Aleksander Bardini: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Trois couleurs: Blanc

1994 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk​/​​Polen​/​​Zwitserland 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Janosz Goyos en Jerzy Stuhr.

Tweede deel van Kieslowski's trilogie gebaseerd op de Franse begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Poolse kapper in Parijs (Zamachowski) wordt na een half jaar huwelijk met rijke Dominique (Delpy) gedumpt vanwege zijn impotentie. Hij geraakt in de goot, weet naar Polen te komen, bouwt er opnieuw een leventje op en zint op een dramatische terugkeer naar Dominique. Zwarte komedie waarin de kleur wit domineert, wordt gedragen door charmante Zamachowski, eerder te zien in het tiende gebod van Kieslowski's Dekalog. Trois couleurs: Blanc wordt door mindere mate van weelderigheid beschouwd als de minste van het drieluik, maar is de beste door rake psychologie.

Auf Wiedersehen Amerika

1993 | Komedie

Polen​/​​Duitsland 1993. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Otto Tausig, Jakov Bodo, Zofia Merle, Christa Berndl en George Tabori.

Bitterzoete, met veel liefde gedraaide en goed gespeelde film over twee joodse mannen waarvan er een met een niet-joodse vrouw is getrouwd. Na dertig jaar in New York gewoond te hebben, willen ze terug naar Polen. Ofschoon er van alles mis gaat - ze stranden in Berlijn en vieren de Kerst bij het Leger des Heils - loopt het uiteindelijk toch nog goed af: het stel vindt een huis in Polen en blijft daar wonen. De man die alleen is, vindt een vrouw die met hem teruggaat naar New York. Het wordt duidelijk dat het hedendaagse Polen achterblijft bij de herinneringen aan vroeger. Vol ironie en humor. Scenario van Thomas Strittmatter en regisseur Schütte. Camerawerk van Thomas Mauch.

The Silent Touch

1992 | Drama, Muziek

Denemarken​/​​Polen​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Drama van Krzystof Zanussi, Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Max von Sydow, Lothaire Bluteau, Sarah Miles, Sofie Gråbøl en Aleksander Bardini.

Jonge musicoloog Bluteau maakt kennis met het zeer melodieuze werk van Hongaarse componist Von Sydow, die geen noot meer op papier heeft gezet sedert zijn eerste vrouw is omgekomen in een concentratiekamp. Hij heeft zich teruggetrokken in Denemarken en is verknocht aan de drank. Bluteau zoekt contact, dringt tot hem door en weet hem ertoe te bewegen zijn levenswerk te voltooien. Miles is Von Sydow's tweede vrouw en Grabol speelt de jonge vrouw, die Bluteau met de contacten helpt en assisteert bij het optekenen van de muziek. Von Sydow schittert in deze verder niet zo opwindende film. De muziek is van Wojciech Kilar die met DRACULA van Francis Ford Coppola naam maakte. Peter Morgan en Mark Wadlow bewerkten een verhaal van Edward Zebrowski en regisseur Zanussi tot scenario. Camerawerk van Jaroslaw Zamojda.

La valle di pietra

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Maurizio Zaccaro. Met o.a. Charles Dance, Aleksander Bardini, Fabio Bussotti, Klara Neroldova en Miroslav Kadic.

Naar het verhaal `Kalkstein` van de Oostenrijkse schrijver Adalbert Stifter (1805 - 1868), in een bewerking van Ermanno Olmi. Het gaat over de ontmoeting tussen een zeer verstandelijke en wereldse landbeheerder (Dance) en een humeurige plattelandspastoor met een geheim en een hang naar heiligheid. Dit alles tegen de achtergrond van een harde, onbarmhartige natuur, prachtig en bedreigend, ontzagwekkend en fascinerend. Spectaculaire beelden en een verhaal om over na te denken. Ook bekend als THE VALLEY OF STONE.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen​/​​Frankrijk​/​​Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Dekalog II

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Krystyna Janda, Aleksander Bardini en Olgierd Lukaszewicz.

Het tweede verhaal in Kieslowski's morele tv-tienluik is gebaseerd op het tweede gebod (Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken) en gaat over een vrouw die zwanger is van een minnaar en wiens echtgenoot aan een dodelijke ziekte lijkt te lijden. Als haar man zou komen te overlijden wil ze het kind wel houden, anders niet. Ze consulteert de arts in het ziekenhuis en deze verzekert haar dat haar echtgenoot ten dode is opgeschreven. Maar hij wordt beter en abortus is dan te laat.

Bez Konca

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Gra[KA1]zyna Szapolowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwilowicz en Artur Barcis.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

Baryton

1985 | Komedie

Polen 1985. Komedie van Janusz Zaorski. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Piotr Fronczewski, Malgorzata Pieczynska, Zofia Saretok en Aleksander Bardini.

Tragikomedie die zich afspeelt in de jaren dertig rond de beroemde zanger Antonio Taviatini, die een bezoek brengt aan zijn geboortestad en dan zijn kostbare stem verliest. De kwestie wordt gered door zijn nazistisch-georiënteerde secretaris, die zijn tyrannieke regels toepast. Als politieke metafoor is de film weinig effectief, maar hij is niettemin intelligent gemaakt en er wordt goed in gespeeld.

Spirala

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Jan Nowicki, Maja Komorowska, Zofia Kucówna, Aleksander Bardini en Jan Swiderski.

Eén van de minst interessante Zanussi-films. In tegenstelling tot zijn andere films bevat deze film weinig dialoog en dat zal zeker in verband staan met het onderwerp: de dood. De hoofdfiguur verblijft in een wintersportoord, waar hij provocerend optreedt tegen de mensen die hij daar ontmoet. Plotseling verdwijnt hij in de bergen. Aan het eind van de film wordt duidelijk wie hij was en waarom hij verdween.

Ocalenie

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Edward Zebrowski. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Maja Komorowska, Aleksander Bardini, Kazimierz Dejunowicz en Jan Englert.

In dit opmerkelijke debuut is de wetenschapper Adam Malecki een van de patiënten in een ziekenhuis die een niertransplantatie moeten ondergaan. Het wachten is op de dood van een donor. Door zijn arrogantie en egocentrisme denkt hij het eerst aan de beurt te zijn. Wanneer dit niet het geval blijkt en hij te horen krijgt dat 'zijn' wetenschappelijk probleem door een ander is opgelost, belandt Adam in een crisistoestand. Pas dan maakt hij een eerste gebaar naar zijn medemens.