André Cerf: regie en cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Le crime du Bouïf

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van André Cerf. Met o.a. Champi, Pierre Jourdan, Fernand Fabre, Jean Gaven en Frédérique Nadar.

Bewerking van een misdaadkomedie van de schrijvers Mouézy- Eon en La Fouchardière. De vierde en laatste film van Cerf en evenals de andere drie de moeite waard vanwege de rolbezetting, met name in de bijrollen.

Le mariage de mademoiselle Beulemans

1950 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1950. Komedie van André Cerf. Met o.a. Saturnin Fabre, Pierre Larquey, Christian Alers, Francine Vendel en Elise Bernard.

Een eenvoudige en luchtige bewerking van het stuk van Franz Fonson en Fernand Wicheler, dat op zijn beurt gebaseerd was op een roman van L[KA1]eopold Courouble. Het is niet meer dan, weliswaar gewetensvol, verfilmd theater. Hoewel de acteurs hun best hebben gedaan, konden ze het belegen stuk (dat destijds veel succes had) niet opkrikken.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

Nana

1925 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1925. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Catherine Hessling, Werner Krauss, Jean Angelo, Raymond Guérin-Catelain en Waleska Gert.

Een courtisane tijdens het Tweede Keizerrijk ru[KA3]ineert al haar minnaars, tot ze door een van haar slachtoffers gewurgd wordt. Deze zwijgende film overtreft alle latere versies van de roman van Zola door een schilderachtig steeds verrassende vorm, een intelligent scenario van regisseur Renoir en Pierre Lestringuez, en vooral de schoonheid en het onvoorspelbaar raffinement van Hessling (Renoirs toenmalige echtgenote). Het camerawerk is van Jean Bachelet, Edmund Corwin en Paul Holsky. In 2002 gerestaureerd door Cin[KA1]eteca Comunale en L`Immagine Ritrovata (Bologna) voor Studio Canal Image met medewerking van ARTE, France en begeleidt door muziek van Marc-Oliver Dupin.