Mila Parély (1917): cast.
Er zijn 20 films gevonden.

La grande dune

1990 | Film noir

Frankrijk 1990. Film noir van Bernard Stora. Met o.a. Danièle Delorme, Bulle Ogier, Niels Arestrup, André Marcon en Mila Parély.

Gezusters Delorme en Ogier bewonen het familiehuis dat gebouwd werd naast een dominerende duin, die het huis bedreigt. Het heeft betere dagen gekend, maar ze wonen er rustig. Op een avond wordt er gebeld. Het is Ogiers ex-echtgenoot die dringend geld nodig heeft. Ook al zijn ze gescheiden, haar naam staat nog steeds genoteerd als mede-eigenaar van zijn firma en als ze hem geld weigert zal hij ervoor zorgen dat ze de gevangenis in gaat wegens frauduleuze handelingen. Delorme, die vreest dat haar zuster gevaar loopt, schiet de man neer. Knap in elkaar gestoken série noire-film die de toeschouwer op handige wijze manipuleert. Prachtig spel van beide hoofdactrices. Het scenario van Berroyer en Stora is gebaseerd op een thriller van Madeleine Coudray. Goede fotografie van Jacques Guerin en een macabere score van Jean-Claude Petit.

Blood Orange

1954 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1954. Mysterie van Terence Fisher. Met o.a. Tom Conway, Mila Parély, Naomi Chance, Eric Pohlmann en Cleo Rose.

De juwelen die uit een kledingzaak werden gestolen en voor een modeshow gebruikt moesten worden, veroorzaken veel problemen. Een mannequin maakt een dodelijke val van haar balkon, een klant wordt dood aangetroffen in haar badkamer. En daarmee is het nog niet afgelopen. Detective Conway wordt aangewezen om de affaire op te lossen. Onbeduidende wie-is-de-dader van horror-filmer Fisher (DRACULA, FRANKENSTEIN, THE MUMMY) die (dus) betere dingen heeft gemaakt. Scenario van Jan Read.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.

Étoile sans lumière

1946 | Drama, Musical

Frankrijk 1946. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Serge Reggiani, Yves Montand, Marcel Herrand en Mila Parély.

Nadat de geluidsfilm is uitgevonden heeft Stella Dora, een grote ster van het witte doek, een probleem: ze heeft een stem als een kraai. Gelukkig komt haar manager op het lumineuze idee om haar rol over te dubben met de prachtige stem van dienstmeisje Madeleine (Piaf). Inderdaad, dit is ook de plot van Singin' in the Rain, een film die overigens pas in 1952 uitkwam. Blistènes film is lang niet zo goed, maar voor fans van Piaf zeker interessant, en bovendien filmdebuut van Piafs toenmalige vriendje Yves Montand.

Rêves d'amour

1946 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 1946. Biografie van Christian Stengele. Met o.a. Annie Ducaux, Mila Parély, Lise Berthier, Lise Florelly en Geneviève Morel.

De biografie van Frans Liszt die vooral draait om zijn liefdes met Marie d'Agoult en George Sand. Niet geïnspireerd op historische werken maar op een toneelstuk van René Fauchois; een geromantiseerde en gefantaseerde biografie. De camera neemt ons mee van Parijs naar Italië met tussendoor nog even Zwitserland terwijl diverse personen de kunst bedrijven en zich inspannen om de tijd te doden. Kortom, de mythe en niet de werkelijkheid. Aan de zwakheid van het scenario kan een ongelijkmatige vertolking worden toegevoegd waar Berry bovenuit steekt. Dankzij de muziek en de decors van Alexandre Trauner kan men zich daar overheen zetten.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

Jeux de Femmes

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Hélène Perdrière, Mila Parély, Jacques Dumesnil, Saturnin Fabre en Alfred Pasquali.

Een onschuldige komedie die zich afspeelt in het wereldje van een huwelijksbureau. Een onbelangrijke film van de produktieve vakman Maurice Cloche.

Destins

1946 | Drama, Musical, Muziek

Frankrijk 1946. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Gabrielle Fontan en Armand Bernard.

Deze zeer onwaarschijnlijke smartlap gaat over twee broers, die elkaars dubbelganger zijn. De een is de held van het verhaal en een succesvol zanger (driemaal raden wie deze rol speelt!) en de ander is de booswwicht (driemaal raden...!). Uiteraard komt alles op z'n pootjes terecht. De onnozelheid druipt van deze film af, die op het lijf geschreven is van Rossi. Een van de slechtste films van Pottier.

Le Père Serge

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Lucien Gasnier-Raymond. Met o.a. Jacques Dumesnil, Marcel Herrand, Louis Salou, Mila Parély en Ariane Borg.

Tamelijk trouwe bewerking van de roman van Leo Tolstoj. Een even ambitieuze als moeilijke onderneming, met een uitstekend scenario van Pierre Laroche, en goed acteerwerk. Gasnier-Raymond toont duidelijk het temperament van een Franse filmmaker van vlak na de oorlog, voor het merendeel van de tijd middelmatig. Helaas! Hij verdween na een tweede film: LE CHEVALIER DE CROIX-MORT (1947)

Le Cavalier noir

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Mila Parély, Nicole Maurey, Simone Valère, Michèle Philippe en Georgette Tissier.

In het Vlaanderen van de achttiende eeuw haalt een soort ouderwetse Tijl Uilenspiegel veel kwade streken uit met het hoofd van de tolambtenaren teneinde de gebieden terug te krijgen die men hem onterecht heeft ontnomen. Het einde van het liedje is dat hij trouwt met dochter van het hoofd in kwestie. Puur lopende band-werk, en zoals al het werk van Grangier zuiver commerciëel. Hoe dan ook, hij verstond zijn vak wel. Meeslepende muziek van Lopez en het is heel moeilijk Jean Tissier en Alerme te vergeten. Ook bekend als LE CHANT DU CAVALIER.

Les Anges du péché

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Renée Faure, Jany Holt, Mila Parély, Sylvie en Marie-Hélène Dasté.

Geëxalteerde jonge vrouw treedt in Dominicaner klooster in en probeert onmiddellijk bekeerlingen te maken, ook in vrouwengevangenis. Ontslagen gevangene zoekt inderdaad toevlucht in klooster, maar haar verzet tegen de jonge non heeft ontslag tot gevolg. Uiteindelijk legt ook zij haar gelofte af en wordt ook de nu minder geëxalteerde non opnieuw in de orde opgenomen. Debuut van Bresson heeft al strenge ascetische stijl van latere werk, maar literaire dialoog van Jean Giraudoux en spel van actrices verzetten zich tegen deze benadering met opmerkelijke spanning als resultaat.

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

Circonstances atténuantes

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Michel Simon, Arletty, Dorville, Andrex en Mila Parély.

Bewerking van de roman van Marcel Arnac met een goed scenario en goede dialogen, maar slecht geregisseerd door Jean Boyer, die overigens een indrukwekkende reeks prullen op zijn naam heeft staan. Misschien is dit wel zijn beste film: deze onschuldige, pretentieloze komedie is amper uit de tijd geraakt, mede dankzij prima spel.

Mister Flow

1936 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1936. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Louis Jouvet, Wladimir Sokoloff en Jean Périer.

Een gentleman-inbreker is voor een klein vergrijp gearresteerd en probeert vanuit de cel zijn onwetende advocaat zijn zaakjes te laten voortzetten. Ook zijn geraffineerde maîtresse doet haar invloed gelden tot ze echt verliefd op de advocaat wordt. Beroemde namen voor een lichtgewicht misdaadkomedie, met vooral Feuillère als een amusante vamp.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.