Matthew Chapman: regie en scenario.
Er zijn 10 films gevonden.

The Ledge

2011 | Thriller, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Saoedi-Arabië 2011. Thriller van Matthew Chapman. Met o.a. Charlie Hunnam, Terrence Howard, Liv Tyler en Patrick Wilson.

Richelthriller met religieuze inslag, rond een - suïcidale? - man (Sons of Anarchy's Charlie Hunnam) op de dakrand van een flatgebouw. Terrence Howard speelt de begripvolle politie-psycholoog, Liv Tyler de sirene, en Patrick Wilson de religieuze fanaat die niets moet hebben van de atheïstische richelman. Op het eerste gezicht prima vermaak, met goede acteurs, een vlot verloop, en de nodige plotwendingen. Wat de film verheft boven de middelmaat is de pro-wetenschap motivatie van parttime filmmaker Chapman, in het dagelijks leven een prominente voorvechter van wetenschapsonderwijs in de met religieuze prietpraat doordrenkte VS.

Runaway Jury

2003 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 2003. Thriller van Gary Fleder. Met o.a. John Cusack, Gene Hackman, Dustin Hoffman, Rachel Weisz en Bruce Davison.

Het feit dat de centrale rechtszaak in Runaway Jury in het concept-script handelde over tabak en in de eindversie over een vuurwapen, bewijst maar weer dat de inhoud niet van belang is voor verfilmingen van John Grisham-boeken. De kijker kiest voor acteurs van naam, en voor vuile intriges en dubbele agenda's in en buiten de rechtszaal. Runaway Jury is er mee gevuld, op een aantrekkelijke, vlotte, oppervlakkige manier. Een jury moet beslissen over een zaak tegen een wapenproducent. De machtige verdediging, onder leiding van de genadeloze Fitch (Hackman), zet alles op alles om de jury, onder wie Nick Easter (Cusack), aan de 'juiste' zijde te krijgen.

What's the Worst That Could Happen?

2001 | Komedie

Verenigde Staten 2001. Komedie van Sam Weisman. Met o.a. Martin Lawrence, Danny DeVito, John Leguizamo en Glenne Headly.

Een komedie met DeVito en Lawrence, dat staat garant voor geslaagd vermaak. Of toch niet? De fysieke grappen en grollen van Lawrence komen hier helaas niet tot hun recht en DeVito wordt weer gereduceerd tot het karikaturale opgewonden standje. De een vertolkt hier een rijke zakenman, de andere een dief, maar allebei zijn het oplichters die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. De criticus van The Observer gaf een voor de hand liggend antwoord op de in de titel vervatte vraag: 'een sequel van deze film'.

Color of Night

1994 | Thriller, Mysterie, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Thriller van Richard Rush. Met o.a. Bruce Willis, Scott Bakula, Jane March, Lesley Ann Warren en Brad Dourif.

Gevoelige New Yorkse psychiater (Willis) raakt van slag door de zelfmoord van een geliefde patiënte en verkast naar de oostkust. Daar bewijst hij zijn kwaliteiten als lover (romance met March) en als speurneus bij het oplossen van een moord. Bij vlagen onbedoeld lachwekkende thriller markeert de comeback van regisseur Rush, die sinds 1980 (toen hij het voor twee Oscars genomineerde The Stunt Man maakte) geen film meer had geregisseerd. Color of Night kreeg de nodige aandacht vanwege Willis' penis, kort te zien in een erotisch bedoelde zwembadscène. Van de negen Razzienominaties werd alleen die voor slechtste film verzilverd.

Consenting Adults

1992 | Thriller

Verenigde Staten 1992. Thriller van Alan J. Pakula. Met o.a. Kevin Kline, Mary Elizabeth Mastrantonio, Kevin Spacey, Rebecca Miller en Forest Whitaker.

Kline en Mastrantonio vormen een yuppie-echtpaar dat wordt opgevrolijkt door de komst van het stel Spacey-Miller als avontuurlijke buren. Vooral Spacey blijkt een kleurrijk mannetje dat Kline meteen uit de financi[KA3]ele nood helpt. Wanneer Kline zijn lodderoog wat te veel op knappe buurvrouw Miller laat vallen, stelt Spacey meteen een partnerruil-voor-[KA1]e[KA1]en- nacht voor. De volgende ochtend wordt Miller vermoord aangetroffen en Kline zit in de puree want hij wordt door iedereen met een beschuldigende vinger nagewezen. De kijker weet echter beter. Na een veelbelovende start ontsporen film en verhaal (naar een scenario van Matthew Chapman) door foutieve logica en al te vertrouwde formule-finale. Camerawerk van Stephen Goldblatt.

Heart of Midnight

1988 | Thriller, Fantasy

Verenigde Staten 1988. Thriller van Matthew Chapman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Peter Coyote, Gale Mayron, Sam Schacht en Denise Dummont.

Leigh erft een verlopen nachtclub van haar oom (die aan AIDS gestorven is) en verhuist naar haar nieuwe bezit. Aangezien ze bekend staat als iemand met psychische problemen wordt ze niet geloofd als ze bijna verkracht is door iemand uit de ziekelijke client[KA2]ele. Op het toneel verschijnt dan een man waarvan zij denkt dat het een politieman is, maar die in werkelijkheid een sadistische gek is die haar volstopt met drugs. Hoewel het spel van Leigh behoorlijk is en het onderwerp op een artistieke wijze benaderd is (volgens het scenario van de regisseur) blijft het een onprettige film. Niet geschikt voor mensen met een zwakke maag.

Slow Burn

1986 | Thriller

Verenigde Staten 1986. Thriller van Matthew Chapman. Met o.a. Eric Roberts, Beverly D'Angelo, Dennis Lipscomb, Henry Gibson en Dan Hedaya.

Een moeizame thriller die als los zand aan elkaar hangt. Journalist Jacob Asch (Roberts) wordt detective en moet de zoon van een kunstenaar (Barry) uit Palm Beach Springs opsporen, die lang ervoor door zijn vader in de steek werd gelaten. Naar de roman Castles Burning van Arthur Lyon, dat door Matthew Chapman tot scenario bewerkt werd. De fotografie is van Tim Suhrstedt.

Strangers Kiss

1984 | Romantiek

Verenigde Staten 1984. Romantiek van Matthew Chapman. Met o.a. Peter Coyote, Victoria Tennant, Blaine Novak, Dan Shor en Richard Romanus.

In Hollywood van 1955 hebben regisseur Coyote en producent Shor geld los weten te krijgen van de steenrijke Romanus voor het maken van de low budget-thriller Killer's Kiss. Hij stelt echter als voorwaarde dat zijn knappe, maar gefrustreerde vriendinnetje Tennant de hoofdrol krijgt. Als tegenspeler wordt de sympathieke Novak aangeworven. Geen van beiden heeft enige acteerervaring. Een knappe hommage aan de B-film uit de jaren 1950-60, met als voorbeeld Stanley Kubricks KILLER'S KISS. De film speelt duidelijk op twee niveau's: het verhaal zelf en de film-in-de-film, stilistisch van elkaar gescheiden door gebruik te maken van kleur en zwart-wit. Novak bedacht het originele verhaal en bewerkte het, samen met Chapman, tot scenario. Voor de fotografie tekende Mikail Suslor.

Stranger's Kiss

1984 | Thriller

Verenigde Staten 1984. Thriller van Matthew Chapman. Met o.a. Blaine Novak, Dan Shor, Richard Romanus, Peter Coyote en Victoria Tennant.

In Hollywood van 1955 hebben regisseur Coyote en producent Shor geld los weten te krijgen van de steenrijke Romanus voor het maken van de low budget-thriller Killer's Kiss. Hij stelt echter als voorwaarde dat zijn knappe, maar gefrustreerde vriendinnetje Tennant de hoofdrol krijgt. Als tegenspeler wordt de sympathieke Novak aangeworven. Geen van beiden heeft enige acteerervaring. Een knappe hommage aan de B-film uit de jaren 1950-60, met als voorbeeld Stanley Kubricks KILLER'S KISS. De film speelt duidelijk op twee niveau's: het verhaal zelf en de film-in-de-film, stilistisch van elkaar gescheiden door gebruik te maken van kleur en zwart-wit. Novak bedacht het originele verhaal en bewerkte het, samen met Chapman, tot scenario. Voor de fotografie tekende Mikail Suslor.

Hussy

1980 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Japan 1980. Drama van Matthew Chapman. Met o.a. Helen Mirren, John Shea, Murray Salem, Paul Angelis en Jenny Runacre.

Een warrig, slecht geregisseerd melodrama met als middelpunt het hoertje Mirren, haar vriendje Shea en illegale drugs. Mirren probeert boven de stof uit te stijgen, maar slaagt er niet in.