Hansa Czypionka

Acteur

Hansa Czypionka is acteur.
Er zijn 44 films gevonden.

Aber jetzt erst recht

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Nikolai Müllerschön. Met o.a. Jutta Speidel, Bettina Redlich en Hansa Czypionka.

Kathi Pfeiffer heeft de leiding over de afdeling fysiotherapie van een klein privé-ziekenhuis in München. De komst van een nieuwe eigenaar verandert echter alles, maar Kathi probeert, samen met dokter Clemens Nutz, alles om te voorkomen dat haar plekje een luxueuze kliniek wordt.

Noch einmal zwanzig sein

2007 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2007. Komedie van Bettina Woernle. Met o.a. Bettina Kupfer, Hansa Czypionka en Peter Sattmann.

Gevoelige vrouw gaat er na twintig jaar huwelijk vandoor omdat zij genoeg heeft van haar chagrijnige man en ontmoet prompt haar jeugdliefde.

Erinnere dich, wenn du kannst!

2005 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 2005. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Dieter Pfaff, Frank Giering, Uwe Kockisch, Hansa Czypionka en Ilrike Knospe.

De bij het publiek geliefde acteur Max Walden (Pfaff) speelt in Duitsland een tv-commissaris, die met succes de afschuwelijkste misdaden binnen anderhalf uur oplost. Hij is vervreemd geraakt van zijn zoon Tom (Giering), die in Ierland verblijft. Dan krijgt Max het bericht dat Tom in coma ligt in het ziekenhuis na een mislukte zelfmoordpoging. Hij is van de rotsen gesprongen nadat hij zijn vriendin vermoord zou hebben, maar hij heeft de val overleefd. Max pakt het vliegtuig en vertrekt. De plaatselijke politie willen geen bemoeienis van een vader, die niet geloven kan dat zijn zoon een moordenaar is. Max besluit op discrete wijze, volgens de draaiboeken die hij gewend is, de waarheid te achterhalen en hoopt daarmee ook weer nader tot zijn zoon te komen, hoewel die (nog) niet weet dat zijn vader zich voor hem inzet. Het scenario van Thomas Kirdorf heeft een soort dubbele bodem: een van Pfaffs grote glansrollen is de Berlijnse commissaris Sperling en nu speelt Pfaff als het ware Pfaff in een levensecht vader en zoon drama met een misdaad, maar het verhaal had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Uiteraard doet Pfaff dat heel goed en boeit hij de kijkers zoals die dat van hem gewend zijn. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Das geheime Leben meiner Freundin

2005 | Mysterie, Thriller, Romantiek, Komedie, Misdaad

Duitsland 2005. Mysterie van Walter Weber en Walter Weber. Met o.a. Mariele Millowitsch, Jürgen Vogel, Anne Kanis, Rainer Piwek en Hansa Czypionka.

Leonie erft het vermogen van haar vriendin Roos, die op mysterieuze wijze aan een warmtestuwing is gestorven. Ze krijgt de erfenis echter alleen op voorwaarde dat ze op haar drie katten past. Leonie betrekt het appartement van Roos en ontdekt dat ze een gevaarlijk dubbelleven leidde.

Die Farben der Liebe

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Katja Weitzenböck, Heio von Stetten, Rosemarie Fendel, Hansa Czypionka en Ursula Buschhorn.

Susanne gelooft haar ogen niet als partner Ulli haar voorstelt aan een kunstenaar die haar portret schilderen zal: oude bekende Markus Marberg. De twee waren niet de beste maatjes vroeger en aanvankelijk weigert Susanne de samenwerking.

Verrückt ist auch normal

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Vivian Naefe. Met o.a. Gruschenka Stevens, Dieter Pfaff, Hansa Czypionka en Heinrich Schmieder.

Bonnie, een ambitieus, maar niet succesvol zangeresje belandt in een psychiatrische inrichting. Daar wordt ze benaderd door vier merkwaardige personen die haar overhalen om een bandje te vormen dat ze De Patiënten noemen. Hun eerste optreden is een groot fiasco. Als Bonnie kort daarop als genezen ontslagen wordt, laat het viertal haar niet meer los. Ze halen haar over om toch mee te doen. Driemaal raden hoe dit afloopt.

Nicht ohne meinen Anwalt - Entscheidung fürs Leben

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Bernard Stephan. Met o.a. Björn Casapietra, Günter Mack, Ursula Buschhorn, Gerit Kling en Julia Thurnau.

Nadat de succesvolle serie [KL]Liebling Kreuzberg[KLE] met Manfred Krug afgelopen was, is er nu een nieuwe serie met Casapietra als advocaat Georg Ritter. Hij heeft voor een groot advocatenkantoor in Berlijn gewerkt, en zou samen met zijn collega Bianca Holm (Buschhorn) naar Sjanghai gestuurd worden. Omdat hij de ontslagkwestie van J[KA3]urgen Serapin (Czypionka) gaat behartigen, komt hij door toeval in contact met diens zwangere zeventien-jarige dochter Sandra (Kanis). Vader Serapin dringt aan op een abortus. Georg ontdekt dat niet alleen Sandra een belangrijke beslissing voor de toekomst moet nemen. Bianca gaat alleen naar China en Georg raakt tijdens het joggen verwikkeld in de moord op boswachter V[KA3]ock. Wat later gaat hij naar het advocatenkantoor van Ignaz Demuth (Wigger), een oude vriend van zijn vader Arno (Mack) voor een afspraak. Demuth heeft een hartinfarct gekregen en Georg gaat de zaken waarnemen. De eerste cli[KA3]ente is de overspelige echtgenote van de vermoorde boswachter, Mandy V[KA3]ock (Sudhoff)... Als Demuth weer uit het ziekenhuis komt, biedt hij Georg aan om zijn praktijk over te nemen. In deze piloot wordt Georg Ritter afgeschilderd als de man met de ervaring van het grote kantoor en iemand die de ethiek hoog in het vaandel heeft staan. Blijft: kan hij de zwierige, excentrieke Manfred Krug verslaan? De toekomst moet het ons leren. Tien vervolgen zijn gepland en de kijkcijfers bepalen of men doorgaat of niet. Het scenario is van Scarlett Kleint en Michael Illner. Hoewel het een beetje chaotisch lijkt, is er voldoende actie en vallen de stukjes van de puzzel op hun plaats. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer.

Gelübde des Herzens

2003 | Romantiek, Mysterie, Drama

Duitsland 2003. Romantiek van Karola Hattop. Met o.a. Sandra Speichert, Paul Grasshoff, Christian Kohlund, Hanns Zischler en Hansa Czypionka.

Jonge vrouwelijke restaurateur neemt kort na de dood van haar verloofde een klus aan in een Toscaans klooster en wordt daar verliefd op een theologiestudent.

Herzen in Fesseln

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Ulrich Stark. Met o.a. Gaby Dohm, Katharina Müller-Elmau, Rainer Grenkowitz, Hansa Czypionka en Matthias Walter.

Susanna Hagen (Dohm) vindt haar vriend Georg (Grenkowitz) met haar dochter Judith (Müller-Elmau) in bed. Geschokt vlucht zij uit de kamer, valt van de trap en raakt verlamd. Georg, een avontuurlijke archeoloog, verdwijnt uit hun leven. Judith gaat haar invalide moeder uit schuldgevoel verzorgen en heeft naast haar baantje als redactrice op een grote uitgeverij, nauwelijks een privéleven. Susanna intrigeert vanuit haar rolstoel met brieven aan Georg, waarin ze hem schrijft dat Judith getrouwd is en de moeder van een kindje geworden is. Na twaalf jaar, in 2001, keert George terug naar Berlijn voor een grote tentoonstelling. Het trio ontmoet elkaar weer; de oude liefde is nog steeds niet geroest en moeder en dochter blijken nog steeds elkaars rivalen. Dan komt de aap uit de mouw: Susanna was nimmer verlamd en heeft gesimuleerd om wraak te nemen op haar dochter. Wie krijgt nu Georg? Het scenario van Mónica Simon doet toch wel denken aan de meesterlijke film van Robert Aldrich uit 1962 met Bette Davis en Joan Crawford WHATEVER HAPPENED TO BABY JANE, maar deze film is een stuk eenvoudiger ingevuld en de personages zijn lang zo bizar niet. Voor liefhebbers van zeperig melodrama worden de rollen heel aardig ingevuld en Stark heeft met grote vaardigheid geregisseerd, waarvoor hij met de Adolf Grimme-prijs werd bekroond. Voor de petite histoire: Dohm nam les van een invalide en oefende in een rolstoel in de beroemde Englischer Garten in München en de fraaie villa is het ouderlijke huis van TATORT-held Schimanski Götz George.

Du bist mein Kind

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Helmut Förnbacher. Met o.a. Sabine Postel, Rainer Grenkowitz, Wolf Roth, Hansa Czypionka en Jana Güttgemanns.

Op weg naar de kraamkliniek krijgt de hoogzwangere Barbara Burckhardt (Postel) een verkeersongeluk, waarbij Peter Hofer (Grenkowitz) en zijn eveneens zwangere vrouw Gaby (B[KA3]ohm) betrokken zijn. Barbara bevalt van een dochter en Gaby eveneens, maar bezwijkt aan de verwondingen. Zeven jaar later ontdekt Barbara dat de kinderen verwisseld moeten zijn en dat Peter de vader van Laura (Amendt) is en Philipp (Roth) de vader van Anna (G[KA3]uttgemanns). Barbara wilde de situatie recht zetten, maar Philipp is er tegen omdat hij niet scheiden kan van `zijn` Laura. Barbara spoort Peter op in Keulen en doet hem een verleidelijk aanbod om bij haar in dienst te treden (ze heeft goed geboerd in het onroerendgoed), zodat Peter het riskante ontwerp van een nieuw type vliegtuig kan voortzetten. Barbara`s werkelijke motief is dat ze in de buurt van Anna wil zijn. Philipp is er tegen, want hij vreest voor een scheiding. Peter neemt het aanbod aan. Dan blijkt Anna aan leverkanker te lijden. De lever is een orgaan dat kan aangroeien, dus met een nieuw stuk van de juiste donor kan het genezen. Wie komen er in aanmerking? Juist Philipp en Barbara. Philipp weigert, maar Barbara doet het anoniem. Philipp gaat daarna af en Barbara eindigt in de armen van Peter (die nooit hertrouwd was), maar dat laatste ging niet zonder hindernissen. Het scenario van Axel Martin en Marion Reichert is pure soap dat stijf staat van toevalligheden en van nare gebeurtenissen, die weer op zijn pootjes terechtkomen, maar het heeft een zeker niveau. Liefhebsters kunnen zich laven en de spelprestaties zijn heel behoorlijk. Förnbacher regisseerde met routine en hij is wellicht bekend geworden in eigen land door een vijftal afleveringen van TATORT. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz en Thomas Füllgrabe.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Eine ehrenwerte Gesellschaft

2002 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2002. Misdaad van Nikolai Müllerschön. Met o.a. Friedrich von Thun, Sissy Höfferer, Dietrich Siegl, Gilbert von Sohlern en Hansa Czypionka.

Capellari (Von Thun) snuffelt naar de ware moordenaar van Petra Kettler (Schlattner), de vrouw van politicus Karl Kettler (Berger). Zij zou vermoord zijn door Kettlers politieke rivaal, jurist Edgar Vanloos (Czypionka), die zich voor een milieupartij gecompromitteerd had. Edgar zou feitelijk op heterdaad betrapt zijn. Cappellari kent Edgar uit zijn jeugd en meent dat hij geen motief had, omdat Edgar en Petra, voordat zij ging trouwen, elkaars geliefden waren. De schijn is tegen Edgar, vooral als hij uit zijn voorlopige hechtenis ontsnapt, waarin Kommissarin Geissler (H[KA3]offerer) hem bevolen had. Ook Capellari raakt zelf in een lastig parket. Een moordaanslag op Kettler, wijst in de juiste richting en Geissler redt Capellari, maar zij lost de zaak niet op. Dat is voorbehouden aan Capellari. In deze aflevering zien we hoe het verlies van Capellari`s vader die door Karl Sch[KA3]onb[KA3]ock gespeeld werd (en in werkelijkheid gestorven was), nu wordt gecompenseerd door zijn halfbroer Bruno Buchwald (Siegl) en dat zijn relatie met Kommissarin Geissler gestabiliseerd is, al proberen zij elkaar steeds de loef af te steken. Ze kunnen echter niet zonder elkaar. Von Thun is goed, Höfferer geloofwaardig en de omgeving is zoals altijd wonderschoon. Het scenario van regisseur Müllerschön is een kronkelige wie-is-de-dader die door de twee puike hoofdrollen op orde wordt gebracht. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Die Explosion - U-Bahn-Ticket in den Tod

2002 | Thriller, Drama

Duitsland 2002. Thriller van Marc Hertel. Met o.a. Gregor Törzs, Sophie Schütt, Walter Kreye, Sabine Orléans en Hansa Czypionka.

Survival-verhaal, waarbij de spanning wordt opgevoerd door de geijkte race tegen de klok. Terroristen hebben een bom in de metro geplaatst, die afgaat als de trein in een tunnel rijdt die onder de rivier ligt. Wagons worden opengereten, er zijn doden, maar gelukkig ook een handjevol overlevenden. Daarbij is de knappe tv-journaliste Claudia Rettner (Sch[KA3]utt) en Jan Gerom (T[KA3]orzs), een computerprogrammeur. Zij verliest nooit haar professionalisme en Jan zet al zijn kennis in om tijdig een tweede bom onschadelijk te maken, terwijl de waterspiegel stijgt. Drie maal raden hoe dit afloopt... De rollen zijn overwegend goed, maar het verhaal, dat niet eens ver van de werkelijkheid staat (Parijs, Tokyo, Madrid en London om enkele afgrijselijke voorbeelden te noemen), klinkt ozo bekend in de oren. Het clichématige scenario is van Günter Knarr en Philipp Weinges. Het camerawerk is van Markus Hausen.

Bobby

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Vivian Naefe. Met o.a. Veronica Ferres, Markus Knüfken, Steffen Groth, Bobby Brederlow en Margret Völker.

Bobby Kustermann (Brederlow die zichzelf speelt) lijdt aan het Downsyndroom. Als zijn moeder op haar zestigste overlijdt, moet hij snel een nieuw onderkomen krijgen. Zijn broer Jojo (Kn[KA3]ufken) wil hem graag bij zich in huis nemen als zijn zus Nanni (V[KA3]olker) te klein behuisd blijkt en haar man Klaus (Czypionka) er niet tegen opgewassen is. De kinderbescherming discrimineert en maakt echter bezwaar omdat Jojo samenleeft met zijn vriend Marc (Groth), want zij vinden dat Bobby zo niet kan `opgroeien`. Uiteraard vraagt niemand om Bobby`s mening, maar gelukkig blijkt de charmante en handige Rosi Huber (Ferres), een vriendin van de familie, een geschenk uit de hemel, waardoor alles toch nog op zijn pootjes terecht komt, met hier en daar een leugentje om bestwil. Zeker niet het eerste, maar ook niet het beste of laatste drama over mongolide mensen die gered moeten worden voor een harteloze bureaucratie in een film, waaruit moet blijken dat de betrokkenen zelf best mondig zijn en een eigen mening hebben. Het scenario van Gabriela Sperl zit vol goede bedoelingen en gaat daaraan bijna ten onder. Als je van Ferres houdt, zit je goed en neem je dit tamelijk sentimentele drama op de koop toe. Het camerawerk is van Peter Döttling.

Riekes Liebe

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Kilian Riedhof. Met o.a. Laura Charlotte Syniawa, Florian Stetter, Axel Milberg, Isabell Gerschke en Christoph Waltz.

Broer Nils (Stetter) en zus Fredericke (Wehmeyer) leven zich uit, om het verdriet van de dood van hun moeder te vergeten, als paar op het ijs met kunstschaatsen. Ze doen dat heel goed, maar dan wordt Nils verliefd op Lydia Pascal (Gerschke), sprintster op de lange baan. Fredericke raakt uit haar evenwicht en is bang om Nils te verliezen. Ze is tot alles bereid om hem van Lydia af te houden, zelfs hem te verleiden... De film is misschien wel aardig gespeeld, maar het scenario van regisseur Riedhof, Peter Hinderthür, die tevens de muziek componeerde en Sophia Krapoth, is de zoveelste modieuze flirtpartij met incest. Je maakt of een taboebrekende film of het is wegwezen. Het camerawerk is van Georgij Pestov. De film met zijn controversiële onderwerp lag bijna twee jaar op de plank voordat hij werd uitgezonden - dat zegt toch genoeg. Werktitel: KÖNIGSKINDER.

Ein Geschenk der Liebe

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Francis Fulton-Smith, Annika Pages, Hazel Franke, Andrea Lüdke en Claudine Wilde.

Het scenario van Christiane Sadlo is honderd procent pure soap. Zij is daar heel bedreven in en met een competente rolbezetting en een dito regie krijgen genrefans waar voor hun geld. Philip Kestner (Fulton-Smith) uit Zuid-Afrika lijdt aan malaria en is voor een behandeling naar Duitsland gekomen en rust uit bij zijn vriend Fritz Klein (Czypionka). Hij hoort dat zijn vriendin Eva Reinhard (L[KA3]udke) die hij in geen tien jaar meer had gezien, bij een verkeersongeval om het leven is gekomen. Haar achtergebleven dochtertje Maxi (Franke) is door het ongeluk in zichzelf gekeerd. Eva`s moeder Renate (Dohm) die voor haar kleinkind zorgt, kan evenmin tot haar doordringen. Alleen haar onderwijzeres Alexandra K[KA3]ohler (Pages) kan met haar communiceren en Maxi stelt zich open voor een vreemde heer met een hond, die toevallig in de buurt van haar ouderlijke huis wandelde. Het is Philip. De ervaren kijksters weten het dan allang: Philip is Maxi`s vader, maar voordat vader en dochter herenigd zijn, moeten er verschrikkelijk veel hindernissen genomen worden. Bij een romance tussen Alexandra en Philip staat Fritz in de weg, want hij heeft zelf een oogje op haar. Ook Maxi`s tante, Eva`s jongere zus, Maja (Wilde) blijkt een formidabele tegenstandster als ze bij Philip een blauwtje loopt. De jaloezie van oma en tante vieren hoogtij, maar de deugd en de ware liefde overwinnen. Het camerawerk is van Lothar E. Stickelbrucks.

Wenn man sich traut

2000 | Romantiek

Duitsland 2000. Romantiek van Christoph Waltz. Met o.a. Julia Jäger, Felix Eitner, Hansa Czypionka, Anke Sevenich en Ulrike Kriener.

Isabell (J[KA3]ager) en Gregor (Eitner) beiden `rond` de dertig (maar aan de verkeerde zijde!) hebben een plezierige relatie zonder verplichtingen, waarmee ze heel gelukkig zijn. Dan verkondigen hun vrienden Johannes (Czypionka) en Arentje (Sevenich) de mare dat ze gaan trouwen. Eigenlijk bevalt het idee hen wel, zodat ze zelf in het gerucht gaan geloven, maar nu wordt hun verhouding plotseling ernstig. Ze krijgen beiden koude voeten en Gregor trekt zich ter elfder ure terug en maakt een zijsprongetje met zijn jeugdvriendin Petra (Sch[KA3]afer), terwijl Isabell net iets te veel troost zoekt bij Johannes, die op dat moment krach heeft met Arentje. Gevangen in de voorbereidingen gaan beiden (toch) door met hun voorgenomen huwelijk en zijn ze een ervaring rijker. Onbenullige, maar vermakelijke film met aantrekkelijke hoofdrollen (vooral de bemoeizuchtige en bedisselende ouders) naar een voorspelbaar scenario van Thommie Bayer en regisseur Waltz. Het sfeervolle camerawerk is van Peter Dötling. In 1998 gedraaid en geproduceerd.

Stan Becker - Ohne wenn und aber

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Walter Kreye, Hansa Czypionka en Heinz Hoenig.

Isabell (J[KA3]ager) en Gregor (Eitner) beiden `rond` de dertig (maar aan de verkeerde zijde!) hebben een plezierige relatie zonder verplichtingen, waarmee ze heel gelukkig zijn. Dan verkondigen hun vrienden Johannes (Czypionka) en Arentje (Sevenich) de mare dat ze gaan trouwen. Eigenlijk bevalt het idee hen wel, zodat ze zelf in het gerucht gaan geloven, maar nu wordt hun verhouding plotseling ernstig. Ze krijgen beiden koude voeten en Gregor trekt zich ter elfder ure terug en maakt een zijsprongetje met zijn jeugdvriendin Petra (Sch[KA3]afer), terwijl Isabell net iets te veel troost zoekt bij Johannes, die op dat moment krach heeft met Arentje. Gevangen in de voorbereidingen gaan beiden (toch) door met hun voorgenomen huwelijk en zijn ze een ervaring rijker. Onbenullige, maar vermakelijke film met aantrekkelijke hoofdrollen (vooral de bemoeizuchtige en bedisselende ouders) naar een voorspelbaar scenario van Thommie Bayer en regisseur Waltz. Het sfeervolle camerawerk is van Peter Dötling. In 1998 gedraaid en geproduceerd.

Liebst du mich

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Juliane Köhler, Peter Simonischek, Robert Stadlober, Hansa Czypionka en Ulrike Kriener.

Herbert Kranz (Simonischek) is een harteloze hondenfokker. In een striptent is hij weg van Maria (K[KA3]ohler) en middels een huwelijk biedt hij haar de kans zich te onttrekken aan het rosse milieu. Maria heeft een zoon, Paul (Stadlober). Herbert neemt deze lastige, opgeschoten jongen op de koop toe. Herbert ziet Maria als een van zijn honden: hij geeft haar eten en een onderkomen en verwacht als tegenprestatie dat zij onvoorwaardelijk van hem houdt. Voor Maria is Paul echter alles en zo botert het nimmer tussen Paul en Herbert. Paul raakt van het rechte pad af en laat zich in met een heler, Kapitz (Czypionka). Als er problemen zijn en de politie zit achter Paul aan, laat Maria hem onderduiken in haar oude wereldje, bij een kordate vriendin. Kapitz die perfect weet wat er aan de hand is, eist zijn tol: Maria moet met hem tussen de lakens en ondertussen heeft Herbert Paul aan de politie verraden om eindelijk Maria voor zich alleen te hebben. Bij gevolg trekken beide mannen aan het kortste eind - en hoe! Maria voert ze aan de honden en de rechercheur van politie die zich met Pauls zaak bezig houdt slaagt er niet in de boel te ontrafelen. Maria laat Paul naar Canada ontsnappen, waar zijn vader zou wonen. Zeperig melodrama met een wonderlijk, zo niet zeer ongeloofwaardig einde over primitief ingestelde mensen naar een scenario van Astrid Litfaß en regisseuse Zerhau, bezet met goede karakterspelers. Köhler ziet er sexy uit in haar rode ondergoed en Stadlober is goed als een onsympathiek misbaksel. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Frauen lügen besser

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Vivian Naefe. Met o.a. Natalia Wörner, Rebecca Immanuel, Nicole Heesters, Richy Müller en Michael Mendl.

Anna Meisner (W[KA3]orner) is redactrice op een boekenuitgeverij en is verliefd op hoofdredacteur Thomas Keller (M[KA3]uller), maar Thomas is een arrogante rokkenjager die zojuist Sigi Stenzl (Immanuel), de leuke juffrouw van de koffiebar in een shopping-center heeft versierd. Anna`s tante Henriette Fa[KL29]bender (Heesters) is columniste bij een vrouwenblad, maar wordt om haar drammerige, militante toon ontslagen. Anna die best een leuk aardige meid is om te zien (al is ze een beetje plat en ziet er tuttig uit), krijgt opdracht van de rijke uitgever zich meer met de commerci[KA3]ele roman bezig te houden dan het literaire boek dat geen brood op de plank brengt. Ze voelt zich hierdoor geremd en ze is ook een beetje vernederd omdat ze bij Thomas (overigens een echte lul) geen kans maakt. Ge[KA3]ergerd als ze is, ontmoet ze op het damestoilet een huilende Sigi, die net de bons van die zakkerige Thomas heeft gekregen omdat hij zijn oog weer eens op een ander heeft laten vallen. Dan krijgt Anna een gouden idee: Sigi wordt Miriam Canella, een jonge schrijfster die op de nonnenschool met drugs in aanraking kwam, en die een zeer verkoopbare dikke damesroman, getiteld Traumfrau trifft Supermann op stapel heeft staan; in werkelijkheid schrijft tante Henrietta het geval, en Anna is de redactrice die een succesauteur binnenbrengt. Als het boek gepresenteerd wordt op de Frankfurter Buchmesse, wil het drietal Thomas een kool stoven door hem af te laten gaan en te onthullen wie de werkelijke auteur is. Die vlieger gaat echter helemaal niet op, want het publiek is in het boek ge[KA3]interesseerd en niet in een schandaal; de verkoopcijfers blijven stijgen. Thomas neemt ontslag en gaat zich aan de schrijverij wijden, wat hem opbreekt: zijn eerste literaire roman wordt een flop en Anna moet doorgaan met Sigi en tante Henriette, want het publiek eist het; de uitgever wordt er zeer rijk door en de dames varen er wel bij. Het scenario van Annemarie Schoenle die haar eigen boek bewerkte, geeft een aardig beeld over de uitgeverij van boeken, maar de plot is toch veel te ver gezocht. De hoofdrollen zijn leuke en bekwame dames (en de heren staan eveneens hun mannetje), die een behoorlijk nummertje weggeven, maar het blijft oppervlakkig amusement. Het camerawerk is van Peter Döttling.

Schande

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Stephanie Charlotta Koetz, Imogen Kogge, Hansa Czypionka, Oliver Stritzel en Nina Franoszek.

Een wankele moeder (Kogge) meent dat haar ex-man hun 12-jarige dochter (Charlotta Koetz) misbruikt. Zonder aarzeling stort de moeder zich op de vader, blind voor de lijdensweg van haar dochter. De kijker weet ondertussen dat de moeder opzichtige aanwijzingen mist die duidelijk naar een andere dader wijzen, een man die zeer nauw betrokken is bij moeder en dochter. Schande is de aangrijpende openingsfilm van een drieluik over kindermishandeling van tv-regisseur Prietzel, gevolgd door Der Puppengräber (2003) en Schattenkinder (2007). Haar belangstelling vertaalt zich in Schande in een onversneden rauw psychologisch drama, ondersteund door overtuigend realistisch werk van de 13-jarige debutant Stephanie Charlotta Koetz.

Ein Mann für gewisse Sekunden

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Bernhard Stephan. Met o.a. Katja Weitzenböck, Carin C. Tietze, Hansa Czypionka, Tom Mikulla en Matthias Reim.

Jenna Wissbach (Weitzenb[KA3]ock) is onafhankelijk, succesvol in haar werk als journaliste en 35 jaar oud. Ze verlangt naar een kind, maar niet naar een trouwe echtgenoot. Haar zus Marie (Tietze) is getrouwd met Christoph (Czypionka) en heeft twee ondeugende kindertjes. Marie is eigenlijk jaloers op Jenna`s ongebondenheid en Jenna benijdt Marie`s geborgenheid. Jenna besluit door een reportage dat het moederschap zonder vader wellicht het beste kan komen van een spermabank, waar ze sympathieke donor Michael (Mikulla) leert kennen. Als Jenna zwanger wordt, is niet donor Michael de vader, maar haar zwager Christoph en dat leidt natuurlijk tot complicaties, tenzij je je toevlucht neemt tot een leugentje om bestwil als je eieren voor je geld kiest. Trendy melodramaatje dat algauw muf ruikt en de vleeskeur 'bederfelijk' krijgt opgestempeld. Het weinig verbluffende scenario is van Evelyn Holst en het camerawerk is van Anton Peschke. Hoewel de vrouwelijke hoofdrollen hun beste beentje voorzetten, blijft het een onbenullig filmpje.

Tatort - Engelchen flieg

1998 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1998. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Stefanie Stappenbeck en Birol Ünel.

Een klein kind valt vanaf de zesde verdieping van een flat naar beneden. Een ongeluk? Hoofdcommissaris Lena Odenthal heeft zo haar twijfels. De ouders van het meisje hullen zich in stilzwijgen. Dan krijgt de sensatiepers er lucht van en tekent zich een verschrikkelijk familiedrama af....

Rache für mein totes Kind

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Vivian Naefe. Met o.a. Christoph Waltz, Hansa Czypionka, Susanna Simon en Kim Hardt.

Een klein kind valt vanaf de zesde verdieping van een flat naar beneden. Een ongeluk? Hoofdcommissaris Lena Odenthal heeft zo haar twijfels. De ouders van het meisje hullen zich in stilzwijgen. Dan krijgt de sensatiepers er lucht van en tekent zich een verschrikkelijk familiedrama af....

Mauritius-Los

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Vivian Naefe. Met o.a. August Zirner, Helen Schneider, Friedrich von Thun, Hansa Czypionka en Nicole Heesters.

Friedrich Paul Hansen, voor zijn vrienden Fiete (Zirner), is beheerder van een koelveem voor fruit. Hij verdient het zout in de pap niet en zijn bankrekening staat altijd op nul of beneden nul. Hij krijgt ineens 2,3 miljoen mark op zijn rekening bijgeschreven van de loterij van het idyllische eiland Mauritius. Het bedrag was bestemd voor de F.P. Hansen-stichting. Fiete is niet gek en weet dat deze plostelinge rijkdom helemaal niet voor hem bedoeld is en wil er vanaf, maar de vraag is aan wie. Wat hij niet bevroedt, is dat het geld afkomstig is van een cosmetica- firma die hiermede een politicus wilde omkopen. Het smeergeld is gestort door het hoofd van de boekhouding Paul Luhn (Von Thun). Luhn stelt alles in het werk om te voorkomen dat Fiete de bron ontdekt, zelfs als deze zich naar het eilandje in de Indische Oceaan begeeft. Het eindigt ermee dat Fiete het geld mag houden en wat dies meer zij, ook Luhns sexy vriendin, zangeres Anna Gradizzi (Schneider). Film die de draak steekt met de politiek en grote ondernemers, en de kleine man laat wegdromen. Vriendelijk escapisme voor het kleine scherm naar een plezierig, niet al te groots scenario van Klaus Pohle. Mooie opnames van Kay Gauditz.

Hoffnung für Julia

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Bernhard Stephan. Met o.a. Katharina Abt, Rosemarie Fendel, Hansa Czypionka, Meike Gottschalk en Günter Schubert.

Johanna Walter (Fendel) wordt als ambulante pati[KA3]ente met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis van de Goethe-stad Weimar. Haar dochter Lena (Abt) werkt er als semi-arts aan de zijde van haar verloofde Dr. Bernd Tietze (Czypionka). Het tweetal behandelt op dat moment het ten dode opgeschreven kankerpati[KA3]entje Julia Stadler (Gottschalk). Dr. Tietze probeert een niet officieel goedgekeurd medicijn op Johanna uit en het schijnt te werken. Hij is zich onbewust dat Johanna, die verschrikkelijk veel van kruiden weet en in haar dorpje bekend staat als de `kruidenheks`, haar medepati[KA3]ente een homeopathische behandeling heeft gegeven. Er ontstaat onenigheid over de ogenschijnlijke genezing; bovendien vindt Johanna dat Bernd voor Lena totaal ongeschikt is. Zal Julia blijven leven of is het slechts ijdele hoop? Liefhebbers van ziekenhuissoap en romantisch gedoe kunnen hun hart ophalen aan het scenario van Peter Probst. Het bevat tragikomische accenten, is beter dan doorsnee doktersverhalen en de laat mythe van de halfgoden-in- het-wit niet meteen wankelen. Het schattige moederdier (Fendelin een glansrol) mag de ivoren toren in stilte ondermijnen, zodat zelfs haar eigen dochter als arts niet onbeïnvloed blijft. Het krioelt in ziekenhuis overigens van de menselijke zwak en - onvolkomenheden. De rolverdeling heeft zich goed ingeleefd en doet onder Stephan's regie zijn best. Helaas is de werkelijkheid anders en lang zo hoopvol niet. Het camerawerk is van Anton Peschke.

Das Tal der Schatten

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Nathaniel Gutman. Met o.a. Hansa Czypionka, Natalia Wörner, Tietze en Carin C.

Johanna Walter (Fendel) wordt als ambulante pati[KA3]ente met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis van de Goethe-stad Weimar. Haar dochter Lena (Abt) werkt er als semi-arts aan de zijde van haar verloofde Dr. Bernd Tietze (Czypionka). Het tweetal behandelt op dat moment het ten dode opgeschreven kankerpati[KA3]entje Julia Stadler (Gottschalk). Dr. Tietze probeert een niet officieel goedgekeurd medicijn op Johanna uit en het schijnt te werken. Hij is zich onbewust dat Johanna, die verschrikkelijk veel van kruiden weet en in haar dorpje bekend staat als de `kruidenheks`, haar medepati[KA3]ente een homeopathische behandeling heeft gegeven. Er ontstaat onenigheid over de ogenschijnlijke genezing; bovendien vindt Johanna dat Bernd voor Lena totaal ongeschikt is. Zal Julia blijven leven of is het slechts ijdele hoop? Liefhebbers van ziekenhuissoap en romantisch gedoe kunnen hun hart ophalen aan het scenario van Peter Probst. Het bevat tragikomische accenten, is beter dan doorsnee doktersverhalen en de laat mythe van de halfgoden-in- het-wit niet meteen wankelen. Het schattige moederdier (Fendelin een glansrol) mag de ivoren toren in stilte ondermijnen, zodat zelfs haar eigen dochter als arts niet onbeïnvloed blijft. Het krioelt in ziekenhuis overigens van de menselijke zwak en - onvolkomenheden. De rolverdeling heeft zich goed ingeleefd en doet onder Stephan's regie zijn best. Helaas is de werkelijkheid anders en lang zo hoopvol niet. Het camerawerk is van Anton Peschke.

Tatort: Die Kommissarin

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Petra Haffter. Met o.a. Anna Thalbach, Hansa Czypionka en Hannelore Elsner.

Johanna Walter (Fendel) wordt als ambulante pati[KA3]ente met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis van de Goethe-stad Weimar. Haar dochter Lena (Abt) werkt er als semi-arts aan de zijde van haar verloofde Dr. Bernd Tietze (Czypionka). Het tweetal behandelt op dat moment het ten dode opgeschreven kankerpati[KA3]entje Julia Stadler (Gottschalk). Dr. Tietze probeert een niet officieel goedgekeurd medicijn op Johanna uit en het schijnt te werken. Hij is zich onbewust dat Johanna, die verschrikkelijk veel van kruiden weet en in haar dorpje bekend staat als de `kruidenheks`, haar medepati[KA3]ente een homeopathische behandeling heeft gegeven. Er ontstaat onenigheid over de ogenschijnlijke genezing; bovendien vindt Johanna dat Bernd voor Lena totaal ongeschikt is. Zal Julia blijven leven of is het slechts ijdele hoop? Liefhebbers van ziekenhuissoap en romantisch gedoe kunnen hun hart ophalen aan het scenario van Peter Probst. Het bevat tragikomische accenten, is beter dan doorsnee doktersverhalen en de laat mythe van de halfgoden-in- het-wit niet meteen wankelen. Het schattige moederdier (Fendelin een glansrol) mag de ivoren toren in stilte ondermijnen, zodat zelfs haar eigen dochter als arts niet onbeïnvloed blijft. Het krioelt in ziekenhuis overigens van de menselijke zwak en - onvolkomenheden. De rolverdeling heeft zich goed ingeleefd en doet onder Stephan's regie zijn best. Helaas is de werkelijkheid anders en lang zo hoopvol niet. Het camerawerk is van Anton Peschke.

Tatort - In flagranti

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Petra Haffter. Met o.a. Sabine Postel, Rufus Beck, Alexander Strobele, Hans Kremer en Hansa Czypionka.

Peter Broders wordt dood aangetroffen in zijn sauna. Werd hij het slachtoffer van een inbreker? Hauptkommissarin Inga L[KA3]ursen (Postel) twijfelt er niet aan dat hij vermoord werd. Enkele dagen geleden had hij zijn vrouw Nicole (Jensen) afgeranseld omdat zij hem bedroog met zijn baas Achim Keitel (Hennicke). Hebben Nicole en Achim de perfecte moord op hun geweten? De kersverse Hauptkommissarin van Bremen staat voor een raadsel. Als klap op de vuurpijl verdwijnt dan nog Nicole's acht- jarige zoon. Lürsen, die als Hauptkommissarin in deze TATORT debuteert, klaart haar debuutzaak met bravoure, hoewel zij privé ook rekening moet houden met haar eigen puberdochter die zij beurtelings met haar ex-man opvoedt. Het scenario is van Sabine Thiesler. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg en Rolf Romberg. Aflevering 376.

Jenseits der Stille

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Caroline Link. Met o.a. Sylvie Testud, Tatjana Trieb, Howie Seago, Emmanuelle Laborit en Sibylle Canonica.

Een uitstekend verteld, bescheiden drama rond een meisje dat al van jongs af aan fungeert als oor voor haar dove ouders. Wanneer ze klarinet leert spelen en vervolgens zelfs een professionele carrière in de muziek overweegt, ontstaan er problemen met haar vader die zich begrijpelijkerwijs buitengesloten voelt. Het regiedebuut van Caroline Link dat zich afspeelt in het 'nieuwe Duitsland', maakt indruk door goede acteurs en werd genomineerd voor een Oscar in de categorie beste niet-Engelstalige film. (JvB/VPRO Gids)

Eine ungehorsame Frau

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Vivian Naefe. Met o.a. Veronica Ferres, Michael Degen, Stefan Kurt, Hansa Czypionka en Nicole Heesters.

Marlene (Ferres) is rond de 35. Haar man Bernhard (Kurt) is een aardige kerel met twee rechterhanden. Hij verdient een behoorlijke boterham om zijn gezinnetje - ze hebben een dochter van dertien, Andrea (Eyssen) - te kunnen onderhouden. Marlene is ontevreden met haar leven als Hausfrau en wil wat anders. Een baantje. Eerst gaat ze een cursus volgen, waardoor ze met de computer leert omgaan. Bernhard ziet dat baantje helemaal niet zitten. Hij voelt zich bedreigd in zijn kleine rijkje. Andrea is al redelijk zelfstandig, zij vindt dat moeders plannen nadelig voor haar zijn, omdat ze dan te weinig aandacht krijgt. Marlene wordt wonderwel in dienst genomen bij een uitgeverij. Ze is ambitieus en dat valt een drietal mensen op: uitgever Georg Winterborn (Degen), zijn dochter Karola (M[KA3]uller-Elmau), die in haar een rivale ziet, en de ontrouwe schoonzoon David (Stapel). Thuis komt het veelvuldig tot strijd, waardoor het huwelijk tussen Bernhard en Marlene tenslotte in een scheiding eindigt, wat Andrea (nu gespeeld door Wilson) haar moeder behoorlijk kwalijk neemt. Na een onglukkig intermezzo met student Niklas (Schipper) ontstaat er toenadering met Georg Winterborn, hetgeen met argusogen door Karola wordt bekeken. Tussen David en Marlene was een goede verstandhouding, die evolueert tot een intieme relatie. Arme Marlene, ze heeft met kerels geen geluk omdat ze niet goed weet hoe ze met hen moet omspringen. Lekker dik melodrama van behoorlijk niveau naar de gelijknamige roman van Annemarie Schoenle, door haar zelf tot scenario bewerkt. Ferres speelt aardig, maar is wellicht te jong voor de rol. Het camerawerk is van Peter Döttling en de muziek is van Nellis Du Biel, die in de film het rolletje speelt van Peter Roth. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Schuldig auf Verdacht

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Petra Haffter. Met o.a. Peter Sattmann, Mareike Carrière, Regula Grauwiller, Vera Tschechowa en Hansa Czypionka.

Het echtpaar Sattmann-Carrière ziet het niet meer zitten. Hun huwelijk stelt nauwelijks nog wat voor. Carrière krijgt het hoederecht over hun vijfjarig zoontje. Maar het is een doorn in haar oog dat het knaapje twee week-ends per maand bezoekrecht krijgt bij zijn vader. Zij beschuldigt haar man ervan hun kind seksueel te misbruiken. De aantijging is onterecht maar de gevolgen zijn niet te overzien. Een thema dat door Amerikaanse tv-films al tientallen keren en tot op het bot is behandeld, krijgt hier een Duitse versie, geschreven door Krystian Martinek, Neithardt Riedel en Volker Ullmann. Voor de fotografie zorgde Michael Heiter en de muziek is van Frank Langer.

Bei Aufschlag Mord

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernhard Stephan. Met o.a. Katja Studt, Hansa Czypionka, Dieter Krebs, Beate Jensen en Simone von Zglinicki.

Een opkomend 19 jaar oud tennistalent heeft problemen met haar voogd en met opdringerige bewonderaars. Zij neemt een bodyguard in dienst, waarmee zij een relatie aanknoopt. Dan wordt het stel belaagd en ontvoerd

Tatort - Blutiger Asphalt

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Vivian Naefe. Met o.a. Miro Nemec, Udo Wachtveitl, Hansa Czypionka, Ulrich Wiggers en Annemarie Bubke.

In het washok van een huurflat in M[KA3]unchen is iemand vermoord. Alle huurders zijn het erover eens: dit kan slechts het werk zijn van de arrogante en opvliegende uitvinder Herman (Czypionka) die in een driftbui een flirt zou hebben neergestoken. Hij beweert dat men hem erin wil luizen om zijn nieuwste patent te stelen. Kriminalhauptkommissar Ivo Batic (Nemec) daarentegen vindt Treiber (Wiggers), de verloofde van het slachtoffer, verdacht. Niet direct een stelletje innemende personages die aan het brein van scenarioschrijver Harald Göckeritz zijn ontsproten en bovendien is deze film weinig intrigerend noch spannend. Muziek van Uli Kümpfel, camerawerk van Peter Döttling. Elfde zaak van het commissarissenduo uit de Beierse hoofdstad. Aflevering 321.

Die Sieger

1995 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1995. Actiefilm van Dominik Graf. Met o.a. Herbert Knaup, Hannes Jaenicke, Hansa Czyprionka, Heinz Hoenig en Thomas Schücke.

De chef (Knaup) van het SEK, een speciaal commandoteam van de Düsseldorfse politie, ziet bij de arrestatie van twee gangsters in een hotel een man die de boel in de war stuurt. Hij herkent hem als een oud-collega, die vier jaar geleden zijn mentaal gehandicapte kind had vermoord en daarna zelfmoord gepleegd had. Zijn lijk werd echter nooit gevonden en het hoofd van het SEK vermoedt dan dat hij als informant van de politie werkt. Een vakkundig gemaakte actiefilm, die zonder origineel te zijn, een verhaal brengt dat doorlopend boeiend en verrassend is. Als het scenario van Günter Schütter korter geweest zou zijn, zou het resultaat sterker zijn. Goede fotografie van Diethard Prengel. Dolby Stereo.

Das ist dein Ende

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Pistor. Met o.a. Claudia Scarpatetti, Jochem Schröder, Hansa Czypionka, Max Volkert Martens en Jennifer Nitsch.

Doris Donath is erg dichtbij een succesvolle carrière als bankier. Momenteel heeft ze de leiding over een team, de directie assistent Stracher vindt haar erg leuk en probeert haar te verleiden. Ze is zo gemotiveerd dat ze op deze manier ook verder kan komen. Haar collega's benijden haar hierom. Wanneer Stracher's steun voor Doris de verkeerde kant opgaat weigert Doris hieraan mee te werken. Stracher weigert om Doris langer te steunen en gaat haar chanteren. Zij realiseert zich niet dat zij daarmee haar eigen leven in gevaar brengt. Wanneer Judith haar in koelen bloede vermoord, beseft Jan dat Nina de volgende op haar lijst zal zijn

Alles außer Mord - Wahnsinn mit Methode

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Landuris, Hansa Czypionka, Bernd Michael Lade, Stefan Reck en Lene Beÿer.

Psychiater Dr. Friedrich Tamm (Reck), de vriend van Uli Fichte (Landuris), twijfelt aan de zelfmoordmotieven van seriemoordenaar Holger Weil (Czypionka). Hij vraagt Uli poolshoogte te nemen in de kliniek, waar hij verpleegd wordt. Weil is echter verdwenen en het blijkt alras dat hij niet gezocht wordt voor zijn wandaden, maar voor iets wat hij in zijn bezit heeft. Niet al te beste aflevering uit de eerste serie van zes films over ex-politieman, die de privédetective is geworden. Het weinig originele scenario is hieraan grotendeels schuldig.

Ärztin in Angst

1994 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1994. Thriller van Bruce Seth Green. Met o.a. Leslie Malton, Hansa Czypionka, Siemen Rühaak en Andreas Schwaiger.

Dr. Rebecca Schreiber (Malton, te jong en te mooi om geloofwaardig te zijn) wordt ontvoerd door een psychopaat. Inspecteur Freimann (Czypionka) zet zijn tanden in de zaak en ziet parallellen met een geval dat hij vroeger om handen had. Clichématige tv-thriller die bedoeld is als zoethoudertje voor mensen die nog verrast kunnen worden door het scenario van Brian Finch. Camerawerk van Hans Günther Bücking.

Das gläserne Haus

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Katja Riemann, Hansa Czypionka, Vadim Glowna, Ute Willing en Peter Sattmann.

Riemann woont met haar man Czypionka, een Iraanse arts, in een buitenwijk van Leipzig. Riemann die zwanger is, krijgt te maken met vijandigheid en racisme. Door middel van anonieme dreigbrieven en telefoontjes wordt haar duidelijk gemaakt dat ze beter kan vertrekken. Vreemdelingenhaat in het nieuwe Duitsland van 1990 in een 'bruin' Leipzig staat centraal in tv-film waar je met goed fatsoen niet omheen kunt. Scenario van regisseur Bär naar een idee van Michaela Bach en Jörg Schade. Camerawerk van Rolf Liccini.

Alles außer Mord: Wahnsinn mit Methode

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Landuris, Bernd Michael Lade, Stefan Reck en Hansa Czypionka.

De zelfmoordpoging van de beruchte vrouwenmoordenaar Holger Weil is voorpaginanieuws. Dr. Frieder Tamm, die tijdens Weils proces een psychologisch rapport over de crimineel heeft gemaakt, gelooft niets van deze zogenaamde zelfmoordpoging en vraagt Uli Fichte of hij deze zaak verder wil uitzoeken. Wanneer Uli Weil in de kliniek bezoekt, blijkt hij echter te zijn verdwenen en Uli is niet de enige die hem blijkt te zoeken. De politie zit achter Weil aan, maar ook Kurt Böttcher, de broer van één van Weils slachtoffers. Wat niemand van de achtervolgers weet, is dat Weil iets bezit dat voor anderen van levensbelang kan zijn

Kaspar Hauser

1993 | Biografie, Historische film, Drama

Zweden/Oostenrijk/Duitsland 1993. Biografie van Peter Sehr. Met o.a. André Eisermann, Katharina Thalbach, Uwe Ochsenknecht, Udo Samel en Jeremy Clyde.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Das ist Dein Ende

1993 |

Duitsland 1993. Michael Keusch. Met o.a. Jennifer Nitsch, Max-Volkert Martens, Hansa Czypionka, Claudia Scarpaletti en Franziska Grasshoff.

Nitsch heeft de leiding over een arbitrage afdeling van een kleine commerciële bank in Frankfurt; ze doet het heel aardig, maar toch plaatst de directie gladjanus en mooiprater Martens op een dag boven haar. Ze blijft haar best doen en kan het goed vinden met haar nieuwe chef totdat deze collega Scarpaletti opeens wegpromoveert. Iedere vorm van protest wordt onderdrukt en ze voelt zich seksueel belast door haar directe baas. Ze besluit zich te weren en het wordt een betreurenswaardig geval over ongewenste intimiteiten op het werk. Onopwindende, taaie tv-film met bekwame acteurs van het kleine scherm. Het camerawerk is van Hans Günther Bücking, die van de grote Michael Ballhaus het vak leerde. Martina Wiemers schreef het scenario.

Happy Birthday, Türke!

1992 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1992. Mysterie van Doris Dörrie. Met o.a. Hansa Czypionka, Özay, Doris Kunstmann, Lambert Hamel en Ömer Simsek.

In een geheel eigen spirituele stijl die zich zeker mag meten met Dashiel Hammet- en Raymond Chandlerachtige scenario`s, een spannende detectivefilm over de perfect Duits sprekende Turkse wees en private-eye Czypionka, die echter geen woord Turks spreekt. Hij krijgt opdracht van landgenote Ozay om haar vermiste vader op te sporen. De film begint op Czypionka`s verjaardag (vandaar de titel) en voert de kijker naar de rosse milieus van Frankfurts onderwereld en ontmaskert uiteindelijk een moorddadige corruptie bij de politie. Naar de bestseller van Jakob Arjouni door Dörrie zelf bewerkt tot een script met rake parodieën op de hedendaagse Duitse samenleving. Czypionka werd gelouwerd met de Beierse filmprijs als meest belovende acteur van het jaar. Camerawerk van Helge Weindler.

Tatort - Schimanski: Kinderlieb

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Ilse Hofmann. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Christine Merthan, Florian Dreyer en Chiem van Houweninge.

Kriminalhauptkommissar Schimanski (George) gaat op een zondagmorgen schaatsen met zijn collega Thanner (Feik). Als hij een gewaagde manoeuvre uithaalt, glijdt hij uit en gaat op zijn bek. Hij stuit daarbij op het stoffelijk overschot van een meisje. Bij de sectie in het gerechtelijk laboratorium blijkt, dat zij het slachtoffer van een verkrachting was. Niemand vermist een kind van die leeftijd; Schmimanski en Thanner moeten de nodige moeite doen om haar identiteit te achterhalen. Ze vinden haar moeder, Frau Czermak (Merthan), die onlangs weduwe is geworden, en op het punt staat een zenuwinstorting te krijgen. Ze heeft nog een kind, Markus (Dreyer), die in een tehuis zit en zwaar toegetakeld is. Hij zwijgt in alle talen. Bij hun verdere onderzoek slagen Schimanski en Thanner erin een netwerk van kinderprostitutie op te rollen. Het scenario is van Gabi Pauler en Hartmut Grund. Sommige Duitse tv-critici bestempelden deze TATORT-SCHIMANSKI episode als een 'zeer vrouwelijke Krimi'... Omdat kindermishandeling centraal staat? Omdat het verhaal de realiteit op de hielen zit? Aflevering 250.

Spieler

1990 | Misdaad, Romantiek, Drama

Duitsland 1990. Misdaad van Dominik Graf. Met o.a. Peter Lohmeyer, Anica Dobra, Hansa Czypionka, Joachim Kemmer en Claus Dieter Reents.

Jojo is een levenskunstenaar, maar als hij verliefd wordt op zijn nichtje Kathrin wordt zijn levensfilosofie zwaar op de proef gesteld. Hij is bezeten van het spel en zijn poging die manie in evenwicht te brengen met zijn verhouding heeft rampzalige gevolgen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hansa Czypionka op televisie komt.

Reageer