Joe Stöckel: regie, cast en scenario.
Er zijn 30 films gevonden.

Wenn Mèdchen ins Manèver zieh'n

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Joe Stöckel, Gunther Philipp en Harald Juhnke.

Heimatlos

1958 | Drama, Muziek

Duitsland 1958. Drama van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Freddy Quinn, Rudolf Lenz, Marianne Hold, Peter Weck en Willi Rösner.

Vlak voor haar huwelijk met Lenz, de eigenaar van een zagerij in Tirol, gaat Hold een vriendin bezoeken in München, waar zij Weck leert kennen die aan de kost komt met het smokkelen van auto's. Als Lenz haar uit München wil ophalen, komt het tot een handgemeen met Weck, die door de politie dodelijk wordt getroffen. Hold blijft hangen in de grote stad en Lenz reist boos terug naar zijn dorp. Nu is de mooie Hold verdrietig, maar gelukkig ontfermt zanger Quinn zich over haar. Hij zorgt ervoor dat ze een baantje in een bar krijgt. Jaren later ontmoet ze Lenz weer, die nog steeds van haar houdt en niet wist dat ze samen een kind hadden. Zo loopt het toch nog goed af. Zwijmelende, zeer onwaarachtige film, die zijn genre geen dienst bewijst. Het scenario is van E.A. Wildenburg en het camearwerk is van Walter Riml. De titelsong van Freddy stond maandenlang op de Schlagerparade en hij kreeg er een vette gouden plaat voor.

Zwei Bayern im Urwald

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Ludwig Bender. Met o.a. Beppo Brem, Joe Stöckel, Lucie Englisch, Maria Stadler en Hubert von Meyerinck.

Twee wakkere Beieren proberen bier te brouwen in donker Afrika. Ze worden echter door mensenetende inboorlingen gevangen genomen en aan de paal vastgebonden. Stereotiep, flauw en niks aan.

Zwei Bayern im Harem

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Beppo Brem, Johannes Riemann, Helga Franck en Elfie Pertramer.

Een verdere aflevering uit de serie ZWEI BAYERN... Deze keer zijn chef Stöckel en koksmaat Brem aan het passagieren in een Noord-afrikaanse havenplaats. Ze belanden in een ongure opiumkit en door toedoen van een naijverige privédetective worden ze als slaven verkocht en belanden ze in een harem, waar ze de verdwenen dochter van een steenrijke passagier helpen ontsnappen naar hun schip. Niet meer dan een platte klucht; destijds een groot succes.

Die Prinzessin von St. Wolfgang

1957 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1957. Romantiek van Harald Reinl. Met o.a. Marianne Hold, Gerhard Riedmann, Annie Rosar, Maria von Tasnady en Michael Ande.

Een jonge, Oostenrijkse vrouw van adel is voorbestemd te trouwen met een graaf, maar wordt verliefd op een automonteur. De tante van de vrouw steekt hier een stokje voor en laat de man naar Australië overplaatsen.

Liebe, Sommer und Musik

1956 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1956. Drama van Hubert Marischka. Met o.a. Rudolf Walter, Fritz Heller en Joe Stöckel.

Een jonge, Oostenrijkse vrouw van adel is voorbestemd te trouwen met een graaf, maar wordt verliefd op een automonteur. De tante van de vrouw steekt hier een stokje voor en laat de man naar Australië overplaatsen.

Durch die Wälder - durch die Auen

1956 | Biografie, Muziek

Duitsland 1956. Biografie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Peter Arens, Eva Bartok, Karl Schönböck, Joe Stöckel en Carolin Reiber.

Componist Carl Maria von Weber is op weg naar Praag met zijn geliefde, de zangeres Caroline Brandt. Op een oude burcht componeert Weber zijn Romantische Symphonie en de slotheer lonkt naar Caroline. Pabst's laatste film. Wat een afgang van een eens zo boeiende filmmaker.

Die Fischerin vom Bodensee

1956 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Marianne Hold, Gerhard Riedmann, Annie Rosar, Joe Stöckel en Josef Egger.

Een arm vissersmeisje - zonder ouders - dat op het prachtige meer uit de titel voor haar grootvader en zichzelf de kost verdient, dreigt door een groot bedrijf verdreven te worden, maar gelukkig is de zoon van de eigenaar verliefd op haar. Een eenvoudig, romantisch verhaal, niet al te opvallend verfilmd. De drie elementen: de ongerepte natuur, edelmoedige lieden en een goede afloop maken het een heerlijk heimat-werkje.

Oh, diese lieben Verwandten

1955 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1955. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Paul Heidemann, Erika von Thellmann, Franz Marischka en Beppo Brem.

Als Stöckel, een kinderloze steenrijke landeigenaar, op zijn zestigste verjaardag door een hartaanval getroffen wordt, wrijft zijn familie zich in de handen, azend op de erfenis. Dan vernemen zij dat hij het tijdelijke met eeuwige verwisselt heeft en moeten ze op het kasteel komen waar ze te horen krijgen dat degene die erft gekozen wordt door de bedienden van het slot. De verwaande familie ontpopt zich als een stelletje konkelende huichelaars, maar de buitenechtelijke dochter van de rijkaard komt als winnares uit de strijd en de slotheer blijkt niet dood te zijn. Een banale, grove klucht. Een filmthema dat al honderd keer vertoond is en dikwijls veel beter.

Königswalzer

1955 | Muziek, Komedie, Romantiek

Duitsland 1955. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marianne Koch, Michael Kramer, Axel von Ambesser, Linda Geiser en Joe Stöckl.

Keizer Franz Joseph stuurt een graaf naar Beieren om zijn huwelijk met prinses Elisabeth (Sissi) te regelen. De man raakt in amoureuze verwikkelingen verstrikt. Een aardig, operetteachtig verhaal, maar nogal log verfilmd. Het scenario is van Walter Forster, Maria von der Osten-Sacken en Karl Georg Külb. Het camerawerk is van Franz Koch.

Schützemliesel

1954 | Muziek, Romantiek

Duitsland 1954. Muziek van Rudolf Schündler. Met o.a. Herta Staal, Helmuth Schneider, Susi Nicoletti, Gunther Philipp en Joe Stöckel.

Een zangfilm rondom Herta Staal, uitverkoren om prinses te worden op het schuttersfeest; de jongeman (Schneider) waar ze verliefd op is, is bij de grenspolitie; Schneider is verkozen tot Koning der Schutters. Haar vader (Stöckel) vindt dat ze met een ander moet trouwen omdat Schneiders moeder hem ooit liet zitten voor een houtvester. Een smokkelaffaire moet deze flauwe muzikale romance doen oplaaien, maar dat lukt niet.

Das sündige Dorf

1954 | Komedie, Drama

Duitsland 1954. Komedie van Ferdinand Dörfler. Met o.a. Joe Stöckel, Elise Aulinger, Günther Lüders, Beppo Brehm en Karl Peukert.

De predikant van een klein Beiers dorp heeft genoeg van de losbandigheid onder de bewoners, en wil hier paal en perk aan stellen door iedere zondaar openbaar terecht te wijzen. Boer Stangassinger vreest dat zijn geheim, een buitenechtelijke dochter, geopenbaard wordt. En uitgerekend op dit meisje wordt zijn zoon Toni verliefd.

Der keusche Lebemann

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Joe Stöckel, Grethe Weiser, Karl Schönböck en Dorit Kreysler.

Een bekwaam zakenman wil dat zijn dochter met zijn partner trouwt. Zij wil echter een echtgenoot, die heel veel beleefd heeft. Zo wordt voor de door en door brave burgerman onverwijld een voorgeschiedenis bedacht, wat niet meevalt... Een van de talloze voorbeelden van een Duitse doorsnee-komedie van na de oorlog.

Der Onkel aus Amerika

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Hans Moser, Grethe Weiser, Waltraud Haas en Arno Paulsen.

Ondernemer Hermann Hartung (Paulsen) heeft zijn gehele vermogen gestoken in een oliewinningsproject dat door bankdirecteur Brenner (St[KA3]ockel) was aanbevolen. De aandelen blijken waardeloos, Hartung dreigt het faillissement, zijn vrouw Gertrud (Weiser) is met stomheid geslagen en zijn dochter Elisabeth (Haas) kan een huwelijk met een goede partij op haar buik schrijven. Ook de bank dreigt eraan kapot te gaan. Op dat moment komt het bericht in Groditzkirchen dat oom Thomas Theodor Hoffmann (Moser) uit Amerika terugkeert en het gerucht gaat dat hij aan de overkant van de grote plas miljonair geworden is en zijn geld in Groditzkirchen gaat investeren, hetgeen de redding van Brenners handelsbank zou betekenen. Oom Thomas Theodor heeft in Amerika helemaal niet het grote fortuin gemaakt, maar is teruggekeerd naar de heimat met slechts enkele luttele dollars op zak. Niettemin besluit Bodo Schmidt (Thomalla), een bankbediende, oom Thomas Theodor over te halen zich als miljonair uit te geven, waardoor het vertrouwen in de bank wordt teruggewonnen zodat andere beleggers er hun geld inleggen. Dat gaat goed, zelfs zo goed dat Bodo Elisabeth voor zich kan inpalmen, totdat oom Thomas Theodor met de waarheid voor de dag wil komen. Het wordt dan nog eventjes heel spannend voordat de goede afloop zijn beloop kan krijgen. Er zijn mensen, die zich hebben afgevraagd waarom Boese zijn behoorlijk gemaakte en succesvolle film uit 1931 MAN BRAUCHT KEIN GELD zonodig opnieuw moest maken. Hij had gebrek aan een behoorlijk draaiboek en meende met een aanpassing op de 'huidige' tijd, het na-oorlogse Duitsland, dat hij weer een slag kon slaan. Het is helaas niet gelukt, want deze film is beslist minder dan de vorige, waarin de ongeslagen Heinz Rühmann de rol van Bodo met verve speelde. Het zijn vooral de flauwe satire en de misvattingen vol clichés over Amerika die de film de das om doen. De grappen zijn niet leuk en de parodieën zijn nog erger. Vijftig jaar na dato digitaliseerde omroep ZDF de oorspronkelijke prent zodat de vertoning op tv er heel goed uitziet, maar helaas is de inhoud even slecht gebleven. Het scenario is van Curth Flatow en Peter Paulsen naar het toneelklucht Man braucht kein Geld van Ferdinand Altenkirch. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Das weiße Abenteuer

1952 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1952. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Joe Stöckel, Lucie Englisch, Adrian Hoven, Josefin Kipper en Marianne Wischmann.

Misdaad in de sneeuw. Twee rechercheurs zijn op wintervakantie en komen een bende cocaïnesmokkelaars op het spoor. Een van hen vindt, behalve de daders, ook nog het geluk in de vorm van een beminnelijke jongedame, die toevallig de nicht van de andere is. Het misdaadverhaal blijft in deze film op de achtergrond. Belangrijker zijn de flauwe grappen en de liefdesgeschiedenis.

Zwei in einem Anzug

1950 | Komedie

Duitsland 1950. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöekel, Wolf Albach-Retty, Olga Tschechowa, Rudolf Reif en Gilda Tweer-Baumeister.

Een buitengewoon flauwe komedie over verwisselingen en misverstanden: twee arme kunstschilders bezitten maar één pak, zodat ze nooit tegelijk uit kunnen. Als de een een leuke jonge Amerikaanse deerne ontmoet, geeft hij zich uit voor zijn vriend, maar het blijkt dat haar vader tijdens de studie een affaire heeft gehad met de moeder van zijn vriend en nu denkt hij dat hij zijn verloren zoon heeft teruggevonden, enz., enz. Deze film doet een beroep op het geduld van de kijker en onderdrukt zijn intelligentie.

So sind die Frauen

1950 | Drama, Komedie

Duitsland 1950. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Elise Aulinger, Karin Hardt, Lucie Englisch en Adrian Hoven.

De plot van deze boerenklucht is geweven rond het volgende fantasieloze idee: een pianiste uit het hoge noorden neemt haar intrek in een Beiers gezin. Jaloeziescènes en platte grappen, die het resultaat zijn van de verschillende dialecten, spelen zich stuk voor stuk af onder de gordel. Deze ingrediënten vormen de enige inhoud van deze komedie der verwisselingen. Ook bekend als DER DORFMONARCH.

Die fidele Tankstelle

1950 | Drama, Komedie

Duitsland 1950. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Beppo Brem, Otto Wernicke, Erhard Siedel en Hansi Knotek.

De waard van het Weiße Lamm is op het geniale idee gekomen naast zijn herberg een benzinestation te vestigen. Maar dan willen de klanten in het begin niet komen... Verbazingwekkend welk een schamele ideeën de draaiboekschrijvers in 1950 hadden.

Der Hochtourist

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Adolf Schlyssleder. Met o.a. Joe Stöckel, Trude Hesterberg, Alice Treff en Margot Hielscher.

Een fabrikant brengt zijn familie in de waan dat hij enorme bergtochten maakt, terwijl hij in feite in München de bloemetjes buiten zet. De gelijknamige klucht van Curt Kraatz en Max Neal werd onder dezelfde titel al in 1931 verfilmd met Otto Wallburg in de hoofdrol. Ditmaal wordt deze gespeeld door Stöckel, die ook een aandeel had in het draaiboek en de regie. Meer dan een oubollig geval is het niet geworden.

Der Scheinheilige Florian

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Josef Eichheim, Eva Tinschmann en Beppo Brem.

Een van brandstichting beschuldigde boer wordt vrijgesproken na getuigenis van zijn knecht, die daarna eindelijk als schoonzoon wordt geaccepteerd. Vrije bewerking van het gelijknamig volksstuk met hier en daar een beetje te dik opgelegde grappigheid.

Das sündige Dorf

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Hansi Knoteck, Albert Janscheck, Josef Eichheim, Joe Stöckel en Erna Fentsch.

Vevi (Knoteck) en Toni (Janscheck) willen trouwen. Vevi`s vader (Stöckel) is echter tegen hun huwelijk, omdat hij vermoedt dat Toni zijn onwettige zoon is en daardoor in feite een broer van Vevi. Na menige verwikkeling en het opduiken van meerdere onwettige kinderen komt toch alles goed en staat niets het huwelijk tussen Vevi en Toni nog in de weg. Een plezierige Beierse klucht zonder enige artistieke pretentie, maar wel een goed stuk vermaak. En ook dat is een verdienste.

Der Arme Millionär

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Weiss-Ferdl, Ursula Grabley, Georg Alexander en Erna Morena.

Een, door een erfenis miljonair geworden, schoenmaker krijgt het te hoog in de bol en wordt het slachtoffer van een stel oplichters. Volkse klucht die drijft op de eens zeer populaire komiek Weiss-Ferdl.

Das Recht auf Liebe

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Magda Schneider, Viktor Staal, Anneliese Uhlig, Paul Wegener en Rolf Wanka.

Film die het verhaal vertelt van de jonge Vinzenz (Staal), die lichtzinnig een verhouding begint met het dienstmeisje Vroni (Schneider), hoewel hij met de dochter van de landheer (Uhlig) verloofd is. In een gevecht met zijn rivaal (Wanka) raakt Vinzenz dodelijk gewond. Op zijn sterfbed kan hij nog met Vroni trouwen, die een kind van hem verwacht. Dit klinkt allemaal erg kitscherig, maar wordt door de goede acteurs en regie tot een Alpen- en heimatfilm die het aanzien waard is. De grote karakterspeler Paul Wegener is indrukwekkend in zijn rol van landheer.

Stärker als die Liebe

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Karin Hardt, Leny Marenbach, Paul Wegener, Paul Richter en Ivan Petrovich.

De dochters van boswachter Mierau (Wegener) in Oost-Pruisen, Annemarie (Marenbach) en Lisbeth (Hardt), zijn heel verschillend: Lisbeth heeft een aardje naar haar vaartje, Annemarie is avontuurlijker. Zij is verliefd op de lichtzinnige rentmeester Von Mansar (Petrovich). Maar als ze ontdekt dat hij de stroper is waar haar vader al zolang achteraan zit, wint het plichtsbesef het van de liefde. Ze licht haar zuster in. De stroper wordt door jagers betrapt en verdrinkt in het moeras tijdens de vlucht. Een alledaags verhaal, maar goed geregisseerd en met voortreffelijke rolbezetting. De prachtige landschapsopnamen doen de rest.

Spiel auf der Tenne

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Heli Finkenzeller, Richard Häußler, Joe Stöckel, Kurt Meisel en Fritz Kampers.

Om het toerisme te bevorderen zullen in een plaats in Opper- Beieren regelmatig theatervoorstellingen gegeven worden. Er wordt gekozen voor het klassieke stuk [KL]Judith[KLE] van Friedrich Hebbel. Ondanks protesten van de plaatselijke jonge- damesvereniging vinden de repetities plaats. Bovendien wordt Lena, die Judith speelt (Finkenzeller), verliefd op Martin, de vertolker van Holofernes (Häußler). De première van de klassieke tragedie wordt een ongeëvenaard succes. Onder grote bijval moet Judith Holofernes zesmaal de kop afhakken. Omdat de tweede opvoering wegens de regen 'in het water valt', wordt het theater-experiment beëindigd. Desondanks komt er ook wat goeds uit de hele onderneming voort: Lena en Martin worden een paar. Een Beiers blijspel van gemiddelde kwaliteit. Alleen interessant voor liefhebbers van dit genre.

Der Etappenhase

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Günther Lüders, Leny Marenbach, Charlott Daudert, Aribert Mog en Erich Fiedler.

Enkele soldaten eten een voor hun majoor bestemde haas op, terwijl deze een gebraden kat opgediend krijgt zonder dat hij overigens het verschil bemerkt. Er wordt redelijk geacteerd in deze eenvoudige soldatenklucht, die zich tijdens WO I in Vlaanderen afspeelt.

Moral

1936 |

Duitsland 1936. Hans H. Zerlett. Met o.a. Joe Stöckel, Fita Benkhoff, Ursula Deinert en Jupp Hussels.

Ernina, de danseres van het Apollo-theater, wordt gearresteerd wegens aantasting van de goede zeden. Dat in haar dagboek de namen van vele hooggeplaatste heren voorkomen had niemand vermoed. Een goed geregisseerde satire met een verrukkelijke Fita Benkhoff.

Du bist mein Glück

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Karl Heinz Martin. Met o.a. Benjamino Gigli, Isa Miranda, Gustav Waldau, Hubert von Meyerinck en Joe Stöckel.

Gigli is een Italiaanse gastarbeider in München die ontdekt wordt als operazanger, waarna hij er vandoor gaat met de vrouw van zijn zangleraar die voor deze misstap haar kind moet opofferen. Enfin, Gigli's zang maakt weer veel goed.

SA-Mann Brand

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Franz Seitz Sr. Met o.a. Heinz Klingenberg, Rolf Wenkhaus, Otto Wernicke, Elise Aulinger en Hedda Lembach.

Wernicke bekeert zich als communist, na een voorval van zijn SA-zoon met communisten, tot het nationaal socialisme. Een aan alle kanten rammelende propagandafilm, waar de boodschap zo dik vanaf druipt, dat je er nu hartelijk om zou kunnen lachen, als alles maar niet zo in werkelijkheid geweest was.

Der Schützenkönig

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Franz Seitz. Met o.a. Weiß-Ferdl, Max Adalbert, Gretl Theimer, Hugo Schrader en Berthe Ostyn.

In een klein Beiers plaatsje krijgt winkeleigenaar Siebzehnr[KA3]ubel (Wei[KL29]-Ferdl) plotseling concurrentie, en wel in de gedaante van Wilhelm Funke (Adalbert). Deze is eigenaar van een modezaak en nog Pruis ook. Funke is bovendien een goede schutter en in dat opzicht ook een concurrent. De kinderen van de beide kemphanen (Schrader en Theimer) zijn verliefd op elkaar. Na allerlei meningsverschillen verzoenen de vaders zich. De kinderen mogen trouwen en Siebzehnrübel wordt schutterskoning. Een onschuldige Beierse klucht, die het hoofdzakelijk moet hebben van de tegenstelling Beieren - Pruisen, gepersonifieerd door de beide hoofdrolspelers.