Jacqueline Audry (1908-1977): regie en productie.
Er zijn 10 films gevonden.

Les petits matins

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Agathe Aëms, Fernand Gravey, Pierre Mondy, Bernard Blier en Lino Ventura.

De achttienjarige Agathe lift van België naar de Côte d'Azur en ontmoet onderweg uiteenlopende mannen. Lichtvoetige roadmovie van Audry, in naoorlogs Frankrijk als regisseuse een rariteit, die consequent vrouwelijke thema's belichtte (ze maakte in 1951 het lesbisch getinte Olivia). Vanuit Agathe's perspectief zien we hoe verschillend de mannen op de avontuurlijke reizigster reageren. De bonte cast omvat onder meer Lino Ventura, een jonge Claude Rich, en Arletty (Les enfants du Paradis) in een van haar laatste rollen. Hoofdrolspeelster Aëms maakte uitsluitend deze film: ze prefereerde een carrière als model.

Storie d'amore proibite

1959 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Romantiek van Jacqueline Audry. Met o.a. Gabriele Ferzetti en Bernard Blier.

Meisje wil familiefortuin in de wacht slepen. Ze doet zich voor als man en meldt zich aan bij de dragonders van Lodewijk XV. Een kapitein ontdekt haar geheim. Hij wordt verliefd op haar en helpt haar uit vele moeilijkheden.

Le secret du Chevalier d'Éon

1959 | Historische film, Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Historische film van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Jean Desailly, Bernard Blier, Isa Miranda en Simone Valère.

Omwille van een erfenis laat een aristocraat zonder zonen zijn jongste dochter voor jongen doorgaan. Volwassen is ze één van de beste schermers van Frankrijk, wordt dragonder onder koning Lodewijk XV en als spion naar Rusland gestuurd. Dit historisch 'geval' kreeg in deze film vooral accent op de amoureuze verwarring en minder op actie en avontuur. Debar is een fysiek overtuigende man.

La garçonne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Fernand Gravey, Jean Danet, Colette Mars en Marie Daëms.

Derde bewerking van de roman van Victor Margueritte (1922), die enorm veel succes had door het (inmiddels onvoorstelbare) schandaal dat hij ontketende. Het werk van deze regisseuse (1908- 1977) verdient niet de geringschatting waarmee er tegenwoordig vaak over wordt gesproken. Met haar man, de bewerker Pierre Laroche, heeft ze voor een visuele ornamentatie gekozen. Mede dankzij decorontwerper Lucien Aguettand en cameraman Marcel Grignon is zo een serie beelden tot stand gekomen die de sfeer van de roaring-twenties ademt: oldtimer-ritjes in het Bois de Boulogne, boudoirs vol snuisterijen, cabaret in de stijl van Le Boeuf sur le Toit met Jean Cocteau en Raymond Radiguet, enz. Het gedateerde verhaal over de feministe avant-la- lettre komt op de tweede plaats en dat is maar goed ook! Op de achtergrond schemert een decadent, verdorven tijdperk door, dat achter de oppervlakkige luister van het decor uit elkaar valt.

C'est la faute d'Adam

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Dany Robin, Jacques Sernas, Gaby Sylvia, Michèle Cordoue en Armand Bernard.

Een weesmeisje is voorbestemd voor een huwelijk met een aristocraat, maar gaat na een ongeval aan geheugenverlies lijden dat haar tot een ideale pion maakt voor een oplichtersbende. De weinig kwaadaardige bendeleden blijken gerelateerd aan een adelijke familie, zodat een collectief happy end het resultaat is. De film heeft een sterke rolbezetting en een kansrijk, kluchtig gegeven, maar de regie is het tegendeel van lichtvoetig.

Huis clos

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Frank Villard, Arletty, Gaby Sylvia, Yves Deniaud en Nicole Courcel.

Laffe revolutionair Garcin, tirannieke lesbienne Inès en slinkse kindermoordenares Estelle belanden na hun dood in de hel: een protserige hotelsuite waarin ze ad infinitum tot elkaar zijn veroordeeld. Oorspronkelijke gesloten ruimte-situatie van Sartres theaterstuk Huis clos werd losgelaten voor een filmtruc die niet werkt: een venster waarin het infernale trio scènes ziet van wat er op aarde rest van hun leven. Fraaie fotografie en muziek wegen niet op tegen het hysterische spel en de pijnlijk miscaste Arletty. Los daarvan een beproeving vanwege het naargeestige Sartriaanse nihilisme. Digitale restauratie 2017.

Olivia

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Marie-Claire Olivia, Edwige Feuillère en Simone Simon.

'Ik hou van je kind, meer dan je denkt,' verzucht hoofdonderwijzeres Julie (Feuillère) tegen pupil Olivia (Marie-Claire Olivia). En daarmee nestelde Jacqueline Audry's Olivia zich in de eregalerij van het vroege vrouwenfilmgenre. Olivia is de Engelse tiener die in Parijs onder de vleugels van mademoiselle Julie wordt voorbereid op de buitenwereld. De film is bijzonder ten opzichte van tijdgenoten vanwege de betrokkenheid van een autoriteit (het schoolhoofd), waarmee een overwinning op de vijandige buitenwereld wordt gesuggereerd. Los van de thematiek is Olivia een vakkundige etalage van alles waaraan vrouwen werden onderworpen.

Gigi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Danièle Delorme, Gaby Morlay, Frank Villard, Yvonne de Bray en Jean Tissier.

De 16-jarige Gigi wordt door een grootmoeder en een tante - oude courtisanes - opgevoed als toekomstige maîtresse van rijke heren. Ze moet debuteren bij een jeugdige bon vivant, die haar dwarsheid een welkome verademing vindt tussen zijn andere avontuurtjes. Het verhaal van Colette is minder rooskleurig dan het in de latere Hollywood-musical zou lijken; ondanks goed acteren van iedereen is deze eerste verfilming veel minder stijlvol dan de film van Minnelli. Audry was overigens de eerste en heel lang ook de enige naoorlogse vrouwelijke regisseur in Frankrijk.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Les Malheurs de Sophie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Madeleine Bousset, José Conrad, Marguerite Moreno, Michel Auclair en André Alerme.

Een bewerking (niet helemaal letterlijk) van de beroemde roman van de gravin de S[KA1]egur, die beter is dan de reputatie die zij heeft verworven. Hetzelfde verhaal gaat op voor het onterecht vergeten werk van Audry (1908-1977), die als assistente een goede leerschool had: Pabst en Ophüls. In feite schetst zij, zoals elders, fijntjes en nauwkeurig de psychologie van de vrouw, het eigenlijke onderwerp van al haar films. Zoals altijd werkte zij nauw samen met haar scenario-schrijver en echtgenoot Pierre Laroche. Nog eens verfilmd in 1980.