Heinrich Gretler: cast.
Er zijn 36 films gevonden.

Der Unsichtbare

1963 | Misdaad, Sciencefiction

Duitsland 1963. Misdaad van Raphael Nussbaum. Met o.a. Hannes Schmidhauser, Hans von Borsody, Ellen Schwiers, Ivan Desny en Charles Régnier.

Een saaie politiefilm over een biochemist die de laatste hand legt aan zijn uitvinding (onzichtbaar maken van een biggetje) en daarna verdwijnt. De politie vermoedt dat er kwade opzet in het spel is. Scenario van Vladimir Semitjov, camerawerk van Michael Marszalek.

Wilde Wasser

1962 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1962. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Hans von Borsody, Heinrich Gretler, Marianne Hold en Corny Collins.

Een conflict tussen vader en zoon. Opgenomen tegen een Alpen-decor. Een pretentieloze Heimatfilm die natuurlijk goed afloopt.

Liebling, ich muß dich erschießen

1962 | Thriller

Duitsland 1962. Thriller van Jürgen Goslar. Met o.a. Marianne Koch, Walter Giller, Hans Nielsen, Heinrich Gretler en Jürgen Goslar.

De mooie en rijke Jeannine wordt verliefd op de charmante Amerikaan Tom. Ze is in de wolken als ze ontdekt dat hij ook van haar houdt en niet lang daarna trouwen ze zelfs. Als het echter bijna te laat is ontdekt ze dat Tom haar voor haar geld getrouwd heeft en dat hij het plan heeft haar te vermoorden.

Kohlhiesels Töchter

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Liselotte Pulver, Helmut Schmid, Dietmar Schönherr, Adeline Wagner en Peter Vogel.

Vader Matthias blijft erbij: de lelijkste van zijn twee dochters moet het eerst trouwen. Maar het lelijke eendje blijkt alras een mooie zwaan. Nu is dit Kräly-verhaal wel tot op de draad versleten. Na de cinemascope-operetteverfilming Ja, Ja, die Liebe in Tirol was dit de vijfde verfilming. Het scenario is van Eckart Hachfeld. Het camerawerk is van Willy Winterstein.

Freddy und das Lied der Südsee

1962 | Muziek, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1962. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Freddy Quinn, Jacqueline Sassard, Elma Karlowa, Gunnar Möller en Ralf Wolter.

Gebruinde Freddy met zijn priemende oogjes is een eenvoudige zeeman, die een miljoenen erfenis van een overleden oom krijgt. Een mager scenario gefilmd tegen het fraaie decorum van Tahiti. Gelukkig zingt Freddy voor z'n fans met diepe bas galmende songs en kunnen zij zich vergapen aan zijn toen nog jonge beeltenis. Het scenario is van Gustav Kampendonck. Het camerawerk is van Gerhard Krüger. Zie ook: Schlagerfilms.

Scheidungsgrund: Liebe

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Cyril Frankel. Met o.a. O.W. Fischer, Dany Robin, Violetta Ferrari, Alice Treff en Ernst Stankovski.

Een rijke cliënte van een advocaat probeert hem aan de haak te slaan, slaagt daar ook in en probeert het huwelijk naar haar hand te zetten. Originaliteit is hier zoek, maar de hoofdrolspelers zijn goed.

Immer will ich dir gehören

1960 | Komedie, Muziek

Duitsland 1960. Komedie van Arno Assmann. Met o.a. Heidi Brühl, Hans Söhnker, Helmut Lohner, Peter Weck en Heinrich Gretler.

Een brave komedie der verwisselingen met hier en daar wat Schlagerdeuntjes over de blonde Brühl, die 's nachts auto's poetst, deze overdag verkoopt als verkoopster met een zwarte pruik op aan een vrouw met rood haar die op haar lijkt. Voor Brühl-zwijmelaars.

Die Ideale Frau

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Ruth Leuwerik, Boy Gobert, Friedrich Domin, Agnes Windeck en Martin Benrath.

Komedie der verwisselingen, die vreselijk uit de tijd is. Burgemeester Dr. Franziska Becker (Leuwerik) mag volgens een gemeentelijke verordening niet haar openbare ambt uitoefenen als haar echtgenoot of een familielid in de gemeenteraad zit - of omgekeerd. Haar man, Axel Jungk (Benrath), voert de oppositie aan, dus hebben ze hun huwelijk geheim gehouden en treffen ze elkaar in het geniep. De politiek maakt van hun echtvereniging een vechtvereniging door een meningsverschil over de bestemming van een kasteel dat aan de stad vermaakt werd. Vervolgens krijgt Franziska de bof na een bezoek aan een kinderziekenhuis, die zij weer doorgeeft aan Axel. Ze gaan allebei om op verhaal te komen naar Monaco, waar ze ooit trouwden, maar dan haalt de vaderlandse politiek hen in. De spelprestaties zijn naar behoren, maar deze oppervlakkige film geloof je na vijf minuten wel. Het verrassingsloze scenario is van Walter Forster, Joachim Wedekind en Hildegard Brücher. Camerawerk van Werner Krien.

Alt-Heidelberg

1959 | Romantiek

Duitsland 1959. Romantiek van Ernst Marischka. Met o.a. Christian Wolff, Gert Fröbe, Sabine Sinjen, Rudolf Vogel en Ernst Stahl-Nachbaur.

Een in Heidelberg studerende prins wordt verliefd op de dochter van een herbergier. Om staatsredenen moet hij haar opgeven. Het aan het toneelstuk van Wilhelm Meyer-Förster ontleende gegeven heeft van Ernst Marischka de romantisch- sentimentele behandeling gekregen die 't behoeft en die de liefhebbers van het genre zal plezieren.

Die Heilige und ihr Narr

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Gerhard Riedmann, Gudula Blau, Hertha Feller, Willy Birgel en Heinrich Gretler.

Een drakerig damesdrama over de ongeneeslijk zieke dochter van een adellijke landeigenaar, haar geheime liefde voor een oudere kunstschilder en haar verbitterde jaloerse stiefmoeder. Naar een populaire roman van Agnes Günther. Een zielloze herverfilming door een cynische veteraanregisseur aan het einde van zijn carrière.

Der Pfarrer von St. Michael

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Wolfgang Gluck. Met o.a. Erich Auer, Gerlinde Locker, Heinrich Gretler en Elisabeth Stemberger.

Als de progressieve dominee van het gehucht St. Michael onderdak verleent aan de zwangere Angela spreekt de goegemeente er schande van. Dominee Linhart is vast de onwettige vader, denkt men. Helemaal als hij na de dood van de moeder de zorg voor de baby op zich neemt. Twintig jaar later is de baby uitgegroeid tot een knappe jongeman, maar als die het vrijerspad kiest steken boosaardige geruchten weer de kop op. Melodrama en romantiek, geliefden en kleinzielige, haatdragende dorpsbewoners, alles tegen de achtergrond van het mooie maar onverschillige landschap.

Jacqueline

1956 | Drama

Zwitserland 1956. Drama van Franz Schnyder. Met o.a. Nelly Borgeaud, Hannes Schmidhauser, Heinrich Gretler, Peter Arens en Fred Tanner.

Het verhaal van deze film navertellen is ondoenlijk. Er is een operetteachtige Freiburger, een soldaat van de Zwitserse garde van het Vaticaan ('praat wat zachter, de paus slaapt!'), gedwarsboomde liefdes, een gezamenlijke reis naar Rome, een hersentumor en het Vreemdelingenlegioen. Waarschijnlijk de meest belachelijke Franstalige Zwitserse film ooit gemaakt. Hoogtepunt in deze film: dertig Zwitserse koeien die hun bellen laten klingelen, terwijl de mensen buikpijn krijgen van het lachen. Met als muziek het onovertroffen 'koeherderslied' gezongen in plat Freiburgs. Stuitend kleurgebruik. Deze film kan beschouwd worden als de enige werkelijk surrealistische Zwitserse film, wat zeker niet de bedoeling van de makers was.

Der Schandfleck

1956 | Drama

Oostenrijk 1956. Drama van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Heinrich Gretler, Gerlinde Locker, Evi Servaes, Harry Fuss en Lotte Ledl.

Als Leni Reindorfer (Locker) kennismaakt met de molenaarszoon Florian (Von Borsody) is ze onmiddellijk verliefd op hem, maar haar vader Josef (Gretler) verbiedt haar om met hem om te gaan. Als de waarheid boven water komt, is die schokkend: Florians vader had een verhouding met Leni`s overleden moeder voordat ze met herenboer Reindorfer trouwde. Ze was toen in verwachting en Reindorfer besloot zijn mond te houden. Geschokt keert Leni de monumentale hoeve van Reindorfer de rug toe en gaat als meid werken bij een keuterboer (Dahlen) die weduwnaar is en een dochtertje heeft dat duidelijk lijdt onder het verlies van haar moeder. Zo wordt de verdrietige Leni toch nog gelukkig als zij de stiefmoeder wordt van de kleine meid. Dit genredrama is gemakkelijk te volgen en wordt heel behoorlijk gespeeld, maar je moet er wel van houden om er voor te gaan zitten. Het is al behoorlijk oud, want het werd reeds eerder verfilmd als zwijgende film in 1917, maar omdat de geschiedenis nauwelijks veroudert, werd het nog eens bewerkt in 1998 als tv-film. Het scenario is van Theodor Ottawa naar de gelijknamige roman van Ludwig Anzengruber. Het camerawerk is Sepp Riff. Mono.

Heidi und Peter

1955 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Zwitserland 1955. Familiefilm van Franz Schnyder. Met o.a. Elspeth Sigmund, Heinrich Gretler, Thomas Klameth, Willy Birgel en Isa Günther.

Heidi keert na een lang verblijf in de grote stad terug naar haar geliefde alpenlandschap en de berghut van haar grootvader. Ze leert haar vriendje Peter, die geitenhoeder is, lezen en zwerft dagenlang met hem over de alpenweide. Peter en Heidi smeden al toekomstplannen, maar de komst van Heidi's vriendin Klara gooit alles in de war.

Ein Mann vergißt die Liebe

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Willi Forst, Annemarie Düringer en Heinrich Gretler.

Ouderwets drama over het dilemma waarvoor strafpleiter Dr. Rudolf Kadenberg (Birgel) komt te staan als de minnaar van zijn vrouw Brigitte (Holst), Alexander von Barender (Forst) gearresteerd is op de verdenking van moord op een woekeraar. Hoewel het scenario van Madeleine Paul en Werner Jörg Lüddecke bedoeld is als een huwelijksdrama - Dr. Kadenberg werkt te hard, verdient te weinig en verwaarloost zijn vrouw - is het misdaadelement - heeft Alexander von Barender het wel of niet gedaan - toch het sterkst. Het camerawerk is van Walter Krien en de acteurs doen hun best.

Die Försterbuben

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Erich Auer, Kurt Heintel, Eva Probst, Hermann Erhardt en Annie Rosar.

Dit verhaal naar de roman van Peter Rosegger (1843-1918) over een Oostenrijkse boswachter met twee zoons, waarvan er een priester wil worden en de andere een lokaal vechtersbaasje is, kadert helemaal in de Duitse na-oorlogse heimatfilms met als trendsetters Grün ist die Heide en Der Förster vom Silberwald waarin de bergen blauw, de dalen groen, de huisjes klein en de stukjes aarde herrlich waren. Vakantiestemming te midden van de Duitse (en Oostenrijkse) wederopbouw met de Alpen als decor voor ontspanningsidyllen. Loutering en gelukkige liefde. Van Tirolerseks was er toen nog geen sprake.

Der Fischer vom Heiligensee

1955 | Drama, Thriller

Duitsland 1955. Drama van Hans H. König. Met o.a. Lil Dagover, Albert Lieven, Siegfried Lowitz, Edith Mill en Helmuth Schneider.

Een barones wordt door haar neef bestolen, terwijl hij voorbestemd is met haar aantrekkelijke dochter te trouwen. Ze is echter verliefd op de jonge rentmeester, maar die wordt door de intriges van de schandelijke neef ontslagen. Door de tussenkomst van de trotse vader van de rentmeester, een stoere visser van het meer, komt het uiteindelijk weer goed. En het kwaad wordt gestraft. Een typische Heimatfilm met alle obligate kenmerken: fraaie kleurige landschapsbeelden, en zwart-wit verbeelding van goed en kwaad, mededogen, naijver, haat, oprechtheid en arglist. Dat alles uiterst voorspelbaar en wat traag; bovendien is het toch wel aangetast door de tand des tijds. Van de hand van een genre-specialist.

Das Erbe vom Pruggerhof

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Hans H. König. Met o.a. Heinrich Gretler, Armin Dahlen, Hans Peter Schröder, Heliane Beil en Helmut Schmid.

De eigenaar van een houtzagerij komt om, en de erfgenaam blijkt zijn buitenechtelijke zoon Dahlen te zijn, een beeldhouwer uit de stad, tot grote ontsteltenis van zijn (hard meewerkende) kinderen. Als schoonzoon Schmid beschuldigd wordt van moord op zijn schoonvader blijkt kunstenaar Dahlen uit het goede hout gesneden te zijn want hij zet zich in om de ware dader te ontmaskeren. Een onoriginele film die als Heimatfilm en als krimi vlees noch vis is.

Frühlingslied

1954 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1954. Familiefilm van Hans Albin. Met o.a. Oliver Grimm, Elsbeth Sigmund, Anne-Marie Blanc, René Deltgen en Martin Andreas.

Een aandoenlijke smartelap over een jonge wees, een muzikaal wonderkindje, die door zijn oom (een voormalige concertmeester) zo wordt overwerkt dat hij tijdens een tournee in Zwitserland uitgeput raakt, in elkaar stort en zijn been breekt. De dokter raadt zijn oom aan vakantie te gaan houden in het Berner Oberland, waar de jongen een gewoon kind wordt en vriendschap sluit met een meisje en een andere jongen. Zijn oom begrijpt dan dat hij te ver gegaan is. Redelijk gespeeld, maar niet al te geloofwaardig. De Beierse Alpen stonden model voor Helvetia. Scenario van Peter Francke. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld.

Nachts auf den Straßen

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Hans Albers, Hildegard Knef, Lucie Mannheim, Marius Goring en Karin Andersen.

Op een nacht komt zelfstandig vrachtwagenchauffeur Heinrich langs een verkeersongeval. Bij het slachtoffer vindt hij een flink geldbedrag en hij besluit dat mee te nemen, hij kan er zijn lening voor zijn wagen mee aflossen en misschien eens wat leuks voor zijn vrouw kopen. Niet veel later ontmoet hij de mooie liftster Inge (Knef), die hem met dubieuze bedoelingen om haar vingers windt. Mooi drama, in sfeervol zwart-wit, met goed spel, vooral van Albers. Scenario en regie werden bekroond met de Deutscher Filmpreis.

Heidi

1952 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Zwitserland 1952. Familiefilm van Luigi Comencini. Met o.a. Elsbeth Sigmund, Heinrich Gretler, Willy Birgel en Thomas Klameth.

Na de dood van haar ouders groeit de kleine Heidi op bij haar grootvader in de bergen. Heidi's beste vriend is Peter, die geitenhoeder is. Op een dag wordt ze echter tegen haar zin meegenomen naar de rijke familie Sesemann in Frankfurt. Zij hebben een gehandicapt dochtertje, Klara, en Heidi zou weleens een leuk kameraadje kunnen zijn voor haar.

Die Große Versuchung

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Erich Ponto, Renate Mannhardt en Paul Bildt.

Hospik Gerbrand geeft zich na de oorlog uit voor chirurg. Met succes. Totdat zijn geweten begint te spreken. Een grandioos kitscherig melodrama dat als parodie op het genre te genieten valt, al was dat niet de bedoeling. Scenario van Kurt Heuser naar het tijdschriftartikel Der Erfolgreiche van Hans Kades. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Franz Weihmayr.

Gottesmühlen

1951 | Drama

Zwitserland 1951. Drama van Sigfrit Steiner. Met o.a. Heinrich Gretler, Maria Schell, Adolf Manz, Sigfrit Steiner en Willy Frey.

Naar het volksstuk Steinbruch, van Steiner, ontstond deze slechte, typische jaren vijftig folklorefilm. Een ex- gedetineerde keert naar zijn Zwitserse geboortedorp terug en wordt door iedereen vijandig bejegend. Pas nadat een meisje, dat later zijn natuurlijke dochter blijkt te zijn, genegenheid voor hem heeft opgevat, wordt hij weer in de gemeenschap opgenomen. Opmerkelijk: Schell in haar eerste filmrol.

Der letzte Schuß

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Franz Seitz. Met o.a. Angelika Hauff, Viktor Staal, Heinrich Gretler en Adolf Gondrell.

Een jonge boer heeft in het dorp de naam een wildeman en rokkenjager te zijn en niemand kan hem uitstaan. Pas onder invloed van de liefde van een vrouw geeft hij zijn fouten toe en wordt hij een goed mens. Ondermaatse, sentimentele, kitschfilm.

Der Fidele Bauer

1951 | Muziek

Oostenrijk 1951. Muziek van Georg Marischka. Met o.a. Paul Hörbiger, Erich Auer, Marianne Wischmann, Heinrich Gretler en Rudolf Carl.

Een boerenzoon, die een bekend musicus is geworden, geneert zich voor zijn afkomst wanneer zijn vader hem met enkele dorpsgenoten komt opzoeken. Veel gepraat en te weinig zang en muziek uit Leo Falls gelijknamige operette. Aan de charmes van Paul Hörbiger valt echter niet te ontkomen.

Föhn - Sturm in der Ostwand

1950 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland 1950. Avonturenfilm van Rolf Hansen. Met o.a. Liselotte Pulver, Hans Albers, Adrian Hover, Antje Weisgerber en Heinrich Gretler.

Een bergbeklimmersfilm over een onverschrokken jong stel dat een gevaarlijke berg wil veroveren. Albers speelt met de nodige routine de ervaren berggids, die de risico's maar al te goed kent. Het beste aan de film zijn de opnames; een lust voor het oog van de enthousiaste alpinisten.

Der Seelenbräu

1950 | Drama

Oostenrijk 1950. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paul Hörbiger, Heinrich Gretler, Aglaja Schmid, Robert Lindner en Carl Bosse.

Ucicky, de gevierde regisseur der nazi`s, maakte na WO II tot 1960 toch nog zo`n vijftien films. Dit werkje is volgens sommigen de oer-Heimat film. Het verhaal gaat over het jonge meisje Schmid, die op het internaat niet wennen kan en in een dorpje in de buurt van Salzburg onder de hoede komt van haar oom Hochleithner (Gretler), de plaatselijk bierbrouwer en waard, bijgenaamd Leibesbr[KA3]au en de pastoor (H[KA3]orbiger), bijgenaamd Seelenbr[KA3]au. Meneer pastoor zorgt ervoor dat ze in Salzburg naar school gaat. Ze slaagt met vlag en wimpel. Ze wordt verliefd op de jonge leraar Franz Haindl (Lindner), hetgeen niet in de kraam van haar oom past. De geestelijke en de wereldlijke macht gaan een krachtmeting aan; met goede en minzame afloop natuurlijk. Theodor Ottawa en Alexander Lix bewerkten het gelijknamige verhaal van Carl Zuckmayer tot scenario. Achter de camera stonden Hans Schneeberger en Sepp Ketterer. Gemaakt en gedraaid in 1949 in het door de geallieerden bezette Oostenrijk en in 1950 voor het eerst vertoond in Zürich dat altijd al neutraal was.

Swiss tour - Suzanne et son marin

1949 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Verenigde Staten 1949. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Cornel Wilde, Josette Day, Simone Signoret, John Baragrey en Richard Erdmann.

De Amerikaanse marinier Stanley Robin (Wilde) wordt in Mulhouse vlak bij de grens met Duitsland en Zwitserland gestationeerd. Hij ontmoet er zijn toekomstige verloofde Suzanne (Day) tijdens zijn verlof van vier dagen in Zwitserland een femme fatale, Yvonne (Signoret). De eerste - met een goed hart, maar saai als regen op zondag - wint het uiteraard van de mannenverslindster, die door en door slecht is, maar wel heel erg mooi. Dit bleke filmpje heeft veel weg van een toeristische folder. Lindtberg is verpletterd onder de eisen van de co- producent uit Hollywood die ten onrechte dacht een Zwitserse Howard Hawks te hebben gevonden. Dan blijft er nog Simone Signoret in de rol van een geëmancipeerde vrouw zonder moraal (sic). Het scenario is van Richard Schweizer. Het camerawerk is van Emil Berna. Ook bekend als Four Days Leave.

Matto regiert

1945 | Mysterie

Zwitserland 1945. Mysterie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Heinrich Gretler, Heinrich Woester, Irene Naef, Emil Hegetschweiler en Adolf Manz.

De verdwenen directeur van een inrichting voor zenuwzieken wordt dood in een liftkoker gevonden. Hoofdagent Studer (zie WACHTMEISTER STUDER) moet de zaak oplossen. Een spannende verfilming van de detectiveroman van Friedrich Glauser.

Marie-Louise

1944 | Drama

Zwitserland 1944. Drama van Leopold Lindtberg. Met o.a. Josiane Hegg, Heinrich Gretler, Annemarie Blanc, Armin Schweizer en Margrit Winter.

Een Frans meisje mag, na de doorstane ellende tijdens WO II in een Zwitsers gezin op verhaal komen. Na DIE LETZTE CHANCE is dit Lindtbergs beste film. Het scenario van Richard Schweizer werd in 1946 met een Oscar onderscheiden.

Landammann Stauffacher

1941 | Historische film

Zwitserland 1941. Historische film van Leopold Lindtberg. Met o.a. Heinrich Gretler, Annemarie Blanc, Robert Troesch, Fred Tanner en Caesar Allemani.

Landammann (zo heet het hoofd van een Zwitsers kanton) Stauffacher herstelt in het begin van de veertiende eeuw in Zwitserland de politieke eenheid in de strijd tegen de vijand. Toen Hitler zijn grote overwinningen boekte drongen bepaalde Zwitserse kringen op 'aanpassing' aan. Een verzetsfilm als deze kwam daarom op het juiste moment: een recordaantal bezoekers stak zijn enthousiasme over de 'nationale' film niet onder stoelen of banken.

Gilberte de Courgenay

1941 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland 1941. Oorlogsfilm van Franz Schnyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Hélène Dalmet, Heinrich Gretler, Ditta Oesch en Erwin Kohlund.

Gedateerde bewerking van de gelijknamige roman en toneelstuk van Mäglin. De marketenster uit de Jura, de Courgenay, met gouden hart en ijzeren moraal, gaf de in 1915-1916 in Courgenay gelegerde soldaten morele steun. Een ambitieuze en kostbare film, destijds zeer gewaardeerd door het publiek, maar niet door de critici. Die vonden dat er te veel cliché's zoals 'militaire broederschap' in voorkwamen, waardoor alle problemen in de film werden opgelost. Een zoetige film vol sentiment, mooi verfilmd maar zonder enige psychologische diepgang.

Die Missbrauchten Liebesbriefe

1940 | Komedie

Zwitserland 1940. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Annemarie Blanc, Mathilde Danegger, Heinrich Gretler, Paul Hubschmid en Alfred Rasser.

Een zakenman die zich een begenadigd dichter voelt, voert tijdens een zakenreis een hooggestemde, literaire correspondentie met zijn vrouw. De vrouw stuurt de brieven van haar man echter naar een op haar verliefde schoolmeester en diens antwoorden weer naar haar man. Deze uitstekende verfilming van het verhaal van Gottfried Keller werd tijdens de Biennale 1940 in Venetië als beste buitenlandse film onderscheiden.

Wachtmeister Studer

1939 | Mysterie

Zwitserland 1939. Mysterie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Heinrich Gretler, Adolf Manz, Armin Schweizer, Robert Troesch en Annemarie Blanc.

Hoofdagent Studer ontmaskert de hooggeplaatste dader van een moord, die men een arme drommel in de schoenen wilde schuiven. Deze Zwitserse speelfilm maakte de Weense regisseur Lindtberg voor het eerst zelfstandig, na in 1935 met Walter Lesch (J[KA3]A SOO) en in 1938 met Hermann Haller (FŸSILIER WIPF) te hebben samengewerkt. Tevens de eerste verfilmde thriller van de Zwitserse auteur Friedrich Glauser, die dank zij Lindtberg en de hoofdrolspeler Gretler, een toetssteen voor alle volgende werd.

Füsilier Wipf

1938 | Oorlogsfilm

Zwitserland 1938. Oorlogsfilm van Leopold Lindtberg en Hermann Haller. Met o.a. Heinrich Gretler, Paul Hubschmid, Emil Hegetschweiler, Robert Troesch en Zarli Carigiet.

Een onhandige kappersbediende wordt een dappere soldaat, zij het in het vredige Zwitserland van WOI. Deze militaire klucht doet ook een beroep op de vaderlandsliefde. Mede door de tijdsomstandigheden is dit een van de eerste Zwitserse films die in eigen land een groot succes had. Een debuut van Hubschmid, die daarna eveneens in Duitse en, als Paul Christian, in Amerikaanse films speelde.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.