Shirley Jackson (1916-1965): schrijver.
Er zijn 2 films en 1 serie gevonden.

The Haunting of Hill House

2018 | Horror, Drama

Verenigde Staten 2018. Horror van Mike Flanagan. Met o.a. Michiel Huisman, Carla Gugino, Henry Thomas, Elizabeth Reaser en Oliver Jackson-Cohen.

Regisseur Mike Flanagan had al wat krediet opgebouwd met zijn prima horrorfilms Oculus (2013), Hush (2016) en de Stephen King-verfilming Gerald’s Game (2017), maar met deze bewerking van de gelijknamige roman van Shirley Jackson zet hij zichzelf definitief op de kaart. De serie is niet alleen doodeng (godzijdank zonder voorspelbare schrikmomenten), maar neemt ook uitgebreid de tijd om de personages te confronteren met een griezelig spookhuis, trauma’s én elkaar. Tel daar een zeer inventieve cinematografie bovenop (aflevering zes bestaat uit een aantal indrukwekkende long takes) en als bonus een stuk of vijftig verstopte geesten (verzamel ze allemaal!), en je hebt een van de beste series 2018.

The Haunting

1999 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1999. Horror van Jan de Bont. Met o.a. Lili Taylor, Liam Neeson, Catherine Zeta-Jones, Virginia Madsen en Owen Wilson.

Officieel heet het dat The Haunting is gebaseerd op Shirley Jacksons boek 'The Haunting of Hill House', een verhaal over een quasi-wetenschappelijk onderzoek op een afgelegen spookkasteel. Maar dat is slechts voor de statistiek. De sfeer van genoemde griezelroman werd in The Haunting vakkundig de das om gedaan en vervangen door schreeuwerige speciale schrikeffecten. Steven Spielberg, die de film produceerde, vond dat The Haunting er akelig moest uitzien maar toch decent moest blijven, zodat een groot publiek er mee uit de voeten kon. Niet teveel bloed dus, of andere smerigheid. Ondanks alle kritiek werd The Haunting toch een kassucces.

The Lottery

1996 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten 1996. Thriller van Daniel Sackheim. Met o.a. Dan Cortese, Keri Russell, Veronica Cartwright, Stephen Root en William Daniels.

Horrormysterie gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal dat Shirley Jackson publiceerde in 1948 in het tijdschrift The New Yorker. Jason (Dan Cortese) keert terug naar zijn geboortegrond om zijn vader te begraven in het familiegraf. Het vreedzame stadje doet Jason goed totdat hij wordt overvallen door angstige beelden van vroeger. Beelden van de vreemde lokale tradities, van jaarlijkse sterfgevallen. Het graf van zijn moeder zet hem op het spoor van een afgrijselijke ontdekking. Het oorspronkelijke korte verhaal leent zich matig voor een lange film maar de geduldige kijker wordt aan het eind rijkelijk beloond.