Jean Gaven

Acteur

Jean Gaven is acteur.
Er zijn 34 films gevonden.

Les Bidochon

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Anémone, Jean-François Stévenin, Annie Girardot, Daniel Gélin en Catherine Lachens.

Robert (St[KA1]evenin) en Raymonde Bidochon (Anémone) hebben elkaar leren kennen via een huwelijksbureau. Madame zorgt voor het huishouden, doet de boodschappen, maakt het eten klaar, strijkt de was, enz. Ze is diep gefrustreerd over haar bestaan als ze de balans opmaakt; ze heeft zelfs geen kinderen en haar man is een vormeloze dikkerd, die ongêneerd winden laat. Waarom heeft het lot van haar een kleinburgerlijke trut gemaakt, terwijl zij een prinses zou moeten zijn? Haar man Robert is niet geïnteresseerd in haar bespiegelingen. Hij bespreekt liever de bouwplannen van het huisje op het land, waarin hij zich zou willen terugtrekken, met een aannemer, als hij maar de juiste weg zou vinden om de sociale dienst hem een uitkering te laten sturen; hij zou subiet de flat verlaten. Als zijn liefhebbende vrouwtje voorstelt om een fortuin te vergaren door deel te nemen aan het tv-spel Les Grands Bonheurs, veegt hij haar suggestie onmiddellijk van de tafel. Deze film is het bewijs, dat een satirische wekelijkse, veelgelezen strip met de beste acteurs nog geen goede film hoeft op te leveren. Christian Binet, Jean- Jacques Tarbes en Christian Watton bewerkten het cynische stripverhaal van Binet tot een oppervlakkige dramatische komedie met ellenlange dialogen die helemaal tot niets leiden. Het paar hoogtepunten, dat de film telt zijn dan nog vooral aan de acteurs te danken. Jean-Jacques Tarbes stond ook nog achter de camera. Dolby Stereo.

Au Beau Rivage

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean Yanne, Geneviève Fontanel, Jean Gaven, François-Eric Gendron en Cécile Palas.

Au Beau Rivage is een uitspanning aan de oevers van de Seine. De gouden dagen zijn voorbij, er komen nog slechts een paar vaste stamgasten over de vloer bij Yanne, de rondborstige waard. Dagelijks hangen ze aan de toog. Yanne kan zich hier niet bij neerleggen, hij wordt er agressief van. Wanneer men op een dag discussieert over de herinrichting van zijn zaak wordt hij razend en na een heroïsch gevecht eindigt hij in de gevangenis. Ontroerende geschiedenis van een man die zijn eigen teloorgang niet kan verkroppen en terugvecht tegen een ongenadig lot. Yanne is schitterend in zijn rol, maar het spel van de overige personages vertoont weinig diepte. Het scenario van Thomas Korber en René Fallet is gebaseerd op een roman van Fallet en is een goede mengeling van melodrama en komedie.

Florence ou la vie de Château: Les énarques aux champs

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Luc Bideau, Patrick Préjean, Alain Doutey en Michel Pilorge.

De op een na laatste en slechtste aflevering van de serie [KL]Florence ou la vie de Ch[KA4]ateau[KLE]. Twee oudleerlingen van de [KA1]Ecole Nationale d`Administration (Doutey en Pilorge) krijgen met allerlei tegenslagen te maken in een typisch Frans dorpje. Een rommelig scenario, goedkope, afgezaagde grappen en dialogen. Nog erger dan verwacht. De betreffende twee acteurs slaan een slecht figuur, terwijl Girardot, Bideau en Préjean er nog wel iets van bakken. Het houdt niet over. Veels te

Duplex

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Michel Lang. Met o.a. Alain Doutey, Elisa Servier, Yves Jacques, Laure Sabardin en Fernand Guiot.

Uit onwetendheid (een eigenschap die de rest van de film de boventoon blijft voeren) neemt een jonge archeologe een precolombiaans beeld met een hoogte van twee meter veertig mee naar Frankrijk, waar ze met een tv-reporter in de gevangenis terecht komt. Het duo wordt verbannen en zij laat, onbetrouwbaar als ze is, het beeld onderbrengen boven het appartement van de genoemde journalist, die het dan weer tegenkomt omdat het een ton weegt en door zijn plafond zakt! Uiteindelijk leidt hun onbeholpenheid ertoe dat ze de regering destabiliseren en tevens de kijkcijfers van het station waar de journalist voor werkt omhoog jagen. Christian Watton en Annick Lepage schreven het originele en onderhoudende scenario waaraan de slappe regie van een Lange die niet Fritz heet en die alle beschikbare clichés gebruikt heeft alleen maar afbreuk doet. Gelukkig wordt er wel aardig geacteerd.

Juillet en Septembre

1988 | Familiefilm, Film noir

Frankrijk 1988. Familiefilm van Sébastien Japrisot. Met o.a. Laetitia Gabrielli, Daniel Desmars, Anne Parillaud, Eric Damain en Giselle Pascal.

Japrisot, romanschrijver maar vooral een succesvol scenario- en dialoogschrijver heeft van alles en nog wat gedaan op het terrein van de thriller. Twaalf jaar na LES MAL-PARTIS heeft hij nu weer eens zo'n film gemaakt. Een warrige en gecompliceerde geschiedenis langs twee lijnen die op kunstmatige wijze samenkomen in Cap-des-Pins in de gedaante van een jonge vrouw die op zoek is naar haar identiteit en een kermiskoopman, psychopaat en moordenaar, die de aanblik van het geluk van anderen niet kan verdragen. Waarom een zo gemaakt, onnatuurlijk en pijnlijk figuur opgevoerd in deze geschiedenis, terwijl de film zo goed begon? Het loopt natuurlijk slecht af maar de geloofwaardigheid van de personages is halverwege verloren gegaan. Jammer.

Maestro

1986 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1986. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Alain Doutey, Sophie Barjac, Claude Villers, Joëlle Guillaud en Jean Gaven.

Een beroemde dirigent wordt ontvoerd door een groep die naar regionale autonomie streeft, na een concert voor de vrede te hebben gegeven, tegelijk met een al even energieke als onhandige celliste. Ze beleven allerlei avonturen, terwijl de politie en de geheime dienst op een dwaalspoor worden gebracht. Het eindigt allemaal in 2027, wanneer de dirigent de Nobelprijs voor de Vrede krijgt. Na heel wat jaren in de `porno`-hel te hebben verkeerd, komt deze cineast (op het tv-scherm) terug bij zijn eerste liefde: de lichte komedie, vol grappen en bedekte toespelingen. Zijn celliste (Barjac) heet bijvoorbeeld Selavy. Niet steeds even gelijkmatig van kwaliteit, maar leuk.

L'été meurtrier

1983 | Film noir, Thriller

Frankrijk 1983. Film noir van Jean Becker. Met o.a. Isabelle Adjani, Alain Souchon, Maria Machado, Michel Galabru en Suzanne Flon.

In deze broeierige noir-tragedie, geschreven door cultauteur/co-scenarist Sébastien Japrisot (alias Jean-Baptiste Rossi; 1931-2003), is Adjani vrijgeviger met haar fysiek dan ooit. Ze excelleert als de verleidster Eliane, bijgenaamd 'Elle', die met haar Duitse moeder en invalide stiefvader in de lente van 1976 verhuist naar een dorp in de Franse Alpen. Dat met de jonge schone een zeer getroebleerde wraakengel is gearriveerd, vermoedt geen dorpeling. Ook niet de beminnelijke garagehouder-brandweerman Florimond, alias Pin Pon (chansonnier Souchon), op wie 'Elle' duidelijk haar zinnen heeft gezet. Met de compositie van het complexe, provocerende personage oogstte Adjani na Possession haar tweede César.

Madame Claude

1977 | Drama, Erotiek, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Françoise Fabian, Murray Head, Dayle Haddon, Maurice Ronet en Klaus Kinski.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

Les Mal partis

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Jean-Baptiste Rossi. Met o.a. France Dougnac, Olivier Jallageas, Marie Dubois, Jean Gaven en Pascale Roberts.

In 1944 leert een scholier op een jezu[KA3]ietencollege een jonge ziekenhuisnon kennen, die meer geleid wordt door haar plichtsbesef dan door een echte roeping; vergeefs verzet ze zich tegen de ontluikende gevoelens ten aanzien van de jongen. Rossi ( = thrillerschrijver Sébastien Japrisot) maakte dit regiedebuut met de verfilming van een roman die hij als adolescent schreef. De film heeft een naïeve romantiek, die overtuigend wordt gemaakt in het aarzelende spel van de hoofdrollen, maar de vormgeving legt de effecten er veel te dik op. Sober geacteerde bijrollen neutraliseren hun stereotiepen.

Histoire d'O

1975 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1975. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Corinne Clery, Udo Kier, Anthony Steel, Christiane Minazzoli en Jean Gaven.

`O` wordt door een biseksuele minnaar meegenomen naar een kasteel en cadeau gedaan aan zijn vrienden die haar seksueel gebruiken en martelen, zonder dat ze in verzet komt. Ze wordt vervolgens overgedragen aan een oudere aristocraat die haar laat brandmerken en aan de ketting leggen. De meester blijkt echter verliefd op zijn slavin die hem met haar sigaret brandt om gelijkwaardigheid te bereiken. Wat de kwaliteiten van de omstreden literaire mystificatie ook mogen zijn, in de verfilming van de EMMANUELLE-regisseur zijn ze niet terug te vinden. Esthetiek betekent voor hem beelden als illustraties uit een modeblad of (vaker) een herenblad en maakt alle scènes wezenloos. De weinig verkwikkelijke martelingen zijn zo weinig overtuigend uitgevoerd dat ze geen enkel effect hebben. Het aan de film toegevoegde happy-end is het summum van belachelijkheid.

La course du lièvre à travers les champs

1972 | Misdaad

Verenigde Staten/Frankrijk 1972. Misdaad van René Clément. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Robert Ryan, Lea Massari, Aldo Ray en Tisa Farrow.

Een Fransman vlucht voor een wraakactie naar Canada en duikt onder bij groep Amerikaanse gangsters die kraak in wolkenkrabber van Montreal voorbereiden. Nadat hij hun aanvankelijke wantrouwen heeft overwonnen, wordt hij ook bij de onderneming ingeschakeld. Dit standaard misdaadverhaal is een interessante selectie van acteurs die goed bij de personages passen die ze moeten uitbeelden, maar de symbolische en onduidelijke nevenintrige maakt film onnodig lang en pretentieus. In de drastisch ingekorte Amerikaanse versie is die ballast verdwenen, maar helaas ook psychologie van de personages.

Course Du Lievre A Travers Les Champs,

1972 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1972. Experimenteel van René Clément. Met o.a. Nadine Nabokov, Andre Laurence, Daniel Breton, Jean Gaven en Aldo Ray.

De jonge Fransman Tony is met met zijn sportvliegtuig neergestort in een zigeunerkamp, waardoor een paar kinderen om het leven komen. Tony slaat op de vlucht voor de zigeuners, die wraak willen nemen. Hij vindt aansluiting bij een gangsterbende in Canada en krijgt een relatie met een van de vrouwelijke bendeleden

Où est passé Tom?

1971 | Thriller, Avonturenfilm

Frankrijk 1971. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Rufus, Alexandra Stewart, Lucien Arnold, Jean Gaven en Paul Crauchet.

Een vrij degelijke thriller met Rufus als een man die in Genève voor een mensenrechtenorganisatie werkt. Zijn machteloosheid frustreert hem en daartoe aangespoord door een militante vriendin besluit hij daadwerkelijk op te treden en een door de mensenrechtenorganisatie geviseerde dictator neer te schieten... Afgezien van het originele basisidee is dit een conventionele, helaas weinig geloofwaardige thriller met een sterke hoofdrol van Rufus.

Un Aller simple

1970 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië/Spanje 1970. Drama van José Giovanni. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Nicoletta, Ottavia Piccolo, Maurice Garrel en Jean Gaven.

Jonge playboy-inbreker wordt bij overval gewond en komt in gevangenisziekenhuis. Gangsters proberen hem moord in de schoenen te schuiven waaraan zijn vriendin ook medeplichtig zou zijn, die hij altijd buiten het milieu heeft weten te houden. Hij ontsnapt en gaat op zoek naar echte moordenares. Film legt meer accent op psychologie van personage dan op misdaadintrige en weet - mede door niet voor de hand liggende rolbezetting - daarmee zeer te boeien.

Le passager de la pluie

1970 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1970. Thriller van René Clément. Met o.a. Marlène Jobert, Charles Bronson, Gabriele Tinti, Annie Cordy en Jill Ireland.

Een getrouwde vrouw vermoordt uit zelfverdediging een aanrander en laat uit angst voor de reacties van haar omgeving zijn lijk verdwijnen. Vervolgens wordt ze achtervolgd door een geheimzinnige Amerikaan die het geld van de dode wil vinden. Deze suspensefilm laat veel vragen onbeantwoord, maar houdt de angstige spanning vast waarbinnen de kwetsbaarheid van Jobert en de onverzettelijkheid van Bronson goed contrasteren. Beiden werden door deze film sterren in Europa. Het scenario is van Sébastian Japrisot, het camerawerk van Andreas Winding.

Le pacha

1968 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1968. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Jean Gabin, Dany Carrel en Jean Gaven.

De Citroën HY - de bestelbus met de golfplaatcarrosserie - is een icoon van Franse industriële frivoliteit. Over de tegenhanger van Renault, de Goélette, hoor je zelden iets. Niet terecht volgens Goélette-enthousiastelingen, en zij zijn doorgaans dan ook zeer te spreken over Le Pacha een stijlvolle policier waarin Jean Gabin jaagt op de overvaller van een door Goélettes uitgevoerd waardetransport (wel even wegkijken tijdens de scène met de bazooka). Reguliere toeschouwers worden ondertussen royaal bediend met zinderend onbewogen spel van een ensemble topacteurs, opgeluisterd met stemmige muziek van Serge Gainsbourg.

Il gioco delle spie

1966 | Thriller

Italië/Frankrijk 1966. Thriller van Paolo Bianchini. Met o.a. Roger Hanin, Rory Calhoun, Evi Marandi, Raf Baldassare en Jean Gaven.

Drie Russische topspionnen krijgen de opdracht alles te weten te komen over een komende wapenlevering door de Amerikanen aan een olie exporterende moslimstaat. De missie loopt echter op niets uit door een dubbelspion, maar wie is hij?

Piège pour Cendrillon

1965 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1965. Drama van André Cayatte. Met o.a. Dany Carrel, Madeleine Robinson, Jean Gaven, Hubert Noël en René Dary.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

Du rififi chez les femmes

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Alex Joffé. Met o.a. Nadja Tiller, Robert Hossein, Sylvia Montfort, Roger Hanin en Françoise Rosay.

Concurrerende gangsterbendes, waarin vrouwelijke nachtclubexploitanten een dominerende rol spelen, begraven de strijdbijl voor een gezamenlijke bankroof. Onderlinge tegenwerking en bedrog worden uiteindelijk iedereen noodlottig. Een sfeervol gefotografeerde en uitstekend geacteerde variant op Dassins succesfilm - opnieuw gefilmd naar de roman van Auguste le Breton - met een gedetailleerde en geraffineerde inbraak. De gastrol van Constantine is een onnodige en overbodige commerciële garantie.

Méfiez-vous fillettes

1957 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Antonella Lualdi, Robert Hossein, Michèle Cordoue, Jean Gaven en André Luguet.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

Les Sorcières de Salem

1957 | Drama, Historische film

Duitsland/Frankrijk 1957. Drama van Raymond Rouleau. Met o.a. Simone Signoret, Yves Montand, Raymond Rouleau, Mylène Demongeot en Jean Debucourt.

In puriteins New-England betrapt een boerin het hulpje met de boer en ontslaat haar. Uit wraak zegt het meisje slachtoffer van de duivel te zijn en beschuldigt zij de echtgenote van haar minnaar -die omdat ze zwanger blijkt, wordt vrijgepleit - waarna collectieve hysterie en fanatisme zich tegen de man keren. Arthur Miller gebruikte voor stuk The Crucible historische gegevens uit Salem als parabel voor de communistenjacht in jaren vijftig. Rouleau, Signoret, Montand en vertaler-scenariobewerker Sartel waren ook verantwoordelijk voor de Franse toneelvoorstelling. Een verrassing in de sterke rolbezetting is Demongeot als aanstichtster van alle kwaad.

Si tous les gars du monde

1956 | Drama

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Gaven, Hélène Perdrière, Gilbert Gil, Oskar Werner en André Valmy.

Op een vissersboot ver van de Noorse kust is een epidemie uitgebroken en ook de radio-installatie is defect. Een S.O.S. via een amateurzender bereikt Noord-Afrika en dankzij radioamateurs in Berlijn en Parijs kan de boot worden opgespoord en de ziekte met een zeldzaam serum bestreden. Dit pleidooi voor internationale solidariteit kreeg een boeiende verpakking hoewel de overmaat van tegenslag en complicaties niet al te waarschijnlijk is. De regie is voorbeeldig sober, hoewel H.G. Clouzot - die het scenario schreef - de film zelf spannender zou hebben gemaakt. Trintignant maakt zijn debuut.

La Loi des rues

1956 | Drama

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Silvana Pampanini, Jean-Louis Trintignant, Jean Gaven en Roland Lesaffre.

Een brave barkeeper helpt een jonge gangster om op het rechte pad terug te keren en verliest daarbij aan hem een meisje dat ook aan de zelfkant dreigt te belanden. Samen zullen ze proberen het vol te houden in een respectabel bestaan. In dit onderwerelddrama is het gebruikelijke fatalisme vervangen door een optimistisch einde; het blijft niettemin clichématig. Een aardige, vroege rol van Trintignant als een zich reclasserende misdadiger.

Sophie et le crime

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Marina Vlady, Peter van Eyck, Jean Gaven, Dora Doll en Pierre Dux.

Een ondernemend journaliste spant zich in om de onschuld te bewijzen van de misdadiger op wie ze verliefd is geworden. De aantrekkelijke rolbezetting en het aardige scenario van Marcel Achard gaan onder leiding van de debuterende regisseur de mist in. De suspense berust op doorzichtige effecten en de ironie gaat verloren in een uitermate zwakke spelregie.

La Madone des sleepings

1955 | Thriller

Frankrijk 1955. Thriller van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Giselle Pascal, Erich von Stroheim, Jean Gaven en Philippe Mareuil.

Op het terrein van een aantrekkelijke grootgrondbezitster is uranium gevonden. Er duiken geheimzinnige personages op die afwisselend belagers en redders in de nood blijken te zijn. Een van hen ontpopt zich als een geheim agent die alles tot klaarheid brengt. De lamlendige regie maakt de, misplaatst gemoderniseerde, spionageroman van Maurice Dekobra nauwelijks te volgen en bovendien langdradig. Er valt enig genoegen te beleven aan de laatste rol van Stroheim.

Obsession

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Raf Vallone, Jean Gaven, Marthe Mercadier en Albert Duvaleix.

Een trapezewerkster is getrouwd met haar partner die haar een vroegere moord heeft opgebiecht. Na een ongeval wekt zijn plaatsvervanger zijn jaloezie en wordt vermoord gevonden. De verdenking gaat uit naar de dompteur die ter dood wordt veroordeeld. De vrouw geeft haar echtgenoot bij de politie aan. Dit dramatische liefdesverhaal moet de interesse ontlenen aan de situering in een circus, wat echter averechts werkt door de duidelijkheid waarmee de sterren aan de trapeze zijn gedubbeld. Vallone geeft zijn rol verontrustende accenten en houdt daarmee de spanning ietwat vast. Roland Laudenbach, Antoine Blandin en de regisseur bewerkten de novelle Silent as the Grave van William Irish tot scenario.

Le boulanger de Valorgue

1952 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1952. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Pierrette Bruno, François Linel, Leda Gloria en Madeleine Sylvain.

De dochter (Bruno) van een Italiaanse kruidenierster zegt dat haar baby van de bakkerszoon is. Bakker Fernandel weigert de bezoedeling van zijn zoon die in militaire dienst is, te geloven en levert geen brood meer aan iedereen in het dorp die op hand van kruidenierster Gloria is. Deze provençaalse platte- landskomedie geeft Fernandel alle kansen, terwijl de schildering volgens het scenario van Yves Favier en Pierre Lozach van het dorpsleven en de landschapsfotografie van cameraman Charles Suin de charme van de film verhogen.

Le crime du Bouïf

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van André Cerf. Met o.a. Champi, Pierre Jourdan, Fernand Fabre, Jean Gaven en Frédérique Nadar.

Bewerking van een misdaadkomedie van de schrijvers Mouézy- Eon en La Fouchardière. De vierde en laatste film van Cerf en evenals de andere drie de moeite waard vanwege de rolbezetting, met name in de bijrollen.

Demain, nous divorçons

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Louis Cuny. Met o.a. Sophie Desmarets, Jean Desailly, Jean Gaven, Armand Bernard en Denise Grey.

Van een temperamentvol jong echtpaar dreigen de partners elkaar bij ieder conflict met scheiding, om zich vervolgens met des te meer vuur te kunnen verzoenen - tot het een keer ernst lijkt te worden. Vlak voor de scheiding ontmoeten de echtelieden elkaar bij toeval met nieuwe partners in Deauville. Deze met slapstick-elementen versierde komedie werkt ondanks zijn simpelheid aanstekelijk door de animo van de acteurs. Magali Noël debuteert als de prille verleidster die het op de echtgenoot heeft voorzien.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Tombé du ciel

1946 | Komedie, Musical

Frankrijk 1946. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Claude Dauphin, Jacqueline Gauthier, Giselle Pascal, Félix Oudart en Renaud Mary.

Een vage komedie met liedjes rond een sjofel provincie- orkest. Een al even sjofele film met een dosis sentiment, zoetsappig genoeg om het toenmalige publiek aan te spreken.

Six heures à perdre

1946 | Film noir

Frankrijk 1946. Film noir van Alex Joffé. Met o.a. Dany Robin, Denise Grey, Jacqueline Pierreux, Paulette Dubost en Luce Fabiole.

Omdat hij zes uur de tijd heeft, wachtend op de aansluiting tussen twee treinen, gaat een reiziger wandelen in een klein stadje. Hij wordt voor een 'Excellentie' gehouden die de rol van Kerstman speelt voordat hij bij vergissing wordt neergeschoten. Dit vreemde onderwerp komt van de scenarioschrijver Alex Joffé; dit was zijn, bizarre, eerste film, ongelijkmatig, met soms sombere zwarte humor en soms grof. Met een goede fotografie van Pierre Montazal met in kleine rolletjes twee debutanten die beroemd zouden worden: Richard en De Funès.

Fils de France

1945 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Pierre Blondy. Met o.a. Odette Barancey, Ginette Baudin, Jimmy Gaillard, Jean Marcanton en Jacques Famery.

Film die thuishoort bij de bastaardcategorie vlees noch vis van de gedramatiseerde documentaire. De rol van de montage (van Raymond Louveau) is dan ook essentieel. Hij vermengt fictieve sc[KA2]enes met wat de (vanzelfsprekend sympathieke...) bemanning van een Franse gevechtswagen beleeft met documentaire-opnamen (beleg van Straatsburg, overtocht over de Rijn, inval en intocht in Duitsland), dat verreweg het interessantst zijn. Bijzonderheid: de acteur Blain in wat wellicht zijn eerste verschijning op het witte doek is. Voor het overige zijn het merendeel van de acteurs en de regisseur volslagen onbekende soldaten!

Les Cadets de l'Océan

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Blanchette Brunoy, Isabelle Baud, Jean Pâqui, Marcel Mouloudji en Jean Claudio.

Het leven aan boord en op de wal van de kadetten van het opleidingsschip Océan in Toulon. Met romantische verwikkelingen, vriendschap, plagerijen enz. Zonder de gebruikelijke platheid van dit genre films is het een aardig werk zonder pretenties. Niet de beste film van Dréville, hoewel hij een cineast is om opnieuw te ontdekken. Deze film was destijds verboden in het bezette deel van Frankrijk en heeft ook nog wat moeilijkheden met de censuur gehad ná de bevrijding.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Gaven op televisie komt.

Reageer