Robert Freitag

1916 Acteur

Robert Freitag (1916) is acteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Die Liebenden vom Alexanderplatz

2001 | Romantiek

Duitsland 2001. Romantiek van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Inge Meysel, Johanna-Christine Gehlen, Eleonore Weisgerber, Hans Peter Hallwachs en Helga Göring.

Weer eens een krachttoer van de hoogbejaarde Meysel. Ze speelt Ruth Levenstein, een jodin uit New York, die in 1942 in Berlijn toen zij zwanger was, met de hulp van Richard Kr[KA3]oger aan de nazi`s kon ontsnappen. Richard is overleden en ze keert na al die jaren, met haar kleindochter Sarah Weinberg (Gehlen) die op een grote uitgeverij werkt, terug voor de begrafenis. Ruths dochter Liz (Weisgerber) weigerde om haar moeder te begeleiden, maar kan later door de gebeurtenissen een reis niet vermijden. Het wordt een weerzien, het ophalen van herinneringen over oude liefdes en een confrontatie met het verleden, waarmee definitief dient te worden afgerekend. Alles speelt zich af rondom de nieuwe (en onherkenbare) Alexanderplatz. Eenmaal in Berlijn overpeinst Ruth waarom Max Sch[KA3]onbeck, haar toenmalige geliefde en de vader van Liz, indertijd niet op het rendez-vous was. Later hoorde ze dat hij in Stalingrad gevallen zou zijn. De weduwe van Richard, Lotte (G[KA3]oring), meent dat zij na de val van de Berlijnse muur Max gezien zou hebben en dat zou betekenen dat hij al die tijd in Oost-Duitsland verbleef. Uit de papieren, die in Richards nalatenschap worden gevonden, blijkt hoe de vork werkelijk in de steel zat. Sarah was om twee redenen met haar oma meegegaan: ontsnappen aan haar saaie verloofde Gordon (Freitag), en het tekenen van een contract met fotograaf Tom Pfeiffer (Mommsen), op wie ze verliefd wordt. Gordon duikt op in Berlijn en Liz is verbolgen over het feit dat haar moeder nooit de waarheid (over haar echte vader) heeft gesproken. Het scenario van Monika Schmid gaat ten onder aan de beste bedoelingen en overdreven sentiment en dat is heel jammer. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Der Clan der Anna Voss: Das Testament

1994 |

Duitsland 1994. Herbert Ballmann. Met o.a. Robert Freitag, Horst Buchholz en Maria Schell.

Weer eens een krachttoer van de hoogbejaarde Meysel. Ze speelt Ruth Levenstein, een jodin uit New York, die in 1942 in Berlijn toen zij zwanger was, met de hulp van Richard Kr[KA3]oger aan de nazi`s kon ontsnappen. Richard is overleden en ze keert na al die jaren, met haar kleindochter Sarah Weinberg (Gehlen) die op een grote uitgeverij werkt, terug voor de begrafenis. Ruths dochter Liz (Weisgerber) weigerde om haar moeder te begeleiden, maar kan later door de gebeurtenissen een reis niet vermijden. Het wordt een weerzien, het ophalen van herinneringen over oude liefdes en een confrontatie met het verleden, waarmee definitief dient te worden afgerekend. Alles speelt zich af rondom de nieuwe (en onherkenbare) Alexanderplatz. Eenmaal in Berlijn overpeinst Ruth waarom Max Sch[KA3]onbeck, haar toenmalige geliefde en de vader van Liz, indertijd niet op het rendez-vous was. Later hoorde ze dat hij in Stalingrad gevallen zou zijn. De weduwe van Richard, Lotte (G[KA3]oring), meent dat zij na de val van de Berlijnse muur Max gezien zou hebben en dat zou betekenen dat hij al die tijd in Oost-Duitsland verbleef. Uit de papieren, die in Richards nalatenschap worden gevonden, blijkt hoe de vork werkelijk in de steel zat. Sarah was om twee redenen met haar oma meegegaan: ontsnappen aan haar saaie verloofde Gordon (Freitag), en het tekenen van een contract met fotograaf Tom Pfeiffer (Mommsen), op wie ze verliefd wordt. Gordon duikt op in Berlijn en Liz is verbolgen over het feit dat haar moeder nooit de waarheid (over haar echte vader) heeft gesproken. Het scenario van Monika Schmid gaat ten onder aan de beste bedoelingen en overdreven sentiment en dat is heel jammer. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Die Donauprinzessin - Die Jungfernfahrt

1992 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 1992. Drama van Michael Günther. Met o.a. Gaby Dohm, Brigitte Karner, Oliver Tobias, Marianne Schönauer en Sibylle Widauer.

Piloot-film voor de serie van twaalf tv-films rond de plezierboot uit de titel, die met passagiers tussen Wenen en het kasteel annex hotel Wachau heen en weer pendelt. Kapitein Tobias is betoverd door de charme van slotvrouwe Dohm, een weduwe, maar aan boord wordt zijn oog gestreeld door de oogverblindende stewardess Karner. In deze aflevering zien we hoe Tobias als voormalig kapitein van een dergelijk schip op de Nijl, op de Donau terechtkomt. Pretentieloos vermaak en poging tot het Love Boat-succes op Europa's langste rivier. Scenario Barbara Piazza. Camerawerk van Henning Gaertner.

Die Donauprinzessin - Die Farbe der Göttin

1992 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1992. Drama van Michael Günther. Met o.a. Gaby Dohm, Brigitte Karner, Oliver Tobias, Marianne Schönauer en Sibylle Widauer.

Charmante kapitein Tobias van het Donauschip uit de titel helpt als verloskundige op het kasteel van gravin Dohm. Vervolgens wordt de grond hem te heet onder de voeten en zoekt hij in Wenen troost bij de mooie Karner. Tweede, onafhankelijke aflevering van de tv-serie, die gezellig voortkabbelt. Scenario van Barbara Piazza. Camerawerk van Henning Gaertner.

Wild Geese II

1985 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1985. Avonturenfilm van Peter R. Hunt. Met o.a. Scott Glenn, Barbara Carrera, Edward Fox, Laurence Olivier en Robert Webber.

Een rommelige avonturenfilm over een veelgevraagde huurling die wordt gevraagd Rudolf Hess uit de Spandau-gevangenis te bevrijden. De ongemakkelijke mengelmoes van regelrechte actie en fijne ironie is net even teveel voor het reeds veel te gedetailleerde script.

Wild Geese 2

1985 | Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1985. Actiefilm van Peter R. Hunt. Met o.a. Robert Freitag, Barbara Carrera, Scott Glenn, Edward Fox en Laurence Olivier.

Een rommelige avonturenfilm over een veelgevraagde huurling die wordt gevraagd Rudolf Hess uit de Spandau-gevangenis te bevrijden. De ongemakkelijke mengelmoes van regelrechte actie en fijne ironie is net even teveel voor het reeds veel te gedetailleerde script.

Tatort - Rot-rot-tot

1978 | Mysterie

Duitsland 1978. Mysterie van Theo Mezger. Met o.a. Curd Jürgens, Renate Schroeter, Christian Berkel, Werner Schumacher en Frank Stecker.

In het hoger gelegen Killesberg, een betere wijk van Stuttgart, worden in korte tijd twee jonge, roodharige vrouwen vermoord. De politie houdt ernstig rekening met een gestoorde seriemoordenaar. Konrad Pfandler (J[KA3]urgens), een grijze, besnorde verzekeringsdeskundige, is getrouwd met de veel jongere, roodharige Julia (Schroeter), een tweede huwelijk. Het echtpaar woont in een grote bungalow, waar de vrouw des huizes voldoende ruimte heeft om haar dure Mercedes cabriolet binnen het hek te parkeren. Julia lijdt echter onder de tirannie van haar man en gaat vreemd om hem opzettelijk te kwetsen met haar escapades. Konrad domineert eveneens zijn zoon Uwe (Berkel), die daarom naar de fles grijpt. Kommissar Lutz (Schumacher) die weet dat Julia rood haar heeft, vreest dat zij wel eens het volgende slachtoffer zou kunnen worden. Als hij bij Konrad binnenkomt, merkt hij dat de sfeer om te snijden is. Een van de zestien TATORT-afleveringen die Mezger tussen 1971 en 1987 draaide, naar een redelijk, maar traag en praterig scenario van Karl Heinz Willschrei, ook al een vertrouwde naam voor TATORT-afleveringen en andere Duitse krimi's w.o. Der Alte, Ein Fall für zwei en Eurocops. Jürgens, toen al duidelijk op zijn retour - hij zou vier jaar later door een hartaanval definitief geveld worden - zorgt voor het nodige gewicht in een overigens alledaagse krimi. Het camerawerk is van Justus Pankau. Achtste zaak van Lutz. Aflevering 83.

Néa

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Duitsland 1976. Drama van Nelly Kaplan. Met o.a. Sami Frey, Ann Zaccharias, Micheline Presle, Françoise Brion en Ingrid Caven.

Een zestienjarige wil uit rebellie tegen haar bourgeois milieu, onder een pseudoniem een erotische roman schrijven, en vraagt de uitgever haar te ontmaagden, zodat ze weet, waarover ze schrijft. Ondanks het succes van het boek wil hij daarna de relatie weer zakelijk maken, maar zij klaagt hem aan wegens aanranding, en zij verstoort de gezinsverhoudingen thuis door een lesbische relatie van haar moeder met haar tante aan te moedigen. Het verhaal van de EMMANUELLE-schrijfster werd verfilmd door Kaplan die het zelf óók als auteur beter kan. Ondanks de bekwame vormgeving, goed spel en een vage feministische invalshoek, blijft het effect van de film beneden zijn eigen niveau en intelligentie.

Das Letzte Kapitel

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hansjörg Felmy, Karin Baal, Helmut Lohner, Robert Freitag en Klausjürgen Wussow.

Een jeugdige schone en een aftroggelaar worden verliefd op elkaar in een kuuroord in het Noorse hooggebergte. Samen beramen ze een plan waar een goedhartig mens het slachtoffer van zal worden. Een middelmatige vertolking van de beide hoofdrolspelers, maar prachtige natuuropnamen.

S.O.S. Pilote des glaciers

1958 | Avonturenfilm

Zwitserland 1958. Avonturenfilm van Victor Vicas. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Leopold Biberti en Hannes Schmidhauser.

Zeven bergbeklimmers vertrekken en door sneeuwstormen en lawines blijven er slechts drie over. De vliegenier Geiger speelt zichzelf. Hij ondernam meer dan zeshonderd geslaagde reddingspogingen in zijn Piper totdat hij bij een ongeluk op het leven kwam. Een niet erg origineel onderwerp, maar deze documentaire-achtige film is goed gemaakt. De cameraman heeft geprobeerd toeristische plaatjes te vermijden. De opnamen in het berggebied waren erg lastig en het team was niet gespecialiseerd.

Auferstehung

1958 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1958. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Horst Buchholz, Myriam Bru, Lea Massari, Gabrielle Dorziat en Tilla Durieux.

Een prins herkent in de rechtszaal een volksmeisje dat hij zonder scrupules ooit heeft verleid en dat vervolgens tot prostitutie is vervallen. Ze wordt onschuldig veroordeeld tot deportatie naar Siberië, waarheen de verleider haar volgt in een eigen louteringsproces. Deze zorgvuldige maar oppervlakkige bewerking (door Renato Castellani) van Leon Tolstoi's klassieke roman overtuigt het minst in de hoofdrollen: Bru zet haar slachtoffer al te smartlappig aan en Buchholz is nog te jong om de ouder geworden bon vivant aannemelijk te maken. (Het tegenspel resulteerde in werkelijkheid in hun huwelijk). Franz Weihmayr stond achter de camera.

Die große Chance

1957 | Musical, Komedie

Duitsland 1957. Musical van Hans Quest. Met o.a. Walter Giller, Gardy Granass, Michael Cramer, Wera Frydtberg en Robert Freitag.

Walter maakt deel uit van een groep Heidelbergse studenten die hun hart verpacht hebben aan jazzmuziek. Walters vader moet niets hebben van de muziek, en ook in de liefde heeft Walter de nodige zorgen. Dankzij de hulp van een liberale kapelaan lukt het de jongeren sommige vooroordelen van de ouders weg te nemen.

Von der Liebe besiegt

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold, Wolfgang Preiss, Fritz Tillmann en Robert Freitag.

Een ingenieur, die zich na het instorten van een door hem ontworpen brug gedeprimeerd in de bergen terugtrekt, zal daar de ware liefde en nieuwe levenslust vinden. Dit typisch Duitse Heimatdrama is uitsluitend aardig voor de liefhebbers van het genre. Het scenario is van Kurt Heuser. Het camerawerk is van Ernst W. Kalinke.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

Wenn der Vater mit dem Sohne

1955 | Drama, Komedie

Duitsland 1955. Drama van Hans Quest. Met o.a. Heinz Rühmann, Oliver Grimm, Waltraud Haas, Robert Freitag en Sybil Werden.

Een sentimentele komedie met de in Duitsland populaire Rühmann in de hoofdrol. Hij is de uitbater van een speelgoedwinkel en hij is dol op de pleegzoon van zijn hospita. Als hij denkt dat men de jongen in een tehuis wil plaatsen, ontvoert hij het kind en vlucht hij ermee naar Zwitserland.

Flucht in die Dolomiten

1955 | Drama

Duitsland/Italië 1955. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold en Robert Freitag.

De van moord verdachte Giovanni werkt (onder een schuilnaam) aan een stuwdam in de Dolomieten. Een ongeluk doet hem beseffen dat hij zijn leven op orde moet brengen.

Flucht in die Dolomieten

1955 | Drama, Romantiek

Duitsland 1955. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold, Umberto Sacripanti, Robert Freitag en Yvonne Sanson.

Heimatfilm naar standaardrecept met twee curiosa. Ten eerste speelt het nu niet eens in de Beierse of Oostenrijkse Alpen, maar in de Italiaanse Tirol, in de Dolomieten. Ten tweede was een der scenarioschrijvers Pier Paolo Pasolini (de andere waren regisseur Trenker en Giorgio Bassani). Voor de rest is het niet anders dan anders. De van moord op zijn broer verdachte, getrouwde Giovanni (Trenker), werkt aan een stuwdam in voornoemde bergen. Hij wil de ware dader achterhalen, raakt bevriend met Sergio (Freytag), een jonge collega en wordt verliefd op Graziella (Hold), de dochter van de plaatselijke wirt, waarop ook zijn jonge vriend verkikkerd is. Hoewel hij zich in een dubbel dilemma bevindt, is zijn romance met Graziella een hele belevenis. Deze pseudo Italiaanse film is echter nauwelijks de moeite om te bekijken. Camerawerk van Albert Benitz.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Geliebtes Fräulein Doktor

1954 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1954. Romantiek van Hans H. König. Met o.a. Edith Mill, Hans Nielson, Helmut Schmid, Robert Freitag en Hans Clarin.

Lerares Mill kersvers op een puberinternaat ziet eruit als een stijve tut. De ondeugende lummels besluiten liefdesbrieven te schrijven, en zij ondertekenen namens de sportleraar. De grijsgetinte muurbloem bloeit zichbaar op tot een aantrekkelijke jonge vrouw. Dan komt de zwendel uit; Mill verlaat diep gekwetst het schoolinstituut. Dat ging de vlegels te ver en ze moet terugkomen. Gelukkig is de gymleraar inmiddels echt verliefd op de juf. Dus eind goed, al goed. Een niemendalletje, dat ondanks de tand des tijds, nog altijd onderhoudend is voor liefhebbers van Heimatachtige zwijmelfilms. Ook bekend als LIEBESBRIEFE AUS MITTENWALD.

Eine Frau von heute

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Luise Ullrich, Curd Jürgens, Carsta Löck, Robert Freitag en Annie Rosar.

Terwijl haar echtgenoot Heinz (J[KA3]urgens) in krijgsgevangenschap is, slaat Toni Bender (Ullrich) zich er doorheen met het importeren van fruit. Als Heinz naar huis is teruggekeerd, komt hij als architect niet aan de slag. Heinz voelt zich waardeloos.

Der schweigende Engel

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Christine Kaufmann, Josefine Kipper, Robert Freitag, Gustav Waldau en Ingeborg Schöner.

De jonge Kaufmann die bij een val uit een boom haar tong verloren heeft, ontmoet balletlerares Kipper. Deze wil van het zwijgende meisje een danseresje maken. Er is een hoofdrol voor haar weggelegd als engel, maar dat wekt grote afgunst bij de andere bakvisjes. Kaufmann's broer Breuer is graficus, die vals geld maakt en zijn misdadige kompaan Wanka gebruikt het argeloze meisje voor de distributie van de nagebootste biljetten. Als een jaloers collegaatje van Kaufmann deze onoorbare praktijken ontdekt, zijn de poppen aan het dansen. Wegdroom-drama voor de uit de WO II-puin herrijzende schare, dat bijna een halve eeuw later nog even vormeloos is, als toen het uitkwam, voor hedendaagse begrippen een belachelijke moraal heeft en vol vals sentiment zit. Scenario van Maria von der Osten-Sacken en regisseur Reinl. Camerawerk van Walter Rimi.

Das Dorf unterm Himmel

1953 | Drama, Mysterie

Duitsland 1953. Drama van Richard Häussler. Met o.a. Inge Egger, Robert Freitag, Sepp Rist, Renate Mannhardt en Peter Mosbacher.

Een jonge rechter wordt tijdens de vakantie verliefd op een onschuldig meisje van buiten. Maar al gauw blijkt dat ze helemaal niet zo onschuldig is als ze eruit ziet. Ze heeft namelijk de dood van haar man op haar geweten. Nadat de jurist bewezen heeft dat ze uit noodweer heeft gehandeld, kan hij eindelijk met haar trouwen. Lief en leed in de bergen, een geheimzinnige moord en een roekeloze reddingsaktie: zo wilde het Duitse publiek uit de jaren 1950-60 het graag zien.

Es liegt was in der Luft

1950 | Romantiek

Zwitserland/Oostenrijk 1950. Romantiek van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Rudolf Bernhard, Lucie English, Waltraud Haas en Robert Freitag.

Luide romantische onzin-klucht der verwisselingen en misverstanden voor Moserfans. Leopold Graf (Moser) heeft een fijne neus en test parfums voor de Weense reukstoffenfabriek Florian. Robert St[KA3]unzi (Bernhard) is reclameman bij de firma Hartmann in Z[KA3]urich in Zwitserland, waar ze parfums maken. Beiden hebben lucht gekregen van het elixer Vigodor dat vrouwen onweerstaanbaar zou maken. Het zou in het slot van Viktor Von Schwarzeck (Wellauer) in Tirol ontwikkeld zijn. Beiden gaan op weg en hun paden kruisen zich aldaar. Hoewel concurrenten, zien Graf en St[KA3]unzi al heel gauw in dat ze beter hun krachten kunnen bundelen. Handig gebruik makend van Von Schwarzecks afwezigheid weten ze met een list het kasteel binnen te dringen omdat Graf door een misverstand aangezien werd voor de oude graaf, de vader van Von Schwarzeck, die in Egypte een fortuin vergaard zou hebben. Uiteraard duikt de echte graaf op, maar hij is totaal geru[KA3]ineerd. Bovendien heeft hij de ordinaire danseres Nadja (Ippen) uit Parijs in zijn kielzog. Zij geeft zich uit als gravin. De fortuinjagers proberen allemaal de formule van het goedje in handen te krijgen. Het spul heeft twee eigenaardige bijwerkingen: mensen gaan de waarheid spreken en vallen in slaap. Nadat Nadja gepoogd heeft er met de receptuur vandoor te gaan, begrijpt iedereen dat het veel beter is om de handen ineen te slaan en met Oostenrijks-Zwitsers kapitaal de harem-markt te veroveren. Haas speelt Grafs dochter Rosel en is erbij gesleept voor het z.g. love-interest. Deze Moserfilm genoot lange tijd het dubieuze genoegen tot het onbekende werk van de Weense potsenmaker te horen - was het maar zo gebleven, want hij is ongenietbaar. Het scenario is van Hermann Elban. Het camerawerk is van Gérard Peres.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Freitag op televisie komt.

Reageer