Jean-Paul Rouve (1967): regie, cast en scenario.
Er zijn 55 films gevonden.

Small Country: An African Childhood

2020 | Drama

Frankrijk 2020. Drama van Eric Barbier. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Isabelle Kabano, Djibril Vancoppenolle, Dayla De Medina en Tao Monladja.

De tienjarige Gabriel woont in een luxe expatwijk in Burundi: zijn ‘kleine land’. Hij groeit samen met zijn vrienden en kleine zusjes op tot een vrolijk kind. Zijn zorgeloze jeugd komt tot een abrupt einde wanneer in 1993 de spanningen in buurland Rwanda overspringen naar Burundi. Niet alleen zijn familie komt in gevaar, maar ook zijn eigen onschuld.

Geef me vleugels

2019 | Jeugdfilm

Frankrijk​/​​Noorwegen 2019. Jeugdfilm van Nicolas Vanier. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Louis Vazquez en Mélanie Doutey.

De nukkige veertienjarige Christian leeft op, hoog in de lucht in een deltavlieger tussen Frankrijk en Noorwegen. Hij is daar gelukkig als nooit tevoren, vooral vanwege de trekganzen die in V-formatie met hem meevliegen. Een magnifieke natuurfilm dus, met de vliegende dieren op een armlengte van de vliegmachine en cameradrones. Voeg daarbij de bloeiende relatie tussen vogelgekke vader en zoon en je hebt een kunststuk voor alle leeftijden. Met ook nog een effectieve spanningsboog want de liefde voor trekvogels en illegale vliegtochten wordt door de autoriteiten niet gedeeld. Werkelijk oogstrelende film, ondanks de af en toe wat zeurderige milieu-boodschappen.

Voyez comme on danse

2018 | Komedie

Frankrijk 2018. Komedie van Michel Blanc. Met o.a. Karin Viard, Carole Bouquet, Charlotte Rampling, Jean-Paul Rouve en William Lebghil.

Julien jongleert met een maîtresse en zijn op de rand van een burn-out zwevende vrouw. Zijn zoon blijkt onverwacht vader te worden, goede vriendin Elizabeth dreigt uit huis te worden gezet, en zo zijn er nog talloze verwikkelingen. Om nog maar te zwijgen van de vijandige aanwezigheid die Julien constant achter zich voelt.

C’est la vie!

2017 | Komedie

Frankrijk​/​​Canada​/​​België 2017. Komedie van Eric Toledano en Olivier Nakache. Met o.a. Jean-Pierre Bacri, Jean-Paul Rouve, Gilles Lellouche, Eye Haidara en Suzanne Clément.

Energieke komedie over het laatste kunstje van de uitgebluste cateraar Max (Bacri): een chique trouwpartij in een enorm kasteel. Het uit de hele wereld afkomstige personeel van Max werkt niet altijd even goed samen, maar aan het eind van de film beseft iedereen dat ze tot elkaar veroordeeld zijn. Gelukkig wordt deze iets te nadrukkelijke politieke boodschap niet van de daken geschreeuwd en valt er onderweg genoeg te lachen. Zesde film van Nakache & Toledano, het regisseursduo van onder meer wereldhit Intouchables (2011) en Samba (2014). Originele (ook Franse) titel: Le sens de la fête.

C'est la vie!

2017 | Komedie, Drama, Romantiek

België​/​​Canada​/​​Frankrijk 2017. Komedie van Olivier Nakache en Éric Toledano. Met o.a. Jean-Pierre Bacri, Jean-Paul Rouve, Gilles Lellouche, Vincent Macaigne en Eye Haidara.

Max werkt 30 jaar als cateraar en organiseerde reeds honderden feesten. Vandaag staat een prachtige bruiloft op het programma die zal plaatsvinden in een 17e eeuws kasteel. Zoals steeds heeft Max alles geregeld opdat het een succesvolle gebeurtenis wordt.

Les souvenirs

2014 | Komedie, Drama

Frankrijk 2014. Komedie van Jean-Paul Rouve. Met o.a. Mathieu Spinosi, Annie Cordy, Michel Blanc, Chantal Lauby en William Lebghil.

Warme tragikomedie over alles. Romain (Spinosi) droomt van het schrijverschap, maar zit vooreerst zijn tijd uit als nachtreceptionist in een klein Parijs' hotel. Wanneer zijn recent weduwe geworden oma Madeleine (veterane Cordy) het bejaardentehuis ontvlucht, gaat hij naar haar op zoek. Karaktervolle nevenpersonages, geïnspireerde pingpongdialogen en de bitterzoete melange van optimisme en lichte melancholie herinneren aan de films van Jean-Charles Tacchella (Le pays bleu, Cousin cousine). Coscenarist David Foenkinos (La délicatesse) bewerkte losjes zijn roman, acteur-regisseur Rouve treft precies de juiste toon.

Les nouvelles aventures d'Aladin

2015 | Komedie

Frankrijk​/​​België 2015. Komedie van Met o.a. Kev Adams, Jean-Paul Rouve, Vanessa Guide en William Lebghil.

Op de dag voor kerst verkleden Sam en Khalid zich als kerstman om zoveel mogelijk te stelen in de Galeries Lafayette. Maar als Sam door kinderen wordt aangeklampt die willen dat hij een verhaal vertelt, begint hij het beroemde verhaal van Aladdin te vertellen. Dat wil zeggen, zijn eigen versie.

Poupoupidou

2011 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 2011. Misdaad van Gérald Hustache-Mathieu. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Sophie Quinton, Arsinée Khanjian en Lyès Salem.

Als een genreschrijver in een winters Frans bergstadje op een lijk stuit, start hij een onderzoek naar de dood van het regionale kaasmeisje dat dacht de reïncarnatie van Marilyn Monroe te zijn. De volledig in de sneeuw gedraaide 'film blanc' wil behalve film-noirparodie ook nog een nostalgische muzikale roadmovie zijn én een love story tussen de genreschrijver en zijn overleden muze. De karakters en onderliggende boodschap dat je maar beter jezelf kunt blijven komen daardoor te weinig uit de verf.

Les Tuche

2011 | Komedie

Frankrijk 2011. Komedie van Olivier Baroux. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Isabelle Nanty, Claire Nadeau, Sarah Stern en Théo Fernandez.

Tokkiegezin Tuche, vijf man/vrouw plus oma, wint een vermogen in de loterij en besluit daarvan eerst eens op safari te gaan in rijkestinkerdreservaat Monaco. Door scenarist Philippe Mechelen schaamteloos van Flodder gekopieerd idee levert, dankzij met name Rouve (pa Jeff Tuche, met kroeshaarmatje) en Nanty (ma Cathy, met grote mond), niettemin een zeker van-dik-hout-vermaak op. Wegens bioscoopsucces kwam er in 2016 het vervolg Les Tuche 2 - Le rêve américain, waarin het zooitje ongeregeld naar de VS gaat. Inderdaad: bedankt, Flodder in Amerika. Je moet maar durven.

Les aventures extraordinaire d'Adele Blanc-Sec

2010 | Actiefilm, Avonturenfilm, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 2010. Actiefilm van Luc Besson. Met o.a. Mathieu Amalric, Louise Bourgoin, Gilles Lellouche, Jean-Paul Rouve en Jacky Nercessian.

Tokkiegezin Tuche, vijf man/vrouw plus oma, wint een vermogen in de loterij en besluit daarvan eerst eens op safari te gaan in rijkestinkerdreservaat Monaco. Door scenarist Philippe Mechelen schaamteloos van Flodder gekopieerd idee levert, dankzij met name Rouve (pa Jeff Tuche, met kroeshaarmatje) en Nanty (ma Cathy, met grote mond), niettemin een zeker van-dik-hout-vermaak op. Wegens bioscoopsucces kwam er in 2016 het vervolg Les Tuche 2 - Le rêve américain, waarin het zooitje ongeregeld naar de VS gaat. Inderdaad: bedankt, Flodder in Amerika. Je moet maar durven.

Sans arme, ni haine, ni violence

2008 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2008. Misdaad van Jean-Paul Rouve. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Gilles Lellouche, Alice Taglioni, Maxime Leroux en Patrick Bosso.

Genoeglijk trage misdaadfilm, gebaseerd op de meest gedenkwaardige kraak in de Franse kraakgeschiedenis. Want in welke leeggeroofde bankkluis figureren resten van gekokkerel? Compleet met lege wijnflessen en sigaarpeuken? Een bankroof, dus, ‘zonder wapen, haat of geweld’. Filmmaker Rouve speelt charmante bendeleider Albert ‘Bert’ Spaggiari, de man die in 1976 met een ploegje voleurs een enorme bankkluis in Nice via een tunnel leeghaalde. Ongestoord, drie vakantiedagen lang. De film speelt als terugblik, terwijl Bert in een Zuid-Amerikaans vluchtoord een journalist fêteert. Frisse film, ondanks langdradige terzijdes.

La très très grande entreprise

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Pierre Jolivet. Met o.a. Roschdy Zem, Jean-Paul Rouve, Marie Gillain en Adrien Jolivet.

Als amusante caper verpakte steek richting het cynisch grootkapitaal dat over lijken gaat. Mélanie, Zak, Kevin en Denis wonen vlakbij een meer dat grondig is verziekt door Naterris, producent van landbouwpesticiden. Het viertal laat zich niet afschepen met de gerechtelijk bepaalde fooi schadevergoeding, maar beraamt een inbraak in het Parijse hoofdkantoor van de multinational teneinde bewijzen voor malversatie te halen. Titel knipoogt naar Jolivets succes Ma petite entreprise, waarin een zelfstandige meubelmaker met kunst en vliegwerk het faillissement tracht te ontwijken.

La jeune fille et les loups

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Gilles Legrand. Met o.a. Laetitia Casta, Jean-Paul Rouve en Stefano Accorsi.

Maximaal 500 wolven. Dat is het plan voor de Franse Alpen begin jaren 20 van deze eeuw. Schrikbeeld voor de schapen daar, want iedere wolf eet zo'n twee schapen per maand. Althans, dat is wat de schapenboeren declareren. Het meisje en de wolven gaat honderd jaar terug, toen de roedels bijna waren uitgeroeid. Het meisje redt een exemplaar en springt als volwassen dierenarts (bikinimodel Laetitia Casta) na de Eerste Wereldoorlog op de bres voor de roofdieren. Veel prietpraat, in een film die verder staat als een huis vanwege het overdonderende natuurschoon.

La vie en rose

2007 | Drama, Muziek, Biografie

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Tsjechië 2007. Drama van Olivier Dahan. Met o.a. Marion Cotillard, Sylvie Testud, Clotilde Courau, Jean-Paul Rouve en Gérard Depardieu.

Dahans biopic La vie en rose doet de Franse chansonnière Edith Piaf te kort met zijn clichérijke, stroperige en uitputtende film, die geen enkel nieuw inzicht biedt. De Franse chansonnière scheldt, vecht, zingt, zuipt, spuit, maakt ruzie, beledigt en neukt. Tot slot klinkt Non, je ne regrette rien. Dat is spijtig voor actrice Marion Cotillard, die zich Piafs pathetische armgebaren en schuifelende tred feilloos heeft eigen gemaakt. Ze overtuigt als de jonge straatkat, als het ziekelijke drankorgel en als mannenverslindster, en ze weet bovendien Piafs nummers foutloos te playbacken. Haar Oscarwinnende optreden maakt de matige film toch de moeite waard.

Je préfère qu'on reste amis

2005 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2005. Komedie van Olivier Nakache en Eric Toledano. Met o.a. Jean-Paul Rouve, Gérard Depardieu en Annie Girardot.

Sinds zijn scheiding twee jaar geleden heeft Claude geen vrouw meer ontmoet, hij is daar eenvoudig te verlegen voor. Op de bruiloft van zijn broer raakt hij aan de praat met de charmeur Serge en die geeft hem een goede tip. Loop alle bruiloften van wildvreemde mensen af en je ontmoet vanzelf de vrouw van je dromen!

RRRrrrr!!!

2004 | Komedie

Frankrijk 2004. Komedie van Alain Chabat. Met o.a. Alain Chabat, Maurice Barthelemy, Elise Larnicol, Marina Foïs en Pef Martin Laval.

Franse humor over holbewoners

Podium

2004 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​België 2004. Komedie van Yann Moix. Met o.a. Benoît Poelvoorde, Jean-Paul Rouve, Julie Depardieu, Marie Guillard en Anne Marivin.

Als op tv een Claude François-soundmixwedstrijd wordt aangekondigd, geeft bankbediende Bernard zijn baan op om als zijn voorbeeld te gaan optreden. Podium schetst op fraaie wijze een beeld van de fans die alle feitjes over het leven van hun held François uit het hoofd kennen, en de mannen die zijn wilde dansroutines nadoen.

Monsieur Batignole

2002 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 2002. Oorlogsfilm van Gérard Jugnot. Met o.a. Gérard Jugnot, Jules Sitruk, Jean-Paul Rouve, Michèle Garcia en Alexia Portal.

Parijs, 1942. Slager Batignole heeft een hekel aan Duitsers maar hij doet toch zaken met ze, mede dankzij zijn collaborerende schoonzoon. Als zijn joodse buren worden opgepakt, verhuist de slagersfamilie zelfs naar het ruime buurappartement. Maar Batignole's argeloosheid verandert terloops in verzet als hij besluit het ontsnapte buurjongetje te verbergen. Regisseur/scenarist/acteur Jugnot (Les choristes) is een kleine, gezette man die zijn alledaags voorkomen met chirurgische precisie inzet om een typische bonhomme neer te zetten. Monsieur Batignole heeft enkele melodramatische uitglijders richting de finale maar de film beklijft dankzij Jugnots authentieke portret van een tegen wil en dank herboren verzetsman.

Tanguy

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Étienne Chatiliez. Met o.a. André Dussollier, Éric Berger, Hélène Duc, Aurore Clément en Jean-Paul Rouve.

Hij is achtentwintig, slim en heel vriendelijk, maar toch willen zijn ouders van hem af: Tanguy (Berger) heeft zijn ouderlijk nest in Parijs nog steeds niet verlaten en daar krijgen Edith (Azéma) en Paul (Dussolier) inmiddels behoorlijk genoeg van. Terwijl Tanguy rustig Chinees en Japans studeert broeden zijn ouders op een plan. Komedieschrijver-regisseur Étienne Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) heeft zijn acteurs goed gekozen, maar blijft wat te gretig aan de amusante premisse hangen. En passant maakt hij een vergelijking met de gangbare gezinssituaties in China.

Trafic d'influence

1999 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1999. Komedie van Dominique Farrugia. Met o.a. Thierry Lhermitte, Gérard Jugnot, Aure Atika, Zinedine Soualem en Lionel Abelanski.

Op het moment dat een politicus veroordeeld wordt en naar de gevangenis wordt gereden, breekt een algemene staking uit

Julie Lescaut : Délit de justice

1999 | Misdaad

België​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1999. Misdaad van Daniel Janneau. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Op het moment dat een politicus veroordeeld wordt en naar de gevangenis wordt gereden, breekt een algemene staking uit

Karnaval

1998 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Duitsland 1998. Drama van Thomas Vincent. Met o.a. Sylvie Testud, Amar Ben Abdallah, Clovis Cornillac, Martine Godart en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Travail au noir

1998 | Drama, Misdaad

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1998. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Piège pour un flic

1998 | Misdaad

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1998. Misdaad van Pascale Dallet. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : L'école du crime

1998 | Misdaad

België​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1998. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : L'affaire Darzac

1998 | Misdaad

Zwitserland​/​​België​/​​Frankrijk 1998. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouff, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Interdit au public

1998 | Misdaad

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1998. Misdaad van Gilles Behat. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Bal masqué

1998 | Misdaad

Frankrijk 1998. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Arrêt de travail

1998 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​België 1998. Misdaad van Pascale Dallet. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Travail fantôme

1997 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1997. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Question de confiance

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jennifer Lauret.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Question de confiance

1997 | Misdaad

Frankrijk​/​​België 1997. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Mort d'un petit soldat

1997 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1997. Misdaad van Charlotte Brändström. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Les fugitives

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Cellules mortelles

1997 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk 1997. Misdaad van Charlotte Brändström. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Abus de pouvoir

1997 | Actiefilm, Misdaad

Frankrijk 1997. Actiefilm van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Renaud Marx, Mouss Diouf, Cécile Magnet en Patrice Melennec.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Abus de pouvoir

1997 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1997. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

La famille Sapajou

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Elisabeth Rappeneau en Élisabeth Rappeneau. Met o.a. Robin Renucci, Marie Trintignant, Michel Aumont, Barbara Schulz en Fanny Valette.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Double rousse

1996 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1996. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Claude Brécourt.

Een Franse jongeman van Noord-Afrikaanse afkomst die Duinkerken wil verlaten om in Marseille zijn heil te zoeken, komt terecht in de plaatselijke carnavalsfestiviteiten. Wanneer hij voorzichtig iets begint met een getrouwde jonge vrouw die allerminst tevreden is met haar agressieve dronkaard van een echtgenoot, ontstaan er problemen. Aan het eind van de film zijn tenminste drie levens veranderd. Regisseur Vincent, die in Berlijn een Gouden Beer-nominatie kreeg voor zijn eerste lange speelfilm, schetst een fascinerend contrast tussen de grauwe sfeer in de Franse havenplaats en de kleurrijke, uitbundige kostuums waarmee de bewoners hun nauwelijks opwekkende bestaan op afstand proberen te houden. Temidden van de feestgangers, die zich drinkend en hossend gedurende korte tijd kunnen voordoen als iemand anders, valt deze werkelijke buitenstaander (Ben Abdallah) onmiddellijk op. Geholpen door het fraaie camerawerk van Dominique Bouilleret brengt Vincent die spanning trefzeker in beeld en maakt goed gebruik van de prima hoofdrolspelers, de in eigen land drukbezette Testud (La captive) en de debuterende Ben Abdallah.

Julie Lescaut : Rumeurs

1995 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1995. Misdaad van Marion Sarraut. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Jennifer Lauret en Joséphine Serre.

In de stad doet het gerucht de ronde dat een maniak drie slachtoffers gemaakt heeft. Een achttien-jarige halfbloed wordt aangewezen als de dader. Commissaris Julie Lescaut (Genest) tracht de gemoederen tot bedaren te brengen door het publiek ervan te overtuigen dat alles slechts op geruchten gebaseerd is. De volgende dag echter wordt het lijk van een verminkt meisje gevonden in het gemeentezwembad. Julie Lescaut heeft ditmaal een ongewone tegenstander: geruchten die de ronde doen bij de bevolking. Dit gegeven werd boeiend uitgewerkt door in het scenario van Thomas Saez, die van deze 'vermoedens' een sterke vijand maakt. Het spel staat op redelijk peil. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering 2 van het vierde seizoen, nummer 12 van 72. Stereo.

Julie Lescaut : Propagande noire

1995 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1995. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Rufus.

Langs de spoorlijn wordt het zwaar verminkte lichaam gevonden van een jonge boekhouder die al drie dagen werd vermist. In zijn binnnenzak wordt een afscheidsbrief gevonden. Alles duidt op zelfmoord. Commissaris Lescaut (Genest) moet het droeve nieuws aan de jonge weduwe meedelen, maar deze weigert categorisch te geloven dat om het haar man gaat. Het paar hadden net plannen gemaakt om de eerste huwelijksverjaardag in Veneti[KA3]e te vieren en dachten erover kinderen te krijgen. Toch herkent ze duidelijk het handschrift van haar man, al kan de patholoog- anatoom de identiteit niet vaststellen. Er vallen nog meer doden en eventuele getuigen zwijgen uit angst. Lescaut moet het opnemen tegen een clandestiene, maar machtige misdaadorganisatie in deze redelijk spannende aflevering die steeds bekende paden blijft bewandelen. Ze wordt daarbij geholpen door een nieuwe inspecteur, David Kaplan (Marx). Het scenario is van Thomas Saez (naar de personages die bedacht werden door Alexis Lecaye) en aan de camera stond Pierre Morel. Formaat 16/9. Stereo.

Julie Lescaut : La fiancée assassinée

1995 | Misdaad

Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Roland Amstutz.

Op de avond dat Lescaut (Genest) een hartig woordje wil spreken met de administrateur van het commissariaat, haar dochter naar haar eerste baby-sit gaat en haar assistenten Tr[KA1]emois (Anger), N`Guma (Diouf) en Motta (Desseaux) proberen om een mysterieuze telefoondief te grijpen, ontdekt een wandelaar langs de Seine het lijk van een jonge vrouw, die is gewurgd. Dit is de derde gelijksoortige moord in minder dan een jaar. Lescaut is vastbesloten deze seriemoordenaar te pakken. Doordeweekse politiesuspense met alle bekende ingrediënten, eigen aan het genre en een rolverdeling die ieder hun eigen nummertje opvoeren. Het scenario is van Alexis Lecaye en bevat geen verrassingen. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 31 van 68. Stereo.

Julie Lescaut : Crédit revolver

1995 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Roger Dumas.

Julie Lescaut (Genest) wordt geconfronteerd met een vervelende zaak: sinds kort dringen mannen, die zich uitgeven voor politie-agenten, de woningen binnen van bejaarde mensen om hun spaarcentjes te stelen. Tot op heden ging dit nog niet gepaard met geweld, maar hoelang zal dat nog duren? Het debat over de onveiligheid in de stad komt weer ter sprake en de nieuwe assistent van de burgemeester ziet hier zijn kans mooi om voor een aparte lokale politiemacht te pleiten, die Lescaut en haar mensen de duivel kunnen aandoen. Interessant gegeven dat goed uitgewerkt werd en gemixt met enkele boeiende neventhema's. Het scenario van Eric Kristy tracht het verzwakte imago van de reeks wat op te vijzelen. Aan de camera stond Jean Monsigny. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Julie Lescaut : Bizutage

1995 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 1995. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Romain Bouteille.

Bij een ontgroening kan het er dikwijls nogal wild aan toe gaan. Als op het internaat van Sainte-Agathe, een opleidingsinstituut voor toekomstige managers, het stoffelijke overschot gevonden wordt van een feut, is het toch danig uit de hand gelopen. Julie Lescaut (Genest) wordt met het onderzoek belast en komt terecht in een gesloten wereldje, waar zwijgplicht geldt. Ze ontdekt eveneens dat jongeren door de hoge studiedruk tot buitensporig gedrag worden aangezet. Wie daartegen niet bestand is, raakt verzeild in de drugs. De film schetst een onthutsend beeld van studenten die straks leiders in de maatschappij worden en het is niet bepaald flatteus. Commissaris Lescaut wordt geconfronteerd met behoorlijk agressieve individuen. Het scenario is van Laurent Vachaud en Alexis Lecaye. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering 6 van het vierde seizoen, nummer 16 van 72. Formaat 16/9, Stereo.

Julie Lescaut : Week-End

1994 | Misdaad

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1994. Misdaad van Marion Sarraut. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en François Mathouret.

Met halsbrekende toeren slaagt Julie Lescaut (Genest) erin om een oplichter-goochelaar in te rekenen. Ze hoopt op een welverdiend rustig weekend. Op vrijdagavond al blijkt deze hoop vervlogen. Dit is de schuld van een videotheekhouder. Hij bewees haar de ondienst zich te laten vermoorden. Julie`s baas Leturc (Amstutz) dringt er onder druk van zijn superieuren in Parijs erop aan, dat zij met haar trouwe ploeg de misdaad vlug oplost. Ondertussen stelt de officier van justitie de zo moeizaam ingerekende goochelaar weer op vrije voeten. Julie Lescaut krijgt fikse problemen om haar taak als moeder en haar werk als vrouwelijke speurder gescheiden te houden in een routine-scenario van Frédéric Krivine over een drugscircuit. Naar de personages van van Alexis Lecaye. Camerawerk van Jean-Pierre Aliphat.

Julie Lescaut : Tableau noir

1994 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en François Marthouret.

Er ontstaat de nodige beroering op de middelbare school in Clairi[KA2]eres als het levenloze lichaam gevonden wordt van een jongen uit de hoogste klas. Het slachtoffer was erg populair, want hij organiseerde regelmatig feesten en leek een onafhankelijke figuur. De leraren beoordeelden hem positief, al was hij lang niet altijd even serieus. Julie Lescaut (Genest) komt erbij en zij concludeert snel dat het om moord gaat. Naar het motief tast men nog heel even in het duister. Julie zit nu tussen de scholieren, waarvan de meesten nog nat achter de oren zijn. Ze ontmoet bij die adolescenten de nodige vijandigheid. Ze zwijgen ook nog, terwijl het toch om moord gaat. Sommige leraren zijn neerslachtig, want er blijkt toch heel wat gewelddadigheid te zijn. De directrice laat anonieme brieven zien die zij heeft ontvangen. Voorspelbare, maar degelijk gemaakte politiefilm, die echter geheel volgens een standaardformule in elkaar zit. Eric Kristy, Alexis Lecaye en Joëlle Goron schreven het scenario, dat door Jean-Pierre Aliphat in beeld werd gezet.

Julie Lescaut : Ruptures

1994 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Maxime Leroux.

Een oude Chinese kruidenier is het slachtoffer van een moordaanslag. Wanneer de politie arriveert slaat zijn kok op de vlucht. In haar onderzoek stuit Julie Lescaut (Genest) op een huwelijksbureau met een clientèle die uitsluitend bestaat uit gefortuneerde Aziaten. Het hele zaakje riekt echter erg naar vrouwenhandel en hoe dieper Julie graaft, hoe meer ellende ze ontdekt. Een policier met centraal de bijna meest mensonwaardige misdaad: het smokkelen van vrouwen die de hoop koesteren op een nieuw bestaan, maar eindigen aan de rand van de maatschappij. Goede bedoelingen, naar een routineus, goed geacteerd, scenario van Alexis Lecaye. Voor de fotografie tekende Jean-Pierre Aliphat.

Julie Lescaut : L'enfant témoin

1994 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Misdaad van Bettina Woernle. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Joséphine Serre en Julie Marbœuf.

Een Duitse industrieel wordt in een Frans hotel afgemaakt door twee onbekenden. Een afrekening? Commissaris Lescaut (Genest) ontdekt dat de man niet alleen was. Hij schreef zich in samen met zijn negen-jarige zoontje, dat verdwenen is. Het getraumatiseerde kind wordt bij de politie afgeleverd, en al gauw merkt Lescaut dat ook de moordenaars beseffen dat er een getuige was. Kwaliteitsconfectie blijft confectie. Elk beeld in deze film heb je eerder in andere films gezien, en van een goed opgebouwde spanning is niet echt sprake. De acteurs spelen vooral op techniek, zonder echte betrokkenheid. Een allesbehalve verrassend scenario. Het scenario is van Reinhard Köcher. Aflevering 6 van het derde seizoen, nummer 10 van 72.

Julie Lescaut : Trafics

1993 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Actiefilm van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Blanchette Brunoy, Alexis Desseaux en Jacques Rosny.

Een chauffeur (Aurignac), die internationale transporten rijdt, wordt vermoord aangetroffen in de cabine van zijn trekker. Alles wijst erop dat het om een afrekening tussen chauffeurs gaat. Lescaut (Genest) en haar medewerkers dringen door tot het besloten wereldje van de truckers en houden een verdachte man aan. Hij heeft echter moeite om zijn onschuld te bewijzen, want hij werkt voor de douane en is op het spoor van een belangrijke goudsmokkel uit Oost-Europa, waarbij het vermoorde slachtoffer was betrokken. Routinematig misdaadverhaal, vaardig geregisseerd, en vlekkeloos gespeeld, maar zal uitsluitend de liefhebbers van een doordeweekse politiefilm behagen. Het scenario is van Alexis Lecaye, de geestelijke vader van Julie Lescaut. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 60 van 68. Stereo.

Julie Lescaut : Rapt

1993 | Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1993. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en François Marthouret.

Julie Lescaut (Genest) krijgt een heel vreemd telefoontje. Een babysitter meldt de verdwijning van het kind waarop ze moest passen. Het wordt nog vreemder als de ouders, de familie Beaudoin (Bujeau en Seyrig), onbewogen blijven en verklaren dat het om een misverstand gaat. Het kind is namelijk voor enkele dagen naar een tante in de bergen. Commissaire Julie die het zaakje niet vertrouwt, geeft haar assistent N`Guma (Diouf) opdracht de gangen van de babysitter na te gaan. Een van de betere afleveringen uit de serie die over de illegale handel in babies gaat en die opvalt door de mysterieuze sfeer met een handige spanningsopbouw. Het spel van de bijrollen is echter - zoals gewoonlijk - heel oppervlakkig. Alexis Lecaye schreef het scenario. Het camerawerk is van Flore Thulliez.

Julie Lescaut : Police des viols

1993 | Misdaad

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1993. Misdaad van Caroline Huppert. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Blanchette Brunoy en Alexis Desseaux.

De verkrachter-met-het-zwarte-masker slaat voor de vierde maal toe. Deze keer is het slachtoffer een collega van Julie Lescaut (Genest). De vrouwelijke commissaris bijt zich in het onderzoek vast, hoewel haar baas Leturc (Amstutz) haar de zaak wil ontnemen omdat ze er emotioneel teveel bij betrokken zou zijn. De keuze valt op een jonge inspectrice, Isabelle (Denicourt), een arrogante jonge vrouw die flater na flater slaat. Tussen haar en Lescaut botert het helemaal niet. Verder ondekt Lescaut dat zij een spion van de IGPN is die door Pergaud (Babilee) gestuurd is om een oogje in het zeil te houden op de mannelijke leden van het corps. Doordeweekse politiefilm met wat spanning, maar met een voorspelbaar plot, geschreven door Alexis Lecaye. Zoals steeds heeft Lescaut het moeilijk om zichzelf te blijven naast haar mannelijke collega's. Fotografie van Charlie Gaëta.

Julie Lescaut : La mort en rose

1993 | Misdaad

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1993. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Roland Amstutz.

Tijdens een routine surveillance `s nachts wordt een agente door een auto aangereden die doorrijdt na het ongeluk. Ze wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Julie Lescaut (Genest) begeeft zich op weg om de gewonde te spreken, maar die is al overleden voordat ze aankomt. De collega van het slachtoffer, Leveil (Rouve) heeft slechts de laatste twee cijfers van het nummerbord van de auto kunnen opschrijven: 61 (het nummer van het departement, Orne). In de haast opgezette wegversperringen en controles mochten niet baten. Diezelfde dag wordt een jonge Roemeense gewurgd aangetroffen in haar huis. Er is weer heel wat werk aan de winkel voor Lescaut en haar ondergeschikten. In deze sinistere moordzaak die leidt naar prostitutie op bestelling door middel van de Minitel en de handel in gestolen auto`s, krijgt de pittige commissaris met de steile rode haren een bijna volmaakte moordenaar tegenover zich. Spannend en goed gemaakt, maar met (te) weinig originele wendingen. Eric Kristy schreef het scenario, dat door Flore Thulliez in beeld gebracht werd.

Julie Lescaut : Harcèlements

1993 | Misdaad

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1993. Misdaad van Caroline Huppert. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouff, Blanchette Brunoy en Alexis Desseaux.

Een jong verkoopstertje van een grote supermarkt pleegt zelfmoord. Bij justitie is men niet ge[KA3]interesseerd en op het politiebureau wil men het dossier in het archief opbergen. Julie Lescaut (Genest) is er niet gelukkig mee, want volgens haar moet er meer achter zitten. Er vallen nog meer doden: de directeur van het bedrijf wordt met een kogel in het hoofd op de parkeerplaats aangetroffen. Vervolgens vindt men het ontzielde lichaam van de onderdirecteur. Dan dient een medewerkster van hetzelfde bedrijf een klacht in wegens ongewenste intimiteiten op het werk. Lescaut krijgt haar zin. Er wordt een onderzoek ingesteld, maar `niets gehoord, niets gezien en zwijgen` blijkt het motto te zijn van de overige werknemers. De pittige commissaris mag - als vrouw (...) - haar tanden zetten in een zaak die in een tv-film voor het grote publiek eindelijk eens uit de taboesfeer gehaald wordt: vrouwen die op het werk seksueel worden lastig gevallen en geterroriseerd. Het geheel wordt zelfs redelijk interessant uitgewerkt in het scenario van Dominique Lancelot en Alexis Lecaye. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Charlie Gaëta.

Julie Lescaut : Ville haute, ville basse

1992 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1992. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Blanchette Brunoy en Claire Nebout.

Na een wilde achtervolging door Julie (Genest), Tr[KA1]emois (Anger) en N`Guma (Diouf) wordt een op hol geslagen Porsche tot staan gebracht. De chauffeur blijkt Carole Vermer (Nebout) te zijn, een schoolvriendin van Julie. De vrouw zit in een depressie, ook al is ze gehuwd met Vincent Vermer (Flamand), de rijkste industriëel uit de streek. Liefde is totaal vreemd aan haar huwelijk en ze maakt er geen geheim van dat ze enkel getrouwd is voor het geld. Julie vraagt haar de volgende dag op het commissariaat te verschijnen voor het proces-verbaal. Zover komt het echter niet, want de volgende dag is Carole dood. Is het een ongeval, moord of zelfmoord? De afgezaagde, typische formule van dit soort politiefilms wordt gevolgd zonder veel verrassingen. Het is onderhoudend, naar je hebt doorlopend een 'dénà vu'-gevoel daar het scenario van Alain Schwarzstein en Alexis Lecaye gespeend is van elke vorm van originaliteit. Het einde is dan ook lang op voorhand voorspelbaar. Achter de camera nam Jean-Pierre Aliphat plaats. Aflevering van het seizoen, nummer van 72. Stereo.

De père inconnu

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Marina Golovine, Jean-Pierre Bouvier, Sylvie Granotier, Vanessa Vassiliadis en Marc Adjady.

Marie-France (Golovine) wordt in 1944 kort na haar geboorte achtergelaten en als wees ingeschreven bij de burgelijke stand. Ze groeit op in verschillende tehuizen, tot ze in 1961 wordt opgezocht door een vrouw die beweert haar moeder te zijn. De vrouw zou doodziek zijn. Ze wil haar kind zien alvorens te sterven. Dan verdwijnt ze, zonder adres achter te laten. Drie jaar later ontmoet Golovine de vrouw opnieuw, toevallig in een café. Na lang aandringen verneemt ze dat haar vader een rijke industrieel is en nog leeft. Een niet bepaald een origineel gegeven en bovendien nog zeer klassiek verfilmd ook. Golovine is een ontdekking, een jonge actrice die een rol nodig heeft die haar op het lijf is geschreven, en niet de zoete koek die haar werd voorgeschoteld door Joassin, Brigitte Aymard en Sylvie Dervin, die hun scenario haalden uit de autobiografische roman van Marie-France Laganne. Mooie beelden van Roland Dantigny.