Billie Whitelaw

1932 Acteur

Billie Whitelaw (1932) is acteur.
Er zijn 53 films gevonden.

Hot Fuzz

2007 | Komedie, Actiefilm, Misdaad

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 2007. Komedie van Edgar Wright. Met o.a. Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Bill Nighy en Billie Whitelaw.

In Sandford gebeuren onheilspellende dingen. De voortuintjes zijn te keurig, de gevels te schoon. Geen gehucht kan driemaal achter elkaar Dorp van het Jaar worden zonder dat daar ongure praktijken achter schuilgaan. De corpulente politieman Danny Butterman (Frost) en zijn overambitieuze collega Nicholas Angel (Pegg) gaan op onderzoek uit. Na hun succes met de zombiefilmparodie Shaun of the dead (2004) nemen regisseur Wright en Pegg in Hot Fuzz nu Amerikaanse detectivefilms op de hak. Het resultaat is een vrolijk stemmende, overvolle komedie waarin melige ongein en meesterlijke grappen elkaar afwisselen.

Judge John Deed - Nobody's Fool

2002 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 2002. Misdaad van Jonny Campbell. Met o.a. Martin Shaw, Jenny Seagrove, Jemma Redgrave, Caroline Langrishe en Simon Chandler.

Als rechter Deed (Martin) zich buigt over de zaak Hay, waarin de advocaat Ed Hay (Marsan) met zijn broer en zus een inbreker hadden overgehaald hen te helpen bij de moord op hun ouders, probeert zijn ex-vlam Francesca Rochester (Redgrave) hem te verleiden. Niet zonder eigen belang, want ze wil met Deeds hulp haar steenrijke, dementerende tante onder curatele laten stellen, zodat zij zich meester kan maken van het florerende uitgeversbedrijf. Ondertussen is Deeds dochter Charlie (Clein) zwanger van een getrouwde universiteitsprofessor. Als Charlie's moeder haar vergeefs tot een abortus probeert over te halen, krijgt Deeds er pas lucht van als het te laat is. In deze nogal episodische aflevering gaat het erom hoe er oplossingen gebreid worden voor de diverse netelige situaties. De spelprestaties zijn wat de fans gewend zijn. Het scenario is van G.F. Newman. Achtste aflevering en de derde uit het tweede seizoen.

The Last of the Blonde Bombshells

2000 | Komedie, Drama, Muziek, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2000. Komedie van Gillies MacKinnon. Met o.a. Judi Dench, Ian Holm, Leslie Caron, Olympia Dukakis en Cleo Laine.

Als Elizabeth (Dench) weduwe wordt, stimuleert haar kleindochter Joanna (Findlay) haar om de saxofoon weer op te pakken. Elizabeth speelde in WO II (1939-45) in een Britse damesband (zie de titel) om de troepen aan het front te vermaken. Eigenlijk bestond het orkest niet voor de volle honderd procent uit meiden, want de drummer was een verklede man, Patrick (Holm). Met Patrick had Elizabeth altijd contact gehouden en zo ontstaat het idee om de band na zoveel jaren weer bij elkaar te brengen. Sommige leden zijn inmiddels dood, anderen seniel, maar er zijn er nog genoeg om de swing van de bigbands weer ten gehore te brengen. Het klinkt echter niet totdat zangeres Gwen (Laine) erbij komt en plotseling speelt iedereen (in de finale) weer op de maat. Een aandoenlijke film met oude muziek die nu weer nieuw klinkt. Heerlijke rollen van grote veteranen van het witte doek, oa Caron als bassiste Madeleine en Dukakis als Dinah, die een reis naar het verleden maken en zichzelf ontdekken, en veel meer van elkaar te weten komen dan in de dagen dat ze met elkaar speelden. Aardige scènes, waarin we Elizabeth zien die met straatmuzikant Paul (Chapman) gaat spelen. Het niet altijd even geloofwaardige scenario is van Alan Plater. Hoofdrol Dench is in de Britse adelstand verheven en draagt de titel van Dame. Het camerawerk is van Richard Greatrex.

Quills

2000 | Historische film, Drama, Biografie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 2000. Historische film van Philip Kaufman. Met o.a. Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine en Billie Whitelaw.

In een inrichting slijt Markies De Sade (Rush) zijn laatste dagen onder toeziend oog van een jonge katholieke priester (Phoenix) en een bevallig kamermeisje (Winslet). Beiden raken bedwelmd door de schandaalauteur met zijn sinistere, maar uiterst aimabele charme. Uiteindelijk arriveert dr Royer-Collard (Caine) om de markies middels isolatie en marteling te breken, met desastreuze gevolgen voor alle betrokkenen. Rush schippert bedreven tussen decadente ranzigheid en delicate fijngevoeligheid zonder ook maar een moment de kijker van zich te vervreemden.

Catherine Cookson's Dinner of Herbs

2000 | Drama

Verenigd Koninkrijk 2000. Drama van Alan Grint. Met o.a. Billie Whitelaw, Jonathan Kerrigan, Tom Goodman-Hill, Melanie Clark Pullen en Ivan Kaye.

In deze lange tv-film volgen we het leven van Roddy Greenbank (Kerrigan), een kunstenaar, Hal Roystan (Hill) en de mooie Mary Ellen Lee (Pullen). Roddy en Hal verloren als kind hun vaders die gedood werden door struikrovers die rond 1850 het Britse platteland onveilig maakten. Terwijl Roddy opgroeide bij kruidenkweekster Kate Makepeace (Whitelaw), werd Hal groot gebracht op een boerderij in de buurt. Roddy verhuist naar de stad om kunstenaar te worden en is zich niet bewust dat Mary Ellen, die inmiddels een bevallige jonge vrouw geworden is, op hem verliefd is. Ze heeft geen oog voor Hal, maar hij wel voor haar. Hal dreigt verteerd te worden door een tweetal obsessies: Mary Ellen en de moordenaar van zijn vader. Zal hij hen krijgen? Wie het geduld kan opbrengen om ruim vier en een half uur te kijken, weet hoe dit verhaal vol soaptoestanden, mooie kostuums, verraad, standsverschil, romantiek en overspel zal aflopen. Bovendien moet je dialoog niet schuwen en niet wensen dat regisseur Grint zijn rolverdeling een hoog tempo heeft opgelegd. Het spel is niet slecht, maar het pakt je niet echt, tenzij je een genrefan bent. Het scenario is van Christopher Green en Ray Marshall naar de oorspronkelijke roman van Catherine Cookson. Wordt in drie of zes delen vertoond.

Catherine Cookson's A dinner of herbs

2000 |

Verenigd Koninkrijk 2000. Met o.a. Tom Goodman-Hill, Jonathan Kerrigan, Billie Whitelaw, Jane Arden en Debra Stephenson.

In deze lange tv-film volgen we het leven van Roddy Greenbank (Kerrigan), een kunstenaar, Hal Roystan (Hill) en de mooie Mary Ellen Lee (Pullen). Roddy en Hal verloren als kind hun vaders die gedood werden door struikrovers die rond 1850 het Britse platteland onveilig maakten. Terwijl Roddy opgroeide bij kruidenkweekster Kate Makepeace (Whitelaw), werd Hal groot gebracht op een boerderij in de buurt. Roddy verhuist naar de stad om kunstenaar te worden en is zich niet bewust dat Mary Ellen, die inmiddels een bevallige jonge vrouw geworden is, op hem verliefd is. Ze heeft geen oog voor Hal, maar hij wel voor haar. Hal dreigt verteerd te worden door een tweetal obsessies: Mary Ellen en de moordenaar van zijn vader. Zal hij hen krijgen? Wie het geduld kan opbrengen om ruim vier en een half uur te kijken, weet hoe dit verhaal vol soaptoestanden, mooie kostuums, verraad, standsverschil, romantiek en overspel zal aflopen. Bovendien moet je dialoog niet schuwen en niet wensen dat regisseur Grint zijn rolverdeling een hoog tempo heeft opgelegd. Het spel is niet slecht, maar het pakt je niet echt, tenzij je een genrefan bent. Het scenario is van Christopher Green en Ray Marshall naar de oorspronkelijke roman van Catherine Cookson. Wordt in drie of zes delen vertoond.

Shooting the Past

1999 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1999. Drama van Stephen Poliakoff. Met o.a. Lindsay Duncan, Timothy Spall, Liam Cunningham, Billie Whitelaw en Emilia Fox.

Miniserie. Een Amerikaans investeerder koopt een landhuis in Londen waar een fotografiecollectie wordt beheerd. Hij wil het pand renoveren maar ondervindt veel tegenwerking van de medewerkers die de collectie bewaken.

The Lost Son

1998 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1998. Drama van Chris Menges. Met o.a. Daniel Auteuil, Katrin Cartlidge, Marianne Denicourt, Nastassja Kinski en Ciarán Hinds.

Ex-politieman Xavier Lombard werkt als privé-detective in London. Op een dag krijgt hij -zo denkt hij- een gemakkelijk klusje toegeschoven: hij moet Leon Spitz, de verdwenen zwager van een ex-collega, opsporen. Hij ontmoet Emily, Leons vriendin, van wie hij hoort dat Leon een bende op het spoor is die seks met kinderen aanbiedt aan pedofielen. Hij doet zich voor als geïnteresseerde en krijgt een aanbieding. Hij weet het slachtoffer te bevrijden en komt tevens achter de opdrachtgever. Hiermee is de zaak echter nog lang niet opgelost

The Boy from Mercury

1996 | Familiefilm, Fantasy

Ierland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1996. Familiefilm van Martin Duffy. Met o.a. Pete Postlethwaite, Billie Whitelaw, Tom Courtenay, Rita Tushingham en Hugh O'Conor.

Mooie, sfeervolle en meermalen bekroonde jeugdfilm van Martin Duffy gaat over lekker fantaseren en wegdromen, over domme volwassenen en nare schoolkameraadjes. Dromerige kinderen zullen zichzelf vast herkennen in de 'Boy of Mercury' alias Harry Cronin (Hickey), een jongetje van een jaar of acht, die zich onbegrepen voelt en denkt dat hij van Mars... eh pardon... van Mercurius komt. Met de mensen thuis heeft hij het niet getroffen. Z'n moeder sleept hem elk weekend mee naar het graf van z'n vader, waar hij dan dingen moet zeggen die hij niet begrijpt. En met z'n puberbroer is het ook al behelpen. Duidelijk is dat de film - die speelt in het Dublin van de jaren '60 - is gemaakt door veertigers. Vaders en moeders uit die generatie moeten maar meekijken. Al was het alleen maar uit nostalgie.

Jane Eyre

1996 | Romantisch drama, Historische film

Verenigde Staten/Italië/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1996. Romantisch drama van Franco Zeffirelli. Met o.a. Charlotte Gainsbourg, William Hurt, Anna Paquin, Joan Plowright en Geraldine Chaplin.

Vierde verfilming van Charlotte Brontë's gelijknamige klassieke roman blijft dicht bij het origineel. Zeffirelli - bekend door zijn uitstekende Shakespeare-verfilmingen - maakt er een schaduwrijk, grijsgekleurd drama van waarin de personages terecht mysterieus blijven en hun daden niet worden uitgelegd. De jonge, onzekere Jane Eyre (Gainsbourg) neemt dienst als gouvernante in het huishouden van de zwijgzame Mr. Rochester (Hurt) en wordt verliefd op hem. De rol van jonge Jane Eyre wordt vertolkt door Paquin, de jeugdige Oscarwinnares uit The Piano.

Deadly Advice

1993 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1993. Komedie van Mandie Fletcher. Met o.a. Brenda Fricker, Jane Horrocks, Imelda Staunton, Jonathan Pryce en Edward Woodward.

Het grote probleem van Horrocks is haar moeder, Fricker. Zij is in de twintig, net als haar zus Staunton, maar ze worden nog steeds gedomineerd door hun moeder. Staunton amuseert zich met een mannelijke stripper, maar wanneer Horrocks onschuldig gaat lunchen met Dr. Pryce is dit reden genoeg voor mama om haar openlijk te vernederen. Op een dag ontdekt Horrocks een boek over beroemde Britse moordenaars en dit boek verandert haar leven. Vanaf dat ogenblik krijgt ze raad van illustere beroemdheden als Kate Webster (Whitelaw), Jack the Ripper (Mills), Dr. Crippen (Bennett) en George Smith (Hyde). Kostelijke zwarte komedie die het cynische van THE LADYKILLERS mengt met het absurde van BLACK ADDER (waarvan Fletcher ook de regie deed). Origineel is zeker het casten van enkele Britse topacteurs in de rollen van de moordenaars. Glenn Chandler schreef het leuk bedachte scenario, dat in beeld gezet werd door Richard Greatrex.

Duel of Hearts

1992 | Historische film, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1992. Historische film van John Hough. Met o.a. Alison Doody, Michael York, Benedict Taylor, Billie Whitelaw en Virginia McKenna.

Een luxueus geproduceerde tv-film naar een onbenullige kasteelroman van Barbara Cartland over de jonge en mooie Lady Doody, die smoorverliefd is op de jonge Lord Taylor, tegen wie zij een afschuwelijk complot ontdekt. Ze mag uiteindelijk niet met hem trouwen, want er is een enge bloederziekte in zijn familie. Goed gespeeld, maar vreselijk uitgesponnen. Gesitueerd rond 1821. Het script werd verzorgd door Terence Feely en Lord (Lew) Grade produceerde zonder te beknibbelen.

A Murder of Quality

1991 | Thriller, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1991. Thriller van Gavin Millar. Met o.a. Denholm Elliott, Glenda Jackson, Joss Ackland, Billie Whitelaw en David Threlfall.

De vrouw van een kostschoolleraar voorspelt haar eigen dood en er wordt een meesterspion aan het team toegevoegd. John le Carré's verwarrende bewerking van zijn eigen roman wordt overdadig in beeld gebracht. Hoewel Denholm Elliott het prima doet verzinkt hij toch in het niet in vergelijking met de ondubbelzinnige George Smiley van Alec Guinness. Joss Ackland levert echter een indrukwekkende prestatie als de gepijnigde mentor waarop de verdenking komt te rusten.

The Krays

1990 | Biografie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1990. Biografie van Peter Medak. Met o.a. Billie Whitelaw, Tom Bell, Gary Kemp, Martin Kemp en Susan Fleetwood.

Meesterlijke film over de gangster-tweeling uit Oost-Londen, in de periode 1960-70 de koningen van de Engelse misdaad. Een scherpzinnig, intelligent scenario van Philip Ridley presenteert de feiten zo dat we een overtuigend portret te zien krijgen van de afschuwelijke, gewelddadige broers en hoe het allemaal zover is gekomen. Whitelaw is groots als de moeder in de door vrouwen gedomineerde familie, die de 'monsters' heeft voortgebracht. Ook andere rollen blijven je lang bij - met name Bell als de tragische, haatdragende oudere boef - maar het is toch vooral het creatieve gebruik van bekende gezichten in kleinere rollen, wat soms verrassende effecten geeft, dat blijft hangen. De omstreden bezetting van de hoofdrollen - de Kemp-tweeling werd gerecruteerd uit de popgroep Spandau Ballet - is een van de vele sterke punten van deze film gebleken. Medak laat zien dat hij volledig boven zijn materiaal staat, praktisch zonder fouten weet hij het moeilijke probleem op te lossen van het tonen van de glamour in de gewelddadige wereld van de Krays, zonder het publiek maar een ogenblik de kans te geven iets anders dan afschuw te voelen voor de tweeling. Camerawerk van Alex Thomson.

Lorna Doone

1990 | Romantiek, Historische film, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1990. Romantiek van Andrew Grieve. Met o.a. Clive Owen, Sean Bean, Polly Walker, Michael Mackenzie en Andrew Ferguson.

In de zeventiende eeuw neemt een man zich voor de moord op zijn vader te wreken, maar de familievete die daaruit voortvloeit dreigt al de zijnen de dood in te jagen en maakt zijn liefde voor de dochter van zijn rivaal er nu niet bepaald eenvoudiger op. Vakkundige bewerking van een reeds vaak verfilmde roman van R.D. Blackmore met mooie decors.

The Picnic

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1989. Drama van Paul Seed. Met o.a. Billie Whitelaw, Iain Glen, Sarah-Jane Holm, Cassie Stuart en Phil Smeeton.

Het huwelijk tussen een lerares en een van haar leerlingen komt onder druk te staan als zij hem verdenkt van een reeks moorden op prostituées. De afloop is te vroeg duidelijk, zodat de aandacht niet gevangen blijft. Sterk geacteerd.

The Fifteen Streets

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1989. Drama van David Wheatley. Met o.a. Owen Teale, Sean Bean, Faye Dannell, Clare Holman en Billie Whitelaw.

Sterk Brits drama dat speelt omstreeks 1910 in de arbeiderswijken van de havenstad Tyneside in Noord-Engeland met verder als achtergrond protestants-katholieke tegenstellingen. Centraal staat de jonge havenarbeider Teale, die zijn ouders, broers en zusters ondersteunt. Zijn jongste zus Dannell heeft goede hersenen en hij wordt verliefd op haar lerares Holman, de dochter van een reder. Hoewel Holman ook voor Teale wat voelt, lijkt hun liefde vanwege het standsverschil gedoemd. Bovendien maakt zijn broer Bean hem zwart door hem ervan te beschuldigen het zwak begaafde buurmeisje zwanger gemaakt te hebben (hetgeen niet waar is). Als zus Dannell omkomt door een noodlottig ongeval, besluit Holman met haar ouders te breken en te verhuizen naar de straat uit de titel om op die manier de verbroken relatie met Teale weer aan te knopen. Naar het gelijknamige boek van bestseller schrijfster Catherine Cookson.

The Dressmaker

1988 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1988. Oorlogsfilm van Jim O'Brien. Met o.a. Joan Plowright, Billie Whitelaw, Jane Horrocks, Tim Ransom en Pete Postlethwaite.

Een middelmatig verhaal over twee zusters in Liverpool, de een in zichzelf gekeerd, de ander extravert en hoe zij reageren als hun naïeve, fragiele nichtje verliefd wordt op een Amerikaanse soldaat in WO II. Goed spel en een veelbelovend begin, maar dan stort de film in.

Joyriders

1988 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Ierland 1988. Drama van Aisling Walsh. Met o.a. Patricia Kerrigan, Andrew Connolly, Billie Whitelaw, Deirdre Donoghue en David Kelly.

In Dublin laat Kerrigan haar brutale echtgenoot in de steek en zwerft doelloos rond. In de nietsnut Connolly vindt zij een levensgezel met wie zij de problemen meent aan te kunnen. Zij haalt haar kinderen op en begint in een afgelegen boerderij een nieuw leven. Een soort Ierse road-movie van Britse makelij waarin twee geboren verliezers zich aan elkaar optrekken. Het draaiboek is van Andy Smith en regisseur Walsh.

The Secret Garden

1987 | Familiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1987. Familiefilm van Alan Grint. Met o.a. Gennie James, Barret Oliver, Jadrien Steele, Derek Jacobi en Michael Hordern.

Televisiebewerking van Frances Hodgson Burnetts klassieke jeugdboek, over een jong meisje dat een verlaten tuin op het Victoriaanse landgoed van haar oom tot leven brengt. Mooie rol van Jacobi. Hetzelfde verhaal werd eerder in 1949 verfilmd en nogmaals in 1993, door de Poolse Agnieszka Holland.

Maurice

1987 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1987. Drama van James Ivory. Met o.a. James Wilby, Hugh Grant, Rupert Graves, Denholm Elliott en Simon Callow.

Net voor de Eerste Wereldoorlog raken twee Cambridge studenten verliefd op elkaar. Maurice (Wilby) geeft zich over aan verboden passie, maar Clive (Grant) kiest toch voor een heteroseksueel leven. In hoogst elegante beelden schetst regisseur Ivory, die met producent Ismail Merchant ook onder meer A Room with a View en Howards End maakte, tegen de achtergrond van een klassemaatschappij het innerlijke proces van een jongeman die zijn seksualiteit ontdekt, ontkent en uiteindelijk omarmt. E.M. Forster (1879-1970) schreef zijn roman in 1914, maar bepaalde dat die pas na zijn dood gepubliceerd mocht worden. Later hetero sekssymbool Hugh Grant, in een van zijn eerste filmrollen, werd samen met tegenspeler Wilby in Venetië bekroond.

Shadey

1985 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1985. Komedie van Philipe Saville en Philip Saville. Met o.a. Anthony Sher, Billie Whitelaw, Patrick Macnee, Lesley Ash en Larry Lamb.

Bij vlagen grappige maar overwegend afstandelijke komedie-fantasy-thriller over de titelheld (Sher), die in staat is beelden uit zijn geest op film vast te leggen. Hij wil dit talent alleen voor vreedzame doeleinden gebruiken... maar hij heeft ook geld nodig voor een seksoperatie. De rol van Helmond, die een joviale, grillige en getikte dame speelt, is het leukst.

Murder Elite

1985 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1985. Thriller van Claude Whatham. Met o.a. Ali MacGraw, Billie Whitelaw, Hywel Bennett, Ray Lonnen en Garfield Morgan.

MacGraw aast op de helft van haar erfenis, die vastzit in de slechtlopende stoeterij, die zuster Whitelaw runt en bedenkt met haar vriend een moorddadig plot. Onderwijl maakt een seriemoordenaar, die willekeurig vrouwen vermoordt, de buurt onveilig. Een fraai dubbelplot in helaas een te praterige thriller. Het scenario naar de misdaadroman van Edward en Valerie Abraham is van niemand minder dan N.J. Crisp.

Jamaica Inn

1985 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1985. Avonturenfilm van Lawrence Gordon Clark. Met o.a. Jane Seymour, Patrick McGoohan, Trevor Eve, John McEnery en Billie Whitelaw.

De oude Hitchcock-film nog eens overgedaan, het boek van Daphne Du Maurier ditmaal bewerkt door Derek Marlowe. Seymour als de kittige vrouw-in-constante-nood en McGoohan als haar slechte oom Joss. Kosten noch moeite gespaard, al zie je dat niet zo precies vanwege al die mist boven de moerassen. Oorspronkelijk een tweedelige mini-serie.

The Chain

1984 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1984. Komedie van Jack Gold. Met o.a. Herbert Norville, Denis Lawson, Rita Wolf, Maurice Denham en Nigel Hawthorne.

Komedie die uit episoden is opgebouwd over een reeks verhuizende mensen. De laatste schakel in de keten zich omhoogwerkende mensen is een stervende miljonair, die terug wil naar zijn wortels. Zwak script van de meestal betrouwbare Jack Rosenthal. Ook wordt gezinspeeld op de zeven hoofdzonden, maar de verwijzing is zo zwak, dat je het nauwelijks merkt. Goede momenten, vooral in het gastrolletje van Mitchell, maar blijf er niet voor thuis.

Camille

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Desmond Davis. Met o.a. Greta Scacchi, Colin Firth, John Gielgud, Billie Whitelaw en Patrick Ryecart.

Het naar Dumas' 'La dame aux Camelias' geschreven script volgt het origineel oppervlakkig, terwijl hier en daar wat feministische elementjes ('All men are brutes') zijn toegevoegd. De Parijse gezelschapsdame Marguerite (Scacchi) en de rijke Armand (Firth) worden verliefd, maar onder druk van zijn vader (Kingsley) geeft zij haar relatie op. Firth (Bridget Jones's diary) zei in een interview dat Camille een 'great cast' maar een 'awful script' had en hij had gelijk. Die grootse, voornamelijk Britse, acteurs passen niet goed bij de emotionele overdrive in de dialogen. Een alternatief blijft de versie uit 1936, met die andere Greta: Garbo. (IdH/VPRO Gids)

Slayground

1983 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1983. Thriller van Terry Bedford. Met o.a. Peter Coyote, Billie Whitelaw, Mel Smith, Philip Sayer en Bill Luhr.

Een gewelddadige misdaadthriller, visueel opmerkelijk verzorgd, maar ondermijnd door een clich[KA1]ematig en voorspelbaar scenario. Een negen-jarig meisje wordt gedood bij een uit de hand gelopen overval en de vader van het meisje, een rijk en machtig promotor, stuurt een team huurmoordenaars achter de moordenaars van zijn dochter aan. Coyote is goed in de hoofdrol, maar Smith (van 'Not the Nine O'Clock News') is volkomen misplaatst als één van zijn collega-gangsters. Scenario van Trevor Preston. Naar een roman van Donald E. Westlake, die als Richard Stark schrijft.

Tangier

1982 | Thriller

Verenigde Staten 1982. Thriller van Michael L. Briant. Met o.a. Ronald Fraser, Ronny Cox, Billie Whitelaw, Ronald Lacey en Oscar Quitak.

Een verbitterde ex CIA-agent krijgt plotseling de kans om weer in dienst te komen als men het evenbeeld van een legendarische sportieve macho-held zoekt, die zeven jaar daarvoor verdwenen is. Een film die even snel bekeken als vergeten is.

Private Schulz

1981 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1981. Komedie van Robert Chetwynd. Met o.a. Michael Elphick, Ian Richardson, Billie Whitelaw, Cyril Shaps en Ken Campbell.

Mini-serie in zes delen. Jack Pulman schreef deze TV-versie naar het bekende verhaal van de Duitse soldaat die je niet altijd serieus moet nemen. Het verhaal draait om een Duitse poging in WOII valse bankbiljetten Engeland binnen te smokkelen om zo de economie van het land te ondermijnen.

An Unsuitable Job for a Woman

1981 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1981. Misdaad van Christopher Petit. Met o.a. Billie Whitelaw, Pippa Guard, Paul Freeman, Dominic Guard en Elizabeth Spriggs.

Een miserabele thriller van Petit, die in 1979 hoog scoorde met zijn debuut RADIO ON, waarmee hij Wenders imiteerde. Maar in deze verfilming van Agatha Christies opvolgster P.D. James over een vrouwelijke privédetective is er helemaal niets te beleven. Alleen het sfeertje van het milieu van de vermoorde wordt sterk belicht, maar dat is bar weinig om de aandacht vast te houden.

A Tale of Two Cities

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Jim Goddard. Met o.a. Chris Sarandon, Peter Cushing, Kenneth More, Barry Morse en Flora Robson.

De zevende verfilming van Dickens' klassieke werk. Geen moeite werd gespaard, maar Sarandon is natuurlijk niet te vergelijken met Ronald Colman uit de versie van 1935. John Ray schreef het script voor producer Norman Rosemont, die heel veel ervaring heeft met het bewerken van literaire klassiekers voor tv.

The Water Babies

1978 | Familiefilm, Fantasy, Animatie, Avonturenfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Polen 1978. Familiefilm van Lionel Jeffries. Met o.a. James Mason, Billie Whitelaw, Bernard Cribbins, Joan Greenwood en David Tomlinson.

In 1850 wordt een schoorsteenveger door boze mensen achtervolgd. Om aan hen te ontsnappen duikt hij in het water, waar hij terecht komt in een magische onderwaterwereld. Hij beleeft een vreemd avontuur. Mengeling van speelfilm en animatie, waarvan het middengedeelte totaal los staat van de rest van de film. De tweedimensionale personages weten niet te boeien. Bovendien is de film vaak langdradig, zodat kinderen niet lang zullen genieten van de vrolijke figuren. Het spel van de acteurs werd gevoelig en opzettelijk onderdrukt. Michael Robson bewerkte de veel betere roman van Charles Kingsley. Aan de camera stond Ted Scaife. Ook bekend als SLIP SLIDE ADVENTURES.

Leopard in the Snow

1978 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk/Canada 1978. Romantiek van Gerry O'Hara en Gerry Oõhara. Met o.a. Keir Dullea, Susan Penhaligon, Kenneth More, Billie Whitelaw en Jeremy Kemp.

De eerste film die werd geproduceerd door de uitgevers van de Harlequin Romance-paperbacks, in ons land bekend als de Bouquetreeks. Een voorspelbaar liefdesverhaal met speciale aantrekkingskracht voor de zakdoekenbrigade over een Engels meisje dat valt voor een gemelijke, teruggetrokken Amerikaan die niet voor zijn gevoelens durft uit te komen.

The Omen

1976 | Horror, Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1976. Horror van Richard Donner. Met o.a. Gregory Peck, Lee Remick, Billie Whitelaw, David Warner en Harvey Stephens.

Deze horrorfilm over de komst van de antichrist is bijna even spannend maar - een paar gruwelscènes daargelaten - minder bloederig dan het fameuze voorbeeld The Exorcist. Toch zijn er ook deze keer diverse sterfgevallen te betreuren, waaronder een zelfmoord tijdens een kinderfeestje. De veroorzaker van al dat naars is de Duivel zelf die de gedaante heeft aangenomen van het stiefzoontje van de Amerikaanse ambassadeur Robert Thorn (Peck), een complicatie die het knap lastig maakt om het Kwaad met wortel en tak uit te roeien. De rechtgeaarde horrorfan komt niets tekort, maar moet wel een hoop christelijk-apocalyptische rimram voor lief nemen. Oscar-winnende muziek van Jerry Goldsmith, met oa het genomineerde lied 'Ave Satani'.

Night Watch

1973 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1973. Drama van Brian G. Hutton. Met o.a. Elizabeth Taylor, Laurence Harvey, Billie Whitelaw, Robert Lang en Tony Britton.

Een vrouw (Taylor) meent getuige te zijn geweest van een moord, maar kan niets in die richting bewijzen. Een matte, zich voortslepende plot; naar een toneelstuk van Lucille Fletcher.

Frenzy

1972 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1972. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jon Finch, Barry Foster, Alec McCowen, Vivien Merchant en Anna Massey.

Londen wordt geteisterd door een maniak die zijn vrouwelijke slachtoffers wurgt met een das. De aan lager wal geraakte ex-RAF-piloot Richard Blaney (Finch) is de hoofdverdachte, hij had stevige ruzie met zijn ex-vrouw, vlak voordat ze vermoord werd. Hij duikt onder, want de politie zoekt hem, maar hij is onschuldig. Door Hitchcock op 73-jarige leeftijd gemaakt, zijn eerste Engelse film in twintig jaar. De film doet sterk denken aan vroeger werk van de meester en is gegarneerd met geslaagde, macabere grappen. Scheutjes geweld en bloot werden toegevoegd om het publiek uit de jaren zeventig niet teleur te stellen.

Gumshoe

1971 | Mysterie, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1971. Mysterie van Stephen Frears. Met o.a. Albert Finney, Billie Whitelaw, Frank Finlay, Janice Rule en Caroline Seymour.

Grappige misdaadkomedie over een Engelse grapjas die te veel Bogart-films heeft gezien en nu besloten heeft voor privédetective te spelen.

Start the Revolution Without Me

1970 | Komedie

Verenigde Staten 1970. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Gene Wilder, Donald Sutherland, Hugh Griffith, Jack MacGowran en Billie Whitelaw.

Doldwaze klucht over twee stel tweelingen die elkaar vlak vóór de Franse Revolutie treffen. In 1970 weinig succesvol, maar de film heeft nu zijn publiek gevonden. De rolbezetting, vooral Wilder, is kostelijk.

Leo the Last

1970 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1970. Komedie van John Boorman. Met o.a. Marcello Mastroianni, Billie Whitelaw, Calvin Lockhart, Louis Gossett jr en Glenna Forster-Jones.

Een niet zo vlot Engels sprekende Mastroianni speelt de gewezen aristocraat Leo, die zich terugtrekt in de Londense villa van zijn vader. De buurt is in de loop der jaren flink achteruitgegaan. Aanvankelijk laat dat Leo koud, maar terwijl hij door zijn telescoop naar buiten loert, krijgt hij steeds meer oog voor het leed van de buren. Als curiosum is deze wonderlijke satire wel een kijkje waard, maar van Boorman (Deliverance, Point Blank) zijn we toch beter werk gewend. Evengoed won hij er in Cannes de prijs voor beste regie mee.

Eagle in a Cage

1970 | Historische film

Verenigde Staten 1970. Historische film van Fielder Cook. Met o.a. Kenneth Haigh, John Gielgud, Ralph Richardson, Billie Whitelaw en Moses Gunn.

De film schildert de laatste maanden van de gevangenschap van Napoleon Bonaparte op het eiland Sint Helena, waar romantische en politieke intriges de grote man blijven achtervolgen. Het is meer een reeks losse schetsen, vrij gebaseerd op historische anekdotes, die op hun beurt weer van dubieuze authenticiteit zijn. De zwakke Napoleon-rol van Haig wordt overeind gehouden door boeiende rollen van Gielgud, Richardson en Whitelaw en Williams.

The Adding Machine

1969 | Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1969. Komedie van Jerome Epstein. Met o.a. Milo O'Shea, Phyllis Diller, Billie Whitelaw, Sydney Chaplin en Julian Glover.

Boekhouder wordt wanhopig als hij hoort dat hij vervangen wordt door een computer. Deze komische fantasie van Elmer Rice is niet geheel foutloos, maar wel interessant. Diller heeft ongebruikelijke rechttoe, rechtaan rol als oude feeks.

Twisted Nerve

1968 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1968. Horror van Roy Boulting. Met o.a. Hywel Bennett, Hayley Mills, Frank Finlay, Phyllis Calvert en Billie Whitelaw.

Bennett speelt een vindingrijke psychopaat die erin slaagt om zich bij een gezin geliefd te maken door zich voor te doen als een geestelijk onvolwaardige jongen. Zij gaan hem als één van hen beschouwen. Deze film werd door sommigen bekritiseerd als een aanval op de geestelijk gehandicapten. De film heeft inderdaad soms meer weg van een lezing dan van een thriller, in het bijzonder bij een uiteenzetting over erfelijke geestesziekten. Veel van het gemoraliseer doet nogal gedateerd aan, maar er wordt goed geacteerd en sommige suspense-scènes zijn erg effectief.

The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde

1968 | Horror

Verenigde Staten 1968. Horror van Charles Jarrott. Met o.a. Jack Palance, Denholm Elliott, Leo Genn, Oskar Homolka en Torin Thatcher.

Ian Hunter bewerkte het boek van Robert Louis Stevenson voor de eerste tv-bewerking van het verhaal dat overbekend geacht mag worden. Hij kreeg er een Edgar Allan Poe-Award voor. Palance speelt bekwaam de geleerde die het middel uitvindt om zich onherkenbaar te veranderen. Dan Curtis - zelf een goede regisseur - was de producer van deze tv-film, die oorspronkelijk in twee delen werd uitgezonden.

Charlie Bubbles

1968 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1968. Romantiek van Albert Finney. Met o.a. Albert Finney, Colin Blakely, Billie Whitelaw, Liza Minnelli en Timothy Garland.

Eerste regiepoging van Finney, betreft hemzelf in de rol als getrouwde schrijver die een verhouding begint met secretaresse. Niet bijzonder roerend, maar Minnelli's debuut draagt er behoorlijk aan bij dat de film een sprankelend geheel is geworden. Scenario van Shelagh Delaney.

The Comedy Man

1964 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1964. Drama van Alvin Rakoff. Met o.a. Kenneth More, Cecil Parker, Billie Whitelaw, Dennis Price en Norman Rossington.

Een onbelangrijke acteur probeert het grote Londense toneel te veroveren, maar zijn leeftijd speelt hem al parten, hoewel hij zelf de laatste is om dit toe te geven. Het verhaal vertoont nogal overeenkomsten met het leven van More zelf (hoewel hij meer succes had, maar toen hij ouder werd geen hoofdrollen meer kreeg). Prachtige vertolkingen.

Mr. Topaze

1962 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1962. Komedie van Peter Sellers. Met o.a. Peter Sellers, Nadia Gray, Herbert Lom, Leo McKern en Martita Hunt.

Een tamme satirische herverfilming van TOPAZE, met Sellers als de timide schoolmeester die een gewetenloze zakenman wordt. Amerikaanse titel: I LIKE MONEY.

Payroll

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Sidney Hayers. Met o.a. Michael Craig, Françoise Prévost, Billie Whitelaw, William Lucas en Kenneth Griffith.

Een goed behandeld verhaal over de weduwe van een toezichthouder over loonlijsten, die de voor zijn dood verantwoordelijke personen opspoort.

Make Mine Mink

1960 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1960. Komedie van Robert Asher. Met o.a. Athene Seyler, Hattie Jacques, Billie Whitelaw, Elspeth Duxbury en Raymond Huntley.

Blauwkous Terry-Thomas recruteert een stelletje naïeve amateurs om bont te gaan stelen voor een goed doel. Het resultaat is een typische Britse komedie vol goed getimed en welgemikt gooi- en smijtwerk.

Bobbikins

1960 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1960. Komedie van Robert Day. Met o.a. Max Bygraves, Shirley Jones, Steven Stocker en Billie Whitelaw.

Grappige komedie met Britse zanger Bygraves en Jones als de ouders van een kind dat als een volwassene zijn mond opendoet. Niet slecht...maar wat een verschrikkelijke titel!

The Flesh and the Fiends

1959 | Horror, Drama

Verenigd Koninkrijk 1959. Horror van John Gilling. Met o.a. Peter Cushing, Donald Pleasence, June Laverick, George Rose en Dermott Walsh.

Geschiedenis van het beruchte duo William Burke and William Hare, dat in het Edinburgh van de jaren 1826-1829 patholoog- anatoom dr. Knox (Cushing) van lijken voorziet. Gedetailleerde, kille studie met onvergetelijke rol van Pleasence als Burke. Een Engels aftelrijmpje begint aldus: 'Burke's the murderer, Hare's the thief, and Knox the boy who buys the beef...' Ook bekend als MANIA, PSYCHO KILLERS en THE FIENDISH GHOULS. Het scenario is van regisseur Gilling en Leon Griffiths. Het camerawerk is van Monty Berman. Gedraaid in Dyaliscope.

Hell Is A City

1959 | Thriller, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1959. Thriller van Val Guest. Met o.a. Stanley Baker, Billie Whitelaw, John Crawford, Sarah Branch en Maxine Audley.

Een gemene boef weet zijn arrestatie te voorkomen door een mengeling van charme en wreedheid. Een misdaadgeschiedenis die veel invloed heeft gehad. Baker is de ongelukkig getrouwde en morsige politieman en is in latere films en tv-series bijna een cliché geworden.

Small Hotel

1957 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1957. Komedie van David MacDonald. Met o.a. Gordon Harker, Marie Lohr, John Loder, Irene Handl en Janet Munro.

Een kelner, oud geworden in zijn vak, trekt zijn hele trukendoos open om te voorkomen dat hij zal worden afgedankt. Gordon Harker speelt in deze luchthartige komedie, die zijn talent waardig is, zijn laatste hoofdrol en zijn voorlaatste filmrol. Naar het toneelstuk van Rex Frost. De latere Disney-ster Janet Munro maakt in deze film haar debuut.

Miracle in Soho

1957 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1957. Romantiek van Julian Amyes. Met o.a. John Gregson, Belinda Lee, Cyril Cusack, Peter Illing en Rosalie Crutchley.

Een wegwerker die achter de vrouwen aanzit gaat terug naar de straat in Soho waar de vrouw woont die van hem houdt (Italiaanse barmeid Lee, de mooie sexy Engelse star die later zou schitteren in Franse, Duitse en Italiaanse films), als een hoofd- waterleiding breekt. Het script van Emeric Pressburger mist de kundige hand van Michael Powell, de man die dikwijls met hem samenwerkte. Een rudimentair verhaaltje gedraaid in weinig overtuigende straatscènes met matte en/of praatzieke personages. Het verborgen religieuze thema is weinig overtuigend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Billie Whitelaw op televisie komt.

Reageer