Yorick LeSaux

Cameraman

Yorick LeSaux is cameraman.
Er zijn 5 films gevonden.

Le café de la plage

2002 | Drama

Frankrijk 2002. Drama van Benoît Graffin. Met o.a. Jacques Nolot, Ouassini Embarek, Leila Belarbi, Dalia Amrani en Meryem Serbah.

Aan het strand van Tanger, in Marokko, ontmoet Driss, een jongeman die nauwelijks meer bezit dan straatwijsheid en een oude auto, de wat oudere Fouad. Fouad runt een strandtentje en er ontstaat een zekere vriendschap tussen de twee mannen. Maar Fouad is een raadselachtige man wiens bedoelingen nooit helemaal helder worden. Wanneer Driss een keer zijn vriendin meeneemt probeert hij het meisje zonder omhaal te verleiden. Wat wil Fouad? En wat wil Driss? Zoekt hij zijn vader? Regisseur Graffin schreef het scenario voor zijn tweede film samen met veteraan André Téchiné, die met hoofdrolspeler Nolot eerder al films als Le lieu du crime, Les innocents en Ma saison préférée had gemaakt. Ze lieten zich inspireren door een verhaal van de Amerikaanse auteur Paul Bowles, die in 1999 in dezelfde stad overleed. Het resultaat is een enigmatisch maar intrigerend, sober drama dat zich afspeelt op een sobere, verlaten locatie die prachtige kustbeelden oplevert.

Sitcom

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk 1998. Komedie van François Ozon. Met o.a. Evelyne Dandry, Fraçois Marthouret, Marina de Van, Adrien De Van en Stéphane Rideau.

Deze halfgare en zwarte komedie speelt zich af in een bourgeois gezin en ontwikkelt zich tot een zeer uitdagende sitcom. Het gezinshoofd, Jean (Marthouret), brengt een rat mee naar huis. De volwassen kinderen, Sophie (Marina de Van) en Nicolas (Adrien de Van), kijken hiervan op, maar de echte verrassing wacht hen nog als de nieuwe werkster Maria (Sanchez) `s avonds komt eten. Ze is in het gezelschap van haar zwarte vriend Abdu (Eyoum Deido), die tussen de lakens glijdt met Nicolas omdat die zegt homo te zijn. H[KA1]el[KA2]ene (Dandry), de moeder, besluit hierop Nicolas te ontmaagden en haalt hem in haar bed. Het hele gezin gaat naar de psychiater (Doucet), behalve Jean, die zich probeert te ontdoen van de rat. Hij komt op het lumineuze idee om het beest in de pot te stoppen en op te eten, maar hierdoor wordt hij zelf een kolossale rat, die zijn gezin wil verdelgen. Deze film is het provocerende tegenwicht van de dagelijkse sitcom, die de kijker afstompt. Hij neemt met de werkelijkeid een loopje en probeert met perverse ideeën opzettelijk te schokken. De draak steken met het abnormale gedrag van mensen is een dankbaar onderwerp tot algeheel vermaak en dat is in heel wat opzichten best gelukt, maar er zitten ook afmattende stukken in deze rolprent. Erger nog, de jonge rolverdeling speelt slecht en is niet geloofwaardig. Het idiote scenario van regisseur Ozon, die zijn naam alle eer aan doet, heeft hen natuurlijk niet alle ruimte geboden, want daar is het te bizar voor. Het camerawerk is van Yorik Le Saux. 35mm, Dolby SR.

Scènes de lit

1997 |

Frankrijk 1997. François Ozon. Met o.a. Valérie Druguet, Loïc Even etc., Evelyne Ker, Philippe Dajou en Camille Japy.

Deze halfgare en zwarte komedie speelt zich af in een bourgeois gezin en ontwikkelt zich tot een zeer uitdagende sitcom. Het gezinshoofd, Jean (Marthouret), brengt een rat mee naar huis. De volwassen kinderen, Sophie (Marina de Van) en Nicolas (Adrien de Van), kijken hiervan op, maar de echte verrassing wacht hen nog als de nieuwe werkster Maria (Sanchez) `s avonds komt eten. Ze is in het gezelschap van haar zwarte vriend Abdu (Eyoum Deido), die tussen de lakens glijdt met Nicolas omdat die zegt homo te zijn. H[KA1]el[KA2]ene (Dandry), de moeder, besluit hierop Nicolas te ontmaagden en haalt hem in haar bed. Het hele gezin gaat naar de psychiater (Doucet), behalve Jean, die zich probeert te ontdoen van de rat. Hij komt op het lumineuze idee om het beest in de pot te stoppen en op te eten, maar hierdoor wordt hij zelf een kolossale rat, die zijn gezin wil verdelgen. Deze film is het provocerende tegenwicht van de dagelijkse sitcom, die de kijker afstompt. Hij neemt met de werkelijkeid een loopje en probeert met perverse ideeën opzettelijk te schokken. De draak steken met het abnormale gedrag van mensen is een dankbaar onderwerp tot algeheel vermaak en dat is in heel wat opzichten best gelukt, maar er zitten ook afmattende stukken in deze rolprent. Erger nog, de jonge rolverdeling speelt slecht en is niet geloofwaardig. Het idiote scenario van regisseur Ozon, die zijn naam alle eer aan doet, heeft hen natuurlijk niet alle ruimte geboden, want daar is het te bizar voor. Het camerawerk is van Yorik Le Saux. 35mm, Dolby SR.

Regarde la mer

1997 | Thriller, Drama, Korte film

Frankrijk 1997. Thriller van François Ozon. Met o.a. Sasha Hails, Marina de Van, Samantha en Paul Raoux.

Regarde la mer, de langste en meest ambitieuze van de drie (oorspronkelijk geprogrammeerd voor het Cruel Machine programma),verbeeldt de fatale botsing tussen de belevingswerelden van twee vrouwen. Een eenzame jonge moeder, woonachtig in een groot huis bij de zee, geeft een jonge reizigster, Tatiana, toestemming op haar land te kamperen. Wat de twee vrouwen met elkaar verbindt is wat ze voor elkaar symboliseren: de moeder, gefascineerd door Tatiana's roofdierachtige houding, verlangt terug naar haar vrijheid en onafhankelijkheid; Tatiana op haar beurt is jaloers op de gesettelde jonge vrouw, waarvoor de jonge baby het symbool is. De akelige gevolgen blijven niet uit. Zie ook Scènes de lit en Robe d'été.

Une robe d'été

1996 | Erotiek, Korte film

Frankrijk 1996. Erotiek van François Ozon. Met o.a. Frédéric Mangenot, Sébastien Charles, Lucia Sanchez, Sebastian Charles en Fréderic Mangenot.

Tijdens een vakantie aan de Azurenkust ontmoet een jong homoseksueel koppel (Mangenot en Charles) een jonge dame (Sanchez). Een alledaagse ontmoeting die echter onverwachte gevolgen heeft. Met een knipoogje brengt Ozon in deze korte film de dubbelzinnige seksuele ontluiking van adolescenten in beeld, maar dan op zijn eigen, erg persoonlijke manier. Qua sfeer doet dit debuut van de maker van SITCOM denken aan de jonge Roman Polanski en ook in zijn hieropvolgende lange speelfilms bewees hij onvoorspelbaar te zijn in het uittekenen van menselijke relaties. Soms is hij choquerend, dan weer gematigd vriendelijk, maar zelden volgt hij de belevenissen van doodgewone personages. Ondanks het feit dat de film minder pervers en luchthartig van toon is en begeleid wordt door het vlotte Bang Bang van Sheila is het toch een goede introductie tot het latere werk van Ozon, die ook nu zelf het scenario schreef. Achter de camera treffen we al wel zijn vaste huisfotograaf Yorick Le Saux aan. Na Ozons doorbraak met SITCOM werd deze korte film in de zalen uitgebracht, gekoppeld aan zijn middellange film REGARDE LA MER.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Yorick LeSaux op televisie komt.

Reageer