Jacques Feyder: regie en scenario.
Er zijn 20 films gevonden.

Le grand jeu

1953 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Claude Pascal, Arletty, Raymond Pellegrin en Peter van Eyck.

Vriendschap, rivaliteit, liefde en tragische ongelukken in het Vreemdelingenlegioen. De film mist, ondanks de fraaie fotografie van de exotische locaties, de sfeervolle aanpak van de vooroorlogse versie en is daardoor veel minder overtuigend. Het spel van Pascal en Pellegrin is het ergste minpunt. Scenario van Jacques Feyder en Charles Spaak.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.

Jeunes filles d'aujourd'hui

1942 | Komedie

Zwitserland 1942. Komedie van Sigfrit Steiner en Jacques Feyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Blanche Aubry, Marion Cherbuliez, Margrit Winter en Marianne Kober.

Gebaseerd op een behoorlijk dikke roman voor lange winteravonden van Paul Mathias. Dit onbeduidende boek vertelt over een 'eindexamenreis' naar Tessin waaraan veertien meisjesleerlingen deelnamen. De film zou al totaal vergeten zijn als Feyder er niet aan had meegewerkt. Tijdens de opnamen was er een voortdurend en ernstig conflict met Steiner en heerste er een zodanige sfeer dat Feyder aan het drinken sloeg. Het resultaat was een mislukte film.

Une Femme disparaît

1941 | Drama, Misdaad

Zwitserland 1941. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Henri Guisol, Jean Nohain, Claude Dauphin en Ettore Cella.

Verfilming van een novelle van Jacques Viot. Het verhaal speelt zich af in Zwitserland (de Feyder-Rosays zijn de Duitse bezetting ontvlucht), en draait om een verdwenen actrice, die blijkt te zijn verdronken. De laatste film van een zeer oud geworden Feyder, verdronken in de alcohol. Slecht gedraaid en langdradig. Rosay nam vier rollen voor haar rekening waarbij ze een zo grote variëteit aan zenuwtrekjes liet zien dat de critici uit die tijd de film bespotten. Niet te vergelijken met THE LADY VANISHES van Alfred Hitchcock. Feyder stierf een tijdje later.

La Loi du nord

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Richard-Willm, Charles Vanel, Jacques Terranne en Arlette Marchal.

Een New Yorkse secretaresse helpt haar werkgever die zijn vrouw heeft vermoord uit een psychiatrische inrichting ontsnappen en vlucht met hem naar Noord-Canada. Daar is een trapper hun nietsvermoedende gids, terwijl een politie-inspecteur hen najaagt. Dit melodramatisch verhaal in een quasi-Amerikaanse situering boeit door de picturale aanpak van het sneeuwlandschap en het spel van Morgan en Vanel (als politieman).

Les Gens Du Voyage

1938 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, André Brûle, Mary Glory en Sylvia Bataille.

De Franstalige versie van de Duits/Franse Tobis produktie FAHRENDES VOLK over een voortvluchtige spreekstalmeester die tevergeefs zijn zoon bij een hogeschoolrijdster probeert weg te halen en terug naar zijn moeder te sturen, waarna de politie hem na een spannende jacht over de Parijse daken neerschiet.

Fahrendes Volk

1938 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Hans Albers, Françoise Rosay, Camilla Horn, Herbert Hübner en Irene von Meyendorff.

Hans Albers in een kleurige rol als gevluchte gevangene die, verstoten door zijn vrouw, in een circus staljongen wordt en zijn zoon van het slechte pad probeert te houden waarna de paardrijdster met wie de jongen naar Parijs ging, de man uiteindelijk bij de politie aangeeft, wat een schitterende achtervolgingsscène over de Parijse daken oplevert. Er werd tegelijk een Franse versie gedraaid: LES GENS DU VOYAGE.

Knight Without Armour

1937 | Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Marlene Dietrich, Robert Donat, Irene Vanbrugh, Herbert Lomas en Miles Malleson.

Geheim agent Donat helpt hertogin Dietrich uit handen te komen van de Russische revolutionairen. Deze kostbare produktie is slechts een terugval voor de twee sterren.

La kermesse héroïque

1935 | Historische film

Frankrijk 1935. Historische film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, André Alerme en Micheline Cheirel.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

La Kermesse Heroique

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Murat en Françoise Rosay.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.

Anna Christie

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Greta Garbo, Theo Shall, Hans Junkermann en Salka Steuermann-Viertel.

Anna Christophersens (Garbo) vader Chris (Junkermann) is een doodgewaande zeevaarder, die na vijftien jaar weer opduikt. Hij is blij zo'n knappe dochter aan te treffen, maar weet niet dat zij zich in leven heeft moeten houden met prostitutie en dat ze gedesillusioneerd is en zat heeft van mannen. De Duitstalige versie werd op verzoek van Garbo gelijktijdig met de Engelse versie van Clarence Brown gemaakt, omdat zij niet tevreden was met het gebrekkige Engels dat zij sprak. De Duitse cast speelt iets minder goed dan de Amerikaanse, maar het resultaat is toch aardig en de film is een cinematografisch curiosum. Het scenario is van Frank Reicher en Walter Hasenclever naar een toneelstuk van Eugene O'Neill. Het camerawerk is van William Daniels.

Anna Christie

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1930. Drama van Clarence Brown en Jacques Feyder. Met o.a. Greta Garbo, Charles Bickford, Marie Dressler, Lee Phelps en George F. Marion.

Garbo is indrukwekkend in haar eerste sprekende film als de jonge vrouw met een duister verleden die op zeeman Bickford verliefd wordt; hij wil met haar trouwen en dan komt de waarheid naar voren. Naar het toneelstuk van O`Neill (1888-1935). De film is nogal statisch. Werd eerder verfilmd in 1923 met Blanche Sweet. Scenario van Frank Reicher en Walter Hasenclever. Camerawerk van William Daniels.

The Kiss

1929 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1929. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Greta Garbo, Lew Ayres, Conrad Nagel, Anders Randolf en Holmes Herbert.

In de zwijgende film is Garbo fascinerend. Ze speelt de vrouw van een rijke, jaloerse echtgenoot, aanbeden door vele andere mannen en vooral door haar minnaar André. Als haar echtgenoot dood wordt aangetroffen, wordt Irene van moord beschuldigd. André is jurist en slaagt erin haar vrij te pleiten, maar dan onthult Irene de ware toedracht van het gebeuren. Scenario van Hans Kraly. Camerawerk van William H. Daniels. Er is een gerestaureerde versie gemaakt. Dit was de laatste 'stomme' film van MGM.

Les nouveaux messieurs

1929 | Zwijgende film

Frankrijk 1929. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Albert Préjean, Henry Roussel, Gaby Morlay en Charles Barrois.

Romantiek en satire ineen, in deze stomme film over een oude aristocraat en een jonge vakbondsman die strijden om de liefde van een mooie balletdanseres. De kritiek op de Franse politiek - macht corrumpeert, is het centrale thema - leidde in eerste instantie tot een algeheel vertoningsverbod, en later tot hevige censuur. De Belgische regisseur Feyder had zoals zoveel Europese cineasten in die tijd nog voor de uiteindelijke release al zijn toevlucht in Amerika gezocht, maar kwam na weinig succes een aantal jaren later alweer terug.

Carmen

1926 | Drama

Frankrijk 1926. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Raquel Meller, Louis Lerch, Gaston Modot, Jean Murat en Luis Buñuel.

Don Jos[KA1]e de Lizzarabengoa (Lerch) speelt vals met kaarten en moet het hazepad kiezen. Hij belandt in het leger en klimt op tot kwartiermeester van het regiment van Almanza in Sevilla. Hij moet sigarenmaakster Carmen (Meller) naar de gevangenis begeleiden. Carmen is een innemende schoonheid, een zigeunerin die behoort tot de bende van Dancaire (Vina) die de bergen van Andalusië onveilig maken. Hij is zo weg van Carmen dat hij haar laat lopen en zelf deserteert. Hun romantische relatie eindigt heel tragisch: Don José doodt zijn geliefde. Regisseur Feyder heeft in het scenario naar de beroemde roman van Prosper Mérimée niet veel overgelaten. Hij heeft het verhaal voor de film uitgewerkt tot een dramatische geschiedenis, die nauwelijks te harden is. De film is aan de lange kant, maar wat hem hedentendage interessant maakt, is de volledige restauratie en een geluidsspoor met de oorspronkelijke muziek van de toen 21-jarige componist Ernesto Halffter Esriche, dat uitgevoerd wordt door het Orchestre de Perpignan-Languedoc-Roussillon onder leiding van Daniel Tosi. De muziek werd opnieuw gearrangeerd door François Porcile. De film werd in 2001 gedigitaliseerd door het bedrijf Lobster dat daarin gespecialiseerd is. Het camerawerk is van Maurice Desfassiaux en Paul Parguel.

Gribiche

1925 | Zwijgende film

Frankrijk 1925. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay en Jean Forest.

Regisseur-scenarist Jacques Feyder, die in het Franse interbellum films als Le grand jeu en La kermesse heroïque maakte, wordt gezien als een van de grondleggers van het poëtisch realisme. In Engeland maakte hij later Knight Without Armour met Marlene Dietrich. Het melodrama Gribiche verhaalt over een jongetje dat zijn overleden moeder mist en overhoop ligt met zijn stiefmoeder en -zus. Feyder, die graag op locatie werkte, gebruikt nadrukkelijk de Zwitserse Alpen als decor. Actrice Françoise Rosay, getrouwd met de filmmaker, is te zien in haar eerste grote rol.

Visages d'enfants

1924 | Familiefilm

Zwitserland 1924. Familiefilm van Jacques Feyder. Met o.a. Jean Forest, Victor Vina, Jean-Marie Laurent, Henry Duval en Suzy Vernon.

Een simpel verhaal waarin kinderen de belangrijke rollen spelen. Het scenario doet er niet veel toe. Toch het bekijken waard dankzij het talent van regisseur Feyder die de jonge spelers op een goede manier natuurlijk en expressief weet te regisseren. Maar ook dankzij de geweldige fotografie van Henri Burel die geweldige plaatjes weet te maken van het landschap van de Haut-Valais.

L'Atlantide

1921 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1921. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Georges Melchior, Jean Angelo, Stacia Napierkowska en André Roanne.

Er worden tussen 1921 en 1961 maar liefst vijf bewerkingen gemaakt van de beroemde roman van Pierre Beno[KA4]it, waarvan alleen de eerste Frans is. Met die van G.W. Pabst (1932) is dat ook de beste. De opzet van de roman wordt trouw gevolgd. Er gaat bekoring van de half realistische, half gefantaseerde stijl uit. Dit werk is tijdloos; het feit dat de film zonder geluid is doet hier niets aan af. Jacques Feyder ging zich later oriënteren op de Franse traditie van het realisme. Met succes, maar misschien ten koste van zijn dichterlijke kwaliteiten.