Ronald Guttman

Acteur

Ronald Guttman is acteur.
Er zijn 28 films gevonden.

Papillons de nuit

2002 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2002. Drama van John R. Pepper. Met o.a. Léa Drucker, Eric Poulain, Pierre Chevallier, Marie-Christine Lafosse en Jonathan Reyes.

Twee geknakte zielen, Danny (Poulain) en Roberta (Drucker), ontmoeten elkaar in de sombere bar van een trieste, regenachtige havenplaats. Beiden getraumatiseerd door het geweld, dat ze hebben meegemaakt, zijn ze bang om zich bloot te geven, maar het ijs tussen hen breekt geleidelijk. Het regiedebuut van acteur/producent (THE PLAGUE) Pepper bevat geen spektakel, maar het is niet slecht gedaan. Het scenario dat drijft op dialoog, is van Pascal Bancou en Pepper naar de roman van John Patrick Shanley en diens gelijknamige toneelstuk van Shanley Danny and the Deep Blue Sea. Het camerawerk is van Eduardo Serra.

Recto/Verso

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Jean-Marc Longval. Met o.a. Smaïn, Michel Muller, Linda Hardy, Sophie Forte en Ronald Guttman.

Rondom de populaire stand-up comedian Sma[KA3]in werd een vreselijke klucht gebouwd. Fred (Sma[KA3]in), de onmogelijke presentator van een tv-programma wordt ten onrechte op staandevoet ontslagen. Hij kan geen werk meer vinden. Bij een tv- kanaal dat speciaal voor homo`s is, hebben ze een presentator nodig voor de homeshopping. Fred, die een notoire rokkenjager is, krijgt de job omdat hij zich voordoet als homo. Als de directeur avances gaat maken, recruteert hij zijn na[KA3]ieve neefje Jo[KA3]el (Muller) als vaste vriend, die juist van een provincienest naar Parijs is gekomen voor een karaoke- kampioenschap. Hoewel er hier en daar goede grappen in de film zitten, stelt de film de homowereld als manvijandig voor en zijn de personages karikaturen. Jammer, want het idee leek niet eens slecht. Het als satirisch bedoelde scenario dat de tv-wereld in de kijk moet zetten, is van Michel Delgado, Fabrice Blind, Jean- Luc Lemoine en regisseur Longval, die hiermede zijn derde speelfilm afleverde. Het camerawerk is van Carlo Varini.

Just the Ticket

1999 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten/Frankrijk 1999. Romantiek van Richard Wenk. Met o.a. Andy Garcia, Richard Bradford, Laura Harris, Andre Blake en Elizabeth Ashley.

Richard Wenks New Yorkse straatkomedie is te gelikt om te wedijveren met het werk van John Cassavetes - zijn streven - maar hoofdrolspeler en coproducent Andy Garcia maakt een hoop goed met zijn hyperenthousiaste vertolking van een illegale kaartjesverkoper. Met de komst van de paus hoopt hij zijn definitieve slag te slaan en liefje Andy MacDowell voor zich te winnen. Maar er zijn kapers op de kust. En nieuwsgierige buurvrouwen, honden met krabkappen, voormalige boksers, gokkers, agenten, insectenverdelgers en junkies.

Nestor Burma : Mise à prix

1998 | Misdaad, Mysterie

Zwitserland/Frankrijk 1998. Misdaad van Philippe Niang. Met o.a. Guy Marchand, Pierre Tornade, Patrick Guillemin, Jeanne Savary en Michel Fortin.

Uit geldnood stemt detective Nestor Burma (Marchand) erin toe de ontrouwe echtgenote Marina Joubert, twintig jaar jonger dan haar man Andr[KA1]e Joubert (Lartigau), te schaduwen. Nadat Burma verslag heeft uitgebracht over nachtelijke activiteiten van Marina, wordt de vrouw vermoord aangetroffen. Hiermee eindigt het niet, meerdere moorden volgen die Burma op het spoor brengen van handel in vervalste schilderijen. Goedmoedigheid van Burma, waarvan de zwarte humor meestal verheugende indruk laat, is te vaak vervelend tot langdradig. Je blijft kijken omdat verhaal an sich voldoende amusant is. Aflevering van het seizoen, nummer van 40.

On The Edge of Innocence

1997 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1997. Drama van Peter Werner. Met o.a. Kellie Martin, James Marsden, Lisa Jakub, Karen Young en Ronald Guttman.

De pubers Zoe en Jake zijn beiden van goede komaf en maken het hun ouders bijna onmogelijk om met hun te leven. Zij ontmoeten elkaar in een kliniek voor onhandelbare pubers en ook al worden de jongens en meisjes streng gescheiden gehouden, bloeit er iets moois op tussen de twee. Hun liefde is echter niet toegestaan en ze maken plannen om te vluchten om elders in de wereld een toekomst op te bouwen. (IdH/VPRO Gids)

Midnight Flight

1997 | Actiefilm, Thriller

Duitsland/Verenigde Staten 1997. Actiefilm van Chris Bould. Met o.a. Robert John Burke, Leslie Malton, Stephen McHattie, Ronald Guttman en Giovanni Ribisi.

Ondanks het feit dat er een staking is uitgebroken op de luchthaven van Larnaka, Cyprus, heeft Angela Sullivan (Malton) besloten haar man Roger (Guttman) te verlaten daar ze ontdekt heeft dat deze haar bedroog. Ze wil naar haar zus in Frankfurt. Hun zoontje blijft bij zijn vader. Ze mist echter het vliegtuig en kan door de staking niet weg. Ze is verplicht de nacht in de vertrekhal door te brengen. Als ze wat rondwandelt merkt ze dat een man bezig is aan het vliegtuig waarmee Roger en hun zoontje de volgende dag terug naar New York reizen. In de bar ontmoet ze Paul Bacon (McHattie) die zijn vliegtuig ook miste. Deze tilt niet zwaar aan haar opmerking over de vreemde man. Op de veiligheidsdienst praat ze met Kelley (Burke), die er de leiding heeft, maar ook die scheept haar af. Langzaam maar zeker begint ze te vermoeden dat de veiligheidsdienst van de luchthaven overgenomen werd door terroristen. Een onmogelijk en ongeloofwaardig verhaal dat zowat elke vorm van spanning mist. Burke kan er wat vaart inhouden als de sadistische Kelley, maar de rest van de acteurs en hun personages gaan totaal de mist in, evenals het onbegrijpelijke scenario van Maria Lease, Karin Howard en regisseur Bould, naar een verhaal van Pat Mullen. Achter de camera stond Michael Faust.

The beast I

1996 | Horror, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Horror van Jeff Bleckner. Met o.a. Ronald Guttman, Larry Drake, Charles Martin, Karen Silas en William Petersen.

In het kleine ingeslapen kuststadje Grave Point Island zorgt een reusachtig zeemonster voor paniek. Zeebioloog Talley denkt dat het een 'Architeuthis Dux' is, de grootste inktvissensoort op aarde. Dan begint een meedogenloze jacht op het zeemonster.

Peter Benchley's The Beast

1996 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1996. Thriller van Jeff Bleckner. Met o.a. William Petersen, Karen Sillas, Charles Martin Smith, Ronald Guttman en Missy Crider.

Lange tv-film die meestal in twee delen wordt uitgezonden. Het verhaal is gebaseerd op het boek [KL]The Beast[KLE] van [KL]Jaws[KLE]-schrijver Peter Benchley en verschilt au fond niet van zijn haaien-verhaal. Milieubeschermers staan lijnrecht tegenover de belangen van hebzuchtige ondernemers, terwijl de werkelijke bedreiging op de zeebodem op de loer ligt. Zeevisser Whip (Peterson) is weduwnaar die zijn hele leven lang al op Graves Point woont, een landtong aan de Amerikaanse Westkust in de staat Washington. Hij vindt een gigantische tentakel in een verlaten reddingsvlot en stuurt dit op naar zeebioloog Dr Talley (Guttman) om gedetermineerd te worden. Dr Talley komt spoorslags naar Graves Point, want hij wil de reuzeninktvis zien. Tegelijkertijd arriveert Katherine Marcus (Sillas), luitenant ter zee bij de Amerikaanse kustwacht, die een ongelukkige liefdesaffaire achter de rug heeft en zich wil gaan ontspannen met diepzee duiken. Whip koestert een wrok tegen de inhalige Graves (Smith), de plaatselijke machthebber die met een commercieel ontwikkelingsproject de visserij dreigt te doen stranden. Een inktvis wordt opgehaald en gedood. Bijgevolg terroriseert de hongerige, wraakzuchtige reuzeninktvis iedereen die het waagt buitengaats te gaan. Drankzuchtige, louche Lucas (Drake), een visser die menige vangst buiten de quota heeft opgehaald, belooft de projectontwikkelaar het monster met dynamiet op te blazen, maar Whip protesteert want dat betekent de uitroeiing van de gehele visstand. In de finale rekent Whip met het monsterachtige beest af op een brandend schip. Het spel is plichtmatig en het scenario van J.B. White is ondiep en ontglipt je als water door je handen. Regisseur Bleckner heeft de sluizen wijd open gezet waardoor alles vlot voortstroomt maar het is niet meer dan gekabbel vanwege het zwakke script. Het camerawerk van Geoff Burton is pure routine. Onderhoudend, maar beslist niet griezelig.

On Seventh Avenue

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van Jeff Bleckner. Met o.a. Wendy Makkena, Stephen Collins, Alan Rosenberg, Damian Chapa en Liz Coke.

Nadine Jordan (Makkena) is het hoofd van de ontwerpafdeling van de modelijn Norman Ross. Ze heeft een relatie met Ross (Guttman). Haar vader, die zich teruggetrokken had, ziet dat zijn bedrijf Briermere op het punt staat failliet te gaan, omdat zijn zoon (en Nadine`s broer) er met een half miljoen dollar (ca 450.000 Euro) vandoor is. Sol gaat weer achter zijn bureau zitten, maar hij neemt het heft te laat in handen. Nadine neemt ontslag bij Ross en weet de firma met de hulp van advocaat Phil Reiman (Rosenberg) te redden door Briermere van een nieuw elan te voorzien en een akkoord te sluiten met de crediteuren. Tussen de personages die deze film bevolken, bevinden zich allerlei figuren: een gangster (Chapa) die in legale zaken wil, uitgekookte zakenman Tom (Collins) en twee oogverblindende mannequins (Coke en Harris). William Finkelstein heeft een lekker onderhoudend scenario geschreven, waarin flink wat intriges zitten met ingrediënten zoals naijver, diefstal en zelfs moord. Dat alles tegen de achtergrond van het grote ondernemen, waarin het niet het nakomen van afspraken en verraad de gewoonste zaken van de wereld zijn. Uitstekend spel, mooi camerawerk van Constanine Makris en met grandeur en stijl geregisserd door Bleckner. De titel slaat op het confectiedistrict van New York City.

V'la l'cinéma, ou le roman de Charles Pathé

1995 | Biografie

België/Canada/Frankrijk/Oostenrijk 1995. Biografie van Jacques Rouffio. Met o.a. Didier Bezace, Yves Jacques, Isabelle Gélinas, Ronny Coutteure en Bernard Alane.

Geromantiseerde biografie van Charles Pathé een de filmindustrie. Hij werd in 1862 te Vincennes geboren en had een miserabele jeugd. Als kind moest hij klusjes doen voor zijn hardvochtige vader, een slager. Het ouderlijke milieu werkt vestikkend op Charles en op zijn twintigste trekt hij naar Zuid- Amerika. Bij zijn terugkeer is de ziekelijke, onzekere jongeman veranderd in een intelligent zakenman, met een uitzonderlijk talent voor organiseren en het nemen van initiatieven. Op de handelsbeurs van Vincennes ontdekt hij de fonograaf en die geeft zijn leven een andere wending. De kijker ziet hoe hij op kermissen succes heeft en dat geldt steekt in het bewegende beeld. En verder: hoe hij zijn eerste studio creëert, een bioscoopprojector ontwikkeld en de degens kruist met George Eastman, die een monopolie heeft op de markt voor het lichtgevoelige celluloïod. Gemaakt ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de film volgt deze prent getrouw de carière een man die symbolisch werd voor de cinema in Europa. De rol van Charles Pathé wordt vertolkt door Bezace. Rouffio schreef het scenario samen met Jean Gruault, naar een origineel verhaal van Jacqueline Lefèvre. Volledig in België opgenomen door Raymond Fromont.

Comfortably Numb

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Gavin O'Connor. Met o.a. Dana Ashbrook, Angela Shelton, Harry Lennix, Harry O'Reilly en Ronald Guttman.

William Best (Ashbrook), de telg uit een advocatengeslacht, verruilt de familiepraktijk voor een positie bij de openbare aanklager in Manhattan. Hij sluit vriendschap met een zekere Hamlin Day (Lennix), een oudere strafpleiter. Hamlin neemt William mee naar een nachtclub, waar hij hem voorstelt aan Meadow Adare (Shelton), een chique, sexy verschijning die heel gecultiveerd is. William valt voor Meadow en heeft niet door dat zij voor haar beroep heren begeleidt, en nog minder dat zij een Hamlins cadeautje voor hem was. Terwijl William tot over zijn oren verliefd wordt op Meadow, haalt zij hem over om van de heroïne te snoepen. De tamelijk naïeve William stelt Meadow aan zijn dure familie voor, maar hij bemerkt te laat dat hij zich in een neerwaartse spiraal bevindt die tenslotte tot zelfvernietiging leidt. Het scenario van regisseur O'Connor en Kirby Hayde brengt met de voorhamer de boodschap dat drugs dodelijk zijn, maar ze hadden vergeten dat ze een open deur intrapten. De negatieve aspecten wegen zo zwaar dat halverwege - op het moment dat William in de fout gaat - de film totaal oninteressant wordt en blijft. Dat is om verschillende redenen heel jammer: het camerawerk van Alik Sakharov is uitstekend en is daardoor geweld aangedaan, debuterende Shelton verdient beter en de bijrollen van Wise als Mark Krasno, Martin als Randall Best, Piel als Emily Best zijn te goed voor het resultaat. De waardering is echter voor hen. Anderen brachten O'Connor's waarschuwing eerder, beter en subtieler; bovendien gaven ze meestal nog een sprankje hoop.

Target of Suspicion

1994 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1994. Mysterie van Bob Swaim. Met o.a. Tim Matheson, Lysette Anthony, Alain Saint Alix, Noémie Kocher en Ronald Guttman.

Nick Matthews (Matheson) is een na[KA3]ieve Amerikaanse geleerde die min of meer bij toeval een heel populair parfum ontwikkelt. Hij gaat naar Parijs om de Europese distributie ervan te begeleiden en heeft daar een korte en onschuldige ontmoeting met model Julie Dormoy (Kocher), die later wordt aangerand en vermoord, waarbij Matthews de belangrijkste verdachte is.

And the Band Played On

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van Roger Spottiswoode. Met o.a. Matthew Modine, Alan Alda, Patrick Bauchau, Nathalie Baye en Christian Clemenson.

Gay journalist Randy Shilts gaf een goed gedocumenteerd overzicht van de beginperiode van de aidsepidemie in zijn boek 'And the band played on' (1987), dat met deze televisiefilm een losse bewerking kreeg. Matthew Modine speelt een medisch onderzoeker die er alles aan doet de oorzaak van wat toen nog 'homo kanker' werd genoemd, te ontdekken. Hij krijgt bepaald geen steun van de politiek, geldschieters, de publieke opinie of zelfs de medische wereld. Filmsterren als Richard Gere, Anjelica Huston en Steve Martin gaven met bescheiden optredens morele steun aan deze ontroerende film.

Notorious

1992 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1992. Drama van Colin Bucksey. Met o.a. John Shea, Jenny Robertson, Marisa Berenson, Jean-Pierre Cassel en Ronald Guttman.

Remake van de Hitchcock-klassieker. CIA-agent Shea neemt Robertson, dochter van een veroordeelde communist, aan om de Franse wapenhandelaar Cassel te ontmaskeren. Hoewel Douglas Lloyd McIntosh wat aan het scenario van Ben Hecht sleutelde om het verhaal over te plaatsen naar het hedendaagse Frankrijk, blijft het een haast letterlijke en dus overbodige remake. Goede prestaties van de acteurs (zelfs Hitchcock zelf kreeg een rolletje), spannende momenten en wat extra erotiek zijn niet voldoende om er een betere film van te maken. Wat je vooral mist zijn de lichtvoetigheid en de snedige dialogen tussen Grant en Bergman. Alleen toeschouwers die het origineel niet kennen zullen plezier beleven aan deze remake. Cameraman Peter Sinclair filmde prachtige, toeristische plaatjes.

l'Amérique en otage

1991 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1991. Misdaad van Kevin Connor. Met o.a. Arliss Howard, Valérie Kaprisky, Jeff Fahey, Daniel Gélin en Alice Krige.

Een Iraanse diplomaat en zijn vrouw worden zich pijnlijk bewust van de tirannie van de Sjah van Iran wanneer een van hun vrienden vermoord wordt door de nationale geheime dienst. Ze roepen president Carter te hulp, maar dat is voor niets, want genoemde diplomaat komt in de gevangenis terecht, waaruit hij uiteindelijk weet te ontsnappen. Wat te denken van dit gekonkel en van deze twijfelachtige ideologie? Want, tiran of niet, enerzijds is de Sjah een gemakkelijke prooi nu hij er niet meer is om zich te verdedigen en anderzijds zijn zijn opvolgers nog een graadje erger. Deze Amerikaanse cineast, die goed is in het brengen van galgehumor (MOTEL HELL, 1980), nam met zijn overstap naar televisie zijn wezenlijke talent niet mee. Hij doet dan wel zijn best duidelijk te maken dat er niets veranderd is sinds de val van genoemde Sjah (vertolkt door Daniel Gélin!!) maar op zeer onbeholpen wijze. Wat Grizzard berteft als president Carter, die is nauwelijks geloofwaardiger dan Gélin. Overbodig en

Iran: Days Of Crisis

1991 |

1991. Kevin Connor. Met o.a. Ronald Guttman, Tony Goldwyn, Arliss Howard, Jeff Fahey en Alice Krige.

Een Iraanse diplomaat en zijn vrouw worden zich pijnlijk bewust van de tirannie van de Sjah van Iran wanneer een van hun vrienden vermoord wordt door de nationale geheime dienst. Ze roepen president Carter te hulp, maar dat is voor niets, want genoemde diplomaat komt in de gevangenis terecht, waaruit hij uiteindelijk weet te ontsnappen. Wat te denken van dit gekonkel en van deze twijfelachtige ideologie? Want, tiran of niet, enerzijds is de Sjah een gemakkelijke prooi nu hij er niet meer is om zich te verdedigen en anderzijds zijn zijn opvolgers nog een graadje erger. Deze Amerikaanse cineast, die goed is in het brengen van galgehumor (MOTEL HELL, 1980), nam met zijn overstap naar televisie zijn wezenlijke talent niet mee. Hij doet dan wel zijn best duidelijk te maken dat er niets veranderd is sinds de val van genoemde Sjah (vertolkt door Daniel Gélin!!) maar op zeer onbeholpen wijze. Wat Grizzard berteft als president Carter, die is nauwelijks geloofwaardiger dan Gélin. Overbodig en

Green Card

1990 | Romantische komedie

Australië/Frankrijk/Verenigde Staten 1990. Romantische komedie van Peter Weir. Met o.a. Gérard Depardieu, Andie MacDowell, Bebe Neuwirth, Gregg Edelman en Robert Prosky.

Georges (Depardieu in zijn eerste Amerikaanse film), trouwt met Brontë (MacDowell) om zo een verblijfsvergunning te bemachtigen. Om het schijnhuwelijk gestalte te geven moeten ze instanties én familie en vrienden zien te overtuigen van hun wederzijdse liefde, wat resulteert in een aaneenschakeling van hilarische scènes. Depardieu is fantastisch als de rokende, koffie drinkende en rood vlees etende Fransman tegenover de frêle gezondheidsfreak Brontë. De Australische regisseur Peter Weir (Witness, Fearless, The Truman Show) kreeg een Oscarnominatie voor zijn scenario. Fraai camerawerk van Geoffrey Simpson, terwijl Hans Zimmer componeerde.

La danse du scorpion

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Kim Coates, Roberte Bizeau en Ronald Guttman.

Al op de leeftijd van 23 jaar wordt de talentvolle saxofonist Finch Palmer vergeleken met Charlie Parker. Dan stokt zijn carrière opeens en komt al zeer snel helemaal tot stilstand. Hoe kan dat? Een als los zand aan elkaar hangend scenario waardoor de film langer duurt dan nodig is. Het resultaat is er dan ook naar. Josée Dayan stelt ons teleur na zijn andere, veel interessantere werk voor de televisie. Alleen de acteurs leveren een goede prestatie.

Jeniec Europy

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk/Polen 1989. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Roland Blanche, Vernon Dobtcheff, François Berléand, Didier Flamand en Ronald Guttman.

Nadat Napoleon (Blanche) bij Waterloo de veldslag verloren had tegen de geallieerde legers, werd hij verbannen naar het eilandje Sint Helena in de Atlantische Oceaan, dat midden in het water ter hoogte van Angola ligt. Het klimaat is er ruw en ongezond. Het eiland behoort tot Groot-Brittani[KA3]e. Het bestuur is in handen van de Britse gouverneur Hudson Lowe (Dobtcheff), die zijn bijzondere gevangene op alle mogelijke manieren probeert te vernederen en te kleineren. Hij erkent geen moment dat Napoleon keizer is, al valt hiervoor wel wat te zeggen, want Napoleon had zichzelf gekroond. Lowe wil uitsluitend zijn militaire rang erkennen. Tussen de twee mannen ontstaat een psychologisch duel, dat ermee eindigt dat Napoleon die in 1821 overleed, zijn eigen begrafenis arrangeerde (hij werd bijgezet in de Dôme des Invalides in Parijs, maar dat was pas in 1840). De film is met een laag budget gemaakt, hij is sober en moet het hebben van wijdse opnamen van cameraman Wieslaw Zdort, en de dialogen en de confrontaties tussen de twee hoofdrollen. Voor kijkers met historische belangstelling en kennis over het leven van Napoleon is deze toneelmatige film, die vooral aandacht besteedt aan de menselijke aspecten, wel aardig. Het scenario is van regisseur Kawalerowicz naar de roman van Juliusz Dankowski.

Her Alibi

1989 | Komedie, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten 1989. Komedie van Bruce Beresford. Met o.a. Tom Selleck, Paulina Porizkova, William Daniels, James Farentino en Ronald Guttman.

Geplaagd door een schrijversblok zoekt detectiveauteur Blackwood (Selleck) inspiratie bij moordprocessen in de rechtbank. Daar wordt hij smoorverliefd op de zinnelijke Roemeense Nina (Porizkova) die terecht staat voor doodslag. Blackwood zorgt prompt voor een alibi en neemt haar mee naar huis, maar begint te twijfelen aan haar onschuld wanneer ze wat al te handig blijkt met steek- en schietgerei. Supermodel Porizkova en de charmante Selleck vormen een aangenaam duo en maken van een op zich domme film een plezante farce.

Deux

1989 | Drama, Komedie

Frankrijk 1989. Drama van Claude Zidi. Met o.a. Gérard Depardieu, Maruschka Detmers, Michelle Goddet, Philippine Leroy-Beaulieu en Beata Tyszkiewicz.

Na uitsluitend komedies geregisseerd te hebben, maakte Zidi verrassend genoeg deze film over een moeizame, stormachtige en nogal sadomasochistische relatie tussen een wispelturige man, Marc Lambert (Depardieu) en een ordelijke vrouw, H[KA1]el[KA2]ene Muller (Detmers). De dialogen zijn van de romanschrijfster Catherine Rihoit, die samen met Zidi het scenario schreef. Er wordt ontzettend veel gepraat in deze film. Niet dat feit is irritant, maar wel de slordige wijze waarop de film in elkaar is gezet. Camerawerk van Jean-Jacques Tarbes.

Steal the Sky

1988 | Actiefilm

Verenigde Staten 1988. Actiefilm van John Hancock. Met o.a. Mariel Hemingway, Ben Cross, Sasson Gabai, Mark Rolston en Nicolas Surovy.

Hemingway leidt een dubbel liefdesleven. Ze heeft een relatie met een getrouwde, in het Midden-Oosten gestationeerde Amerikaan, en met Irakese elitepiloot Cross. Haar beroep: spionne voor de Mossad, de Isra[KA3]elische geheime dienst. Haar opdracht: Cross overhalen aan boord van zijn MIG-gevechtsvliegtuig over te lopen naar Israel. Ze begaat echter een fatale vergissing. Alledaagse actiefilm met prachtige vliegsc[KA2]enes maar een propagandistisch scenario (van Christopher Wood en Dorothy Tristan), dat moeilijk origineel kan worden genoemd. Het spel van de hoofdrolspelers is aanvaardbaar maar wordt overvleugeld door het vliegwerk. Goede fotografie van Misha Suslov.

Little Nikita

1988 | Thriller, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1988. Thriller van Richard Benjamin. Met o.a. Sidney Poitier, River Phoenix, Richard Jenkins, Caroline Kava en Richard Bradford.

Nogal vergezocht spionageverhaal over mensen die onbewust tot sovjetagenten gemaakt kunnen worden door inplanting van een soort 'tijdcapsule' die na twintig jaar afgaat en ze activeert. Phoenix is de tienerzoon van dergelijke ouders. Hij krijgt de hulp van FBI-agent Poitier, die jacht maakt op deze sleepers. De film is onsamenhangend en ouderwets; dit komt de spannende sfeer die beslist nodig is voor zo'n prent, niet ten goede. Zoals steeds is Lynch een onvervangbare slechterik, maar als je geen goed materiaal krijgt, kan je onmogelijk een film redden. Poitier speelt zijn rol met de nodige knipoogjes. Scenario van John Hill en Bo Goldman naar een verhaal van Tom Musca en Terry Schwartz. Camerawerk van Laszlo Kovacs.

Le rêve d'Icare

1988 | Avonturenfilm

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Jean Kerchbron. Met o.a. Sylvia Montfort, Jean-Luc Boutte, Maria Meriko en Ronald Guttman.

De echtgenoot van Isabelle is gestorven en eindelijk kan ze zichzelf zijn. Ze probeert een lange vlucht per vliegtuig te maken boven de Andes. Aangezien het verhaal in de jaren twintig speelt is dat geen eenvoudige onderneming. Montfort is overtuigend in haar rol van 'vrije vrouw'. De regisseur weet de spanning erin te houden.

Frame Up Blues

1988 | Thriller

Verenigde Staten 1988. Thriller van Jose Bayan. Met o.a. Kim Coates, Roberta Bizeau, Ronald Guttman en Jean-Pierre Bouvier.

Jazz-musicus zonder werk neemt een opdracht aan om de overspelige vrouw van een gangsterbaas te bespioneren. Hij wordt verliefd op haar en krijgt het met zijn werkgever aan de stok. Hoe konden ze het bedenken.

The Squeeze

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Roger Young. Met o.a. Michael Keaton, Rae Dawn Chong, Liane Langland, Leslie Bevis en John Davidson.

Sloeber Keaton is bezeten door het gokspel. Elke week zet hij zijn magere inkomen in in de lotto, hopend op de hoofdprijs. Wanneer hij een paar keer vergeet de alimentatie voor zijn ex- vrouw te betalen, krijgt hij te maken met Chong, assistent- deurwaarder, die gespecialiseerd is in het opsporen van wanbetalers. Hij bedenkt een plannetje om zijn geluk te forceren. Totaal ongeïnspireerde komedie, waarin vrijwel elke gag wordt gemist. Keaton en Chong doen hun best om uit het magere materiaal te halen wat erin zit, maar dat is niet veel. Daniel Taplitz maakte het scenario maar kruidde het met te weinig geloofwaardige humor. Arthur Albert was verantwoordelijk voor de fotografie.

Gros Coeurs

1987 | Komedie, Sportfilm

België 1987. Komedie van Pierre Joassin. Met o.a. Bernard Le Coq, Fanny Cottençon, Ronny Coutteure, Amandine Rajau en Isabelle Gloria.

`Grote helden` slaat op de racers die veel lef tonen en zodoende allerlei risico`s nemen en ook lopen. De voor- en tegenspoed van een racer, zijn dochter, zijn ma[KA4]itresse en zijn monteur. Dat is eigenlijk niet genoeg voor een scenario (geschreven door de regisseur zelf) maar wel een opeenvolging van niet op elkaar aansluitende scènes, voorspelbare situaties, cliché's en een overdaad aan soms leuke maar soms inhoudelijk weinig voorstellende dialogen. Kortom, een onbeduidende parade van modieuze gemeenplaatsen. De acteurs zijn best sympathiek maar hun talent is vrij beperkt. Het camerawerk is van Jean-Claude Neckelbrouck.

Le tiercé de Jack

1975 | Drama

België 1975. Drama van Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Georges Aubrey, Maria Mériko, Mori Traore, Ronald Guttman en Suzanne Colin.

Een jongeman heeft zich gedurende de Tweede Wereldoorlog, toen hij zestien was, moeten verbergen voor de nazi`s, om niet als jood te worden gearresteerd. Hij heeft hier een groot trauma van overgehouden. Zijn vriend, een Ivoriaan met donkere huidskleur, gaat hem weer verzoenen met het leven. Een interessant thema, dat verkeerd is benaderd. Met een scenario dat, zogenaamd om origineel te zijn, het verhaal alleen maar ingewikkelder maakt, terwijl de dialogen soms onnatuurlijk aandoen. Is het bekijken waard vanwege de opmerkelijke acteerprestatie van de zwarte acteur (Traore), die uitsteekt boven de anderen, wier acteren wisselend van kwaliteit is, maar toch.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ronald Guttman op televisie komt.

Reageer