Armando Nannuzzi: regie en camera.
Er zijn 19 films gevonden.

Dove siete? Io sono qui

1993 | Drama, Familiefilm

Italië 1993. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Chiara Caselli, Gaetano Carotenuto, Anna Bonaiuto, Valeria D'Obici en Ines Nobili.

Fausto (Carotenuto) en Elena (Caselli) zijn allebei doof en wonen in Rome. Hij komt uit een rijke bourgeois-familie en moet van zijn moeder die hem bij zijn studie begeleidt, zijn handicap vergeten en overwinnen. Hij mag geen gebarentaal gebruiken of met anderen die het zelfde lot ondergaan omgaan. Elena komt uit een arbeidersfamilie die weinig economische zekerheid kent. Zij mag zelfs niet naar school omdat er geen speciale leraren zijn en wat trouwens ook te duur zou zijn. Zo wordt haar een fatsoenlijke opvoeding onthouden. De twee komen elkaar toevallig tegen en worden verliefd, maar hun leven is vol struikelblokken. Ze worden omringd door hypocrisie en alleen de kracht van hun verhouding stelt hen in staat elk obstakel te overwinnen. Goed spel, maar wat dramatisch als het om de maatschappijkritiek gaat. Een voorspelbaar einde. Scenario van regisseuse Cavani en Italo Moscati. Camerawerk van Armando Nannuzzi. Medegeproduceerd door de Italiaanse tv-omroep RAI.

Frankenstein Unbound

1990 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1990. Horror van Roger Corman. Met o.a. John Hurt, Raul Julia, Bridget Fonda, Nick Brimble en Catherine Rabett.

Door een fout met de tijdrekening tijdens een experiment, wordt Hurt van de 21e naar de 19e eeuw geslingerd, waar hij kennis maakt met Frankenstein (Julia), Mary Shelley (Fonda) en haar metgezellen. Het monster leeft reeds en dwingt zijn schepper tot het creëren van een gezellin. Voor zijn eerste film als regisseur in twintig jaar koos Corman de roman van Brian Aldiss, die het bekende Frankenstein-thema via een interessante invalshoek benadert. Het werd een intelligente SF cum horror- prent met hallucinerende eindscènes. Corman was tevens co- scenarist en medeproducent. Zijn dochter Catherine debuteert als actrice. Effecten zijn zeer goed. Uitstekende symfonische score van Carl Davis. Scenario van F.X. Feeney en Ed Neumeier. Camerawerk van Armando Nannuzzi en Michael Scott.

Maximum Overdrive

1986 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1986. Horror van Stephen King. Met o.a. Emilio Estevez, Pat Hingle, Laura Harrington, Yeardley Smith en John Short.

Vrachtwagens en elektrisch gereedschap komen tot leven en terroriseren een groepje mensen in een garage, ergens in het Zuiden. Verzonnen door Stephen King (die even te zien is in de eerste scène) naar zijn eigen korte verhaal Trucks. King besloot ook zelf de regie te doen, wat een hele slechte film opleverde.

Silver Bullet

1985 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1985. Horror van Daniel Attias. Met o.a. Corey Haim, Gary Busey, Megan Follows, Everett McGill en Terry O'Quinn.

Met hout afgewerkte stationcars, gladgeschoren gazonnetjes, godvrezende burgers en kalme harpklanken: welkom in 1976 in het vredige dorpje Tarker's Mill, een typisch Stephen King-stadje, rijp voor bestiale opschudding. De elfjarige Marty (Haim) vermoedt een weerwolf onder de dorpelingen. Zwart schaap oom Red (Busey) gelooft zijn neefje en samen gaan ze de strijd aan met het goddeloze monster. De horror komt er bekaaid af in Silver Bullet maar de sfeertekeningen maken alles goed. Gebaseerd op Kings geïllustreerde novelle 'Cycle of the Werewolf' uit 1984.

La Pelle

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1981. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Marcello Mastroianni, Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Ken Marshall en Alexandra King.

Napels wordt in 1943 bevrijd door de geallieerden en krijgt daarmee nieuwe 'bezetters'. De bevolking probeert te overleven via prostitutie, smokkel en zwarte handel, terwijl de intellectueel Malaparte als tolk tussen hen en het Amerikaanse leger fungeert. Cavani - nooit een ingetogen regisseur -verfilmde Curzio Malapartes omstreden roman met in iedere scène maximaal effectbejag, wat een aantal treffende momenten oplevert, maar vaker keert de weerzin zich meer tegen de film zelf dan tegen wat hij wil vertellen.

La cage aux folles

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1978. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Michel Serrault, Michel Galabru, Claire Maurier en Rémi Laurent.

In deze filmbewerking van een Parijse theaterhit schrikken homo’s Renato (Tognazzi) en Albin (Serrault) zich wild wanneer Renato’s zoon aankondigt te gaan trouwen. Tegenover diens verloofde en aanstaande schoonouders proberen ze tijdens een kennismakingsdiner hun geaardheid, flamboyante levensstijl én werk in een travestietenclub te verbergen. Inmiddels klassieke komedie met heerlijk maffe acteurs is warm en geestig. Vooral Serrault als travestiet kreeg destijds veel lof en de film won de Golden Globe voor beste buitenlandse film. Film kreeg in 1996 een succesvolle Amerikaanse remake met Robin Williams en Nathan Lane.

Natale in casa d'appuntamento

1977 | Drama, Erotiek

Italië 1977. Drama van Armando Nannuzzi. Met o.a. Françoise Fabian, Corinne Cl[KL1]ery, Ernest Borgnine, Silvia Dionisio en Carmen Scarpitta.

Een saaie softcore met Fabian als een galeriehoudster die fungeert als tussenpersoon tussen rijke zakenmannen op zoek naar een avondje vertier en jonge, aantrekkelijke juffrouwen gespecialiseerd in avondjes vertier. Het meest onthutsende aan deze fletse, banale en vervelende film is de aanwezigheid van Ernest Borgnine, een groot acteur, in een ronduit genante bijrol. Ook bekend als LOVE BY APPOINTMENT.

La raison d'état

1977 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1977. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean Yanne, Monica Vitti, Michel Bouquet, François Périer en Jean-Claude Bouillon.

De Franse wapenindustrie krijgt een grote order van een Afrikaanse staat die bedreigd wordt door een naburig land. Met dit land zijn ook al clandestien onderhandelingen gaande over wapenleveranties. Een geleerde krijgt hier lucht van en schakelt zijn assistente in om bij de coördinator gegevens over de wapensmokkel los te krijgen en het schandaal in de openbaarheid te brengen. Onthullingen over malversaties binnen de op twee na machtigste militaire industrieën ter wereld worden helaas opgeklopt met melodramatische privé-intriges. Voor wie daar doorheen kan kijken, toch een beklemmende film met toespelingen op het Frankrijk anno 1977. Goed geacteerd bovendien. Twintig jaar later nog steeds actueel. Scenario van regisseur Cayatte, Jean Curtelin en Jean-Marie Guillaume. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Amore per appuntamento

1977 | Drama, Erotiek

Italië 1977. Drama van Armando Nannuzzi. Met o.a. Ernest Borgnine, Françoise Fabian, Corinne Clery, Robert Alda en Silvia Dionisio.

Ernest Borgnine doet zijn best maar zijn talent is verspild aan deze middelmatige seksfilm over dure hoeren. Francoise Fabian speelt een vrouw die voor de juiste prijs 's werelds fraaiste meesterwerken kan leveren. Die prijs is hoog, en die meesterwerken zijn bloedmooie vrouwen die wel een nummertje willen maken. Een banaal verhaal, maar een mooie achtergrond en de vrouwen zijn vreselijk sexy, met en zonder kleren.

Per grazia ricevuta

1971 | Komedie, Fantasy

Italië 1971. Komedie van Nino Manfredi. Met o.a. Nino Manfredi, Lionel Stander, Delia Boccardo, Paola Borboni en Fausto Tozzi.

Benedetto Parisi, een weesje, ontsnapt als tien-jarige op een verondersteld wonderbaarlijke wijze aan de dood. Als volwassene (Manfredi) gaat hij nog steeds gebukt onder deze religieuze belasting, waarvoor zelfs zijn athe[KA3]istische schoonvader Oreste Micheli (Stander) hem geen uitkomst kan bieden als hij weer door een wonder gered lijkt te worden. Een zeker voor Italië opmerkelijke satire tegen de religie, waarvan de doorwerkende fnuikende invloed scherp aan de kaak wordt gesteld, met voldoende andere treffende en komische elementen om de film in evenwicht te houden. Regisseur/hoofdrol en medescenarioschrijver Manfredi werd in Cannes onderscheiden voor zijn veelbelovende eersteling. Het scenario is van Piero De Bernardi, Leonardo Benvenuti en regisseur Manfredi naar diens verhaal. Het camerawerk is van Armando Nannuzzi. Eastmancolor, Mono.

Waterloo

1970 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

USSR​/​​Italië 1970. Historische film van Sergey Bondarchuk. Met o.a. Rod Steiger, Christopher Plummer, Orson Welles, Jack Hawkins en Virginia McKenna.

Met medewerking van het Russische leger gedraaid epos over de Slag bij Waterloo bevat de meest spectaculaire veldslagscènes ooit gefilmd. Het drama komt helaas minder overtuigend uit de verf door het schetsmatig scenario en ongetemde spel van Steiger - als een maniakale Napoleon met een potsierlijk Frans accent - en Welles als een bepruikte en bepoederde Lodewijk XVIII. Alleen Plummer geeft een superieure vertolking van de flegmatische Duke of Wellington. De film duurt iets meer dan twee uur, ongeveer de helft van de oorspronkelijke, naar verluidt verloren gegane versie. Nino Rota schreef de score.

Damned, The

1969 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland​/​​Italië​/​​Zwitserland 1969. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Griem, Helmut Berger en Charlotte Rampling.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

Io la conosceve bene

1966 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Drama van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Stefania Sandrelli, Mario Adorf, Jean-Claude Briarly, Joachim Fuchsberger en Nino Manfredi.

Deels uit goedhartigheid, deels uit gedachteloos opportunisme vervult een jonge manicure (fraaie hoofdrol van de pas 19-jarige Stefania Sandrelli) de object-rol die de mannenmaatschappij van haar verwacht en brengt het zo zelfs tot een carrière als filmster. Een schrijver raakt door de leegheid van haar bestaan geïntrigeerd en merkt dat ieder van haar vroegere contacten een ander beeld van haar heeft en dat niemand haar echt kent. Intrigerende en gevoelige tragikomedie waarvoor Ettore Scola het scenario schreef.

Il compagno Don Camillo

1965 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1965. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Graziella Granata, Leda Gloria en Gianni Garko.

Burgemeester Capone wil een uitwisselingsverbond aangaan met een Russisch dorpje. Don Camillo dringt in de delegatie van Italiaanse communisten om het plan te saboteren en helpt de vrouwelijke tolk uit de Sovjetunie te ontvluchten. Deel 5 uit de Don Camillo-serie kreeg nieuwe impulsen door een afwijkende enscenering. Hoewel het een opdrachtfilm betreft voor de Italiaanse regisseur Comencini (Marcellino, pan y vino, Le avventure di Pinocchio, Il gatto) en het resultaat waarschijnlijk daardoor onder de maat bleef, is Il compagno Don Camillo toch vlotter en aardiger dan alle vroegere delen, afgezien van deel 1. De plot is achterhaald door de geschiedenis, maar sfeer en acteerwerk vergoeden veel.

The Visit

1963 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1963. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Hans Christian Blech, Anthony Quinn en Ingrid Bergman.

Burgemeester Capone wil een uitwisselingsverbond aangaan met een Russisch dorpje. Don Camillo dringt in de delegatie van Italiaanse communisten om het plan te saboteren en helpt de vrouwelijke tolk uit de Sovjetunie te ontvluchten. Deel 5 uit de Don Camillo-serie kreeg nieuwe impulsen door een afwijkende enscenering. Hoewel het een opdrachtfilm betreft voor de Italiaanse regisseur Comencini (Marcellino, pan y vino, Le avventure di Pinocchio, Il gatto) en het resultaat waarschijnlijk daardoor onder de maat bleef, is Il compagno Don Camillo toch vlotter en aardiger dan alle vroegere delen, afgezien van deel 1. De plot is achterhaald door de geschiedenis, maar sfeer en acteerwerk vergoeden veel.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

Il bell'Antonio

1960 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Pierre Brasseur, Rina Morelli en Tomas Milian.

Direct na La dolce vita gooide Mastroianni moedig zijn imago van viriele beau overhoop. Als Siciliaan 'Mooie' Antonio gaat hij een gearrangeerde verbintenis aan met notarisdochter Barbara (Cardinale), maar wanneer families, pastoor en dorpsgenoten in de gaten krijgen dat het huwelijk bedtechnisch een fataal slappe vertoning is, zijn de rapen gaar. Door Armando Nannuzzi prachtig gefotografeerd drama uit de gouden jaren van de Italiaanse cinema veegt de vloer aan met naargeestige mores. Scenariobijdragen van Pier Paolo Pasolini.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Mogli pericolose

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Sylva Koscina, Giorgia Moll, Nino Taranto en Franco Fabrizi.

Terwijl Pirro, Federico en Bruno genieten van een jachtuitstapje, besluiten hun vrouwen hun trouw op de proef te stellen. Tosca, Claudine en Ornella sluiten een weddenschap af om elkaars mannen te verleiden.