Jean Debucourt (1894-1958): cast.
Er zijn 59 films gevonden.

Quand la femme s'en mêle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Servais, Bernard Blier, Sophie Daumier en Jean Debucourt.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

Les Sorcières de Salem

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1957. Drama van Raymond Rouleau. Met o.a. Simone Signoret, Yves Montand, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Alfred Adam.

'Ze heeft een geel vogeltje op haar schouder, ze houdt me uit m’n slaap, en dankzij haar heb ik al een week brandend maagzuur! Heks!' Zo ging dat in 1692 in Salem, het streng protestantse gehucht in Massachusetts. Arthur Miller maakte in 1953 een toneelstuk van de historische heksenjacht, en het was Frans orakel en marxist Jean-Paul Sartre die Millers stuk vier jaar later versneed tot dit knappe staaltje cinematografische volksverheffing. Oftewel, hoe een heksenjacht de arbeidersklasse kan verenigen tegen het kapitaal en de kerk. Geschoten in goedkoop Oost-Duitsland.

Les Aventures de Till l'Espiègle

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1956. Avonturenfilm van Gérard Philipe en Joris Ivens. Met o.a. Gérard Philipe, Nicole Berger, Jean Vilar, Fernand Ledoux en Jean Carmet.

Als zijn vader door de hertog van Alva tot de brandstapel is veroordeeld, gaat Tijl Uilenspiegel revolutie tegen Spanje preken bij de dorpelingen en boeren van Vlaanderen. In plaats van Joris Ivens regisseerde Philipe zelf middeleeuwse avonturenfilm die meer over een geestelijk broertje van Fanfan-la-Tulipe lijkt te gaan dan over de anarchist uit het werk van Charles de Coster. Onderhoudend, maar van de oorspronkelijke strekking is weinig over.

Le Salaire du péché

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Pascal, Jeanne Moreau, Jean Debucourt en Michel Etcheverry.

Een man vermoordt zijn schoonvader om de erfenis en wordt daarbij betrapt door een jonge vrouw, die hij tot zijn medeplichtige en minnares maakt. De echtgenote ontdekt geleidelijk aan de waarheid en weet hem door haar sterke karakter tot een vrijwillige bekentenis aan de politie te brengen. De goede en contrasterende rollen van Darrieux en Moreau worden bijna teniet gedaan door het houterige spel van Pascal, die de profiterende slappeling geen moment overtuigend of interessant weet te maken. De regie past zich bij hem aan, helaas.

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

La Lumière d'en face

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Raymond Pellegrin, Brigitte Bardot, Roger Pigaut, Claude Romain en Jean Debucourt.

Na een ongeluk trouwt een impotente vrachtrijder met een mooie jonge vrouw die een verhouding krijgt met de overbuurman. Het taboe-onderwerp en de beginnende reputatie van Bardot maakten de broeierige film destijds spraakmakend. Pellegrin overacteert zijn dramatische effecten, Bardot acteert nog heel onzeker, wat haar personage aandoenlijk maakt.

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Les Revoltés de Lomanach

1953 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Historische film van Richard Poitier. Met o.a. Dany Robin, Amedeo Nazzari, Jean Danet, Jacques Castelot en Carla del Poggio.

Tijdens de strijd in 1799 tussen royalisten en republikeinen worden een revolutionaire generaal en een jonge aristocrate verliefd op elkaar, maar komen toch weer in vijandige kampen. Deze romantische liefde in oorlogskader was de eerste Europese cinemascope-film. Dit beeldformaat maakte de toch al niet dynamische regisseur vleuggellam, zodat met name actiescènes zeer statisch en houterig worden.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Procès au Vatican

1952 | Drama, Historische film

Frankrijk 1952. Drama van André Haguet. Met o.a. France Descaut, Jean Debucourt, Suzanne Flon, Valentine Tessier en Albert Dinan.

Lang nà haar jeugdige dood weet een karmelietes door haar voorspraak haar klooster in Lisieux op miraculeuze wijze te vrijwaren voor oorlogsgeweld. Na een proces in het Vaticaan wordt Theresia van Lisuieux heilig verklaard. De sobere, maar toneelmatige en al te plechtstatige film, met een doorleefde hoofdrol van Descaut, is niet altijd overtuigend, maar biedt een interessant kijkje in kerkelijke procedures.

Ouvert contre X...

1952 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1952. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Elina Labourdette, Marie Déa, Yves Vincent, Yves Deniaud en Jean Debucourt.

Een rijke notabele is vermoord en hoewel concrete bewijzen ontbreken, wijzen alle bevooroordeelde getuigenverklaringen zijn jonge geliefde als de schuldige aan. Voor de politie-inspecteur is daarmee de zaak rond, maar zijn adjunct zet op eigen initiatief het onderzoek voort. Deze interessante, hoewel gedateerde, film over de aanvechtbare plaats die getuigenissen in de rechtspraak innemen is dor geregisseerd. De bijrol- en karakterspelers spelen een grotere rol dan gewoonlijk en krijgen daardoor boeiende kansen.

Les Dents longues

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Daniel Gélin. Met o.a. Daniel Gélin, Danièle Delorme, Jean Chevrier, Louis Seigner en Jean Debucourt.

Een ambitieuze jonge journalist werkt zich op bij een provinciale krant en weet met een primeur de dreigende sluiting van het bedrijf te voorkomen. De grote aandacht voor zijn werk kost hem bijna zijn huwelijk. Als 'kranten-film' al een genre is, verenigt deze film alle genre-clichés tot en met de happy-ending waarbij de eerste editie van de persen rolt. Bij de huwelijksscène van de hoofdrollen figureren Brigitte Bardot en Roger Vadim als tweede echtpaar.

La nostra pelle

1952 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1952. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Frank Villard, Cosetta Greco, Paolo Stoppa en Jean Debucourt.

Plaats van handeling is de haven S[KA2]ete, ten westen van Marseille aan de Golf van Lyon, waarvandaan veel smokkel naar Tanger in Marokko plaatsvindt. Genoeg onbetrouwbare individuen in S[KA2]ete; een van hen is een jonge advocaat, Bob (Villard) geheten, geroyeerd uit de orde van advocaten. Hij sluit zich aan bij een inbrekersbende en levert nuttige informatie over de safe van een rijke handelaar, die vele goudstaven herbergt. De inbraak verloopt niet gladjes: ze verkrijgen het goud maar de handelaar komt om, terwijl een van de inbrekers gewond raakt en in handen van de politie komt. Hij verraadt zonder blikken of blozen de andere inbrekers, en laat de vrouw van wie hij houdt vallen om zijn eigen hachje te redden.

La Jeune folle

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Danièle Delorme, Henri Vidal, Jean Debucourt, Jacqueline Porel en Olivier Hussenot.

Een Ierse revolutionair wordt wegens verraad gedood en zijn psychisch gestoorde zuster, die als dienstbode in een klooster werkt, is bezeten van wraak. De leider van de revolutionairen, op wie ze verliefd wordt blijkt verantwoordelijk te zijn voor de executie. De mooie rol van Delorme en de uitgekiende fotografie tillen de film boven zijn al te gecompliceerde dramatiek uit, al is de interessante Ierse problematiek in deze Franse aanpak weinig authentiek.

La Carrozza d'oro

1952 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Anna Magnani, Duncan Lamont, Eduardo Spadaro, Paul Campbell en Riccardo Rioli.

De onderkoning van een Spaanse kolonie in het zeventiende- eeuwse Peru heeft een gouden koets gekocht, die met hetzelfde schip aankomt als een `commedia dell`arte` groep waarvan de ster zich reeksen aanbidders maakt, onder wie de vorst zelf, die haar de koets schenkt. Na vele intriges en rivaliteiten, gecompliceerd door de strijd tegen indianen, kiest ze echter toch voor het theater. Deze ironische variant op het thema vrouw-met- meer-dan- een-minnaar (als in LA REGLE DU JEU en ELENA ET LES HOMMES) is vooral Renoirs liefdesverklaring aan acteurs in het algemeen en Magnani in het bijzonder. Opmerkelijk van aankleding en kleurgebruik. Bewerking naar een toneelstuk van Prosper Mérimeé Le Carrosse du Saint-Sacrement door regisseur Renoir, Renzo Avanzo, Jack Kirkland en Giulio Macchi. Camerawerk van Claude Renoir en H. Ronald.

Il est minuit, Dr. Schweitzer

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van André Haguet. Met o.a. Pierre Fresnay, Jeanne Moreau, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een Elzasser dominee gaat op latere leeftijd medicijnen studeren en brengt met internationale orgelconcerten geld bijeen voor een hospitaal te Lambarene in Frans Equatoriaal Afrika. Na een jaar breekt WO I uit en hij wordt vanwege zijn geboorte in de Elzas door het Franse bestuur geïnterneerd. Deze filmbiografie is gebaseerd op een toneelstuk van Gilbert Cesbron en blijft ondanks documentaire inlassen haar theatrale herkomst verraden. Interessant vanwege het onderwerp, hoewel zo doortrokken van een geur van uitsluitend nobelheid dat het resultaat niet steeds overtuigt.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

Jocelyn

1951 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1951. Drama van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Jean Vilar, Jean Debucourt en Alexandre Rignault.

Een Franse seminarist moet tijdens de Revolutie de bergen in vluchten, waar hij vriendschap sluit met een andere onderduiker, die later een meisje in mannenkleren blijkt te zijn. Deze hoogst romantische film - naar een verhalend gedicht van Lamartine - met zijn onhandige scenario-constructie, wordt in de trage regie geen moment overtuigend; gelukkig wordt er goed gespeeld door vooraanstaande toneelacteurs.

Barbe-Bleue

1951 | Horror

Frankrijk​/​​Duitsland 1951. Horror van Christian-Jaque. Met o.a. Pierre Brasseur, Cécille Aubry, Jacques Sernas, Jean Debucourt en Robert Arnoux.

Hertog Blauwbaard is aan zijn zevende echtgenote toe, die ontdekt dat zijn gruwelijke reputatie op niets gebaseerd is en dat al haar voorgangsters nog leven. Omdat hij toch zijn wrede faam wil beschermen, komt haar leven nu w[KA2]el in gevaar. Deze ironische omkering van het beroemde gruwelsprookje heeft een spitse dialoog van Henri Jeanson en gepast-uitbundige [KL]schmiere[KLE] van Brasseur in de titelrol. (Simultaan werd Duitse versie BLAUBART gemaakt met een minder goed op dreef zijnde Hans Albers, Carl Wery en Fritz Kortner in de plaats van Debucourt en Arnoux, en de muziek van Werner Eisbrenner).

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

Dernier Amour

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Annabella, Suzanne Flon, Jeanne Moreau, Yvette Etiévant en Arlette Merry.

Verfilming van een roman van Georges Ohnet, waarmee gezelschappen menig avondje plezierig doorbrachten bij het haardvuur. Dit verhaal over jaloezie en zelfmoord (niet geslaagd) is somber in zijn totale banaliteit in een wereld gemaakt van cliché's en conventies. We moeten opmerken dat de filmbewerking minder zot dan de roman is dankzij het spel.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

D'Homme à hommes

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Blier, Hélène Perdrière, Louis Seigner en Berthe Bovy.

Biografie van Henri Dunant die door de aanblik van de oorlogsslachtoffers bij de slag van Solférino het idee krijgt voor de boven-nationale organisatie voor gewondenzorg. Ondanks onbegrip, tegenwerking en corruptie slaagt hij erin het Rode Kruis op te richten. Levenslang doorzetten is weinig spectaculaire filmstof en omdat zowel de regie als het acteren van Barrault innerlijke bezieling mist, pakt de film uit als een lange en eentonige geïllustreerde les. Tegen feitelijke strekking in werken de oorlogsscènes daardoor als welkome verademing.

Vertiges

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Micheline Francey, Noëlle Norman, Jacqueline Pierreux, Marcelle Rexiane en Gabrielle Fontan.

Dit drama heeft niets te maken met Hitchcocks VERTIGO. Een mélodrama dat op een gelukkig eind uitdraait. Het verhaal beschrijft de strijd van een arts tegen zijn eigen kanker voor hij door een operatie wordt gered. Een weinig bijzondere mise-en- scène en vertolking, maar een solide stukje werk van Jacques Natanson, de scenarioschrijver.

Torrents

1947 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Renée Faure, Hélène Vita, Gabrielle Fontan, Lucy Valnor en Yvette Andreyor.

Een verfilming van de roman van Anne-Marie Desmarets die ons via de Savoie meeneemt van Brugge naar de Sahara. Kwellende liefde die eindigt met de zelfmoord van de heldin. Ze stort zch in een wilde rivier, het symbool van de stroom der liefde en de haat die vloeit in deze dwaze, onsamenhangende, romantische en erg bijzondere film van een regisseur die het verdient opnieuw ontdekt te worden.

Non coupable

1947 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Film noir van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Jean Debucourt, Jany Holt, Ariane Muratore en Christiane Delacroix.

Het lukt een arts in een kleine plaats, die door zijn collega's vanwege zijn middelmatigheid wordt geminacht, het aantal moorden te verdubbelen. Na de dood van zijn vriendin geeft hij zich aan bij de politie, opdat men in hem een knap misdadiger onderkent... maar die gelooft hem niet. Dan pleegt hij zelfmoord. Op het vlak van de misdaadfilm komt Decoin heel wat beter naar voren dan de reputatie die de 'intellectuele' kritiek hem heeft bezorgd. De film heeft veel te danken aan Simon. Scenario van Marc-Gilbert Sauvajon en de regisseur. Camerawerk van Jacques Lemar.

Le Fugitif

1947 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Madeleine Robinson, René Dary, Arlette Merry, Jane Berretta en Alfred Adam.

Een uit de gevangenis ontsnapte man, die de misdaad waarvan hij wordt beschuldigd niet heeft gepleegd, spoort de ware dader in Canada op, alvorens op zijn beurt de laatste adem uit te blazen. Onwaarschijnlijk en weinig overtuigend. Alleen het camerawerk van Léonce-Henry Burel maken deze film nog de moeite waard.

Le Diable au corps

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Micheline Presle, Gérard Philipe, Denise Grey, Jean Debucourt en Jean Varas.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog raken verpleegster Marthe en gymnasiumleerling François verliefd op elkaar. Maar ook na haar huwelijk met Jacques kan ze François niet vergeten.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

L'aigle à deux têtes

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Sylvia Montfort, Edwige Feuillère, Jean Marais, Jacques Varennes en Jean Debucourt.

Een vorstin wier man op de eerste dag van hun huwelijk gestorven is, leeft in rouw als een kluizenaarster en regeert alleen nog in naam. Revolutionaire samenzweerders sturen een dubbelganger van de dode koning naar haar paleis, met onvoorziene tragische gevolgen. Cocteau verfilmde een eigen romantisch toneelstuk om de acteursprestaties te bewaren, maar voegde daar in samenwerking met decorbouwer Christian Bérard zijn barokke filmpoëzie aan toe. Marais is als altijd een beetje veel als de held; Feuillère is superieur in haar rouw, ongenaakbare trots en passie. Opnieuw gefilmd als IL MISTERIO DI OBERWALD.

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Le Visiteur

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean Dréville. Met o.a. Simone Sylvestre, Maria Maya, Pierre Fresnay, Michel Vitold en Antoine Balpêtré.

De bewoners van een internaat met een nogal slappe discipline ontvangen hun weldoener Monsieur Sauval enthousiast. Een enkele leerling ontdekt de ware identiteit van de bezoeker die zich als Sauval voordoet: een gangster op de vlucht. Sauval maakt een afspraak met de politie: hij laat zich gevangen nemen na zijn 'vertrek' en ver uit het gezichtsveld van de kinderen die aan hem de beste herinneringen bewaren. Op dit interessante thema en in het spoor van DISPARUS DE SAINT-AGIL is Jean Dréville erin geslaagd een gevoelige en aangrijpende film te maken.

La Femme en rouge

1946 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Pierre Larquey, Jean Debucourt, Andrex, Yves Furet en Raymond Pellegrin.

De vrouw in het rood, dat is Irm[KA2]ene (Sylvestre) die wordt omgebracht door een geducht bendeleider. Heeft te maken met de diefstal van een schilderij van grote waarde. Maar detective Roland Gauthier (Furet) zal zijn onderzoek tot een goed einde brengen. Banale regie maar overtuigende vertolking.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

Désarroi

1946 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert-Paul Dagan. Met o.a. Suzy Carrier, Valentine Tessier, Gabrielle Dorziat, Marguerite de Morlaye en Jean Mercanton.

De totaal onbelangrijke regisseur heeft niet veel meer gedaan dan het 'inblikken' van een lang vergeten stuk van de produktieve toneelschrijver Victorien Sardou: Odette. MADAME SANS-GENE en nog een of andere komedie is het enige wat ons nog van deze man rest. Met Odette komt de moraliserende smartlap weer tot leven, maar dat is tegenwoordig niet meer te verteren. Het acteerwerk, en dan met name dat van Berry is echter van behoorlijk niveau. Ook bekend als ODETTE.

Tant que je vivrai

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Marguerite Deval, Germaine Kerjean, Margo Lion en Germaine Michel.

Een voorname avonturierster doet een kuur in een sanatorium. Ze komt daar de liefde tegen in de vorm van een jonge schilder. Ze laat zich arresteren omdat ze weet dat ze later haar minnaar weer zal vinden. Met een dergelijk verhaal kan men een betere, maar ook slechtere film maken. Zonder [KA1]e[KA1]en van de belangrijkste films van De Baroncelli te zijn, ontbreekt het deze romance niet aan belang dankzij een degelijk gemaakt scenario (vijf schrijvers!), het camerawerk van Christian Matras en een overtuigend spel.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

Le ciel est à vous

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Renaud, Charles Vanel, Jean Debucourt, Léonce Corne en Raymonde Vernay.

Een garagehouder, voormalig straaljagerpiloot en nog steeds verzot op de luchtvaart, brengt al zijn tijd door op de plaatselijke vliegclub. Zijn vrouw gaat een keer mee en raakt ook geïnteresseerd in vliegen, waarvoor ze veel talent blijkt te hebben. De film, gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1937, laat zien dat ook heel gewone mensen tot grootse dingen in staat zijn. Regisseur Grémillon schetste in zijn films vaak een heroïsch beeld van de arbeidersklasse, deze heeft ook een mooi feministisch thema en subtiele kritiek op het Vichy-regime. Een gerestaureerde versie van de film werd in 2019 in Cannes vertoond op het klassiekers-programma.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Koenigsmark

1935 | Romantiek, Historische film

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1935. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Elissa Landi, Pierre Fresnay, John Lodge, Jean Debucourt en Allain Jeayes.

Een jonge prinses verveelt zich in haar huwelijk met een groothertog die op expeditie naar Afrika vertrekt en daar aan een tropische ziekte gestorven heet te zijn. Een jonge historicus arriveert aan het hof als opvoeder van de neef van de prinses en ontdekt oude documenten en zorgvuldig bewaard gebleven geheimen. De hoogst romantische avonturen in een denkbeeldig koninkrijk naar de roman van Pierre Ben[KA4]oit leverden al een succesvolle zwijgende film op van L[KA1]eonce Perret, die ook de tweetalige remake zou regisseren, maar vlak voor de opnamen stierf. Tourneur nam zijn taak meer dan bekwaam over. (Acteur Lodge werd de latere politicus Cabot-Lodge.) Opnieuw gefilmd in 1952. Scenario van Léonce Perret, André-Paul Antoine en René Champigny.

La Belle de nuit

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Louis Valnay. Met o.a. Véra Korène, Paul Bernard, Aimé Clariond en Jean Debucourt.

Een man wiens beste vriend zijn geliefde heeft afgetroggeld, wil zich op hem wreken. Een prostituée doet zich voor als een deugdzaam meisje en moet de rivaal verleiden. Het lukt, maar ze komt in gewetensnood en keert terug naar haar vroegere leven. Deze bespottelijke en theatraal geacteerde smartlap werkt nu zeer komisch, evenals de dubbelrol van de vooroorlogse femme fatale Korène. Een curieuze film, vanwege de voor díe tijd 'gewaagde' schildering van het rosse leven in Toulon.

Le Gendre de Monsieur Poirier

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Léon Bernard, Annie Ducaux, Jean Debucourt, Fernand Charpin en Maurice Escande.

Deze film dient genoemd te worden, want het gaat om de eerste film van Marcel Pagnol. De film is verloren gegaan, maar wat ook de waarde ervan mag zijn, het is zeker geen zeer persoonlijk werk: de regisseur heeft het successtuk van Jules Sandeau en Emile Augier uit 1854 verfilmd.

L' Agonie des aigles

1933 | Drama, Historische film

Frankrijk 1933. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Pierre Renoir, Annie Ducaux, Constant Rémy, Jean Debucourt en Marcel André.

Een aantal liefhebbers van Napoleons leger zweren na diens val samen tegen de Franse regering, om het keizerrijk weer te herstellen. Deze film naar de roman [KL]Les Demi-Soldes[KLE] van Georges d`Esparb[KA2]es zit vol chauvinistisch pathos en heimwee naar de grandeur van weleer. De rechttoe-rechtaanverfilming doet daar recht aan en is daardoor bijzonder, zonder verdere opvallende kwaliteiten. Scenario en dialogen zijn van Marcel Pagnol, die ook co-producent was. Tweede verfilming van het boek, na de zwijgende versie van Bernard Deschamps (1922).

La chute de la maison Usher

1928 | Horror, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1928. Horror van Jean Epstein. Met o.a. Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy en Fournez-Goffard.

Deze zwijgende Edgar Allan Poe-adaptatie is, deels dankzij de dramaturgische vrijheden die Epstein nam, een volledig in zichzelf verzonken gotische filmdroom van ongekende melancholie en morbiditeit. Op verzoek van aristocraat Roderick Usher vervoegt zijn enige vriend zich bij hem en zijn ziekelijke tweelingzus Madeline. Bij aankomst in het afgelegen kasteel, omringd door vijvers, bos en moeras, treft de vriend zijn gastheer, diens zus en de residentie in een bijna symbiotische staat van voortgaand verval. Vroege fantastische cinema van het hoogst haalbare niveau, doordesemd van obsessie en dood. Luis Buñuel was regieassistent.