Kurt Böwe

Acteur

Kurt Böwe is acteur.
Er zijn 29 films gevonden.

Polizeiruf 110: Ihr größter Fall

2000 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2000. Mysterie van Hans-Erich Viet. Met o.a. Uwe Steimle, Kurt Böwe, H.H. Müller, Julia Richter en Gabriele Völsch.

De glanzende Audi van Dr. Stuber (M[KA3]uller) wordt gestolen en hij eist snelle resultaten van zijn ondergeschikten, commissarissen Hinrichs (Steimle) en Groth (B[KA3]owe). Hinrichs heeft zijn kop er niet helemaal bij, want zijn verloofde Nina (Richter) is hoogzwanger en ze moeten eerst nog snel even trouwen. Kurth Groth denkt weemoedig aan blonde Helga Bergen (Bergen), een Deense collega, die een symposium heeft georganiseerd over de handel in gestolen auto's. Ze geeft Groth een gouden tip, maar als hij met Hinrichs een inval doet, levert dat niets op voor de politie. Anderzijds weet de automaffia wie van de politie hen probeert dwars te zitten. Ze lokken Groth met een anoniem telefoontje naar de 'vindplaats' van de Audi van Stuber, maar dat blijkt een explosieve val te zijn wat Hinrichs echter op het nippertje door heeft. Groth brengt het er levend vanaf, maar belandt enigszins gehavend in het ziekenhuis, waar hij met goede zorgen, bloemen van Helga en haarzelf wordt omringd. Ondertussen blijft Hinrichs speuren, zijn bezoeken in het ziekenhuis afwisselend tussen Nina die inmiddels van een dochter bevallen is, en Groth. Hij ontdekt via een getuigenverklaring, dat de maffia een actie van plan is. De politie rukt met groot materieel uit, terwijl Dr. Stuber die ook op weg is en in het bos min of meer verdwaalt, per toeval de vluchtende hoofddaders arresteert. Deze zaak van het omkatten van autos, is het grootste geval tot nog toe van Hinrichs en Groth, maar blaaskaak Stuber mag met de eer strijken, terwijl Hinrichs naar het altaar van de Lutherse kerk snelt om met Nina te trouwen. Gedeeltelijk in Polen gefilmd. Richter is leuk, blonde Steimle is een echte Heini die steeds menselijker wordt, terwijl de bijna uitgebluste grijze Böwe als Groth de uitgekookte speurder blijft. Berg is een aantrekkelijke verschijning, maar past als z.g. love-interest in het geheel niet bij Böwe. Het scenario van Edmund Grote en regisseur Viet is bij tijd en wijle spannend. Onberispelijk camerawerk van Udo Franz tegen de sfeervolle achtergrond van de Oostzeebadplaats Heiligendamm.

Polizeiruf 110: Ÿber den Dächern von Schwerin

1999 | Misdaad

Duitsland 1999. Misdaad van Hans-Erich Viet. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, H.H. Müller, Julia Richter en Gabriele Völsch.

Jens Meister (Rohde), schoorsteenveger in Schwerin en fervent amateurfotograaf, heeft drievoudig pech. De zaken lopen niet goed, niemand wil zijn fotoboeken kopen en hij steekt diep in de schulden. Bij het fotograferen van de daken is lokale politicus Dr. Stuber (M[KA3]uller) met een schaars geklede callgirl in het vizier van de camera geraakt en in een compromitterende positie vastgelegd op de gevoelige plaat. Uit geldnood probeert Jens nu Dr. Stuber te chanteren, waarop Hinrichs (Steimle) wordt ingeschakeld. Hinrichs gaat discreet en ijverig aan de slag in de hoop te kunnen scoren en op te klimmen bij de LKA en mogelijk weg te kunnen uit het provinciale Schwerin. Ondertussen houdt de kalme smeris van de oude stempel Groth (Böwe), die aan Hinrichs is toegevoegd, zich bezig met een onbenullige brand in een videotheek. Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om te begrijpen dat beide zaken met elkaar in verband staan en dat ondanks het verschil in temperament, Hinrichs en Groth het geval samen klaren. Een zeer routinematige aflevering, die overeind blijft dankzij Groths relativerende uitstraling en Steimle's optreden als onvervalste, maar aangepaste, resp. gemoderniseerde ossi. Het scenario is van regisseur Viet, Leo P. Ard en Rainer Butt.

Polizeiruf 110: Rasputin

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Hans-Erich Viet. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Julia Richter, Edgar Selge en Thommi Baake.

Jens Hinrichs (Steimle) wil met behulp van moderne opsporingstechnieken een seriemoordenaar betrappen, die al drie jaar prostitu[KA1]ees koudmaakt. Zelfs de grote jongens in Berlijn is het niet gelukt. Hoewel hij geen offici[KA3]ele opdracht heeft, legt hij een dadersprofiel vast naar Amerikaanse maatstaven en neemt het zekere voor het onzekere: hij vindt het hoertje Nina (Richter) bereid om als lokvogel te fungeren. Nina verzwijgt hem dat ze al een betalende klant heeft: de Soko uit Berlijn, die hetzelfde heeft gevraagd. Groth (B[KA3]owe) vindt zijn chef Hinrichs een beetje te fanatiek, maar helpt hem bij het onderzoek, al doet hij dat niet zonder spot. Ze hebben twee verdachten in het vizier: Dr. Langer (Selge), een tamelijk geschifte dokter, Daniel Blind (Baake), een klant van Nina, die meer dan een hoerenloper is. Dan steekt de Soko een spaak in het wiel en ontneemt Hinrichs de zaak, maar Groth vindt in Hinrichs dossier de juiste oplossing, terwijl de Soko met Nina een ongekend, bijna fataal risico genomen heeft. Het ironische scenario is van Edmund Grote. Selge maakte vlot promotie in de serie, en verscheen niet veel later als Kriminalhauptkommissar Jürgen Tauber uit München.

Polizeiruf 110 - Über den Dächern von Schwerin

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Hans-Erich Viet. Met o.a. Julia Richter, Uwe Steimle, Kurt Böwe en H.H. Müller.

Jens Hinrichs (Steimle) wil met behulp van moderne opsporingstechnieken een seriemoordenaar betrappen, die al drie jaar prostitu[KA1]ees koudmaakt. Zelfs de grote jongens in Berlijn is het niet gelukt. Hoewel hij geen offici[KA3]ele opdracht heeft, legt hij een dadersprofiel vast naar Amerikaanse maatstaven en neemt het zekere voor het onzekere: hij vindt het hoertje Nina (Richter) bereid om als lokvogel te fungeren. Nina verzwijgt hem dat ze al een betalende klant heeft: de Soko uit Berlijn, die hetzelfde heeft gevraagd. Groth (B[KA3]owe) vindt zijn chef Hinrichs een beetje te fanatiek, maar helpt hem bij het onderzoek, al doet hij dat niet zonder spot. Ze hebben twee verdachten in het vizier: Dr. Langer (Selge), een tamelijk geschifte dokter, Daniel Blind (Baake), een klant van Nina, die meer dan een hoerenloper is. Dan steekt de Soko een spaak in het wiel en ontneemt Hinrichs de zaak, maar Groth vindt in Hinrichs dossier de juiste oplossing, terwijl de Soko met Nina een ongekend, bijna fataal risico genomen heeft. Het ironische scenario is van Edmund Grote. Selge maakte vlot promotie in de serie, en verscheen niet veel later als Kriminalhauptkommissar Jürgen Tauber uit München.

Spuk aus der Gruft

1998 | Romantiek, Horror, Familiefilm

Duitsland 1998. Romantiek van Günter Meyer en Günther Meyer. Met o.a. Benjamin Sadler, Saskia Grasemann, Walter Plathe, Nina Hoger en Kurt Böwe.

In het dorpje Roggelin in Noord-Duitsland ligt in het gewelf van de kerk een mummie; het is de drie eeuwen geleden overleden landjonker Friedrich von Kuhlbanz (Sadler), die vals beschuldigd werd van moord op een schaapsherder en niet wenste te rusten in een graf voordat zijn onschuld bewezen werd. De mummie is een trekpleister voor toeristen geworden. Maja (Grasemann) komt met haar broer en moeder in het plaatsje wonen, omdat haar moeder het Wirtshaus geërfd heeft. Maja hoort van de spooklegende, maar hecht er absoluut geen geloof aan totdat ze een weddenschap afsluit: ze gaat kijken in het holst van de nacht als de mummie tot leven komt. En inderdaad de mummie heeft zich ontpopt tot een aardige, aantrekkelijke jongeman, waarop Maja verliefd wordt. Hij vraagt haar hem te helpen bij de oplossing van de moord. Ondertussen maken twee grafschenders het 'leven' van Friedrich en Maja onmogelijk, want ze jagen op alles wat op een mummie lijkt in opdracht van een Britse edelman-verzamelaar. Hilarische film, die voor de tv gedraaid werd, maar op festivals zo veel bijval oogstte en prijzen verzamelde dat besloten werd tot roulatie in de Duitse bioscopen. De opbrengsten waren zo bemoedigend dat er in het vroege voorjaar van 2000 een sequel in de donkere zalen kwam. Het vrolijke scenario is van C.U. Wiesner en de rolverdeling speelt de sterretjes van de hemel. Het camerawerk is van Wolfgang Braumann. Fijn amusement dat voor kinderen bedoeld is, maar te genieten is van zes tot zestig en heel wat jaren daarboven.

Polizeiruf 110: Live in den Tod

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Armin Rohde en Julia Jäger.

Zware jongen Karl Hauser (Naujoks) erft een grote Amerikaanse camper en benut de gelegenheid om zich terug te trekken uit zijn criminele praktijken. Zijn maat Harry Malz (Rohde) heeft een oude camera gestolen om commerci[KA3]ele tv-stations te voorzien van reportages. Producente Senta (J[KA3]ager) maakt hem duidelijk dat er grof geld te verdienen valt met spectaculaire beelden. Daarbij schrikt Harry er niet voor terug om verschrikkelijke gebeurtenissen zelf te ensceneren. Het loopt verkeerd als hij een opvangcentrum voor asielzoekers in brand steekt. Voordat Hinrichs (Steimle) en Groth (Böwe) Karl in de kraag vatten, wil hij een bank overvallen omdat hij de achterstallige wegenbelasting voor de camper niet kan betalen. Hij tipt Harry over zijn voornemen. Eerder, in 1997, onder de alternatieve titel DIE MEDIENQUALLE op de tv vertoond, maar wordt officieel beschouwd als aflevering 199, die op 15 maart 1998 voor het eerst werd uitgezonden. Het scenario van Gerd Möbius en regisseur Stelzer is meer een persiflage op de schandaalhonger van moderne maatschappij dan een krimi.

Polizeiruf 110: Katz und Kater

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Inga Busch, Karl Kranzkowski en Ulrich Wildgruber.

Een bijzondere afpersingszaak voor Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle). Iemand doet gif in het kattenvoer van het merk Catfresh en de geliefde huisdieren sterven als vliegen in Schwerin en omgeving. De filiaaldirectie van het bedrijf, dat aan een Amerikaanse firma behoort, vraagt aan Caroline Petersen (Busch), de lieftallige verschijning uit de reclamespotjes, om het chantagegeld te overhandigen, maar verzwijgt dat het de afperser (Kranzkowski) niet om het geld gaat, maar om haar. Ze hopen dat hun beveiligingsdienst de onverlaat op het juiste moment in zijn kladden zal grijpen. Ze willen de politie er buiten houden om een schandaal te voorkomen. Ondertussen zijn Groth en Hinrichs nog aan het puzzelen over het hoge sterftecijfer van de kattenpopulatie. Uiteraard gaat de overhandigingszaak mis en raakt Caroline in de macht van haar belager, een zwijgzame kerel, waarvan ze voorlopig alleen maar te weten komt dat hij Max heet. Ze zit gevangen in een eenzaam gelegen hoeve, en ontdekt dat Max haar reclamefilmpjes kent en vindt dat de boodschappen leugens zijn. Ze ontdekt ook dat er niets over haar ontvoering bekend is. Gelukkig zitten Hinrichs en Groth niet stil en het gifspoor leidt uiteindelijk naar de ontvoeringszaak. Het gaat niet zozeer om het scenario van Gert C. M[KA3]obius en regisseur Stelzer, maar wel om het uitstekende duo (Böwe en Steimle) dat samenwerkt en hele verschillende opvattingen koestert over de voortgang van het onderzoek, maar uiteindelijk samen de zaak oplost. Aflevering 202.

Polizeiruf 110: Ÿber den Tod hinaus

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Gabriele Völsch, Ilse Neubauer en Irm Hermann.

Kommissar Groth (B[KA3]owe) gaat tijdens zijn vakantie de tuin aanleggen in een luxueus bejaardentehuis, waar zijn oude schoolvriend woont. Hinrichs (Steimle) krijgt ondertussen de Amerikaanse kleindochter van een der bewoners op het politiebureau met een klacht: ze kan geen contact opnemen met haar opa en vermoedt dat er iets niet pluis is. Hinrichs gaat een kijkje nemen en ontdekt tot zijn niet geringe verbazing dat Groth hier zijn vakantie doorbrengt. Hinrichs geeft zich uit voor Groths zoon en samen gaan zij de zaak observeren en doen hele lugubere ontdekkingen over de verdwijningen. B[KA3]owe, een hartpati[KA3]ent, is zichtbaar vermoeid, maar past wonderwel in het kader van het toneelmatige scenario van Gert C. M[KA3]obius en regisseur Stelzer. Pr[KA3]uckner, die Ren[KA1]e Schmeidle speelt, werd later commissaris als opvolger van Charles Brauer (Peter Brockmöller) in Hamburg in de serie TATORT. Een aflevering - nummer 189 - die anders is dan andere, maar daarom niet minder aardig.

Polizeiruf 110: Der Fremde

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Gabriele Völsch en H.H. Müller.

De overval op een postkantoortje in een dorpje in de buurt van Schwerin wordt toegeschreven aan een Roemeense bende, die in Mecklenburg-Vorpommern meer zaken op hun geweten heeft. Hinrichs (Steimle) ontdekt bij zijn onderzoek een hoop illegaal gif en stuit op Stefan Bender (Naujoks), een afgezant van Greenpeace. Hinrichs krijgt de hik als de kleindochter van Kurt Groth (B[KA3]owe), Juliane (V[KA3]olsch), meer oog heeft voor Bender dan voor hem. Inmiddels leidt het spoor naar het havenstadje Wismar, waar het gif verscheept wordt. Ondanks Hinrichs vooroordelen en rivaliteit gaat hij met Bender samenwerken om de boosdoeners in de kraag te vatten. Aardig deel uit de serie, die B[KA3]owe als de conventionele cop toont en Hinrichs als de moderne driftkikker, maar tenslotte kunnen ze niet zonder elkaar als het erop aankomt om de misdaad te bestrijden. Het scenario is van Leo P. Ard en Rainer Butt. Krause, die Johann L[KA3]uhmann speelt, zouden we in 2001 in de reeks zien als boerenslimme Dorfspolizist Krause in een motor met zijspan en een hond, die zou gaan dienen onder Kommissarin Wanda Rosenbaum (Jutta Hoffmann) van de Kripo in Brandenburg. Krause groeide geleidelijk uit tot een cultfiguur in de serie. Aflevering 188.

Die Medienqualle

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Anna van Hoorn, Ingo Naujoks en Armin Rohde.

Randolph Hearst, de steenrijke krantenmagnaat ontketende de Amerikaanse oorlog tegen Cuba om kranten te kunnen verkopen (en boorde Orson Welles de grond in na het meesterwerk CITIZEN KANE dat hem weinig flatteus portretteerde, waardoor Welles in Amerika geen voet meer aan wal kreeg). Deze film gaat volgens hetzelfde principe, maar met onmachtige randfiguren. Kleine misdadigers, domme Karl Hauser (Naujoks) en geslepen Harry Malz (Rohde) - een Jacobse en Van Es - filmen wandaden die ze zelf aanstichten en verkopen die aan kijkcijfergeile Senta (Jaeger) van een plaatselijke tv-zender totdat Kommissar Kurt Groth en smeris Jens Hinrichs (Steimle) er een eind aan maken. Voor het zo ver is culmineert het in een bankoverval en een pseudo gijzelname van Afrikaans zwaantje kleef aan Namaka (Van Hoorn) zonder papieren die zich aan haar 'redder' Harry klitte. Scenario van Gert C. Möbius en regisseur Stelzer. Vermakelijk.

Polizeiruf 110: Die Gazelle

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Aglaia Szyszkowitz, Dirk Martens en Walter Kreye.

Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zijn op cursus in een strandhotel aan de Oostzee niet ver van Rostock. Groth vindt Tanja Voigt (Sa[KL29], een hupse collega uit Potsdam, interessanter dan de geboden lessen. Tanja, die Groth sympathiek vindt, denkt er net zo over. Samen spelen ze duikbootje en letten niet op. Als de verveling dodelijk dreigt te worden, spoelt het lijk van een surfer aan op het strand. De politie in Rostock denkt dat het om een dodelijk ongeval of een zelfmoord gaat, maar Tanja en Groth hebben zo hun twijfels. Ondertussen ontmoet Hinrichs Dinje (Szyszkowitz), die als een gazelle over het strand rent. Hinrichs valt voor haar charme, maar Tanja en Groth denken dat ze te veel informatie uit Hinrichs wil halen over het slachtoffer, dat op de vloedlijn werd gevonden. Uiteraard hebben Groth en Tanja gelijk en het duurt even totdat Hinrichs op dezelfde golflengte zit. Een aardige aflevering, volledig in de trant van de oudjes uit de DDR, maar honderd keer beter en bovendien met aantrekkelijke rollen. Het scenario is van Jürgen Pomorin en Michael Illner. Aflevering 184.

DEFA - Gebremste Gegenwart

1996 | Documentaire

Duitsland 1996. Documentaire van Knut Elstermann. Met o.a. Christine Mückenberger, Wolfgang Staudte, Kurt Mätzig, Wolfgang Kohlhaase en Jochen Mückenberger.

In Potsdam, Babelsberg, nabij Berlijn staat een van de meest legendarische Europese filmstudio's. Hij werd in 1946 opgericht als een Duits-Russische studio waar prestige-producties gedraaid zouden worden. DEFA werd al vlug synoniem voor de Oost-Duitse film. De eerste film die er gedraaid werd was DIE MÖRDER SIND UNTER UNS van Wolfgang Staudte, een anti-fascistisch meesterwerk, maar al vlug zou het communisme er meer en meer de stempel op drukken. Toch ontstonden er nog verschillende meesterwerken ondanks de partij-doctrinatie. Na de val van de muur werden de DEFA-studio's geprivatiseerd en nu varen de nieuwe DEFA-studio's, o.l.v. Volker Schlöndorff resoluut een Europese koers. Verschillende mensen die er werkten, o.a. Staudte en Beyer, vertellen over hun wedervaren. Bovendien werd de documentaire geïllustreerd met tientallen filmfragmenten. Elsterman schreef het scenario, met als ondertitel Die DDR im Spiegel ihrer Filme. Commentaar werd ingesproken door Frank Arnold. Maik Wieland monteerde. Achter de camera stonden Hans- Jürgen Leikauf en Thomas Zahn.

Polizeiruf 110: Ÿber Bande

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Steffen Schult, Arne Reckers en D.W. Bock.

Het begint met een diefstal van twintig, toentertijd zeer dure kleurenkopieermachines. Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) belanden bij hun naspeuringen in de rosse buurt in Hamburg en bevrijden een Thais meisje dat als seksslavin moest pezen. Ze bieden haar onderdak in Schwerin en halen daarmee de spot (en afgunst) van hun collega's op de hals. Natuurlijk laat de Hamburgse onderwereld het bij zo'n ontvoering niet zitten en komen afrekenen met hun 'collega's' in Schwerin. Groth en Hinrichs belanden daarbij in het kruisvuur, maar komen als de overwinnaars uit de bus. Een sfeervolle aflevering, nummer 167, met de nodige actie naar een scenario van Gerd Möbius en regisseur Stelzer. Böwe en Steimle zijn geloofwaardig als ongelijk duo dat het opneemt tegen een plaatselijke maffiaclan. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Taxi zur Bank

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Ranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanna (Ahycene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een aantrekkelijk jong stel, genieten na geslaagde bankoverval van hun verworven rijkdom. Harry (Ranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen voor de bank afzette, wil echter ook zijn deel van de buit. Politiemannen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Krimi van dertien in een dozijn. Spanningsboog ondermaats. Personages zijn haast excessief soort prototype van bestudeerde Duitse krimi, wat vereiste vreugde niet volledig maakt.

Polizeiruf 110: Alte Freunde

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Peter Franke, Rainer Luxem en Robert Hunger-Bühler.

Walter Donat (Franke), de ex-kapitein van een vrachtboot, zat twaalf jaar onschuldig in de bajes in de DDR, wegens spionage en actieve hulpverlening aan mensen die de republiek wilden ontvluchten. Nu is hij een gebroken, drankzuchtige man. Tijdens een kroegentocht ontmoet hij twee oude gabbers, Harry Laskowsky (Luxem) en Fred Quade (Hunger-B[KA3]uhler), die hem weer op de been helpen als ze ruiken dat hij een onderkomen heeft ge[KA3]erfd, maar zij misbruiken zijn vertrouwen en helpen hem vlotjes van zijn centjes af. Zij betrekken hem bij hun criminele activiteiten - het legen van offerblokken in kerken en het plegen van bankovervallen. Door hen raakt Walter betrokken bij een moord. Kommissar Groth (B[KA3]owe) belandt wegens hartproblemen (hij zou een paar jaar later in werkelijkheid aan een hartaanval overlijden) in het ziekenhuis, maar vanaf zijn bed leidt hij samen met Hinrichs (Steimle) het onderzoek. Vrij onderhoudende krimi naar een scenario van Wolf-Heinrich Schultz en regisseur Imboden.

Polizeiruf 110 - Taxi zur Bank

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Kranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanne (Ahcene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een jong verliefd stel, genieten na een geslaagde bankoverval van hun nieuw verworven rijkdom. Harry (Kranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen bij de bank had afgezet, wil echter ook zijn deel van de buit. Smerissen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Een krimi, waarvan er dertien in een dozijn gaan. De spanningsboog is ondermaats en de personages zijn overdreven prototypes uit de Duitse misdaadfilm, hetgeen het beoogde amusement niet ten goede komt. Het scenario is van Oliver G. Wachlin en regisseur Stelzer. Aflevering 168.

Polizeiruf 110: Kiwi und Ratte

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1994. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jürgen Vogel, Daniel Graf en Karsten Kramer.

Op een mistige spoorrail wordt tijdens het ochtendgloren het lichaam van een junk gevonden, Karsten Winter, bijgenaamd Kiwi. Oberkommissar Groth (B[KA3]owe) en zijn jongere chef Hauptkommissar Hinrichs (Steimle) houden zich met het geval bezig. Het ziet eruit als zelfmoord. Kiwi was, zo blijkt later, lid van het colporteurslegertje van de gewetenloze en keiharde K[KA3]uhnert (Vogel) in het nieuwe bondsland Mecklenburg- Vorpommern. K[KA3]uhnert wilde met de verkoop van deur tot deur met papeterie, lederwaren, sleutelhangers, borstels van echt varkenshaar en andere artikelen een snelle mark verdienen. Groth met zijn speurdersinstincten en methodes van de oude stempel en Hinrichs met een moderne benadering van de criminologie geloven geen van beiden aan zelfmoord. Hinrichs vergaloppeert zich in het onderzoek en zijn baas Kriminaldirektor Dr. Stuber (M[KA3]uller) haalt hen van de zaak af en geeft hen opdracht om zich bezig te houden met konijnendiefstallen. Groth, de kalmte zelve, trekt zich niets van zijn chef aan en blijft speuren. Hij toont tenslotte aan dat twee dorpskoddebeiers net zo veel waard zijn als de afdeling moordzaken uit de grote stad. Dit niet zonder gevaar van het leven van Ratte (Graf), Kiwi's vriend. Het scenario van Peter Kahane is heel aardig en deze tweede POLIZEIRUF 110-aflevering na de Duitse hereniging steekt met kop- en schouders boven de DDR-reeks uit. Böwe en Steimle, beiden Ossis, zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Bullerjahn

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jörg Gudzuhn, Günther Junghans en Irene Kleinschmidt.

Gemoedelijke koddebeier met de rang van Kriminalhauptkommissar Kurt Groth (B[KA3]owe) krijgt na de Duitse hereniging versterking uit het Westen door de komst van Kriminalhauptkommissar Jens Hinrichs (Steimle), die vergeleken met Groth nog maar een broekie is. Niet alleen dat Hinrichs in een glanzend nieuw karretje met de nodige pk`s rijdt, maar hij gebruikt ook nog de computer en bedient zich van de nieuwste opsporingstheorie[KA3]en. Groth bekijkt zijn eerzuchtige, jonge collega met de nodige scepsis en maakt zich zorgen of hij wel in dit wereldje past. De eerste zaak, waarover zij zich moeten buigen is het dumpen van goedkoop vee, afkomstig van diefstal uit het Westen, dat de plaatselijke veehouders naar de rand van de afgrond drijft. Uwe Jahn (Gudzuhn), een rauwe bonk, staat hoog op het lijstje van de verdachten en zou voor de bende werken, die het allemaal organiseert. De zelfmoord van Nils L[KA3]udeking (Kranzkowski), een jonge boer, verergert de toestand en de veehouders worden ongeduldig, vatten zelf de koe bij de hoorns door het recht in eigen hand te willen nemen. Groth en Steimle vullen elkaar goed aan en laten tenslotte het recht zegenvieren voordat de situatie uit de hand loopt. Fraai portret van het Oostduitse platteland en het zeer ongelijk duo smerissen komt heel aardig uit de verf. Het camerawerk is van David Sláma. Aflevering 158, de eerste nadat de ARD de serie onder zijn hoede had genomen. Böwe en Steimle zouden samenwerken tot de dood van Groth, waarna diens rol werd overgenomen door Jürgen Schmidt als Hauptkommissar Holm Diekman. Hinrichs maakt geen promotie, maar zijn collega Diekman is even hoog in rang. Hij kreeg dus niemand boven zich.

Stilles Land

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Thorsten Merten, Jeanette Arndt, Kurt Böwe, Petra Kelling en Horst Westphal.

De jonge regisseur Kai (Merten) krijgt in de herfst van 1989 de opdracht [KL]Wachten op Godot[KLE] van Becket te ensceneren in een provincietheatertje in de DDR. Door de politieke spanningen komt niet alleen het project in gevaar, maar begint ook zijn relatie met regie-assistente Claudia (Arndt) te wankelen. Vrij vlotte, tragi-komische debuutfilm van Dresen met spottend- weemoedige accenten. Het scenario is van Laila Stieler en de regisseur. Het camerawerk is van Andreas Höfer.

Sprache der Vögel

1991 | Familiefilm

DDDE 1991. Familiefilm van Fred Noczynski. Met o.a. René Kretschmann, Kurt Böwe, Pauline Witt en Ursula Karusseit.

Het leven van de vijf-jarige Thomas verandert drastisch als zijn grootvader plotseling sterft. De belangrijkste persoon uit zijn leven verdwijnt en hij begrijpt niet waarom. In zijn poging een uitleg te vinden, keert hij zich tot de vogels, die zijn grootvader altijd in zijn hart droeg. Scenariste Gabriele Gottschall heeft reeds verschillende keren de wereld van het kind voor de film bewekt. Ditmaal confronteert ze een kind met de dood, een onderwerp dat schrijvers slechts zelden aandurven. Achter de camera stond Ralf Neubert, die het dramatische gegeven mooi en sober in beeld bracht. Oorspronkelijk gedraaid voor de Oost-Duitse tv, maar werd de film na de val van de Muur in de bioscopen uitgebracht.

Die Spur des Bernsteinzimmers

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1991. Misdaad van Roland Gräf. Met o.a. Corinna Harfouch, Kurt Böwe, Uwe Kockisch, Ulrich Tukur en Michael Gwisdek.

De vermaarde 'Bernsteinzimmer' heeft volgens kenners grote kunsthistorische waarde. Men spreekt zelfs van het achtste wereldwonder, al komt dat wat overdreven over. Tegen het einde van WO II hebben de nazi's de kamer laten verdwijnen, waardoor deze legendarisch is geworden en tot menige speculatie heeft geleid. Door de dood van haar vader raakt Harfouch betrokken bij een zoektocht naar de kunstschat. Ze komt in aanraking met een gepensioneerde inspecteur van politie, die op een nazi-misdadiger jaagt. Ze ontmoet een jongeman, die de sporen van zijn vader natrekt, die bij de verdwijning in 1944 betrokken geweest zou zijn. De laatste getuige zou een horlogefabrikant uit Zwitserland geweest zijn. Beslist een intrigrerende film, die helaas wat ballast met zich meedraagt in de vorm van onnodige plotwendingen en nevenintriges. Ook de vrolijke toonzetting is soms dissonant met het verhaal, waarvoor Roland Gräf en Thomas Knauf het scenario schreven. Deze film lag nog in de DEFA-studio's uit de voormalige DDR en werd met gelden van de omroep WDR en diverse filmfondsen uit Berlijn, Hamburg, Nordrhein Westfalen in 1991 voltooid. Het camerawerk is van Roland Dressel.

Verflixtes Mißgeschick

1989 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1989. Familiefilm van Hannelore Unterberg. Met o.a. Carmen-Maja Antoni, Stefan Saborowski, Kurt Böwe, Horst Rehberg en Roman Kaminski.

Kleurloze film over het ongeluk dat van slachtoffer tot slachtoffer trekt totdat het zijn eigen ongeluk treft door te stuiten op een (nog) ongelukkiger boerenzoon. Moeizaam gedoe van een stel makers die hun hoofd bij andere zaken hadden; kort daarop stortte hun 'arbeidersparadijs' definitief in. De verhaaltrant - hoe kan het anders - is in episodenvorm, waardoor de jongste kijker het best kan volgen, maar die waarschijnlijk liever naar Amerikaanse tekenfilmpjes van Oom Walt kijkt. Regisseuse Unterberg, Michael Göthe en Wolf Müller bewerkten een sprookjesachtig verhaal van Samuil Marschak tot scenario en voornoemde Göthe stond achter de camera.

Verflixtes Missgeschick

1988 | Fantasy

Duitsland/DDDE 1988. Fantasy van Hannelore Unterberg. Met o.a. Kurt Böwe, Stefan Saborowski, Carmen-Maja Antoni en Roman Kaminski.

Kleurloze film over het ongeluk dat van slachtoffer tot slachtoffer trekt totdat het zijn eigen ongeluk treft door te stuiten op een (nog) ongelukkiger boerenzoon. Moeizaam gedoe van een stel makers die hun hoofd bij andere zaken hadden; kort daarop stortte hun 'arbeidersparadijs' definitief in. De verhaaltrant - hoe kan het anders - is in episodenvorm, waardoor de jongste kijker het best kan volgen, maar die waarschijnlijk liever naar Amerikaanse tekenfilmpjes van Oom Walt kijkt. Regisseuse Unterberg, Michael Göthe en Wolf Müller bewerkten een sprookjesachtig verhaal van Samuil Marschak tot scenario en voornoemde Göthe stond achter de camera.

Der Junge mit dem großen schwarzen Hund

1986 | Familiefilm, Avonturenfilm

DDDE 1986. Familiefilm van Hannelore Unterberg. Met o.a. Niels Anschütz, Dagmar Manzel, Horst Hiemer, Kurt Böwe en Miriam Knabe.

Een jongen neemt een grote zwarte hond mee naar huis. Helaas woont hij met zijn ouders in een flatgebouw, waar de buren al snel overlast van zijn nieuwe vriend hebben. Zijn ouders brengen de hond naar het asiel, maar de jongen slaagt erin hem te bevrijden en onder te brengen bij een oudere man. Een weinig meeslepende jeugdfilm met houterig acterende kinderen. Scenario van Hildegard Schumacher en Siegfried Schumacher.

Die vertauschte Königin

1984 | Familiefilm, Fantasy

DDDE/Duitsland 1984. Familiefilm van Dieter Scharfenberg en Dieter Scharefnberg. Met o.a. Ursula Karusseit, Kurt Böwe, Klaus Piontek, Christian Steyer en Michèle Marian.

Kleurloze, moralistische verfilming van een oeroud verhaal over een uiterst vervelende koningin, die haar onderdanen het leven zuur maakt. Zij lijkt echter zeer veel op de vrouw van de smid. De hofnar weet met hulp van de smidsvrouwe en door een list het tweetal van plaats te laten wisselen waardoor rust en welvaart terugkeren in het rijk. Regisseur Scharfenberg schreef zijn eigen scenario. Het camerawerk is van Jürgen Kruse.

Ab heute erwachsen

1984 | Drama

DDDE 1984. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. David C. Bunners, Jutta Wachowiak, Kurt Böwe, Katrin Saß en Sabine Steglich.

De bouwvakker Stefan besluit op zijn achttiende verjaardag op eigen benen te gaan staan en vertrekt uit het huis van zijn moeder. De zelfstandigheid en de eerste schreden op het liefdespad zijn ingewikkelder dan hij dacht.

Automärchen

1983 | Komedie

DDDE 1983. Komedie van Erwin Stranka. Met o.a. Kurt Böwe, Maryln Poolmann en Ramona Henneke.

Zeer vervelende episodenfilm waarin de auto centraal staat.

Polizeiruf 110: Tödlicher Illusion

1979 | Misdaad

DDDE 1979. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Volkmar Kleinert, Karin Gregorek en Petra Barthel.

Armin Hagen (Kleinert) is een modelburger. Hij heeft een goede baan op een soort waterloopkundig laboratorium, is ijverig en wil hogerop. Hij studeert om verder te komen en er is hem een promotie in het vooruitzicht gesteld. Hij is getrouwd met Katja (Gregorek), die veel van hem houdt. Samen hebben ze een zoon. Voor Armin is Katja niet genoeg. Hij houdt er een jongere vriendin op na, Beate Beyer (Barthel), de dochter van Dr. Beyer (B[KA3]owe) van het werk. Armin heeft een slap karakter. Hij kan en wil helemaal niet kiezen tussen Katja en Beate, want hij houdt van allebei. Beate die zwanger van hem is, vindt dat hij nu moet kiezen en als hij dat niet doet, wil ze hem onder druk zetten met een zelfmoordpoging, maar die loopt uit de hand, want Beate slikt te veel slaaptabletten. Armin vindt haar op bed in haar flatje. Uit een soort paniek, maar eerder uit wakte loopt hij weg zonder haar hulp te verlenen en wakker te maken. Katja die door anonieme roddel een vermoeden had dat haar Armin een vriendin zou hebben, had hem ook al voor het blok gesteld. De eeuwig wroetende speurder Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die een definitief rapport moet opmaken van Beate`s ontijdige dood, zoekt naar motieven. Met veel gepluis, gepraat en ondervragen van de bewoners van het flatgebouw, bedenkt hij dat er weleens sprake zou kunnen zijn van dood door schuld. De onsympathieke politieman doet met blinde ijver zijn best om doodslag te bewijzen en wordt daarbij in de finale geholpen door een psychologisch ingestorte, huilende en bekennende Armin. Het flauwe scenario van Otto Bonhoff tracteert ons op een zedenles volgens SED-recept. Communisten geloofden niet in de tien geboden omdat godsdienst volgens hun goeroe Karl Marx opium voor het volk was, maar overspel vonden ze lastig bij het in bedwang houden van hun burgers. De films worden langer, drie kwartier, maar niet beter, ook al wordt er wat socialistisch bloot (de borsten van Barthel in een liefdesscène) vertoond en krijgen we een idyllisch viswatertje met een Oostduitse dacha te zien. Debuut in de serie van de gemoedelijke Böwe die na de Duitse eenwording zelf tot aan zijn dood een POLIZEIRUF 110-Kommissar zou worden in Schwerin in door de ARD geproduceerde films. Aflevering 58.

Blauvogel

1979 | Familiefilm, Historische film

DDDE 1979. Familiefilm van Ulrich Weiss. Met o.a. Robin Jaeger, Kurt Böwe en Jutta Hoffmann.

Dit verhaal speelt zich af in Amerika in de 18e eeuw. Een Engels jongetje groeit op bij een Indianenstam.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kurt Böwe op televisie komt.

Reageer