Kurt Böwe: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Polizeiruf 110: Ihr größter Fall

2000 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2000. Mysterie van Hans-Erich Viet. Met o.a. Uwe Steimle, Kurt Böwe, H.H. Müller, Julia Richter en Gabriele Völsch.

Polizeiruf 110: Ÿber den Dächern von Schwerin

1999 | Misdaad

Duitsland 1999. Misdaad van Hans-Erich Viet. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, H.H. Müller, Julia Richter en Gabriele Völsch.

Polizeiruf 110: Rasputin

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Hans-Erich Viet. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Julia Richter, Edgar Selge en Thommi Baake.

Polizeiruf 110 - Über den Dächern von Schwerin

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Hans-Erich Viet. Met o.a. Julia Richter, Uwe Steimle, Kurt Böwe en H.H. Müller.

Spuk aus der Gruft

1998 | Romantiek, Horror, Familiefilm

Duitsland 1998. Romantiek van Günter Meyer en Günther Meyer. Met o.a. Benjamin Sadler, Saskia Grasemann, Walter Plathe, Nina Hoger en Kurt Böwe.

Polizeiruf 110: Live in den Tod

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Armin Rohde en Julia Jäger.

Polizeiruf 110: Katz und Kater

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Inga Busch, Karl Kranzkowski en Ulrich Wildgruber.

Polizeiruf 110: Ÿber den Tod hinaus

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Gabriele Völsch, Ilse Neubauer en Irm Hermann.

Polizeiruf 110: Der Fremde

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Gabriele Völsch en H.H. Müller.

Die Medienqualle

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Anna van Hoorn, Ingo Naujoks en Armin Rohde.

Polizeiruf 110: Die Gazelle

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Aglaia Szyszkowitz, Dirk Martens en Walter Kreye.

DEFA - Gebremste Gegenwart

1996 | Documentaire

Duitsland 1996. Documentaire van Knut Elstermann. Met o.a. Christine Mückenberger, Wolfgang Staudte, Kurt Mätzig, Wolfgang Kohlhaase en Jochen Mückenberger.

Polizeiruf 110: Ÿber Bande

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Steffen Schult, Arne Reckers en D.W. Bock.

Het begint met een diefstal van twintig, toentertijd zeer dure kleurenkopieermachines. Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) belanden bij hun naspeuringen in de rosse buurt in Hamburg en bevrijden een Thais meisje dat als seksslavin moest pezen. Ze bieden haar onderdak in Schwerin en halen daarmee de spot (en afgunst) van hun collega's op de hals. Natuurlijk laat de Hamburgse onderwereld het bij zo'n ontvoering niet zitten en komen afrekenen met hun 'collega's' in Schwerin. Groth en Hinrichs belanden daarbij in het kruisvuur, maar komen als de overwinnaars uit de bus. Een sfeervolle aflevering, nummer 167, met de nodige actie naar een scenario van Gerd Möbius en regisseur Stelzer. Böwe en Steimle zijn geloofwaardig als ongelijk duo dat het opneemt tegen een plaatselijke maffiaclan. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Taxi zur Bank

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Ranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanna (Ahycene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een aantrekkelijk jong stel, genieten na geslaagde bankoverval van hun verworven rijkdom. Harry (Ranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen voor de bank afzette, wil echter ook zijn deel van de buit. Politiemannen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Krimi van dertien in een dozijn. Spanningsboog ondermaats. Personages zijn haast excessief soort prototype van bestudeerde Duitse krimi, wat vereiste vreugde niet volledig maakt.

Polizeiruf 110: Alte Freunde

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Peter Franke, Rainer Luxem en Robert Hunger-Bühler.

Walter Donat (Franke), de ex-kapitein van een vrachtboot, zat twaalf jaar onschuldig in de bajes in de DDR, wegens spionage en actieve hulpverlening aan mensen die de republiek wilden ontvluchten. Nu is hij een gebroken, drankzuchtige man. Tijdens een kroegentocht ontmoet hij twee oude gabbers, Harry Laskowsky (Luxem) en Fred Quade (Hunger-B[KA3]uhler), die hem weer op de been helpen als ze ruiken dat hij een onderkomen heeft ge[KA3]erfd, maar zij misbruiken zijn vertrouwen en helpen hem vlotjes van zijn centjes af. Zij betrekken hem bij hun criminele activiteiten - het legen van offerblokken in kerken en het plegen van bankovervallen. Door hen raakt Walter betrokken bij een moord. Kommissar Groth (B[KA3]owe) belandt wegens hartproblemen (hij zou een paar jaar later in werkelijkheid aan een hartaanval overlijden) in het ziekenhuis, maar vanaf zijn bed leidt hij samen met Hinrichs (Steimle) het onderzoek. Vrij onderhoudende krimi naar een scenario van Wolf-Heinrich Schultz en regisseur Imboden.

Polizeiruf 110 - Taxi zur Bank

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Kranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanne (Ahcene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een jong verliefd stel, genieten na een geslaagde bankoverval van hun nieuw verworven rijkdom. Harry (Kranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen bij de bank had afgezet, wil echter ook zijn deel van de buit. Smerissen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Een krimi, waarvan er dertien in een dozijn gaan. De spanningsboog is ondermaats en de personages zijn overdreven prototypes uit de Duitse misdaadfilm, hetgeen het beoogde amusement niet ten goede komt. Het scenario is van Oliver G. Wachlin en regisseur Stelzer. Aflevering 168.

Polizeiruf 110: Kiwi und Ratte

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1994. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jürgen Vogel, Daniel Graf en Karsten Kramer.

Op een mistige spoorrail wordt tijdens het ochtendgloren het lichaam van een junk gevonden, Karsten Winter, bijgenaamd Kiwi. Oberkommissar Groth (B[KA3]owe) en zijn jongere chef Hauptkommissar Hinrichs (Steimle) houden zich met het geval bezig. Het ziet eruit als zelfmoord. Kiwi was, zo blijkt later, lid van het colporteurslegertje van de gewetenloze en keiharde K[KA3]uhnert (Vogel) in het nieuwe bondsland Mecklenburg- Vorpommern. K[KA3]uhnert wilde met de verkoop van deur tot deur met papeterie, lederwaren, sleutelhangers, borstels van echt varkenshaar en andere artikelen een snelle mark verdienen. Groth met zijn speurdersinstincten en methodes van de oude stempel en Hinrichs met een moderne benadering van de criminologie geloven geen van beiden aan zelfmoord. Hinrichs vergaloppeert zich in het onderzoek en zijn baas Kriminaldirektor Dr. Stuber (M[KA3]uller) haalt hen van de zaak af en geeft hen opdracht om zich bezig te houden met konijnendiefstallen. Groth, de kalmte zelve, trekt zich niets van zijn chef aan en blijft speuren. Hij toont tenslotte aan dat twee dorpskoddebeiers net zo veel waard zijn als de afdeling moordzaken uit de grote stad. Dit niet zonder gevaar van het leven van Ratte (Graf), Kiwi's vriend. Het scenario van Peter Kahane is heel aardig en deze tweede POLIZEIRUF 110-aflevering na de Duitse hereniging steekt met kop- en schouders boven de DDR-reeks uit. Böwe en Steimle, beiden Ossis, zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Bullerjahn

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jörg Gudzuhn, Günther Junghans en Irene Kleinschmidt.

Gemoedelijke koddebeier met de rang van Kriminalhauptkommissar Kurt Groth (B[KA3]owe) krijgt na de Duitse hereniging versterking uit het Westen door de komst van Kriminalhauptkommissar Jens Hinrichs (Steimle), die vergeleken met Groth nog maar een broekie is. Niet alleen dat Hinrichs in een glanzend nieuw karretje met de nodige pk`s rijdt, maar hij gebruikt ook nog de computer en bedient zich van de nieuwste opsporingstheorie[KA3]en. Groth bekijkt zijn eerzuchtige, jonge collega met de nodige scepsis en maakt zich zorgen of hij wel in dit wereldje past. De eerste zaak, waarover zij zich moeten buigen is het dumpen van goedkoop vee, afkomstig van diefstal uit het Westen, dat de plaatselijke veehouders naar de rand van de afgrond drijft. Uwe Jahn (Gudzuhn), een rauwe bonk, staat hoog op het lijstje van de verdachten en zou voor de bende werken, die het allemaal organiseert. De zelfmoord van Nils L[KA3]udeking (Kranzkowski), een jonge boer, verergert de toestand en de veehouders worden ongeduldig, vatten zelf de koe bij de hoorns door het recht in eigen hand te willen nemen. Groth en Steimle vullen elkaar goed aan en laten tenslotte het recht zegenvieren voordat de situatie uit de hand loopt. Fraai portret van het Oostduitse platteland en het zeer ongelijk duo smerissen komt heel aardig uit de verf. Het camerawerk is van David Sláma. Aflevering 158, de eerste nadat de ARD de serie onder zijn hoede had genomen. Böwe en Steimle zouden samenwerken tot de dood van Groth, waarna diens rol werd overgenomen door Jürgen Schmidt als Hauptkommissar Holm Diekman. Hinrichs maakt geen promotie, maar zijn collega Diekman is even hoog in rang. Hij kreeg dus niemand boven zich.

Stilles Land

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Thorsten Merten, Jeanette Arndt, Kurt Böwe, Petra Kelling en Horst Westphal.

DDR, herfst 1989. In het theater van de noordelijke provinciestad Anklam staat de jonge idealist Kai Finke voor de edele taak Wachten op Godot te ensceneren. De ware uitdaging blijkt echter het motiveren van de gedesillusioneerde troupe. In Dresens warme regiedebuut, nog niet in zijn latere semi-docustijl gedraaid, schetst de zoon van een Oost-Duitse theaterregisseur en een actrice het gevoel van DDR-burgers vlak voor die Wende. Becketts Godot is hier metafoor voor succes dat nooit zal komen. Onder alle tragikomedie en alledagchagrijn ligt de melancholie: het einde van het gedroomde gelijkheidsparadijs is nabij.

Sprache der Vögel

1991 | Familiefilm

Oost Duitsland 1991. Familiefilm van Fred Noczynski. Met o.a. René Kretschmann, Kurt Böwe, Pauline Witt en Ursula Karusseit.

Het leven van de vijf-jarige Thomas verandert drastisch als zijn grootvader plotseling sterft. De belangrijkste persoon uit zijn leven verdwijnt en hij begrijpt niet waarom. In zijn poging een uitleg te vinden, keert hij zich tot de vogels, die zijn grootvader altijd in zijn hart droeg. Scenariste Gabriele Gottschall heeft reeds verschillende keren de wereld van het kind voor de film bewekt. Ditmaal confronteert ze een kind met de dood, een onderwerp dat schrijvers slechts zelden aandurven. Achter de camera stond Ralf Neubert, die het dramatische gegeven mooi en sober in beeld bracht. Oorspronkelijk gedraaid voor de Oost-Duitse tv, maar werd de film na de val van de Muur in de bioscopen uitgebracht.

Die Spur des Bernsteinzimmers

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1991. Misdaad van Roland Gräf. Met o.a. Corinna Harfouch, Kurt Böwe, Uwe Kockisch, Ulrich Tukur en Michael Gwisdek.

De vermaarde 'Bernsteinzimmer' heeft volgens kenners grote kunsthistorische waarde. Men spreekt zelfs van het achtste wereldwonder, al komt dat wat overdreven over. Tegen het einde van WO II hebben de nazi's de kamer laten verdwijnen, waardoor deze legendarisch is geworden en tot menige speculatie heeft geleid. Door de dood van haar vader raakt Harfouch betrokken bij een zoektocht naar de kunstschat. Ze komt in aanraking met een gepensioneerde inspecteur van politie, die op een nazi-misdadiger jaagt. Ze ontmoet een jongeman, die de sporen van zijn vader natrekt, die bij de verdwijning in 1944 betrokken geweest zou zijn. De laatste getuige zou een horlogefabrikant uit Zwitserland geweest zijn. Beslist een intrigrerende film, die helaas wat ballast met zich meedraagt in de vorm van onnodige plotwendingen en nevenintriges. Ook de vrolijke toonzetting is soms dissonant met het verhaal, waarvoor Roland Gräf en Thomas Knauf het scenario schreven. Deze film lag nog in de DEFA-studio's uit de voormalige DDR en werd met gelden van de omroep WDR en diverse filmfondsen uit Berlijn, Hamburg, Nordrhein Westfalen in 1991 voltooid. Het camerawerk is van Roland Dressel.

Verflixtes Mißgeschick

1989 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1989. Familiefilm van Hannelore Unterberg. Met o.a. Carmen-Maja Antoni, Stefan Saborowski, Kurt Böwe, Horst Rehberg en Roman Kaminski.

Kleurloze film over het ongeluk dat van slachtoffer tot slachtoffer trekt totdat het zijn eigen ongeluk treft door te stuiten op een (nog) ongelukkiger boerenzoon. Moeizaam gedoe van een stel makers die hun hoofd bij andere zaken hadden; kort daarop stortte hun 'arbeidersparadijs' definitief in. De verhaaltrant - hoe kan het anders - is in episodenvorm, waardoor de jongste kijker het best kan volgen, maar die waarschijnlijk liever naar Amerikaanse tekenfilmpjes van Oom Walt kijkt. Regisseuse Unterberg, Michael Göthe en Wolf Müller bewerkten een sprookjesachtig verhaal van Samuil Marschak tot scenario en voornoemde Göthe stond achter de camera.

Verflixtes Missgeschick

1988 | Fantasy

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1988. Fantasy van Hannelore Unterberg. Met o.a. Kurt Böwe, Stefan Saborowski, Carmen-Maja Antoni en Roman Kaminski.

Kleurloze film over het ongeluk dat van slachtoffer tot slachtoffer trekt totdat het zijn eigen ongeluk treft door te stuiten op een (nog) ongelukkiger boerenzoon. Moeizaam gedoe van een stel makers die hun hoofd bij andere zaken hadden; kort daarop stortte hun 'arbeidersparadijs' definitief in. De verhaaltrant - hoe kan het anders - is in episodenvorm, waardoor de jongste kijker het best kan volgen, maar die waarschijnlijk liever naar Amerikaanse tekenfilmpjes van Oom Walt kijkt. Regisseuse Unterberg, Michael Göthe en Wolf Müller bewerkten een sprookjesachtig verhaal van Samuil Marschak tot scenario en voornoemde Göthe stond achter de camera.

Der Junge mit dem großen schwarzen Hund

1986 | Familiefilm, Avonturenfilm

Oost Duitsland 1986. Familiefilm van Hannelore Unterberg. Met o.a. Niels Anschütz, Dagmar Manzel, Horst Hiemer, Kurt Böwe en Miriam Knabe.

Een jongen neemt een grote zwarte hond mee naar huis. Helaas woont hij met zijn ouders in een flatgebouw, waar de buren al snel overlast van zijn nieuwe vriend hebben. Zijn ouders brengen de hond naar het asiel, maar de jongen slaagt erin hem te bevrijden en onder te brengen bij een oudere man. Een weinig meeslepende jeugdfilm met houterig acterende kinderen. Scenario van Hildegard Schumacher en Siegfried Schumacher.

Die vertauschte Königin

1984 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1984. Familiefilm van Dieter Scharfenberg en Dieter Scharefnberg. Met o.a. Ursula Karusseit, Kurt Böwe, Klaus Piontek, Christian Steyer en Michèle Marian.

Kleurloze, moralistische verfilming van een oeroud verhaal over een uiterst vervelende koningin, die haar onderdanen het leven zuur maakt. Zij lijkt echter zeer veel op de vrouw van de smid. De hofnar weet met hulp van de smidsvrouwe en door een list het tweetal van plaats te laten wisselen waardoor rust en welvaart terugkeren in het rijk. Regisseur Scharfenberg schreef zijn eigen scenario. Het camerawerk is van Jürgen Kruse.

Ab heute erwachsen

1984 | Drama

Oost Duitsland 1984. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. David C. Bunners, Jutta Wachowiak, Kurt Böwe, Katrin Saß en Sabine Steglich.

De bouwvakker Stefan besluit op zijn achttiende verjaardag op eigen benen te gaan staan en vertrekt uit het huis van zijn moeder. De zelfstandigheid en de eerste schreden op het liefdespad zijn ingewikkelder dan hij dacht.

Automärchen

1983 | Komedie

Oost Duitsland 1983. Komedie van Erwin Stranka. Met o.a. Kurt Böwe, Maryln Poolmann en Ramona Henneke.

Zeer vervelende episodenfilm waarin de auto centraal staat.

Polizeiruf 110: Tödlicher Illusion

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Volkmar Kleinert, Karin Gregorek en Petra Barthel.

Armin Hagen (Kleinert) is een modelburger. Hij heeft een goede baan op een soort waterloopkundig laboratorium, is ijverig en wil hogerop. Hij studeert om verder te komen en er is hem een promotie in het vooruitzicht gesteld. Hij is getrouwd met Katja (Gregorek), die veel van hem houdt. Samen hebben ze een zoon. Voor Armin is Katja niet genoeg. Hij houdt er een jongere vriendin op na, Beate Beyer (Barthel), de dochter van Dr. Beyer (B[KA3]owe) van het werk. Armin heeft een slap karakter. Hij kan en wil helemaal niet kiezen tussen Katja en Beate, want hij houdt van allebei. Beate die zwanger van hem is, vindt dat hij nu moet kiezen en als hij dat niet doet, wil ze hem onder druk zetten met een zelfmoordpoging, maar die loopt uit de hand, want Beate slikt te veel slaaptabletten. Armin vindt haar op bed in haar flatje. Uit een soort paniek, maar eerder uit wakte loopt hij weg zonder haar hulp te verlenen en wakker te maken. Katja die door anonieme roddel een vermoeden had dat haar Armin een vriendin zou hebben, had hem ook al voor het blok gesteld. De eeuwig wroetende speurder Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die een definitief rapport moet opmaken van Beate`s ontijdige dood, zoekt naar motieven. Met veel gepluis, gepraat en ondervragen van de bewoners van het flatgebouw, bedenkt hij dat er weleens sprake zou kunnen zijn van dood door schuld. De onsympathieke politieman doet met blinde ijver zijn best om doodslag te bewijzen en wordt daarbij in de finale geholpen door een psychologisch ingestorte, huilende en bekennende Armin. Het flauwe scenario van Otto Bonhoff tracteert ons op een zedenles volgens SED-recept. Communisten geloofden niet in de tien geboden omdat godsdienst volgens hun goeroe Karl Marx opium voor het volk was, maar overspel vonden ze lastig bij het in bedwang houden van hun burgers. De films worden langer, drie kwartier, maar niet beter, ook al wordt er wat socialistisch bloot (de borsten van Barthel in een liefdesscène) vertoond en krijgen we een idyllisch viswatertje met een Oostduitse dacha te zien. Debuut in de serie van de gemoedelijke Böwe die na de Duitse eenwording zelf tot aan zijn dood een POLIZEIRUF 110-Kommissar zou worden in Schwerin in door de ARD geproduceerde films. Aflevering 58.

Blauvogel

1979 | Familiefilm, Historische film

Oost Duitsland 1979. Familiefilm van Ulrich Weiss. Met o.a. Robin Jaeger, Kurt Böwe en Jutta Hoffmann.

Dit verhaal speelt zich af in Amerika in de 18e eeuw. Een Engels jongetje groeit op bij een Indianenstam.