Mathieu Kassovitz

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Editor

Mathieu Kassovitz is regisseur, acteur, scenarist, producer en editor.
Er zijn 22 films gevonden.

Happy End

2017 | Drama

Frankrijk/Oostenrijk/Duitsland 2017. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Mathieu Kassovitz, Jean-Louis Trintignant, Toby Jones en Franz Rogowski.

De getroebleerde, bijna dertienjarige Eve (prachtig ijskoud gespeeld door Harduin) gaat bij haar al even getroebleerde familie in Calais wonen nadat haar moeder in het ziekenhuis is beland na een overdosis pillen. Zoals gebruikelijk bij Haneke staan de gebeurtenissen in zijn disfunctionele families symbool voor maatschappelijke thema's. Voor Happy End ontwaren we onder meer het egocentrisme van de rijke, Westerse mens (de familie woont niet voor niets in Calais) en - stokpaardje van Haneke - de afstompende werking van het beeldscherm. In Cannes matig ontvangen, maar even bijtend, scherp en zwart-komisch als zijn beste werk.

La vie d'une autre

2012 | Komedie, Drama, Mysterie

Frankrijk/Luxemburg/België 2012. Komedie van Sylvie Testud. Met o.a. Juliette Binoche, Mathieu Kassovitz, Aure Atika, Danièle Lebrun en Vernon Dobtcheff.

Romantische komedie van Sylvie Testud over veertigjarige vrouw die de laatste tien jaar kwijt is en ontdekt dat de relatie met haar grote liefde ten einde loopt.

Louise-Michel

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Gustave de Kervern en Benoît Delépine. Met o.a. Yolande Moreau, Bouli Lanners, Benoît Poelvoorde en Mathieu Kassovitz.

Contra de gezapigheid. Ziedaar het adagium van nonconformisten De Kervern/Delépine (Mammuth). Hun derde één-tweetje verenigt analfabete textielarbeidster Louise (Moreau) en klunzige huurmoordenaar Michel (Lanners). Eerstgenoemde contracteert laatstgenoemde wanneer de baas van de textielfabriek overnacht zijn boeltje verhuist, de werkneemsters achterlatend. Baas moet dood, maar Michel blijkt allesbehalve vakman. Dus helpt Louise een handje in deze schurende tragikomedie met hoofdrolduo in bloedvorm. Gastoptredens van onder meer Albert Dupontel, satiretekenaar Siné, de regisseurs, kunstenares Miss Ming en Mathieu Kassovitz. Titel en voornamen verwijzen naar negentiende-eeuwse Franse anarchiste. Juryprijs Sundance 2009.

Babylon A.D.

2008 | Actiefilm, Avonturenfilm, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2008. Actiefilm van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Vin Diesel, Michelle Yeoh, Mélanie Thierry, Gérard Depardieu en Charlotte Rampling.

In de toekomst is Oost-Europa teruggevallen tot een staat van anarchie en oorlog. Huurling Toorop (Diesel) krijgt op een dag opdracht om het meisje Aurora (Thierry) en haar begeleidster, Zuster Rebeka (Yeoh) via Siberië naar Amerika te smokkelen. Onderweg blijkt echter dat Aurora geen gewoon meisje is. Regisseur Kassovitz (La Haine) vond de film mislukt, omdat de studio zich er teveel mee had bemoeid. Toch boeit Babylon A.D. bij vlagen, vooral in de scènes die zich afspelen in de kapotgeschoten oude wereld.

Munich

2005 | Thriller, Drama, Historische film

Verenigde Staten 2005. Thriller van Steven Spielberg. Met o.a. Eric Bana, Daniel Craig, Geoffrey Rush, Mathieu Kassovitz en Ciarán Hinds.

Na de moord op Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München krijgt een team Mossad-agenten onder leiding van Avner (Bana) de opdracht om daders en opdrachtgevers op te sporen en te vermoorden. Een lastige opdracht, vooral omdat de agenten zich ermee moeten verzoenen dat ze uiteindelijk net zoveel dood en verderf zaaien als hun doelwitten. Een van de beste serieuze films van Spielberg. Hij kiest partij, niet tegen de Palestijnen of de Israëli's, maar tegen de vicieuze cirkel van wraaknemingen. Prima spel van alle acteurs.

Gothika

2003 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 2003. Horror van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Halle Berry, Robert Downey jr, Charles S. Dutton, John Carroll Lynch en Bernard Hill.

In deze eerste Amerikaanse film van de Franse regisseur Mathieu Kassovitz, speelt Halle Berry de psychiater Miranda Grey die werkt in een vrouwengevangenis. Als een van haar patiëntes (Cruz) vertelt dat ze in haar cel door de duivel wordt bezocht, komt Grey vanzelfsprekend met voorspelbare verklaringen. Hallucinaties zijn het, symptomen van onverwerkte jeugdtrauma's. Een paar scènes later zit Grey zelf in de cel en lijkt de wereld toch wat minder rationeel in elkaar te zitten. De regisseur en acteurs zijn goed geslaagd in het creëren van schrikeffecten en het oproepen van een unheimliche stemming. Het maakt van Gothika een onderhoudende en regelmatig enge griezelfilm.

Amen.

2002 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland/Roemenië 2002. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz, Ulrich Mühe, Michel Duchaussoy en Marcel Iures.

Subtiele en indringende adaptatie van het toneelstuk 'Der Stellvertreter' van Rolf Hochhuth over de onbeholpenheid waarmee de wereld buiten nazi-Duitsland reageerde op de holocaust. Costa-Gavras laat in Amen. SS-officieren door een kijkgat naar massavergassing turen, onmenselijke gruwelen blijven voor ons ongezien in de historische hel rondwaren en Costa-Gavras toont tegelijk diep respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Een van de officieren in de perverse peep-show is Kurt Gerstein (Tukur), een mijningenieur die vanwege zijn christelijke overtuigingen radicaal tegen de nazi-barbaarsheid is. Hij brengt een priester (Kassovitz) op de hoogte en die probeert de kerkbazen te overtuigen van de gruweldaden.

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

2001 | Romantische komedie, Fantasy, Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Romantische komedie van Jean-Pierre Jeunet. Met o.a. Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Rufus, Lorella Cravotta en Serge Merlin.

Werkelijk overláden met prijzen en nominaties werd dit suikertaartje van een romantische komedie. Barmeisje Amélie (Tautou) besluit op een goede dag andere mensen een handje te helpen bij het geluk. Als een hedendaags sprookjesfiguur trippelt ze het leven binnen van iemand die als kind een doosje met persoonlijke dingetjes verloor, van barklanten op zoek naar liefde en nog vele anderen. Dan raakt ze zelf verliefd. Met zijn film schildert regisseur Jeunet (Delicatessen) een vriendelijk, kleurrijk (maar blank), brandschoon, kortom imaginair, Parijs waar alles mogelijk is. Dat pakt onweerstaanbaar uit.

Birthday Girl

2001 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2001. Drama van Jez Butterworth. Met o.a. Nicole Kidman, Ben Chaplin, Vincent Cassel, Mathieu Kassovitz en Kate Lynn Evans.

Het zwart-komische drama van de gebroeders Butterworth (scenario/regie/productie) wendt en keert als een zwaluw op jacht. Kidman speelt een Russische postorderbruid, die door de verveelde bankemployé John (Chaplin) wordt besteld op de internetsite From Russia With Love. Bij aankomst merkt John dat het klopt dat zijn Nadia een knappe dame is, maar daar houdt de internetovereenkomst wel op. Nadia rookt als een ketter en spreekt geen Engels. Toch weet ze John op haar manier te bekoren. Tot zover kan Birthday Girl nog een romantische komedie zijn. Dan verschijnen twee Russen die hun 'nichtje' met een Oostblokkige grimmigheid komen feliciteren met haar verjaardag.

The Crimson Rivers

2000 | Thriller

Frankrijk 2000. Thriller van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Jean Reno, Vincent Cassel, Jean-Pierre Cassel, Dominique Sanda en Nadia Farès.

In een afgelegen Frans bergdorpje, zetel van een exclusieve particuliere universiteit, wordt een gruwelijke moord gepleegd. Vanuit Parijs wordt einzelgänger Niemans (Reno) gestuurd om de zaak te onderzoeken. Hij accepteert schoorvoetend hulp van lokale politieman Kerkerian (Cassel), die op hardhandige wijze onderzoek doet naar een andere, even gruwelijke zaak. Gaandeweg blijkt de universiteit bewoond te worden door griezelig perfecte studenten en docenten. Reno en Cassel zijn geknipt voor hun rollen in deze sterke Franse politiethriller. Een van de betere films van Kassovitz (La Haine, Gothika) met sfeervolle fotografie van Thierry Arbogast (Léon, Black Cat, White Cat).

Jakob the Liar

1999 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Hongarije 1999. Oorlogsfilm van Peter Kassovitz. Met o.a. Robin Williams, Hannah Taylor-Gordon, Éva Igó, Alan Arkin en Liev Schreiber.

La vita è bella bewees dat het mogelijk is een relatief luchtige film over de holocaust te maken, maar het blijft een delicate onderneming. In Jakob the Liar, waarin een bewoner van een Pools getto radioberichten veinst over Duitse nederlagen, pakt de mix van humor, feelgood-sentiment en nazi's minder succesvol uit. Dat heeft veel te maken met de aanwezigheid van Robin Williams, die zich heeft bewezen in zowel komische als serieuze rollen, maar de plank vaak misslaat bij combinaties van die twee. De roman van Jurek Becker werd in 1975 met meer succes verfilmd in Oost-Duitsland.

Le plaisir (et ses petits tracas)

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Nicolas Boukhrief. Met o.a. Vincent Cassel, Francis Renaud, Julie Gayet, Mathieu Kassovitz en Caroline Cellier.

Deze film is een raamvertelling, die uit liefdesgeschiedenissen bestaat. Een soldaat (Castel), die aan zijn gerief kwam bij een prostitueé, raakt erna evenwel gewond door een exploderende bom. Hij belandt in het bed van een veldhospitaal, waar hij in vuur en vlam raakt van een verpleegster. Na lang proberen krijgt hij haar in zijn bed. Zij is vol wroeging en haar man ontdekt haar ontrouw. Als zij naar de bar gaat waar haar man werkt, behoedt hij juist een vrouw voor zelfmoord door de liefde met haar te bedrijven. Deze vrouw gaat terug naar haar rijke man, die zich echter aangetrokken voelt tot een jongeman, wat uiteindelijk zijn dood veroorzaakt. De vurig beminde schandknaap duikt onder bij diens welgestelde zus die hem liefderijk verzorgt omdat hij gewond is geraakt toen hij onder haar balkon doorliep. Hij pikt haar spaarcenten, maar krijgt zijn verdiende loon als hij op de vlucht aangereden wordt door een auto. Hij belandt in een ziekenhuis en is verlamd. De zus bezoekt hem, maar raakt verkikkerd op Jack The Ripper, die in dubio geraakt of hij haar zal doden. Zij geeft Jack een zetje in de richting die hij zo hard nodig heeft, en hij gaat naar buiten om de straten onveilig te maken. Naar LA RONDE van Max Ophüls uit 1950 en nog eens overgedaan door Roger Vadim in 1964 valt bij deze bewerking van het oorspronkelijke toneelstuk van Arthur Schnitzler Reigen het accent op de hete liefdesdaad en de venerische ziekten. Scenarioschrijvers Nicolas Boukhrief en Dan Sasson hebben geprobeerd verfrissend te zijn, maar het resultaat is afstotend. Hun korte schetsen over het bedrijven van de liefde monden algauw uit op een verzameling van pretentieuze pamfletten. Niemand uit de rolverdeling krijgt ook maar één moment de kans om gestalte aan zijn personage te geven, en zo komt niemand veel verder dan een soort reclamefilmpje, dat soms vernieuwend en dan weer oudbakken is. Het camerawerk is van Jean-Max Bernard.

Assassin(s)

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Michel Serrault, Marc Berman, Robert Gendreu, Mathieu Kassovitz en Danièle Lebrun.

Op een avond bellen twee huurmoordenaars aan bij de oude Monsieur Vidal aan. Ze mishandelen hem. M. Wagner (Serrault) is een oude rot in het vak, de ander, Max (Kassovitz) een beginneling. Ze werden onder contract genomen door Vidals zoon (Gendreu). De geroutineerde, oudere killer wil dat zijn jonge collega Vidal senior koud maakt. Max raakt door de zenuwen in paniek. Derhalve vraagt Max een jonge tiener, Mehdi (Benoufa) hem te helpen. Wagner is hiervan niet op de hoogte. Het gemak, waarmee de beroepsmoordenaar zijn 'werk' doet laat de koude rillingen over de rug van de kijker lopen; het is duidelijk dat de ander dezelfde weg opgaat. Kassovitz, die zelf het scenario met Nicolas Boukhrief schreef, heeft met deze film zijn court- métrage uit 1991 omgewerkt tot een avondvullende film met dezelfde personages. Hij is veel te lang, overdreven en het feit dat de tv de hoofdschuldige van al dat geweld is, is verre van origineel; hij had het bij zijn korte film moeten laten. Het camerawerk is wederom van Pierre Aim. DTS/Dolby Digital.

Un héros très discret

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jacques Audiard. Met o.a. Mathieu Kassovitz, Anouk Grinberg, David Fernandes, Sandrine Kiberlain en Jean-Louis Trintignant.

Tragikomische 'biografie' van een charmante charlatan. Schuchtere Albert komt erachter dat z'n hooggeëerde vader geen oorlogsheld was maar een dronkelap (de man stapt even uit z'n martiale schilderij om dat persoonlijk te demonstreren). Eenmaal volwassen blijkt Albert zelf ook geen held want als mama's hoofd wordt kaalgeschoren wegens collaboratie, durft hij niet in te grijpen (dat wordt voor hem gedaan). Nadat hij heeft vastgesteld dat 'de beste levens worden uitgevonden' geeft hij zich uit als verzetsman. Fraaie tragikomedie wordt doorsneden met bedrieglijk echte documentaire-scènes. 'Verteller' Jean-Louis Trintignant speelt de oude Albert.

Mon homme

1996 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk 1996. Komedie van Bertrand Blier. Met o.a. Anouk Grinberg, Gérard Lanvin, Valeria Bruni Tedeschi, Olivier Martinez en Sabine Azéma.

Meestal is het een noodlijdende prostituee die onder de vleugels genomen wordt van een weldoener (zie Pretty Woman e.d.). Cineast Blier draait de rollen eindelijk eens om. Marie (Grinberg), een rijke en tevreden prostituee, neemt op een dag zwerver Jeannot (Lanvin) op. Dat ze de liefde bedrijft met deze stinkerd is al bedenkelijk en als ze later van Jeannot eist dat hij haar gewelddadige pooier wordt is het duidelijk: Marie is masochiste. Regisseur en scenarist Blier, die meestal films maakt over mannelijke lusten, kan het niet laten en richt zich steeds meer op Jeannot in plaats van de interessantere Marie.

Des nouvelles du bon Dieu

1996 | Komedie

Portugal/Zwitserland/Frankrijk 1996. Komedie van Didier Le Pêcheur. Met o.a. Marie Trintignant, Maria De Meideros, Jean Yanne, Michel Vuillermoz en Christian Charmetant.

Schrijver Alessandro Battavia is trouw aan de tragische held van zijn laatste roman en rijdt zich te pletter tegen een muur. Zijn lezers, zijn fans en het grote publiek zijn geschokt. De mening begint post te vatten dat hij de opstandige romanfiguur was in de reeks van een ander. Zijn weduwe Karenina (De Medeiros) is ontroostbaar en doet talloze zelfmoordpogingen, maar wordt bijna altijd gered door dezelfde brandweerman (Brillant). Taxichauffeuse Evangile (Trintignant) en haar broer Nord (Charmentant) horen van het nieuws en beginnen te denken dat ook zij romanfiguren zijn, die gemanipuleerd worden. Ze menen dat ze onkwetsbaar zijn en ongestraft hun gang kunnen gaan. Ze doen dat ook: ze rijden opzettelijk iemand aan en plegen een overval. Zij komen ook in opstand - net zoals Battavia - tegen hun schepper; ze denken dat die niemand minder is dan onze lieve heer, en wensen met hem in contact te komen. En waar kun je dit niet beter doen dan op een brug met zelfmoordenaars? Zo ontmoeten ze Karenina. Het debuut van Le Pêcheur, die 37 jaar is, is zeer beslist origineel. Het is de verfilming van zijn eigen roman, waarvoor hij met Artus De Penguern het scenario schreef. De rolprent, die eigenlijk heel bizar is, heeft een buitengewoon vlot tempo en wordt gesierd door uitstekende spelprestaties, vooral van Trintignant. Het camerawerk is van Gérard Simon. Een aanrader voor kijkers, die eens iets anders willen.

La haine

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Vincent Cassel, Hubert Koundé, Saïd Taghmaoui, Abdel Ahmed Ghili en François Levantal.

Deze tweede film van regisseur/scenarist Kassovitz (als acteur bekend uit oa Amélie en Munich) speelt zich af in de Banlieu Parisien, de grauwe voorstad van de lichtstad, waar de politie keihard optreedt tegen de voortdurende dreiging van oproer en vandalisme. Hier zwerven drie vrienden doelloos over straat, de een Joods, de ander zwart, de derde Noord-Afrikaans. We volgen het stel tijdens een broeierige dag die onvermijdelijk uitmondt in agressie. Kassovitz geeft in inventieve, meeslepende zwart-witopnamen een prangend beeld van zijn tijd. Bekroond in Cannes voor de beste regie.

Regarde les hommes tomber

1994 | Misdaad, Drama, Film noir

Frankrijk 1994. Misdaad van Jacques Audiard. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Jean Yanne, Mathieu Kassovitz, Bulle Ogier en Christine Pascal.

Psychologische thriller met aanstormend talent Mathieu Kassovitz, nestor Jean-Louis Trintignant en eminence de l'humour Jean Yanne. Samen bevolken ze een spitsvondig gelaagd verhaal rond grijze vertegenwoordiger Simon (Yanne) die een comateuze vriend wil wreken, humeurige sjacheraar Marx (Trintignant) en Marx' schoothondje Johnny (Kassovitz). Op de achtergrond speelt de whodunnit, maar de kracht van Audiards met een César bekroonde speelfilmdebuut ligt in de ontwikkeling van de personages. Die kunnen ieder met hun persoonlijke bravoure dito mislukkingen moeilijk rijmen met hun ideaalbeeld van een echte man. Acteergeweld van het allerhoogste niveau.

Métisse

1993 | Komedie, Drama

Frankrijk/België 1993. Komedie van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Julie Mauduech, Mathieu Kassovitz, Hubert Koundé, Vincent Cassel en Tadek Lokcinski.

Voordat hij doorbrak met de agressieve banlieue-culthit La haine, scoorde Kassovitz al serieuze recensentenpunten met deze eigentijdse relatiekomedie waarin alle raciale stereotypen zijn omgedraaid. Christelijke halfbloed ('métisse') Lola is zwanger, maar weigert vooralsnog aan haar twee vriendjes te onthullen wie van hen de dader, pardon, vader is. Is het de zwarte moslim en diplomatenzoon Jamal (Koundé) of de joodse en hiphoppende fietskoerier Félix (Kassovitz)? Geforceerde intrige levert een vooral verbaal drukke film op, die het multiculti-harmoniemodel uitstraalt waarmee destijds in Frankrijk de anti-Le Pen-fractie aan de haal ging.

Cauchemar blanc

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Yvan Attal, Jean-Pierre Darroussin, Roger Souza, François Toumarkine en El Kebir.

Vier jonge racisten achtervolgen per auto, in een troosteloze nachtelijke desolate voorstad, een immigrant per fiets. Door een verkeerd maneuver komt de wagen tegen een telefooncel terecht. Drie van de vier bedreigen de immigrant, die geen spier vertrekt, terwijl de vierde in de verwarring een politiecommissaris neerschiet. Dan wordt de man wakker. Alles was blijkbaar een droom, maar dan rijdt de allochtone fietser voorbij. De achtervolging begint. Weer is zinloze haat het onderwerp in een vroege korte film van de maker van LA HAINE. De boodschap (en de symboliek) is overduidelijk en regisseur/scenarist Kassovitz maakt gebruik van een minimum aan dialogen. Eerder een interessant dan een goed kladwerk van een beloftevolle jonge cineast. Achter de camera nam Georges Diane plaats.

Fierrot le pou

1990 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1990. Drama van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Fabienne Labonne, Alain Brena-Labinsky en Mathieu Kassovitz.

Een blanke jongeman (Kassovitz) en een zwarte jonge dame (Labonne) trainen korfbal in een gymzaal, elk apart. Ook al richten ze geen enkele maal het woord tot elkaar toch houdt de een de ander scherp in het oog. Tussen beiden ontstaat een haast ondraaglijke spanning. Een vroeg werk van de maker van LA HAINE, waarin zijn lievelingsthematiek reeds duidelijk tot uiting komt. De twee mensen zien elkaar als concurrent. Ze gaan elkaar haten, maar tevens bestaat er een zekere bewondering tussen hen beiden. Voor het meisje verandert de jongen uiteindelijk in een sierlijk spelende athletische neger (Brena-Labinsky). Oorlogsgeluiden op de soundtrack verhogen de symboliek. Kort en gebald scenario van Kassovitz zelf. Georges Diane stond achter de camera.

La Vie de Berlioz

1982 | Biografie, Muziek, Drama

Frankrijk/SU/België 1982. Biografie van Jacques Trebouta. Met o.a. Daniel Mesguich, Robert Rimbaus, Nadine Alari, Mathieu Kassovitz en Anne-Laure Meury.

Mini-serie over het vrij bewogen leven van de Franse componist Hector Berlioz en zijn voor de 19e eeuw buitenissige fantastische werken die niet steeds in de smaak vielen. De serie legt de nadruk op zijn mislukkingen en triomfen, zijn faillissementen en plotselinge rijkdom, zijn reizen naar Itali[KA3]e, Duitsland, Oostenrijk en vooral Rusland, zijn eerste liefdespassie en zijn relaties met o.a. de pianiste Camille Moke, de Engelse actrice Harriet Smithson (die zijn echtgenote werd), de zangeres Marie Recio, de verleidelijke Russin Liouba. Een mengsel van melodramatiek en biografische elementen. De titelrol-speler Mesguich tracht de hevig gekwelde musicus uit te beelden maar hij vestigt zelden de indruk dat er weinig componisten waren die zo door karikaturisten werden bespot, geplaagd en achtervolgd als Berlioz.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mathieu Kassovitz op televisie komt.

Reageer