Jean-Philippe Écoffey (1959): cast.
Er zijn 31 films gevonden.

La belle vie

2013 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 2013. Drama van Jean Denizot. Met o.a. Zacharie Chasseriaud, Nicolas Bouchaud, Jules Pélissier, Solène Rigot en Jean-Philippe Écoffey.

Sinds de rechter enkele jaren eerder Sylvain en Pierre aan hun moeder toewees, leidt vader Yves met zijn nu adolescente zonen een clandestien nomadenbestaan. Wanneer een nieuw opsporingsbericht verschijnt, piept de achttienjarige Pierre ertussenuit. Sylvain, zestien en confuus, ontmoet leeftijdgenote Gilda - en ook zijn vluchtwereld staat op z'n kop. Langs soortgelijk ondergrondse lijnen van Sidney Lumets Running on Empty en Christian Petzolds Die innere Sicherheit ontspint zich dit 'kleine grote' Franse verhaal over ongewoon opgroeien, onvermijdelijke verandering en harde keuzes maken.

Mères et filles

2009 | Drama

Frankrijk​/​​Canada 2009. Drama van Julie Lopes-Curval. Met o.a. Catherine Deneuve, Marina Hands, Marie-Josée Croze, Michel Duchaussoy en Jean-Philippe Écoffey.

De naar Canada geëmigreerde Audrey (Hands) bezoekt pa en ma in haar geboorteplaats Arcachon aan de Atlantische kust. Wanneer ze het dagboek van oma Louise (Croze) vindt, krijgt het verblijf een andere dimensie: Louise is in de jaren vijftig vertrokken zonder een spoor achter te laten. Wat begint als een familiedrama, krijgt allengs thrillerachtige weerhaakjes op het randje van scenariobluf. Wie dat accepteert, ziet een onderhoudend millimeterwerkje over drie generaties vrouwen met geschiedenis. Als Martine, huisarts en Audreys moeder, speelt Deneuve voortreffelijk de vleesgeworden ijsklont.

Douches froides

2005 | Drama, Sportfilm

Frankrijk 2005. Drama van Antony Cordier. Met o.a. Johan Libéreau, Pierre Perrier, Salomé Stévenin, Florence Thomassin en Jean-Philippe Écoffey.

De 17-jarige Mickael is makkelijk in de omgang, heeft weinig aanleg tot melancholie en is aanvoerder van een judoteam. Een stabiele jongen, dus. Maar op een dag loopt een oefenpartijtje judo uit op trioseks met zijn vriendin en beste vriend Clément. Dan, te laat, ontdekt Mickael zijn jaloerse kant. Bovendien moet hij negen kilo afvallen voor de volgende judowedstrijd, zijn de examens op komst en kan hij thuis slechts koud douchen. Een open en originele kijk op de valkuilen van volwassenwording, fraaie sportscènes, overtuigende karaktertekeningen en knap acteerwerk, vooral van Libéreau die zonder acteerervaring een indrukwekkende prestatie levert.

L'ami Fritz

2001 |

Frankrijk 2001. Jean-Louis Lorenzi. Met o.a. Anthony Delon, Jean-Philippe Écoffey, Claire Borotra en Clarie Borotra.

Elzasser Fritz Kobus is een 35-jarige vrijgezel die heel content is met zijn ontspannen, vrijblijvende levensstijl. Liefde lijkt hem niet te interesseren, ondanks pogingen van zijn beste vriend om een verloofde voor hem te vinden. Dan breekt in 1870 de Frans-Pruisische oorlog uit en moet Kobus een aantal bepalende beslissingen nemen. Voor televisie gemaakt kostuumdrama met een bijrol voor Anthony Delon, zoon van Alain.

L'affaire Kergalen

2001 |

Frankrijk 2001. Laurent Jaoui. Met o.a. Thomas Marty, Lisa Martino en Jean-Philippe Écoffey.

Elzasser Fritz Kobus is een 35-jarige vrijgezel die heel content is met zijn ontspannen, vrijblijvende levensstijl. Liefde lijkt hem niet te interesseren, ondanks pogingen van zijn beste vriend om een verloofde voor hem te vinden. Dan breekt in 1870 de Frans-Pruisische oorlog uit en moet Kobus een aantal bepalende beslissingen nemen. Voor televisie gemaakt kostuumdrama met een bijrol voor Anthony Delon, zoon van Alain.

Rembrandt

1999 | Biografie, Historische film, Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1999. Biografie van Charles Matton. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Romane Bohringer, Jean Rochefort, Johanna ter Steege en Caroline van Houten.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Les infortunes de la beauté

1999 | Drama, Komedie

Frankrijk 1999. Drama van John Lvoff. Met o.a. Arielle Dombasle, Maria de Medeiros, Thibault de Montalembert, Jean-Philippe Écoffey en Louis-Do de Lencquesaing.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Ma vie en rose

1997 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Drama van Alain Berliner. Met o.a. Georges Du Fresne, Michèle Laroque, Jean-Philippe Écoffey, Hélène Vincent en Daniel Hanssens.

De zevenjarige Ludovic (Du Fresne) snapt niet waarom hij een jongen is, want hij was veel liever een meisje geweest. Hij kleedt en gedraagt zich daarom vaak als een meisje. Dit past niet bij de bekrompen kleinburgerlijke normen van zijn buurt, waardoor uiteindelijk iedereen het gezin behandelt als paria's. Vader verliest zijn werk en de sfeer thuis wordt grimmig. Je zou denken dat het om loodzware kost gaat, maar regisseur Berliner benadert het gegeven op een frisse, poëtische en genre-vernieuwende manier. Het drama van Ludovic wordt echter teveel benadrukt (achtereenvolgens bekeken door de ogen van Ludovic, zijn vader en zijn moeder), waardoor het niet helemaal geslaagd genoemd mag worden.

Le ciel est à nous

1997 | Misdaad, Actiefilm

Canada​/​​Frankrijk 1997. Misdaad van Graham Guit. Met o.a. Romane Bohringer, Melvil Poupaud, Jean-Philippe Écoffey, Élodie Bouchez en Jean-Claude Flamand-Barny.

De zevenjarige Ludovic (Du Fresne) snapt niet waarom hij een jongen is, want hij was veel liever een meisje geweest. Hij kleedt en gedraagt zich daarom vaak als een meisje. Dit past niet bij de bekrompen kleinburgerlijke normen van zijn buurt, waardoor uiteindelijk iedereen het gezin behandelt als paria's. Vader verliest zijn werk en de sfeer thuis wordt grimmig. Je zou denken dat het om loodzware kost gaat, maar regisseur Berliner benadert het gegeven op een frisse, poëtische en genre-vernieuwende manier. Het drama van Ludovic wordt echter teveel benadrukt (achtereenvolgens bekeken door de ogen van Ludovic, zijn vader en zijn moeder), waardoor het niet helemaal geslaagd genoemd mag worden.

Portraits chinois

1996 | Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van Martine Dugowson. Met o.a. Helena Bonham Carter, Romane Bohringer, Marie Trintignant, Elsa Zylberstein en Sergio Castellitto.

De succesvolle Engelse modeontwerpster Ada wordt door haar vriend Paul in de steek gelaten en raakt bovendien in een creatieve crisis als de nieuwe vriendin van haar partner haar zakelijk het gras voor de voeten wegmaait. Als Paul het mislukken van zijn relatie met Ada in een succesvol script weet te vertalen, krijgt hun oude liefde weer perspectief

L'appartement

1996 | Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1996. Romantiek van Gilles Mimouni. Met o.a. Vincent Cassel, Monica Bellucci, Romane Bohringer, Jean-Philippe Écoffey en Sandrine Kiberlain.

Meeslepend suspensedrama waarin een man (Cassel) vlak voor zijn bruiloft de stem hoort van zijn verloren gewaande geliefde, waarna hij als een bezetene naar haar op zoek gaat. Debuterend filmmaker/scenarist Mimouni ontvouwt de puzzel vanuit het perspectief van verschillende betrokkenen, steeds vanaf hetzelfde beginpunt. Het beeld dat tergend langzaam - maar o zo bevredigend - verschijnt is een opeenstapeling van misverstanden, van zoekende personages die in het voorbijgaan net de verkeerde kant opkijken. Een film die prettig kijkt en nog prettiger naijlt. De chemie tussen de prachtig spelende en dito ogende acteurs Cassel en Bellucci resulteerde in een huwelijk.

Fiesta

1995 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1995. Oorlogsfilm van Pierre Boutron. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Marc Lavoine, Laurent Terzieff, Dayle Haddon en Jean-Philippe Écoffey.

Oktober 1936. De Spaanse burgeroorlog. Rafael (Colin), de zoon van een aristrocraat studeert in Frankrijk. Hij is nauwelijks 17 jaar. Zijn vader laat hem van het internaat halen om dienst te doen aan de zijde van Franco, zodat hij een man kan worden. Hij vraagt aan kolonel Massagual (Trintignant) die hij kent, zijn zoon op te nemen in diens garnizoen. De titel slaat op de executie voor het vuurpeleton, die volgens de kolonel een feest moet zijn...

Un si bel orage

1994 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1994. Romantiek van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Laure Marsac, Jean-Philippe Écoffey, Christopher Thompson, Bernard Verley en Laure Duthilleul.

In Frankrijk rond 1780 brengen Antoine de Cherchery (Ecoffey) en Renaud de Saint-Pons (Thompson), twee soldaten van het leger van de koning, een weggelopen paard terug naar de Markies De Tallert (Verley). Daar maken ze kennis met diens dochter Claire (Marsac). De twee vrienden laten een grote indruk na bij de markies. Voor Claire liggen de zaken anders: de mannen zijn zo verschillend dat ze voor haar samen één enkele persoonlijkheid vormen. Ze gaat een relatie aan met allebei en kan niet kiezen. Als ze zwanger wordt komt ze in een moeilijke positie. Ontspannend kostuumdrama dat een goed beeld geeft van de losbandige zeden van het Frankrijk kort voor de revolutie. De acteurs passen uitstekend in hun rol, maar naar het einde toe wordt het een beetje te sentimenteel. Pierre Moustiers baseerde het scenario op zijn eigen roman. Sfeervolle fotografie van Gérard Vigneron.

Mina Tannenbaum

1994 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Nederland 1994. Komedie van Martine Dugowson. Met o.a. Elsa Zylberstein, Romane Bohringer, Florence Thomassin, Nils Tavernier en Stéphane Slima.

Geslaagd regiedebuut van de eerder als scenariste gelauwerde Dugowson, over twee joodse meisjes. Zylberstein en Bohringer zijn in de jaren 1960 nog kinderen en pubers, die zich in de jaren 1980 ontwikkelen tot ervaren, wat belegen jonge vrouwen. Beiden zijn het product van sterke invloeden van hun respectievelijke joodse moeders en zij leren elkaar kennen als tien-jarige would- be ballerina`s op een dansschool. Elkaars tegenpolen in karakter en persoonlijkheid, worden zij vriendinnen om de eenzaamheid te overwinnen. Zij roken samen hun eerste sigaret en beleven hun eerste puberliefde. Het opbloeien tot fraaie tienermeisjes, levert de leukste, ontroerendste beelden op. Als volwassen vrouw gaat Bohringer de kunstenaars-en revolutionaire toer op, Zylberstein wordt een journaliste en bourgeoise. Snedige dialogen (van Dugowson zelf), authentiek aandoende personages, intens en sober acteerwerk. Camerawerk van Dominique Chapuis. Met Dolby- geluid. Meervoudig bekroond.

Les démoniaques

1993 | Thriller

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1993. Thriller van Pierre Koralnik. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément, Jean-Philippe Écoffey, Jan Rouiller en Teco Celio.

Op hun huwelijksdag redden Ecoffey en Molina een jonge vrouw van de verdrinkingsdood in het meer vlakbij hun prachtige landhuis. Al snel blijkt deze vrouw Clément geen onbekende te zijn voor Molina. Waar hebben ze elkaar vroeger ontmoet en waarom doen ze zo geheimzinnig over het verleden? Een spannende thriller naar de roman Celle qui n'était plus van het specialisten-duo Boileau-Narcejac. Een lugubere sfeer die fijngevoelige kijkers koude rillingen over de rug doet lopen. Koralnik en Philippe Madral bewerkten de roman op zeer filmische wijze. Uitstekend spel van beide hoofdrolspeelsters. Ook al werd het geen LES DIABOLIQUES, toch kunnen deze demonische vrouwen de nachtrust verstoren. Indrukwekkende slotbeelden. Fotografie van Pavel Korinek en voor de muziek zorgde Serge Franklin.

L'homme de la maison

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Fabienne Babe, Philippe Volter, Jean-Philippe Écoffey, Stanislas Forlani en Thomas Salsmann.

Babe voedt haar zoontje al sinds zijn geboorte alleen op. Nu vindt ze echter dat het tijd is om een nieuw leven te beginnen, te meer daar ze de man van haar dromen heeft gevonden. Haar zoontje voelt zich echter bedrogen en gaat op zoek naar zijn echte vader. Houd de zakdoek binnen handbereik, want er wordt weer heel wat op de traanklieren gewerkt. De acteurs doen hun best om het allemaal geloofwaardig en teder te doen overkomen, en zelfs Lambert verschijnt even ten tonele. Huguette Debaissieux, Lary en Franck Bertrand waren verantwoordelijk voor deze opeenstapeling van clichés, die in beeld werd gebracht door Cyril Lathus. Alleen voor de liefhebbers.

Goupi Mains-Rouges

1993 | Misdaad, Film noir

Zwitserland​/​​Frankrijk 1993. Misdaad van Claude Goretta. Met o.a. Maurice Barrier, Jean-Philippe Écoffey, Séverine Vincent, Josiane Lévëque en Sylvie Herbert.

Na jarenlange afwezigheid keert Goupi (Ecoffey) terug naar zijn geboortedorp, waar zijn ouders hem willen koppelen aan een nicht, S[KA1]everine Vincent. Hij wordt uiterst koel ontvangen door zijn oom Mains-Rouges (Barrier), die duidelijk zijn neef uit Parijs op de proef wil stellen. De terugkeer van Goupi valt samen met de diefstal van een aanzienlijke som geld. Getrouwe remake van de klassieker uit 1942 van Jacques Becker. Goretta, die ook het scenario schreef dat gebaseerd is op de roman van Pierre Véry, slaagt er niet in dezelfde zwoele en verderfelijke sfeer te benaderen. Redelijk spel van de hoofdacteurs. Achter de camera stond Dominique Brenguier.

Sandra, c'est la vie

1992 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1992. Drama van Dominique Othenin-Girard. Met o.a. Lisa Fusco, Imogen Stubbs, Jean-Philippe Écoffey, Valeria Bruni Tedeschi en Franck Rousselet.

Fusco speelt een zestien-jarig meisje dat geestelijk gehandicapt is; ze is wat achterlijk. Haar moeder Stubbs, kreeg haar toen ze even oud was en liet haar eerst over aan de zorg van haar ouders en later aan een tehuis. Nu moet het kind het verblijf verlaten en dat komt slecht uit, want de nog jonge moeder Stubbs heeft net een nieuwe vrijer, Van Den Driessche. Ze zegt tegen hem dat het haar jongste zusje is, voor wie zij moet zorgen. In het kleine flatje van moeder Stubbs mag Fusco haar kamertje niet verlaten, wat zij niet uithoudt. Ze vlucht naar een kunstenaar die haar weer terugbrengt naar de inrichting. Daar mag Stubbs het kind ophalen, Van Den Driessche wordt de deur gewezen en het gehandicapte kind krijgt eindelijk de versmade moederliefde. Voor de zakdoekenbrigades en iedereen die teert op menselijk leed. Scenario van Michel Viala, Denise Fusco en Philippe Conil. Camerawerk van Jacky Mahrer.

Adieu Marin

1991 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1991. Thriller van Alain Schwarzstein. Met o.a. Jean-Philippe Écoffey, Pierre Vaneck, Jessica Forde, Cathérine Alcover en Marisa Pavan.

Officier van een Frans koopvaardijschip Escoffey komt, op weg van huis terug naar zijn schip, een knappe vrouw tegen die pech heeft met haar auto. Hij biedt haar een lift aan naar een hotel. De vrouw is duidelijk bang. Na een etentje gaat hij met haar mee naar de kamer. De volgende ochtend vertrekt hij vroeg, maar plotseling staat de politie voor zijn neus. De vrouw is vermoord en hij is de enige verdachte. Klassiek opgebouwde thriller waarbij de toeschouwer zelf niet weet of de officier schuldig is of niet. De film zit vol met ongure typen en goede plotwendingen houden de aandacht vast. Het scenario dat Schwazstein en Patrick Laurent baseerden op de roman Murder On Room 13 van Marvin Albert levert geen grote filmkunst op, wel aangename spanning. Gefilmd door Eddy van der Enden.

Moi, Général de Gaulle...

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Henri Serre, Donald Pleasence, Jean-Philippe Écoffey, Laurent Grevil en Isabelle Gélinas.

De Gaulle als romanheld! Hij moest gemaakt, eeuwfeest verplicht. Deze keer heeft Bertrand Poirot-Delpech een scenario, afgescheiden door William Faulkner, toen scenarist in Hollywood, De Gaulle Story herzien en 'verhaspeld'. De film werd nooit opgenomen. Een indrukwekkende naam? Ja, iedereen weet echter, dat de romanschrijver ze alleen schreef, om zijn brood mee te verdienen en er zo snel mogelijk af wilde zijn. Was het nodig het Kanaal over te steken met deze overigens op last van de omroep TF1 verbeterde tekst? Over blijven een kostuumklucht en de decors van het in augustus 1944 bevrijde Frankrijk. Niemand gelooft in de door Denys gefilmde personages, die over een handige kruiwagen beschikte in de persoon van zijn vader Pierre, maar niet over diens talent. Wat betreft de Generaal, die moet zich omdraaien in zijn graf.

Henry & June

1990 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1990. Drama van Philip Kaufman. Met o.a. Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant en Kevin Spacey.

Gelikte verfilming van Anaïs Nins erotische dagboeken die ze schreef ten tijde van haar onstuimige driehoeksverhouding, begin jaren dertig, met schrijver Henry Miller en diens vrouw June. Henry & June onderscheidt zich onder andere door de prachtige decors van wellustig Parijs in de jaren dertig. Kaufman, die eerder de arthouse-hit The Unbearable Lightness of Being maakte, zorgde met dit werk voor een aanpassing in het Amerikaanse filmkeuringssysteem: het keurmerk 'X' (porno) werd vervangen door 'NC-17' (no children under 17). Let op de hier nog onbekende Spacey, die sinds zijn doorbraakrol in The Usual Suspects tot de commerciële top van Hollywood behoort.

Manika une vie plus tard

1989 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1989. Mysterie van François Villiers. Met o.a. Julian Sands, Stéphane Audran, Jean-Philippe Écoffey, Saeed Jaffrey en Suresh Oberoy.

De tien-jarige Manika, die in een dorpje langs de kust van de Indische Oceaan woont, beweert dat ze in een vorig leven de vrouw van een rijke Brahmaan is geweest en in het kraambed is gestorven. Père Daniel doet wanhopige pogingen haar een reëelere kijk op de dingen bij te brengen. Hij gaat met haar mee naar Nepal, waar zij haar zogenaamde echtgenoot hoopt terug te vinden. Debutant Villiers vertelt, met als uitgangspunt een origineel thema, van deze lange tocht. Hij doet dit op kleurrijke, fantasievolle, vindingrijke en oorspronkelijke wijze. Prachtig camerawerk van Alain Levent.

Le bois de justice

1989 | Thriller

Frankrijk 1989. Thriller van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Jean-Philippe Écoffey, Myriam David, Nils Tavernier, Jacques Denis en Pierre Maulini.

Twee broers, de een gebocheld en lelijk (Ecoffey) en de ander een knappe rokkenjager (Tavernier), haten elkaar door een onverkwikkelijke erfeniskwestie. Tussen hen staat bovendien de perverse David en dat leidt tot moord. Scenario van Tavernier O'Hagan.

L'enfant de l'hiver

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Clotilde De Bayser, Michel Feller, Jean-Philippe Écoffey, Marie Matheron en Amour Grinberg.

Portret van een ontgoochelde generatie. De onderlinge relaties tussen een aantal jonge acteurs wordt hard en nauwkeurig weergegeven, er is geen ruimte voor illusies. Het loopt uiteindelijk uit op moord én de geboorte van een kind. Vlekkeloze regie en opmerkelijke acteerprestaties.

Haute tension: le bois de justice

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Jean-Philippe Écoffey, Myriam David, Nils Tavernier, Jacques Denis en Pierre Maulini.

Twee broers, de een gebocheld en lelijk (Ecoffey) en de ander een knappe rokkenjager (Tavernier), haten elkaar door een onverkwikkelijke erfeniskwestie. Tussen hen staat bovendien de perverse David en dat leidt tot moord.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

Les Mendiants

1988 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1988. Familiefilm van Benoît Jacquot. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-Philippe Écoffey, Anne Roussel en Assane Fall.

Enerzijds wijden volwassenen zich aan een (duister) illegaal handeltje; anderzijds speelt een groep kinderen zwarte handelaar. Het scenario, bedacht door de regisseur en Pascal Bonitzer is een bewerking van de fascinerende roman van Louis-René Des Forêts maar slaagt er niet helemaal in de verbluffende inhoud over te brengen, namelijk dat de volwassenen zonder het te weten net als kinderen spelen terwijl de kinderen zichzelf voor volwassenen aanzien en daarin zover gaan dat van moord sprake is. De parallellie ligt er te dik boven op. Het is echter daarom niet minder waar dat Jacquot bewonderenswaardig goed is in het begeleiden van jonge acteurs. Hij hanteert een mysterieuze stijl waarin de opnamen een essentiële rol spelen. Met verzorgde, onthutsende beelden van Acacio de Almeida.

Nanou

1986 | Romantiek, Film noir

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1986. Romantiek van Conny Templeman. Met o.a. Imogen Stubbs, Christophe Lidon, Valentine Pelka, Jean-Philippe Écoffey en Daniel Day-Lewis.

De Engelsman Conny Templeman heeft zijn diploma gekregen met een opmerkelijke thriller van 45 minuten in Parijs: ALLER ET RETOUR POUR L'ENFER AVANT LE PETIT-DEJEUNER. Voor zijn eerste lange speelfilm heeft hij Lotharingen gekozen als decor voor een liefde van een jonge Engelse en iemand uit de streek. Het is geen BRIEF ENCOUNTER maar het resultaat is hetzelfde. Een mengeling van intimiteit, romantiek en ironie. Deze ongelijkmatige film toont zowel veel gevoeligheid als invloeden van David Lean, Joseph Losey en van 'films noirs'.

Gardien de la nuit

1986 | Drama, Misdaad, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1986. Drama van Jean-Pierre Limosin. Met o.a. Jean-Philippe Écoffey, Aurelle Doazan, Nicolas Silberg, Vincent Perez en Olivier Perrier.

Deze film is al even duister als zijn titel. Yves (Ecoffey), een jonge politieagent in een Frans provinciegat, steelt auto`s en pleegt een overval op een postkantoor, maar wordt uiteindelijk aangehouden. Zijn beweegredenen (hij is niet op geld belust) zijn onbegrijpelijk. Doazan is femme fatale van de avontuurlijke Dr. Jekyll en Mr. Hyde-achtige politieman. Het lijkt een overpeinzing wat betreft de film in het algemeen maar dan rest de vraag of Jean-Pierre Limosin het bij het rechte eind heeft. In ieder geval is het camerawerk van Thierry Arbogast schitterend en hij biedt de kijker een universeel schouwspel van een ongekende nauwkeurigheid. Pascale Ferran schreef samen met de regisseur het scenario.

No Man's Land

1985 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk 1985. Misdaad van Alain Tanner. Met o.a. Hugues Quester, Myriam Mézières, Jean-Philippe Écoffey, Betty Berr en Marie-Luce Felber.

Een aantal figuren leidt een middelmatig en kleurloos bestaan aan beide zijden van de Frans-Zwitserse grens in de Jura. Allen dromen ervan iets te doen dat niet te verwezenlijken is. Om een beetje leven in de brouwerij te brengen gaan ze smokkelen en lopen ze in een valstrik. Het thema doet er weinig toe en het weinig interessante politieverhaaltje komt op de tweede plaats. Het wezenlijke van de film ligt - zoals altijd bij Tanner - immers in een schets vol toespelingen over mensen die het slachtoffer zijn van hun eenzaamheid en over hun onvermogen tot communiceren. Zij verkrijgen hierdoor een opmerkelijke diepgang in deze zeer pessimistische kroniek van het dagelijks bestaan.

La grande collection: Les démoniaques

-1 | Thriller

. Thriller van Pierre Koralnic. Met o.a. Ángela Molina, Aurore Clément en Jean-Philippe Écoffey.

Een aantal figuren leidt een middelmatig en kleurloos bestaan aan beide zijden van de Frans-Zwitserse grens in de Jura. Allen dromen ervan iets te doen dat niet te verwezenlijken is. Om een beetje leven in de brouwerij te brengen gaan ze smokkelen en lopen ze in een valstrik. Het thema doet er weinig toe en het weinig interessante politieverhaaltje komt op de tweede plaats. Het wezenlijke van de film ligt - zoals altijd bij Tanner - immers in een schets vol toespelingen over mensen die het slachtoffer zijn van hun eenzaamheid en over hun onvermogen tot communiceren. Zij verkrijgen hierdoor een opmerkelijke diepgang in deze zeer pessimistische kroniek van het dagelijks bestaan.