Rolf Hädrich: regie en cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Der Stechlin

1975 |

Duitsland 1975. Rolf Hädrich. Met o.a. Arno Assmann, Georg-Martin Bode, Franziska Bronnen, Diana Körner en Volkert Kraeft.

Naar het gelijknamige boek van Theodor Fontane, die leefde van 1819-1898 en wellicht het bekendst is geworden door zijn werk [KL]Effi Briest[KLE] uit 1895. Centraal staat Dubslav von Stechlin (Assmann), een weduwnaar en majoor b.d. uit Brandenburg. Hij beweegt zich in een kring van intieme vrienden en adellijke familieleden. De film is opgedeeld in drie episoden. De eerste gaat over de vooravond van de verkiezingen, waaraan Dubslav deelneemt voor de conservatieve partij. De oude Stechlin wordt vereerd met een bezoekje door Woldemar von Stechlin (Bode) in gezelschap van zijn vrienden Czako (Kraeft) en Rex (Von Dobsch[KA3]utz). In de tweede episode weten we dat Dubslav de verkiezingen verloren heeft en dat Woldemar gaat trouwen met gravin Armgard (Körner). Het jonge paar is van plan Dubslav met de kerst te bezoeken. In de derde episode zijn Woldemar en Armgard getrouwd en gaan na de kerst op huwelijksreis naar het Zuiden, maar als ze daarvan terugkeren is de oude Stechlin overleden en een nieuwe generatie zwaait de scepter over het familiebezit. De commentaarstemmen in het eerste en laatste deel zijn van scenarioschrijver Dieter Meichsner en regisseur Hädrich. De vertelstem in het tweede deel is van niemand minder dan Wolfgang Borchert, die in 1955 het beroemde toneelstuk dat - naar zijn zeggen niemand zien wilde - Draussen vor der Tür schreef. Hij liet het stuk uit wanhoop opnemen in een verhalenbundeltje van 128 pagina's en in zes jaar tijd werden bijna vierhonderdduizend exemplaren verkocht. Het camerawerk is van Wolfgang Peter Hassenstein. Voor liefhebbers van Duitse literatuur is deze onvergankelijke tv-film een must.

Die Friedhöfe

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Helmutt Krapp. Met o.a. Rolf Hädrich, René Deltgen, Bum Krüger, Heinz Reincke en Josef Sieber.

Een dronken maar partijgetrouwe ex-partizaan wordt wegens opruiende taal tegen het systeem opgepakt. Hij komt tot de ontdekking dat het systeem een andere kant is opgegaan dan waarvoor hij gevochten heeft. Zelfs zijn zoon heeft meer geloof in de partij dan in zijn vader. Dit Kafka-achtige onderwerp werd terecht vrij sober verfilmd. Dat betekent hier echter dat het produkt meer wegheeft van een toneelstuk dan van een film.