William S. Hart: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 49 films gevonden.

The West that Never Was

1986 | Documentaire, Western

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Tony Thomas. Met o.a. Tom Mix, William S. Hart, Yakima Canutt, Ken Maynard en Hoot Gibson.

Een interessante documentaire over 45 jaar western- filmcultuur. Een herbelevenis van bijna een uur. Verplichte kost voor alle genreliefhebbers. De commentaarstem in de originele versie is van Tony Thomas en Matthias Ponnier.

Tumbleweeds

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van King Baggot. Met o.a. William S. Hart, Barbara Bedford, Lucien Littlefield, J. Gordon Russell en Richard R. Neill.

Een meesterwerk - zeker voor die tijd. Het is Harts indrukwekkende afscheid. Hij produceerde zelf de film, die geschreven werd door C. Gardner Sullivan naar een verhaal van Hal G. Evarts. Natuurlijk wilde Hart zijn vaste cameraman: Joseph August. In 1889 wordt de zogenaamde Cherokee Land Strip, tussen Kansas en Oklahoma, opengesteld voor de pioniers. Een ware vloedgolf van mensen volgt; ze willen een stuk land in bezit krijgen, in een indrukwekkende massascène die nimmer in een western herhaald is. Het is ook een ode aan Fritz, het wereldberoemde paard van Hart. Conflicten met United Artists, de filmmaatschappij, maakten Hart bitter, en hij trok zich definitief terug. In 1939 bracht Astor de film opnieuw uit als een eerbetoon aan Hart. Geluidseffecten en een 8 minuten durend interview werden eraan toegevoegd. In 1946 stierf Hart, zijn kapitaal liet hij na aan liefdadige doelen. Een westernlegende stierf, een man die wereldbefaamd was, vaak geïmiteerd zou worden maar nimmer geëvenaard. In Frankrijk kende men hem als Rio Jim. Hij was een waardig vertegenwoordiger van het oudste filmgenre dat de wereld kent.

Singer Jim McKee

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. William S. Hart, Phyllis Haver, Gordon Russell, Edward Coxen en William Dyer.

Deze matige western was de laatste die Hart voor Paramount zou maken; de studio wilde wat beters dan dit. Tom Mix was inmiddels cowboy nr. 1 en Harts stijl van spelen werd ook al overspeeld door Buck Jones. Hart zou hierna nog één film opnemen: TUMBLEWEEDS in 1925. Hij zoekt met partner Russell tevergeefs naar goud. Om zijn dochtertje te onderhouden overvalt Russell een postkoets; hij wordt daarna door de sheriff doodgeschoten. Hart ontfermt zich over het kind, dat eenmaal groot niet dat heeft dat anderen wel hebben. Ook Hart wil nu een postkoets overvallen. J.G. Hawks bewerkte het verhaal dat Hart zelf had geschreven en Dwight Warren en Arthur Reeves vervingen cameraman Joe August. Een triest afscheid van Paramount: Hart produceerde er zoveel goede westerns.

Wild Bill Hickok

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. William S. Hart, Ethel Grey Terry, Kathleen O'Connor, James Farley en Jack Gardner.

Een magere verfilming van Hickoks leven: de actie is te langzaam en de historische feiten worden door Hart met een korreltje zout genomen omdat hij te veel romantiek in de film wilde brengen. Terry is Calamity Jane en Gardner is Bat Masterson. Hart had ook zijn oude ploeg niet om zich heen: Smith regisseerde in plaats van Lambert Hillyer. Hij maakte bij Hart zijn debuut, enkele jaren eerder, als assistent-regisseur. Hij werd geboren in 1894 en zou jong sterven, in 1937. De western- serial WILD WEST DAYS was zijn laatste werkstuk. In plaats van cameraman Joe August waren Dwight Warren en Arthur Reeves aangetrokken. J.G. Hawks -die in het verleden veel scenario's deed voor Hart - bewerkte Harts eigen verhaal.

Travelin' On

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, James Farley, Ethel Grey Terry, Brinsley Shaw en Mary Kane Irving.

Cowboy Hart en priester Shaw krijgen het aan de stok met salooneigenaar Farley. Shaw omdat Farley in hem een bedreiging voor zijn zaak ziet, en Hart omdat beiden achter Shaws vrouw Terry aanzitten. Hart redt haar van Farley en krijgt zijn kans als de priester een postkoets wil overvallen om met dat geld de kerk af te bouwen. Maar dan gaat Hart bij zichzelf te rade: mag hij hiervan profiteren? Te langzaam, te weinig actie en dat terwijl Harts concurrent Tom Mix met luchtige westerns bezig was Harts positie aan de top van de westernmarkt te ondermijnen. Hillyer schreef dit westerndrama naar Harts verhaal J.B. The Unbeliever. Joe August was de cameraman.

White Oak

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Vola Vale, Alexander Gaden, Robert Walker en Bertholde Sprotte.

Dit is een wellicht overdramatische en soms langdradige western. Hart speelt weer een goede rol. Hij speelt een gokker die wraak wil nemen voor de dood van zijn zuster, veroorzaakt door een aanrander. Zij wilde zelfmoord plegen door in het water te springen, werd weliswaar gered maar ging aan longontsteking alsnog dood. Bennet Musson bewerkte het verhaal Single handed van Hart zelf. Joe August was de cameraman.

Three Word Brand

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, S.J. Bingham, Jane Novak, Gordon Russell en George Pearce.

Hart speelt een drievoudige rol in deze onderhoudende western. Eerst is hij een vader die met zijn tweelingzonen door Indianen wordt aangevallen. Hij houdt stand tot zijn zonen in veiligheid zijn, om dan vechtend ten onder te gaan. De film volgt de beide broers die ieder hun weg gaan, één van hen brengt het zelfs tot gouverneur. Tegen het eind vinden de beiden elkaar. Hillyer schreef naar een verhaal van Will Reynolds. Harts vaste cameraman, Joe August, was nog steeds van de partij.

The Whistle

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Myrtle Stedman, Frank Brownlee, Georgie Stone en Will Jim Hatton.

Een sociaal drama met een fijne karakterrol van Hart. Hij is de voorman in een winkel van Brownlee, waar ook zijn zoon Hatton werkt. Voortdurend wijst Hart zijn baas erop dat er beveiligingsmaatregelen genomen moeten worden. Brownlee wijst het van de hand. Op een dag komt Hatton om het leven door deze situatie. Een verbitterde Hart ontvoert dan het zoontje van Brownlee. Het einde van de film is ontroerend. Hillyer schreef het script naar een verhaal van May Wilmoth en Olin Lyman. Joe August stond achter de camera.

O'Malley of the Mounted

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Eva Novak, Antrim Short, Leo Willis en Bertholde Sprotte.

Hart is een mountie die opdracht krijgt een bandiet te pakken. Onderweg sluit hij zich aan bij een bende outlaws nadat hij eerst een bank heeft overvallen om geloofwaardig te zijn. Hij wordt opgenomen en kan dan uitvissen hoe een en ander in elkaar zit. Hij stelt vast dat de verkeerde is beschuldigd. De actie en afwerking vallen echter tegen en zijn beneden het niveau van Hart. Hij schreef zelf het verhaal dat door Hillyer werd bewerkt. Joe August was de cameraman.

The Toll Gate

1920 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1920. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Anna Q. Nilsson, Jack Richardson, Joseph Singleton en Richard Headrick.

Dit was bepaald niet de eerste film die door Hart geproduceerd werd, zoals vaak beweerd wordt. Dat was THE NARROW TRAIL uit 1917. Dit is een goede western met Hart als leider van een outlawbende die er een punt achter wil zetten. Hij voelt zich door de wet bedreigd. Na nog één laatste slag verraadt bendelid Singleton de boel en Hart wordt gevangengenomen. Hij ontsnapt en wil zich op zijn ex-kameraad wreken. Hart schreef zelf het scenario met Hillyer naar het verhaal By their fruits ye shall know them van Hart zelf. Joe August was natuurlijk zijn cameraman.

The Testing Block

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Eva Novak, Gordon Russell, Florence Carpenter en Richard Headrick.

Eens te meer is Hart een outlawleider die er maar op los leeft. Hij dwingt Novak tot een huwelijk maar dan wordt hij zelf op de proef gesteld door Russell, die in staat blijkt hem in korte tijd alles te ontnemen, inclusief zijn paard. Tot slot krijgt hij hem ook nog in de gevangenis. In de climax ziet Hart ook de fouten in van zichzelf en na afloop is hij een ander mens geworden. Hart schreef zelf het verhaal dat door Hillyer bewerkt werd. Joe August was nog steeds de cameraman van de Hart-westerns.

The Cradle of Courage

1920 | Misdaad

Verenigde Staten 1920. Misdaad van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Ann Little, Thomas Santschi, Gertrude Claire en Francis Thorwald.

Een gangsterboss, Hart, ging in dienst om gedurende WO I in Europa te vechten. Terug in Amerika is de ontvangst bedroevend. Hij neemt daarom het aanbod van een maat van het front aan: die is de zoon van de politie-kapitein en zo wordt Hart politieman. Hij krijgt nu te maken met zijn oude omgeving tegen wie hij nu moet optreden. Hillyer schreef het script naar een verhaal van Frederick Bradbury. Joe August nam deze goede film van Hart (nu eens géén western) op.

Sand

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Mary Thurman, G. Raymond Nye, Patricia Palmer en William (Bill) Patton.

Een stationschef, Hart, verliest zijn baan door Nye, die Thurman tot bruid wil hebben en Hart als concurrent uit de weg wil werken. Hij gaat op een ranch werken waar zijn paard Fritz met hem herenigd wordt. Als hij zegt blij te zijn met het weerzien met zijn paard denkt Thurman dat hij over een ander meisje spreekt. De gevolgen zijn daarna te raden. Actie komt pas in het tweede gedeelte, zodat dit toch een beetje een tegenvallende Hart-western is geworden. Hillyer was ook de scenario-schrijver, naar het verhaal Dan Kurrie's inning van Russell Boggs. Joe August stond achter de camera, ditmaal met Dwight Warren naast zich.

Wagon Tracks

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Robert McKim, Leo Pierson en Bertholde Sprotte.

Een gids, Hart, is onderweg met een serie huifkarren. Gedurende de rit door de woestijn komt het tot een dramatische climax als Hart van McKim en Bacon wil weten wie van hen zijn broer heeft neergeschoten. C. Gardner Sullivan schreef het script en Joe August zorgde weer voor de beelden voor deze zeer populaire Hart-western.

The Poppy Girl's Husband

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Juanita Hansen, Walter Long, Fred Starr en David Kirby.

Hart speelt zonder zijn cowboy-kostuum in dit drama. Na tien jaar gevangenisstraf komt hij vrij. Zijn vrouw is inmiddels getrouwd met de man die hem destijds achter de tralies bracht. Ze proberen hem opnieuw achter de tralies te krijgen door hem iets in de schoenen te schuiven. Hij ziet af van zijn wraak bij het zien van zijn zoon, en gaat met hem de bergen in. Het was een sterke film waarmee hij kon bewijzen hoe veelzijdig hij als acteur was. De westernfans zagen hem toch liever anders. C. Gardner Sullivan schreef het script naar een verhaal van Jules Boyle. Joe August deed het camerawerk en Lambert Hillyer was assistent-regisseur.

The Money Corral

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Herschel Mayall, Winter Hall en Rhea Mitchell.

Lambert Hillyer, tevens assistent-regisseur, schreef het scenario naar het verhaal Somebody's Fool van Hart zelf. Een cowboy laat op een rodeo zien wat hij waard is en krijgt dan van een spoorwegdirecteur een job in Chicago aangeboden. Hij moet het gespuis opsporen en uitschakelen. Hart doet dat, maar dan krijgt hij heimwee naar de prairie. Uit dankbaarheid voor zijn werk krijgt hij een ranch waar hij en zijn geliefde zich kunnen vestigen. Joe August deed het camerawerk voor deze uitstekende western.

Square Deal Sanderson

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van William S. Hart en Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Ann Little, Frank Whitson, Andrew Robson en Edwin Wallach.

In deze heerlijke western snelt Hart Little te hulp als zij bedreigd wordt door Whitson en de corrupte sheriff Wallach, die Hart uit wil schakelen. Hillyer, van assistent-regisseur co-regisseur geworden, schreef het scenario naar een verhaal van Charles Alden Seltzer. Joe August deed het goede camerawerk. De ploeg rond Hart functioneerde prachtig, en Hart was één van de grootste money-makers die er op dat moment bestonden. Als producent was hij bovendien zijn eigen baas.

John Petticoats

1919 | Drama

Verenigde Staten 1919. Drama van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Walter Whitman, Winifred Westover, George Webb en Ethel Shannon.

In deze matige film verwisselt Hart zijn cowboysporen voor een leven in New Orleans. Hij raakt in wat romantische drama's verzeild. Hart was ook niet op dreef, ondanks de vaste ploeg met scenarist C. Gardner Sullivan en cameraman Joe August. Zelfmoord e.d. was gewoon Harts afdeling niet.

Breed of Men

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Seena Owen, Bertholde Sprotte en Buster Irving.

In deze matige western wordt Hart tot sheriff benoemd door manipulaties van outlaw Sprotte, in wie Hart echter alleen een vriend ziet. Owen beschuldigt hem van medeplichtigheid en omdat hij van het meisje is gaan houden gaat hij in Chicago de praktijken van Sprotte zelf onderzoeken, met alle gevolgen vandien. Spanning en actie ontbreken echter waardoor dit een matte western is geworden, door J.G. Hawks geschreven. Joe August was de cameraman en Lambert Hillyer de assistent-regisseur.

Wolves of the Rail

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Billy Elmer, C. Norman Hammond, Vola Vale en Thomas Kurihara.

Hart speelt een treinrover met een goed hart, dus krijgt hij aan het eind een kans op een nieuw leven met een lief meisje (Vale). Actie genoeg: een paar bandietenbendes maken elkaar én de spoorweg het leven zuur. Hart schreef zelf het verhaal dat door Denison Clift bewerkt werd. Joe August stond achter de camera.

The Tiger Man

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Milton Ross en Charles K. French.

Een outlawleider, Hart, breekt uit de gevangenis. In de woestijn stuit hij op een zieke dominee (Lawrence) en diens vrouw (Novak). Hij laat de bende de bende en besluit hen door de woestijn te leiden. Een Indianenaanval wordt afgeslagen maar dan nadert het leger, dat achter hem aan zit. De fans van Hart zullen wat dan volgt niet helemaal bevredigend vinden. Dat lag aan het draaiboek van J. G. Hawks. Joe August deed weer het camerawerk voor Hart, die ook zelf produceerde.

The Border Wireless

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Wanda Hawley, Charles Arling, James Mason en E. Von Ritzen.

Zoals bij latere western-series als THE THREE MESQUITEERS of THE RANGE BUSTERS was bij Hart de actuele politiek (in dit geval WO I) al te bespeuren. Hart krijgt in deze western te maken met Duitse spionnen die hun hoofdkwartier hebben in een verlaten mijn. Hart gaat ze te lijf, ook al wordt hij zelf door de wet gezocht. C. Gardner Sullivan schreef deze onzin naar een verhaal van Howard Morton. Joe August stond altijd garant voor goede beelden. Maar het scenario was te veel aan de tijd gebonden.

Shark Monroe

1918 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1918. Avonturenfilm van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Katherine MacDonald, Joe Singleton, George McDaniel en Bertholde Sprotte.

In deze goede avonturenwestern is Hart een zeekapitein langs de kust van Alaska. Het scenario van C. Gardner Sullivan toont ons de huwelijksdag van MacDonald, die met Singleton zou trouwen. Hart laat zichzelf met haar trouwen, en MacDonald heeft even tijd nodig voor ze van Hart houdt en niet meer van de gemene Baxter. Een aparte rol van Hart, maar sterk gespeeld. Het voortreffelijke camerawerk was van de meester Joe August, die het grootste deel van Harts films opnam.

Selfish Yates

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Ernest Butterworth, Bertholde Sprotte en Harry Dunkinson.

Hart is de eigenaar van een vermaakcentrum waar van alles te beleven is. Op een dag wordt hij geconfronteerd met Novak, die werk vraagt en krijgt en langzaam een goede invloed weet uit te oefenen. Hart doet zijn zaak van de hand en gaat een andere weg bewandelen. C. Gardner Sullivan, die al eerder scenario's voor Hart schreef, kwam weer tevoorschijn en Joe August stond nog steeds achter de camera. Maar er zit weinig actie in deze film.

Riddle Gawne

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Katherine MacDonald, Gretchen Lederer, Gertrude Ahort en E.B. Tilton.

Een wreker, Hart, zoekt in deze goede western de moordenaar van zijn broer, tevens de man die zijn ontrouwe vrouw meenam. Onderweg haalt hij MacDonald uit de nesten, en een nieuwe liefde is geboren. Chaney, de rotzak, krijgt zijn trekken thuis. Charles Alden Seltzer bewerkte zijn eigen verhaal The Vengeance of Jefferson Gawne. Joe August stond achter de camera en Lambert Hillyer was Harts assistent-regisseur.

Branding Broadway

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Seena Owen, Arthur Shirley, Andrew Robson en Lewis Short.

Hart was een wereldster met een gigantische populariteit, dus kon hij zich ook wat permitteren. Als een vroege McCloud gaat hij als cowboy naar New York om te paard door de straten van die stad de bandieten achterna te zitten. Het was een verrukkelijk humoristische western die door C. Gardner Sullivan werd geschreven. Natuurlijk stond Joe August achter de camera.

Blue Blazes Rawden

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Maude George, Gertrude Claire, Robert McKim en Robert Gordon.

Hart is een outlaw, zoals zo vaak in zijn westerns. Hij gaat een partijtje kaart spelen met een andere outlaw: hij wint en de ander trekt zijn revolver. Zo komt, door Hart, een meisje om. Haar moeder en broer komen in het stadje aan. Hart verbergt dat hij haar heeft doodgeschoten, ook al was het per ongeluk. Hij wordt getroffen door de emoties van de moeder (Claire). Haar zoon (Gordon) komt achter de waarheid en wil Hart om zeep helpen. Fijne, sobere western met schitterend camerawerk van Joe August en een goed scenario van J.G. Hawks.

Wolf Lowry

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Margery Wilson, Aaron Edwards en Carl Ullman.

Een verbitterde, in zichzelf gekeerde eenzame rancher, Hart, hoort op een dag dat iemand zich in zijn vallei heeft gevestigd. Onmiddellijk wil hij de indringer verwijderen, maar hij ziet dan Wilson. Hij wordt verliefd op haar: iets in hem breekt. Wilson was echter op zoek naar haar verloofde die voor zijn gezondheid naar het westen was gereisd. Zij heeft gevoelens van diepe sympathie voor Hart. Ullman, de echte verloofde, komt opdagen. Hart offert zich op en gaat in eenzaamheid naar Alaska. Echt een rol voor Hart: hij wist het altijd zo fijn neer te zetten. Lambert Hillyer - later regisseur - schreef het scenario naar het boek The Rancher van Charles Turner Dazey. Joe August stond achter de camera en Cliff Smith was de assistent-regisseur.

Truthful Tulliver

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Alma Rubens, Nina Byron, Norbert Myles en Walter Perry.

Hart speelt een journalist en krantenuitgever. Deze ongebruikelijke rol werd door J.G. Hawks voor hem geschreven. In een westernstadje komt Hart al spoedig in botsing met Ross die hij de stad uitjaagt. Die komt 's nachts terug om Hart neer te schieten. Harts westerns waren goed en deze is daarop geen uitzondering.

The Square Deal Man

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Mary McIvor, Joseph Dowling, Mary Jane Irving en J. Frank Burke.

Een goktentexploitant, Hart, wint met gokken een ranch van kolonel Burke. Als hij hoort dat de man nog een dochter heeft is hij van plan de ranch aan McIvor te overhandigen na op de ranch orde op zaken gesteld te hebben. Kurihara maakt McIvor wijs dat hij haar vader vermoord heeft, in werkelijkheid was dat Kurihara zelf. J.G. Hawks schreef het script en Joe August zorgde voor de beelden.

The Silent Man

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Vola Vale, Robert McKim, Harold Goodwin en J.P. Lockney.

Een goudzoeker, Hart, slaat zowaar zijn grote slag. Dat laat hij in de stad registreren, en dan beginnen zijn problemen. Anderen willen graag zijn ontdekking in hun zak steken, dus moet hij opgeruimd worden. Charles Kenyon schreef het script. Joe August was met Hart meegegaan naar Paramount als cameraman omdat Hart dat graag wilde. Lambert Hillyer functioneerde als assistent-regisseur.

The Narrow Trail

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Sylvia Breamer, Milton Ross en Robert Kortman.

Een outlaw, Hart, ontdooit door toedoen van een lief vrouwtje, Breamer, met wie hij een eerlijk leven wil gaan leiden. Het was het regiedebuut van Hillyer en de eerste western die Hart maakte voor Paramount. Hij was zelf de producent. Zijn paard Fritz speelde een grote rol in deze western. Het paard zou net zo beroemd worden als zijn meester en pas in 1938 sterven. Hart kon daarna alleen maar met tranen in de ogen over zijn geliefde paard spreken.

The Gun Fighter

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Margery Wilson, Roy Laidlaw, Joseph Dowling en Milton Ross.

Hart is een bendeleider, maar Laidlaw is dat ook, en de beide outlawbendes maken het elkaar moeilijk. Op een dag ontmoet Hart Wilson die hem voor een koelbloedige moordenaar uitmaakt. Hij wordt woedend, ontvoert het meisje en sluit haar op. Maar dan dringen haar woorden langzaam tot hem door, en hij gaat zijn eigen leven overpeinzen. Hart had dit thema al behandeld, maar Monte Katterjohn wist toch een redelijk scenario op tafel te leggen. Joe August was de cameraman.

The Desert Man

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Margery Wilson, Buster Irving, Henry Belmar en Milton Ross.

Wilson ziet haar vader sterven omdat een dokter niet kwam. Die wordt door Hart bestraft maar gaat dan een romantische verhouding met haar aan. Zij komt er achter dat hij al getrouwd is en wordt dan saloondanseres bij Ross, die buiten de stad moet blijven van Hart. Hij zint op wraak door Hart te dwingen hem toe te laten met zijn vermaakstheater. Het westerndrama werd geschreven door de latere regisseur Lambert Hillyer naar een verhaal van Martin Brown. Joe August deed het camerawerk.

The Cold Deck

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Alma Rubens, Mildred Harris, Sylvia Breamer en Charles Rush.

Een gokker, Hart, geeft dat leventje op omwille van zijn zieke zuster die uit het oosten komt. Hij brengt haar hoog in de bergen maar realiseert zich dat een dokter zeker 500 dollar zal vragen om te komen wanneer dat nodig is. Om dat te krijgen overvalt hij een postkoets, en daarbij valt een dode. De vraag is of hij het dodelijke schot heeft gelost. J.G. Hawks schreef het script en Joe August nam de film op. Het was de laatste western die Hart opnam voor producent Thomas Ince en Triangle. Hart voelde zich door Ince verraden: Ince verdiende veel geld aan Hart, maar diens inkomen steeg maar langzaam. Hart sloot een contract met Paramount en werd zijn eigen producent.

The Return of Draw Egan

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Louise Glaum, Margery Wilson, Robert McKim en J.P. Lockney.

Een bandiet, Hart, ontsnapt met McKim aan een omsingeling. Ze gaan ieder hun weg. In een stadje ziet men in Hart een sterke man en men vraagt hem sheriff te worden. Hij weet orde en rust te brengen tot McKim boven water komt en dan komt de confrontatie met het voor de burgers onbekende verleden van Hart. C. Gardner Sullivan schreef het script en Joe August nam op.

The Primal Lure

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Margery Wilson, Robert McKim, Jerome Storm en Joe Goodboy.

Deze minder goede Hart-western leed vooral onder een matig scenario, dat dan ook niet van C. Gardner Sullivan was maar van een zekere J.G. Hawks, naar een verhaal van Vingie Roe. In Canada leidt Hart een handelspost. Hij ziet Wilson voor dief aan, terwijl ze van hem houdt. Indianen willen hem ook nog offeren in de hoop dat hun God hen dan wil verlossen van de pest. Wilson weet hem te redden.

The Patriot

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Georgie Stone, Francis Carpenter, Joe Goodboy en Roy Laidlaw.

Hart is een vaderlandslievende man die echter van mening verandert als corrupte ambtenaren hem uit zijn huis jagen. Door hun schuld sterft zijn zoontje, terwijl hij bij de hogere instanties geen gehoor krijgt. Hij wil wraak nemen en levert de stad over aan Mexicaanse bandieten. Plotseling ziet hij de gevolgen van zijn acties in en overwint de liefde voor Amerika het van de haat die in hem is. Een perfecte rol van Hart, die de melancholie weet weer te geven die de film zijn aparte sfeer geeft. Monte Katterjohn schreef het script en Joe August was eens te meer de cameraman.

The Devil's Double

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Enid Markey, Robert McKim en Thomas Kurihara.

J.G. Hawks schreef deze eigenaardige western. De schilder McKim en zijn vrouw Markey komen in een westernstadje. McKim wil Hart als model voor Lucifer. Ondertussen doet hij niet anders dan zijn vrouw de grofste beledigingen naar het hoofd smijten. Tot Hart er op een dag genoeg van heeft. Het is een westerndrama geworden maar wel met een happyend. Eens te meer kon Hart tonen een groot acteur te zijn. Joe August deed het camerawerk.

The Dawn Maker

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Blanche White, William Desmond, J. Frank Burke en Joe Goodboy.

Hart is een halfbloed die tussen de Indianen woont en door zijn stamgenoten geaccepteerd is. Zijn oom is het opperhoofd en bij diens overlijden zal Hart hem opvolgen. Als Hart met een blanke handelaar en diens dochter een bezoek brengt aan Montreal krijgt hij het plan ook in het reservaat scholen op te richten zodat Indiaanse kinderen dezelfde kansen krijgen als de blanken. Dat idee wordt niet door iedereen toegejuichd. C. Gardner Sullivan en Joe August waren van de partij als scenarist en cameraman.

The Captive God

1916 | Western, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1916. Western van Charles Swickard. Met o.a. William S. Hart, Enid Markey, Dorothy Dalton, Robert McKim en P. D. Tabler.

Meer een historisch drama dan een western - maar wel een goede film met een hele goede rol van Hart. Clyde DeVinna deed het camerawerk en Monte Katterjohn schreef het verhaal. Een blank jochie, dat in de 16e eeuw aan de Mexicaanse kust verschijnt, wordt door de Tehuans-Indianen als een God gezien, omdat ze nog nooit een blanke hebben gezien. Groot geworden gaat Hart een relatie met priesteres Dalton aan. Zij is zijn liefde onwaardig. Spanning komt er wanneer de stam door de krijgers van de Azteken-keizer Montezuma (McKim) wordt aangevallen, hetgeen uiteindelijk leidt tot de gevangenneming van Hart.

The Aryan

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Gertrude Clair, Charles K. French, Louise Glaum en Herschel Mayall.

De mijnwerker Hart heeft veel geld verdiend met hard werken. Na lange tijd zoekt hij in de stad wat vertier. Aan de roulettetafel vertrouwt hij het saloonmeisje Glaum, die hem echter oplicht bij het voorlezen van een telegram waarin de kritische toestand van zijn moeder staat. Als hij een dag later hoort dat ze is overleden is hij één bonk haat. Hij ontvoert Glaum om haar als slavin te gebruiken, wordt outlaw en laat zich door zijn haat leiden. Maar Love weet met haar totale onschuld langzaam maar zeker het hart van Hart te ontdooien. Fijne western met een goede rol van Love die in de film haar eerste betere rol speelde. Natuurlijk was C. Gardner Sullivan de scenarist en Joe August de cameraman - een goed team.

The Apostle of Vengeance

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Nona Thomas, Joseph J. Dowling, Fanny Midgley en John Gilbert.

De vader van een dominee (Hart) wordt vermoord. Hij keert terug naar huis. Zijn familie ligt al lange tijd overhoop met een andere. Maar hij weigert gewapend tegen de andere partij op te treden, hetgeen hem de minachting van zijn familie oplevert. Hij redt op een dag de dochter van de tegenpartij maar korte tijd daarna wordt zijn eigen zusje door een lid van die tegenpartij het water ingesmeten. Als Hart de kreten niet had gehoord zou ze jammerlijk zijn verdronken. Dan grijpt hij naar de revolvers. Joe August deed het goede camerawerk en regietechnisch had Hart hulp gekregen van Cliff Smith, die als assistent-regisseur optrad.

Hell's Hinges

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart en Charles Swickard. Met o.a. William S. Hart, Clara Williams, Jack Standing, Louise Glaum en Alfred Hollingsworth.

Deze klassieke western heeft een psychologische ondergrond. C. Gardner Sullivan schreef het boeiende scenario over dominee Standing, een zwakkeling die naar een westernstadje komt in de hoop daar iets nuttigs te kunnen doen. Hij wordt overal tegengewerkt. De climax is perfect, alles gaat in rook op en Hart houdt grote opruiming onder het tuig. Cameraman Joe August deed fantastisch werk en de film werd voor Hart de absolute doorbraak: hij was de leidende westernster geworden. Hij zou een legende worden in alle landen waar zijn films vertoond werden. Deze film was het debuut van Gilbert.

Between Men

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Enid Markey, House Peters, J. Barney Sherry en Bert Wesner.

Peters wil Sherry's dochter, Markey trouwen, maar pa wil geen druk op zijn dochter uitoefenen. Uit wraak wil Peters de man aan de beurs kapot krijgen: als er geldnood is zal hij zijn dochter wel tot het huwelijk dwingen. Dan komt Sherry een notitie tegen tussen zijn paperassen over Hart, een man die hij eens heeft geholpen. Hij doet een beroep op Hart. C. Gardner Sullivan schreef het goede scenario van deze western, die perfect in beeld werd gebracht door Joe August.

The Disciple

1915 | Western

Verenigde Staten 1915. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Dorothy Dalton, Thelma Salter, Robert McKim en Charles K. French.

Na THE DARKENING TRAIL maakten Hart en producent Thomas Ince nog zeven westerns van 20m voor Mutual. Daarna begonnen ze met deze film bij Triangle Film. Dat betekende dat Hart bij Mutual drie hoofdfilms en 19 korte westerns maakte. In deze door Barret McCormick en Ince geschreven western is Hart een geestelijke die met vrouw en kind in een stadje aankomt om er het woord Gods te brengen. De sheriff steunt hem maar er lopen ook enige elementen die hem het leven pogen zuur te maken. Eén van hen weet zelfs zijn vrouw te verleiden. Als de vrouw op het ziekbed van hun kind tot inkeer komt laat Hart zien wat het betekent christen te zijn. Een sterke western, met voor de eerste maal Joe August achter de camera, de man die Hart er in de toekomst het liefst zou zien. Het was het filmdebuut van Hersholt.

The Darkening Trail

1915 | Western

Verenigde Staten 1915. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, George Fisher, Enid Markey, Louise Glaum en Nona Thomas.

Tussen zijn vorige hoofdfilm, ON THE NIGHT STAGE, en deze lagen tien korte westerns van 20m elk, en in die periode begon Hart te regisseren. Hij deed dat goed zodat deze film de eerste hoofdfilm was die hij zelf regisseerde. Zijn naam was in de VS een begrip en hij was dus vanaf toen de hoofdrolspeler. Fisher, een arrogante vent, heeft geen hart voor wie dan ook. Als hij echter het meisje laat omkomen waar ook Hart van hield dan stuurt deze hem op dezelfde duistere weg die Markey door zijn schuld is gegaan. C. Gardner Sullivan was de vaste scenarist, en hij deed goed werk.

On the Night Stage

1915 | Western

Verenigde Staten 1915. Western van Reginald Barker. Met o.a. Robert Edeson, Rhea Mitchell, William S. Hart, Herschel Mayall en Gladys Brockwell.

Edeson is een priester en Hart een bandiet. Door toedoen van Mitchell wil de bandiet zijn leven beteren. Een goed gemaakte western, door C. Gardner Sullivan en de befaamde Thomas Ince geschreven. Robert Newhard was de cameraman. Ince was de ontdekker van Hart. Hij had de leiding over zijn films in de eerste jaren.

The Bargain

1914 | Western

Verenigde Staten 1914. Western van Reginald Barker. Met o.a. Clara Williams, J. Barney Sherry, William S. Hart, J. Frank Burke en James Dowling.

Een bandiet, Hart, overvalt een postkoets en raakt daarbij verwond. Hij wordt door Williams verzorgd en wordt verliefd op haar. Maar eerst zal er met de sheriff een deal gesloten moeten worden voor deze bereid is de diverse acties van Hart door de vingers te zien. Doorsnee-western, maar de eerste hoofdrol van Hart die eerder dat jaar debuteerde in twee 20m durende westerns: HIS HOUR OF MANHOOD en JIM CAMERON'S WIFE, allebei met Williams. Het scenario was van Thomas Ince en William Clifford.