Egisto Macchi

Componist

Egisto Macchi is componist.
Er zijn 24 films gevonden.

Reise ohne Wiederkehr

1991 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Alexandra von Grote. Met o.a. Gabriele Osburg, Marc McGrann, Ulrich Matschoss en Hans P. Hallwachs.

De film gaat over het lot van gehandicapte kinderen in Nazi- duitsland. De kinderarts Louise merkt tot haar ontzetting dat kinderen uit haar tehuis misbruikt worden voor medische experimenten of eenvoudig naar een vernietigingskamp gestuurd worden. Haar pogingen deze misdaden te voorkomen moet ze met de dood bekopen.

The Rose Garden

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland/Verenigde Staten/Oostenrijk 1989. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Liv Ullmann, Maximilian Schell, Peter Fonda, Jan Niklas en Katarina Lena Müller.

Ullmann en Schell zijn resp. advocate en beklaagde in rechtbankdrama dat zijn wortels heeft in de Holocaust. Schrijnend beeld van de naweeën van de naziwreedheden en van de bescherming die Duitse oorlogsmisdadigers nog steeds genieten in bepaalde kringen. Niet zo overtuigend als DE AANSLAG omdat de kunstgreepjes om de boodschap toch wat te laten doordringen er geregeld wat te dik opliggen. Een schoonheidsfoutje in een voor de rest humaan waardevolle en boeiende film. Goed spel van Ullman en Schell, hoewel hij nauwelijks herkenbaar is. De op video uitgebrachte versie is bijna 31m ingekort.

Layla

1989 | Drama

Tunesië/Frankrijk 1989. Drama van Taieb Louhichi. Met o.a. Safy Boutella, Anca Nicola, Tarik Akan, Fatma Ben Saidane en Mouna Noureddine.

Een buitenissige, dromerige prent over een dichter uit de twaalfde eeuw, die in een liefdeslied het lichaam beschrijft van de vrouw die hij bemint (Layla). Uiteraard weigert haar vader na zo'n schandelijke onthulling en openbare vernedering iedere vorm van onderhandeling over een huwelijk van zijn dochter met de verliefde poëet. Layla wordt door haar vaders houding te gronde gericht, terwijl de dichter in het uitgestrekte woestijngebied steeds een grotere roem verwerft. Naar analogie van DHIL AL ARDH uit 1982. Gebaseerd op de gelijknamige roman van André Miquel. Camerawerk van Ramon Suarez. Meervoudig bekroond.

La Donna Spezzatta

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Marco Leto. Met o.a. Lea Massari, Erland Josephson, Jean-Luc Bideau, Marisa Mantovani en Consuelo Ferrara.

Een film naar een kort verhaal van Simone de Beauvoir, waarin een vrouw na 25 jaar huwelijk ontdekt dat haar man haar bedrogen heeft. Dit melodrama, goed voor vijf zakdoeken, is een oefening in: hoe maak ik een kort verhaal lang. Goede hoofdrol van Massari, waar de rest van de bezetting niet aan kan tippen.

Le due croci

1987 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Italië 1987. Oorlogsfilm van Silvio Maestranzi en Silvio Maestranzi. Met o.a. Heinz Bennent, Pamela Villoresi, Jacques Breuer, William Berger en Vernon Dobtcheff.

Dit behoorlijk geproduceerde drama heeft een prima rolverdeling en is naar een waar gebeurd tragisch voorval in WO II. De handeling vindt plaats in Nederland in 1942 toen het land door de Duitsers was bezet. Bennet speelt een priester, Titus Brandsma genaamd, die zich aansluit bij het verzet. In zijn groep zitten enkele (universiteits)studenten en een van hen verraadt de groep. De zaak wordt behandeld door een SS-officier die de anti- Duitse houding van Brandsma probeert te veranderen door hem te intimideren en te vernederen. Gesitueerd in het beruchte kamp Amersfoort. Eén kanttekening valt te maken: deze film is een weergave door buitenstaanders die in dat tijdperk bondgenoten waren van de bezetter... Camerawerk van Luigi Verga.

Diary of a Mad Old Man

1987 | Drama

België/Nederland/Frankrijk 1987. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Ralph Michael, Beatie Edney, Suzanne Flon, Dora van der Groen en Derek de Lint.

Vrije bewerking van de gelijknamige roman van Tanizaki; de maakster voegt bepaalde gebeurtenissen toe en laat andere weg. Naar de geest echter een trouwe bewerking, want we vinden hier wel degelijk het fluwelen en geheime wereldje van deze Japanse romanschrijver terug, meester in het weglaten en de suggestie. In feite hoefde de regisseuse - van wie dit na het vreemde MENUET de tweede speelfilm is - slechts het boek in de vorm van projectietekeningen uit te werken. Een zeer opwindende film die een lange overpeinzing bij het verlangen en de dood in de persoon van een oude man is. Lijkt op het thema in PROVIDENCE van Alain Resnais. Ook bekend als JOURNAL D'UN VIEUX FOU.

Salomé

1986 | Muziek

Frankrijk 1986. Muziek van Claude D'Anna. Met o.a. Jo Champa, Tomas Milian, Pamela Salem, Tim Woodmard en Fabrizio Bentivoglio.

Bewerking van het bijbelse verhaal van Salomé dat voor velen een bron van inspiratie is geweest. D'Anna bekijkt het echter in de stijl van Oscar Wilde: de vrouw is gedoemd verlangen en dood te verwekken. Een duistere, verwarrende film die de kijker niet los laat, maar die helaas doorspekt is met een ratjetoe van symbolen die de regisseur heeft gebruikt: Romeinen, ridders, SS-officieren, Russische agenten, het zijn er veel te veel. Niettemin enkele verbazingwekkende opnames.

Le Mal d'aimer

1986 | Drama, Horror

Frankrijk/Italië 1986. Drama van Giorgio Treves. Met o.a. Carole Bouquet, Robin Renucci, Isabelle Pasco, Erland Josephson en Piera Degli Esposti.

In het Frankrijk van Lodewijk de XIIe ten tijde van het aanbreken van de Renaissance richten nieuwe ziekten vernielingen aan, de keerzijde van de medaille. In Parijs wordt een puber tot opsluiting in een leprozenhuis veroordeeld, waar de levensomstandigheden nauwelijks menselijk zijn. Ondanks alles slagen sommigen er echter in er de liefde te vinden. Een interessante parabel die ons net zo erg aan AIDS als aan de vernietigingskampen van de nazi's doet denken. Treves - die opvalt door zijn scenario's en hier zijn eerste lange speelfilm aflevert - heeft zijn onderwerp noch weten te bekorten noch uit te diepen. Wat rest is niet minder dan een waardige gedeeltelijke mislukking - dan wel een gedeeltelijk succes.

Novembermond

1985 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk/Duitsland 1985. Drama van Alexandra von Grote. Met o.a. Gabriele Osburg, Christiane Millet, Danièle Delorme, Stephane Garcin en Bruno Pradal.

De film vertelt het verhaal van het jonge joodse meisje November. Wanneer de onderdrukking door de nazi's in Duitsland begint, emigreert ze naar Frankrijk, maar in de bezettingstijd wordt ze ook daar vervolgd. Met hulp van haar vriendin Ferial kan ze tot het eind van de oorlog onderduiken, maar dan wordt Ferial toch nog het slachtoffer van het fanatisme van de Duitsers.

Partenaires

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Nicole Garcia, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru, Michel Duchaussoy en Elisa Servier.

In een theaterloge bevindt zich een acteursechtpaar dat in hetzelfde goedkope toneelstuk speelt. Zij komen tot een confrontatie, kwellen elkaar met scherpe tong en vinden elkaar weer terug. De verstikkende sfeer doet meteen aan Bergman denken. Het prachtige decor wordt stapsgewijs onthuld door de camera. Claude d'Anna heeft zich wat betreft het onderwerp op glad ijs begeven, en het blijkt een goede stijloefening te zijn. Het scenario is echter ongeloofwaardig. Vrij boeiend.

Une pierre dans la bouche

1983 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1983. Misdaad van Jean-Louis Leconte. Met o.a. Harvey Keitel, Michel Robin, Catherine Frot, Richard Anconina en Hugues Quester.

Voortvluchtige gangster Tony (Keitel) schuilt in een ogenschijnlijk verlaten kasteelachtig landhuis aan de Franse kust. Niettemin heeft het een bewoner: de oudere, blinde acteur Victor (Robin). De voorzichtig groeiende vriendschap tussen de twee wordt verstoord wanneer Victors neef Marc (Anconina) met begeleidster Jacqueline (Frot) op bezoek komt. Vergeetputfilm op Keitels curriculum wordt nauwelijks gehinderd door een plot en leeft van het krachtige acteursensemble. Dat krijgt bovendien zwijgende steun van de door Henri Alekan gefotografeerde, onwerkelijke locatie. Vroege nevenrol van Frot voorspelt haar latere bloei als wendbaar karakterspeelster met draagkracht.

Le cercle des passions

1983 | Drama

Frankrijk/Italië/Spanje 1983. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Giuliano Gemma, Max von Sydow, Françoise Fabian, Marcel Bozzuffi en Assumpta Serna.

Een uit Amerika naar Sicili[KA3]e teruggekeerde emigrant komt in contact met een aristocratische gedeputeerde, die een incestueuze relatie heeft met zijn dochter. Zijn invloed moet hij steeds meer prijsgeven aan de mafia en aan het communistisch bewustzijn van de landarbeiders. De regisseur doet een ambitieuze poging tot een politiek melodrama in Italiaanse stijl, maar weet van zijn sterke internationale rolbezetting geen overtuigende Sicilianen te maken (met uitzondering van Fabian als een flamboyante zangeres in flash-backs).

Mora

1982 | Film noir, Mysterie, Experimenteel

Frankrijk 1982. Film noir van Léon Desclozeaux. Met o.a. Philippe Léotard, Ariel Besse, Patrick Bouchitey, Stefania Casini en Pamela Prati.

De mysterieuze en absurde avonturen van de fotograaf Mora in een Latijnsamerikaanse stad, met op de achtergrond politieke komplotten. Zowel hij als zijn drie handlangers laten het leven. Het onderwerp doet er weinig toe in vergelijking met een verwarrende regie bestaande uit onverklaarbare elementen en zonder conclusie, waarin een aantal verwijzingen en toespelingen naar films van Antonioni en Robbe-Grillet aan het licht komen zonder de Amerikaanse film noir uit de jaren veertig en vijftig te vergeten. Interessant, maar deze film blijkt te ambitieus omdat hij beheerst en gedomineerd wordt door een aarzelende en rommelige mise-en-scène.

Menuet

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Carla Hardy, Hubert Fermin, Theu Boermans, Jenny Tanghe en Mariska Navaro.

Een opvallend indrukwekkend drama, het debuut van Fons Rademakers` echtgenote (die als Lili Veenman assistent was van Fellini bij LA DOLCE VITA) met gaaf acteerwerk. Een fabrieksarbeider verzamelt gruwelijke krantenberichtjes. Zijn vrouw wil wel wat m[KA1]e[KA1]er en laat zich pakken door een onstuimige zwager. Een dertienjarig dienstmeisje (een leuke rol van Akkemay) bezorgt de bedrogen echtgenoot wat troost. Een scenario van Lili en Hugo Claus naar het boek van Louis Paul Boon.

Dhil al Ardh

1982 | Drama, Documentaire

Tunesië/Frankrijk 1982. Drama van Taïeb Louhichi. Met o.a. Helène Catzaras, Despina Tomazani, Abdellatif Hamrouni, Abdelkader Mokdad en Mouna Nourreddine.

Een debuut, en een meesterlijke zet. Het lijkt fictie, maar is helaas documentaire. De regisseur laat ons zonder discussie en demonstratieve zwaarheid in een subtiel visuele taal (zonder esthetiek) zien dat het nomadendom ten dode is opgeschreven, hoe emigratie niet de oplossing is en hoe de hedendaagse evolutie de ondergang van de traditionele economie veroorzaakt. Een verlichte, gevoelige en droevige vaststelling die een universele draagkracht heeft. Geografisch niet precies gesitueerd; het gaat over de gehele Derde Wereld.

Charlotte

1981 | Drama, Oorlogsfilm, Biografie

Nederland/Duitsland 1981. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Birgitt Doll, Derek Jacobi, Elisabeth Trissenaar, Max Croiset en Brigitte Horney.

Het scenario van Judith Herzberg en Weisz heeft enkele zwakke plekken, maar voor het overige is dit een film met klassieke allures. De internationale bezetting doet het voortreffelijk, met name Doll als Charlotte Salomon die in 1939 uit Berlijn vlucht, maar vier jaar later in Auschwitz omkomt. Nauw aansluitend op de sfeer van de gouaches en tekeningen die de echte Salomon omstreeks 1940 in Frankrijk maakte, is deze film een verdieping van de persoonlijke stijl van Weisz.

I Vecchi e i giovani

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Marco Leto. Met o.a. Stephanie Beacham, Alain Cuny, Solveig d'Assunta, Bekim Fehmiu en Gabriele Ferzetti.

De verkiezingscampagne op Sicilië 1893 vergroot de geschillen tussen de heersende klasse en de arbeiders en tussen kerkelijke autoriteiten en overheidsmachtdragers. Het komt tot een bloedige repressie van de eerste socialistische bewegingen. Deze maatschappelijke achtergrond werkt sterk door in de generatiekloof en ideële conflicten in een familie van rijke aristocraten. De sociaal-historische roman van Pirandello kreeg een bijna geheel op dialogen steunende scenariobewerking, waarin alle standpunten bedachtzaam worden verwoord, maar niet tot leven komen. Veel lange wandelingen in stijlvolle interieurs, waardoor het opstandige buitengebeuren in dubbel opzicht als een verademing werkt en vooral ook een esthetisch prentenboek blijft.

Padre Padrone

1977 | Drama, Experimenteel

Italië 1977. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Saverio Marconi, Omero Antonutti, Marcella Michelangeli, Fabrizio Forte en Marino Cenna.

Verfilming van de in 1974 verschenen autobiografie van Gavino Ledda, over een jongen die zijn jeugd geïsoleerd doorbrengt als schaapsherder maar uiteindelijk zijn tirannieke vader weet te ontvluchten om naar de universiteit te gaan. Het verhaal wordt aangrijpend in beeld gebracht door de gebroeders Taviani, die net als in La notte di San Lorenzo en Kaos jeugdherinneringen en de geschiedenis van Italië vervlechten. In Cannes bekroond met de Gouden Palm en de prijs van de internationale filmkritiek.

Antonio Gramsci - i giorni del carcere

1977 | Biografie

Italië 1977. Biografie van Lino del Fra. Met o.a. Riccardo Cucciola, Mimsy Farmer, Lea Massari, Paolo Bonacelli en Pier Paolo Capponi.

Een Italiaanse communist breekt in de jaren twintig al met de Russische partijlijn om tot een autonoom Euro-communisme te komen, maar hij wordt door de staat tot twintig jaar gevangenis veroordeeld. Daar stelt hij zijn staatsgevaarlijke ideeën op papier; die mogen voor zijn dood toch niet gepubliceerd worden. De in latere jaren herontdekte theoreticus is onderwerp van een didactische, statische filmbiografie die zich overwegend in de cel afspeelt, met flash-backs naar zijn jaren in Rusland. Interessante stof, maar een dorre aanpak maakt de personages meer tot spreekbuizen voor ideeën dan tot bestaanbare mensen.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt begin WO II - voor een veel te lage prijs - kunstwerken aan van joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

Il Delitto Matteotti

1973 | Drama

Italië 1973. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Franco Nero, Mario Adorf, Ricardo Cucciola, Damiano Damiani en Renzo Montagnani.

Een socialistische partijsecretaris stelt in 1924 corruptie en intimidatie van fascisten bij een verkiezingscampagne aan de kaak en wordt daarna ontvoerd en vermoord. De vriendschap tussen Mussolini en de Italiaanse koning schort het vonnis op, ondanks onweerlegbare bewijzen tijdens het proces. Er komen nieuwe verkiezingen waarbij de fascisten door dezelfde praktijken definitief aan de macht komen. Interessante, maar gortdroge historische reconstructie zonder diepergaande analyse. Bravoure- rol van Adorf als Il Duce.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

I Fatti di Bronte

1971 | Drama, Historische film

YU/Italië 1971. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Ivo Garrani, Mariano Rigilio, Giuliano Petrelli, Fillippo Scalzo en Mico Cundari.

In 1860 komen Siciliaanse boeren in verzet en eisen hun onteigende land terug, waarbij extremisten hun kans grijpen en de tegenstanders Britse hulp inroepen. Na een bloedig ontspoorde opstand komen Noordelijke troepen in naam van Garibaldi de orde herstellen, maar door misverstanden en omdat ze het dialect niet spreken worden uitgerekend de gematigde leiders ter dood veroordeeld. Dit vergeten stuk historie kreeg intelligente scenariobewerking, die echter in zwart-wit-contrasten verfilmd werd alsof het een spaghetti-western was. Joegoslavische in plaats van Siciliaanse lokaties ondermijnen de authenticiteit, en het inkorten van de bedoelde tv-serie tot bioscooplengte versimpelt de stof - die niettemin blijft boeien - nog meer.

Le Prigoniere dell'isola del diavolo

1961 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Domenico Paolella. Met o.a. Guy Madison, Michèle Mercier, Federica Ranchi, Paul Muller en Marisa Belli.

Een aristocrate wordt van de guillotine gered en naar Duivelseiland gedeporteerd waar ze in een strafkamp komt met misdadigsters. De wrede commandant die bij afgravingen op zoek is naar goud krijgt een humanere opvolger met wie een romance ontstaat, maar die blijkt samen te spannen met piraten. Exotische avonturen met voorzichtige vleugjes seks en sadisme hebben met de jaren een merkwaardige, zeer gedateerde charme gekregen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Egisto Macchi op televisie komt.

Reageer