Alfred Schnittke: muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

The Ascent

1977 | Oorlogsfilm, Drama

USSR 1977. Oorlogsfilm van Larisa Shepitko. Met o.a. Boris Plotnikov, Vladimir Gostyukhin, Sergey Yakovlev, Anatoliy Solonitsyn en Lyudmila Polyakova.

Met Gouden Beer bekroonde cinema-klassieker, die de wereldklasse bevestigde van de Oekraïense regisseur Larisa Shepitko. Het was helaas ook de laatste titel in haar onderscheidende oeuvre, dat slechts een handvol speelfilms telt: in 1979 stierf ze bij een verkeersongeluk. In dit in zwart/wit geschoten, diepmenselijke anti-oorlogsdrama ploeteren twee partizanen – een pragmatisch overlever en een idealist – door kniediepe sneeuw op zoek naar voedsel als ze door de Duitsers worden gesnapt. Het lijkt wel of Shepitko de beeldtaal eigenhandig heruitvond, zo origineel is haar intense, tactiele stijl, vol spectaculaire close-ups.

Os quatro elementos II: O ar - No dia dos meus anos

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van João Botelho en Joao Botelho. Met o.a. André Costa, Jessica Weiss, João Lagarto, Madalena Rodrigues en Arthur Ramos.

Miguel (Costa) is een jongen die opgroeit in een volkswijk van Lissabon. Zijn oudere zus heeft problemen met de puberteit en ligt regelmatig overhoop met hun moeder. Hij is bijna jarig, hij wordt zeven. Als geschenk krijgt hij een boek over de hemel en de sterren. Maar de grootste verrassing is dat zijn vader, die hij nog nooit gezien heeft, vrijkomt uit de gevangenis. Een sociaal drama dat een minder fraaie kant toont van het leven in Portugal. Gezien de titel (het tweede deel uit een reeks films over de vier elementen) wordt er veel gesproken over de luchtvervuiling. Het scenario van Botelho zit vol symboliek en is niet gemakkelijk te doorgronden, waardoor de film (voor niet-Portugezen) soms moeilijk te volgen is. Sombere fotografie van Dominique Le Rigoleur.

Komissar

1987 | Historische film

USSR 1987. Historische film van Aleksandr Askoldov. Met o.a. Nonna Mordjukova, Rolan Bykov, Raisa Nedaschkovskaja, Ljudmila Volynskaja en Vasily Shukshin.

Met prijzen overladen film, in 1967 gedraaid maar pas in 1987 door het festival van Moskou ontdekt en voor vertoning vrijgegeven. Het verhaal speelt in het Rusland van 1922 ten tijde van de burgeroorlog tussen de Roden en Witten. Rode vrouwelijke volkscommissaris Mordjukova bevalt van een oorlogsbaby, waarvoor zij bij een joods gezin een onderkomen vindt. De zoon (het symbool van de nieuwe maatschappij) zal gedijen in het van levenswil overlopende gezin (dat door de nazi's jaren later wordt verdoemd) en de vrouw moet kiezen voor haar kind of de revolutie. Eenvoudig, helder, academisch maar vaak ook fascinerend beeld dat de kijker confronteert met een stuk niet gepolitiseerde realiteit en menselijkheid ten tijde van indoctrinerende, patriottische heldenverering van de communisten. Bezienswaardig, al was het maar omdat de Sovjet-taboes van toen er zo van af te lezen zijn. Vrij geïnspireerd op In de stad Berditchev, de eerste roman van de in 1964 in de grootste eenzaamheid gestorven auteur Vasily Grossman. Askoldov vulde het verhaal op met eigen ervaringen. Camerawerk van Valeri Ginsburg. Bekroond met Zilveren Beer op festival van Berlijn 1988.

Agonija

1982 | Drama, Historische film, Erotiek

USSR 1982. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Aleksei Petrenko, Anatoli Romaschin, Velta Line, Alisa Freindlich en Pawel Arshanow.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot een geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Venetie (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première.

Ty I ya

1971 | Drama, Experimenteel

USSR 1971. Drama van Larisa Shepitko. Met o.a. Alla Demidova en Yuri Vizbor.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot een geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Venetie (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première.

Chaika

1971 | Drama

USSR 1971. Drama van Yuli Karasik. Met o.a. Vladimir Tsjetverikov en Ludmila Saveljeva.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot een geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Venetie (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première.

Kommissar

1967 | Oorlogsfilm

USSR 1967. Oorlogsfilm van Aleksandr Askoldov. Met o.a. Raissa Nedaschkovskaja, Rolan Bykov en Nonna Mordjukova.

Klavdija Vavilova, politie-inspecteur bij het Rode Leger, deinst er tijdens de Russische burgeroorlog niet voor terug om deserteurs te laten neerschieten. Zij is daarnaast hoogzwanger. Daarom laat men haar achter bij de joodse ketellapper Jefim en zijn vrouw Marija. Het lukt deze menselijke familie om door het harde pantser van de inspecteur heen te prikken. Als haar kind geboren is brengt Klavdija gelukkige dagen door totdat ze moet kiezen tussen haar moederrol en haar terugkeer naar het regiment.

Konjez Sankt Petersburga

1927 | Drama

USSR 1927. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Alexander Cherniakov, Vera Baranovskaia, Ivan Chuvelev, V. Obolenski en Vsevolod Pudovkin.

Een goed gemaakt stuk geschiedvervalsing over de Oktober Revolutie, aan de hand van de hartstochtelijke kruistocht van een hongerende jonge boer (Tschuweljow) die aanvankelijk zijn stakende landsman (Tschistjakow) verraadt aan het uitbuitende kapitalisme en na een drietal verschrikkelijke jaren aan het Duits-Russchische front zich aansluit bij de Bolsjewieken, die de Tsaar en zijn familie in zijn winterpaleis arresteerden en executeerden. Regisseur Pudowkin, die tot een van de grote drie grondleggers van de Sovjetfilmschool behoort (samen met Eisenstein en Dowshenko), heeft de kijker willen laten zien hoe het zo ver kwam dat Sint Petersburg veranderde in Leningrad. Oh, ironie der geschiedenis, gelukkig is Pudowkin dood, want Leningrad is niet meer. Een belangwekkend propagandistisch, historisch werkstuk dat zelden is vertoond. Deze zwijgende film werd gereconstrueerd door Jürgen Labenski. Vader Alfred en zoon Andrej Schnittke schreven de muziek. Alfred werkte naderhand mee - geassisteerd door Gerd Luft - om deze aan te passen voor een hervertoning, die plaats vond in het oude herstelde, operagebouw van van Frankfurt met grootbeeld-projectie; de muziek werd gedirigeerd door Frank Strobel en uitgevoerd door het Ensemble Modern.