Mirza Pasic: productie.
Er zijn 2 films gevonden.

Time of the Gypsies

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Joegoslavië​/​​Tsjechië 1989. Drama van Emir Kusturica. Met o.a. Bora Todorovic, Davor Dujmovic, Ljubica Adzovic, Sinolička Trpkova en Elvira Sali.

Overal in Time of the Gypsies is modder de ondergrond. Het zijn zigeuners van Joegoslavië en Italië die er onvast in rondploeteren, onverbiddelijk gedreven door scenarist-regisseur Kusturica, die een ultrarealistische wereld creëert waar men niet wil zijn; met krotten, dronkaards, verkrachters, mensensmokkelaars en huilende kinderen. Maar Kusturica (Arizona Dream) is de Joegoslavische Fellini, dus in hetzelfde Time of the Gypsies is plaats voor magie, Charlie Chaplin-vertolking, onverklaarbare genezing, verschijningen, groteske personen en flamboyante dromen. Perhan (Dujmovíc) maakt het allemaal mee. Hij leeft in een krot van een zigeunerdorp aan de rand van Sarajevo, met zijn goede oma (Adzovic), krankzinnige oom, zieke zusje en opmerkelijke kalkoen. Om zijn zusje te genezen gaat Perhan mee met de onbetrouwbare, rijke baas Ahmed (Todorovíc), die haar wel even naar het ziekenhuis van Ljubljana brengt. Meesterlijk weeft Kusturica zijn epische droom/nachtmerrie naar het enige mogelijke einde en de acteurs bewijzen hem daarbij een grote dienst door geen gas terug te nemen.

When Father Was Away on Business

1985 | Drama, Komedie

Joegoslavië 1985. Drama van Emir Kusturica. Met o.a. Moreno D'E Bartolli, Miki Manojlovic, Mustafa Nadarevic, Mira Furlan en Mirjana Karanovic.

Joegoslavië, zomer 1950. De vader van de zesjarige Malik wordt als vermeende stalinist door de zuiveringstroepen van Tito in een werkkamp opgesloten. Aan Malik wordt gezegd dat papa op zakenreis is, vandaar dus de titel. De film is een bitterzoete, tragikomische kijk op zowel de politieke verdeeldheid van een land als familieproblemen en -probleempjes vanuit het standpunt van een guitig knaapje. Soms verrassend leuk, soms aangrijpend, maar ook vaak melig en hoe dan ook langdradig. Werd tot een ieders verbazing bekroond met de Gouden Palm op het Festival van Cannes 1985.