Romain Gary (1914-1980): regie, scenario en schrijver.
Er zijn 8 films gevonden.

The Life Ahead

2020 | Drama

Italië 2020. Drama van Edoardo Ponti. Met o.a. Sophia Loren, Abril Zamora, Ibrahima Gueye, Renato Carpentieri en Babak Karimi.

Madame Rosa, overlever van de Holocaust en voormalig prostituee, ontfermt zich in Napels over de achtergelaten kinderen van andere prostituees. En krijgt zo te maken met Momó, een twaalfjarig straatschoffie uit Senegal. Het verhaal – over empathie en medemenselijkheid – is zo sympathiek dat zelfs de ‘schurken’ in de film (onder wie een drugsdealer) het beste met iedereen voorhebben. Waardoor het drama niet altijd aangrijpt. Toch de moeite waard vanwege filmlegende Loren (1934), die zich voor het eerst in tien jaar weer liet strikken voor een filmrol. Het hielp dat regisseur Edoardo Ponti haar zoon is.

La promesse de l’aube

2017 | Drama, Biografie, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​België 2017. Drama van Eric Barbier. Met o.a. Pierre Niney, Charlotte Gainsbourg, Didier Bourdon, Jean-Pierre Darroussin en Catherine McCormack.

Tweede verfilming van de gelijknamige autobiografie van Franse schrijver Romain Gary (na een lichtvoetige versie van Jules Dassin uit 1970) heeft precies de vorm die je van dit soort films verwacht: in een licht melodramatische raamvertelling blikken we achtereenvolgens terug op de auteur als kind, puber en jongvolwassene, met als rode draad de verstikkende relatie met zijn moeder. Dat had best iets origineler gemogen, al is Gary’s levensverhaal bizar en avontuurlijk genoeg om evengoed een onderhoudende film op te leveren. Met een glansrol voor Gainsbourg als onuitstaanbare maman.

Les cerfs-volants

2007 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​België 2007. Drama van Jérôme Cornuau. Met o.a. Marc-André Grondin, Gaëlle Bona, Tchéky Karyo en Jean-Claude Dreyfus.

Gevoelige adaptatie van de gelijknamige roman van Frans literair kanon Romain Gary (alias Roman Kacew, alias Émile Ajar), die na het voltooien ervan in 1980 zelfmoord pleegde. Protagonist Ludo woont als tienjarig weeskind in het Normandische plaatsje Cléry bij zijn oom. Oncle Ambroise is een in heel Frankrijk en zelfs in Duitsland bekende vliegermaker (cerf-volant = vlieger). Wanneer Ludo het meisje Lila ontmoet, dochter van Poolse aristocraten, is hij meteen weg van haar. Maar de oorlog zal ook voor Ludo en Lila tragedie brengen, in dit verhaal van een geboren overlevingskunstenaar en zijn grote liefde.

White Dog

1982 | Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1982. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Kristy McNichol, Paul Winfield, Burl Ives, Jameson Parker en Lynne Moody.

Een controversiële film van Fuller die samen met Curtis Hanson het scenario schreef naar Romain Gary's boek. Paramount durfde de film niet in de V.S. uit te brengen en opende in Parijs waar Fullers grootste aanhang zit. Het verhaal gaat over een hond die tegen mensen met een donkere huidskleur is opgezet, waarbij Winfield geobsedeerd wordt door het idee om de hond hiervan te genezen. Fullers eerste film na achttien jaar, in zijn geheel in de V.S. opgenomen.

Clair de femme

1980 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1980. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Romolo Valli, Heinz Bennent, Lila Kedrova en Roberto Benigni.

Een man wiens vrouw op het ziekbed zelfmoord heeft gepleegd komt toevallig in contact met een vrouw met een verongelukt kind en een spraakgestoorde echtgenoot. Tijdens een nachtelijke zwerftocht geven ze elkaar de moed om verder te gaan zonder dat er een diepere relatie ontstaat. Het thema en sterk spel van de hoofdrollen helpen de film heen over een nadrukkelijke en literaire symboliek van ontmoetingen en situaties onderweg. Een ongewone film voor de regisseur, naar de roman van Romain Gary.

Kill!

1971 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Romain Gary. Met o.a. Jean Seberg, Stephen Boyd, James Mason, Victor Israel en Curd Jürgens.

Een Interpol-agent wordt naar een internationaal congres over drugsbestrijding gestuurd in Haddan, vergezeld door zijn zich in het bourgeois-bestaan vervelende vrouw. Zij ontdekt samen met een andere agent, dat de echtgenoot zelf in drugshandel participeert en ze gebruiken hem om de leider te ontmaskeren, die plannen heeft veel jongeren verslaafd te maken. Dat romanschrijver Gary een matig filmer blijkt die in kitscherige symboliek ontspoort, wekt minder verbazing dan zijn primitieve scenario dat tussen afgetrapte B-filmclichés wel authentiek en gedocumenteerd feitenmateriaal aandraagt. De acteurs zijn machteloos.

La Promesse de l'aube

1969 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1969. Komedie van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Assaf Dayan, Fernand Gravey, Despo Diamatidou en Jacqueline Porel.

Romain Gary (Raffoul als negen-jarige/Haudepin als vijftien- jarige/Dayan als 25-jarige) is een onwettig kind van het Russisch filmidool van de zwijgende film, Mosjoukine (Dassin) en een tweedeplans-actrice (Mercouri) die zich om haar zoon opwerkt op de maatschappelijke ladder en zelfs visa voor Frankrijk loskrijgt. Als puber en jonge volwassene kost het hem grote moeite om onder haar bezitsdrang uit te komen. De autobiografische roman werd door Dassin (die zelf een leuke karikatuur van Mosjoukine speelt) tot vehikel voor Mercouri gemaakt die de dramatische kansen van haar rol zó ongeremd aangrijpt dat niet alleen haar filmzoon maar ook de toeschouwer het er benauwd van krijgt. Naar het boek van Romain Gary.

The Roots of Heaven

1958 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van John Huston. Met o.a. Errol Flynn, Juliette Gréco, Trevor Howard, Eddie Albert en Orson Welles.

Howard is in zijn eentje een kruistocht begonnen voor het behoud van de Afrikaanse olifant, een bedreigde diersoort die hij de `wortels van de hemel` noemt. Hij krijgt de hulp van een aan lager wal geraakte Britse majoor (Flynn) en een dienstertje uit een nachtclub (Gréco). De groep sympathisanten rond Howard wordt steeds groter, maar er groeien spanningen. Voor deze confrontatie van idealisme met materialisme kon Huston rekenen op de medewerking van een internationale rolverdeling van sterren, wat eigenlijk het zwakke punt van de film vormt. Er is bovendien een overmaat aan onuitgewerkte subplots, zo groot dat er een tv- serie van zou kunnen worden gemaakt. Toch blijft het een eerlijk pleidooi voor de bescherming van bedreigde diersoorten. Vrij gebaseerd op een bekroonde roman van Romain Gary, door Gary zelf in samenwerking met Patrick Leigh-Fermor bewerkt voor de film. Fotografie van Oswald Morris. Gefilmd in CinemaScope.