Karin Gregorek: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Ein Luftikus zum Verlieben

2005 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Duitsland 2005. Romantiek van Helmut Metzger. Met o.a. Heio von Stetten, Sophie Schütt, Florian Fitz, Karin Gregorek en Marie Bruns.

Max Tanner (Von Stetten) is consultant. Zijn bedrijfje loopt eigenlijk heel aardig. Op het priv[KA1]evlak is hij een windbuil (zie de titel) en een rokkenjager. Niettemin is hij verliefd op boekenillustratrice en alleenstaande moeder Anna (Sch[KA3]utt). Hij is bereid haar onuitstaanbare dochtertje Lilli (Bruns) te tolereren. Anna slaat de waarschwuing van haar beste vriendin Magda (Gregorek) in de wind om niet in de opgeklopte lucht van Max te trappen totdat zij Max in bed aantreft met een ander. Hij kan het niet laten. Ze is zo teleurgesteld en boos tegelijk dat ze tegen hem zegt, dat hij voortaan lucht voor haar is. En zie daar: Max is onzichtbaar geworden! Hij krijgt het pas de volgende dag in de gaten als hij op kantoor komt. Zijn personeel roddelt over hem en zijn partner Robert Sander (Fitz) denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken. Nu wil Robert zich de firma toe[KA3]eigenen zonder al te veel formaliteiten. Max staat machteloos. Hij redt Lilli het leven in het drukke verkeer en daardoor kan zij hem zien. Hoewel Lilli niet bepaald gesteld is op Max, komt zijn hulp bij het behalen van goede cijfers op school toch wel heel erg van pas. Max vraagt Lilli hem te helpen om weer zichtbaar worden. Hoewel Anna door de steenrijke uitgever Dr. Lorenz (Vogtmann) het hof wordt gemaakt, begint zij Max te missen en kan zij hem zijn misstap vergeven... Deze voorspelbare romantische onzin heeft een groot probleem: een hoofdrol die alleen maar voor de kijker zichtbaar is, begint door zijn eentonigheid van de grap na een tijdje te vervelen. De behoorlijke rollen, die in eigen land heel populair zijn, zullen de kijkers in het thuisland nog wel boeien. Voor hen geldt de waardering. Het scenario is van Silke Neumayer. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Tatort - Zahltag

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Peter F. Bringmann. Met o.a. Dominic Raacke, Boris Aljinovic, Ernst-Georg Schwill, Hans-Jürgen Tarrach en Ulrike Krumbiegel.

Max Tanner (Von Stetten) is consultant. Zijn bedrijfje loopt eigenlijk heel aardig. Op het priv[KA1]evlak is hij een windbuil (zie de titel) en een rokkenjager. Niettemin is hij verliefd op boekenillustratrice en alleenstaande moeder Anna (Sch[KA3]utt). Hij is bereid haar onuitstaanbare dochtertje Lilli (Bruns) te tolereren. Anna slaat de waarschwuing van haar beste vriendin Magda (Gregorek) in de wind om niet in de opgeklopte lucht van Max te trappen totdat zij Max in bed aantreft met een ander. Hij kan het niet laten. Ze is zo teleurgesteld en boos tegelijk dat ze tegen hem zegt, dat hij voortaan lucht voor haar is. En zie daar: Max is onzichtbaar geworden! Hij krijgt het pas de volgende dag in de gaten als hij op kantoor komt. Zijn personeel roddelt over hem en zijn partner Robert Sander (Fitz) denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken. Nu wil Robert zich de firma toe[KA3]eigenen zonder al te veel formaliteiten. Max staat machteloos. Hij redt Lilli het leven in het drukke verkeer en daardoor kan zij hem zien. Hoewel Lilli niet bepaald gesteld is op Max, komt zijn hulp bij het behalen van goede cijfers op school toch wel heel erg van pas. Max vraagt Lilli hem te helpen om weer zichtbaar worden. Hoewel Anna door de steenrijke uitgever Dr. Lorenz (Vogtmann) het hof wordt gemaakt, begint zij Max te missen en kan zij hem zijn misstap vergeven... Deze voorspelbare romantische onzin heeft een groot probleem: een hoofdrol die alleen maar voor de kijker zichtbaar is, begint door zijn eentonigheid van de grap na een tijdje te vervelen. De behoorlijke rollen, die in eigen land heel populair zijn, zullen de kijkers in het thuisland nog wel boeien. Voor hen geldt de waardering. Het scenario is van Silke Neumayer. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Zerbrechliche Zeugin

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Anne Kanis, Tobias Schwenke, Simon Verhoeven, Sylvester Groth en Michael Brandner.

Max Tanner (Von Stetten) is consultant. Zijn bedrijfje loopt eigenlijk heel aardig. Op het priv[KA1]evlak is hij een windbuil (zie de titel) en een rokkenjager. Niettemin is hij verliefd op boekenillustratrice en alleenstaande moeder Anna (Sch[KA3]utt). Hij is bereid haar onuitstaanbare dochtertje Lilli (Bruns) te tolereren. Anna slaat de waarschwuing van haar beste vriendin Magda (Gregorek) in de wind om niet in de opgeklopte lucht van Max te trappen totdat zij Max in bed aantreft met een ander. Hij kan het niet laten. Ze is zo teleurgesteld en boos tegelijk dat ze tegen hem zegt, dat hij voortaan lucht voor haar is. En zie daar: Max is onzichtbaar geworden! Hij krijgt het pas de volgende dag in de gaten als hij op kantoor komt. Zijn personeel roddelt over hem en zijn partner Robert Sander (Fitz) denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken. Nu wil Robert zich de firma toe[KA3]eigenen zonder al te veel formaliteiten. Max staat machteloos. Hij redt Lilli het leven in het drukke verkeer en daardoor kan zij hem zien. Hoewel Lilli niet bepaald gesteld is op Max, komt zijn hulp bij het behalen van goede cijfers op school toch wel heel erg van pas. Max vraagt Lilli hem te helpen om weer zichtbaar worden. Hoewel Anna door de steenrijke uitgever Dr. Lorenz (Vogtmann) het hof wordt gemaakt, begint zij Max te missen en kan zij hem zijn misstap vergeven... Deze voorspelbare romantische onzin heeft een groot probleem: een hoofdrol die alleen maar voor de kijker zichtbaar is, begint door zijn eentonigheid van de grap na een tijdje te vervelen. De behoorlijke rollen, die in eigen land heel populair zijn, zullen de kijkers in het thuisland nog wel boeien. Voor hen geldt de waardering. Het scenario is van Silke Neumayer. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Ich schenk dir meinen Mann 2

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Christiane Krüger, Daniel Morgenroth, Rosemarie Fendel en Jürgen Heinrich.

Max Tanner (Von Stetten) is consultant. Zijn bedrijfje loopt eigenlijk heel aardig. Op het priv[KA1]evlak is hij een windbuil (zie de titel) en een rokkenjager. Niettemin is hij verliefd op boekenillustratrice en alleenstaande moeder Anna (Sch[KA3]utt). Hij is bereid haar onuitstaanbare dochtertje Lilli (Bruns) te tolereren. Anna slaat de waarschwuing van haar beste vriendin Magda (Gregorek) in de wind om niet in de opgeklopte lucht van Max te trappen totdat zij Max in bed aantreft met een ander. Hij kan het niet laten. Ze is zo teleurgesteld en boos tegelijk dat ze tegen hem zegt, dat hij voortaan lucht voor haar is. En zie daar: Max is onzichtbaar geworden! Hij krijgt het pas de volgende dag in de gaten als hij op kantoor komt. Zijn personeel roddelt over hem en zijn partner Robert Sander (Fitz) denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken. Nu wil Robert zich de firma toe[KA3]eigenen zonder al te veel formaliteiten. Max staat machteloos. Hij redt Lilli het leven in het drukke verkeer en daardoor kan zij hem zien. Hoewel Lilli niet bepaald gesteld is op Max, komt zijn hulp bij het behalen van goede cijfers op school toch wel heel erg van pas. Max vraagt Lilli hem te helpen om weer zichtbaar worden. Hoewel Anna door de steenrijke uitgever Dr. Lorenz (Vogtmann) het hof wordt gemaakt, begint zij Max te missen en kan zij hem zijn misstap vergeven... Deze voorspelbare romantische onzin heeft een groot probleem: een hoofdrol die alleen maar voor de kijker zichtbaar is, begint door zijn eentonigheid van de grap na een tijdje te vervelen. De behoorlijke rollen, die in eigen land heel populair zijn, zullen de kijkers in het thuisland nog wel boeien. Voor hen geldt de waardering. Het scenario is van Silke Neumayer. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Grüne Wüste

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Anno Saul. Met o.a. Tatjana Trieb, Robert Gwisdek, Martina Gedeck, Ulrich Noethen en Heino Ferch.

Max Tanner (Von Stetten) is consultant. Zijn bedrijfje loopt eigenlijk heel aardig. Op het priv[KA1]evlak is hij een windbuil (zie de titel) en een rokkenjager. Niettemin is hij verliefd op boekenillustratrice en alleenstaande moeder Anna (Sch[KA3]utt). Hij is bereid haar onuitstaanbare dochtertje Lilli (Bruns) te tolereren. Anna slaat de waarschwuing van haar beste vriendin Magda (Gregorek) in de wind om niet in de opgeklopte lucht van Max te trappen totdat zij Max in bed aantreft met een ander. Hij kan het niet laten. Ze is zo teleurgesteld en boos tegelijk dat ze tegen hem zegt, dat hij voortaan lucht voor haar is. En zie daar: Max is onzichtbaar geworden! Hij krijgt het pas de volgende dag in de gaten als hij op kantoor komt. Zijn personeel roddelt over hem en zijn partner Robert Sander (Fitz) denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken. Nu wil Robert zich de firma toe[KA3]eigenen zonder al te veel formaliteiten. Max staat machteloos. Hij redt Lilli het leven in het drukke verkeer en daardoor kan zij hem zien. Hoewel Lilli niet bepaald gesteld is op Max, komt zijn hulp bij het behalen van goede cijfers op school toch wel heel erg van pas. Max vraagt Lilli hem te helpen om weer zichtbaar worden. Hoewel Anna door de steenrijke uitgever Dr. Lorenz (Vogtmann) het hof wordt gemaakt, begint zij Max te missen en kan zij hem zijn misstap vergeven... Deze voorspelbare romantische onzin heeft een groot probleem: een hoofdrol die alleen maar voor de kijker zichtbaar is, begint door zijn eentonigheid van de grap na een tijdje te vervelen. De behoorlijke rollen, die in eigen land heel populair zijn, zullen de kijkers in het thuisland nog wel boeien. Voor hen geldt de waardering. Het scenario is van Silke Neumayer. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

23

1998 | Misdaad, Thriller, Drama

Duitsland 1998. Misdaad van Hans-Christian Schmid. Met o.a. August Diehl, Fabian Busch, Dieter Landuris, Jan-Gregor Kremp en Stephan Kampwirth.

'Alle grote anarchisten sterven op de 23ste van een maand,' zegt Karl Koch (Diehl) in het begin van 23 - Nichts ist so wie es scheint. 'De 23ste is de dag om te sterven.' Karl is scholier in de jaren tachtig. Idealist, hacker, anarchist, gefascineerd door samenzweringsroman Illuminatus! Karl begint te hacken voor de KGB en wordt onder invloed van cocaïne steeds paranoïder. 23 is helder en haast achteloos ingetogen gefilmd en geacteerd. De rode lijn is gebaseerd op ware feiten, die een interessant hoofdstuk uit de moderne geschiedenis terughalen, toen hacken net begon. De echte Koch stierf op 23 mei 1989.

Raus aus der Haut

1997 | Drama, Komedie

Duitsland 1997. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Susanne Bormann, Fabian Busch, Matthias Walter, Otto Mellies en Christel Peters.

Marcus is een erg schuchtere jongen. Hij is smoorverliefd op Anna-Maria, een meisje bij hem uit de klas. Zij zingt in een band met Randy, en het lijkt alsof ze erg van Randy onder de indruk is. Om haar aandacht te trekken gaat Marcus nogal ver. De gevolgen zijn niet te overzien

Eine unmögliche Hochzeit

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Horst Johann Sczerba. Met o.a. Maria Schrader, Rufus Beck, Dennenesch Zoudé, Jan-Gregor Kremp en Karin Gregorek.

Marcus is een erg schuchtere jongen. Hij is smoorverliefd op Anna-Maria, een meisje bij hem uit de klas. Zij zingt in een band met Randy, en het lijkt alsof ze erg van Randy onder de indruk is. Om haar aandacht te trekken gaat Marcus nogal ver. De gevolgen zijn niet te overzien

Edgar Wallace - Die Katze von Kensington

1995 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1995. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Joachim Kemmer, Julia Bremermann, Leslie Phillips, Christiane Reif en Romy Kühnert.

De verfilmingen van de verhalen van de in 1935 overleden Britse schrijver van detectiveromans Edgar Wallace zijn sedert 1927 in Duitsland altijd heel populair geweest. Rond 1970 verdwenen zij uit de bioscoopzalen en werd het stil, behoudens (her)uitzendigen op tv. Met deze film, geproduceerd door Wallace- veteraan Horst Wendtlandt (die er in het verleden al een dertigtal gemaakt had), wordt de reeks met een drietal films op het kleine scherm weer nieuw leven ingeblazen. Chief Inspector Higgins van Scotland Yard (Kemmer) en zijn vrouwelijke collega Superintendent Barbara Lane (Bremermann) zien zich geplaatst tegenover een schurk, bijgenaamd Joker, die de onderwereld een groot deel van hun buit afperst. Wie niet inlevert, betaalt met de dood. De Joker heeft de gewoonte na het verrichten van zijn wandaad een speelkaart achter te laten. Hoewel het beroven van misdadigers niet mag, wordt het pas hinderlijk als er doden vallen... Met verve en ervaring gemaakte serie-remake naar beproefd recept met een uitgelezen cast van tv-acteurs. Grijpt niet hoog, maar is onderhoudend. Arent in de rol van Flatter speelde nog mee in de bioscoopfilms uit de jaren 1960-70.

Um jeden Preis

1994 | Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1994. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Henry Hübchen, Christian Kohlund, Daniela Ziegler, Katja Woywood en Udo Schenk.

Walter Tomschl[KA3]ager (Kohlund), de directeur van een farmaceutisch bedrijf, biedt zijn vriend J[KA3]urgen Kirchhoff (Hübchen), een orthopedist, de mogelijkheid een lezing te houden op een internationaal medisch congres. Interessante kijk achter de schermen over het toelaten op de markt van medicijnen.

Lena

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Karin Hercher. Met o.a. Katherina Palm, Judy Winter, Hans-Gerd Sonnenburg, Rainer Schöne en Christoph Eichhorn.

Na de val van de Berlijnse muur tracht de uit Oost-Berlijn afkomstige Lena (Palm) werk te vinden. Op het arbeidsbureau staat ze echter eensklaps oog in oog met Markowski (Sch[KA3]one), een vroegere officier van de Stasi. Deze kent haar en weet dat ze zich ooit aan de Stasi verbonden heeft. Hij was het nl. zelf die haar gedwongen heeft te tekenen om haar zoontje terug te krijgen. Hij is echter een nieuw leven begonnen en belooft haar te helpen indien ze over zijn verleden zwijgt. Ze voelt er echter niet veel voor om zich nogmaals te laten chanteren, maar noch haar moeder (Winter) noch haar vroegere vrienden willen haar helpen. Wat is er destijds juist gebeurd? Aangrijpend drama van een moeder die in een politiek onstabiel land, waar mensenrechten slechts een fantasie zijn, vecht voor de voogdij over haar kind. Het grootste deel van de film wordt in flash-back verteld. Maria Seidemann schreef het scenario en achter de camera werd plaatsgenomen door Klaus Liebertz.

Fette Jahre

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Henry Hübchen, Christian Kohlund, Daniela Ziegler, Katia Woywood en Udo Schenk.

Kohlund staat aan het hoofd van een goedlopend farmaceutisch bedrijf. Zijn vriend en orthopedist Hübchen werkt nauw met hem samen, maar dat gebeurt niet altijd volgens de beroepscode. Schenk, een hoge functionaris, stelt hun praktijken aan de kaak en vindt aanwijzingen dat zij in Afrika op mensen experimenteren. Daarbij zijn al meerdere slachtoffers gevallen. Naar de gelijknamige roman van Bernd Sülzer.

Jana und Jan

1992 | Familiefilm

Duitsland 1992. Familiefilm van Helmut Dziuba. Met o.a. Kristin Scheffer, René Guß, Karin Gregorek, Harald Warmbrunn en Peter Sodann.

De film is gesitueerd ten tijde van de Duitse hereniging en de val van de Berlijnse Muur. In een zeer streng en spartaans gesloten inrichting in de vroegere DDR moeten jongeren verblijven - zowel meisjes als jongens van vijftien tot achttien jaar - die met de rechter in aanraking zijn gekomen. Jan en Jana ontmoeten elkaar in die jeugdgevangenis; Jana wordt zwanger. Ze ontvluchten om een nieuw leven in het Westen te beginnen. Zeer dramatisch en aangrijpend. Een film die ons confronteert met het droeve lot en uitzichtloze positie van jeugdige delinquenten. Een zeer sterk scenario en dito vertolking.

Ein Mord danach

1992 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Wolfgang Storch. Met o.a. Roland Schäfer, Eleonore Weisgerber, Peter Mati[KA1]c, Kirsten Block en Florian Martens.

Nadat de oorbel van een vermoorde jonge vrouw, wiens lijk in een bos werd aangetroffen, in een huurauto is gevonden, meent commissaris Mati[KA1]c met een routine geval van lustmoord te doen te hebben. De zaak begrenst zich tot een viertal verdachten, maar deze wie-is-de-dader wordt toch nog gecompliceerd als de politie Schäfers naam aan de pers laat uitlekken. Peter Hemmer schreef het scenario voor dit geïjkte werkje en Michael Steinke verzorgde de fotografie.

Linda

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Ottokar Runze. Met o.a. Christel Harthaus, Walter Renneisen, Wolfgang Spier, Björn Watt-Boolsen en Michael Maertens.

Echtgenoot Renneisen gaat failliet - twee miljoen mark schuld en wordt in de steek gelaten door zijn financiële adviseur Krebs, die hem laat vallen omdat hij aan een andere klant meer kan verdienen. Renneisen raakt in de bak, maar zijn kordate vrouw Harthaus weet hem met vrouwelijke listigheid van de totale ondergang te behoeden en tegelijkertijd haar droom te verwezenlijken: een speelfilm maken. Voor Renneisen is het een onzin-prent; hij raakt van de kook, maar in de finale komt het allemaal weer goed. Vlotte komedie met heerlijke stereotiepe personages die je ondanks de clichés, met volle teugen kunt genieten. Een hoogvlieger is het niet, maar dat hoeft ook niet. Scenario van Michel Bergmann en camerawerk van Michael Epp.

Das Mädchen aus dem Fahrstuhl

1991 | Romantiek, Drama

Duitsland 1991. Romantiek van Herrmann Zschoche. Met o.a. Rolf Lukoschek, Barbara Sommer, Karin Gregorek, Monika Lennartz en Rita Feldmeier.

Een liefdesgeschiedenis uit de vroegere DDR. Regine kan geen stageplaats vinden en als haar vriend Frank ruchtbaarheid geeft aan de moeilijkheden die zij ondervindt, krijgt hij direct de autoriteiten op zijn dak. Hun liefde is niet bestand tegen de druk van buiten.

Der Streit um des Esels Schatten

1990 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1990. Familiefilm van Walter Beck. Met o.a. Fritz Decho, Jürgen Watzke, Jens-Uwe Bogadtke, Manfred Heine en Karin Gregorek.

Een der laatste sprookjesfilms uit de Feda-studio's onder regie Beck: een feestelijke bruidsstoet trekt over het marktplein, de mensen juichen. Plotseling rent een ezel door de menigte. Om en over het dier ontstaat een boel tumult en er moet zelfs een filosoof aan te pas komen om de ruziemakende burgers te verzoenen. Prettig kijkstuk voor de jongste filmliefhebbers.

Verbotene Liebe

1989 | Drama

Oost Duitsland 1989. Drama van Helmut Dziuba. Met o.a. Julia Brendler, Hans-Peter Dahm, Gudrun Ritter, Karin Gregorek en Rolf Dietrich.

Een vroegrijp meisje van dertien, die thuis niet zo uit de voeten kan, voelt zich aangetrokken tot haar achttienjarige buurjongen en gaat met hem naar bed. De twee families kunnen niet met elkaar overweg en als de affaire uitkomt, doet de vader van het meisje aangifte van het voorval, voornamelijk om de familie een hak te zetten. De jongen wordt veroordeeld wegens ontucht met een minderjarige en van school gestuurd, maar het meisje blijft van hem houden. Dziuba, die dikwijls overhoop lag met de censuur in de DDR had zijn scenario reeds in 1986 af, maar kreeg pas in 1989 toestemming om te gaan filmen. Hij schetst een haarscherp beeld van van de ziekelijke Duitse mentaliteit en het oneigenlijke gebruik van de wet om het 'rechtsgevoel' te bevredigen - of dit nu in de DDR gebeurde of in herenigd Duitsland doet weinig ter zake. Camerawerk van Helmut Bergmann.

Jeder traumt von einem Pferd

1989 | Familiefilm

Duitsland 1989. Familiefilm van Karola Hattop. Met o.a. André Lohrmann, Monique Gewe, David Radscheidt, Klaus Manchen en Karin Gregorek.

Een vroegrijp meisje van dertien, die thuis niet zo uit de voeten kan, voelt zich aangetrokken tot haar achttienjarige buurjongen en gaat met hem naar bed. De twee families kunnen niet met elkaar overweg en als de affaire uitkomt, doet de vader van het meisje aangifte van het voorval, voornamelijk om de familie een hak te zetten. De jongen wordt veroordeeld wegens ontucht met een minderjarige en van school gestuurd, maar het meisje blijft van hem houden. Dziuba, die dikwijls overhoop lag met de censuur in de DDR had zijn scenario reeds in 1986 af, maar kreeg pas in 1989 toestemming om te gaan filmen. Hij schetst een haarscherp beeld van van de ziekelijke Duitse mentaliteit en het oneigenlijke gebruik van de wet om het 'rechtsgevoel' te bevredigen - of dit nu in de DDR gebeurde of in herenigd Duitsland doet weinig ter zake. Camerawerk van Helmut Bergmann.

Immensee

1989 | Historische film, Romantiek

Oost Duitsland 1989. Historische film van Klaus Gendries. Met o.a. Maren Schumacher, Axel Wandtke, Dirk Wäger, Simone Thomalla en Karin Gregorek.

Reeds sinds hun prille jeugd zijn Schumacher en Wandtke verliefd op elkaar. Op de drempel van volwassenheid wordt Wandtke naar de universiteit gezonden, met als gevolg dat ze elkaar minder vaak zien. Ook al hebben ze elkaar eeuwige trouw gezworen, toch geeft de moeder van het meisje de hand van haar dochter aan een andere partij. Voor Wandtke stort de wereld in. De film speelt zich af in 1852 en gaat over liefde die verstikt raakt in de valse moraliteit van een pseudo- aristocratische klasse. Het meisje tracht tevergeefs de heersende hypocrisie te doorbreken. Het scenario dat Gerhard Rentzsch baseerde op een novelle van Theodor Storm is koud en afstandelijk, ook al werd het adembenemend mooi in beeld gebracht door Peter Krause.

Polizeiruf 110: Amoklauf

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Wolfgang Hübner. Met o.a. Peter Borgelt, Günter Junghans, Barbara Dittus, Bernd Michael Lade en Karin Gregorek.

Deze korte aflevering - slechts een uur - was bedoeld om onzorgvuldig rijgedrag en alcohol in het verkeer onder de aandacht te brengen. Hauptmann Fuchs (Borgelt) heeft kennelijk geen grote misdaden op te lossen. Hij houdt zich bezig met twee gevallen, die niet kunnen verhullen dat het bloedarme scenario van Eberhard G[KA3]orner niets te bieden heeft. Bij een verkeersongeluk belandt een journalist zwaargewond in het ziekenhuis (en overlijdt later) omdat de moeren van zijn wielen van zijn Citro[KA3]en (!) door een jongetje van veertien jaar zijn losgedraaid; hij vliegt tegen de pijlers van een brug op als hij een tegemoetkomende vrachtwagencombinatie wil ontwijken. Slagerszoon J[KA3]urgen Gruber (Lade) legt een belastende verklaring af. Hij raakt later betrokken bij een arrestatie, als hij in de auto zit met zijn moeder en zijn beschonken, strenge vader (Junghans) achter het stuur. Vader Gruber verzet zich fel tegen zijn arrestatie. Acteur Lade zou na de Duitse hereniging in 1991 opklimmen tot Kriminalassistent Kain naast Hauptkommissar Bruno Ehrlicher (Peter Sodann) van het team in Dresden in de serie TATORT. Kain zou zichzelf bewijzen en werd bevorderd tot Kommissar en zou nog heel wat jaren samenwerken met zijn collega Ehrlicher met een stijgende populariteit en een groeiende kijkdichtheid. Deze aflevering, nummer 120, werd slechts [KA1]e[KA1]en keer uitgezonden; daarna viel de Berlijnse muur en raakte Borgelt zonder werk. Hij werd in 1991 `gepensioneerd` in de serie totdat hij in de jubileumaflevering KURSCHATTEN (dertig jaar POLIZEIRUF 110) in 2001 een gastrolletje mocht spelen als schurk. De wraak is zoet. Voor de liefhbbers: het introfilmpje is lichtelijk gewijzigd, d.w.z. gemoderniseerd en lijkt ietsjes dynamischer. De auto's van de Vopo, nog steeds de 'stoere' onveranderde Wartburgs, hebben nu macho nummers op het dak geschilderd gekregen zodat ze uit de lucht kunnen worden waargenomen. Het heeft allemaal niet mogen baten.

Zanzibar

1987 | Drama

Oost Duitsland 1987. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Peter Kremer, Cornelia Schmaus, Gisela Stein, Michael Gwidseck en Elisabeth Endriß.

1938: Rerik, een vissersplaatsje aan de Duitse Oostzeekust. Een dominee wil een sculptuur van een beeldhouwer dat door de nazi's bestempeld is al ontaarde kunst, in veiligheid brengen in Zweden. Hij roept de hulp in van een visser, een overtuigd communist, maar die durft niet omdat hij bang is dat zijn geestelijk gestoorde vrouw ontdekt wordt, waardoor zij in het kader van het euthanasieprogramma vermoord zal worden.

Einer trage des anderen Last

1987 | Komedie

Oost Duitsland 1987. Komedie van Lothar Warneke. Met o.a. Jörg Pose, Manfred Möck, Susanne Lüning, Karin Gregorek en Heinz-Dieter Knaup.

Wij schrijven 1950. De DDR bestaat [KA1]e[KA1]en jaar. In een sanatorium delen Josef Heiliger (Pose), een luitenant van de Vopo en pastor Hubertus Koschenz (M[KA3]ock) samen een kamer. De twee mannen zijn buitengewoon verschillend van karakter en opvatting. Ze zitten elkaar daarover als Don Camillo en Peppone regelmatig in de haren. Zo verwisselt de pastor tot grote ergernis van de politieman de foto van Stalin op de kamer met een afbeelding van Christus. Toch groeien ze geleidelijk naar elkaar toe en als een jonge pati[KA3]ente overlijdt, wordt het duo aanvankelijk zwaar op de proef gesteld, maar vindt elkaar. Pleidooi voor een dialoog tussen de kerk en de socialistische-Marxistische staat in het voorlaatste jaar van de DDR die in 1990 definitief zou verdwijnen. Op het filmfestival van Berlijn in 1988 wellicht wat pregnant bekroond met een Zilveren Beer (voor het spel van de hoofdrollen), terwijl de film toch de vergetelheid is ingegaan vanwege zijn achterhaalde thema. Het scenario is van Wolfgang Held en Peter Ziesche stond achter de camera.

Pobojowisko

1985 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama

Polen 1985. Avonturenfilm van Jan Budkiewicz. Met o.a. Janusz Rafał Nowicki, Halina Bednarz, Jacek Strama, Karin Gregorek en Zygmunt Malanowicz.

In de herfst van 1945 wil een gedemobiliseerd officier zich vestigen in een klein havenstadje, dat vroeger tot Duitsland behoorde en nu, symbolisch genoeg Slagveld heet. Hij raakt verwikkeld in een bloedige strijd tussen smokkelaars, die vluchtelingen op hun tocht naar het Westen helpen. Een weinig geslaagde poging om de formule van een simpele avonturenfilm te gebruiken voor een uiteenzetting over de ethische problemen van een intellectuele held.

Ete und Ali

1985 | Komedie

Oost Duitsland 1985. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Jörg Schüttauf, Thomas Putensen, Daniela Hoffmann, Hilmar Eichhorn en Karin Gregorek.

De twee vrienden Ete en Ali hebben hun militaire dienstplicht achter de rug. De vrouw van Ete heeft inmiddels een nieuwe vriend. Ali gaat zich inspannen de concurrent te verdrijven en het paar weer bijeen te krijgen. Een niet onaardige komedie. Het scenario is van Waltraud Meienreis, Henry Schneider en de regisseur. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Jeder träumt von einem Pferd

1984 | Familiefilm

Oost Duitsland 1984. Familiefilm van Karola Hattop. Met o.a. David Radscheidt, Monique Gewe, André Lohrmann, Alexander Schubert en Carmen-Maya Antoni.

Een nieuwe onderwijzer arriveert in een klein dorpje. De kinderen denken helemaal over naar school gaan, want het is nog steeds vakantie en hun leventje is zorgeloos. Behalve dan voor dat ene kleine jongetje en zijn zusje. Zij willen koste wat het kost een paard hebben. Dankzij hun grote broer slagen ze erin een paard te kopen en voor hen ligt de weg naar de vrijheid open. Simplistische jeugdfilm waarin twee kinderen hun droom verwezenlijken. Voor de hand liggend en voorspelbaar, maar kinderen zullen genieten van de mooie beelden met rennende paarden. Of ze het eindeloze gezwam van de volwassenen evenzeer waarderen is erg twijfelachtig. Scenario van Karola Hattop. Camerawerk van Ralf Neubert.

Polizeiruf 110: Tödlicher Illusion

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Volkmar Kleinert, Karin Gregorek en Petra Barthel.

Armin Hagen (Kleinert) is een modelburger. Hij heeft een goede baan op een soort waterloopkundig laboratorium, is ijverig en wil hogerop. Hij studeert om verder te komen en er is hem een promotie in het vooruitzicht gesteld. Hij is getrouwd met Katja (Gregorek), die veel van hem houdt. Samen hebben ze een zoon. Voor Armin is Katja niet genoeg. Hij houdt er een jongere vriendin op na, Beate Beyer (Barthel), de dochter van Dr. Beyer (B[KA3]owe) van het werk. Armin heeft een slap karakter. Hij kan en wil helemaal niet kiezen tussen Katja en Beate, want hij houdt van allebei. Beate die zwanger van hem is, vindt dat hij nu moet kiezen en als hij dat niet doet, wil ze hem onder druk zetten met een zelfmoordpoging, maar die loopt uit de hand, want Beate slikt te veel slaaptabletten. Armin vindt haar op bed in haar flatje. Uit een soort paniek, maar eerder uit wakte loopt hij weg zonder haar hulp te verlenen en wakker te maken. Katja die door anonieme roddel een vermoeden had dat haar Armin een vriendin zou hebben, had hem ook al voor het blok gesteld. De eeuwig wroetende speurder Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die een definitief rapport moet opmaken van Beate`s ontijdige dood, zoekt naar motieven. Met veel gepluis, gepraat en ondervragen van de bewoners van het flatgebouw, bedenkt hij dat er weleens sprake zou kunnen zijn van dood door schuld. De onsympathieke politieman doet met blinde ijver zijn best om doodslag te bewijzen en wordt daarbij in de finale geholpen door een psychologisch ingestorte, huilende en bekennende Armin. Het flauwe scenario van Otto Bonhoff tracteert ons op een zedenles volgens SED-recept. Communisten geloofden niet in de tien geboden omdat godsdienst volgens hun goeroe Karl Marx opium voor het volk was, maar overspel vonden ze lastig bij het in bedwang houden van hun burgers. De films worden langer, drie kwartier, maar niet beter, ook al wordt er wat socialistisch bloot (de borsten van Barthel in een liefdesscène) vertoond en krijgen we een idyllisch viswatertje met een Oostduitse dacha te zien. Debuut in de serie van de gemoedelijke Böwe die na de Duitse eenwording zelf tot aan zijn dood een POLIZEIRUF 110-Kommissar zou worden in Schwerin in door de ARD geproduceerde films. Aflevering 58.

Einer muss die Lieche sein

1977 | Misdaad, Drama

Oost Duitsland 1977. Misdaad van Iris Gusner. Met o.a. Helmut Strassburger, Karin Gregorek en Otto Mellies.

Tijdens een uitstapje naar een eiland is een persoon van een groep vakantievierende Oostduitsers plotseling dood. Opzet of ongeluk? Het onderzoek kan beginnen, maar leverde geen spannende film op.

Die Flucht

1977 | Drama, Thriller

Oost Duitsland 1977. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Jenny Gröllmann, Rolf Hoppe, Erika Pelikowsky en Wilhelm Koch-Hooge.

Communistenpropaganda van de onbedoeld curieuze soort. Wanneer de in de DDR werkende dr Schmith geen financiële steun krijgt voor een onderzoek naar kindersterfte bereidt hij met een West-Duitse organisatie zijn vlucht naar de vrije wereld voor. Dan wordt Schmith echter verliefd op collega Katharina en krijgt te elfder ure toch nog het groene licht voor zijn project. Probleem: zijn vluchtvoorbereiders zijn van de weeromstuit niet gecharmeerd. Eerste DEFA-productie over taboethema in totalitaire territoria is tevens de laatste Oost-Duitse filmrol van Mueller-Stahl vóór diens emigratie naar West-Berlijn in 1980.

Ikarus

1975 | Drama

Oost Duitsland 1975. Drama van Heiner Carow. Met o.a. Peter Welz, Karin Gregorek en Peter Aust.

De problematiek van een kind uit een gebroken gezin. Op zijn negende verjaardag piekert een jongetje over zijn toekomst nu zijn ouders gescheiden zijn.