Werner Hochbaum: regie en scenario.
Er zijn 13 films gevonden.

Drei Unteroffiziere

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Albert Hehn, Fritz Genschow, Wilhelm Althaus, Wilhelm H. König en Wolfgang Staudte.

Twee onderofficieren maken zich zorgen over een collega die verliefd is op een actrice. Het werd Hochbaum's laatste film. Hij kreeg een verbod van de nazi's en op 47-jarige leeftijd sterft hij vlak na de oorlog. Deze film is vergeleken met Henry Hathaway's LIVES OF A BENGAL LANCER, Hochbaum's lievelingsfilm. Het 'nut' van de militaire kameraadschap wordt in DREI UNTEROFFIZIERE fijntjes geanalyseerd: is kameraadschap die zelfs normale menselijke gevoelens als liefde te boven gaat, nog wel een normale zaak?

Ein Mädchen geht an Land

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Elisabeth Flickenschildt, Alfred Maack, Günther Lüders, Hans Mahler en Walter Petersen.

Een verfilming van Eva Leidmanns roman over een op een rijnaak geboren meisje dat zo graag met een zeeman zou trouwen.

Man spricht über Jacqueline

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Wera Engels, Albrecht Schoenhals, Sabine Peters, Hans Zesch-Ballot en Fritz Genschow.

De verfilming van het boek van Katherine Holland over een Duits meisje dat in Engeland een Franse diplomaat leert kennen en hem achterna reist, waarna beiden trouwen. Dan wordt zij bang dat hij iets over haar verleden te weten komt en wil ze zelfmoord plegen. Een aardig melodrama. Scenario van Katrin Holland, F.D. Andam en de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In 1942 in Engeland verfilmd als TALK ABOUT JACQUELINE.

Schatten der Vergangenheit

1936 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1936. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Luise Ullrich, Oskar Sima, Lucie Höflich, Gretl Berndt en Gustav Diessl.

Een ex-gevangene wordt aangezien voor haar tweelingzuster, nadat deze verdronken is, waarna de ware schuldige van de misdaad waarvoor zij gevangen zat, bekend wordt. Een uiterst interessante regie van een ingewikkeld scenario over verwisselende identiteiten met een moedige knipoog naar de toenmalige Duitse actualiteit. Regisseur Hochbaum verdient het herontdekt te worden.

Hannerl und ihre Liebhaber

1936 | Romantiek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Werner Hochbaum. Met o.a. Olly von Flint, Olga Tschechowa, Hans Moser, Jane Tilden en Hans Holt.

Hannerl, die bij haar oom opgroeit, wordt bemind door de schoolmeester, maar zij heeft hogere aspiraties. Grootse rol van Hans Moser als de oom in alleraardigste film met dramatische accenten.

Die Ewige Maske

1936 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1936. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Peter Petersen, Mathias Wieman, Olga Tschechowa, Franz Schafheitlin en Tom Kraa.

Een verrassende expressionistische film van de doorsnee-regisseur Hochbaum over een geleerde die meent door experimenten met een serum een dode op zijn geweten te hebben. In nachtmerries spoken allerlei personen met vreemde maskers op beschuldigend door zijn verwarde geest. Naar de roman van Leo Lapaire.

Der Favorit der Kaiserin

1936 | Historische film

Duitsland 1936. Historische film van Werner Hochbaum. Met o.a. Olga Tschechowa, Anton Pointner, Willy Eichberger, Adele Sandrock en Trude Marlen.

Keizerin Elisabeth van Rusland wil alleen nog maar jonge, knappe officieren om zich heen zien. Een alleraardigste historische komedie.

Leichte Kavallerie

1935 | Musical

Duitsland 1935. Musical van Werner Hochbaum. Met o.a. Marika Rökk, Fritz Kampers, Hans Adalbart Schlettow, Carl Hellmer en Oskar Sima.

De verfilmde bewerking van Heinz Lorenz-Lambrechts roman [KL]Umwege zur Heimat[KLE] over een staljongen en een circusdirecteur die beiden dodelijk verliefd zijn op Rosika, de ster van Circus Cherubini. Zij komt in Boedapest in een revue terecht en wordt op slag beroemd, waarna de staljongen een graaf blijkt te zijn. Marika R[KA3]okks eerste UFA-film met schitterende circusnummers (Circus Busch). Hochbaums Franstalige versie CAVALERIE LÉGÈRE had echter Mona Goya die Rökk verving.

Vorstadtvariété

1934 | Drama, Historische film

Oostenrijk 1934. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Mathias Wieman, Luise Ullrich, Oskar Sima, Hans Moser en Frieda Richard.

Een verfilming van Felix Saltens toneelstuk Der Gemeine over een fatsoenlijke dienstplichtige soldaat die jaloers wordt als zijn meisje in een variété-theater optreedt, waarna het meisje zelfmoord pleegt.

Schleppzug M17

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Heinrich George en Werner Hochbaum. Met o.a. Bertha Drews, Heinrich George, Wilfried Seyferth, Betty Amann en Joachim Streubel.

Een Berlijnse sleepbootkapitein laat vrouw en kind in de steek voor een meisje, op wie hij verliefd raakt. Sfeervol, artistiek verfilmd milieubeeld.

Morgen beginnt das Leben

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Erich Hauszmann, Hilde von Stolz, Harry Frank en Etta Klingenberg.

Een man moet vijf jaar zitten wegens moord op iemand die zijn vrouw beledigde. Op de dag van zijn vrijlating loopt hij zijn vrouw mis, en zij denkt dat zij hem nu kwijtgeraakt is. 's Avonds treffen zij elkaar toch nog. De film kan opgevat worden als symbool voor het jaar 1933. Ook bekend als MORD IM CAFE CENTRAL en MORGEN KOMMT DAS GLUCK.

Razzia in St. Pauli

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Gina Falkenberg, Fiedrich Gnass, Charly Wittong, Wolfgang Zilzer en Käthe Hüter.

Matrosen-Karl verbergt zich op de vlucht voor de politie bij Ballhaus-Else. Het wordt een dag vol geluk die beiden willen besluiten in de Kongo-Bar waar juist de politie de zoveelste razzia houdt en Matrosen-Karl oppakt. De volgende ochtend zingt Ernst Busch zijn beroemde 'Song der Hafenarbeiter', een imponerend slot van een begeesterende film over Hamburg en zijn haven. Geen wonder dat filmmaker Hochbaum zich met deze unieke film de woede van de nazi's op de hals haalde.

Brüder

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Werner Hochbaum.

Deze film gaat over de havenstaking van 1896/97 in Hamburg, die zich alras uitbreidde met solidariteitsacties in het Westelijk gelegen Bremen, Harburg, Aalborg, Wismar tot in het Oostelijke Stettin in Pruisen. De aanleiding was een grootscheepse uitbreiding van de Hamburgse haven, waarbij de arbeiders uit hun kwartieren verdreven werden en moesten verhuizen naar woonkazernes die op anderhalf uur loopafstand van hun werk lagen. Terwijl de huren omhoog gingen, bleven de lonen onveranderd. Ge[KA3]inspireerd door soortgelijke en succesvolle stakingen in Rotterdam en Engeland legden 15.000 havenwerkers massaal het werk neer. Door de strenge winter en het ontbreken van middelen (18.000 kindermondjes moesten gevoed worden) haalden ze volledig bakzeil, kregen boetes opgelegd en draaiden oproerkraaiers de bak in, terwijl naderhand slechts tien procent weer in dienst genomen werd. De film is een uniek document sociale geschiedenis, gemaakt met fondsen van de bond van havenarbeiders. De spelers zijn amateurs en net als de figuranten afkomstig uit de haven. De film is met de hand ingekleurd: nachtelijke scènes zijn blauw, interieurs zijn geel en stemmingen zijn rood. Scenario van Hochbaum en camerawerk van Gustav Berger. Eind 1993 gerestaureerd en voorzien van muziek en de beeldsnelheid is teruggebracht. Indertijd doodgezwegen door de communisten, verguisd door de filmpers en nooit verder gedistribueerd dan de eigen regio. Voor sociologen en cinefielen niet te versmaden.