Josse De Pauw (1952): regie, cast en scenario.
Er zijn 38 films en 1 serie gevonden.

De twaalf

2019 | Drama

België 2019. Drama van Sanne Nuyens en Bert Van Dael. Met o.a. Maaike Cafmeyer, Johan Heldenbergh, Josse De Pauw, Lynn Van Royen en Maaike Neuville.

De rechtszaak die in De twaalf centraal staat is die van schooldirecteur Frie Palmers, die ervan wordt beschuldigd jaren eerder haar dochter en haar beste vriendin vermoord te hebben. Gedurende tien afleveringen worden de verschillende juryleden gevolgd.

Cargo

2017 | Drama

België 2017. Drama van Gilles Coulier. Met o.a. Sam Louwyck, Wim Willaert, Sebastien Dewaele, Josse De Pauw en Roland Van Campenhout.

Vrouwen komen niet voor in het eenzame universum van dit Vlaamse drama, alleen stugge mannen met doorleefde koppen en woeste baarden. De broers Jean, William en Francis zijn vissers in Oostende. Wanneer hun vader verongelukt, ontdekken ze dat het familiebedrijf al jaren verlies draait. Ze zullen de boot moeten verkopen, maar wat blijft er dan van hen over? Cargo is meer sfeer- en karakterschets dan verhaal, maar dat hindert niet. Debuterend regisseur Coulier registreert met poëzie en mededogen. Belgische weemoed van de bovenste plank.

Everybody Happy

2016 | Drama

België 2016. Drama van Nic Balthazar. Met o.a. Peter Van den Begin, Barbara Sarafian, Josse De Pauw, Rik Verheye en Veerle Malschaert.

'Everybody happy?' is de opgetogen vraag van stand-up comedian Ralph Hartman aan zijn publiek. Maar Ralph (komiek Peter Van den Begin) is de sad clown, een gedeprimeerde paljas omringd door fopperij. Regisseur en ervaringsdeskundige Nic Balthazar, de man van de ergerlijk vrolijke Filmfan-inleidinkjes, schreef zelf het draaiboek en leunde daarbij zwaar op het vijfde seizoen van Louie C.K.'s komedieserie Louie (2015). Het schrijven van de grappen deden de acteurs zelf, met wisselend succes. Leuk voor film- en theateringewijden, voor fans van de makers, en wellicht voor liefhebbers van onbedoelde schutterigheid.

Flying Home

2014 | Drama, Romantiek

België​/​​Duitsland 2014. Drama van Dominique Deruddere. Met o.a. Jamie Dornan, Jan Decleir, Charlotte De Bruyne, Anthony Head en Josse De Pauw.

Wall Street-whizzkid Colin (Dornan, Fifty Shades of Grey) probeert een steenrijke sjeik in een zakendeal voor zich te winnen, en komt zo onder valse voorwendselen in Vlaanderen terecht bij duivenhouder Pauwels (Decleir) die een kampioenduif koestert. Colin raakt verliefd op diens kleindochter Isabelle (De Bruyne) die hem Vlaamse frietjes leert eten. Regisseur Deruddere maakte een comeback na Iedereen beroemd! met dit drama, dat voorspelbaar maar overtuigend in elkaar zit. De uitstekende cast met oudgedienden als De Pauw en Viviane de Muynck is een regelrecht plezier om naar te kijken.

Vinyan

2008 | Drama, Horror, Thriller

Frankrijk​/​​België​/​​Verenigd Koninkrijk 2008. Drama van Fabrice Du Welz. Met o.a. Emmanuelle Béart, Rufus Sewell, Julie Dreyfus en Josse De Pauw.

Janet Belhmer (Béart) heeft haar zoontje verloren in de tsunami, op Tweede Kerstdag 2004. Maar in een grofkorrelige video, zes maanden na de ramp geschoten aan de kust van Birma, meent ze hem te herkennen. Ze begint een reis vol onzekerheden, waarin ze haar lot in handen legt van duistere types die misbruik zullen maken van haar (wan)hoop. Haar echtgenoot (Sewell) volgt. Langzaam verandert hun zoektocht in een helletocht en komen ze alsnog tegenover elkaar te staan. Indringend, barok portret van een vrouw die weigert te accepteren wat niet te accepteren valt, met een fenomenale rol van Béart.

Een ander zijn geluk

2005 | Drama

België​/​​Nederland 2005. Drama van Fien Troch. Met o.a. Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Jan Decleir en Josse De Pauw.

In een kleine Vlaamse gemeenschap wordt een kind aangereden, de bestuurder rijdt door. Christine (Ina Geerts), emotioneel labiel vanwege haar scheiding, vindt het dode jochie. Maar tegen de tijd dat de politie erbij is, is het lichaampje verdwenen. Scenariste-regisseuse Troch kiest een macaber beginpunt voor een ensemblestuk waarin gaandeweg diverse personages meer met elkaar te maken blijken te hebben dan zij zich realiseerden. Zwijgzaamheid houdt ze echter op afstand. Met haar sublieme cast levert Troch een knap gemaakt drama af dat op het oog een whodunit lijkt, maar uiteindelijk meer heeft van een precieze sociale studie van een Belgische suburb.

De kus

2004 | Drama, Thriller

België 2004. Drama van Hilde Van Mieghem. Met o.a. Marie Vinck, Hilde Van Mieghem, Jan Decleir, Fedja van Huêt en Josse De Pauw.

Een zestienjarig meisje (Vinck) dat ervan droomt ballerina te worden, ontvlucht haar ouderlijk huis en loopt rechtstreeks in de armen van de mooie, veel oudere Vic (Van Huêt). Ogenschijnlijk is hij haar reddende engel, de man die haar verlossen kan van haar hysterische, dominante moeder en - zo al aanwezige - immer apezatte vader. Met de subtiliteit van een peloton matrozen probeert Van Mieghem een zenuw bloot te leggen in het land van Marc Dutroux. Het resultaat is een aaneenschakeling van krankjorume scènes; De kus is niets meer dan een verspilling van (acteer)talent.

25 degrés en hiver

2004 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Rusland​/​​Spanje​/​​Zweden 2004. Drama van Stéphane Vuillet. Met o.a. Jacques Gamblin, Carmen Maura, Ingeborga Dapkunaite, Josse De Pauw en Pedro Romero.

Een Oekraïense zoekt in Brussel naar de man die haar jaren geleden verliet om in het Westen geld te verdienen en vervolgens niets meer van zich liet horen.

Verboden te zuchten

2001 | Drama, Komedie

België 2001. Drama van Alex Stockman. Met o.a. Stefan Perceval, Stefanie Bodien, Senne Rouffaer, Jacqueline Bir en Josse De Pauw.

De 26-jarige Joris (Perceval) verlaat zijn Brusselse huis als zijn vriendin hem de bons heeft gegeven. Weg zal hij gaan, richting Portugal, maar eerst neemt hij zijn intrek in een hotel. En heeft hij nog even twee belangrijke ontmoetingen. Met een oude chirurg die zich als een vader over hem wil ontfermen, en een meisje dat zijn nieuwe liefde zou kunnen worden. In stijlvolle zwart-wit beelden roept de film een sfeer op die suggestief wil zijn ('Dit is Brussel'), maar ook hapert door clichés en soms pretentieuze teksten. In 2001 in Rotterdam genomineerd voor een Tiger Award.

Wilde mossels

2000 | Drama, Komedie

Nederland 2000. Drama van Erik de Bruyn. Met o.a. Fedja van Huêt, Frank Lammers, Freek Brom, Will van Kralingen en Josse De Pauw.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Iedereen beroemd!

2000 | Komedie, Drama

Nederland​/​​België​/​​Frankrijk 2000. Komedie van Dominique Deruddere. Met o.a. Josse De Pauw, Eva van der Gucht, Werner De Smedt, Thekla Reuten en Victor Löw.

Voor een met de Oscar voor beste buitenlandse film genomineerd filmhuissucces heeft Iedereen beroemd! een simplistisch plot dat te doorzichtig is in zijn kritiek op roemzoekers en media. Maar de film van Deruddere (Hombres complicados) is zó verschrikkelijk sympathiek en het spel - vooral van De Pauw en Löw - is zó geniaal sterk, dat alleen de nukkige aanhouder er niet voor valt. De vers ontslagen Vlaming Jean (De Pauw) kidnapt zangeres Debbie (Reuten) en combineert drie doelen: eigen roem, geld en roem voor zijn mollige dochter Marva (Van der Gucht).

Bruxelles mon amour

2000 | Korte film

België 2000. Korte film van Kaat Beels. Met o.a. Peter Van den Begin, Josse De Pauw en Sara De Roo.

Voor een met de Oscar voor beste buitenlandse film genomineerd filmhuissucces heeft Iedereen beroemd! een simplistisch plot dat te doorzichtig is in zijn kritiek op roemzoekers en media. Maar de film van Deruddere (Hombres complicados) is zó verschrikkelijk sympathiek en het spel - vooral van De Pauw en Löw - is zó geniaal sterk, dat alleen de nukkige aanhouder er niet voor valt. De vers ontslagen Vlaming Jean (De Pauw) kidnapt zangeres Debbie (Reuten) en combineert drie doelen: eigen roem, geld en roem voor zijn mollige dochter Marva (Van der Gucht).

Kaas

1999 | Drama

Nederland​/​​België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Hombres complicados

1997 | Komedie, Drama

België 1997. Komedie van Dominique Deruddere. Met o.a. Dirk Roofthooft, Josse De Pauw, Hilde Van Mieghem, Lies Pauwels en François Beukelaers.

Samen met Marc Didden schreef Dominique Deruddere (Suite 16) het semi-autobiografische draaiboek over de gecompliceerde verhouding tussen twee broers, Bruno en Roger DeClerq. De oudste van de twee is Bruno (Josse De Pauw), een rechtschapen douanier, gelukkig getrouwd met verpleegster Simone. Roger is de verlepte sjacheraar met dito vrouw en torenhoge schulden. Wanneer hun moeder overlijdt aast Roger op de erfenis maar die blijkt nogal gering. Hij stelt voor het geld te besteden aan een broederlijk samenzijn in de Ardennen. Bruno gaat schoorvoetend akkoord maar voordat hij het weet zit hij tot zijn oren in de illegale zaakjes van zijn verloederde broer. De inktzwarte humor, bonkige personages en simpele techniek vormen samen een perfecte cadans met de fraaie muzikale noot van Arno Hintjens, La Muerte en Raymond van het Groenewoud. 'Nous sommes hombres complicados,' raspt troubadour Hintjens terwijl de aftiteling over het scherm rolt. Een fraaie afsluiting voor een rauwe schelmenfilm die Dominique Deruddere in slechts 18 gure winterdagen inblikte.

Zwarte sneeuw - aflevering 6 en 7

1996 |

Nederland 1996. Maarten Treurniet. Met o.a. Tamar van den Dop, Ariane Schluter, Truus te Selle, Tom Jansen en Josse De Pauw.

Samen met Marc Didden schreef Dominique Deruddere (Suite 16) het semi-autobiografische draaiboek over de gecompliceerde verhouding tussen twee broers, Bruno en Roger DeClerq. De oudste van de twee is Bruno (Josse De Pauw), een rechtschapen douanier, gelukkig getrouwd met verpleegster Simone. Roger is de verlepte sjacheraar met dito vrouw en torenhoge schulden. Wanneer hun moeder overlijdt aast Roger op de erfenis maar die blijkt nogal gering. Hij stelt voor het geld te besteden aan een broederlijk samenzijn in de Ardennen. Bruno gaat schoorvoetend akkoord maar voordat hij het weet zit hij tot zijn oren in de illegale zaakjes van zijn verloederde broer. De inktzwarte humor, bonkige personages en simpele techniek vormen samen een perfecte cadans met de fraaie muzikale noot van Arno Hintjens, La Muerte en Raymond van het Groenewoud. 'Nous sommes hombres complicados,' raspt troubadour Hintjens terwijl de aftiteling over het scherm rolt. Een fraaie afsluiting voor een rauwe schelmenfilm die Dominique Deruddere in slechts 18 gure winterdagen inblikte.

Zwarte sneeuw

1996 |

Nederland 1996. Maarten Treurniet. Met o.a. Tamar van den Dop, Ariane Schluter, Truus te Selle, Tom Jansen en Josse De Pauw.

Samen met Marc Didden schreef Dominique Deruddere (Suite 16) het semi-autobiografische draaiboek over de gecompliceerde verhouding tussen twee broers, Bruno en Roger DeClerq. De oudste van de twee is Bruno (Josse De Pauw), een rechtschapen douanier, gelukkig getrouwd met verpleegster Simone. Roger is de verlepte sjacheraar met dito vrouw en torenhoge schulden. Wanneer hun moeder overlijdt aast Roger op de erfenis maar die blijkt nogal gering. Hij stelt voor het geld te besteden aan een broederlijk samenzijn in de Ardennen. Bruno gaat schoorvoetend akkoord maar voordat hij het weet zit hij tot zijn oren in de illegale zaakjes van zijn verloederde broer. De inktzwarte humor, bonkige personages en simpele techniek vormen samen een perfecte cadans met de fraaie muzikale noot van Arno Hintjens, La Muerte en Raymond van het Groenewoud. 'Nous sommes hombres complicados,' raspt troubadour Hintjens terwijl de aftiteling over het scherm rolt. Een fraaie afsluiting voor een rauwe schelmenfilm die Dominique Deruddere in slechts 18 gure winterdagen inblikte.

Haar

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Wolke Kluppell. Met o.a. Pauline Greidanus, Casper Jansen, Mike Libanon, Kim van Kooten en Olga Zuiderhoek.

Samen met Marc Didden schreef Dominique Deruddere (Suite 16) het semi-autobiografische draaiboek over de gecompliceerde verhouding tussen twee broers, Bruno en Roger DeClerq. De oudste van de twee is Bruno (Josse De Pauw), een rechtschapen douanier, gelukkig getrouwd met verpleegster Simone. Roger is de verlepte sjacheraar met dito vrouw en torenhoge schulden. Wanneer hun moeder overlijdt aast Roger op de erfenis maar die blijkt nogal gering. Hij stelt voor het geld te besteden aan een broederlijk samenzijn in de Ardennen. Bruno gaat schoorvoetend akkoord maar voordat hij het weet zit hij tot zijn oren in de illegale zaakjes van zijn verloederde broer. De inktzwarte humor, bonkige personages en simpele techniek vormen samen een perfecte cadans met de fraaie muzikale noot van Arno Hintjens, La Muerte en Raymond van het Groenewoud. 'Nous sommes hombres complicados,' raspt troubadour Hintjens terwijl de aftiteling over het scherm rolt. Een fraaie afsluiting voor een rauwe schelmenfilm die Dominique Deruddere in slechts 18 gure winterdagen inblikte.

Jeunesse sans dieu

1995 | Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​België​/​​Zwitserland 1995. Komedie van Catherine Corsini. Met o.a. Marc Barbé, Roland Amstutz, Samuel Dupuy, Martin Amic en Josse De Pauw.

1938, een dorpje in het Ruhrgebied. De liberaal gezinde Pabst (Barbé) is een jonge, idealistische leraar aan het lyceum, die hoopt zijn gedachten van vrijheid op de jongeren over te brengen. Tijdens een gesprek in de klas over kleurlingen merkt hij dat de leerlingen zeer racistisch reageren. Met mooie woorden kan hij niets bereiken want heel zijn omgeving is reeds in de ban van het nationaal socialisme. Pabst vervreemd van de studenten. Een reis naar een vakantiekamp kan de gemoederen niet ontspannen. Sterke sfeerfilm over de opkomst van het nazisme en de wijze waarop de verantwoordelijken hun gif spuien bij jonge mensen. De acteurs kwijten zich goed van hun taak. Alain Le Henry baseerde zijn scenario op de roman Jugend ohne Gott van Ödön von Horvath. Gedeeltelijk gefilmd te Antwerpen door Agnes Godard. Formaat 16/9.

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

De Vliegende Hollander

1995 | Drama, Fantasy

Nederland​/​​België​/​​Duitsland 1995. Drama van Jos Stelling. Met o.a. René Groothof, Nino Manfredi, Gerard Thoolen, Michiel Groothof en Veerle Dobbelaere.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

L'ordre du jour

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Michel Khleifi. Met o.a. Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin en Bernard Cogniaux.

Vierde avondvullende speelfilm van Palestijn Khleifi, die in Belgi[KA3]e woont en werkt. Hij heeft duidelijk met zijn gebruikelijke onderwerpen die over het Midden Oosten gaan, willen afrekenen en koos daarvoor het boek van Jean-Luc Outers, die meeschreef aan het scenario van Khleifi. Outers is een voormalige ambtenaar uit Brussel, die heel goed weet hoe dat wereldje eruit ziet. Er heerst beperkte chaos achter de schermen van de ministeries; op Openbare Werken bevinden zich dossiers over lekkende zwembaden, onafgemaakte bruggen van snelwegen, tunnels die nergens op uitkomen, etc., etc. Renucci is Martin K (dit is niet zonder toeval volgens de regisseur), een klein ambtenaartje die rapporten moet schrijven voor zijn baas Stark (Lonsdale). Hij leeft en werkt voor zijn zoon Jonas, omdat zijn vrouw hen in de steek heeft gelaten en naar Amerika is vertrokken. Af en toe heeft hij eens een onschuldig uitspattinkje met de aardige Basler, de secretaresse-ma[KA4]itresse van onderdirecteur Gosselin (Delcampe). Dat is het weinige vertier in zijn troosteloze bestaan. Een dappere, maar niet al te geslaagde poging van Khleifi om het wisselende fortuin van ambtenaren die een speelbal van de politiek zijn, te verfilmen. Het camerawerk was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck.

Just Friends

1993 | Muziek

België​/​​Nederland 1993. Muziek van Marc-Henri Wajnberg. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Charles Berling, Sylvie Milhaud, Jean-François Jacob en Geert Kliphuis.

Mislukte debuutfilm van Franstalige Brusselaar Wajnberg, losjesweg ge[KA3]inspireerd op de legendarische Antwerpse jazz- saxofonist Jack Sels (gespeeld door De Pauw) die in 1959 ervan droomde zijn baantje als havenarbeider in te ruilen voor een muzikale carri[KA2]ere in New York. Hij leeft slechts voor de jazz-muziek die rond die tijd niet erg populair was, hoert en boert en trekt met zijn Big Band door het land, al zuipende en studentikoze grappen makend. Archie Shepp speelt de soundtrack vol met Coltrane en andere grootheden, maar het is hoogst ongeloofwaardig dat Antwerpse dokwerkers toen Frans spraken (de film is grotendeels Frans gesproken). Amateuristisch geklungel over een saxofonist die zijn ambitie boven alles stelt, ook boven de liefde. De Pauw spreekt schandalig slecht Frans en zijn spel is veel te gemaniëreerd. Scenario van regisseur Wajnberg, Pierre Sterckx en Alexandre Wajnberg.

Beck: De gesloten kamer

1993 | Thriller, Misdaad

Nederland​/​​België 1993. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Jan Decleir, Els Dottermans, Warre Borgmans, Jakob Beks en Geert de Jong.

Naar een roman van Maj Sj[KA3]owall en Per Wahl[KA3]oo. De actie is naar Antwerpen verplaatst. Hersteld van een kogelwonde krijgt Beck (Decleir) een zaak die niemand interesseert: in een van binnenuit afgesloten kamer werd een oude man vermoord door een kogel zonder dat er een wapen gevonden werd.

Vinaya

1992 | Familiefilm

België​/​​Nederland 1992. Familiefilm van Peter Van Kraaij en Josse De Pauw. Met o.a. Din Meysmans, Dirk Pauwels, Fumiyo Ikeda, Cesai Molina en Viviane de Muynck.

Mooi regiedebuut van Vlaams acteur De Pauw, die ook het scenario schreef van een wat geheimzinnige, soms magisch- realistische vertelling waarin een ruige zwerver (De Pauw) en Van Kraaij de tienerknaap Vinaya (Meysmans) volgen op diens tocht naar zijn droomland en de volwassenheid. Gedraaid in Mexico waardoor het mythische, het fabelachtige wat meer tot zijn recht komt. Niet anecdotisch, wel minimalistisch, sober, rustiek en intimistisch.

Un type bien

1990 | Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​België 1990. Komedie van Laurent Bénégui. Met o.a. Alain Beigel, Raoul Billerey, Agnès Obaldia, Bobette Jouret en Roger Francel.

Tonton heeft een taxi, waar hij overdag mee rijdt. Zijn neef Jules rijdt er 's nachts mee. Tonton en Jules zijn dol op elkaar, maar wachten er wel voor om dit aan elkaar te laten merken. Maar vandaag is het Tonton's verjaardag. Iedereen komt. Alles wordt geregeld, maar dan wordt Jules opeens verliefd... Benegui heeft uit eigen ervaring geput voor het maken van de profielschets van Jules, een jonge man van dertig, die op natuurlijke wijze gespeeld wordt door Beigel. Benegui zet hier een succesvolle kleine komedie zonder pretentie neer die schommelt tussen een frisse wind en 't oude zog.

Sailors Don't Cry

1990 | Drama, Romantiek

België 1990. Drama van Marc Didden. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Josse De Pauw, Johan Leysen, Din Meysmans en Hilde Wils.

Onecht driehoeksmelodrama dat qua verhaal, dialogen en psychologie van groot en klein, totaal dissonant en ongeloofwaardig overkomt. Het achtjarige knaapje Meysmans observeert zijn moeder, caféhoudster van Mieghem met een havenkroeg, haar minnaar de Pauw en zijn vader Leysen, een matroos die ooit zijn moeder en hem als klein kind in de steek liet en thans onverwacht terugkeert. Scenario van de regisseur en Annemie Vandeputte.

L'air de rien

1990 |

België​/​​Canada​/​​Frankrijk 1990. Mary Jimenez. Met o.a. Carole Courtoy, Gabriel Arcand, Josse De Pauw, Lucas Belvaux en Bernadette Lafont.

Jessie leidt een prettig en geregeld bestaan tot zij verneemt dat zij waarschijnlijk aan een ongeneeslijke ziekte lijdt. In plaats van de onderzoeksuitslagen af te wachten, laat zij alles in de steek (relaties, vriend, werk) en reist naar de andere kant van de wereld, naar Canada. Weer een film met de zwerftocht als thema, die om te slagen een krachtige hand en inspiratie nodig hebben. Dat is hier niet het geval. Het sleept zich maar voort en wordt geen eenheid omdat een consistent scenario ontbreekt en bovendien bewegen de wereldvreemde personages zich in een film van vooral beelden (Raymond Fromont).

L'amour est un chien de l'enfer

1989 | Mysterie, Horror

België​/​​Frankrijk 1989. Mysterie van Dominique Deruddere. Met o.a. Josse De Pauw, Michael Pas, Amid Chakir, Florence Béliard en Carmela Locantore.

Een bewerking van drie novelles van Charles Bukowski. Hetzelfde personage is eerst een kind dat dank zij een vriend het genot van masturbatie leert kennen, daarna een tiener die door een afschuwelijke huidziekte wordt getroffen en ten slotte een volwassene. Hij is dan clochard en besteelt en verkracht het lijk van een jonge vrouw. Op knappe wijze weet de regisseur de wereld van Bukowski in deze film over te brengen en de vormgeving is zeer geraffineerd. Maar er is ook sprake van domweg bloederige smeerpijperij, enkele onbedoeld humoristische momenten en een vreselijk onecht aandoende griezeleffecten. Een gedeeltelijk succes of een gedeeltelijke mislukking?

Zonderlinge zielen

1988 | Drama

België 1988. Drama van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Josse De Pauw, Els Olaerts, Dora van der Groen, Marc Cassiman en Chris Lomme.

Het uitzichtloze leven van een groepje marginalen in een opvangtehuis voor daklozen. De Pauw is overtuigend als aan lager wal geraakte man, Olaerts een openbaring als zwanger alleenstaand meisje, Van der Groen onweerstaanbaar als drankzuchtige ex- operettezangeres. De ironie waarmee deze mensen zichzelf zien zorgt voor evenwicht en humor.

Sandra

1988 | Drama

Nederland​/​​België 1988. Drama van Guido Henderickx. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Josse De Pauw, Geert de Jong, Hedy Meyling en Josée Ruiter.

De Pauw en van Tilborgh vormen op het eerste gezicht een ideaal paar. Door een dodelijk ongeval in hun omgeving komt een geheim dat zij al jaren met zich meedraagt aan de oppervlakte. Hun relatie wordt meteen heel breekbaar.

Skin

1987 | Actiefilm, Drama

België 1987. Actiefilm van Guido Henderickx. Met o.a. Arno, Hilde Van Mieghem, Maggie Wing Yu, Josse De Pauw en Frank Aendenboom.

Hintjens (die in het dagelijkse leven rockidool is) speelt vrijgevochten jongeman die gek is op motoren en twee vriendinnen erop nahoudt; hij wordt voor de dienstplicht opgeroepen waardoor zijn ongebonden wereldje instort. Met twee lotgenoten neemt hij het in het oproepingscentrum op tegen de gevestigde macht, in de persoon van Aendenboom als would-be leiderfiguur en legerofficier. Primaire moderne cowboyfilm met rock`n`rollmuziek, rond het klassieke thema van macht tegen onmacht, begrip tegen onbegrip, jong tegen oud. Maar koelheid wordt afstandelijkheid en ontaardt te veel in een (mooie) stijloefening. Op papier klopt alles, maar een kloppend hart ontbreekt.

Hector

1987 | Komedie

België 1987. Komedie van Stijn Coninx. Met o.a. Urbanus, Sylvia Millecam, Frank Aendenboom, Herbert Flack en Jan de Smet.

De eerste speelfilm van regisseur Coninx, die enkele jaren later met Daens internationale furore zou maken (en een Oscarnominatie ontvangen) is een vehikel voor Urbanus. De komiek-zanger speelt in deze komedie een man van 35 die nog in een weeshuis woont. Hij wordt liefdevol opgenomen in een bakkersgezin. Daar raakt hij verliefd op de bakkersvrouw (Millecam, 1956-2001). Lange tijd was deze afwisselend flauwe en geestige komedie de best bezochte Belgische film uit de geschiedenis. Vanwege het succes maakten Coninx en Urbanus vervolgens Koko Flanel, die zelfs nog meer publiek trok in België.

Crazy Love

1987 | Drama

België 1987. Drama van Dominique Deruddere. Met o.a. Geert Hunaerts, Florence Beliard, Anne Van Essche, Amid Chakir en Michael Pas.

Een vreemde maar fascinerende, goed gespeelde fantasie die in drie episoden de neergang van een onschuldige twaalfjarige tot norse zuiplap en tenslotte necrofiel beschrijft. Het scenario van Marc Didden en Deruddere is gedeeltelijk gebaseerd op The Copulating Mermaid of Venice, Calif. van Charles Bukowski. Ook bekend als LOVE IS A DOG FROM HELL.

De Wisselwachter

1986 | Drama, Komedie

Nederland 1986. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Jim van der Woude, Josse De Pauw, Stéphane Excoffier, Ton van Dort en John Kraaykamp.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Abel

1986 | Komedie, Drama

Nederland 1986. Komedie van Alex van Warmerdam. Met o.a. Alex van Warmerdam, Olga Zuiderhoek, Henri Garcin, Annet Malherbe en Loes Luca.

Oudere jongere Abel (regisseur Van Warmerdam zelf) woont nog thuis. Hij is met geen stok het huis uit te krijgen, tot leedwezen van zijn vader. Die organiseert zelfs een romantisch afspraakje voor hem, zonder resultaat. Abel knipt liever vliegende vliegen doormidden. Maar dan ontmoet hij het meisje van de peepshow waar zijn vader stiekem verliefd op is. Leuk, absurdistisch debuut van de regisseur die voordien zijn sporen verdiende bij de avantgardistsche theatergezelschappen Orkater en De Mexicaanse hond. Hij gaf met Abel zijn visitekaartje af: zijn films bieden een eigenzinnige, ironische blik op de Nederlandse samenleving. Prima acteerwerk. Twee Gouden Kalveren.

Wildschut

1985 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Nederland​/​​België 1985. Thriller van Bobby Eerhart. Met o.a. Josse De Pauw, Hidde Maas, Jack Monkau, Annick Christiaens en Chris Lomme.

Destijds maakte deze Belgisch-Nederlandse thriller naar het boek van Felix Thijssen wel wat los. Het gezin van Deleye wordt op hun afgelegen boerderij Wildschut in België gegijzeld door twee gewetenloze rotzakken. Ondertussen is de plaatselijke politieman op zoek naar twee ontsnapte overvallers van een casino net over de grens met Nederland. Filmkijkers van de Lage Landen schrokken nogal van het 'Amerikaans' aandoende harde geweld, tegelijkertijd is het acteerwerk over de hele linie bovengemiddeld. Vooral De Pauw als boerenvader en Maas als gangster zijn aan elkaar gewaagd. Gemaakt met een budget van 300 duizend gulden.

De Stille oceaan

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Digna Sinke. Met o.a. Josée Ruiter, Andrea Domburg, Josse De Pauw, Monique Kramers en Julien Schoenaerts.

Een journaliste keert mentaal gekneusd terug uit Latijns-Amerika, waar haar minnaar om politieke redenen werd vermoord. In Nederland probeert ze haar leven nieuwe zin te geven met extra bekommernis om haar achterlijke broer. Daar komt nog meer ellende van met als resultaat een erg grimmige finale. Het overspannen scenario, dat te veel dingen tegelijkertijd wil behandelen, werd teder verfilmd met vlagen prachtige beeldpoëzie.

Brussels by Night

1983 | Drama, Misdaad, Thriller

België 1983. Drama van Marc Didden. Met o.a. François Beukelaers, Ingrid De Vos, Amid Chakir, Michel Mentens en Fred Van Kuyk.

'Brussels by night: 'It hurts, and you’ll love it' was de pr slogan voor het speelfilmdebuut van Marc Didden (scenario: Dominique Deruddere). Gedurende een nacht volgt de maker de sombere moordenaar Max (Beukelaers) die zijn vastgelopen leven spiegelt aan dat van barvrouw Alice (De Vos) en trambestuurder Abdel (Chakir). Sfeervol grotestadsdrama met veel duistere beelden vormde destijds een breuk met de literatuurverfilmingen en komedies die België voordien voortbracht, en werd met veel ontzag (en prijzen) ontvangen. Het gelijknamige nummer van bevriende landgenoot Raymond van het Groenewoud is nadrukkelijk aanwezig.

6 augustus

1982 |

Nederland 1982. Anne van de Putte. Met o.a. Josse De Pauw, Mieke de Groote en Els Olaerts.

'Brussels by night: 'It hurts, and you’ll love it' was de pr slogan voor het speelfilmdebuut van Marc Didden (scenario: Dominique Deruddere). Gedurende een nacht volgt de maker de sombere moordenaar Max (Beukelaers) die zijn vastgelopen leven spiegelt aan dat van barvrouw Alice (De Vos) en trambestuurder Abdel (Chakir). Sfeervol grotestadsdrama met veel duistere beelden vormde destijds een breuk met de literatuurverfilmingen en komedies die België voordien voortbracht, en werd met veel ontzag (en prijzen) ontvangen. Het gelijknamige nummer van bevriende landgenoot Raymond van het Groenewoud is nadrukkelijk aanwezig.