Alejandro Amenábar

Regisseur, Scenarist, Producer, Componist, Editor

Alejandro Amenábar is regisseur, scenarist, producer, componist en editor.
Er zijn 9 films gevonden.

Regression

2015 | Thriller

Canada/Spanje 2015. Thriller van Alejandro Amenábar. Met o.a. Ethan Hawke, Emma Watson, David Thewlis, Devon Bostick en David Dencik.

Anno 1990 is Amerika in de ban van geruchten over satanische sekten die vreselijke dingen uithalen. Hawke speelt een detective in een prairiedorp, die verwikkeld raakt in een misbruikzaak en daarbij stuit op sporen van occulte rituelen en duistere geheimen. Is er sprake van een grootschalige samenzwering, zoals de plaatselijke priester gelooft? In Regression snijdt scenarist/regisseur Amenábar - net als eerder in onder andere The Others en Agora - thema's aan als bijgeloof, hysterie en de ratio. Dat is interessant, en als pulpy griezelthriller is de film ook best vermakelijk. Maar het rammelende, clichérijke scenario is deze maker eigenlijk onwaardig.

El mal ajeno

2010 | Drama

Spanje 2010. Drama van Oskar Santos. Met o.a. Belén Rueda, Eduardo Noriega, Angie Cepeda, Clara Lago en Carlos Leal.

Drama van Oskar Santos over dokter die zich voor de pijn van anderen heeft afgesloten en en passant ook zichzelf en zijn gezin is kwijtgeraakt.

Agora

2009 | Drama, Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Spanje 2009. Drama van Alejandro Amenábar. Met o.a. Rachel Weisz, Max Minghella, Oscar Isaac, Ashraf Barhom en Michael Lonsdale.

De Griekse wiskundige, filosoof en astronoom Hypatia (Weisz) vertegenwoordigt de voice of reason in de nadagen van het Romeinse rijk, een samenleving op de rand van verval. In Alexandrië probeert ze de raadselen van de sterren op te lossen en draagt ze haar kennis ruimhartig over aan ieder die geïnteresseerd is. Om haar heen woedt een escalerend conflict tussen Grieks-Romeinse polytheïsten en christenen, dat uiteindelijk zal leiden tot de verbranding van de legendarische bibliotheek. Prachtige art direction en uitstekend spel, in dit intelligente pleidooi tegen extremisme.

Mar adentro

2004 | Drama, Biografie

Spanje/Italië/Frankrijk 2004. Drama van Alejandro Amenábar. Met o.a. Javier Bardem, Belén Rueda, Lola Dueñas, Mabel Rivera en Celso Bugallo.

Fraai geacteerd drama is gebaseerd op het ware verhaal van Ramón Sampedro, die na een duikongeluk grotendeels verlamd raakte. Hij slijt zijn dagen in een bed in het huis van zijn oudere, gelovige broer in Galicië. Vanuit die plek voert de man die alleen nog maar zijn hoofd kan bewegen zijn strijd voor een waardige dood. Amenábar mengt de wezenloosheid van Ramóns huidige situatie met impressies uit een vol en gelukkig leven, waarbij de camera gretig over landschappen en vergezichten glijdt. De personages die hem een bezoek brengen, hebben allemaal woorden in de aanbieding - voor of tegen de zelfgekozen dood. Onder andere bekroond met Oscar voor beste buitenlandse film.

The Others

2001 | Horror, Thriller

Verenigde Staten/Spanje/Frankrijk/Italië 2001. Horror van Alejandro Amenábar. Met o.a. Nicole Kidman, Fionnula Flanagan, Christopher Eccleston, Alakina Mann en James Bentley.

Na Abre los ojos (1997) lag de filmwereld open voor Spanjaard Alejandro Amenábar. Hollywood plaveide in 2000 de weg voor The Others, regie, script en muziek van Amenábar. Nicole Kidman fonkelt stilletjes in de hoofdrol. Zij speelt strenge moeder Grace die zich richting het einde van de Tweede Wereldoorlog opsluit met haar zonallergische kinderen in een grauwe villa op het dito eiland Jersey. De komst van eigenaardige bedienden zet het spookhuis op scherp. Alejandro heeft overigens nooit zijn studie afgemaakt omdat hij maar niet kon slagen voor het vak scenarioschrijven.

Nadie conoce a nadie

1999 | Mysterie, Thriller

Spanje 1999. Mysterie van Mateo Gil. Met o.a. Eduardo Noriega, Natalia Verbeke, Paz Vega, Pedro Álvarez-Ossorio en Mauro Ribera.

De jonge Spaanse regisseur Alejandro Amenábar (o.a. Tesis en The Others met Nicole Kidman) heeft de laatste jaren niet stilgezeten. Behalve het schrijven, regisseren en muzikaal begeleiden van zijn eigen films, levert hij ook scenario's en soundtracks aan (beginnende) collega's. Zoals deze: Nadie conoce a nadie (vrij vertaald: Niemand kent elkaar), een mysterieuze, flitsende thriller boordevol film- en literatuurverwijzingen. Setting is Sevilla tijdens de Heilige Week. Simón (Noriega) is een schrijver in spe die bijverdient door het maken van kruiswoordraadsels voor een lokale krant. Op zekere dag gebiedt iemand hem telefonisch om het woord 'opponent' in een van zijn puzzels op te nemen. Als er vervolgens doden beginnen te vallen, realiseert hij zich dat hij gevangen zit in een grimmig spel. Regisseur Gil heeft goed gekeken naar Seven en The Game van David Fincher en creëert een minstens zo naargeestige en bloedstollende sfeer.

La lengua de las mariposas

1999 | Historische film, Drama

Spanje 1999. Historische film van José Luis Cuerda. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Manuel Lozano, Uxía Blanco, Gonzalo Martin Uriarte en Alexis de Los Santos.

Galici[KA3]e in Noord-West Spanje, 1936. Ram[KA1]on (Uriarte), de vader van Moncho (Lozano) is kleermaker en heeft het wel gehad met het koningschap, terwijl zijn vrouw Rosa (Blanco) als gelovige vasthoudt aan de traditie. Moncho is acht, heeft last van astma en als hij na de vakantie op school komt schrikt hij van zijn nieuwe kameraden en de imposante onderwijzer: Don Gregorio (G[KA1]omez). Zo zeer zelfs dat hij vlucht, maar Don Gregorio zoekt hem op in het bos, praat met hem, wint zijn vertrouwen en leert de best intelligente jongen het een en ander. Don Gregorio wordt als buitenissig beschouwd, maar ook hij is een vrijdenker, die niet veel ziet in het opkomende fascisme. Het alternatief dat de communisten de Spanjaarden voorhouden is echter ook niet alles, want geen van beide partijen is democratisch. Dit alles is Moncho zich nauwelijks bewust; hij amuseert zich liever met zijn nieuwe vriend Roque (Novas) als zij een dronkaard in het hooi begluren met de dorpssloerie. Moncho`s oudere broer Andr[KA1]es (De los Santos) speelt aardig saxofoon en Moncho mag mee naar de stad als er een uitvoering van de band is. Cuerda's film is vooral heel sfeervol en hij bouwt geleidelijk de situatie op van een Spanje, dat verstrikt raakt in de bloederige burgeroorlog, die in dat jaar uitbrak. Wie niet met de geschiedenis op de hoogte is, ontgaat heel wat details waaraan deze AMARCORD-achtige film zo rijk is. Het spel van hoofdrol Gómez is subliem, maar de jonge debutant Lozano is dankzij de geslaagde regie van Cuerda ook erg goed. Jammer dat de film zo sober is gebleven en dat het magere scenario van Rafael Azcona dat samengesteld is uit een aantal verhalen van Manuel Rivas, niet wat hartstochtelijker en hechter is. Dan had de film waarschijnlijk meer tot de verbeelding van een groter publiek kunnen spreken. Het camerawerk van Javier Salmones ziet er goed uit en laat zien hoe mooi de omgeving is. De titel slaat op het honingzuigen van een vlinder wat Don Gregorio hem laat zien. Ook bekend als A LINGUA DAS BOLBORETAS.

Abre los ojos

1997 | Thriller, Fantasy, Romantiek, Drama

Spanje/Frankrijk/Italië 1997. Thriller van Alejandro Amenábar. Met o.a. Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Chete Lera, Fele Martínez en Najwa Nimri.

Yup César (Noriega) ontdekt op een ochtend dat hij de enige levende ziel in Madrid is. Dergelijke nachtmerries zijn de enige wolkjes aan zijn vlekkeloze bestaan. Totdat een auto-ongeluk zijn gezicht verminkt. Gelukkig is zijn onheil van korte duur. Zijn gezicht wordt chirurgisch gereconstrueerd en ideale liefde Penélope Cruz ligt aan zijn voeten. Het prille geluk wankelt wanneer de grenzen tussen nachtmerrie en werkelijkheid wegvallen. Zo schakelt Amenábar over van een zinnenprikkelend grotestadsdrama naar een ver-David Lynch-te droomwereld. Amenábars grootste verdienste is dat hij zich geen moment verslikt in bombastische hocus-pocus maar het intrigerende verhaal sober opdient. In 2001 kwam er een Amerikaanse remake, Vanilla Sky met Tom Cruise.

Tesis

1996 | Horror, Thriller

Spanje 1996. Horror van Alejandro Amenábar. Met o.a. Ana Torrent, Eduardo Noriega, Nieves Herranz, Rosa Campillo en Miguel Picazo.

Van het bestaan van reality-geweldfilms als Faces of death is inmiddels wel iedereen op de hoogte. Het zijn pseudo-documentaires waarin al dan niet toevallig is vastgelegd hoe mensen bruut aan hun einde komen. Maar een nieuwer en nog veel weerzinwekkender genre is de zogenaamde snuffmovie, waarin daadwerkelijk met opzet wordt gemoord, speciaal voor het oog van de camera. Probleem is echter dat nog nooit iemand er één gezien schijnt te hebben. Er wordt wild om het verschijnsel heen gespeculeerd, maar harde bewijzen van het daadwerkelijk bestaan zijn niet geleverd. Snuff zou ook slechts een grote-stadsmythe kunnen zijn die vorm geeft aan onze diepste angsten. Tesis, een van de meer recente films in het genre, was in Spanje een kassucces maar kwam hier amper onder de aandacht. Onterecht want Tesis is een angstaanjagende spannende thriller, die het niet moet hebben van de bloederige beelden, maar van de suggestie en de ruimte die de kijker zelf krijgt om te bedenken wat zich zoal in het snuff-genre afspeelt. Tesis won de prijs voor beste fantasyfilm in Brussel. (IdH/VPRO Gids)

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alejandro Amenábar op televisie komt.

Reageer