Ira Oberberg: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Sherlock Holmes und das Halsband des Todes

1962 | Mysterie, Avonturenfilm, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1962. Mysterie van Terence Fisher en Frank Winterstein. Met o.a. Thorley Walters, Hans Söhnker, Senta Berger, Ivan Desny en Hans Nielsen.

Sherlock Holmes (Lee) en Dr. Watson (Walters) onderzoeken een moord, die duidelijk het stempel draagt van professor Moriarty. En inderdaad, Moriarty is weer in Londen en hij geeft zich uit voor archeoloog. Verschillende leden van een Egyptische expeditie, die de mummie en een kostbare halsband van Cleopatra hebben gevonden, vinden de dood, totdat Moriarty uiteindelijk in het bezit is van de schat. Niet bepaald origineel, wel boeiend en plezierig uitgewerkt Sherlock Holmes-verhaal, met een schitterende Lee. Geschreven door Curt Siodmak (zonder dat een verhaal van Conan Doyle model stond). Het typische Duitse studio-Londen is niet erg realistisch en dat geldt ook voor de personages. Fisher draaide de film in Duitsland (met een dialoogregie van Winterstein) op het moment dat hij in de clinch lag met de Hammer-bazen. Richard Angst fungeerde als cameraman.

Madchen In Uniform

1958 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1958. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Therese Giese, Blandine Ebinger, Adelheid Seeck en Gina Albert.

Een nieuwe versie van de film uit 1931. De militaristische opvoeding van de kostschoolmeisjes komt hier minder hard aan en de directrice laat zich aan het eind zelfs bekeren, in tegenstelling tot de oorspronkelijke film. Heel wat behoudender dan de versie uit de jaren 1930-40. Franz Höllering en F.D. Andam bewerkten de roman van Christa Winslö tot scenario. Camerawerk van Werner Krien.

Die Ratten

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Curd Jürgens, Gustav Knuth en Ilse Steppat.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.