Markus Imhoof

Regisseur, Scenarist, Producer

Markus Imhoof is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 6 films gevonden.

More Than Honey

2012 | Documentaire

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 2012. Documentaire van Markus Imhoof.

De honingbij dreigt uit te sterven. Waarom dat erg is, wordt aangekaart in de documentaire More Than Honey. De kwestie gaat regisseur Markus Imhoof aan het hart: hij komt uit een familie waarin al generaties lang bijen worden gehouden. In de film komt alles langs wat met bijen te maken heeft, van mooie close-ups van de ogen van de beestjes, tot gesprekken met imkers die de veranderende industrie niet willen accepteren. Jammer genoeg wordt er geen enkele oplossing genoemd in de documentaire, waardoor je na afloop met een hoop vragen blijft zitten.

Flammen in Paradies

1997 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1997. Drama van Markus Imhoof. Met o.a. Élodie Bouchez, Laurent Grévill, Bruno Todeschini, Svetlana Shönfeld en Sylvie Testud.

1912. Juliette (Bouchez, in de exportversie heet ze Georgette) verveelt zich, hoewel ze pas getrouwd is met Philipp Braun (Todeschini), de zoon van een rijke fabrikant. Tijdens een zeereis op een lijnboot ontmoet ze een jonge vrouw, Esther (Testud), die in de derde klasse op weg is naar Brits- Voorindi[KA3]e (tegenwoordig India) om zich bij haar toekomstige echtgenoot te voegen, die ze alleen kent van een foto. Hij heet Gustav (Gr[KA1]evill), is predikant en onlangs weduwnaar geworden. Esther aarzelt zeer of ze nog wel wil en Juliette haalt haar over om zich door haar te laten vervangen. Juliette treft Gustav in totale ontreddering aan over zijn taboerelatie met Hosannah (Naïr) en zijn gedrevenheid om de Indiërs zijn geloof op te leggen. Juliette als de onechte Esther maakt de situatie nog erger door vijandige gevoelens op te roepen als Gustav ontdekt dat ze niet bidden kan, en als huwelijksgeschenk een jonge slaaf vrij te kopen, waardoor de Indiërs in opstand komen. Als Philipp en de ware Esther komen opdagen zijn Juliette en Gustav gevlucht, terwijl het dorp veranderd is in een rokende puinhoop. Dit op zijn zachtst gezegd exotische avontuur is verschrikkelijk pretentieus en staat bol van beelden met ondergaande zonnen en passerende kuddes met olifanten. Om bij de kijker de algehele verontwaardiging op te laaien die nu eenmaal bij dit soort dik melodrama voor de thuisbuis hoort, zit er verder het nodige portie anti-kolonialisme in, zodat we geen kwaad geweten zullen overhouden. Het scenario van regisseur Imhoof, Judith Kennel en Jacques Akoti is hoogst onwaarschijnlijk, ondanks alle goede bedoelingen om realistisch te zijn en biografische elementen erin te verweven; bovendien wordt het niet gered door het middelmatige spel van de hoofdrollen. Het camerawerk is van Lukas Strebel.

Flammen in Paradise

1996 | Drama

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 1996. Drama van Markus Imhoof. Met o.a. Bruno Todeschini, Laurent Grévill en Élodie Bouchez.

1912. Juliette (Bouchez, in de exportversie heet ze Georgette) verveelt zich, hoewel ze pas getrouwd is met Philipp Braun (Todeschini), de zoon van een rijke fabrikant. Tijdens een zeereis op een lijnboot ontmoet ze een jonge vrouw, Esther (Testud), die in de derde klasse op weg is naar Brits- Voorindi[KA3]e (tegenwoordig India) om zich bij haar toekomstige echtgenoot te voegen, die ze alleen kent van een foto. Hij heet Gustav (Gr[KA1]evill), is predikant en onlangs weduwnaar geworden. Esther aarzelt zeer of ze nog wel wil en Juliette haalt haar over om zich door haar te laten vervangen. Juliette treft Gustav in totale ontreddering aan over zijn taboerelatie met Hosannah (Naïr) en zijn gedrevenheid om de Indiërs zijn geloof op te leggen. Juliette als de onechte Esther maakt de situatie nog erger door vijandige gevoelens op te roepen als Gustav ontdekt dat ze niet bidden kan, en als huwelijksgeschenk een jonge slaaf vrij te kopen, waardoor de Indiërs in opstand komen. Als Philipp en de ware Esther komen opdagen zijn Juliette en Gustav gevlucht, terwijl het dorp veranderd is in een rokende puinhoop. Dit op zijn zachtst gezegd exotische avontuur is verschrikkelijk pretentieus en staat bol van beelden met ondergaande zonnen en passerende kuddes met olifanten. Om bij de kijker de algehele verontwaardiging op te laaien die nu eenmaal bij dit soort dik melodrama voor de thuisbuis hoort, zit er verder het nodige portie anti-kolonialisme in, zodat we geen kwaad geweten zullen overhouden. Het scenario van regisseur Imhoof, Judith Kennel en Jacques Akoti is hoogst onwaarschijnlijk, ondanks alle goede bedoelingen om realistisch te zijn en biografische elementen erin te verweven; bovendien wordt het niet gered door het middelmatige spel van de hoofdrollen. Het camerawerk is van Lukas Strebel.

Der Berg

1990 | Drama, Misdaad

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 1990. Drama van Markus Imhoof. Met o.a. Susanne Lothar, Mathias Gnädinger, Peter Simonischek, Anges Fink en Jürgen Cziesla.

Meteoroloog Gnädiger en zijn vrouw Lothar bemannen een weerstation in de Alpen en zijn tijdens de winter afgesneden van de buitenwereld. Simonischek, een voormalig officier, had graag de positie van Gnädiger bekleed, maar is destijds gepasseerd. Hij onderneemt een klimtocht naar het weerstation, die door iedereen voor onmogelijk wordt gehouden, om zo te bewijzen dat hij alsnog de juiste man is. Eenmaal daar aangekomen blijkt hij niet alleen de rivaal voor de baan te zijn, maar ook Gnädigers vrouw, Lothar. Een gewelddadig einde is onvermijdelijk. Deze wat droefgeestige, claustrofobische film is wellicht niet naar ieders smaak, maar het is verduiveld goed gespeeld, strak geregisseerd en knap gefotografeerd door Lukas Strebel. Vrij geïnterpreteerd naar een ware gebeurtenis, die in 1922 plaatsvond.

Die Reise

1986 | Drama

Zwitserland/Duitsland 1986. Drama van Markus Imhoof. Met o.a. Markus Boysen, Corina Kirchhoff, Christa Berndl, Will Quadflieg en Claude-Oliver Rudolph.

Een film over drie generaties, van het eind van de oorlog tot de huidige tijd. Zich baserend op de roman van Bernward Vesper behandelt regisseur Imhoof het thema van het steeds terugkerende vader-zoon conflict tegen de achtergrond van de politieke gebeurtenissen. Het camerawerk is van Hans Liechti.

Das Boot ist voll

1980 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 1980. Oorlogsfilm van Markus Imhoof. Met o.a. Tina Engel, Hans Diehl, Curt Bois, Gerd David en Renate Steiger.

Na de beruchte Wannsee-Konferenz in 1942 breekt in Duitsland de onmenselijke Jodenjacht uit. De enige ontsnapping uit dit inferno was de vlucht naar het veilige Zwitserland. Een jonge Duitse Jodin trekt, samen met een groepje andere vluchtelingen, de grens over, maar op twee personen na wordt hen politiek asiel geweigerd. Een pakkend oorlogsdrama dat gebaseerd is op waar gebeurde feiten. Filmisch heeft de film wel te lijden onder de beperkte middelen waarmee hij gemaakt werd, maar hij slaagt er wel in zijn humane boodschap over te brengen. Goed gespeeld door de belangrijkste vertolkers. Imhoof schreef zelf het scenario. Hans Leichti stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Markus Imhoof op televisie komt.

Reageer