Michael Brandner

Acteur

Michael Brandner is acteur.
Er zijn 36 films gevonden.

Wenn der Vater mit dem Sohne

2005 | Drama

Oostenrijk 2005. Drama van Udo Witte. Met o.a. Erol Sander, Barbara Wussow, Aaron Altaras, Michael Brandner en Susanne Michel.

Waarom een Heinz Rühmann-klassiekertje herverfilmen? Misschien omdat, in dit geval, het verhaal makkelijk naar dat onuitroeibare Duitse burgermansmelodrama valt over te hevelen. Concertpianist Paul (Sander) is de schok van zijn verongelukte echtgenote nog niet te boven. Dan verschijnt de Italiaanse Luisa ten tonele en hij besluit om met zijn zevenjarige adoptiezoon Rico (Altaras) de vakantie bij haar door te brengen. Ondanks de rare onthulling van Luisa's ware identiteit vertrekken pa en de nog onwetende pre-puber richting zuiden. Wat volgt, smaakt naar opgewarmde en zouteloze tv-filmkost uit blik. Wussow is ongeveer zo Italiaans als Turkse pizza.

Polizeiruf 110: Vollgas

2005 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Anke Sevenich, Michael Brandner en Thomas Rühmann.

Deze aflevering gaat over de nefaste gevolgen van het gebruik van goedkope imitatie-onderdelen, die niet voldoen aan de eisen van de autoconstructeur, en waarvan heel wat mensen het slachtoffer worden, zonder dat ze het zich bewust zijn. Ze betalen de volle prijs voor een namaakonderdeel en sterven als gevolg van een ernstig verkeersongeluk. Schm[KA3]ucke (Schwarz) en Schneider (Winkler) ondervragen in het ziekenhuis de zwaar gewonde Edith Reger (Böhme), zodra ze aanspreekbaar is. Ediths tegenligster was bij de aanrijding minder gelukkig. Het bleek dat haar auto kort ervoor nog gerepareerd was. De hermandad is er snel achter dat er ondeugdelijke onderdelen werden gebruikt. Als zij de garagehouder aan de tand willen voelen over de herkomst, is hij morsdood. Het duo geeft niet op en ontdekt dat de onderdelen afkomstig zijn uit een land buiten de EU. Dat betekent dat er bij de douane een insider een handje helpt met de papieren en dat de heren te maken hebben met georganiseerde misdaad, waarmee ettelijke miljoenen worden verdiend. Een spannend, plausibel verhaal met een uitstekende vertolking, die geheel getrouw is aan de onderhavige serie die modieuze misdadige maatschappelijke verschijnselen aan de kaak stelt. Het scenario is van Felix Huby, die menige TATORT-aflevering op zijn naam heeft staan. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier.

Heirate meine Frau

2005 |

Duitsland 2005. Hajo Gies. Met o.a. Heikko Deutschmann, Michael Brandner en Saskia Vester.

Scheidings-advocaat Jean-Luc Severin bezorgt zijn vrouwelijke opdrachtgevers enorme successen. Zelf handelt hij met gegevens van zijn klanten. Axel Kroll, een bankroete eigenaar van een bakkerij en na zijn scheiding uitgemolken door Severin, komt hier achter en stelt de advocaat voor een lastige keuze.

Die Bullenbraut

2005 | Komedie

Duitsland 2005. Komedie van Ulli Baumann. Met o.a. Gabi Köster, Jochen Nickel, Idil Üner, Antoine Monot jr en Michael Lott.

Paula Dohm (K[KA3]oster) is taxichauffeuse in Hamburg. Ze is vanuit Keulen hier terechtgekomen door haar vriend en smeris Hannes Behnken (Nickel) toen hij werd overgeplaatst. Nu is het uit tussen hen. Als Paula tippelaarster Jennifer Lohmann ([KA3]Uner) in de wagen krijgt, wordt die achterna gezeten door twee ongure types. Jennifer zegt dat zij het op haar leven gemunt hebben nadat zij haar vaste vriend, boulevardjournalist Gessner (Brandner), om zeep geholpen hadden. De twee kerels blijken helemaal geen gangsters te zijn, maar politie. Een van hen is Hannes! Ze rekenen Jennifer in wegens moord op Gessner, maar Paula is ervan overtuigd dat Jennifer onschuldig is. Twee maal raden wie er gelijk heeft! Het scenario van Norbert Eberlein bevat een aardige gaunerkomedie en als K[KA3]oster bij de kijkers in de smaak valt volgt er misschien een serie, net zoals Senta Berger als Schnelle Gerdi eerst de straten van M[KA3]unchen en daarna Berlijn onveilig maakte, waar ze uiteindelijk in het verkeer kwam vast te zitten! Toen was het snel gedaan met deze serie (1989).

Crazy Race II

2004 | Komedie, Actiefilm

Duitsland 2004. Komedie van Christoph Schrewe. Met o.a. Wolke Hegenbarth, Manuel Witting, Michael Brandner, Cordula Stratmann en Dirk Bach.

Ooit vluchtte Hans Ecker (Brandner) van Oost-Duitsland naar Hildesheim in West-Duitsland. Hij verdiende er een fortuin en in 1989 is zijn platinablonde dochter Jenny (Hegenbarth) zo goed als volwassen. Ze heeft kennis aan een zekere Markus in Oost-Berlijn. Ze besluit naar de DDR te gaan om zich bij Markus te voegen. Haar vader en moeder (Stratmann) gaan daar helemaal niet mee akkoord. Hans Ecker looft [KA1]e[KA1]en miljoen mark uit aan degene die zijn dochter heelhuids thuis brengt. De CANNONBALL-achtige race is begonnen! Op het moment dat vaders ingehuurde jagers haar op de hielen zitten, ziet Jenny aan de westkant Volker (Witting) uit een vluchttunnel kruipen. Ze maakt zoveel stennis dat Volker haar ijlings naar het oosten brengt door de tunnel, en daarmee afziet van zijn eigen vrijheid. Hij belooft haar naar het adres in Berlijn te brengen. Op dat moment ziet de grenspolitie Volker en Jenny. Zij zien haar uiteraard voor een ossi aan. Zo heeft het duo niet alleen vaders belagers achter zich aan, maar ook de Vopo en de Stasi. Het wordt een dolle jacht met veel explosies en gierende Trabants door de bocht. Jenny wordt verliefd op Volker, die met haar de hoofdprijs heeft getrokken en Markus heeft het voor het nakijken. Maar dan valt de Berlijnse muur... De eerste sauerkraut CANNONBALL RUN van het jaar ervoor had de nodige kijkers getrokken. Diezelfde enthousiastelingen krijgen hetzelfde voorgeschoteld verpakt in een ander verhaaltje. Het is voor hen best te verteren, maar grote filmkunst is het natuurlijk niet. In gastrolletjes zijn te zien: Bach als Egon Krenz, de officiële opvolger van Erich Honecker, Waalkes als een waanzinige wetenschapper en de verschrikkelijk populaire Fischer als Franz Huber. Het weinig diepgravende scenario is van Günter Knarr en Philipp Weinges.

Tochter meines Herzens

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Dietmar Klein. Met o.a. Christine Neubauer, Peter Sattmann, Laura Bellini, Sarah Bellini en Michael Brandner.

Stefan (Brandner), de ex-man van de zelfbewuste, alleenstaande Sabrina Maurer (Neubauer) laat een vaderschapstest doen in de hoop van zijn alimentatieverplichting voor het kind af te komen. Sabrina hoort van het negatieve testresultaat als Stefan haar triomfantelijk komt bezoeken met een fles wijn, en haar vertelt dat hij niet de vader haar 11-jarige dochtertje Laura is (beurtelings gespeeld door Sarah en Laura Bellini). Ze is ontsteld. Als Sabrina zich ook laat testen, ontdekt zij dat zij evenmin Laura's lijfelijke moeder is. Ze wendt zich tot advocaat Robert Clajus, die haar uitlegt dat haar de voogdij onmiddellijk wordt ontnomen als zij niet kan aantonen dat er bij de geboorte in het ziekenhuis een verwisseling plaatsvond. Bovendien besluit de kinderbescherming Laura onder te brengen in een pleeggezin. Sabrina moet nu een race tegen de klok leveren. Gelukkig blijkt Robert een goede helper. In hun scenario hebben Norbert Sütsch en Annette Schmidt de vraag gesteld, wat nu eigenlijk bepalend is voor het begrip gezin. Daar zijn ze niet zo goed uitgekomen, want dat kan nauwelijks in anderhalf uur. Het amusement heeft er gelukkig niet onder geleden dankzij de ervaren rolbezetting en de geroutineerde regie. Het camerawerk is van Thomas Etzold.

Tigeraugen sehen besser

2003 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2003. Romantiek van Thomas Nennstiel. Met o.a. Anica Dobra, Christoph Waltz, Gerd Baltus, Soraya-Antoinette Richter en Florian Weber.

De 31-jarige Judith Behrens (Dobra) is alleenstaand, zorgt voor haar vier-jarige dochtertje Lissy (Richter) en werkt op een architectenbureau. Ze moet zich zeer inspannen om er een vaste baan te krijgen en daarom volgt ze een bijscholingscursus. Haar vader Gernot (Baltus) past dikwijls op Lissy, teveel naar zijn smaak en doet het steeds meer met tegenzin. Tenslotte doet hij het helemaal niet meer. Als Judith last krijgt van brandende ogen, gaat ze naar Dr. Thilo Rylow (Waltz). Het blijkt dat ze elkaar nog van de middelbare school kennen en Thilo vond haar altijd een lekkere, sexy meid. Hij boekt onmiddellijk nog zes consultaties, maar Judith ziet het nog niet zo zitten. Ze wil haar baan behouden en neemt door een grappig misverstand Kevin (Weber) als minnaar, die nog aan de sportacademie studeert en drie jaar jonger is. Hij past helemaal niet bij haar en het duurt tot het einde van de film voordat Thilo, die op en af (het toneel) gaat, Judith in de armen mag sluiten. Het slappe scenario van Astrid Alexa Völker is helemaal geschreven rondom Dobra, die een huishoudbegrip werd door de succesvolle soapserie Die Schwarzwaldklinik. Wie van komisch, romantisch gedoe houdt, is bij deze film aan het juiste adres. Het camerawerk is van James Jacobs.

Tatort - Bermuda

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Tittelstaedt, Joe Bausch en Paula Kalenberg.

Aan de Rijnoever wordt het stoffelijk overschot gevonden van de eigenaresse van een groot, goedlopend autobedrijf, dat Sylvester heet. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) verrichten het onderzoek. Logischerwijze gaan ze een kijkje nemen in het autobedrijf dat de hoofddealer is van een bekend merk. De chef van het bedrijf is Wolf-Dieter Lachner (Brandner). Beide speurders ontdekken algauw dat hij een verhouding had met de overledene, en dat hij diep verwikkeld zit in het omkatten van auto`s voor de Russische maffia. Het zou al te gemakkelijk zijn als de zaak met Wolf-Dieter opgelost zou zijn. Voor het zover is, stellen Max en Freddy vast, dat Winnie Sylvester (Kalenberg), de minderjarige dochter van de overledene, in een tehuis voor jongeren woont, dat Bermuda heet, en dat onder beheer valt van de raad voor de kinderbescherming. Door het ongelukkige voorval is Winnie miljonaire geworden. Het gaat nogal chaotisch toe in het tehuis, waar ook David Brunner (Riedel) woont. Hij is leerling automonteur bij Sylvester en stond op de nominatie ontslagen te worden vanwege het lenen van auto`s voor nachtelijke straatraces. Een andere bewoner Philipp Rabe (Moya) heeft een tick en een merkwaardige hobby: messenwerpen. Dan is er Marlott (Schramm), Winnie's contactpersoon; zij blijkt een dwangmatige zakkenrolster te zijn, die samen met Winnie oudere heren kaalplukt; en last but not least is er de overwerkte directeur van Bermuda, die flink boven zijn capaciteiten moet werken. Max en Freddy draaien in rondjes, want er zijn verdachten, die motieven hebben en er zijn lieden, die voordeel hebben bij de dood van Winnie's moeder. Ze komen er niet goed uit, maar dan gebeurt er een tweede moord die hen op het spoor van de eerste brengt. Het scenario van Scarlett Kleint en Roswitha Seidel bevat een aantal originele elementen: de onbetrouwbare jeugd, maar kiest verder voor het bekende recept: de tweede moord. Het goede spel, vooral van de jongere rolverdeling, verhoogt het plezier voor de TATORT-liefhebber. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Aflevering 540.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Stachel im Fleisch

2003 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Nikolai Müllerschön. Met o.a. Friedrich von Thun, Dietrich Siegl, Sissy Höfferer, Gilbert von Sohlern en Liane Forestieri.

Irina Safi, een jonge Hongaarse zonder papieren, werkt bij slager Biermeier (Fitz). De slagersvrouw (Redlich) is ongerust als ze niet meer komt opdagen, maar ze kan moeilijk naar de politie gaan. Gelukkig is professor Capellari (Von Thun) een vaste klant. Ze vraagt hem om hulp, een kolfje naar Capellari`s hand. Voorlopig ontdekt Capellari dat Irina`s broer dierenarts is, maar illegaal werkt voor vleestransporteur Kott (Spatzek) en dat er duistere zaken gedaan worden tussen Biermeier, Kott en mevrouw Niederhofer (M[KA3]uller-Elmau), die de lakens uitdeelt op het slachthuis en een bloeiende groothandel in vlees drijft. Dan wordt Irina`s lijk gevonden en komt Karola Geissler (Höfferer) in actie. Zo wordt ontdekt dat Irina zwanger was en een relatie onderhield met Biermeier. Er zijn plotseling een rits van verdachten, maar het is natuurlijk Capellari, die deze wie-is-de-dader oplost, niet zonder aanvaringen met Karola, die hem aan het kruis wil nagelen, terwijl Capellari in groot gevaar verkeert. Het scenario van regisseur Müllerschön is pure standaard, maar hij heeft een aflevering gemaakt die de vaste kijker van hem verwacht. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Tatort - Endspiel

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Ciro Cappellari. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Hubert Mulzer en Eric Baokye.

De FC Bremen is een succesvolle amateurvoetbalclub die op het punt staat prof te worden. De spelers komen uit allerlei landen: Oosteuropa, de Balkan en Afrika. De trainer is een nare kerel die slechts over [KA1]e[KA1]en positieve eigenschap beschikt: hij spoort moeiteloos de zwakke punten op bij een speler, en werkt die weg. Dat hij bij zijn werk de speler vernedert, onrechtvaardig behandelt of zich racistisch gedraagt, deert hem niet. Als hij vermoord is, komen Hauptkommissarin Inga L[KA3]ursen (Postel) en Kommissar Stedefreund (Mommsen) de zaak onderzoeken. Het blijkt dat het slachtoffer meer vijanden dan vrienden had en iedereen die bij de club betrokken is heeft wel een motief, en niet altijd een sluitende alibi. L[KA3]ursen en Stedefreund ontdekken tenslotte gesjoemel met papieren en mensenhandel, die tot regelrechte slavernij leidt. Als duo zijn L[KA3]ursen en Stedefreund ongelijk; zij is idealistisch en de meerdere; hij is praktisch en een rokkenjager; zij is eenzaam, ongemakkelijk en hij soepel, maar zij lossen samen de zaak op. Na enig gerommel welke aflevering nu eindelijk uitverkoren zou worden als de vijfhonderdste, werd het tenslotte deze, nadat in het najaar van 2001 de Duitse pers had aangekondigd dat het SCHLARAFFENLAND zou zijn, dat rijk aan stunts is, met de nieuwe, bewegelijke Hauptkommissarin Klara Blum (Eva Mattes), terwijl de toegewijde fans meenden dat het de `Weibergeschichte` LASTRUMER MISCHUNG met de eveneens nieuwe, zeer innemende Hauptkommissarin Charlotte Lindholm (Furtwängler) had moeten zijn. Hoe het ook zij, het zijn allemaal behoorlijk spannende afleveringen met onderhoudende verhalen, maar deze gaat net even te veel over de voetballerij en dat spreekt lang niet iedereen aan. Postel en Mommsen hebben hun eigen persoonlijkheid en voegen zo een extra dimensie aan hun personage toe. Het scenario is van Britta Stöckle. Het camerawerk is van Sorin Dragoi. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Silicon Walli

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Edgar Selge, Michaela May, Nadeshda Brennicke, Michael Brandner en Bernd Tauber.

Deze aflevering gaat over omstreden wondertieten die met behulp van plastische chirurgie en siliconen opsteken en tot prikkelen moeten stemmen. In de vermaarde Hofgarten in M[KA3]unchen wordt Lo (M[KA3]uhlhausen), een rondborstige ster van het impressariaat Eventagentur, levenloos aangetroffen. Het is onmiddellijk duidelijk aan Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) en zijn collega Jo Obermaier (May), die dezelfde rang heeft, dat het slachtoffer niet ter plekke gestorven kan zijn, maar versleept is. Het ligt voor de hand om Lo`s `manager` Fred Fink (Brandner), een dubieuze ordinaire gast, eens aan de tand te voelen. Ze stuiten daarbij ook op Wally (Brennicke), bijgenaamd Silicon Walli met nog veel grotere borsten dan de vermoorde Lo, die tevens haar concurrente was. Helaas wordt er bij de politie gestaakt (leuk voor de verandering), zodat Tauber zijn speurzin moet inzetten. Zo komen Wally en hij nader tot elkaar. Hij merkt dat Fred haar genadeloos exploiteert en dat Wally behoefte heeft aan een vaderfiguur (het klassieke profiel van de prostitu[KA1]ee). Wally heeft ook nog een ambitie: zij wil zingen. Jo gelooft niet zo in Wally - heeft Jo soms een minderwaardigheidscomplex omdat ze kleinere borsten heeft? Is ze jaloers? Als er eindelijk informatie uit het gerechtelijk laboratorium boven water komt, blijkt Lo wellicht overleden te zijn aan het gevolg van illegale pijnstillers die zij nodig had als gevolg van haar talloze schoonheidsoperaties. Dan komt dokter Mirko Storkic (Mues) in aanmerking als de dader, maar Tauber ontdekt dat Lo tegen Fred had gezegd dat ze ermee wilde ophouden. Zou Fred uit wraak zijn kip met gouden eieren hebben geslacht? Het scenario van Wolfgang Limmer lijkt heel vrij geïnspireerd te zijn op het kommervolle leven van de rond 2000 overleden de Franse tietenmadam Lolo Ferrari met een bovenwijdte die de meter zeer ruim voorbij ging. Haar echtgenoot werd in 2002 vastgenomen door de politie, omdat hij volgens haar moeder haar dood veroorzaakt zou hebben. Het spel in deze film is goed en de types zijn raak gecast. Mooi camerawerk van Diethard Prengel.

Ich bring Dich hinter Gitter

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Daniel Helfer. Met o.a. Herbert Knaup, Karin Giegerich, Uwe Kockisch, Walfriede Schmitt en Nele Jonca.

Zoveelste film over een arts van het gerechtelijk laboratorium. In dit geval is het dokter Jakob Schaller (Knaup), die vals van start gaat. Scholiere Sina (Mellahn) is vermoord en Schaller manipuleert de lijkschouwing omdat hij bang is dat zijn dochter Rebecca (Jonca) verdacht wordt, want zij was Sina`s rivale voor de hoofdrol in het jaarlijkse toneelstuk van de school. Schaller maakt hierdoor het werk van commissaris Dorn (Kockisch) nodeloos ingewikkeld om de ware dader te pakken te krijgen. Als pilot bedoeld voor een serie, wat er niet van gekomen is. Het magere scenario is van Michael Illner. Het behoorlijke spel compenseert maar net het overbekende plot. Het camerawerk is van David Slama.

Ein Sack voll Geld

2002 | Misdaad, Komedie, Familiefilm

Duitsland 2002. Misdaad van Hajo Gies. Met o.a. Wolfgang Stumph, Jaecki Schwarz, Gunter Berger, Michael Brandner en Thorsten Wolf.

Het leven van een door pech achtervolgde koerier wordt danig op zijn kop gezet door een zak met gestolen geld.

Bis dass dein Tod uns scheidet

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Senta Berger, Günther Maria Halmer, Loretta Pflaum, Hanna Burgwitz en Hanno Pöschl.

Na een bijna-verdrinkingsdood, een bedrijfsongeval, realiseert Gunnar Mosbach (Halmer) zich, dat zijn leven zich te snel voltrokken heeft en dat de tijd die hij nog te leven heeft minder zal zijn. Hij wordt hierdoor uiterst somber, en laat de greep op zijn goedlopende duiksportzaak verslappen. Zijn vrouw Edith (Berger), is een stuk levenslustiger en cynischer, maar ook zij vindt diep in haar hart dat de tijd te snel voorbij gegaan is. Edith werkt als freelance journaliste voor een vrouwenblad dat eenmaal in de veertien dagen verschijnt onder de titel Britta. Edith moet een artikel schrijven over (in onze ogen een morbide) een fantast, die een computerprogramma heeft ontwikkeld, waardoor je na invoering van allerlei co[KA3]ordinaten, het tijdstip van je eigen dood kunt berekenen. Zowel Edith als Gunnar geven hun persoonlijke gegevens door voor de berekening, krijgen de resultaten, maar Gunnar wil er (heel begrijpelijk) niets van weten. Ondertussen besluit Edith dat het wel mooi is geweest bij Britta, zegt haar baan op en besluit dat het de hoogste tijd is om dikke romans te schrijven. Ze haalt Gunnar over om samen op een zuidelijk eiland (het zou Mallorca kunnen zijn) een nieuwe fase in hun leven te beginnen. Als ze eenmaal ter plekke zijn, waagt Gunnar zich eraan om de uitkomst van de computerberekening te bekijken - de schrik slaat hem om het hart. Een kluchtige film rondom de inmiddels zestig-jarige Berger die alle moeite doet er vijf of zes jaar jonger uit te zien met een wat opgebruikte, vermoeide Halmer (bekend uit de serie ANWALT ABEL) in de bijwagen. Niet onaardig, maar de Senta-films van dit kaliber kennen we zo langzamerhand wel en ze beginnen op een overdosis te lijken. Dergelijke computerprogramma`s zijn op Internetsites inderdaad te vinden en zijn net zo betrouwbaar als het bekijken van koffiedik. Het schrijven van romans is geen sinecure, ook al heb je jaren meegewerkt aan een damesblad (bedoeld is hier het tijdschrift Brigitte). Het ironische scenario vol make- believe en wishful thinking is van Michel Bergmann en Anke Apelt. Het camerawerk is van Frank Grunert.

Zerbrechliche Zeugin

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Anne Kanis, Tobias Schwenke, Simon Verhoeven, Sylvester Groth en Michael Brandner.

De niet al te snuggere, twintig-jarige Emma (Kanis), is samen met haar biseksuele vriendje Mike (Schwenke) die in een afbraakpand woont, getuige van de moord op een drugsdealertje. De moordenaar heeft hen gezien en maakt, terwijl het stel zich uit de voeten maakt, jacht op hen. Mike, die de situatie totaal verkeerd beoordeelt, sleept Emma mee in een hachelijk avontuur dat ze gemakkelijk hadden kunnen voorkomen als hij vertrouwen gehad zou hebben in Emma`s broer Hendrik (Verhoeven), die bij de politie is. Het scenario met goede afloop van Ben Taylor is simpel, maar de de hoofdrollen zijn onder Verbong's regie heel aandoenlijk. Het camerawerk is van Theo Bierkens.

Venus & Mars

2001 | Romantiek, Fantasy

Duitsland 2001. Romantiek van Harry Mastrogeorge. Met o.a. Daniela Lunkewitz, Julie Sawalha, Fay Masterson, Julie Bowen en Michael Weatherly.

Als Frank, de trainer van de voetbalclub van het dorpsschooltje levenloos in zijn woning wordt gevonden door Emily Vogel (Redgrave), belt zij in paniek en angst haar dochter Kay (Lunkewitz) op, die in Frankfurt in een hotel werkt. Kay besluit onmiddellijk naar het stadje te komen. Ook haar goede vriendinnen volgen, inmiddels midden dertigers met uiteenlopende carri[KA2]eres. Het zijn Marie (Sawalha) die getrouwd is en haar vierde kind verwacht, Celeste (Masterson), die een veel oudere, maar steenrijke heer aan de haak geslagen heeft en Lisa Kelly (Bowen), die tegenwoordig in San Francisco woont en succes heeft als fotografe. Ondanks de relaties van Marie en Celeste, hunkeren ze alle vier naar de Grote Liefde. Emily, een trouwe lezeres van de dagelijks horoscoop in de krant, legt een kaartje voor ze. De toekomst ziet er veelbelovend en rooskleurig uit voor hen allemaal, want Venus (de godin van de liefde) en Mars (de god van de oorlog) kruisen elkaar. In de finale zijn er zelfs meer dan vier stellen... Het scenario van Ben Taylor betreft een onnozel fantasietje dat enthousiast wordt ingevuld door de rolbezetting. Daniela Lunkewitz verandert haar naam in Daniela Amavia als zij in een SF-serie speelt. Het camerawerk is van Martin Fuhrer. 16:9, Stereo.

Es muss Liebe sein

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Felix Dünnemann. Met o.a. Michael Fitz, Sabine Kaack, Nils Kahnwald, Jacqueline Svilarov en Rainer Basedow.

De pilotfilm voor de vijftiendelige serie [KL]Die Boegers[KLE] over een ex-rocker Robi (Fitz), die huisman geworden is, terwijl zijn vrouw Gisi (Kaack) de kost verdient bij een bank. Robi zorgt voor hun gebroed, Linus (Kahnwald) en Melanie (Svilarov), twee lastige tieners. Als Robi zijn bandmanager van weleer ontmoet, besluit hij na twintig jaar zijn comeback te maken. Er ontstaat de nodige heisa, want de toekomstverwachtingen van Robi en Gisi zijn nu wel heel erg verschillend geworden. Eigentijdse verstrooiing met hippe nostalgie, die concurreert met andere zeepachtige tv-reeksen. De vraag doet zich voor of het uitzendtijdstip, 21.05 uur, voor een serie van dergelijk laag gehalte wel zo gelukkig gekozen is. Het scenario voor deze 'zet je verstand maar op nul en laat de fondant op je tong smelten' is van Rudolf Bergmann en Gabi Decker. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann.

Ein unmöglicher Mann

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Thomas Berger. Met o.a. Stephan Kampwirth, Svenja Pages, Otto Tausig, Denise Virieux en Eva Maria Bauer.

Deze mini met een scenario van regisseur Berger naar verhalen van Robert Stromberger wordt meestal in vijf delen uitgezonden. Hoewel de episodes best grappig en onderhoudend zijn, hebben ze niet die impact om er geen enkele te mogen missen. De hoofdpersonage is Axel Ehrlich (Kampwirth), een praatjesmaker die iedereen met zijn smoezen omkletst. Hij studeert aanvankelijk voor apotheker, maar haalt zijn oom Hubert Ecklinger (Tausig) die al twaalf jaar zijn studie betaalt, over om hem zijn boekhandel te laten overnemen. Axel vergeet te vertellen dat hij het bedrijf wil veranderen in een veilinghuis met een dubieuze financiering van zijn oude schoolvriend W[KA3]olfi Auermann (Roll). In het eerste deel DER ANFANG VOM ENDE trouwt Axel hals over kop met Anneli M[KA3]uller, een aankomende apothekeres. Hij maakt een puinhoop van de zaak, ontfutselt Anneli via een oplichterstruc de bruidsschat van 250.000 mark (bijna 125.000 euro) die bedoeld was om een eigen huis te kopen. Tenslotte belandt hij wegens het veilen van gestolen antiek binnen het jaar in de gevangenis. Nu wil Anneli van hem scheiden - en met reden. W[KA3]olfi`s ex- vriendin Lydia Blumenau (Virieux) heeft een baantje in de firma. In het tweede deel GELD ODER LIEBE wordt uit de doeken gedaan hoe het zo ver kwam. Axel wil niet scheiden. Na zijn in voorlopige in vrijheidstelling in het derde deel WER EINMAL L[KA3]UGT moet hij een belofte inlossen aan zijn schurkachtige vriend W[KA3]olfi. Hij had beloofd mee te gaan naar Cuba voor een vrijgezellenvakantie, hoewel Anneli het niet leuk vindt. W[KA3]olfi wil zo snel mogelijk het veilinghuis in handen krijgen om zijn geld wit te wassen haalt een truc uit met Axel: Lydia is van de partij en in Cuba overkomt Axel een akkevietje, waardoor hij niet op de terugreis kan. Lydia blijft bij hem om hem te verzorgen - olie op het vuur van Anneli, want die komt er snel achter dat Axel de hotelkamer deelt met haar rivale Lydia! Het vierde deel is getiteld RACHE IST S[KA3]U[KL29] begrijpen we dat W[KA3]olfi de vader is van Lydia`s veertien-jarige dochter, die op haar beurt haar moeder kwalijk neemt dat ze er wat bijverdient door mannen te begeleiden. Anneli gaat nu Axel tarten met tennisleraar Bodo Wernatz (Deutschmann). In het laatste deel NEUE LIEBE wordt Axel vrijgesproken van oplichting en heling, omdat blijkt dat apotheker Von Schlunker (Striebeck) hem de gestolen waar had toegespeeld zonder dat Axel het wist. Terwijl W[KA3]olfi ongedurig wordt om zijn klauwen te leggen op het veilinghuis, besluit Axel dat het de hoogste tijd is geworden om rekeningen te gaan vereffenen met Lydia en W[KA3]olfi. Het tweetal onderschat Axel danig als zij denken de firma in handen te hebben. Ze blijken alleen maar voor de naam en de waardeloze inboedel `betaald` te hebben. Axel weet het geld bij elkaar te versieren om een boekhandel te beginnen. Nu wil Axel proberen Anneli terug te veroveren, want hij weet nu zeker dat hij van haar houdt. Op de verjaardag van Bodo komt Axel met Lea (Nitsch) en het stuivertje verwisselen kan beginnen. Onderhoudend, leuk gespeeld, maar aan de lange kant. De rollen zijn stuk voor stuk goed en de regie is naar behoren. Idem voor het camerawerk is van Torsten Breuer.

Anwalt Abelt - Zuckerbrot und Peitsche

2001 | Misdaad, Drama

Duitsland 2001. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Saskia Vester, Peter Sattmann en Christian Kohlund.

Het scenario van Fred Breinersdorfer zit best goed in elkaar, al weet je van te voren dat Jean Abel (Halmer) met zijn tamelijk onorthodoxe aanpak het pleit altijd wint. De verwikkelingen zijn niet echt origineel te noemen, maar passen netjes in elkaar en Halmer met zijn nonchalante stijl boeit toch weer opnieuw, gesteund door een reeks behoorlijk bijrollen, w.o. L'Arronge als Jane, Sattman als Billmair, Kohlund als Reimers en Schüttauf als Jürgen Nowack. Deze laatste raakt met zijn elektrozaak in de financiële problemen, wordt beschuldigd van een bomaanslag op een bedrijfscrèche en poging tot chantage van een multinational. Voor het openbare ministerie is de zaak zo klaar als een klontje en moet Nowack zo snel mogelijk voor een lange tijd achter de tralies. Abel meent dat Nowack onschuldig is, maar hij heeft de grootste moeite om het te bewijzen, want zijn cliënt aan wie hij als pro Deoadvocaat werd toegewezen, wil op een gegeven moment niets meer van hem weten. Als iemand Nowack een strafpleiter bezorgt, besluit Abel als civiele partij aan het proces deel te nemen, of Nowack dit nu wil of niet. Abel heeft Nowacks zwakke plek snel opgespoord: zijn dochtertje, maar hij ontmaskert ook de samenzwering, waarvan o.a. Nowack het slachtoffer werd. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann en Martin Lorenz. Halmer's fans mogen best tevreden zijn.

Verschwinde von hier

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Franziska Buch. Met o.a. Gruschenka Stevens, Martin Feifel, Simon Glöklhofer, Jonathan Beck en Michael Brandner.

Als Janna (Stevens) voor de eerste keer een baby krijgt, is ze pas zeventien en ongehuwd. Ze laat het jongetje dat Lukas heet, in de steek en haar oma zorgt voor hem. Als Lukas (Beck) inmiddels vijf jaar is, komt Janna plotseling boven water en neemt hem mee. Janna woont inmiddels samen met Janosch (Feifel), een bonte figuur, die leeft van de kleine misdaad. Lukas die heel erg in zichzelf gekeerd was, raakt gehecht aan Janosch die een soort vrolijke surrogaat-vader voor hem is. Inmiddels is Janna in verwachting van Janosch en krijgt Lukas er een halfzusje bij, Babs (Von Krosigk). Janosch wordt opgepakt en moet voor een langere tijd achter de tralies. Janna is teleurgesteld en voelt zich in de steek gelaten, maar ze vindt troost bij Harry König, de opvliegerige mede-eigenaar van een goedlopende bowlingbaan. Lukas die inmiddels twaalf is, moet niets van Harry hebben, want hij ziet zijn toekomst met Janosch verbrijzeld. Hij probeert te voorkomen dat Harry de plaats inneemt van Janosch. Regisseuse Buch heeft in haar scenario geprobeerd duidelijk te maken wat de gevolgen van het onbezonnen gedrag van een zelfzuchtige jonge moeder voor haar kind zijn en daarin is ze best geslaagd omdat ze het geloofwaardig heeft aangepakt. De rolverdeling is heel behoorlijk, waardoor het een aanvaarbare film is geworden. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Ich beiß zurück

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Claudia Garde. Met o.a. Saskia Vester, Pasquale Aleardi, Michael Brandner, Dirk Plönissen en Ulrich Matschoss.

Fanny Cornelius (Vester) die voor de verzekeringsmaatschappij FIDUCIA schadeclaims behandelt, staat altijd klaar iedereen te helpen of dat nu haar ziekelijke buurman Walter S[KA3]anger (Matschoss) is, haar vriendin Tina Schulte (Thalbach), haar ex Max (Brandner), een bokser, of haar nieuwe tien jaar jongere vriend Mario Benotti (Aleardi). Voor Mario is ze zelfs bereid buiten haar boekje te gaan: ze maakt Mario begunstigde van Walters levensverzekering nadat Walters schofterige en misdadige zoon Charly (Pl[KA3]onissen) met zijn bende Mario`s gloednieuwe Italiaanse restaurant kort na de opening aan diggelen had geslagen om hem geld af te persen. Als Fanny haar vriend Mario betrapt met Tina die ook niet meer de allerjongste is, is voor Fanny ineens de maat vol. Ze bakt Mario een leuke poets! Het scenario van Annemarie Schoenle is onderhoudend en bevat veel aardige, onverwachte wendingen. De inzet van de rolverdeling is goed onder vaardige regie van Garde. Vester en Thalbach (die een flinke bek kan trekken) springen er beslist uit. Het camerawerk is van Knut Schmitz.

Einfach Klasse!

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Michael Rowitz. Met o.a. Heio von Stetten, Catherine H. Flemming, Oliver Korittke, Hannelore Hoger en Jenny Schily.

Aan het Walther von der Vogelweide-gymnasium in Hamburg, waarvan Dr. Martina Wiesner (Hoger) de rectrix is, maken drie jonge leerkrachten het nodige mee met de leerlingen en doen zij onvergetelijke ervaringen in hun loopbaan op. Gescheiden Thomas Heine (Von Stetten) krijgt te maken met Laura Gregorius (Schoras), die verliefd op hem wordt en als Thomas dat niet beantwoordt, beschuldigt zij hem van verkrachting. Een proces dreigt, temeer men ontdekt dat hij, om zijn aantrekkelijke persoonlijkheid, dergelijke ervaringen op vorige schoolinstellingen heeft gehad. Zijn collega`s, Tatjana Ahlemann (Flemming) en Ole Simon (Korittke) helpen hem uit de nood, terwijl directrice Wiesner niet onwelwillend is. Jan Simon (B[KA3]osherz), de zoon van de biologieleraar Ole Simon wordt langzaam blind, maar verbergt dit omdat hij niet naar een bijzondere school wil. Na een incident in het zwembad, smeert hij hem en is alleen bereid thuis te komen als hij via de e-mail, die hij in een cyber-caf[KA1]e (lekker modieus!) kan ontvangen, garanties krijgt. Muziekleraar Christian K[KA3]olmel (Mulzer) komt op het jaarlijkse schoolfeest uit de kast en bekent dat Horst Schranz (Brandner) zijn levenspartner is. Dit breekt hem op, want hem wordt het leven zuur gemaakt door een rechts- radicale jongerenbende. Tenslotte moedeloos geworden aanvaardt hij een baan als redacteur op een muziekuitgeverij in Londen. De bende wordt in de kiem gesmoord door toedoen van Thomas en Tatjana. Dan is er nog genoeg te stellen met Gaby Diebold (Panse), die wanhopig haar best doet om in de klas mee te tellen en daarbij heel ver gaat, tot en met een poging tot zelfmoord. Ondertussen aarzelt Thomas tussen Tatjana en zijn ex-vrouw Anne (Schily). Lange tv-film, die in drie delen wordt uitgezonden onder de resp. titels: LIEBE: UNGENŸGEND, LŸGEN: SEHR GUT en FREUNDSCHAFT: MANGELHAFT, waarin leerkrachten weer helden mogen zijn en mensen tegelijkertijd. Een vaardige rolverdeling zit opgezadeld met een niet al te origineel scenario van Michael Baier en de film variëert van zeer goed, en bijna voldoende tot zwak, maar al met al kun je best gaan kijken. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer. In het land van oorsprong heel handig vlak voor het nieuwe schooljaar aan het einde van de grote vakantie uitgezonden - om op te warmen zullen we maar zeggen.

Ein Mann wie eine Waffe

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Michael Rowitz. Met o.a. Klaus Löwitsch, Jennifer Nitsch, Michael Brandner, Oliver Korittke en Benjamin Utzerath.

David Bornett is profielschetser bij de recherche. Wanneer er een seriemoordenaar aan het werk is die een balpen met politielogo op zijn slachtoffers achterlaat, zit hij bovenop de zaak. Hij is ervan overtuigd dat de moordenaar binnen het korps gezocht moet worden. Hij moet echter alle actie staken, wanneer hij zelf als verdacht wordt aangemerkt

Doppelter Einsatz - Ganz normale Mörder

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Reinhard Münster. Met o.a. Despina Pajanou, Sylvia Haider, Gerhard Garbers, Jockel Tschiersch en Jürgen Janza.

Het weinig verheffende scenario van Norbert Eberlein is niet origineel en staat stijf van de clich[KA1]es. De negen-jarige Paul Vossler is vermoord nadat hij aangerand werd door een kinderschender. De buurt weet meteen al wie het gedaan heeft: Ludwig Schenk (W[KA3]ohler), omdat hij een strafblad heeft als zedenmisdadiger. Aangezien Sabrina Nikolaidou (Pajanou) en haar collega Eva Lorenz (Haider) niet snel genoeg reageren om Schenk in te rekenen, wordt hij als lijk afgeleverd bij het mortuarium. Eva zag in de kringen van Henry Vossler (St[KA3]otzner), de vader van de vermoorde jongen, Michael Fromm (Brandner) terug, een voormalige collega, die uit de dienst ontslagen was wegens zware mishandeling van een prostitu[KA1]ee. De dader achterhalen is zelfs voor de grootste amateurspeurneus een fluitje van een cent, maar Sabrina en Eva moeten er de hele film voor hollen. De aardige, blonde, mollige Petra Kleinert, die in het merendeel van de afleveringen Sabrina`s collega Ellen Ludwig speelt, is deze keer niet van de partij. Haider, die haar vervangt, is een bekend gezicht uit de reeks TATORT, waarin zij als Kommissarin Susi Kern (in 1992 en in een vijftal afleveringen) aan de zijde van Inspektor Fichtl uit München te zien was.

Der Kuß des Killers

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Michael Rowitz. Met o.a. Sandra Speichert, Oliver Korittke, Manfred Lehmann, Henry Hübchen en Michael Brandner.

Hauptkommissar Semmler (Lehmann) van het LKA is een schoft. Hij zet de jonge vrouwelijke rechercheur Vera (Speichert) in als infiltrante in een bende van vrouwenhandelaars en verzwijgt dat haar doelwit Artur (Korittke) een ijskoude killer is. Tussen de aantrekkelijke opdrijfster en de gejaagde, een man met een uiterlijk die zijn duistere carrière verhult, ontstaat een gedoemde relatie, die met een luide knal eindigt. Christos Yiannopoulos, een der vaste scenarioschrijvers van RTL TELEVISION, spon weer eens een kronkelige intrige, waarvan de meest simpele kijker de afloop al mijlen van te voren ziet aankomen, maar te lui is om het knopje van de afstandsbediening in te drukken en naar iets beters te kijken. Het spel van de hoofdrollen is beslist niet slecht, al is de regie van Rowitz niet ijzersterk. Het camerawerk van Dietmar Koelzer is standaard. Wie de film overslaat mist niets.

Ein sauberer Mord: Tod in der Reinigungsfirma

1997 |

Duitsland 1997. Gert Steinheimer. Met o.a. Walter Kreye, Michael Brandner, RAiner Block en Esther Schweins.

Horst Wenzel is directeur van een groot schoonmaakbedrijf. Samen met zijn assistent Richard Teuber controleren zij het werk van schoonmaakploegen bij een groot kantoor. In de tussentijd krijgt Wenzels vrouw Marion bezoek van Klaus, de opvliegende broer van Horst. Wanneer Marion hem vertelt dat Horst aan het werk is en hem dus niks kan lenen, wordt Klaus woedend. Diezelfde avond vindt een schoonmaker het lijk van Horst. Natuurlijk wordt Klaus verdacht, maar hij beweert onschuldig te zijn

Martin Berg: Ein Sauberer Mord - Tod in der Reinigungsfirma

1996 | Drama, Misdaad

Duitsland 1996. Drama van Gert Steinheimer. Met o.a. Christian Quadflieg, Bruno Eyron, Andrea Gloggner, Hans Georg Panczak en Charlotte Schwab.

Martin Berg-aflevering naar beproefd recept. Klaploper Klaus Wenzel (Bock) wordt beschuldigd van moord op zijn broer, de directeur van een schoonmaakbedrijf, omdat zijn vingerafdrukken op het moorwapen zijn gevonden. De vermoorde was niet helemaal zonder reden koud gemaakt. Superadvocaat Berg (Quadflieg) stelt heel snel een intrige en overspel vast. Formulewerk. Scenario van Hen Hermanns.

Der Sandmann

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Götz George, Karoline Eichhorn, Barbara Rudnik, Martin Armknecht en Michael Brandner.

Deze speelfilm begon als een tv-film, maar kreeg op het filmfestival van Berlijn bioscoopfilmstatus. Het gaat over een moordenaar die in de gevangenis bestsellerauteur wordt, Harry Kupfer (George). Na zijn vrijlating worden er een aantal prostitu[KA1]ees vermoord, terwijl Kupfers volgende misdaadroman ook over de moord op een hoertje gaat. Een verslaggeefster van de tv, Ina Littman (Eichhorn) interesseert zich voor de misdaden en meent dat er wellicht een connectie is met het zo pas verschenen boek. Ze zoekt Kupfer op. Hij lijkt haar de ideale kandidaat voor een praatprogramma. Door autopech moet ze de nacht in zijn huis doorbrengen. Ze ziet in zijn huis allerlei macabere relikwieën en ze wordt wantrouwig ondanks de vlotte uitleg die Kupfer geeft. Langzaam maar zeker verzamelt ze heel veel details over Kupfer die ze uiteindelijk confronteert in de uitzending voor de draaiende camera's. Uitstekend gespeelde film naar een sterk scenario van Matthias Seelig. Trefzeker camerawerk van Tom Fährmann.

Der Name der Nelke

1996 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1996. Mysterie van Roland Suso Richter. Met o.a. Peter Fitz, Michael Brandner, Katja Flint, Petra Kleinert en Dieter Landuris.

Thriller over de privé-detective Uli Fichte. Wanneer detective Uli Fichte thuiskomt, zit zijn vader Wilhelm in de woonkamer. Hij is net uit de gevangenis vrijgelaten, maar vader en zoon hebben elkaar niet zoveel te vertellen. Wilhelm is alweer bezig met het beramen van zijn volgende inbraak. Nog diezelfde nacht dringt hij het huis van de filmregisseur Mehring binnen, stiekem gadegeslagen door Uli. Voordat Wilhelm er met het geld en andere waardevolle zaken vandoor kan gaan, staat zijn zoon achter hem. Via de politieradio heeft Uli namelijk de noodkreet van Mehrings buurman gehoord en het tweetal weet net op tijd voor de politie te vluchten. Wanneer het huis van Mehring wordt doorzocht, wordt in de slaapkamer het lijk van een vrouw gevonden. Ze heeft een rode anjer in haar hand. Uli heeft nu duidelijk een probleem

Blackjack

1996 | Komedie, Muziek

Duitsland 1996. Komedie van Ulli Baumann. Met o.a. Martin Semmelrogge, Oliver Böttcher, Katharine Schubert, Michael Brandner en Dorothea Walda.

Black Jack (Semmelrogge) is een razend populaire rockster, die nergens nog op enige privacy hoeft te rekenen. Hij is al deze aandacht en glitter kotsbeu en wanneer hij op een avond de dief Jeff (Böttcher) uit de klauwen van de politie redt stelt hij een voorwaarde: Jeff zal hem inwijden in de geheimen van zijn 'stiel'. Korte tijd later is de zanger klaar voor zijn eerste job, die hij onder supervisie van Jeff uitvoert. Flauwe misdaadkomedie geschraagd op een hard klinkende rock-soundtrack die echter weinig originaliteit ten gehore brengt. De dialogen missen spitsvondigheid. Geschreven door Peter Zingler en Angeline Maccarone naar een idee van Udo Lindenberg. Mooie opnamen van Hamburg gemaakt door Stephan Motzek. Formaat 16/9.

The sandman

1995 |

Duitsland 1995. Nico Hofmann. Met o.a. Michael Brandner, Jürgen Hentsch, Barbara Rudnik, Karoline Eichhorn en Götz George.

*De* jonge tv-journaliste Ina is verantwoordelijk voor de achtergrondinformatie van een talkshow. Als Ina het verleden van een seriemoordenaar gaat uitpluizen en bij hem op bezoek gaat, verdenkt ze hem ervan nog steeds een actieve moordenaar te zijn. Ze bedenkt een plan om hem voor de lopende camera hiermee te confronteren...

Club Las Piranjas

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Ulli Baumann. Met o.a. Hape Kerkeling, Angelika Milster, Judy Winter, Michael Brandner en Katharina Schubert.

In het vakantiekamp Las Piranjas in Egypte ontmoeten de vreemdste vogels elkaar. Biggi (Milster) en Edwin (Kerkeling) vermaken de vrolijke vakantiegangers. Biggi houdt zich bezig met de kinderen, Edwin ontfermt zich over de volwassenen. Ze eisen echter absolute discipline van hun deelnemers. De feestavondjes, die ze iedere dag organiseren, zijn ongezellig, maar deelname is voor iedereen verplicht. Zodra de eerste gasten er genoeg van krijgen, zorgen Edwin en Biggi met directrice Dr Wenger (Winter) ervoor dat niemand hem smeert. Een dolle satire op georganiseerde reizen waarbij toerisme ondergeschikt is aan het ontspanningsprogramma van de touroperator. Dwaze situaties en leuke dialogen, geschreven door Doris J. Heinze en Hape Kerkeling. Achter de camera stond Axel Henschel.

Nordkurve

1993 | Sportfilm, Drama, Komedie

Duitsland 1993. Sportfilm van Adolf Winkelmann. Met o.a. Daniel Berger, Renate Krößner, Jochen Nickel, Walter Kreye en Hermann Lause.

Ook al heeft de film van Winkelman de meest geliefde sport van Duitsland als onderwerp, het is toch geen voetbalfilm geworden. In plaats daarvan worden achtergronden en intriges getoond, en de hooligans en de functionarissen van de verenigingen worden onder de loep genomen. Een indringende, groteske milieustudie soms vrolijk, soms tragisch maar altijd de moeite van het bekijken waard. Het scenario is van Michael Klaus. Het camerawerk is van David Slama.

Auf eigene Gefahr

1993 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1993. Actiefilm van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Roland Schäfer, Günther Naumann, Ulrich Pleitgen en Max Herbrechter.

Wied vult de dagelijkse society-rubriek in de Bonner Zeitung. Bij de opening van een nieuwe casino ontmoet ze een hoge ambtenaar die zich vijandig tegenover haar uitlaat. Wat later pleegt een meisje dat in zijn gezelschap vertoefde zelfmoord. Voor haar is dit genoeg om op onderzoek uit te gaan. Routineuze actie-thriller met een journaliste die zelf op onderzoek gaat en een moorddadig complot op het spoor komt. Deze pilot-film voor een tv-reeks kreeg als ondertitel PECH IM SPIEL...UND GLŸCK IN DER LIEBE. Het scenario van Berner en Hilde Berger, naar de roman Grenzfälle van Christine Grän biedt spanning en heeft een goede climax, maar bevat tevens een eindeloos aantal afgezaagde clichés. Fotografie van Walter Kindler en Karl Hohenberger. De leuke score is van de hand van Pino Donaggio.

Tassilo - Ein Fall für sich

1990 | Misdaad

Duitsland 1990. Misdaad van Hajo Gies. Met o.a. Bruno Ganz, Axel Milberg, Renate Schroeter, Pamela Villoresi en Charles Brauer.

Tassilo Gr[KA3]ubel (Ganz) begint met een detectivekantoor, samen met zijn moeder (Schroeter) die hem helpt als telefoniste en zijn vriend Hugo (Milberg) die zijn logistieke medewerker wordt. Hij krijgt al onmiddellijk tegenwerking van James Blickle (Breuer), een machtig zakenman die hij kost wat kost wil ontmaskeren als misdadiger. Hij schrikt er niet voor terug om zelf de wet te overtreden om de man te klissen. Dit duurt echter zes afleveringen lang en ondertussen mag Tassilo nog enkele andere zaken oplossen. Niet bepaald opwindende krimi uit grootvaders vaatje, gemaakt volgens vastgeroest patroon. Het idee is van Martin Walser. Het werd tot scenario omgewerkt door Hermann Naber, behalve voor de zesde aflevering die geschreven werd door Rolf Basedow. Jörg Seidl tekende voor de fotografie van de vijf eerste afleveringen en werd voor deel zes afgelost door Axel Block. De ondertitels van de afleveringen: 1. VERTEIDIGUNG VON FRIEDRICHSHAFEN, 2. HILFE KOMMT AUS BREGENZ, 3. ZÖRN EINER GÖTTIN, 4. LINDAUER PIETA, 5. DAS GESPENST VON GATTNAU, 6. 1OO JAHRE BLICKLE.

Tatort - Schimanski: Der Pott

1989 | Mysterie

Duitsland 1989. Mysterie van Karin Hercher. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Ulrich Matschoss, Angelika Hurwicz en Thomas Rech.

Bij een overval in Duisburg wordt de stakingspot met een half miljoen DM van staalarbeiders die een fabriek willen bezetten, buitgemaakt. Kort erop wordt vakbondsfunctionaris Broegger (Lettenmeyer) vermoord. Thanner (Feik), de rechterhand van Schimanski (George) is overgeplaatst naar Bonn en Schimanski zoekt een nieuwe medewerker. Het is de hardwerkende Jo Wilms (Rech), die zelf uit een arbeidersmilieu afkomstig is. Later komt Thanner terug en gezamenlijk strikken ze de daders. De verrassingen zijn legio: de vakbondsman was niet zuiver op de graat en Wilms heeft ook wat geheimpjes te ontsluieren. Draaiboek geschreven door Axel Götz en Thomas Weisskamp met opnieuw een handeling die sterk aan de Ruhrgebied-problematiek gebonden is. Regisseur Hercher kwam van de DDR-televisie. Camerawerk van Bernd Neubauer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Brandner op televisie komt.

Reageer