komedie van William Richert en William Richart. Met o.a. Jeff Bridges, John Huston, Anthony Perkins, Sterling Hayden en Eli Wallach.

De jongere broer van een vermoorde Amerikaanse president probeert zelf de zaak op te lossen en hij doet een boekje open over verschillende politieke idiote betweters. De enige pret in deze sjieke onzinfilm is het proberen te ontdekken wie van de medespelers de meeste gêne verraadt. Scenario van de regisseur. Gefilmd in Panavision.

Twee vrouwen

1979 | Drama, Romantiek

Nederland 1979. Drama van George Sluizer. Met o.a. Bibi Andersson, Sandrine Dumas, Anthony Perkins, Kitty Courbois en Tilly Perin-Bouwmeester.

De gescheiden Laura (Andersson) knoopt een relatie aan met de veel jongere Sylvia (Dumas), tot verbazing van haar ex-man Alfred (Perkins). Wanneer Laura ontdekt dat Sylvia ook met Alfred aanpapt, blijven de (melo)dramatische verwikkelingen niet uit. De internationaal ingestelde Sluizer (Spoorloos) vertaalde de gebeurtenissen uit de roman van Harry Mulisch naar het Engels om een grotere markt te bereiken en met zijn favoriete acteurs te kunnen werken. Die zetten de personages met gepaste afstandelijkheid neer, zodat een fascinerende, moderne Griekse tragedie ontstaat.

The Black Hole

1979 | Sciencefiction, Familiefilm

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Gary Nelson. Met o.a. Maximilian Schell, Anthony Perkins, Robert Forster, Joseph Bottoms en Yvette Mimieux.

Aan het eind van de 22e eeuw treft een ruimteschip aan de rand van een zwart gat een oude ruimtecruiser aan, die meer dan twintig jaar geleden spoorloos verdween. Een groep onderzoekers dringt naar binnen en ze ontdekken tot hun verbazing dat slechts één bemanningslid, de gekke dokter Schell, overleefde, omringd door een aantal high-tech robots. Sympathieke SF, geënt op het succes van de STAR TREK-serie, met uitstekende acteurs en een vlot verteld scenario van Jeb Rosebrook, Bob Barbasch, Richard H. Landau en Gerry Day. De speciale effecten zijn niet altijd even geslaagd, waardoor de film wat goedkoop aandoet, maar liefhebbers van het genre zullen er toch plezier aan beleven. Fotografie van dit Disney-produkt is van de hand van Frank Phillips en Art Cruickshank, begeleid door een sterke score van John Barry.

North Sea Hijack

1979 | Actiefilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1979. Actiefilm van Andrew V. McLaglen. Met o.a. Roger Moore, Anthony Perkins, James Mason, Michael Parks en David Hedison.

Zes terroristen hebben een Noors bevoorradingsschip gekaapt en zetten koers naar de booreilanden in de Noordzee. Ze voorzien de twee grootste van explosieven en eisen van de Britse regering een losgeld van 25 miljoen pond. Een vakkundig gemaakte actieprent doorspekt met rake Britse humor. Verrassend goede vertolkingen. Ook bekend als Assault Force.

Horror Show, 60 Magical Years of Movie Monsters, Madmen and Other

1979 | Horror, Documentaire

Verenigde Staten 1979. Horror van Richard Schickel.

Een door Anthony Perkins gepresenteerde compilatie van fragmenten uit `klassieke` horror- en SF-films. De film is tamelijk eenzijdig, doordat vrijwel al het gebruikte materiaal uit de Universal-archieven afkomstig is (met héél veel scènes uit JAWS), maar is niettemin amusant. Ook bekend als THE HORROR SHOW, THE CREATURES OF THE NIGHT.

You Cry First

1978 |

1978. George Schaefer. Met o.a. Mary Tyler Moore, Anthony Perkins, Jennifer Warren, Richard Crenna en Florence Eldridge.

Een door Anthony Perkins gepresenteerde compilatie van fragmenten uit `klassieke` horror- en SF-films. De film is tamelijk eenzijdig, doordat vrijwel al het gebruikte materiaal uit de Universal-archieven afkomstig is (met héél veel scènes uit JAWS), maar is niettemin amusant. Ook bekend als THE HORROR SHOW, THE CREATURES OF THE NIGHT.

Remember My Name

1978 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1978. Drama van Alan Rudolph. Met o.a. Geraldine Chaplin, Anthony Perkins, Moses Gunn, Berry Berenson en Jeff Goldblum.

Deze dromerige film toont in brokken het verhaal van een uit de gevangenis ontslagen vrouw, die vastbesloten is om het nieuwe leven van haar ex-man te ontregelen. Een stemmige, provocerende film, niet voor ieders smaak; treffende gezongen blues op de geluidsband. Geproduceerd door Robert Altman.

Les Misérables

1978 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1978. Avonturenfilm van Glenn Jordan. Met o.a. Richard Jordan, Anthony Perkins, Cyril Cusack, Claude Dauphin en John Gielgud.

Een fraaie nieuwe versie van het klassieke verhaal van Victor Hugo over Jean Valjean die een brood stal omdat hij honger had en vervolgens werd gearresteerd en veroordeeld tot dwangarbeid. Na zijn ontsnapping laat het verleden hem niet meer los als de terrierachtige inspecteur Javert achter hem aan zit. Jordan als Valjean en Perkins als Javert houden de aandacht vast en het vlotte tempo van de film houdt je ongemerkt aan je stoel gekluisterd. Sprankelende bijrollen van Gielgud en Dauphin (zijn laatste rol) en een paar bekende Britse gezichten in cameo's.

First, You Cry

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van George Schaefer. Met o.a. Mary Tyler Moore, Anthony Perkins, Richard Crenna, Jennifer Warren en Florence Eldridge.

Goed bedoelde en gunstig ontvangen, maar vreemd genoeg weinig boeiende dramatisering van nieuwscorrespondente Betty Rollin's boek over haar borstamputatie, met de eigenwijze Moore in een buitengewoon dramatische rol.

Mahogany

1975 | Drama, Muziek, Romantiek

Verenigde Staten 1975. Drama van Berry Gordy. Met o.a. Diana Ross, Billy Dee Williams, Anthony Perkins, Jean-Pierre Aumont en Beah Richards.

Een rare, vervelende affaire over een mode-ontwerpster die wereldberoemd wordt en dan alleen nog maar het geluk kan vinden in de armen van een weinig succesvolle vriend. Houterige rollen, behalve Perkins' verlengstuk van zijn PSYCHO-rol.

Murder on the Orient Express

1974 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.

Puur genot om de stoet aan beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet had de tegenwoordigheid van geest om de grote namen allen tot hun recht te laten komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere eervolle bijrollen. Over eersteklas trein gesproken.

Lovin' Molly

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Anthony Perkins, Beau Bridges, Blythe Danner, Edward Binns en Susan Sarandon.

Danner is precies goed in een verder onverschillige verfilming van Larry McMurtry's roman Leaving Cheyenne over twee vrienden in Texas en hun levenslange liefde voor dezelfde vrouw.

The Life and Times of Judge Roy Bean

1972 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1972. Western van John Huston. Met o.a. Paul Newman, Ava Gardner, Victoria Principal, Jacqueline Bisset en Anthony Perkins.

Een ironische westernsage met surrealistische kantjes. Newman speelt de rechter die zichzelf heeft benoemd en die over een dorre streek regeert. Hij komt verschillende kleurrijke figuren tegen als de stad groeit en zichzelf consolideert. Boeiende bijrolletjes van Keach, Huston, McDowall en Gardner als Lilly Langtry. Scenario vn John Milius. Ook bekend als ROY BEAN, THE HANGING JUDGE.

Play It As It Lays

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Frank Perry. Met o.a. Tuesday Weld, Anthony Perkins, Tammy Grimes, Adam Roarke en Ruth Ford.

Deze filmversie van Joan Didions best-seller over de verwaarloosde vrouw van een egocentrische filmregisseur wordt gesteund door de rollen van Weld en Perkins. Het verhaal is geloofwaardig genoeg, maar kabbelt weinig overtuigend voort.

Quelqu'un derrière la porte

1971 | Thriller

Italië/Frankrijk 1971. Thriller van Nicolas Gessner. Met o.a. Charles Bronson, Anthony Perkins, Jill Ireland, Henri Garcin en Agathe Natanson.

Een psychiater die door zijn vrouw wordt bedrogen, probeert zich te wreken door een patiënt met geheugenverlies die aan hem is toevertrouwd. De mogelijkheden van verhaal en hoofdrollen hadden een spannende thriller kunnen opleveren, maar de regie houdt het middelmatig. Ireland is nogal ridicuul als femme fatale.

Quelqu'un Derriere La Porte

1971 | Thriller

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1971. Thriller van Nicolas Gessner. Met o.a. Anthony Perkins, Jill Ireland en Charles Bronson.

Een psychiater die door zijn vrouw wordt bedrogen, probeert zich te wreken door een patiënt met geheugenverlies die aan hem is toevertrouwd. De mogelijkheden van verhaal en hoofdrollen hadden een spannende thriller kunnen opleveren, maar de regie houdt het middelmatig. Ireland is nogal ridicuul als femme fatale.

La décade prodigieuse

1971 | Thriller

Italië/Frankrijk 1971. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Marlène Jobert, Orson Welles, Anthony Perkins, Michel Piccoli en Guido Alberti.

Een schuldgevoel over de verhouding met de jonge vrouw van zijn stiefvader brengt een jongeman in psychische crises en veroorzaakt geheugenverlies. Hij roept de steun van een vriend in die bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis de chantage van de echtgenote niet weet op te lossen. Als de zoon weer in een depressie is gevlucht, wordt het lijk van de stiefmoeder gevonden. Chabrol gebruikte een roman van Ellery Queen als eerbetoon aan Welles die de rol speelt van de zich oppermachtig wanende manipulator van zijn medemensen. Het scenario van Paul G[KA1]egauff, Eug[KA2]ene Archer en Paul Gardner is aan de zwakke kant, maar visueel (camerawerk van Jean Rabier) fascineert de film voortdurend.

WUSA

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Stuart Rosenberg. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Anthony Perkins, Laurence Harvey en Pat Hingle.

Als John Wayne slechte rechtse films mag maken, dan mogen de Newman`s zeker slechte linkse films maken. Het uitgangspunt is redelijk genoeg, maar de film wordt er niet beter van. Het is een verhaal over een supervaderlandslievend radiostation en de mensen die er werken w.o. deejay Newman, maar het resultaat lijkt meer op de redactionele kolom uit een progressief-kritisch, underground blaadje. Voor niet-Amerikanen die de titel niet meteen begrijpen: WUSA is de (zendvergunnings)naam van het station. Er wordt beweerd dat er behoorlijk gespeeld wordt in de film. Gedraaid in Panavision.

How Awful About Allan

1970 | Horror

Verenigde Staten 1970. Horror van Curtis Harrington. Met o.a. Anthony Perkins, Julie Harris, Joan Hackett, Kent Smith en Robert H. Harris.

De blinde, door schuldgevoelens bezeten pati[KA3]ent Perkins denkt genezen te kunnen worden door het ziekenhuis te verlaten en zich te koesteren in de aandacht van zijn zuster Katherine (Harris). Het aanwezige talent, het scenario, de regisseur en acteurs in aanmerking genomen, een bijzonder teleurstellende film.

Catch-22

1970 | Komedie, Oorlogsfilm, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Arthur Garfunkel en Jack Gilford.

1944. Een Amerikaans bommeneskader is gelegerd te Pianosa, ergens aan de Middellandse Zeekust. Een officier weigert nog langer te vliegen omdat de angst hem bekruipt. Angst is geen geldige reden om uit het leger ontslagen te worden. Volgens artikel 22 komen alleen geesteszieken hiervoor in aanmerking. Wie hiervan gebruik wil maken moet zelf het formulier invullen en verklaren dat hij gek is. Wie daartoe in staat is, beschikt echter nog over voldoende verstandelijke vermogens. De schitterende satirische roman van Joseph Heller is, zoals Nichols bewijst, eigenlijk onverfilmbaar. Het scenario van Buck Henry is te fragmentarisch en te overladen om onderhoudend te blijven, ondanks een fantastische cast. Een zwarte komedie in het genre van M*A*S*H, gemaakt met veel meer middelen, maar met veel minder resultaat. Fotografie van David Watkin. Gefilmd in Panavision.

Pretty Poison

1968 | Thriller, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1968. Thriller van Noel Black. Met o.a. Anthony Perkins, Tuesday Weld, Beverly Garland, John Randolph en Dick O'Neill.

Perkins is een vreemde jongeman, die in een fantasiewereld leeft. Op de fabriek waar hij werkt, ontmoet hij de optimistische middelbare scholiere Weld. Zij twijfelt niet aan zijn bewering dat zijn fabrieksbaantje een dekmantel is voor zijn activiteiten als CIA-agent. Hij wordt ontslagen en slaat helemaal door. Samen met Weld bedenkt hij een plannetje om de fabriek te saboteren. Maar dit leidt geheel onverwacht tot moord. Merkwaardige zwarte komedie, met Perkins in zijn beste rol sinds PSYCHO, terwijl ook Weld bijzonder sympathiek overkomt in een allesbehalve lieve rol. Het schitterende scenario is van de hand van Lorenzo Semple Jr., die zijn inspiratie haalde uit de roman She Let Him Continue van Stephen Geller, een geslaagde cocktail van bizarre humor en grove misdaad. Gefilmd door David Quaid.

Le scandale

1967 | Thriller

Frankrijk 1967. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Anthony Perkins, Maurice Ronet, Yvonne Furneaux, Stéphane Audran en Annie Vidal.

Een rijke champagne-verbouwster wil haar onderneming aan Amerikanen verkopen, maar ze is geen eigenares van het merk dat toebehoort aan de neef en beste vriend van haar playboy- echtgenoot. Op een ochtend ontwaakt de neef met naast zich het lijk van een call-girl. Daardoor kan hij gechanteerd worden om zijn rechten op het merk af te staan.

La Scandale

1967 | Drama, Thriller

Frankrijk 1967. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Suzanne Lloyd, Yvonne Furneaux, Anthony Perkins, Stéphane Audran en Maurice Ronet.

Een rijke champagne-verbouwster wil haar onderneming aan Amerikanen verkopen, maar ze is geen eigenares van het merk dat toebehoort aan de neef en beste vriend van haar playboy- echtgenoot. Op een ochtend ontwaakt de neef met naast zich het lijk van een call-girl. Daardoor kan hij gechanteerd worden om zijn rechten op het merk af te staan.

The Fool Killer

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Servando Gonzalez. Met o.a. Anthony Perkins, Edward Albert, Dana Elcar, Henry Hull en Salome Jens.

Film speelt in de dagen na de Burgeroorlog met ongewone avonturen van weggelopen wees Albert en zijn ontmoeting met een vreemde jongeman, Perkins. Interessant en apart.

Paris brûle-t-il?

1965 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1965. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel en George Ghakiris.

Terwijl de geallieerden in augustus 1944 Parijs naderen, geeft Hitler opdracht aan generaal Von Choltitz voor een vernietigingsplan als de stad mocht worden bevrijd. Vertegenwoordigers in Frankrijk van De Gaulle komen erachter en nemen tegenmaatregelen. Ondanks de spectaculaire aanpak is de regie er niet in geslaagd met de historische reconstructie dramatische spanning te wekken, te meer omdat de bij voorbaat bekende goede afloop hieraan afbreuk doet. De vaak alleen als veredelde figuratie gebruikte sterbezetting ondermijnt de authenticiteit, maar geeft een cinefiel heel wat te herkennen.

Une ravissante idiote

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Brigitte Bardot, Anthony Perkins, André Luguet, Denise Provence en Jean-Marc Tennberg.

Een ontslagen bankbediende wordt tegen zijn zin Sovjetspion en probeert met behulp van de kleedster van een ministersvrouw een geheim dossier te bemachtigen. De interessante combinatie Bardot-Perkins is verspild aan deze doorsnee spionagekomedie en het feit dat iedereen voor Brits moet doorgaan, maakt de film ongeloofwaardig. Georges André Tabet en regisseur Molinaro schreven het scenario naar het boek van Charles Exbrayat. Andreas Winding stond achter de camera.

Phaedra

1962 | Drama

Frankrijk/Verenigde Staten/Griekenland 1962. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Anthony Perkins, Raf Vallone, Elizabeth Ercy en Giorgos Karoussos.

Het klassieke drama van Euripides in een 'modern' kitscherig kleedje: Mercouri is de tweede echtgenoot van rijke reder Vallone, die verliefd wordt op haar stiefzoon Perkins en vervolgens jaloers op hem als hij valt voor steenrijke erfgename Ercy aan wie zijn vader hem wil uithuwelijken. Het eindigt met Mercouri's theatrale zelfmoord. Margarita Liberaki schreef samen met regisseur Dassin het scenario; ze hadden de goede bedoeling om de hoge beschaving van het oude Griekenland te laten contrasteren met de zedeloze moraal van de 20e eeuw. Max Donai en Jacques Natteau waren verantwoordelijk voor de fotografie.

Le procès

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1962. Drama van Orson Welles. Met o.a. Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Orson Welles en Elsa Martinelli.

Een kantoorklerk krijgt te horen dat hem een proces te wachten staat, maar waarvan hij beschuldigd wordt, blijft in het midden. Vergeefs probeert hij te ontdekken wat zijn misdaad is, wat hem niet verhindert zich schuldig te voelen. Intussen nadert de dag van zijn executie, terwijl het proces nog van start moet gaan. Welles reisde heel Europa af om locaties te vinden die hij filmisch kon samenvoegen tot een nachtmerrie-achtig labyrint, het labyrint van de bureaucratie. De barokke effecten van Welles' film doen wellicht geen recht aan Kafka's sobere verteltoon, maar de krachtige, bijna expressionistische beeldtaal maken The Trial tot een belevenis.

Le couteau dans la plaie

1962 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1962. Misdaad van Anatole Litvak. Met o.a. Anthony Perkins, Sophia Loren, Gig Young, Jean-Pierre Aumont en Pascale Roberts.

Knappe Italiaanse Loren hoort tot haar grote opluchting dat haar jaloerse echtgenoot Perkins om het leven kwam bij een vliegtuigongeluk. Tot haar verbazing echter staat hij plotseling weer op de stoep. Hij overleefde het ongeval en wil nu dat zij de treurende weduwe speelt om het verzekeringsgeld los te krijgen. Vergezocht hysterisch melodrama over een onwaarschijnlijke poging een verzekeringsmaatschappij op te lichten. Litvak probeert Perkins de krankzinnigheid mee te geven die hem beroemd maakte met PSYCHO, maar de hand van de meester ontbreekt hier duidelijk. Bovendien zit hij opgescheept met het ongeloofwaardige scenario van Peter Viertel en Hugh Wheeler. In beeld gebracht door Henri Alekan. Een oorspronkelijk in het Engels opgenomen Frans- Italiaanse co-productie.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië/Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

La troisième dimension

1962 | Thriller

Frankrijk/Italië 1962. Thriller van Anatole Litvak. Met o.a. Sophia Loren, Gig Young en Anthony Perkins.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

Goodbye Again

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1961. Romantisch drama van Anatole Litvak. Met o.a. Ingrid Bergman, Anthony Perkins, Yves Montand, Jessie Royce Landis en Jean Clarke.

Françoise Sagan's chique melodrama, omgewerkt tot een Ingrid Bergman-film, waarin de tranen rijkelijk vloeien, over een vrouw van middelbare leeftijd die een relatie heeft met Perkins, terwijl ze nog steeds hunkert naar de playboy Montand. Speelt in Parijs. Scenario van Samuel Taylor. Camerawerk van Armand Thirard.

Tall Story

1960 | Romantiek

Verenigde Staten 1960. Romantiek van Joshua Logan. Met o.a. Anthony Perkins, Jane Fonda, Ray Walston, Marc Connelly en Anne Jackson.

Een niemendalletje met veel vaart over de manzieke Fonda die in haar filmdebuut verliefd wordt op basketbalster Perkins. Naar het toneelstuk van Howard Lindsay en Russell Crouse.

Psycho

1960 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1960. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin en Martin Balsam.

Nog steeds is de douchescène halverwege het verhaal over een vrouw die een nieuw leven wil beginnen en in een morsig motel belandt, ronduit huiveringwekkend. 'De' moord uit de filmgeschiedenis is 45 seconden lang en vanuit zeventig verschillende camerastandpunten gedraaid. En eigenlijk valt er niets te zien. De meeste mensen zwéren achteraf dieprood bloed het doucheputje te hebben zien instromen, maar Psycho werd in zwart-wit gemaakt: u kijkt naar chocoladesiroop. De montage van vaste Hitchcock-editor George Tomasini en de onvergetelijk indringende muziek van Bernard Herrmann houden het menselijk brein verbluffend voor de gek. Adembenemend.

On the Beach

1959 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1959. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Gregory Peck, Ava Gardner, Anthony Perkins, Fred Astaire en Donna Anderson.

Wat zou u doen als bijna de hele wereldbevolking was uitgestorven en de dood ook voor u naderde? Met deze vraag bracht topregisseur Kramer, op het koudste punt van de Koude Oorlog, de atoombom dichtbij. On the Beach was het eerste chique doemdagdrama over een genadeloze nucleaire holocaust. Peck, Gardner en Perkins spelen Australische overlevenden van een atoomoorlog, die ieder verschillend omgaan met de aanstormende fatale radioactieve wolk. Kramer wilde duidelijk wereldwijd indruk maken, en liet zijn film op zeven continenten tegelijk uitgaan. Indruk maakte On the Beach zeker, ondanks enkele zwakke melodramatische momenten en een gammel centraal liefdesverhaal. Naar de roman van Nevil Shute.

Green Mansions

1959 | Drama, Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1959. Drama van Mel Ferrer. Met o.a. Audrey Hepburn, Anthony Perkins, Lee J. Cobb, Sessue Hayakawa en Henry Silva.

W.H. Hudsons romance, die zich afspeelt in Zuid-Amerika, lijdt onder het spel van Hepburn als Rima het Vogelmeisje, dat er door het lot toe is veroordeeld dat zij het reservaat nooit zal verlaten. Audrey is totaal niet op haar plaats in deze rol. Perkins is beter als de verwarde mannelijke hoofdrolspeler.

Un Diga sul Pacifico

1958 | Drama

Italië/Verenigde Staten 1958. Drama van René Clément. Met o.a. Silvana Mangano, Anthony Perkins, Richard Conte, Alida Valli en Nehemiah Persoff.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

The Matchmaker

1958 | Komedie

Verenigde Staten 1958. Komedie van Joseph Anthony. Met o.a. Shirley Booth, Anthony Perkins, Shirley MacLaine, Paul Ford en Robert Morse.

Een rijke, maar zure koopman uit het Newyorkse Yonkers, besluit te hertrouwen en koppelaarster (Booth, in een briljante rol) gaat ongevraagd - en zeker niet zonder eigen belang - een echtgenote voor hem uitzoeken. Deze film is gebaseerd op de komedie van Thornton Wilder, en was de inspiratie voor de succesvolle musical HELLO DOLLY. Gesitueerd rond 1900. Gefilmd in Vista Vision.

Desire Under the Elms

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Delbert Mann. Met o.a. Sophia Loren, Anthony Perkins, Burl Ives en Frank Overton.

Toneelstuk van Eugene O'Neill over familiehaat en hebzucht naar land. Loren in verkeerde rol als Ives' jongere vrouw die verliefd is op zijn stiefzoon Perkins, maar ze brengt wat leven in deze brouwerij, die niets meer is dan een broeierig geheel over het leven op een 19e-eeuwse boerderij in New England.

This angry age;UN DIGA SUL PACIFICO

1957 | Experimenteel

Italië/Verenigde Staten 1957. Experimenteel van René Clément. Met o.a. Anthony Perkins en Silvana Mangano.

Toneelstuk van Eugene O'Neill over familiehaat en hebzucht naar land. Loren in verkeerde rol als Ives' jongere vrouw die verliefd is op zijn stiefzoon Perkins, maar ze brengt wat leven in deze brouwerij, die niets meer is dan een broeierig geheel over het leven op een 19e-eeuwse boerderij in New England.

The Tin Star

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Anthony Mann. Met o.a. Henry Fonda, Anthony Perkins, Betsy Palmer, Michel Ray en Neville Brand.

Fonda, ex-sheriff is premiejager. Hij brengt een lijk naar de stad en verlangt zijn premie. De bevolking wil niets van hem weten, maar de jonge onervaren sheriff (Perkins) wil bij Fonda ervaring opdoen; hij wil leren met situaties om te gaan waardoor hij in conflict komt met nogal wat burgers. Het wordt nog erger als Fonda een relatie aanknoopt met Palmer, daar die met een Indiaan getrouwd is geweest en van hem een zoon (Ray) heeft. De onvermijdelijke botsing met de bandieten Brand, Van Cleef en Baldwin doet zich voor. Nu heeft men respect voor de sheriff, en Fonda kan blijven en krijgt een gezin. Dudley Nichols schreef het goede scenario naar een verhaal van Barney Slater en Joel Kane. Loyal Griggs deed het camerawerk van deze superieure western.

The Lonely Man

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Henry Levin. Met o.a. Jack Palance, Anthony Perkins, Neville Brand, Robert Middleton en Elaine Aiken.

Deze sentimentele western, geschreven door Harry Essex en Robert Smith, gaat over Palance, een vader die na 17 jaar terugkeert naar huis en daar zijn verbitterde zoon, Perkins, vindt. Palance wil de liefde van zijn zoon winnen, en na de nodige gebeurtenissen brokkelt de haat van Perkins af. Uiteindelijk gaan ze als duo de tegenstander uit het verleden tegemoet, een botsing die Palance niet overleeft. Hij laat een zoon na die om hem weent. Een mooie western, met goed spel van de hoofdrolspelers.

Fear Strikes Out

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Mulligan. Met o.a. Anthony Perkins, Karl Malden, Norma Moore, Adam Williams en Perry Wilson.

Onopgesmukt verhaal over de baseball-sterspeler Jimmy Piersall en zijn vlagen van waanzin. Perkins is heel overtuigend in de hoofdrol.

Friendly Persuasion

1956 | Drama, Historische film, Western

Verenigde Staten 1956. Drama van William Wyler. Met o.a. Gary Cooper, Dorothy McGuire, Anthony Perkins, Richard Eyer en Phyllis Love.

Quakers die leven naar het gebod 'Gij zult niet doden' komen in botsing met de realiteit als de Amerikaanse Burgeroorlog zich verplaatst naar hun staat Indiana; het gezin Blumer (Cooper-McGuire) met zoon Josh (Perkins) wil geen gehoor te geven aan een oproep van een Noordelijke officier (Newton) om de wapenen op te nemen. Josh raakt echter in gewetensnood en sluit zich aan bij de boeren, die een verdedigingslinie opwerpen. Een meervoudig bekroonde en uitstekend gespeelde pacifistische film over het thema dienstweigeren op religieuze gronden. Perkins kreeg een Oscar-nominatie voor zijn rol. Gouden Palm in Cannes.

The Actress

1953 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1953. Komedie van George Cukor. Met o.a. Spencer Tracy, Jean Simmons, Teresa Wright, Anthony Perkins en Mary Wickes.

Een smakelijk verhaal dat gebaseerd is op Ruth Gordon's ervaringen als tiener in Massachussetts rond 1900. Ze is vastbesloten om top-actrice te worden; Tracy is de opvliegende vader. Filmdebuut van Anthony Perkins. Camerawerk van Harold Rosson. Naar het toneelstuk van Gordon Years Ago.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Anthony Perkins op televisie komt.

Reageer