Robert Dalban: cast.
Er zijn 82 films gevonden.

On ne meurt que deux fois

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Monnier. Met o.a. Hubert Deschamps, Robert Dalban en Anna Gaylor.

Marcel (Deschamps), de exploitant van een dansgelegenheid aan de Marne moet tegen zijn zin op zijn trouwdag een landloper verbergen en u kunt wel raden wat daar de gevolgen van zijn. Zowel uit het scenario als uit de clichematige regie van de (nogal slechte) ex-filmregisseur blijkt duidelijk dat de film met een gebrek aan originaliteit te kampen heeft. Alleen het overtuigende acteerwerk redt de zaak nog een beetje. Bovendien is de titel verwarrend omdat er een film van Jacques Deray (1985) met dezelfde naam bestaat!

Neuville... ma belle

1987 | Documentaire

Zwitserland 1987. Documentaire van Réalisation collective. Met o.a. Moustache, Christian Marin, Bernard Musson, Robert Dalban en Sylvie Huguel.

Het leven van dag tot dag in een Zwitsers dorp met haar verschillende inwoners, hun conflicten, hun grappen, etc...Het riekt allemaal sterk naar amateurisme, zo slecht is het verfilmd, gemonteerd en ook gespeeld, simpelweg omdat de spelers nauwelijks begeleid werden. Een uitzondering is de ontroerende oude herbergier. Een simpele opeenvolging van sketches die zogenaamd grappig zijn maar voor het merendeel niets voorstellen, hetgeen nogal verrassend is, aangezien het om een Zwitserse film gaat.

P'tit con

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Gérard Lauzier. Met o.a. Bernard Brieux, Guy Marchand, Caroline Cellier, Pierre Fayet en Souad Amidou.

Een puber verzet zich tegen zijn politiek-linkse bourgeois- ouders, maar idealiseert niettemin de bohémien-familie van een vriendje bij wie hij intrekt en waar hij de ene catastrofale ervaring na de andere opdoet, vooral op het gebied van de liefde. Deze tweede film van cartoonist/striptekenaar/schrijver Lauzier is bekwaam gemaakt, maar moet het vooral hebben van het sterke scenario van regisseur Lauzier en van de verrassend goede spelregie. Voor het genre ongewoon is dat hij zijn sympathie vooral investeert in de versmade ouders van zijn anti-held en dat hij zijn satirische pijlen doeltreffend op links én rechts mikt. Naar het stripalbum van Lauzier Souvenirs d'un jeune homme met een scenario van hemzelf. Camerawerk van Jean-Paul Schwartz.

Prends ta rolls et va pointer

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Richard Balducci. Met o.a. Jean Lefebvre, Micheline Luccioni, Marco Perrin, Patricia Giles en Robert Dalban.

De humoristische lotgevallen van een doorsnee Frans gezin dat in het bezit komt van een oude Rolls Royce. Maar er zijn nog anderen die belangstelling hebben voor de wagen.

La chèvre

1981 | Avonturenfilm, Komedie

Mexico​/​​Frankrijk 1981. Avonturenfilm van Francis Veber. Met o.a. Pierre Richard, Gérard Depardieu, Michel Robin, Pedro Armendáriz jr en Corynne Charbyt.

Een meisje dat altijd in zeven sloten tegelijk loopt verdwijnt tijdens haar vakantie in Mexico. Een even grote kluns bij haar vader in dienst, wordt met een detective achter haar aan gestuurd, in de hoop dat zijn pech tot opsporing zal leiden. Het oorspronkelijke scenario van Véber wordt in de uitwerking extra leuk omdat de regie de acteurs niet komisch laat spelen, maar normaal reageren binnen komische situaties. Richard is daardoor grappiger dan in jaren en vormt een verrassend geslaagd duo met Depardieu. Camerawerk van Alex Phillips.

Le coup du parapluie

1980 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1980. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Pierre Richard, Gert Fröbe, Valérie Mairesse, Christine Murillo en Vittorio Caprioli.

Een berooide acteur komt solliciteren voor een rol in een gangsterfilm, maar belandt per ongeluk op het kantoor van een mafioso. Deze verwacht een killer die een rivaal voor hem moet uitschakelen. Hij neemt nietsvermoedend de opdracht aan en blijft tot aan de bloedige afloop in de waan dat hij zich op een filmset bevindt. Dit aardige uitgangspunt kreeg een uitermate teleurstellende en flauwe uitwerking, waarbij iedere grap eindeloos wordt uitgekauwd (voorzover de film niet wordt stopgezet voor uitvoerige sluikreclame). Pogingen van Richard om leuk te doen zonder dat het scenario de kans ertoe geeft maakt het werk onuitstaanbaar. Scenario van regisseur Oury en Danièle Thompson. Camerawerk van Henri Decae.

Coup de tête

1979 | Komedie, Drama, Sportfilm

Frankrijk 1979. Komedie van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Patrick Dewaere, France Dougnac, Jean Bouise, Dorothée Jemma en Michel Aumont.

Een pracht satire met Dewaere als een rebelse, anti-autoritaire voetballer die alleen wordt getolereerd omdat men van hem verwacht dat hij een beslissende rol zal spelen in het behalen van de kampioenstitel voor de lokale ploeg. Annaud (The Name of the Rose, L'ours, Seven Years in Tibet) toont zich een uitstekend observator van herkenbare Franse typetjes, en slaagt er ook in ze in een ruimere, interessantere context te plaatsen. De bekrompenheid van de 'dorpsnotabelen' en de buiten alle proporties opgeblazen 'aanbidding' van voetbalhelden worden subliem gehekeld. Dewaere speelt een van zijn beste rollen en wordt uitstekend omringd door een reeks betrouwbare bijrolacteurs.

La carapate

1978 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1978. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Pierre Richard, Victor Lanoux, Jean-Pierre Darras, Yvonne Gaudeau en Claire Richard.

Een cipier in Lyon in mei 1968 geeft een onschuldig ter dood veroordeelde de kans om te ontsnappen. De gevangene gijzelt zijn advocaat die door de media prompt als medeplichtig wordt afgeschilderd. Na veel avonturen onderweg bereiken ze Parijs waar de studenten-oproer in volle gang is. De advocaat slaagt erin om een gratieverzoek bij De Gaulle ingewilligd te krijgen. Om de klucht te situeren in de inmiddels mythologisch geworden mei- revoltes lijkt een kras idee, maar levert voor de film alleen een spectaculaire finale op. Voor het overige een episodische achtervolgingskomedie met nogal mechanische humor, waarbinnen Richard niet echt tot zijn recht komt. Amusante rol van Bussières als oude anarchist. Scenario van Oury en Danièle Thompson.

Je suis timide, mais je me soigne

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Pierre Richard. Met o.a. Pierre Richard, Aldo Maccione, Mimi Coutelier, Jacques François en Jacques Fabbri.

Een verlegen bankbediende ziet een schoonheid in de hal van een sjiek hotel en wordt hopeloos verliefd. Samen met een therapeut die drastische methodes toepast om hem zelfverzekerdheid te bezorgen volgt hij haar naar mondaine vakantieplaatsen en stapelt de ene blunder op de andere. Een achtervolging is de rode draad tussen losse episodes van het ongelijksoortig duo (dat zeer weinig leuk op dreef is) met twee grappige eilandjes in een oceaan van flauwiteiten - een gesaboteerde p[KA1]etanque-wedstrijd en het in de maling nemen van een nietsvermoedende klant in een wegrestaurant (Fabbri). Scenario van Richard, Jean-Jacques Annaud en Alain Godard. Claude Agostini stond achter de camera.

Freddy

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Jean Lefebvre, Sophie Daumier, Pierre Doris, Marie-Christine Adam en Richard Darbois.

Melige verfilming van een ooit door Fernandel vertolkt toneelstuk over een clown die zichzelf beschuldigt van de moord op een woekeraarster om in de publiciteit te komen en zo geld in te zamelen voor zijn circus. De regie van Thomas is bijzonder slapjes en hoofdvertolker Lefèbvre ziet eruit alsof hij net uit een honderdjarige slaap is gewekt, een handicap die ten onrechte als komisch wordt beschouwd.

Le maestro

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jean Lefebvre, Sophie Desmarets, Daniel Ceccaldi, Caroline Cartier en Geneviève Grad.

De boulevard-komedie Les vignes du seigneur - over drankzuchtige huwelijkskandidaten die hun mond voorbij praten zodra ze een slok op hebben - wordt geacteerd alsof de acteurs het bovenste schouwburgbalkon willen beschreeuwen en in beeld gebracht als in de begindagen van de televisie.

L'Elégant

1977 | Misdaad

Frankrijk 1977. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Raymond Pellegrin, Nathalie Delon, Alfred Adam, Robert Dalban en François Maistre.

Frédo, bijgenaamd De Elegante, is tot levenslang veroordeeld en krijgt na twintig jaar gevangenschap gratie. Hoe het leven in Parijs weer op te pakken, met alle herinneringen én de behoefte zich te wreken? Het thema is een dooddoener. Degelijke, heldere en weinig genuanceerde produktie van een oude rot in het filmvak. Ook bekend als HISTOIRE DE VOYOUS.

D'amour et d'eau fraîche

1976 | Drama, Komedie

Frankrijk 1976. Drama van Jean-Pierre Blanc. Met o.a. Annie Girardot, Miou-Miou, Julien Clerc, Jean-Pierre Darras en Cérise.

De relatie tussen pianoleraar Jip (Clerc) en Mona (Girardot) loopt op de klippen wanneer Jip de jongere Rita (Miou-Miou) ontmoet. De passie is groot, maar het lot is de nieuwe geliefden niet goed gezind. Klein drama rond bourgeois conformisme en de hang naar post-1968 hippiedom heeft een mooi trio in de hoofdrollen. Miou-Miou had bij regisseur Blanc gelobbyd voor haar geliefde Patrick Dewaere als tegenspeler, maar raakte vervolgens verliefd op zanger en gelegenheidsacteur Julien Clerc. Hun dochter is actrice-regisseuse Jeanne Henry.

Bloedverwanten

1976 | Horror

Frankrijk​/​​Nederland 1976. Horror van Wim Lindner. Met o.a. Maxim Hamel, Sophie Deschamps, Eddie Constantine, Ralph Arlis en Wim Kouwenhoven.

Soms wat gelikt, deze horrorfilm naar een fantastisch verhaal van Belcampo. De camera werd nu vaardig gehanteerd door Walter Bal. Een verpleegster stuit op een gezelschap dat dol is op bloed, en dit modern, als keurige burgers, nuttigt uit glaasjes. Een ongewone, verrassende film met helaas een erg zwakke regie.

On a retrouvé la 7e compagnie

1975 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Jean Lefebvre, Pierre Mondy, Henri Guybet, Robert Lamoureux en Pierre Tornade.

In dit tweede deel van een serie films weet een drietal Franse soldaten in mei 1940 de compagnie die ze waren kwijtgeraakt terug te vinden en van de Duitsers te bevrijden, maar ze vinden daarna ook hun kolonel die in zijn eentje de oorlog doorzet. Dezelfde voor de hand liggende soldatenkluchtigheid en domme onhandigheid die averechts succesvolle resultaten bereiken. Scenario van de regisseur, en Jean-Marie Poiré. Camerawerk van Marcel Grignon.

Les vécés étaient fermés de l'intérieur

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1975. Komedie van Patrice Leconte. Met o.a. Jean Rochefort, Coluche, Roland Dubillard, Danièle Evenou en Jean-Pierre Sentier.

Een politiecommissaris en zijn onhandige assistent proberen een onverklaarbare moord op te lossen en belanden in een curieuze boksschool en een verdachte psychiatrische kliniek. Een poging om theaterkomiek Coluche als filmster te lanceren in een zouteloze parodie. Rochefort redt het weinige wat er te redden valt.

Comment réussir... quand on est con et pleurnichard

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Pierre Marielle, Stéphane Audran, Jane Birkin en Jean Rochefort.

'Hoe te slagen wanneer je een klootzak en een huilebalk bent'. Zo'n filmtitel kon alleen ontspruiten aan het brein van volkse dialoogmeester Audiard. Antoine Robineau (Carmet) is de dubbelsukkel in kwestie, een drankhandelaar die zielige verhalen ophangt om zijn azijnvermouth aan de man te brengen. Ook bij de dames legt de slinkse verkooptechniek hem geen windeieren. CRQOECEP is Audiard tout court: een tegelijk ordinair en hatelijk grappig anti-bourgeois jaren-zeventig-tijdsbeeld met navenante decors en muziekjes. Jane Birkin spreidt als stripdanseres haar talenten tentoon.

Mais où est donc passée la septième compagnie ?

1973 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Jean Lefebvre, Pierre Mondy, Aldo Maccione, Robert Lamoureux en Eric Colin.

In mei 1940 weten drie Fransen bij toeval te ontsnappen uit krijgsgevangenschap en trekken naar het zuiden om zich bij de andere troepen te voegen. Met meer geluk dan wijsheid of moed slagen ze erin een Panzer-tank te vernietigen, waarna ze in gevangenschap hun kwijtgeraakte compagnie hervinden. De rats- kuch-en-bonen-klucht hemelt heldendom tegen wil en dank op in een reeks revueachtige sketches. Ondanks (of door) de bedenkelijke strekking resulteerde het succes in twee vervolgen. Het scenario is van de regisseur zelf. Camerawerk van Marcel Grignon.

La valise

1973 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru en Amidou.

Frans geheim agent Augier (Constantin) ziet zich voor de idiote taak gesteld om Israëlische collega Bloch (Marielle) onbemerkt en heelhuids probleemland Libië uit te krijgen. Aldus begint een reis waarin het lijdend voorwerp in een ouderwetse hutkoffer langs de vele risicopunten wordt gesmokkeld. De eigenlijke spilrol in deze amusante avonturenkomedie is niettemin voor Darc, die als de libertijnse Françoise met haar charmes en kordaatheid het onfortuinlijke spionnentweetal uit de penarie helpt. Niet Lautners vlotste werk, maar sympathiek vanwege de cast en zeer luchthartig van toon.

Un Cave

1972 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1972. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Claude Brasseur, Marthe Keller, André Weber, Henri Carcin en Pierre Tornade.

Kruimeldief belandt in één cel met gangster die hem niet alleen helpt ontsnappen, maar ook vertelt over medeplichtigen voor wier misdaden hij moet opdraaien. Na dood van gangster gebruikt dief die informatie om zich door middel van chantage te verrijken. Met routine gemaakte verfilming van degelijk scenario geeft Brasseur gelegenheid om rol van slimme underdog met humor in te vullen.

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.

Le grand blond avec une chaussure noire

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Pierre Richard, Mireille Darc, Bernard Blier, Jean Rochefort en Colette Castel.

Hoogst vermakelijke, nu eens stripachtige en dan weer Brits-droogkomische spionagefilmparodie waarin iedere rol uitmuntend is bezet. In het ingenieuze, sardonisch met toeval en willekeur spelende verhaal van Francis Véber - later als scenarist-regisseur zeer succesvol - raakt de verstrooide violist François Perrin verzeild in de vileine vete tussen twee spionagechefs. Richard is de sympathieke superstuntel, Mireille Darc de agente die hem moet verleiden. Darcs zwarte cocktailjurk met het memorabel diepe rugdécolleté nestelde zich in het Franse collectieve geheugen en werd zelfs een museumstuk.

L' Insolent

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Jean-Claude Roy. Met o.a. Henry Silva, André Pousse, Georges Géret, Philippe Clay en Sabine Glaser.

Een uit de gevangenis ontsnapte gangster beraamt een overval op een geldtransport, met organisatorische steun van een nachtclubeigenaar. Het lukt, maar beider pogingen om elkaar op te lichten worden hun noodlottig. Het cliché-scenario in krakkemikkige regie onderscheidt zich alleen door nodeloos aangedikte geweldscènes. Naast Hollywoods heavy Silva ook Franse B-acteurs in grotere rollen dan gewoonlijk, maar zonder enige kans om zich te onderscheiden.

Point de chute

1970 | Misdaad

Frankrijk 1970. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Pascale Rivault, Johnny Hallyday, Robert Hossein, Albert Minski en Robert Dalban.

In een wrakkige strandjuttersbarak bewaakt Vlad in zijn nurkse eentje het schoolmeisje Catherine, dat hij met twee gangstergabbers heeft gekidnapt. De lycéenne weet niet dat Vlad haar moet doden nadat het losgeld is betaald. Meer dan een desolate najaarscoulisse en een dialoogarme kioskboekjesplot op pinknagelformaat had Hossein niet nodig om deze suspenserijke genreparel te regisseren. StoÏcus Hallyday en dapperduifje Rivault - duidelijk te oud voor haar rol, maar soit - bezielen hun gedoemde personages tot het bitter-lyrische einde. Het weemoedige tokkelgitaarthema werd gecomponeerd door Hosseins vader André.

Les Libertines

1970 | Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1970. Erotiek van Dave Young. Met o.a. Marisa Mell, Robert Hossein, Ellen Bahl, Ettore Mani en Albert Daves.

Een allersimpelst scenario. De hele film door opent Hossein deuren, en achter elke deur bedrijft een stelletje de liefde. De naam van de regisseur is in geen encyclopedie te vinden: Pierre Chenal was werkeloos maar niet achterlijk, en hij verstopte zich achter een pseudoniem om deze vermomde porno in elkaar te flanzen. 'We namen dit werk aan omdat we schulden moesten betalen en contracten moesten nakomen', verzuchtte Hossein, en hij besloot met: 'Laten we het maar vergeten.' Beter had hij het niet kunnen zeggen!

Le distrait

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Pierre Richard. Met o.a. Pierre Richard, Bernard Blier, Maria Pacôme, Paul Préboist en Catherine Samie.

De onhandige Pierre Malaquet weet dankzij zijn moeder een baantje te krijgen bij een reclamebureau. Hij is behoorlijk creatief, maar opnames van zijn reclamespots lopen steevast in het honderd, met verontwaardigde reacties van het publiek als resultaat. Op een dag ontmoet hij de dochter van een belangrijke cliënt. Geestige komedie, regiedebuut van hoofdrolspeler Richard (Le Grand Blond avec une chaussure noire, 1972). Leuk mengsel van fysieke humor en absurdisme op z’n Frans. Bernard Blier is de amoureuze baas van het reclamebureau.

Mon oncle Benjamin

1969 | Komedie, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1969. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Jacques Brel, Claude Jade, Bernard Blier, Rosy Varte en Bernard Alane.

Een vrijdenkende arts op het platteland in de 18e eeuw geeft zijn zorg aan de armen, maar raakt ondanks zijn aristocraten-haat bevriend met een jonge graaf die verliefd is op zijn pleegzuster. Samen zijn ze de machtige markies te slim af en beleven allerlei avonturen. De ongegeneerdheid van Brel geeft werking aan deze komedie die al te veel aandacht besteedt aan de aankleding en fraaie landschappen om de bedoelde TOM JONES-achtige vitaliteit te bereiken. De sierlijke luchtigheid helpt de film over tempo- verzwakkingen heen. Het scenario is van André Couteaux en Jean-François Hauduroy, die de roman van Claude Tillier bewerkten. Achter de camera stond Alain Levent.

Le temps des loups

1969 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Robert Hossein, Virna Lisi, Charles Aznavour, Marcel Bozzuffi en Félix Marten.

Het hoofd van een gangsterbende en een politiecommissaris zijn oude schoolvrienden, maar als de gangster na een geslaagde bankroof met zijn nieuwe vriendin rustig wil gaan leven komt de politieman hem toch op het spoor. Het simpel misdaadgegeven wordt onnodig verzwaard met de psychologie van zeer koude grond - de anti-held waant zich een reïncarnatie van zijn Amerikaanse collega Dillinger, heeft een moederbinding, etc. - waarmee de film wel op lengte wordt gebracht, maar niet boeiender gemaakt.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Faut pas prendre les enfants du Bon Dieu pour des canards sauvages

1968 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Marlène Jobert, Françoise Rosay, Bernard Blier, Paul Frankeur en André Pousse.

Michel Audiard (vader van Un prophète-regisseur Jacques) werkte als scenarist mee aan meer dan honderd Franse films - veelal genreproducties die beter in de smaak vielen bij het publiek dan bij de critici. Hij regisseerde slechts een handvol van zijn eigen scripts, met deze misdaadkomedie als debuut. Het verhaal, over een op geld beluste jongedame die een aantal gangsterbendes tegen elkaar uitspeelt, heeft weinig om het lijf, net als hoofdrolspeelster Jobert in veel scènes. Tikje oubollig intussen, maar de dialogen zijn spitsvondig en Jobert charmeert als sexy volwassen Pippi Langkous.

Le fou du labo 4

1967 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1967. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Bernard Blier, Pierre Brasseur, Michel Serrault, Maria Latour en Margo Lion.

Een na[KA3]ieve uitvinder, Eug[KA2]ene Ballanchon (Lefebvre), ontdekt een gas dat iedereen vriendelijk en goedgehumeurd maakt. Een spionage-organisatie die door directiesceretaris Beauchard (Blier) wordt aangevoerd, probeert zijn vinding te pakken te krijgen. Warrig verhaal is alleen kapstok voor gezochte grappen en de acteurs spannen zich overmatig in om er nog iets leuks van te maken. Vergeefs. Het scenario is van regisseur Besnard en Jean Halain naar de roman van René Cambon. Het camerawerk is van Raymond Le Moigne.

Fantômas contre Scotland Yard

1967 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe en Henri Serre.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

Un idiot à Paris

1966 | Komedie

Frankrijk 1966. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean Lefebvre, Dany Carrel, Bernard Blier, Philippe Avron en Bernadette Lafont.

Een naïeve 'dorpsidioot' wordt mee naar Parijs genomen en achtergelaten bij de Hallen. Hij ontmoet een vriendelijke hoer die op het platteland wil gaan tuinieren en een middenstander met een zwak voor verschoppelingen. De regie en de acteurs zetten het pittoreske van de personages zo nadrukkelijk aan dat de film nergens aandoenlijk wordt. Scenario van regisseur Korber, Jean Vermorel en Michel Audiard naar de roman van René Fallet. Camerawerk van Jean Rabier.

Un choix d'assassins

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Philippe Fourastié. Met o.a. Bernard Noël, Duda Cavalcanti, Mario David, Guido Alberti en Corinne Armand.

Nadat zijn vrouw bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen, vervalt een striptekenaar tot wanhoop en raakt aan de drank. Wanneer hij zo een echt menselijk wrak is geworden, is hij bereid om te doden om aan alcohol te komen. Een kleine film die met weinig middelen werd gemaakt, maar waarin de spanning vakkundig op peil wordt gehouden en die gekenmerkt wordt door zeer scherpe psychologische observaties. Noël speelt een uitstekende hoofdrol in deze film.

Trois enfants dans le désordre

1966 | Komedie, Drama

Frankrijk 1966. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Bourvil, Jean Lefebvre, Rosy Varte, Jeanne Colletin en Gérard Lartigau.

Door een onterechte verdenking van hoogverraad wordt een kleine ondernemer niet alleen met gevangenisstraf bedreigd, maar ook met onteigening van zijn bezit. Om dat veilig te stellen adopteert hij als vrijgezel drie 'onwettige' kinderen. Na zijn vrijspraak wil hij dit gezin niet verloochenen. Een simpele en huisbakken komedie zoals Bourvil ze in het begin van zijn carrière vaak speelde. Zijn gerijptheid als acteur geeft deze herhalingsoefening meer dimensie, maar de regie laat het op alle punten afweten. Scenario van regisseur Joannon en Jacques Emmanuel. Camerawerk van Henri Persin.

La Longue marche

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maurice Ronet, Robert Hossein, Jean-Louis Trintignant, Jean-Paul Kalfon en Paul Frankeur.

Machtsconflicten en de verdenking van een mogelijke verrader beïnvloeden de uitputtend lange voettocht van een Franse verzetsgroep die in het voorjaar van 1944 naar een nieuw onderduikverblijf moet. Astrucs vooropgezette ideeën over vormgeving - met zeer lange en meesterlijke camera-instellingen - saboteren in alle simpelheid het sterk scenario waardoor het resultaat overwegend gekunsteld is en de overtuigingskracht alleen van de acteurs komt.

Piège pour Cendrillon

1965 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1965. Drama van André Cayatte. Met o.a. Dany Carrel, Madeleine Robinson, Jean Gaven, Hubert Noël en René Dary.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

Fantômas se dechaîne

1965 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1965. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Jacques Dynam en Olivier de Funès.

Als politiecommissaris Juve onderscheiden wordt met het Légion d'Honneur, komt aartsvijand Fantômas weer in actie en ontvoert de atoomgeleerde, wiens uitvinding hem de wereldheerschappij kan bezorgen. De uitvinding is echter incompleet zonder bijdrage van een tweede geleerde, wiens plaats wordt vervangen op het congres in Rome door de journalist Fandor. Het tweede deel uit deze serie heeft dezelfde onderhoudende kwaliteiten en zwakheden van de eerste film, waarbij een aantal opvallend doorzichtige trucages extra-minpunten zijn. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Raymond Le Moigne. Ook bekend als FANTÔMAS CONTRE INTERPOL.

Le Monocle rit jaune

1964 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Barbara Steele, Olivier Despax, Marcel Dalio en Renée Saint-Cyr.

Atoomgeleerden over de hele wereld worden vermoord. De Franse geheim-agent Monocle ontdekt het hoofd van het complot in Hong Kong en krijgt mede- en tegenwerking van collega's van andere nationaliteiten. De invloed van het James Bond-succes doet in deel III van de serie meer het accent leggen op de spectaculaire actie dan op de humor, waardoor Meurisse - die de leeftijd noch de bouw voor knokwerk heeft - minder kansen krijgt. De film is met vaart gemaakt en weet exotische locaties behendig te gebruiken.

Le Gentleman de Cocody

1964 | Avonturenfilm, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Marais, Liselotte Pulver, Philippe Clay, Jacques Morel en Maria Grazia Buccella.

Franse geleerde in Abidjan wordt vermoord door leden van geheimzinnige sekte. Assistente wil zijn onderzoekingen voortzetten, maar wordt tijdens tocht in de jungle ook belaagd, terwijl attaché van ambassade haar probeert te beschermen. Deze avonturenfilm heeft uiterst onwaarschijnlijk scenario, maar wordt met vaart gebracht op allerlei exotische locaties, met soms imponerend stuntwerk.

Fantômas

1964 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1964. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Marie-Hélène Arnaud en Jacques Dynam.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

La Mort d'un tueur

1963 | Misdaad

Frankrijk 1963. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Marie-France Pisier, Simon Andreu, Robert Dalban en Jean Lefebvre.

Massa (Hossein) komt uit de gevangenis, waar hij enkele jaren heeft doorgebracht in verband met een overval met een bende. Terug in Nice komt hij erachter dat zijn zus samenwoont met de medeplichtige die hij ervan verdenkt hem te hebben verraden. Tijdens een gevecht doodt hij hem. Hij moet vluchten, maar zijn zuster Maria zal zich wreken en zijn dood veroorzaken. Een ongeloofwaardig scenario en stompzinnige dialogen. De voortdurend aanwezige Hossein gaat op de zenuwen werken, en voor Pisier, in de dubbelrol van blondine en brunette, geldt hetzelfde. Een ronduit slechte film, maar enkele karakteristieke bijrollen in de bende van Hossein (Dalban, Lefebvre) verdienen een klein vleugje welwillendheid.

Les grands chemins

1962 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Christian Marquand. Met o.a. Robert Hossein, Anouk Aimée, Renato Salvatori, Fernand Sardou en Jean Lefebvre.

Rondtrekkende gitarist en kaartspeler sluit vriendschap met Italiaanse vrachtrijder en trekt ook in het pension van diens minnares. Dorpelingen wantrouwen zijn succes met kaartspelen en breken zijn handen. Depressieve zelfvernietigingsdrang laat hem de vrouw verleiden om daarmee de Italiaan ook tegen zich te krijgen. Drama van geïsoleerde mensen kreeg - ondanks geforceerd scenario - kracht mee door landschapsopnamen van Zuidwest-Frankrijk en passend gekweld spel van Hossein. Regiedebuut van acteur Marquand, met supervisie van Roger Vadim.

Le septième juré

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Maurice Biraud, Francis Blanche, Danièle Delorme en Jacques Riberolles.

In een provinciestadje is notabele Duval (Blier), smetteloos van blazoen, de zevende gezworene in een moordproces - niemand vermoedt dat hij de moord heeft begaan. Terecht noemt Lautner dit psychologische misdaaddrama, dat in zijn oeuvre uit de toon valt en de naargeestige piranhamentaliteit van de Franse provinciebourgeoisie fileert, zijn beste film. Op dezelfde thema's bouwde Claude Chabrol later zijn carrière en faam. Veel figuranten in de film waren vrienden van Blier, die hier uitblinkt.

Le Monte-charge

1962 | Thriller

Frankrijk 1962. Thriller van Marcel Bluwal. Met o.a. Robert Hossein, Lea Massari, Maurice Biraud, Robert Dalban en Badin.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

La Prostitution

1962 | Documentaire, Drama

Frankrijk 1962. Documentaire van Maurice Boutel. Met o.a. Etchika Choureau, Evelyne Dassas, Alain Lionel, Rita Cadillac en Jean Werner.

Een provinciaaltje laat zich inpalmen door een souteneur die haar ten huwelijk vraagt, maar ze blijkt in haar werk niet te voldoen en wordt doorverkocht naar Rotterdam en steeds weer andere steden. In Hongkong roept ze de hulp in van Interpol, die de organisatie oprolt, maar haar niet kan redden van een fatale morfine-verslaving. Deze zogenaamde gedramatiseerde documentaire, naar gegevens van Interpol, werd in de scenariobewerking een onwaarschijnlijke smartlap, die het feitelijke werk van de prostituée buiten beeld houdt, maar daarmee nog geen serieuze indruk maakt. Authentiek feitenmateriaal gaat verloren in een houterige regie, een slordige scenario en een hoofdpersoon die te passief en goedgelovig is om waar te zijn.

La Loi des hommes

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Micheline Presle, Philippe Leroy, Arletty, Pierre Mondy en Marcel Dalio.

Een journaliste die zich door haar relaties in hoge kringen boven elke verdenking waant, heeft een overval georganiseerd. Een inspecteur is niettemin hardnekkig in zijn achtervolging en reist haar na naar Zwitserland, waar een ontmoeting met een jeugdvriend die priester geworden is haar slechte geweten aanwakkert. Deze fantasieloze misdaadfilm heeft fraaie locatie-opnamen en een reeks incidentele rollen voor de goede acteurs, die de verhaalsvoortgang alleen maar stagneren.

Les Livreurs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Darry Cowl, Francis Blanche, Claire Maurier, Patricia Karim en Robert Berri.

De bezorgers van een Parijs warenhuis komen door hun werk in steeds wisselende identiteitsverwarringen en proberen die rollen ook te spelen, met evenveel flair als catastrofaal resultaat. Deze ouderwetse gooi- en smijtklucht mist een onderlinge samenhang tussen de diverse, afgetrapte grappen en is zonder vaart gefilmd. Dit is een van de oorzaken waarom het duo Cowl-Blanche, ondanks hun eigen kwaliteiten, nooit echt is doorgebroken.

Le Pavé de Paris

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danièle Gaubert, Jacques Riberolles, Nadia Gray, Georges Descrières en Jacques Fabbri.

Een meisje ontvlucht haar strenge ouders en gaat naar Parijs, waar ze vrijwel meteen tot prostitutie vervalt. Toch weigert ze aanvankelijk haar verloofde - die haar tijdens zijn militaire verlof heeft opgespoord - te volgen, maar ze komt nog net op tijd tot inkeer. Deze banale zelfkant-smartlap van een regisseur die zijn onderwerpen ooit ambitieuzer koos, honoreert de pikante verwachtingen niet of nauwelijks en is door alle betrokkenen met overduidelijke onverschilligheid tot stand gebracht.

Interpol contre X

1961 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1961. Misdaad van Maurice Boutel. Met o.a. Howard Vernon, Junie Astor, Joëlle Bernard, Robert Dalban en Andrex.

Een organisatie die drugs smokkelt, gebruikt het transport van in Turkije gestorven Fransen naar hun geboorteland als dekmantel. Interpol komt op het spoor en weet alle schurken te doen sneuvelen. Deze goedkope en gebrekkige B-film, waarin authentieke gegevens uit Interpol-dossiers zijn verwerkt tot een volstrekt onlogisch en ongeloofwaardig scenario, doet de politiemethodiek al even onwaarschijnlijk lijken.

L'affaire d'une nuit

1960 | Komedie, Drama

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Pascale Petit, Pierre Mondy, Roger Hanin en Robert Dalban.

Routineuze zedenschets over de onvoorzien zware gevolgen van een slippertje. Michel (Hanin) loopt oude jeugdvriend Antoine (Mondy) tegen het lijf. Antoine's parmantige vrouw Catherine (Petit) heeft een lift nodig en Michel biedt zich aan. Tijdens de autorit springen de vonken over en het stel besluit samen de nacht door te brengen. Maar al is niet wat het lijkt. Aanrader vanwege de spitsvondige dialogen en de muziek. De jazzy arrangementen met piano, saxofoon en xylofoon zijn van componist Martial Solal, 'de tovenaar van de improvisatie', aldus Duke Ellington. Solal werkte in hetzelfde jaar voor Godards À bout de souffle.

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Pourquoi viens-tu si tard?

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Francis Blanche, Claude Dauphin en Colette Richard.

Persfotograaf Walter Hermelin (Vidal) strandt na een auto-ongeluk in een provinciestadje en ontmoet daar advocate Catherine Ferrer (Morgan). Zij betrekt hem in haar strijd tegen wijnverkopers die met hun knakenbakbocht arme drommels vergiftigen. Ten tijde van de première had classicist Decoin pech: zijn bedaarde anti-alcoholmelodrama werd al overstemd door het geraas van de Nouvelle Vague. Spijtig, want Morgan (1920-2016) is hier een mooie droevige zwaan met gebroken vleugels. Michel Audiard beitelde de dialogen, het in een weelderig strijkersarrangement gestoken titelnummer is van Charles Aznavour.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

Le Désir mène les hommes

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Mick Roussel. Met o.a. Magali Noël, Philippe Lemaire, Christian Marquand, Gérard Blain en Noël Rocquevert.

Een verleidelijke vrouw heeft verscheidene minnaars, maar kiest voor een verwende erfgenaam die zijn onderneming slecht beheert en de schuld daarvan afschuift op zijn voorman. Deze raakt tijdelijk op het slechte pad, maar rehabiliteert zich en wint de heldin. De matig geregisseerde film met een zwak scenario kreeg beter spel dan hij verdient, vooral in de kleurrijke bijrollen.

Cargaison blanche

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Françoise Arnoul, Georges Rivière, Renée Faure, Jean-Claude Brialy en Jean-Claude Michel.

Een journalist wordt gedood bij zijn onderzoek naar de handel in blanke slavinnen, waarna een vrouwelijke collega zijn werk voortzet en als barmeisje solliciteert in een verdachte nachtclub. Een eigentijds bewerkte remake van LE CHEMIN DE RIO blijft niettemin gedateerd, maar het resultaat is een onderhoudende B-film met een rolbezetting van meer dan gemiddelde kwaliteit.

Zaza

1956 | Musical, Komedie

Frankrijk 1956. Musical van René Gaveau. Met o.a. Lilo de la Passadière, Maurice Teynac, Robert Dalban, Albert Dinan en Dominique Page.

Een revue-ster heeft vele aanbidders, maar zelf wordt ze verliefd op een industrieel die zijn huwelijk voor haar verzwijgt. Ze kiest er dan voor uitsluitend voor haar carri[KA2]ere te leven. De al eerder in Hollywood en Itali[KA3]e verfilmde stof krijgt in deze nieuwe versie weinig oorspronkelijks mee, afgezien van het temperamentvolle optreden van `Lilo` (die in 1953 op Broadway de ster was in Cole Porters Canan).

Les Truands

1956 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Junie Astor, Lucien Baroux, Eddie Constantine, Robert Dalban en Héléna Manson.

De 101-jarige voorzitter van een gangstervakbond zoekt uit vele kandidaten een waardige opvolger, nadat die eerst enkele proeven van bekwaamheid hebben moeten afleggen. Deze satirische gangsterkomedie in episoden, met te vaak valse humor zonder meer, is slechts bij vlagen écht geestig.

La Joyeuse prison

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Michel Simon, Ded Rysel, Paulette Dubost, Lisette Lebon en Michel Roux.

Een goedmoedige hoofdcipier weet van alle gedetineerden zijn vrienden te maken. En nieuwe gevangene weigert deze verbroedering, maar gebruikt de cipier wel om te ontsnappen. Een op ware gebeurtenissen in een Normandische gevangenis gebaseerde komedie, waarin opgewekt wordt geacteerd; de regie is helaas niet meer dan routineus.

M'sieur la Caille

1955 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1955. Drama van André Pergament. Met o.a. Jeanne Moreau, Philippe Lemaire, Marthe Mercadier, Roger Pierre en Robert Dalban.

Tijdens de gevangenschap van haar minnaar troost een prostituée zich met een lichtzinnige misdadiger die haar weer snel in de steek laat. De jaloezie van de inmiddels vrijgekomen minnaar leidt tot een moordtragedie, die bij de vrouw haar geweten doet spreken. Een trottoir-melodrama in de Franse traditie van de jaren '50 met de al bijna even gebruikelijke hoerenrol van Moreau, vóór de nouvelle-vague haar dankbaarder kansen zou geven.

Les Salauds vont en enfer

1955 | Drama, Thriller

Frankrijk 1955. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Henri Vidal, Serge Reggiani, Robert Hossein en Jacques Duby.

Ontsnapte gevangenen verstoppen zich in een afgelegen woning waarvan ze de eigenaar uit zelfverdediging doden. Diens geliefde wreekt zich door de rivaliteit tussen beide mannen aan te wakkeren. Dit sfeervolle, broeierige regie-debuut van acteur Hossein dankt veel aan de mysterieuze aanwezigheid van Vlady.

Des gens sans importance

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Yvette Etiévant en Paul Frankeur.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Votre dévoué Blake

1954 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1954. Actiefilm van Jean Laviron. Met o.a. Eddie Constantine, Danielle Godet, Colette Déréal, Gil Delamaire en Robert Hirsch.

Een Amerikaanse piloot helpt mee de onschuld te bewijzen van een filmster die van moord op een collega wordt beschuldigd. Een Peter Cheney-verfilming volgens het gebruikelijke Constantine- stramien, met parodistische overdrijving, meer vlot dan dynamisch gefilmd.

Obsession

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Raf Vallone, Jean Gaven, Marthe Mercadier en Albert Duvaleix.

Een trapezewerkster is getrouwd met haar partner die haar een vroegere moord heeft opgebiecht. Na een ongeval wekt zijn plaatsvervanger zijn jaloezie en wordt vermoord gevonden. De verdenking gaat uit naar de dompteur die ter dood wordt veroordeeld. De vrouw geeft haar echtgenoot bij de politie aan. Dit dramatische liefdesverhaal moet de interesse ontlenen aan de situering in een circus, wat echter averechts werkt door de duidelijkheid waarmee de sterren aan de trapeze zijn gedubbeld. Vallone geeft zijn rol verontrustende accenten en houdt daarmee de spanning ietwat vast. Roland Laudenbach, Antoine Blandin en de regisseur bewerkten de novelle Silent as the Grave van William Irish tot scenario.

Mourez, nous ferons le reste

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Roger Nicolas, Magali Noël, Noël Roquevert, Roland Armontel en Antoine Balpêtré.

Iemand die wel van een grapje houdt brengt een Provencaals dorpje in de waan dat een aldaar geboren matroos in de Verenigde Staten miljonair is geworden. Alle notabelen zoeken dan zijn financiële steun en de zogenaamde miljonair stelt voor om het gemeenteterrein te transformeren in een groots kerkhof 'in Amerikaanse stijl'. De vaak venijnige satire, die aan de Britse Ealing-komedies herinnert, heeft een soms wat vlakke regie en komieken in overbekende typeringen, maar is beslist onderhoudend.

Leur dernière nuit

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Michel Barbey, Gaby Basset en Robert Dalban.

Een vrouw die haar verloederde man heeft verlaten, krijgt werk in een gemeentebibliotheek waarvan de directeur een dubbelleven leidt als hoofd van een gangsterbende. Verraden door medeplichtigen duikt hij onder in haar pension, maar als hij de vrouw van wie hij is gaan houden voor de laatste maal op haar werk gaat opzoeken wordt hij neergeschoten door de politie. Het misdaad-drama grijpt redelijk bekwaam terug op de fatale onheilstraditie van voor de oorlog en op Gabins persoonlijke mythologie. Vooral sterk spel van beide hoofdrollen, in hun uitbeelding van door het leven gekneusde personages.

Destinées

1953 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Oorlogsfilm van Marcello Pagliero, Jean Delannoy en Christian-Jaque. Met o.a. Claudette Colbert, Michèle Morgan, Martine Carol, Andrée Clément en Nyta Dover.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

Ouvert contre X...

1952 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1952. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Elina Labourdette, Marie Déa, Yves Vincent, Yves Deniaud en Jean Debucourt.

Een rijke notabele is vermoord en hoewel concrete bewijzen ontbreken, wijzen alle bevooroordeelde getuigenverklaringen zijn jonge geliefde als de schuldige aan. Voor de politie-inspecteur is daarmee de zaak rond, maar zijn adjunct zet op eigen initiatief het onderzoek voort. Deze interessante, hoewel gedateerde, film over de aanvechtbare plaats die getuigenissen in de rechtspraak innemen is dor geregisseerd. De bijrol- en karakterspelers spelen een grotere rol dan gewoonlijk en krijgen daardoor boeiende kansen.

Un homme marche dans la ville

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Pagliero. Met o.a. Jean-Pierre Kérien, Ginette Leclerc en Robert Dalban.

Melodrama over een jaloerse havenarbeider, die er zijn voorman van verdenkt een verhouding met zijn vrouw te hebben. Gedraaid in het door WO II platgeschoten Le Havre, en fel bekritiseerd door de linkse pers als arbeiders-onvriendelijk en door de officiële instanties onderdrukt als anti-autoritaire film, waardoor hij in de analen nog steeds niet voorkomt. Pagliero is een Italiaanse neo-realist, die met Roberto Rossellini samenwerkte, eerst als acteur in ROMA, CITTÁ APERTA en naderhand voltooide hij diens film DESIDERIO als regisseur en maakte samen met hem het draaiboek voor PAISA. Daarna werkte hij in de Sovjetunie en ging zich in 1964 bezighouden met tv-werk. Scenario van de regisseur naar de roman van Jean Jausion. Camerawerk van Nicolas Hayer.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Fandango

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Luis Mariano, Ludmilla Tchérina, Jean Tissier, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een werkloze zanger wordt verliefd op een serveerster in een noodlijdend dorpshotel dat hij samen met haar vergeefs rendabel probeert te maken, hoewel er toch een happy end komt. Deze Franse poging tot een musical komt meer in de buurt van een zouteloze operette, hoewel er met Tissier en Bussières nog wel enige komische momenten zijn. Verder alleen voor de vroegere bewonderaars van tenor Mariano.

Black Jack

1949 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1949. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. George Sanders, Patricia Roc, Herbert Marshall, Agnes Moorehead en Aline MacMahon.

Een aan lager wal geraakte advocaat hoopt met de opiumhandel een grote slag te slaan en dan stil te gaan leven. Bij een schipbreuk leert hij een meisje kennen dat zijn betere ik naar boven brengt en voor wie hij de zaak opgeeft, echter te laat voor de politie die hem al op het spoor is. Deze internationale avonturenfilm heeft een verward en praterig scenario met een tegenstrijdige psychologische tekening, waardoor de sfeervolle fotografie en een aantal virtuoze scènes slechts bij vlagen kunnen boeien.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

Le Paradis des pilotes perdus

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Henri Vidal, Michel Auclair, Daniel Gélin, Paul Bernard en Andrée Debar.

Een militair vliegtuig met diverse passagiers moet door panne een noodlanding maken in de woestijn en heeft geen radiocontact meer. Dorst leidt tot uitbarstingen, conflicten en sterfgevallen totdat het vliegtuig eindelijk gerepareerd kan worden. Deze kleinschalige rampenfilm concentreert zich vooral op de verschillende reacties van de personages op de ontberingen, maar blijft daarbij steken in vlakke clichés, waardoor de op papier interessante rolbezetting steeds op dezelfde wijze acteert.

L' Assassin est à l'écoute

1948 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Misdaad van Raoul André. Met o.a. Marquerite Moreno, Louise Carletti, Adrienne Gallon, Eliane Dorsay en Liane Marlène.

Sjacheraars bedienen zich van een radio-uitzending om hun boodschappen over te brengen. De presentator wordt vermoord als hij hierachter is gekomen. Maar de politie ontmantelt de bende, die door een vrouw (Moreno in haar laatste rol op het witte doek) geleid wordt. André's tweede film, een van zijn meer 'verteerbare'; hij verzandde later in het tappen van schuine moppen. Een gestaag tempo, schilderachtige personages en vooral een wrede satire op de weerzinwekkendheid van het radiowereldje, toen er nog geen televisie was. Scenario en dialogen van Cour en Blanche.

Non coupable

1947 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Film noir van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Jean Debucourt, Jany Holt, Ariane Muratore en Christiane Delacroix.

Het lukt een arts in een kleine plaats, die door zijn collega's vanwege zijn middelmatigheid wordt geminacht, het aantal moorden te verdubbelen. Na de dood van zijn vriendin geeft hij zich aan bij de politie, opdat men in hem een knap misdadiger onderkent... maar die gelooft hem niet. Dan pleegt hij zelfmoord. Op het vlak van de misdaadfilm komt Decoin heel wat beter naar voren dan de reputatie die de 'intellectuele' kritiek hem heeft bezorgd. De film heeft veel te danken aan Simon. Scenario van Marc-Gilbert Sauvajon en de regisseur. Camerawerk van Jacques Lemar.

La Maison sous la Mer

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Henri Calef. Met o.a. Viviane Romance, Dora Doll, Anouk Aimée, Santa Relli en Geneviève Morel.

Een fatsoenlijke bewerking, ofschoon verstoken van heus filmtalent (alleen de film JERICHO redt Henri Calef van de vergetelheid), van de gelijknamige roman van Paul Vialar. Dit MAISON SOUS LA MER is in feite een grot waarin geliefden vluchten om hun tragisch lot te ontlopen. Is evenwel minder dan de roman, ondanks een briljante rolbezetting, het scenario van Jacques Companeez en vooral de beelden van Claude Renoir.

La Taverne du poisson couronné

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van René Chanas. Met o.a. Michel Simon, Jules Berry, Blanchette Brunoy, Michèle Martin en Yves Vincent.

De zwager van een marinecommandant exploiteert een havenkroeg en heeft een verhouding met de zangeres die voor hem de marinier verliet. Als de marine weer in de haven is, wordt de kroegbaas vermoord. Alleen de keuze van het milieu kan oorspronkelijk worden genoemd, voor de rest is het een doorsnee en mat verfilmd misdaaddrama. Door de ironische dialogen van Henri Jeanson en het spel van de topbezetting wordt het geheel toch nog op smaak gebracht.

Peloton d'exécution

1945 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van André Berthomieu. Met o.a. Pierre Renoir, Robert Dalban, Pierre Nord, Yvonne Gaudeau en Lucien Coëdel.

Een bewerking van de roman van Pierre Nord, gewijd aan het Franse Verzet in met name de Elzas gedurende WO II. Zuiver een situatieschets, afkomstig van de fröbelaar Berthomieu en gered door het spel van Renoir en niet minder door de overtuigende decors van Raymond Nègre.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Passeurs d'hommes

1937 | Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Romantiek van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Myno Burney, Dora Casati, Rita Francis en Jane De Carol.

Boer Nelissen (Remy) en zijn dochter Elisabeth (Astor) helpen tijdens de Duitse bezetting in WO I heel wat mensen ontsnappen van België naar Nederland. Als boer Nelissen verraden wordt, wordt hij gefusilleerd door de Duitse bezetter. Zijn dochter zet het werk in d'r eentje voort. Als ze kapitien Galland moet overzetten, wordt ze op hem verliefd. Romantisch melodrama tegen de achtergrond van verraad, angst en krijgsrumoer. Er zitten enkele meters celluloid in, die met de hand zijn ingekleurd. Georges Asselin en Marius Roger bemanden de camera. Jean-Louis Bouquet schreef het scenario naar de roman van Martial Lekeux.