Carl Laemmle Jr.: productie.
Er zijn 8 films gevonden.

The Bride of Frankenstein

1935 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1935. Sciencefiction van James Whale. Met o.a. E. E. Clive, Ernest Thesiger, Colin Clive, Gavin Gordon en Elsa Lanchester.

Mary Shelley's griezelverhaal 'Frankenstein; or the Modern Prometheus' - over een uit delen van lijken samengesteld wezen dat door elektrische stroom tot leven wordt gewekt - is al talloze malen verfilmd. Voor het eerst in 1910 door Thomas Edison, en vrij recent nog door de Britse regisseur Kenneth Branagh. In 1931 maakte James Whale de film Frankenstein, met Boris Karloff als het droevige, zwijgende Monster. Whale's bewerking is de beroemdste en volgens kenners ook de beste, al zijn sommigen van mening dat The bride of Frankenstein de eerste film nog overtreft. Natuurlijk werd Boris Karloff weer ingehuurd voor de Frankenstein-rol.

The Black Cat

1934 | Horror

Verenigde Staten 1934. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, David Manners, Jacqueline Wells (Julie Bishop) en Lucille Lund.

Een gepolijste griezelfilm met bizarre decors verliest veel van zijn kracht op tv, hoewel de confrontatie van de architect en duivelaanbidder Karloff met dokter Lugosi nog steeds fascinerend is. Dit is de eerste film waarin ze samen spelen. Het scenario is van Peter Ruric en Edgar G. Ulmer naar de gelijknamige vertelling van Edgar Allan Poe, camerawerk van John Mescall. Ook bekend als HOUSE OF DOOM en THE VANISHING BODY.

The Invisible Man

1933 | Horror, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1933. Horror van James Whale. Met o.a. Claude Rains, Gloria Stuart, Una O'Connor, William Harrigan en E.E. Clive.

Een wetenschapper ontdekt dat een bepaalde drug hem onzichtbaar maakt, maar er zijn ook bijwerkingen die hun weerslag hebben op zijn geestelijke vermogens: hij krijgt aanvallen van grootheidswaanzin en gekte, waardoor hij een spoor van vernietiging, moord en doodslag trekt in een kleine Engelse plattelandsgemeenschap. Een thrillerachtige SF-film met - voor zijn tijd - optimaal effect naar het klassieke verhaal van H.G. Wells. Rains' eerste hoofdrol. John Carradine is even in beeld aan de telefoon.

The Old Dark House

1932 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1932. Horror van James Whale. Met o.a. Boris Karloff, Melvyn Douglas, Charles Laughton, Gloria Stuart en Lilian Bond.

Dit voortreffelijke (ironische) melodrama brengt gestrande reizigers samen in de mysterieuze huishouding van de familie Femm, waar de brute butler Karloff (in een rol die komedie en horror combineert) slechts een van de vele eigenaardige personages is. Een echt juweeltje, naar J.B. Priestley's roman Benighted.

The Mummy

1932 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1932. Horror van Karl Freund. Met o.a. Boris Karloff, Zita Johann, David Manners, Bramwell Fletcher en Noble Johnson.

Een klassieke film op horrorgebied. Een Egyptische mummie, na duizenden jaren opnieuw tot leven gebracht, gelooft dat Zita Johann de reïncarnatie is van zijn toenmalige levensgezellin. Door de opmerkelijke make-up en de sfeer bewerkstelligt de film nog steeds heel wat meer kippevel dan de talrijke vervolgen. Het scenario is van John Balderston. Het camerawerk is van Charles Stumar.

Frankenstein

1931 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1931. Sciencefiction van James Whale. Met o.a. Colin Clive, Mae Clarke, Boris Karloff, John Boles en Edward Van Sloan.

De tot nu toe definitieve monsterfilm over een krankzinnige geleerde, Clive, die een wezen in elkaar flanst (Karloff) en daarbij per ongeluk het brein van een misdadiger gebruikt. Een indrukwekkende productie (met name het legendarische Frankenstein-masker van Jack Pierce), hoewel het plot naar het verhaal van Mary Shelley aan alle kanten kraakt. De geschiedenis ingegaan als het schoolvoorbeeld voor dramaturgie, enscenering en sfeer in de horrorfilm. Nogaltijd indrukwekkend, al schreeuwt de film om een eigen muzikale begeleiding. Karloff vestigde hiermee zijn definitieve reputatie als legendarische (griezelfilm)ster. De Amerikaanse versie was indertijd gecensureerd en pas in 1987 kwam er een ongekuisde, gerestaureerde versie, die kracht van de film - met name door een verdrinkingsscène met een meisje - zeer verhoogt. Het scenario is van Garret Ford en Francis Edwards Faragoh. Het vervolg: BRIDE OF FRANKENSTEIN.

All Quiet on the Western Front

1930 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1930. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Lew Ayres, Louis Wolheim, Russell Gleason, Beryl Mercer en Ben Alexander.

Een schitterende verfilming van de pacifistische roman van Erich Maria Remarque over WO I. Prachtig gespeeld en geregisseerd met talrijke gedenkwaardige scènes en een onvergetelijk slot. Script van Milestone, Maxwell Anderson, Del Andrews en George Abbott. Oscars voor Beste film en regie. Lange tijd was alleen een versie van 105 minuten beschikbaar, maar in de jaren 1980- 1990 werd de film bijna volledig gerestaureerd, en verscheen een versie die bijna een half uur langer duurt. Camerawerk van Arthur Edeson.

Phantom of the Opera

1925 | Romantiek, Horror, Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1925. Romantiek van Rupert Julian en Edward Sedgwick. Met o.a. Lon Chaney, Mary Philbin, Norman Kerry, Snitz Edwards en Gibson Gowland.

Eerste en nog steeds meest aangrijpende verfilming van de klassieker van Gaston Leroux, met een geniale Lon Chaney in de titelrol. Dankzij hem werd het meer een somber melodrama over een afgewezen liefde dan een gruwelijk sprookje. Chaney, ontsnapt van Duivelseiland, leeft in de catacomben onder de Parijse Opera. Wanneer hij de jonge Philbin hoort zingen, raakt hij betoverd door haar eerlijke en zuivere stem. Hij ontvoert haar, maar wekt alleen maar haar afkeer vanwege zijn uiterlijk. Haar verloofde Kerry en politieman Carewe zullen haar redden. Het scenario van Elliot J. Clawson is redelijk trouw aan de roman, met weglating van alle neventhema's. De film werd in 1930 opnieuw onder handen genomen door Edward Sedgwick, die het gemaskerd bal, oorspronkelijk gefilmd in tweekleuren Technicolor, herstelde zoals Julian het bedoeld had. Hij liet tevens een soundtrack samenstellen met muziek van Gabriel Thibaudeau en enkele gezongen stukken. Voor het prachtige camerawerk tekende Charles Van Anger. Verschillende keren opnieuw verfilmd.