Jean Marchat: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Le miracle des loups

1961 | Historische film, Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Rosanna Schiaffino, Jean-Louis Barrault, Roger Hanin en Louis Arbessier.

Frankrijk, circa 1465. Hertog Karel ('de Stoute') van Bourgondië ontvoert Jeanne, dochter van Lodewijk XI. Daarvoor laat hij ridder Robert de Neuville opdraaien, aan wie Jeanne heur hart heeft verpand. De Neuville, echter, ontsnapt uit des konings kerkers, van zinnens om zijn teerbeminde te bevrijden en De Stoute mores te leren. Zondagmiddagscenario, naar Henry Dupuy-Mazuel, legt de historie royaal royalistisch uit. Dat doet aan deze Dyaliscope-in-Eastmancolor-pretprent, met een soeverein worstelende en zwaardkletterende Marais, amusementstechnisch niets af. Spannend-poëtisch is de scène in de sneeuw waarin een roedel 'wolven' Schiaffino beschermt.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Mademoiselle de Paris

1955 | Drama, Komedie

Frankrijk 1955. Drama van Walter Kapps. Met o.a. Giselle Pascal, Jean-Pierre Aumont, Bacques Francois, Jean Marchat en Nadine Basile.

Een meisje dat verliefd is op een in financiële moeilijkheden verkerende couturier, probeert haar ongehuwd zwanger zusje op te vangen en trouwt toch met haar baas die ondertussen opnieuw is begonnen. Een simpel en oppervlakkig verhaaltje dat er in de uitwerking ook niet boeiender op is geworden.

Les Nuits de Montmartre

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Franchi. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Geneviève Kervine, Louis Seigner, Bernard Lajarrige en Jacqueline Porel.

De wens om 'gevaarlijk te leven' doet een jongeman balanceren op de rand van de misdaad tot hij van moord wordt verdacht. Als zijn onschuld bewezen is begint hij met een nachtclubdanseres een deugdelijker leven. Een vlot, maar niet erg orgineel misdaadverhaal, dat vooral het accent legt op de voorspelbare nachtclubfolklore.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Trois garçons, une fille

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Gaby Morlay, Suzy Carrier, Luce Fabiole, Gaby Bruyère en Nelly Wick.

Wanneer vader zijn voornemen bekendmaakt te gaan scheiden, besluiten zijn kinderen tot actie te komen. Met juridische stappen hopen ze de scheiding tegen te houden. Een bewerking van het stuk van Roger Ferdinand. Gefilmd toneel, op knappe wijze wat luchtiger gemaakt, resulterend in een zoetgevooisde en gedateerde film. Uitstekende jonge acteurs, hoewel Morlay zoals altijd overheerst.

Le Mystérieux Monsieur Sylvain

1947 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Marcelle Praince, Claude Nollier, Suzanne Bara en Frank Villard.

Een waterbouwkundig ingenieur wordt gedood op het moment dat hij juist de naam van een spion zou gaan onthullen. Wie heeft hem gedood? Drie speurders duiken op, waaronder zich de geduchte en efficiënte monsieur Sulvain bevindt. Wie? Rond dit gegeven heeft Stelli, in een tijd waarin je overal spionnen zag, een situatieschets in elkaar gedraaid. Ook bekend als DANGER DE MORT.

Le Château de la dernière chance

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Nathalie Nattier, Corinne Calvet, Robert Dhéry, Jean Marchat en Pierre Bertin.

Na een paar goede en een paar middelmatige films - waaronder deze - geregisseerd te hebben, werd Paulin in 1950 producent. Het scenario van deze film werd geschreven door Henri Troyat en gaat over een serum dat de persoonlijkheid van de patiënten van een arts verandert. Helaas ging het verhaal een beetje de mist in, aangezien noch de regisseur noch de acteurs er iets mee wisten te doen. Met een idee alleen heb je geen film. Ook bekend als LES COBAYES.

Mensonges

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Marchat, Jacqueline Porel, Henri Nassiet en Dominique Nohain.

De vrouw van een dokter roept de verleider die haar vriendin zwanger heeft gemaakt ter verantwoording, maar laat zich dan ook door hem het hof maken.Een ruzie tussen de echtgenoot en de minnaar resulteert in de dood van de eerste. Zijn vrouw wordt vervolgens verdacht en onschuldig tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Deze smartlap wordt ietwat gered door het spel van Morlay, die alle opgeklopte dramatiek overtuigingskracht weet te geven. Het scenario is geschreven door de latere minister Françoise Giroud.

Les dames du Bois de Boulogne

1944 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Paul Bernard, Elina Labourdette, Lucienne Bogaert, Jean Marchat en María Casares.

Een vrouw wreekt zich op haar minnaar vanwege zijn onverschilligheid door hem te manoeuvreren in een romance met een meisje dat wordt geprostitueerd door haar berooide moeder. Onmiddellijk na de bruiloft vertelt ze hem de waarheid. De romanstof uit Jacques le fataliste van Diderot kreeg van Bresson een trage, ascetische filmvorm, maar omdat hij met uitstekende beroepsacteurs werkte, was de uitwerking van de film emotioneler dan veel van zijn latere werk. Jean Cocteau schreef de dialoog.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Pontcarral, colonel d'empire

1942 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1942. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Blanchar, Annie Ducaux, Jean Marchat, Guillaume de Sax en Suzy Carrier.

Na de val van Napoleon organiseert één van zijn getrouwe kolonels met andere Bonapartisten een verzetsactie tegen het nieuwe regime van Lodewijk XVIII. De omstandigheden keren zich tegen hem en hij wordt ter dood veroordeeld. Met romantische nevenintriges opgesierd historisch drama kreeg een decoratieve, maar vlakke verfilming waarin theatraal wordt geacteerd. Hierdoor gaat het resultaat steeds amechtiger werken.

Croisières sidérales

1942 | Sciencefiction

Frankrijk 1942. Sciencefiction van André Zwoboda. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marchat, Julien Carette, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Astronauten verkennen in 1942 de stratosfeer en wel per luchtschip. Vervolgens bevinden ze zich op de Aarde, eerst in 1965 en daarna in 2000. Een klassiek en naïef thema en bovendien een misser, wanneer naar de realiteit van vandaag de dag wordt gekeken. Maar het al even ingenieuze als inventieve scenario van Pierre Guerlais en Pierre Bost, de beelden van Jean Isnard waaraan grote zorg werd besteed en niet te vergeten de decors en kostuums van Henri Mahé, toch ontworpen in een tijd van vele beperkingen, maken dat weer goed. Een geslaagd project en tegelijkertijd de eerste film van een regisseur die er zo weinig, slechts zeven, maakte.

Remorques

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Madeleine Renaud, Charles Blavette en Jean Marchat.

Vleesgeworden knoestigheid Jean Gabin is André Laurent, kapitein van een sleepboot (een remorquer). Op een woeste nacht is de getrouwde Laurent de aangewezen zeebonk om een scheepsbemanning te redden. De schipper in nood is zijn aartsvijand - 'een schoft op land en ter zee', aldus Laurent - maar diens vrouw is een lieftallige dame die subiet Laurents huwelijk zwaar onder druk zet. Cineast Grémillon werd gefrustreerd door de nazibezetters, maar wist desondanks een sfeervolle schuimopera aan elkaar te rijgen. Met de gedenkwaardige openingszin: 'Je kookt voor de Hollanders!? Dan ben je geen man meer, en geen kok, dan ben je een aardappel!'

Partir

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Jean Marchat, Simone Cerdan, Ginette d' Yd, Charles Prince en Gaby Basset.

Een misdadiger tegen wil en dank probeert aan de politie en zijn eigen slechte geweten te ontkomen en een nieuw leven te beginnen in Colombia. Hij duikt onder bij het toneelgezelschap van zijn vriendin en gaat met hen aan boord. Onderweg groeit de twijfel aan de oprechtheid van haar liefde steeds sterker, en als blijkt dat de politie hem in de haven opwacht, kiest hij de zelfmoord als uitweg. Deze vroege sprekende film van de uit Hollywood teruggekeerde regisseur raakte m[KA2]et zijn betrekkelijk onbekende rolbezetting vergeten, maar verrast nu door het (niet verouderende) bittere pessimisme dat overigens meer in de regie overtuigt dan in het scenario.

Au nom de la loi

1931 | Misdaad

Frankrijk 1931. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Marcelle Chantal, Charles Vanel, Jean Marchat, Gabriel Gabrio en Jean Dax.

Een politieman is omgekomen in een strijd tegen handelaars in verdovende middelen, waarna zijn collega's zich verenigen om de bende op te rollen. Een van de agenten wordt verliefd op een vrouwelijk bendelid, maar hij weet haar arrestatie niet te voorkomen. Deze curieuze voorloper op de latere film noir blijft boeiend door de regie van de lange tijd vergeten veteraan Tourneur, die zwijgende films in Hollywood draaide. Vanel toont zich in een vroege sprekende film al een opmerkelijk sober acteur.