Klaus Schwarzkopf

Acteur

Klaus Schwarzkopf is acteur.
Er zijn 27 films gevonden.

La Paloma fliegt nicht mehr

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Hans-Christian Blech, Wolfgang Reichmann, Klaus Schwarzkopf, Jutta Boll en Erla Prollius.

Als voormalige ijscoman Reichmann met een grote voorliefde voor zeeslagen, het bejaardenhuis betreedt, verstoort hij met zijn onbehouwen gedrag de bestaande verhoudingen. Naarmate zijn medebewoners hem accepteren, kan Dr. Blech niet langer meer de eerste viool spelen met saaie historische verhalen, maar hij maakt tenslotte een eind aan Reichmanns monomanie over zeeslagen. Vrijelijk gebaseerd op een kort verhaal van Siegfried Lenz, dat door de regisseur tot scenario werd bewerkt. Achter de camera stond Anton Peschke.

Der Junge mit dem Jeep

1986 | Romantiek, Drama, Familiefilm

Duitsland 1986. Romantiek van Michael Meyer. Met o.a. Richy Müller, Sabine Kaack, Matthias Ponnier, Klaus Schwarzkopf en Christina Plate.

Verloskundige Lisa (Kaack) en fotograaf Alf (M[KA3]uller) zijn op jeugdige leeftijd gehuwd. Nu ze in de twintig zijn is alle romantiek uit hun relatie verdwenen. Hij heeft slechts sporadisch werk en brengt het grootste deel van zijn tijd door achter het stuur van zijn jeep en bij zijn vrienden Karl (Ponnier) en Paul (Schwarzkopf). Na een nachtje doorzakken met Karl verlaat Alf de echtelijke woning en trekt bij zijn vriend in. Deze laatste is een gereputeerde journalist en hij is niet erg opgezet met de aanwezigheid van zijn fatalistische vriend. Op een avond ontmoet Alf de vrijgevochten Charly (Plate), een meisje dat tot een motorbende behoort. Hij geeft zich uit voor joernalist Karl. De dramatische zoektocht van een jonge kerel naar zijn eigen identiteit en naar de zin van het leven. Het komt allemaal erg gekunsteld over en de situaties zijn dikwijls ver gezocht. De goede acteerprestatie van Müller geeft het scenario van Klaus Poche nog enig niveau. Achter de camera nam Peter H.W. Tost plaats.

Die Grünstein-Variante

1985 | Drama, Historische film

Duitsland 1985. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Fred Düren, Klaus Schwarzkopf, Jörg Gudzuhn en Rolf Hoppe.

Drie mannen, een Duitse zeeman, een Griekse kok en een Poolse joodse slager leren elkaar kennen in het Parijs van 1939, in een cel waar ze wachten op uitwijzing. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden kunnen ze goed met elkaar opschieten. De titel van de film slaat op de geniale schaakzet, die de jood Grünstein in de gevangenis ontwikkelt, en waarmee hij de Duitser Lodek, een schaakprof, verslaat. Het geheel doet denken aan het beroemd geworden verhaal Schachnovelle van Stefan Zweig.

Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1982 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1982. Komedie van Bernhard Sinkel. Met o.a. Daphne Wagner, Klaus Schwarzkopf en John Moulder-Brown.

Met zijn charme en positieve kijk op het leven weet de eenvoudige Felix het mondaine Parijs te veroveren. Hij doet zich voor als een heuse markies, en maakt met slim verworven geld een wereldreis

Die Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Bernhard Sinkel. Met o.a. John Moulder-Brown, Oliver Wehe, Klaus Schwarzkopf, Daphne Wagner en Franziska Walser.

Vrij onopvallende verfilming in vijf delen van de gelijknamige schelmenroman van Thomas Mann (1954) over het leven rond de eeuwwisseling van 1900 van een impressionistische genotsmens die zich voortdurend beweegt op het randje van het ongeoorloofde. De jonge titelpersonage (Wehe als tiener), die al vroeg beseft dat iedereen hem sympathiek vindt, heeft zijn eerste ervaringen op het liefdesgebied met het dienstmeisje Genoveva (Walser). Wanneer het bedrijf van zijn vader (Schwarzkopf), ook een genieter, op de fles gaat, pleegt die zelfmoord en voor het eerst wordt Felix geconfronteerd met de keiharde werkelijkheid van het leven. De volwassen Felix (nu Moulder-Brown) gaat in Frankfurt wonen, waar zijn moeder (Wagner) een pension heeft geopend. Hier geraakt hij in de ban van het hoertje Rosza (Pajanou), maar die stelt steeds hogere eisen en wil hem tot haar beschermer en gigolo maken. Zijn grootvader Schimmelpreester (Paryla) stelt hem voor in een chique hotel in Monte Carlo te gaan werken. Tijdens de douanecontrole laat hij het juwelenkistje van een medereizigster in zijn bagage verdwijnen. Met behulp van zijn kamergenoot Stanko (Zacher) maakt Felix de juwelen meteen te gelde, maar dan duikt de eigenaresse, Madame de Houfl[KA1]e (No[KA3]el), op. Ze lokt hem mee naar haar suite, en laat hem bekennen. Intussen promoveert Felix van liftboy tot ober. Bij de vrouwtjes blijft hij onthutsend populair. Zelf wordt hij verliefd op de trapezewerkster Zaza (Kolbin), maar op een avond leert hij de markies De Venosta (Pistoria) kennen, die hem voorstelt in zijn plaats een wereldreis te maken. Met het vertrek van Krull voor een wereldreis worden de galante avonturen afgebroken. Regisseur Sinkel, noch scenarioschrijver Alf Brustelin slaagden erin het fragmentarische van de roman van Mann te overbruggen. Het blijft bij een groot aantal min of meer geestig aan elkaar geknoopte avonturen over een knappe jongen die in de hoogste maatschappelijke kringen van die tijd weet door te dringen. Een jaar later werd deze miniserie gemonteerd tot een bioscoopfilm van 114 minuten (op de tv dan weer 127 minuten) en is het verhaal beperkt tot Krulls erotische escapades, die voornamelijk uit dialogen bestaan. De bioscoopfilm werd uitgebracht door CIC- Taurus. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Tatort: Himmelfahrt

1978 | Thriller

Duitsland 1978. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Diether Krebs, Gerhard Dressel en Klaus Schwarzkopf.

Vrij onopvallende verfilming in vijf delen van de gelijknamige schelmenroman van Thomas Mann (1954) over het leven rond de eeuwwisseling van 1900 van een impressionistische genotsmens die zich voortdurend beweegt op het randje van het ongeoorloofde. De jonge titelpersonage (Wehe als tiener), die al vroeg beseft dat iedereen hem sympathiek vindt, heeft zijn eerste ervaringen op het liefdesgebied met het dienstmeisje Genoveva (Walser). Wanneer het bedrijf van zijn vader (Schwarzkopf), ook een genieter, op de fles gaat, pleegt die zelfmoord en voor het eerst wordt Felix geconfronteerd met de keiharde werkelijkheid van het leven. De volwassen Felix (nu Moulder-Brown) gaat in Frankfurt wonen, waar zijn moeder (Wagner) een pension heeft geopend. Hier geraakt hij in de ban van het hoertje Rosza (Pajanou), maar die stelt steeds hogere eisen en wil hem tot haar beschermer en gigolo maken. Zijn grootvader Schimmelpreester (Paryla) stelt hem voor in een chique hotel in Monte Carlo te gaan werken. Tijdens de douanecontrole laat hij het juwelenkistje van een medereizigster in zijn bagage verdwijnen. Met behulp van zijn kamergenoot Stanko (Zacher) maakt Felix de juwelen meteen te gelde, maar dan duikt de eigenaresse, Madame de Houfl[KA1]e (No[KA3]el), op. Ze lokt hem mee naar haar suite, en laat hem bekennen. Intussen promoveert Felix van liftboy tot ober. Bij de vrouwtjes blijft hij onthutsend populair. Zelf wordt hij verliefd op de trapezewerkster Zaza (Kolbin), maar op een avond leert hij de markies De Venosta (Pistoria) kennen, die hem voorstelt in zijn plaats een wereldreis te maken. Met het vertrek van Krull voor een wereldreis worden de galante avonturen afgebroken. Regisseur Sinkel, noch scenarioschrijver Alf Brustelin slaagden erin het fragmentarische van de roman van Mann te overbruggen. Het blijft bij een groot aantal min of meer geestig aan elkaar geknoopte avonturen over een knappe jongen die in de hoogste maatschappelijke kringen van die tijd weet door te dringen. Een jaar later werd deze miniserie gemonteerd tot een bioscoopfilm van 114 minuten (op de tv dan weer 127 minuten) en is het verhaal beperkt tot Krulls erotische escapades, die voornamelijk uit dialogen bestaan. De bioscoopfilm werd uitgebracht door CIC- Taurus. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Tatort - Reifezeugnis

1977 | Mysterie

Duitsland 1977. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Nastassja Kinski, Klaus Schwarzkopf, Christian Quadflieg, Judy Winter en Rüdiger Kirschstein.

Een scholiere chanteert een leraar; een scholier wordt vermoord; weer een andere scholiere heeft wat te verbergen. Naar een scenario van Herbert Lichtenfeld werd dit een van de bekendste krimis uit de TATORT-serie: uitstekende regie en het constante geloofwaardige spel van Kinski zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Camerawerk van J[KA3]org Michael Baldenius. Zesde zaak van Kriminalkommissar Finke (Schwarzkopf). Aflevering 73. De film kreeg bioscoopstatus omdat hij in Amerika werd uitgebracht omdat regisseur Petersen hoog gescoord had met DAS BOOT. Ook bekend als I LOVE YOU.

Als wär's ein Stück von mir

1976 | Biografie, Drama

Duitsland 1976. Biografie van August Everding. Met o.a. Herbert Mensching, Christine Ostermayer, Peter Fricke, Manfred Steffen en Will Quadflieg.

Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Carl Zuckmayer speciaal voor de tv gedraaide film over het leven van de Duitse toneelschrijver die een deel van zijn leven in exil (hij emigreerde in 1938) in Amerika doorbracht. Tot zijn bekendste stukken behoren Der fröhliche Weinberg uit 1925 en Der Hauptmann von Köpenick uit 1931. De film laat ons plaatsen zien waar hij leefde en werkte: Henndorf bij Salzburg, Berlijn en Hollywood en laat fragmenten zien uit zijn toneelstukken opgevoerd door prominente acteurs. Een gesprek met Zuckmayer in Saas Fe in Zwitserland rondt de film af. Eeen jaar later overleed hij. Voor toneel- en filmliefhebbers zeer interessant. Scenario van Maria Matray en Answald Krüger.

Alle Jahre wieder: Die Familie Semmeling

1976 | Komedie, Drama

Duitsland 1976. Komedie van Dieter Wedel. Met o.a. Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Martin Fechtner, Walter Sedlmayr en Hans Brenner.

Na vier jaar ging het dan toch weer verder met het gezin Semmeling met Lichtenhahn in de rol van Bruno en Hagen als zijn vrouw Trude. De familie Semmeling dook in 1972 voor het eerst op het Duitse tv-scherm met perikelen rond het bouwen van een huis. Het huis is klaar, en de schulden zijn betaald. De familie Semmeling kan met vakantie gaan. Besloten wordt voor de wintersport, waarvan vader Semmeling eerst nauwkeurig uitrekent of het wel kan. De voordeligste manier van reizen blijkt een reis met een gezelschap te zijn. Hij hoopt op die manier nergens meer het kind van de rekening te worden, maar hij heeft buiten de waard gerekend met alle anderen die hij op zijn weg tegenkomt; ze hebben allemaal hun eigen sommetjes gemaakt en hopen dat die gunstig voor ze uitkomen: het reisbureau, de hoteleigenaar, de kamermeisjes en de obers. Minder geslaagd als Wedel's eerste film EINMAL IM LEBEN - GESCHICHTE EINES EIGENHEIMES, maar toch heel grappig. Het scenario is van regisseur Wedel, die het onderwerp voor een derde keer zou uitmelken met een grootse miniserie in 2002 DIE AFFÄRE SEMMELING, een soort sleutelroman over het politieke reilen en zeilen in Hamburg met een uitgekiende rolverdeling, die tot het fetsj meubilair van Wedel behoort. Het camerawerk is van Kurt Weber.

Tatort: Kurzschluss

1975 | Thriller

Duitsland 1975. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Wolf Roth, Klaus Schwarzkopf en Dieter Laser.

Na vier jaar ging het dan toch weer verder met het gezin Semmeling met Lichtenhahn in de rol van Bruno en Hagen als zijn vrouw Trude. De familie Semmeling dook in 1972 voor het eerst op het Duitse tv-scherm met perikelen rond het bouwen van een huis. Het huis is klaar, en de schulden zijn betaald. De familie Semmeling kan met vakantie gaan. Besloten wordt voor de wintersport, waarvan vader Semmeling eerst nauwkeurig uitrekent of het wel kan. De voordeligste manier van reizen blijkt een reis met een gezelschap te zijn. Hij hoopt op die manier nergens meer het kind van de rekening te worden, maar hij heeft buiten de waard gerekend met alle anderen die hij op zijn weg tegenkomt; ze hebben allemaal hun eigen sommetjes gemaakt en hopen dat die gunstig voor ze uitkomen: het reisbureau, de hoteleigenaar, de kamermeisjes en de obers. Minder geslaagd als Wedel's eerste film EINMAL IM LEBEN - GESCHICHTE EINES EIGENHEIMES, maar toch heel grappig. Het scenario is van regisseur Wedel, die het onderwerp voor een derde keer zou uitmelken met een grootse miniserie in 2002 DIE AFFÄRE SEMMELING, een soort sleutelroman over het politieke reilen en zeilen in Hamburg met een uitgekiende rolverdeling, die tot het fetsj meubilair van Wedel behoort. Het camerawerk is van Kurt Weber.

Tatort - Kurzschluß

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Dieter Laser, Günter Lamprecht en Ingeburg Kanstein.

TASGlansrijke rol van Lamprecht. Klassiek geworden TATORT met flink wat actie en vaardig verfilmd. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Hans-Joachim Theuerkauf. Aflevering 58.

Stellenweise Glatteis

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Wolfgang Petersen. Met o.a. Günter Lamprecht, Dorothea Moritz, Léonie Thelen, Karl-Heinz von Hassel en Heinz Schimmelpfennig.

Kai Maiwald (Lamprecht) ontdekt dat de intercom, die is geïnstalleerd in diverse bedrijfsruimtes van de firma waar hij werkt, benut wordt als afluisterapparaat in het kantoor van de secretaresse. Door een kleine kunstgreep worden de gesprekken op de band opgenomen. Kai breekt in tijdens een nacht en steelt de banden. Op de party voor de Kerst laat Kai de banden aan iedereen horen. Dit leidt tot het ontslag van de directeur, maar dat gaat Kai niet ver genoeg. Hij wil dat de concernleiding in het openbaar zijn excuses aanbiedt, en probeert de bonden en de ondernemingsraad te mobiliseren, maar dan blijkt dat de vakbond in het bezit is gekomen van de meerderheid der aandelen. Kai geeft niet op. Naar de Don Quichot-achtige roman van Max von der Grün, is dit een gedateerd maar interessant drama met een voortreffelijk spelende Lamprecht. Speelt in Dortmund. De regie van Petersen mag er zijn. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort: Nachtfrost

1974 | Thriller

Duitsland 1974. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Ursula Sieg, Hans-Peter Korff en Klaus Schwarzkopf.

Kai Maiwald (Lamprecht) ontdekt dat de intercom, die is geïnstalleerd in diverse bedrijfsruimtes van de firma waar hij werkt, benut wordt als afluisterapparaat in het kantoor van de secretaresse. Door een kleine kunstgreep worden de gesprekken op de band opgenomen. Kai breekt in tijdens een nacht en steelt de banden. Op de party voor de Kerst laat Kai de banden aan iedereen horen. Dit leidt tot het ontslag van de directeur, maar dat gaat Kai niet ver genoeg. Hij wil dat de concernleiding in het openbaar zijn excuses aanbiedt, en probeert de bonden en de ondernemingsraad te mobiliseren, maar dan blijkt dat de vakbond in het bezit is gekomen van de meerderheid der aandelen. Kai geeft niet op. Naar de Don Quichot-achtige roman van Max von der Grün, is dit een gedateerd maar interessant drama met een voortreffelijk spelende Lamprecht. Speelt in Dortmund. De regie van Petersen mag er zijn. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Nachtfrost

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Hans-Peter Korff, Ursula Sieg, Marcel Werner en John van Dreelen.

Regisseur Petersen die later in Hollywood een supercarri[KA2]ere opbouwde, wist voor deze aflevering de Zweedse actrice Ulla Jacobsson (1929-82) te strikken als Frau Schaarf. Jacobsson is beroemd geworden door haar hoofdrol in HON DANSADE EN SOMMER (1951 van Arne Mattson) en [KA1]e[KA1]en naaktsc[KA2]ene in die film, tegenwoordig een belachelijk melodrama over de vrije liefde. In deze vierde van de totaal zes TATORT-films, die Petersen zou draaien in samenwerking met scenarioschrijver Herbert Lichtenfeld, wordt commissaris Finke (Schwarzkopf) uit Kiel geconfronteerd met het lijk van de jonge Renate Plikat in Frau Schaarfs sombere huurhuis. Finke en zijn medewerkers ontdekken dat Renate, die door iedereen voor een braaf verkoopstertje werd gehouden, een dubbel leven als callgirl leidde. De twintigduizend mark die zij de dag voor de moord van de bank had afgehaald om in een boetiek te steken zijn spoorloos. Esthetisch en inhoudelijk van een hoog niveau en een spannende, onderhoudende wie-is-de-dader. De (toen) bekende Nederlandse acteur John van Dreelen speelt een niet onaardige bijrol als Hugo Schaarf. De gastcommissaris is Lutz (Schumacher), die zijn collega in het trappenhuis tegen het lijf loopt om door het kijkerspubliek niet vergeten te worden. Het camerawerk is van Jörg Michael Baldenius. Finke's vierde zaak, aflvering 36.

Tatort - Gift

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Edgar Hoppe, Ulrich von Bock, Jochen Richert en Klaus Schwarzkopf.

Spelende kinderen ontdekken op een vuilnisbelt een lijk. Bij nader onderzoek vindt de politie een partij vaten met giftig chemisch afval. Omdat het Hamburgse afvalverwerkingsbedrijf Toxex het gif dat afkomstig is van het chemische bedrijf Metallin, zou vernietigen, houden twee Kriminalhauptkommissare zich met de zaak bezig. Werk aan de winkel voor Trimmel (Richter) uit de hanzestad en H[KA3]offgen (Hoppe) uit de Oostzeehaven Kiel. Regisseur Schulze-Rohr, een der geestelijke vaders van de serie TATORT - hij draaide de pilootfilm EXKLUSIV in 1969, gevolgd door de officiële start TAXI NACH LEIPZIG in 1970 - weet steeds een interessant onderwerp met de nodige spanning te behandelen. In deze 42ste aflevering gaat het om giftig industrie-afval. Schulze-Rohr schreef het scenario samen met de misdaadauteur Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Zevende zaak van Trimmel.

Einer von uns beiden

1974 | Thriller, Drama

Duitsland 1974. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Elke Sommer, Jürgen Prochnow, Ulla Jacobsen en Walter Gross.

Een student ontdekt dat een hoogleraar plagiaat heeft gepleegd met zijn proefschrift, waarna hij tot chantage besluit wat voor beiden dodelijk afloopt. Een uiterst vakkundig verfilmd debuut met zeer goed acteerwerk.

Drei Männer im Schnee

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Roberto Blanco, Thomas Fritsch, Grit Boettcher en Fritz Tillmann.

Een miljonair, die geen contact heeft met de gewone man, neemt onder een valse naam deel aan een door hem zelf uitgeschreven prijsvraag. Hij wint de eerste prijs: een vakantie in een hotel. Kurt Hoffmann verfilmde Kästners boek eerder en beter in 1955.

Tatort: Jagdrevier

1973 | Thriller

Duitsland 1973. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Jürgen Prochnow, Wolf Roth en Klaus Schwarzkopf.

Een miljonair, die geen contact heeft met de gewone man, neemt onder een valse naam deel aan een door hem zelf uitgeschreven prijsvraag. Hij wint de eerste prijs: een vakantie in een hotel. Kurt Hoffmann verfilmde Kästners boek eerder en beter in 1955.

Tatort - Jagdrevier

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Jürgen Prochnow, Walter Buschhoff en Vera Gruber.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort - Cherchez la femme oder die Geister von Mummelsee

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Heinz Schimmelpfennig, Paul Neuhaus, Günther Ungeheuer, Preben Marht en Lili Holmer.

De eerste zaak van Kommissar Gerber (Schimmelpfennig) uit Baden-Baden betreft een Agatha Christie-achtige moord. Twee hartsvriendinnen die een plezierreis maken, vallen op in het reisgezelschap door onderlinge jaloezie. Als een van hen op onnatuurlijke wijze het tijdelijke met het eeuwige verwisselt en op haar laatste reis vertrokken is, komt iedereen uit het gezelschap in aanmerking als de dader. Het scenario voor dit buitenbeentje in de reeks is van Dieter Waldmann. Aflevering 27.

Der Vorgang

1973 | Thriller

Duitsland 1973. Thriller van Fritz Umgelter. Met o.a. Horst Frank, Andrea Dahmen, Rolf Becker, Klaus Schwarzkopf en Ivan Desny.

Een industrieel (Frank) is ervan overtuigd dat men hem wil vermoorden. Hij heeft inderdaad alleen maar vijanden. Na een tijdje weet hij zelf niet meer of hij aan achtervolgingswaanzin lijdt of dat iemand hem bewust in een paranoia drijft. Interessante tv-film uit het zeer omvangrijke oeuvre van de in 1981 op 58-jarige leeftijd overleden, getalenteerde, actieve veelfilmer Umgelter. Het scenario is van Helmut Pigge naar de gelijknamige roman van Ladislav M[KA8]na[KA8]cko (1919-94), een Tsjechische schrijver, die met zijn werk een stempel op de literatuur van zijn land gedrukt heeft.

Alle Menschen werden Brüder

1973 | Komedie

Duitsland 1973. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Harald Leipnitz, Doris Kunstmann, Rainer von Artenfels, Klaus Schwarzkopf en Konrad Georg.

Hierop past maar één etiket: 'Weltschmerz'! Want de pseudo-literaire boodschap van Johannes Mario Simmel wordt zonder schroom op het bioscoopdoek gesmeten zoals alleen de Duitsers dat kunnen.

Tatort: Strandgut

1972 | Thriller

Duitsland 1972. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Wolfgang Kieling, Wolf Roth en Klaus Schwarzkopf.

Hierop past maar één etiket: 'Weltschmerz'! Want de pseudo-literaire boodschap van Johannes Mario Simmel wordt zonder schroom op het bioscoopdoek gesmeten zoals alleen de Duitsers dat kunnen.

Tatort - Strandgut

1972 | Mysterie

Duitsland 1972. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Wolfgang Kieling, Ingeborg Schöner en Dieter Kirchlechner.

Twee lijken spoelen binnen twee dagen na elkaar aan op het strand van het eilandje Sylt. Het zijn de lichamen van twee knappe jonge vrouwen. Ze worden ge[KA3]identificeerd als Christa Kassdorf (Bohlen) en fotomodel Manuela Borsdorf (Sch[KA3]oner). Christa had op het eiland kennis gemaakt met hoge ambtenaar Warlau (Matscho[KL29]), die op vakantie was. Opwinding alom, vooral bij eerbiedwaardige oude heren: de een pleegt zelfmoord nadat zijn spaarrekening met dertigduizend mark is leeggehaald, een ander verduistert twintigduizend mark en de laatste twee anderen raken zwaar gewond. Kommissar Finke (Schwarzkopf) ontdekt dat zowel Christa als Manuela de gebroeders Possky kennen. Helmut (Kirchlechner) en Karli Possky (Zacher) hebben beiden een lang strafblad. Finke kan de hand leggen op een viertal foto`s, waarop ieder van hen zich in een compromitterende positie bevindt met Manuela. Een van de betere, vroege afleveringen van TATORT met een scenario van Herbert Lichtenfeld en geregisseerd door Petersen, die hiermee het vak leerde en later zou uitgroeien tot een van Duitslands zeer succesvolle regisseurs (DAS BOOT, DIE UNENDLICHE GESCHICHTE), die het ook in Hollywood zou maken. De gastcommissaris in deze aflevering, de negentiende, is Kommissar Konrad (Höhne). Tweede zaak van Finke.

Der Stoff, aus dem die Träume sind

1972 | Komedie, Thriller

Duitsland 1972. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Herbert Fleischmann, Paul Neuhaus, Edith Heerdegen, Hannelore Elsner en Konrad Georg.

Vakkundig wordt de superkitsch over mensen die gevangenen zijn van Het Grote Raderwerk des Levens door Vohrer in beeld gebracht. Naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel, door Manfred Purzer tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Fluchtweg St. Pauli - Großalarm für die Davidswache

1971 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 1971. Misdaad van Wolfgang Staudte. Met o.a. Horst Frank, Christiane Krüger, Heinz Reincke, Klaus Schwarzkopf en Andrea Rau.

Misdaadfilm met sociale achtergrond. Willy Jensen (Frank) zit in de bak wegens een bankoverval, maar hij breekt uit. De buit die nooit door de politie werd gevonden, is verdwenen. Willy is wanhopig. Hij verschuilt zich bij zijn broer Heinz (Reincke), een hardwerkende taxichauffeur, waar ook zijn ex-vrouw Vera (Krüger) is ingetrokken.

Flight into Danger

1964 | Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1964. Drama van Theo Mezger. Met o.a. Hanns Lothar, Ingmar Zeisberg, Benno Sterzenbach, Heinz Weiss en Günter Hoffmann.

Claustrofobisch drama over een lijnvliegtuig, waarin iedereen (51 mensen) aan boord, inclusief de eerste en tweede piloot, bedorven voedsel nuttigt, waardoor het toestel onbestuurbaar wordt. Een van de passagiers, George Spencer, lijdt minder dan de anderen en hij kreeg ooit in lang vervlogen tijden een opleiding als militair vlieger. Spencer probeert met behulp van de verkeerstoren in Vancouver (Canada) de kist behouden aan de grond te krijgen. Sterzenbach speelt Dr. Frank Baird, die druk bezig is de ziekte te bedwingen en hij wordt geholpen door de lieftallige Zeisberg, die stewardess is. Het scenario voor dit curiosum is van niemand minder dan Arthur Hailey naar zijn eigen verhaal - later zou hij furore maken met de bijna onvernietigbare AIRPORT- serie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Klaus Schwarzkopf op televisie komt.

Reageer