Boris Troshev

Cameraman

Boris Troshev is cameraman.
Er zijn 6 films gevonden.

Stoedjent

2012 | Drama

Kazachstan 2012. Drama van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Nurlan Bajtasov, Edige Bolysbaev en Darezhan Omirbayev.

Een naamloze student sloft apathisch door het leven, tot hij een docent het sociaal darwinisme hoort aanprijzen en vanuit het niets voor een beetje geld een moord pleegt. Darezhan Omirbayev verplaatst in zijn losse bewerking van Misdaad en straf de gebeurtenissen uit de roman van Dostojevski naar het moderne Kazachstan en hanteert een fraaie, klassieke manier van filmen om het morele bankroet van zijn thuisland te tonen. Zijn ingetogen stijl balanceert op de grens van subtiliteit en simplisme, terwijl de boodschap weer veel te luid wordt geschreeuwd.

The Road

2001 |

Nederland/Kazachstan/Japan/Frankrijk 2001. Darezjan Omirbajev. Met o.a. Valeria Gouliaeva, Magjane Omirbaev, Alnour Tourgambaeva, Saoule Toktibaeva en Jamshed Usmonov.

Darezjan Omirbajev, die in 1998 veel succes oogstte met het sobere noodlotsdrama Killer, maakte het zich voor de langverwachte opvolger La Route niet al te moeilijk. Het levert luchtige, komische scènes op - steevast prachtig in beeld gebracht - en een aantal fraaie observaties over het lastige bestaan van een filmmaker in Kazachstan. Maar uiteindelijk gaat de film aan ideeënarmoede ten onder.

Aksuat

1999 | Drama

Japan/Rusland/Kazachstan 1999. Drama van Serik Aprymov en Serik Aprimov. Met o.a. Sabit Kurmanbekov, Erschan Aschim, Erbolat Ospankulov, Inessa Radionova en Nurschuman Ichtymbaev.

Regisseur Aprymov die zijn eigen scenario schreef, tracht met deze film verouderde zeden en gewoonten in zijn land af te breken. In een dorpje in Kazachstan krijgt een ongetrouwde dokter onverwacht en vooral onverhoopt, bezoek van zijn jongere broer die een zwangere vriendin op sleeptouw heeft. De broer is een woesteling en drinkt te veel. Hij slaat de plaatselijke smeris op zijn bek en smeert hem met de spaarcenten van zijn broer. Hij laat zijn vriendin aan haar lot over, die daardoor gedwongen is achter te blijven. De reputatie van de dokter is in de ogen van de dorpelingen geschaad. Door een confrontatie met zijn broer moet de dokter zijn eer herstellen. Aprymov's film moet het hebben van de scherpe waarnemingen en de kleine details die in contrast zijn met elkaar: de dokter heeft nog nooit een portable telefoon gezien en kijkt op een zwart-tv met de vriendin van zijn broer naar de quasi seksfilm ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci met Marlon Brando en Maria Schneider. Aprymov, een voormalige chauffeur die in de Sovjetdagen het geluk had films te mogen maken in de studio's van Alma Ata, heeft wederom geluk gehad door een Japanner te vinden, Sano Shinju, een voormalige medewerker van de culturele afdeling van de Japanse delegatie in die stad, die met eigen geld de film financierde. De rolprent is boeiend voor cinefielen die zich gespecialiseerd hebben op films uit Centraal Azië. Aprymov had het jaar daarop weer geluk: toen Shinju voor zijn volgende film TRI BRATA onvoldoende geld had, financierde het Nederlandse Filmmuseum de rest. Het camerawerk is van Boris Troschev.

Tueur à gages

1998 | Drama, Film noir

Frankrijk/Rusland 1998. Drama van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Talgat Assetov en Roksana Abouova.

Marat (Assetov) is op weg van de kraamkliniek naar huis met zijn vrouw Aijan (Abouova) en hun huilende baby in de dienstwagen van zijn baas, de professor van het wiskundige instituut. Afgeleid door het kind raakt hij per ongeluk de glanzende Mercedes C van een nieuwe rijke, een mafioso. Het is duidelijk Marats schuld, maar hij is niet verzekerd. Om de reparatie te betalen leent hij geld van een woekeraar tegen 365 procent rente! Marat raakt zijn werk kwijt en wil nu taxichauffeur worden en met het geld een auto in Duitsland kopen, maar de onderwereld zet hem het mes op de keel. Om van zijn schuld af te raken moet hij een lastige journalist doden, die onthullingen dreigt te doen over corruptie en de misdadige praktijken van de maffia. Ondertussen heeft Marats ex-baas, de professor, zelfmoord gepleegd omdat hij zijn medewerkers al een half jaar lang geen salaris meer heeft kunnen betalen. Omirbaev's derde film laat de neerwaartse spiraal zien, waarin de maatschappij zich in zijn land, Kazachstan, bevindt. Zijn minimalistische film met troosteloze beelden en weinig, respectievelijk geen overbodig dialoog, zijn voor sommige kijkers teveel en weer anderen vinden dat de film niet opschiet, maar wij denken dat het gaat om een maatschappelijke getuigenis die jaren later nog de mond wijd open zal sperren van ongeloof. Toch houdt Omirbaev ons een genadeloze spiegel voor. Het camerawerk is van Boris Troshev.

Killer

1998 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Kazachstan 1998. Drama van Darezjan Omirbajev. Met o.a. Talgat Assetov en Roksana Abouova.

VV.

Kardiogramma

1995 | Familiefilm, Drama

Rusland 1995. Familiefilm van Darezhan Omirbayev. Met o.a. Ahasulan Asauov, Saul Toktybaeva, Gulnara Dusmatova, Serik Zhubandykov en Baurzhan Ishpanov.

Zhasulan (Asauov) is een pientere jongen van twaalf. Hij heeft een zwak hart, maar hem ontgaat niets in de eindeloze steppe, waar hij met zijn ouders woont. Als hij met zijn gezondheid gaat sukkelen, moet hij naar de hoofdstad Alma Ata om behandeld te worden in een speciale kliniek. Direct na zijn aankomst voelt hij zich in een isolement. De mensen spreken alleen maar Russisch en niemand verstaat zijn Kazach. Hij slaagt er niet om met andere te communiceren. De oudere jongens pesten hem. Hij gaat daardoor veel meer dan normaal waarnemen, wat hij in de steppe ook al gewend was. Via zijn ogen maakt de kijker kennis met zijn directe omgeving, inclusief de zuster die hem verzorgt. Hij gaat haar bespieden, ook onder de douche. Als hij ontdekt dat ze van een dokter houdt, is hij geschokt en wil vluchten. Deze aaneenrijging van beelden zonder een traditioneel in elkaar gezet plot geeft een onvergetelijke kijk op de belevingswereld van het kind in kwestie. Doet soms wetenschappelijk aan en is dan weer voyeuristisch als het de ontluikende seksualiteit van Zhasulan betreft. Door zijn ongebruikelijke vormgeving laat de film een onvergetelijke indruk achter, vooropgesteld dat je het geduld hebt en inspanning kunt opbrengen om hem te volgen. Een van die zeldzame films uit een ver oord als Kazachstan met een autobiografisch scenario van Omirbaev zelf. Het camerawerk is van Boris Troshev en de door hem gebruikte kleurenfilm is lelijk en onstabiel. Droomsequenties in zwart-wit zijn heel genietbaarder. Kijkers die de film KAIRAT van dezelfde regisseur kennen, zullen deze rolprent beslist lager waarderen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Boris Troshev op televisie komt.

Reageer