Virginie Thévenet: regie en cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Sam suffit

1992 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1992. Drama van Virginie Thévenet. Met o.a. Claude Chabrol, Jean-François Balmer, Aure Atika, Philip Bartlett en Rossy de Palma.

Thévenet vertelt met veel humor de geschiedenis van een meisje dat werkt als striptiseuse in een kermistent in Barcelona. Ze wil een normaal leven gaan leiden en werpt zich in de strijd voor loonstrookjes, sociale zekerheid en kiesrecht. Thévenet geeft met spot gestalte aan zijn scherpe blik op de maatschappij, de krankzinnige bureaucratie en de plagen van het 20e eeuwse fin- de-siècle. Atika heeft de fysieke uitstraling van een Béatrice Dalle en is zeer overtuigend. Ook het onvergetelijke duo Chabrol en Balmer is een vermelding waard. Maar niet alleen daarom verdient de film een pluim.

Ada dans le jungle

1988 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Gérard Zingg. Met o.a. Marie Louisa, Richard Bohringer, Bertrand Blier, Philippe Léotard en Isaach De Bankolé.

Een bewerking van het grappige en zonderlinge stripverhaal Altan. Een persiflage op de overdreven tropische avonturenromans, waar nooit een touw aan vast te knopen valt. Helaas alweer een bewijs, dat het onmogelijk is tekenfiguren te vervangen door spelers van vlees en bloed: het acteren gaat overheersen. Hier komen nog een behoorlijk aantal stommiteiten in de montage en in het bijzonder in de dialogen bij, die wel goed zijn te volgen maar het slecht 'doen' op het witte doek. Kortom, soms amusant maar met amper de geestigheid van het onnavolgbare origineel.

Le cri du hibou

1987 | Thriller, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1987. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Christophe Malavoy, Mathilda May, Virginie Thévenet, Jacques Penot en Jean-Pierre Kalfon.

Onopgesmukte verfilming van de psychologische misdaadroman The Cry of the Owl van Patricia Highsmith (Strangers on a Train). Mensenkenner Chabrol (La femme infidèle) verplaatste de Amerikaanse actie naar ruraal Frankrijk waar antiheld Robert (Malavoy) een relatie krijgt met een jonge vrouw (May) die hij lange tijd bespiedde. De echtelieden van de amants laten het er niet bij zitten en verzinnen een helse list. Chabrols vermaarde terughoudendheid neigt ditmaal naar ledigheid. Maar zijn aandacht voor karakterontwikkeling en esthetiek verheft de film ver boven de middelmaat in het genre.

Jeux d'artifices

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Virginie Thévenet. Met o.a. Myriam David, Gaël Sequin, Ludovic Henry en Dominique Gould.

Eric en Elisa worden al jong weeskinderen. Ze 'overleven' dit in materieel opzicht door 'tableaux vivants' te componeren, die ze op foto's verkopen. Zo blijven ze buiten bereik van de wereld der volwassenen, die ze uiteindelijk flink het hoofd moeten bieden, met het risico dat het vreemde span uiteenvalt. Allemaal even interessant en irritant als LA NUIT PORTE-JARRETELLES. Soms fascinerend, omdat alles zich hier in de blikken, de woorden en het gedrag afspeelt. Irritant, omdat het uiteindelijk in de buurt van Eric Rohmer komt, maar dan gemakzuchtiger, minder 'af' en rommeliger. Een zowel intelligente als verwarrende film.

Les nuits de la pleine lune

1984 | Romantisch drama

Frankrijk 1984. Romantisch drama van Éric Rohmer. Met o.a. Tchéky Karyo, Pascale Ogier, Fabrice Luchini, Virginie Thévenet en Christian Vadim.

Louise woont met vriend Rémi samen in de splinternieuwe banlieue Marne-la-Vallée ten oosten van Parijs. Omdat ze de nachtelijke verleidingsavonturen van de stad mist, houdt ze stiekem haar oude appartementje aan voor 'ontsnappingen'. In deel vier van Comédies et Proverbes merkt wispeltuurtje Louise (Ogier, 1958-1984) al snel de gevolgen van de spagaat. Decors en kostuums (allebei van Ogier) plus de synthpopsoundtrack door Elli et Jacno maken deze Rohmer beduidend minder tijdloos dan het merendeel van zijn films. Karyo (Rémi) en Fabrice Luchini (als Octave, Louises ongeliefde begeleider) spelen met verve elkaars tegenpolen.

La Nuit porte jarretelles

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Virginie Thévenet. Met o.a. Jézabel Carpi, Ariel Genet, Arielle Dombasle, Caroline Loeb en Jacques de Gunzbourg.

Een 'vrije' vrouw beleeft een bewogen nacht en sleept een 17- jarige jongen mee naar alle 'lustoorden' van het Parijse nachtleven. Tenslotte laat zij hem achter bij een vriend die wel wat voelt voor een homoseksueel avontuurtje. Een totale mislukking met zowel de gebruikelijke clichés als de nieuwste trends eigen aan een elite. Enkele details wekken hoge verwachtingen op, maar tevergeefs. Teleurstellend. Misschien moeten we wachten op een volgende film van betere kwaliteit. Op video uitgebracht als DE NACHT DRAAGT JARRETELLES.

Debout les crabes, la mer monte!

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Jacques Grand-Jouan. Met o.a. Martin Lamotte, Véronique Genest, Virginie Thévenet, Richard Bohringer en Valérie Mairesse.

Genest speelt een hoertje dat net vijf jaar heeft opgeknapt voor een moord, die ze niet begaan had, wat ze te danken had aan haar laffe souteneur Sentier. In de trein op weg naar de kust vindt ze een slachtoffer in de vorm van professor Lamotte, die ze ertoe overhaalt om een kamer bij hem te mogen huren nadat diens vrouw akkoord is gegaan. Ze wil zich op Sentier wreken, maar ze moet ook leven en omdat ze geen vak geleerd heeft, pakt ze algauw het oudste beroep ter wereld weer op. Niet meer dan een boulevardklucht die opgetuigd is tot film. Naar een idee van Bertrand Blier en Philippe Dumarcay. Het scenario is van regisseur Grand-Jouan en schrijver Dumarcay. Camerawerk Eduardo Serra.

Quartet

1981 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1981. Drama van James Ivory. Met o.a. Alan Bates, Maggie Smith, Isabelle Adjani, Anthony Higgins en Suzanne Flon.

De jonge vrouw van een gearresteerde Poolse kunstdief wordt in het Montparnasse rond 1920 verzorgd door een rijk Brits echtpaar. Ze wordt de afhankelijke minnares van de man met medeweten van diens echtgenote - die zo haar huwelijk intact houdt - tot de Pool uit de gevangenis komt. Deze intelligente bewerking van een herontdekte roman van Jean Rhys geeft een zorgvuldig en stijlvol gereconstrueerd beeld van de internationale boh[KA2]eme in Parijs, maar is net te weinig bevlogen. Vooral omdat Bates zijn rol op z`n sloffen speelt en zijn fatale fascinatie niet waarmaakt. Zijn tegenspeelsters - vooral Adjani (ze werd hiervoor gelouwerd in Cannes) - zijn schitterend. Scenario van Ruth Prawer Jhabvala. Camerawerk van Pierre Lhomme. De fraaie decors zijn Jean-Jacques Caziot en de schitterende kostuums zijn van Judy Moorcroft.

L'année prochaine si tout va bien

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Jean-Loup Hubert. Met o.a. Isabelle Adjani, Thierry Lhermitte, Marie-Anne Chazel, Bernard Crommbey en Fred Personne.

Een kordate en praktische jonge vrouw woont samen met een grillige, aan stemmingen onderhevige striptekenaar. De alledaagse conflicten worden zowel verhevigd door het bezoek van haar ouders, als door haar wens een kind te krijgen, een verantwoordelijkheid waar hij niet aan wil. De debutant schreef een fris en treffend scenario over de omkering van relatiepatronen zonder daar meer dan alleen een bekwame vorm aan te geven. De spontaniteit van de goedgekozen acteurs breekt daar echter doorheen.

La tortue sur le dos

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Luc Béraud. Met o.a. Jean-François Stévenin, Bernadette Lafont, Virginie Thévenet, Véronique Silver en Marion Game.

De titelgevende schildpad op z'n rug is de 35-jarige schrijver Paul Neveu, kampend met writer's block, zelftwijfel en huwelijksimpasse. Op de vlucht voor de blanco bladzijde en hunkerend naar afleiding - liefst iets met jongere vrouwen - raakt hij op drift. Zeer jaren-zeventig Truffaut-esk, deze laaggebudgetteerde debuutregie op coscenario van Claude Miller (hier tevens acteur). Stévenin, uitstekend als klungelend dwaallicht in premature midlifecrisis, vertolkt de rol die oorspronkelijk was bedoeld voor Jean-Louis Trintignant. Lafont sprankelt als de echtgenote die het schrijversgeneuzel zat is. Deels opgenomen in Bérauds toenmalige appartement.

La Nuit tous les chats sont gris

1977 | Fantasy

Frankrijk 1977. Fantasy van Gérard Zingg. Met o.a. Gérard Depardieu, Robert Stephens, Charlotte Crow, Laura Betti en Ann Zacharias.

Een excentrieke Brit vertelt aan een twaalf-jarig nichtje zelf verzonnen avonturen van een jonge dief en rokkenjager. Naarmate de alcoholconsumptie van de verteller toeneemt gaat hij zich steeds meer identificeren met zijn creatie. De debuterende regisseur heeft onvoldoende greep op zowel de werkelijkheid als de fictie, zodat een verwarrende mengelmoes ontstond waaraan zowel het spel van Depardieu (die de film zelf produceerde) als de kwaliteit van de fotografie weinig kon verbeteren.

La surprise du chef

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Pascal Thomas. Met o.a. Hubert Watrinet, Annie Colle, Papinou, Virginie Thévenet en Marylène Gars.

De hoofdredacteur van een modieus vrouwentijdschrift komt zijn jeugdvriendin Papinou uit de provincie tegen die zo'n vage anonieme kokkin in een zelfbedieningsrestaurant is geworden. Hij gaat proberen van haar een ster te maken. Een zeer onsamenhangende, slecht in elkaar zittende film met herinneringen aan het leven in een klein dorpje en een niets ontziende satire op de hedendaagse keukensterren, in dit geval de zogenaamde uitdenkers van de 'nouvelle cuisine', Gault en Millau. De film, die zwaar heeft te lijden onder de oppervlakkige anecdotes, gaat volledig de mist in. Ook bekend als LES LARMES DE CROCODILE.

L'argent de poche

1976 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1976. Familiefilm van François Truffaut. Met o.a. Nicole Félix, Virginie Thévenet, Géory Desmouceaux, Laura Truffaut en Eva Truffaut.

Kaleidoscopisch overzicht van de belevenissen van een groep kinderen in dezelfde provinciestad, van zuigeling tot en met lagere-schoolleeftijd. Nadruk wordt gelegd op hun onvoorstelbare vindingrijkheid en incasseringsvermogen. Tegen modieuze tendensen in, tevens pleidooi voor het belang van schoolopleiding. Meesterstukje van kinderregie en -observatie, maar nadrukkelijke pretenties.

Les Stances à Sophie

1970 | Drama, Komedie

Frankrijk 1970. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Bernadette Lafont, Michel Duchaussoy, Bulle Ogier, Serge Marquand en Virginie Thévenet.

Een vrijgevochten jonge vrouw trouwt met een ambtenaar en probeert zich in een traditioneel rolpatroon te schikken. Onder invloed van een huisvriendin - die dodelijk verongelukt - kiest ze toch weer voor een eigen leven. Deze vroeg-feministische film - naar de roman van Christiane Rochefort - toont uitstekend spel van Lafont en Ogier, maar het beeld van het middenklasse-milieu is oppervlakkig-karikaturaal en de mannen krijgen geen bestaansrecht. De 'free jazz'-muziek is op zich prachtig, maar eist te veel aandacht voor zichzelf op.