Nikolai Batalov: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Poetjoka z zjizn

1931 | Drama

USSR 1931. Drama van Nikolai Ekk. Met o.a. I. Kyrla, Nikolai Batalov, Mikhail Zjarov, M. Dzjagofarov en V. Vesnovsky.

Een eerlijk drama over de pogingen van een jonge communist om een groep kinderen, die als gevolg van de burgeroorlog dakloos is geworden en tot criminaliteit is vervallen, te rehabiliteren. De film was een enorm succes, niet in het minst doordat de regisseur zich goed in het sociale probleem had verdiept en een aantal acteurs zelf tot die groep heeft behoord. Ondanks het melodramatische begin, behoudt de film een sterk realistisch karakter. Succes volgde opnieuw met een in 1957 hergemonteerde en opgepoetste versie.

Tretja Mesjtsjanskaja

1927 |

USSR 1927. Abram Room. Met o.a. Nikolai Batalov, Loedmilla Semjonova en Vladimir Fogel.

Een satire over de sociale gevolgen van de woningnood in de twintiger jaren. Een echtpaar nodigt een vriend uit bij hen te komen wonen in hun [KA1]e[KA1]enkamer woning. Aanvankelijk slaapt hij op de sofa, maar als spoedig wordt zijn plaats ingenomen door de (inmiddels ex-)echtgenoot. Uiteindelijk verlaat de vrouw het huis om de ontstane problemen te ontvluchten. Deze gedetailleerde film in naturalistische stijl is vrijwel op één locatie opgenomen. Het is één van de beste satires uit en over de N.E.P.-periode en behoort tot Rooms beste films.

Mat

1926 | Drama, Zwijgende film

USSR​/​​Rusland 1926. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Vera Baranovskaya, Nicolai Batalov, Alexandr Chichyakov, Vsevolod Pudovkin en Anna Zemtsova.

In 1905 begon een reeks, dikwijls mislukte opstanden in Rusland, die leidde tot de Oktober Revolutie van 1917. Michael Vlassov (Chichyakov) is een teleurgestelde humeurige arbeider met een drankprobleem, die de opkomst zijnde sociale veranderingen in zijn land niet zo ziet zitten. Nathan Zarchiye bewerkte de sociaal bewogen roman van Maxim Gorki en verlegde de accenten (hij veranderde de afloop) ten faveure van de Russische Revolutie, maar deze zwijgende film geldt vooral als een belangrijk voorbeeld van de filmkunst, die in dienst staat van propaganda en agatatie.

Aelita

1924 | Familiefilm, Horror, Avonturenfilm, Fantasy, Sciencefiction, Zwijgende film, Drama

USSR 1924. Familiefilm van Jakov Protazanow en Iakov Protazanov. Met o.a. Valentina Kuinzhi, Nikolai Tseretelli, Konstantin Eggert, Yulia Solntseva en Yuri Zavadsky.

Het verhaal naar een roman van Tolstoi, gaat over drie Sovjets die naar Mars vliegen. Er ontwikkelt zich een liefdesrelatie tussen de koningin van Mars, Aelita, en een van de mannen, terwijl op de planeet een revolutie plaatsvindt. De kostuums van Aleksandra Ekster en decors van Sergei Kozlovski werden gemaakt in de stijl van het constructivisme, dat destijds populair was in de Sovjetunie. Deze voorloper van de SF-films had veel succes bij het publiek. De critici waren echter minder enthousiast. Scenario van Fedor Ocep en Alexis Fajko. Camerawerk van Yuri Zeliabuzski. Wordt op de tv soms vertoond met een duur van 90m.