Óscar Dancigers: productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Viva Maria!

1965 | Avonturenfilm, Komedie, Western

Frankrijk​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, George Hamilton, Claudio Brook en Gregor von Rezzori.

Een fonkelende avonturenkomedie met het meest sexy sterduo van de jaren '60, Bardot en Moreau als de twee Maria's die zich sterk maken voor de revolutie in een fictief Midden-Amerikaans land. Maria II (Bardot), dochter van een Ierse revolutionair, voegt zich na de dood van haar vader bij een rondtrekkend circus, waar ze met Maria I (Moreau) een succesvolle vaudeville-act opvoert en per ongeluk de striptease ontdekt. Minpuntje van Viva Maria! is dat de mannelijke tegenspelers geen partij vormen voor Bardot en Moreau. Houten klaas Hamilton als vurige rebel en object van Moreau's liefde is een regelrechte ramp. Scenario van Malle en Jean-Claude Carrière.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Las aventuras de Robinson Crusoe

1954 | Experimenteel, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Mexico 1954. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Felipe De Alba, Jaime Fernandez, Dan O'Herlihy en Chel López.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Él

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Arturo De Córdova, Delia Garcés, Aurora Walker, Luis Beristain en José Pidal.

Monumentaal werk van Luis Buñuel, waarin een vrome en toegewijde echtgenoot uit de hogere kringen (De ­Córdova in de beste rol uit zijn carrière) alle grip op de realiteit verliest tijdens een door extreme jaloezie aangewakkerde psychose. De film toont een ‘waarachtig portret van een paranoïde persoonlijkheidsstoornis,’ volgens de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. De beroemde psychiater, die alleen in Sigmund Freud zijn meerdere erkende, draaide Buñuels meesterstuk zelfs voor zijn studenten als lesmateriaal. Veel meer erkenning kreeg Buñuel aanvankelijk niet, maar inmiddels wordt Él ­terecht gezien als een hoogtepunt in zijn oeuvre.

La hija del engaño

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Nacho Contla, Alicia Caro, Lily Aclemar en Fernando Soler.

Monumentaal werk van Luis Buñuel, waarin een vrome en toegewijde echtgenoot uit de hogere kringen (De ­Córdova in de beste rol uit zijn carrière) alle grip op de realiteit verliest tijdens een door extreme jaloezie aangewakkerde psychose. De film toont een ‘waarachtig portret van een paranoïde persoonlijkheidsstoornis,’ volgens de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. De beroemde psychiater, die alleen in Sigmund Freud zijn meerdere erkende, draaide Buñuels meesterstuk zelfs voor zijn studenten als lesmateriaal. Veel meer erkenning kreeg Buñuel aanvankelijk niet, maar inmiddels wordt Él ­terecht gezien als een hoogtepunt in zijn oeuvre.

Los olvidados

1950 | Drama, Experimenteel

Mexico 1950. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Alfonso Mejía, Alfonso Mejia, Alfonso Meija, Roberto Cobo en Estela Inda.

Pedro en Jaibo leven in een achterbuurt van Mexico City en maken deel uit van een bende. Ze proberen onder meer een blinde straatmuzikant te beroven. Pedro; die gefascineerd wordt door Jaibo maar tevens bang voor hem is; is er getuige van dat Jaibo een moord pleegt. Later verraadt Pedro Jaibo; die zijn vriend vervolgens te pakken neemt. Intussen maakt de politie jacht op Jaibo. Klassieker van Bunuel; die herinnert aan het Italiaanse neo-realisme