Franz Doelle: muziek.
Er zijn 19 films gevonden.

Kollege kommt gleich

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Albert Matterstock, Carole Höhn, Fritz Kampers, Elizabeth Markus en Paul Bildt.

Een typisch doorzichtig geval van schijn bedriegt. Lilo Hillmer (H[KA3]ohn), de aantrekkelijke, maar verwende dochter van de eigenaar van een modehuis is verloofd met een zekere Robert Wendler (Matterstock), waarvan ze het beroep niet kent, totdat ze hoort dat hij eerste kellner is in een restaurant. Dat is veel te min voor haar en ze wil het onmiddellijk uitmaken. Omwille van haar vader (Kampers), die torenhoge schulden heeft bij Robert, trouwt ze toch met hem. Ze houdt haar neus opgetrokken tijdens hun huwelijksreis en glimlacht vals tegen de buitenwacht om de schijn op te houden. Robert gedraagt zich heel correct en Lilo vindt hem steeds charmanter en aardiger en moet haar uiterste best doen het niet te laten merken. Robert vertelt haar dat zijn vader (Bildt), die ook in hetzelfde vak zit en zijn carrière begonnen is met schoenenpoetsen van anderen, op bezoek komt. Lilo walgt, maar als later blijkt dat Roberts vader een hotelmagnaat is, is alles koek en ei en slaakt iedereen een zucht van verlichting. Onzinfilm van de 45-jarige Anton, die onder de nazi's zijn vruchtbaarste periode had. De spelprestaties zijn pure routine en de film is ruim een halve eeuw na dato ongenietbaar. Scenario van Curt J. Braun naar de gelijknamige toneelklucht van Wilhelm Utermann. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Die Wirtin zum Weissen Rössl

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Leny Marenbach, Dorit Kreysler, Karl Schönböck, Elisabeth Markus en Otto Graf.

Teneinde zich in de rol van de waardin van het 'Witte Paard' in te leven, neemt een filmster een betrekking aan in dit beroemde hotel. Een nogal trage film met aardige rollen van Kreysler en Markus. Scenario van Felix von Eckardt en de regisseur naar een idee van Willi Kollo. Camerawerk van Eduard Hoesch en Walter Rosskopf.

Die Hochstaplerin

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl Ludwig Diehl, Will Dohm en Fritz Wagner.

Een hoteldirecteur wil een berooide gaste haar schuld kwijtschelden wanneer ze zich, als reclame voor zijn zaak, uitgeeft voor de 'dolle gravin' Wiborg-Varén. Een nogal gecompliceerde geschiedenis die alleen zo nu en dan echt leuk is.

Geheimakte WB 1

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Herbert Selpin. Met o.a. Alexander Golling, Eva Immermann, Günther Lüders en Gustav Waldau.

Wilhelm Bauer construeert in het midden van de vorige eeuw de eerste Duitse onderzeeboot. Een langdradige nazi-propaganda-film met aan het slot enige actie.

Die Nacht in Venedig

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Met o.a. Lizzi Waldmüller, Heidemarie Hatheyer, Hans Nielsen, Harald Paulsen en Erich Ponto.

De zanger Peter Laurentz is er alles aan gelegen om zijn ex- vrouw, de operettester Vilma Berner, terug te winnen. Geen verfilming van de operette van Johan Strauß, maar een charmante geschiedenis die zich afspeelt rond een opvoering daarvan.

Carl Peters

1941 | Biografie

Duitsland 1941. Biografie van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Karl Dannemann, Fritz Odemar, Toni von Bukovics en Hans Leibelt.

De Duitser Carl Peters tracht in de negentiende eeuw zijn regering ervan te overtuigen het noodzakelijk is in Afrika te koloniseren. Deze historisch onjuiste biografie was bedoeld als anti-Engelse propaganda.

Trenck, Der Pandur

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Käthe Dorsch, Sybille Schmitz, Elisabeth Flickenschildt en Oskar Sima.

Albers in een fraaie historische rol als de doordouwende, roemruchte Baron von der Trenck die een prinses in zijn regiment als kornet laat 'verdwijnen' tijdens de Oostenrijks-Franse oorlog.

Ein Mann auf Abwegen

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Thiele, Hilde Weissner, Hilde Sessak en Werner Fuetterer.

Natuurlijk is Hans Albers de geboren geflipte grootindustrieel die het een poosje als krullenjongen in het leven wil proberen, maar het zakendoen en het winstmaken toch niet kan laten.

Finale

1938 | Drama

Oostenrijk 1938. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Käthe von Nagy, Ilse Werner, Lucie Englisch, Elfriede Datzig en Hans Holt.

Vier vrouwelijke werkstudenten delen lief en leed totdat er problemen komen. Een mooie rol van Moser als de pedel die de meisjes financieel ondersteunt. Ook bekend onder de titel DIE UNRUHIGEN MÄDCHEN.

Der Unwiderstehliche

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Anny Ondra, Hans Söhnker, Trude Hesterberg, Wilhelm Bendow en Mady Rahl.

André Vallier brengt het al gauw van portier tot leidende functionaris omdat de cheffin van het modehuis een oogje op hem heeft. Hij geeft echter de voorkeur aan een mannequin, die overigens de eigenaresse van een schoenfabriek blijkt te zijn. Een vrolijke Ondra-film met pittige muziek van Franz Doelle.

Und du, mein Schatz fährst mit

1936 | Musical

Duitsland 1936. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Hans Söhnker, Alfred Abel, Oskar Sima en Paul Hoffmann.

Rökk leert op weg naar New York een aardige man kennen, waarna zij het theater in de steek laat.

Boccaccio

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Herbert Maisch. Met o.a. Willy Fritsch, Heli Finkenzeller, Albrecht Schoenhals en Fita Benkhoff.

De vrouwen genieten van de pikante, werkelijk gebeurde vertellingen van de dichter Boccaccio, de mannen zijn verontwaardigd. Goede acteurs in een afwisselende, soms haast turbulente film. Met de gelijknamige operette van Franz von Suppé heeft hij alleen het gegeven gemeen; de filmmuziek is van Franz Doelle.

Petersburger Nächte

1935 | Komedie, Muziek

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Eliza Illiard, Adele Sandrock, Theo Lingen en Ernst Dumcke.

Johann Strau[KL29] (H[KA3]orbiger), de koning van de wals, gaat voor een gastoptreden naar St. Petersburg. Onderweg ontmoet hij een Russisch meisje (Illiard) en hij wordt verliefd op haar. Als blijkt dat zij de verloofde is van een grootvorst moet Strauß zich terugtrekken. Hij vindt troost in zijn muziek. De film is bedoeld als komedie. Er spelen ook heel wat Duitse blijspelacteurs in mee, maar er valt weinig te lachen. Ook van een Russische sfeer is geen sprake. Het enige lichtpuntje in deze film is de sopraan Eliza Illiard met haar prachtige stem. Ook bekend onder de titels WALZER AN DER NEWA en WALZER AUS WIEN.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

Prinzessin Turandot

1934 | Musical

Duitsland 1934. Musical van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Paul Kemp en Aribert Wäscher.

Een grillige Chinese prinses vindt haar meester. Thea von Harbou's bewerking van Carlo Gozzi's verhaal, waarop ook Puccini's opera Turandot is gebaseerd. Mede door de muziek van Franz Doelle een opmerkelijke film. In de Franse versie speelde Pierre Blanchar de rol van Willy Fritsch.

Pipin, der Kurze

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Heinz Rühmann, Charlotte Serda, Paul Heidemann, Hans Junkermann en Hilde Hildebrand.

Een kassier ontdekt een tekort in zijn kas en raakt door een jonge danseres nog verder in de moeilijkheden. Een mislukte komedie waar Rühmann zich niet voor had moeten lenen.

Einmal eine große Dame sein

1934 | Komedie, Muziek

Duitsland 1934. Komedie van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Käthe von Nagy, Wolf Albach-Retty, Gretl Theimer, Werner Fuetterer en Ida Wüst.

Von Nagy werkt bij een autodealer. Zij verkoopt een dure wagen, die ze zelf naar de klant moet brengen. Als ze ook nog een prachtige jurk krijgt besluit ze eenmaal in haar leven de grote dame te spelen. Ze rijdt met de wagen naar een hotel en neemt als `gravin` een kamer. Een jonge baron (Albach-Retty) wordt verliefd op haar. Haar bedrog komt uit, maar de liefde blijft. Een charmant blijspel, dat het helemaal moet hebben van de muziek van Doelle en de betoverende verschijning van K[KA3]athe von Nagy. Prachtig zijn ook Ida W[KA3]ust en Gustav Waldau als de ouders van de baron. Lamprecht maakte er tegelijkertijd een Franse versie van (UN JOUR VIENDRA), ook met Von Nagy in de hoofdrol.

Die Englische Heirat

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Adele Sandrock, Fritz Odemar, Georg Alexander, Hans Richter en Renate Müller.

Een Engelse Lord (Alexander) stort zich hals over kop in het huwelijk met een Berlijnse schone (M[KA3]uller) van nederige afkomst. Alexander reist vooruit naar Engeland, maar verzwijgt zijn getrouwde status voor zijn overheersende grootmoeder Lady Mavis (gespeeld door Sandrok). Müller die het wachten moe is, trekt de stoute schoenen aan, reist af naar Engeland waar ze zich presenteert aan de sjieke familie van haar laffe echtgenoot. Met de hulp van de advocaat van de familie en een hooiwagen, die de weg blokkeert, loopt het allemaal goed af. Een nog altijd sprankelende Lubitsch-achtige komedie. Sandocks tekstregel 'In diesem Hause schreie ich und sonst niemand' is een gevleugelde uitspraak geworden. Gebaseerd op het boek van Ludwig v. Wohl.

Viktor und Viktoria

1933 | Musical

Duitsland 1933. Musical van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hermann Thimig, Renate Müller, Hilde Hildebrand, Adolf Wohlbrück en Fritz Odemar.

Het aardige gegeven over de acteur Viktor die optreedt als Monsieur Viktoria en een actrice die zijn nummer aanvult als Madame Viktor, verliest al gauw zijn kracht in de gebruikelijke operette-schmiere met schlagers als 'Rosen und Liebe' en 'Komm doch ein Biszchen mit nach Madrid'.