José Giovanni

1923 -2004 Regisseur, Acteur, Scenarist, Auteur

José Giovanni (1923-2004) is regisseur, acteur, scenarist en auteur.
Er zijn 32 films gevonden.

Claude Sautet, ou la magie invisible

2003 | Documentaire, Biografie

Frankrijk/Duitsland 2003. Documentaire van N.T. Binh. Met o.a. Bertrand Tavernier, Philippe Sarde, Jean-Paul Rappenau, José Giovanni en Jean-Louis Livi.

Geslaagd portret van de in 1924 geboren en in 2000 overleden Franse regisseur Sautet, die zijn carri[KA2]ere begon als assistent van Georges Franju en Jacques Becker. Hij bewerkte zonder daarvoor op de aftiteling terecht te komen heel wat scenario`s. In 1959 kwam zijn kans om bekend te worden met een actiefilm, overigens zijn tweede, toen hij Maurice Labro moest vervangen als regisseur van CLASSE TOUS RISQUES met Jean-Paul Belmondo en Lino Ventura. Zijn pech was dat deze Hollywoodachtige B-film overstemd werd door de nouvelle vague. Met LES CHOSES DE LA VIE (1969) sloeg Sautet een geheel eigen richting in; jaren later werd van deze film in Amerika een remake gedraaid, getiteld INTERSECTION (1994), die lang zo sterk niet was. Sautet werd ondere andere ook bekend door films als MAX ET LES FERRAILLEURS (1970), de klassieker C[KA1]ESAR ET ROSALIE (1972) en NELLY ET M. ARNAUD (1995). Binh's film is gebaseerd op interviews, die hij kort voor het overlijden van Sautet had opgenomen, gesprekken met diens vrouw, en commentaren van Sautet's medewerkers. Bovendien heeft Binh heel veel fragmenten van het werk van Sautet in zijn boeiende documentaire verwerkt. Deze film wekt het verlangen op om Sautet's films te willen bekijken. Jammer is alleen dat er maar één Sautet-acteur aan het woord komt, Jean-Pierre Marielle. Binh bereidde de interviews voor met Dominique Raboursin. Het camerawerk is van Jean-Paul Meurisse. Voor filmstudenten en cinefielen een must.

Mon père...

2001 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2001. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Bruno Cremer, Vincent Lecœur, Rufus, Michelle Goddet en Nicolas Abraham.

De 78-jarige regisseur Giovanni zat tijdens WO II (1939-44) in het verzet, leerde overvallen plegen en met wapens omgaan. Na de oorlog belandde hij in de zware misdaad. Bij een hold-up liepen de zaken uit de hand, er vielen doden en hij belandde in de gevangenis. Hij werd in 1949 ter dood veroordeeld. In zijn autobiografische film, waarvoor hij het scenario met niemand minder dan Bertrand Tavernier schreef naar zijn eigen boek [KL]Il avait dans le c[KL21]ur des jardins introuvables[KLE] vertelt hij zijn belevenissen als een spannende thriller. Zijn leven heeft Giovanni te danken aan zijn vader, die in 1964 overleed en zich bijna vijf jaar tomeloos inspande om voor zijn zoon gratie te bewerkstelligen. Giovanni die van zijn vader vervreemd was, heeft hem nooit zijn dankbaarheid kunnen tonen. De film is dus een eerbetoon aan onbekende goede eigenschappen van zijn vader die hij nooit gekend had, maar die hij onder de invloed van zijn moeder (Goddet) vervloekte. Cremer is magistraal als Joe die neerstrijkt in het caf[KA1]e [KL]Mieux ici qu`en face[KLE] dat tegenover de gevangenis [KL]La Sant[KA1]e[KLE] gelegen is. Joe beweegt hemel en aarde en maakt een kruisgang om een brief te krijgen van de familie van het slachtoffer, waarin ze Manu (LeC[KL21]ur) vergeven. Intussen zien we Manu in de gevangenis als de ter dood veroordeelde; we proeven de ijzige sfeer aan de hand van bewaker Grinval (Rufus), die een redelijk mens is, hoe celgenoot Manouche (Defosse) behandeld wordt voor longklachten, terwijl ze weten dat zijn kop binnenkort onder valbijl van de guillotine zal rollen. Het spel staat op een hoog peil en de spanning is om te snijden. Aan de minzijde staan een zekere breedlopigheid en clich[KA1]es zoals het hoertje met een gouden hart en sentiment, zoals Joe die een gouden tand laat trekken voor de betaling van het honorarium van advocaat Hecquet (Abraham), die wroeging heeft dat hij zijn client indertijd niet heeft kunnen redden in de rechtszaal. Al met al een indrukwekkende film. Giovanni schreef in de gevangenis een boek over zijn mislukte uitbraakpoging, die zijn zaak er niet eenvoudiger op maakte. Dit boek, een bestseller, werd in 1960 door Jacques Becker op meesterlijke wijze verfilmd als LE TROU. Het camerawerk is van Alain Choquart, widescreen.

Mon père

2000 |

Bulgarije/Frankrijk 2000. Fani Kolarova en José Giovanni. Met o.a. Valeri Drennikov, Stela Stoyanova, Mikhael Mutatov, Rufus en Vincent Lecoeur.

De 78-jarige regisseur Giovanni zat tijdens WO II (1939-44) in het verzet, leerde overvallen plegen en met wapens omgaan. Na de oorlog belandde hij in de zware misdaad. Bij een hold-up liepen de zaken uit de hand, er vielen doden en hij belandde in de gevangenis. Hij werd in 1949 ter dood veroordeeld. In zijn autobiografische film, waarvoor hij het scenario met niemand minder dan Bertrand Tavernier schreef naar zijn eigen boek [KL]Il avait dans le c[KL21]ur des jardins introuvables[KLE] vertelt hij zijn belevenissen als een spannende thriller. Zijn leven heeft Giovanni te danken aan zijn vader, die in 1964 overleed en zich bijna vijf jaar tomeloos inspande om voor zijn zoon gratie te bewerkstelligen. Giovanni die van zijn vader vervreemd was, heeft hem nooit zijn dankbaarheid kunnen tonen. De film is dus een eerbetoon aan onbekende goede eigenschappen van zijn vader die hij nooit gekend had, maar die hij onder de invloed van zijn moeder (Goddet) vervloekte. Cremer is magistraal als Joe die neerstrijkt in het caf[KA1]e [KL]Mieux ici qu`en face[KLE] dat tegenover de gevangenis [KL]La Sant[KA1]e[KLE] gelegen is. Joe beweegt hemel en aarde en maakt een kruisgang om een brief te krijgen van de familie van het slachtoffer, waarin ze Manu (LeC[KL21]ur) vergeven. Intussen zien we Manu in de gevangenis als de ter dood veroordeelde; we proeven de ijzige sfeer aan de hand van bewaker Grinval (Rufus), die een redelijk mens is, hoe celgenoot Manouche (Defosse) behandeld wordt voor longklachten, terwijl ze weten dat zijn kop binnenkort onder valbijl van de guillotine zal rollen. Het spel staat op een hoog peil en de spanning is om te snijden. Aan de minzijde staan een zekere breedlopigheid en clich[KA1]es zoals het hoertje met een gouden hart en sentiment, zoals Joe die een gouden tand laat trekken voor de betaling van het honorarium van advocaat Hecquet (Abraham), die wroeging heeft dat hij zijn client indertijd niet heeft kunnen redden in de rechtszaal. Al met al een indrukwekkende film. Giovanni schreef in de gevangenis een boek over zijn mislukte uitbraakpoging, die zijn zaak er niet eenvoudiger op maakte. Dit boek, een bestseller, werd in 1960 door Jacques Becker op meesterlijke wijze verfilmd als LE TROU. Het camerawerk is van Alain Choquart, widescreen.

Ventura dit... Lino

1997 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1997. Documentaire van Clelia Ventura en Babeth Si Ramdane. Met o.a. Claude Pinoteau, Norbert Saada, Claude Sautet, Edouard Molinaro en Georges Lautner.

In het kort schetst Lino Ventura zelf een portret van zijn jeugd met foto's en archiefbeelden van het Parma rond 1920. Hij praat over zijn emigratie naar Frankrijk, het leven in bezet Parijs en zijn moeilijkheden om, na de oorlog, aan de bak te komen. Hij ziet voor zich een toekomst als worstelaar. Dan, in 1953, wordt hij ontdekt door Jacques Becker voor de film TOUCHEZ PAS AU GRISBI. Enkele jaren later was hij de populairste Franse acteur aller tijden. Gesprekken met mensen die met hem gewerkt hebben worden afgewisseld met privé-beelden door de Venturas zelf gemaakt, fragmenten uit films en interviews met Ventura tijdens verschillende stadia van zijn carrière. Tevens werden een aantal, soms erg intieme, gesprekken in het geheel verwerkt die Lino had met zijn dochter Clelia en die door haar op film vereeuwigd werden. Clelia mocht deze hulde aan haar vader maken t.g.v. de tiende verjaardag van diens overlijden. Ze schreef zelf het scenario. Nieuw beeldmateriaal werd geschoten door Amar Arhab, Stéphane Bion en Cyril Claise.

Crime à l'altimètre

1997 | Thriller, Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1997. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Michel Voïta, Claire Ha Duong, Rufus, Pascale Rocard en Gabriel Briand.

Tijdens werkzaamheden in Patagoni[KA3]e worden damwerkers en gezworen alpinisten Yvan (Voita) en Lucien (Abbet) ter hulp geroepen door Alicia (Ha Duong), die samen met een vriendin, een dode gevonden heeft tussen de rotsen. De twee brengen de geschokte meisjes terug naar huis. De sensuele Alicia blijkt gehuwd met de rijke, arrogante en veel oudere Octave (Rufus). Tussen Yvan en Alicia groeit een idylle. Yvan verneemt dat het meisje afkomstig is uit Viëtnam en dat Octave haar gekocht heeft van haar ouders. Hij is vastbesloten Alicia van Octave's juk te verlossen en als deze laatste vermoord wordt teruggevonden in zijn berghut is Yvan verdachte nummer een. Niet erg originele maar wel spannend en spectaculair gemaakte thriller met soms adembenemende beelden in de bergen. Het is trouwens in deze actiescènes dat Giovanni zich weer een meester toont in het creëren van ijzingwekkende suspense in een onherbergzaam landschap. Hij schreef zelf het scenario en voor de prachtige fotografie tekende Jacky Mahrer.

L'Irlandaise

1992 | Thriller

Frankrijk 1992. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Michel Sardou, Lorraine Pilkington, Thérèse Liotard, Jean-Michel Dupuis en Jean-Jacques Morreau.

Het is gedaan met het rustige leventje van Sardou als zijn jeugdvriend Moreau eensklaps opduikt. Moreau is ervan overtuigd dat hij niet lang meer te leven heeft en wil dat Sardou de zorg overneemt voor zijn zestien-jarige dochter, Pilkington. De moeder van het meisje was een IRA-militante en werd vermoord. Het meisje wordt echter ontvoerd en op dat ogenblik slaan bij Sardou alle stoppen door. Hij begint een eenmansoorlog tegen de georganiseerde misdaad om het meisje terug te vinden. Knappe actie-thriller met alle elementen die we van Giovanni gewoon zijn: de eenzame vechter, harde personages en een zorgvuldig opgebouwe spanning. Zanger Sardou reveleert zich tot een sterke karakteracteur die het onwaarschijnlijke scenario (van Giovanni, Yves Brière en Alec Constandinos) logisch doet overkomen. Verzorgde fotografie van Jean-Francis Gondre.

La louve

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Mimsy Farmer, Georges Corraface, Mark Stokle, Georges Staquet en Teco Celio.

Een gewetensvolle maar cinematografisch gezien niet bijster originele bewerking van de roman van J.B. Pouy, verschenen in de beroemde Gallimard-reeks. In het zuiden van Frankrijk verdwijnen regelmatig jongens van acht tot tien jaar en er wordt een onderzoek ingesteld in zigeunerkringen naar eventuele kindersmokkel. Hierbij dient opgemerkt te worden dat dit thema zo langzamerhand eentonig begint te worden, want je komt het overal tegen. Afgezien daarvan is sprake van innemend spel en het professionalisme van de regisseur doet de rest.

Mon ami le traître

1988 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1988. Oorlogsfilm van José Giovanni. Met o.a. André Dussollier, Valérie Kaprisky, Thierry Frémont, Jean-Pierre Bernard en Jean-Jacques Moreau.

De regisseur bewerkte zijn eigen gelijknamige roman tot een levendige film. Een jonge collaborateur, hij hielp de Duitse politie, probeert huis en haard en zijn huid te redden in de chaotische periode vlak na WO II. Een groot aantal geloofwaardige en complexe figuren, op overtuigende wijze gespeeld, trekt aan het oog voorbij.

Les loups entre eux

1985 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1985. Avonturenfilm van José Giovanni. Met o.a. Claude Brasseur, Bernard-Pierre Donnadieu, Gérard Darmon, Niels Arestrup en Jean-Hugues Anglade.

Giovanni en J. Schmitt maakten een bewerking van hun eigen roman. Eigenlijk maakt Giovanni al twintig jaar dezelfde film met als verandering dat hij door de jaren heen zijn aandacht steeds meer legt bij het landschap in plaats van de stereotype personages.

Le Tueur du dimanche

1984 | Thriller, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1984. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Rufus, Georges Wood, Sophie Ladmiral, Jean-Paul Dubois en André Tissot.

Een competente thriller over een maniak die iedere zondag met een 12mm-geweer iemand in Genève neerschiet. De politie vindt geen spoor en de stad raakt in de greep van de paniek. Niet echt origineel, maar door Giovanni, maker van verschillende films met Alain Delon, beheerst en boeiend verfilmd.

Le Ruffian

1982 | Avonturenfilm, Actiefilm

Canada/Frankrijk 1982. Avonturenfilm van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Bernard Giraudeau, Claudia Cardinale, Beatrix Van Til en Pierre Frag.

Een avonturier (Ventura) die in een Noord-Canadese goudmijn werkt, krijgt na een mislukte overval door bandieten de kans om zelf het goud in te pikken, maar hij leidt schipbreuk met zijn kano op een woeste rivier als hij zich uit de voeten maakt. Samen met een oude makker uit Montreal slaagt hij erin de schat op te duiken en zijn tegenstanders te bevechten. Het simpele avonturenverhaal maakt in het begin en aan het slot indruk door de imponerende locaties, maar is overigens banaal en sentimenteel als de zoveelste ode aan mannenvriendschap. De acteurs maken nog iets van de stereotiepe rollen, de actrices mogen alleen maar toegewijd en mooi zijn. Van Til is overigens een Nederlandse emigrante. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Jean-Paul Schwartz.

Une robe noire pour un tueur

1980 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1980. Drama van José Giovanni. Met o.a. Annie Girardot, Claude Brasseur, Jacques Perrin, Renaud Verley en Didier Sauvegrain.

Een advocate slaagt er niet in haar cliënt van de doodstraf te redden. Hij ontsnapt uit de gevangenis en zij verbergt hem bij een vriend, terwijl ze alsnog bewijzen voor zijn onschuld probeert te vinden. Dit pleidooi tegen de doodstraf wordt vertroebeld door een overmaat van melodramatische toevalligheden en nevenintriges. De acteurs doen hun best in rollen die ze al te vaak hebben gespeeld, waardoor ze clichés van zichzelf blijven. De overtuigingskracht van de regisseur redt in al zijn naïviteit de film toch van de vlakke middelmaat. Scenario van regisseur Giovanni en Monique Lange. Camerawerk van Jean-Paul Schwartz.

Les égouts du paradis

1978 | Misdaad

Frankrijk 1978. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Francis Huster, Jean-François Balmer, Lila Kedrova, Michel Subor en André Pousse.

Een winkelier in Nice is ooit inbreker geweest. Vrienden van weleer wakkeren zijn nostalgie voor vroegere avonturen aan, zodat hij zich laat overhalen tot een nieuwe, zeer vernuftige bankroof. De memoires van bankrover Albert Spaggiari kregen bijna een documentaire reconstructie op de plaatsen waar het allemaal werkelijk gebeurde. De ongewone actierol als Spaggiari werkt voor de romantisch toneelidool Huster weinig overtuigend.

Les Egouts Du Paradis

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lila Kedrova, Jean-François Balmer en Francis Huster.

Een winkelier in Nice is ooit inbreker geweest. Vrienden van weleer wakkeren zijn nostalgie voor vroegere avonturen aan, zodat hij zich laat overhalen tot een nieuwe, zeer vernuftige bankroof. De memoires van bankrover Albert Spaggiari kregen bijna een documentaire reconstructie op de plaatsen waar het allemaal werkelijk gebeurde. De ongewone actierol als Spaggiari werkt voor de romantisch toneelidool Huster weinig overtuigend.

Comme un boomerang

1976 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Carla Gravina, Charles Vanel, Louis Julien en Suzanne Flon.

De zoon van een ondernemer schiet onder invloed van drugs, per ongeluk een politieman neer. De pers rakelt het misdadig verleden op van zijn vader die - omdat de jongen tegen die vooroordelen kansloos lijkt - weer buiten de wet treedt om hem uit de gevangenis te bevrijden. De film gaat boeiend en treffend van start, maar het scenario - waaraan Delon meeschreef - wordt allengs steeds onwaarschijnlijker en melodramatischer zodat ook goed acteren geen overtuigingskracht geeft.

Le Gitan

1975 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi en Renato Salvatori.

Een jonge zigeuner is uit verzet tegen de maatschappelijke achterstelling van zijn volk in de gevangenis beland, maar hij weet te ontsnappen. Zijn vluchtweg kruist zich toevallig bij herhaling met een ex-gangster, die ten onrechte verdacht wordt van de moord op zijn vrouw, zodat een van beiden altijd wel politie aantrekt. Dit pleidooi tegen de discriminatie van zigeuners werd in een al te onwaarschijnlijk verhaal gevat, hoewel Delon fysiek een overtuigende en broeierige zigeuner blijkt.

Deux hommes dans la ville

1973 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Jean Gabin, Michel Bouquet, Mimsy Farmer en Illaria Occhini.

Delon speelt een bankrover die na tien jaar gevangenisstraf vrijkomt. Hij blijft op het rechte pad, zelfs als zijn vrouw omkomt. Maar een politierechercheur (Bouquet) heeft het op hem gemunt. Dit indringende echte-mannen verhaal wordt moeiteloos gedragen door de drie Franse acteerkanonnen Delon, Bouquet en Gabin (als sociaal werker). Gérard Depardieu is te zien in een bijrolletje. De gevangenis en het niet kunnen aarden zijn zaken waarmee scenarist/regisseur Giovanni innig bekend is. Hij vocht tegen de nazi's met de resistance, maar kwam na de oorlog in de gevangenis.

La scoumoune

1972 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Constantin, Claudia Cardinale, Enrique Lucero en Aldo Bufi Landi.

In 1961 was Jean Beckers regiedebuut Un nommé La Rocca gebaseerd op Giovanni's roman L'excommunié. Elf jaar later draaide de auteur zelf deze adaptatie en week nauwelijks van het filmorigineel af. Ex-bajesklant Giovanni (1923-2004) schetst trefzeker de grimmige vrijbuiterssfeer van het schurkenleven dat hoofdpersoon Roberto en z'n maat Xavier in de jaren 30 leiden. Gangsterkroniek volgt de kompanen tot na WO II, wanneer nor en ander ongeluk hun tol hebben geëist. Belmondo is zijn laconiek viriele zelf, onder de geweldige muziek staat de signatuur van Giovanni's drie jaar later bij een duikexpeditie verdronken kameraad François de Roubaix.

Où est passé Tom?

1971 | Thriller, Avonturenfilm

Frankrijk 1971. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Rufus, Alexandra Stewart, Lucien Arnold, Jean Gaven en Paul Crauchet.

Een vrij degelijke thriller met Rufus als een man die in Genève voor een mensenrechtenorganisatie werkt. Zijn machteloosheid frustreert hem en daartoe aangespoord door een militante vriendin besluit hij daadwerkelijk op te treden en een door de mensenrechtenorganisatie geviseerde dictator neer te schieten... Afgezien van het originele basisidee is dit een conventionele, helaas weinig geloofwaardige thriller met een sterke hoofdrol van Rufus.

Un Aller simple

1970 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië/Spanje 1970. Drama van José Giovanni. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Nicoletta, Ottavia Piccolo, Maurice Garrel en Jean Gaven.

Jonge playboy-inbreker wordt bij overval gewond en komt in gevangenisziekenhuis. Gangsters proberen hem moord in de schoenen te schuiven waaraan zijn vriendin ook medeplichtig zou zijn, die hij altijd buiten het milieu heeft weten te houden. Hij ontsnapt en gaat op zoek naar echte moordenares. Film legt meer accent op psychologie van personage dan op misdaadintrige en weet - mede door niet voor de hand liggende rolbezetting - daarmee zeer te boeien.

Dernier domicile connu

1970 | Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Film noir van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Marlène Jobert, Michel Constantin, Paul Crauchet en Alain Mottet.

Een door de wol geverfde politieman zonder opleiding, krijgt een idealistische agente als partner toegewezen, en moet samen met haar een ondergedoken kroongetuige opsporen, die ook door de bende van een gearresteerde gangster wordt gezocht. Deze vooral psychologisch boeiend uitgewerkte politiefilm werkt naar een beklemmende slotscène toe als de protectie van de getuige ophoudt, zodra hij zijn verklaring heeft afgelegd. Waarschijnlijk meest overtuigende film van Giovanni, met sterk spel over de hele linie. Camerawerk van Etienne Becker.

Le rapace

1968 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk/Italië/Mexico 1968. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Rosa Furman, Xavier Marc, Aurora Clavel en Enrique Lucero.

De cynische Franse huurmoordenaar Le Rital (Ventura) krijgt opdracht om in een Latijns-Amerikaans land een staatshoofd te vermoorden om zo een revolutie te bewerkstelligen. Hij krijgt hulp van de idealistische, naïeve jonge Chico (Marc). Maar revoluties in Zuid-Amerika zijn bloederig, en zij die de macht zoeken niet altijd even betrouwbaar. Regisseur Giovanni maakte naam met zijn puike scenario's, het werk op de set gaat hem iets minder goed af. Maar sterk spel van de altijd imposante Ventura en een spannende tweede helft maken Le rapace toch de moeite waard.

Ho!

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1968. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus, Sydney Chaplin, Paul Crauchet en Raymond Bussières.

Een autocoureur verliest na een ongeval zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers. De film is bekwaam gemaakt, maar de noodlottige gangsterromantiek doet gedateerd aan en past slecht bij de dynamiek van Belmondo. Naar de roman van José Giovanni door Pierre Pelegri, Lucienne Hamon en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Jean Boffety.

Les aventuriers

1967 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1967. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Alain Delon, Lino Ventura, Joanna Shimkus, Serge Reggiani en Hans Meyer.

Feilloos treft Enrico de juiste optimistentoon van branie en vrijheidsdrang in deze heerlijke avonturenfilm over gezworen kameraden Roland (Ventura) en Manu (Delon), hoofdpersonages uit de gelijknamige roman van José Giovanni. Vliegtuigstunten, zeeschatzoeken voor de kust van Congo; de automecanicien en de piloot is niets te dol. Onverwacht lumineuze scenariotoevoeging in dit echte-kerelsverhaal is kunstenares Laetitia (Shimkus). Als ware vierde hoofdrolspeler verklankt de wondermooie score van François de Roubaix (1939-1975) de levenslust en vederlichte melancholie zo eigen aan deze genrecinema. Voor het themaatje 'Laetitia' nam Delon overmoedig zangles. Het fort-eiland in dit kassucces is Fort Boyard nabij La Rochelle.

Le deuxième souffle

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1966. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Lino Ventura, Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Christine Fabréga en Marcel Bozzuffi.

Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en pleegt uit geldnood een overval. Een politieman herkent zijn aanpak, weet hem bij arrestatie op slinkse wijze de naam van zijn medeplichtige te ontlokken, waarna hij in het milieu voor verklikker doorgaat. De kwaliteit van de regie en de ideale acteurskeuze zorgen voor spanning ondanks het betrekkelijk lage tempo. Op zijn beste momenten is dit misdaadverhaal een fraai noodlotsdrama, maar de perfectie van Melville's volgende film Le Samourai wordt niet bereikt. Scenario van de regisseur naar de roman van José Giovanni.

La loi du survivant

1966 | Drama, Thriller

Frankrijk 1966. Drama van José Giovanni. Met o.a. Michel Constantin, Alexandra Stewart, Roger Blin, Albert Dagnant en Edwine Moatti.

Een avonturier komt terug op Corsica om het graf van een vriend te bezoeken en leert een jonge vrouw kennen die tegen haar wil tot prostitutie wordt gedwongen. Hij wil met haar vluchten, maar kan de bloedwraak niet ontlopen. De debuutfilm van Giovanni heeft qua vorm en dramatisering onhandigheden, maar ook gevoelvolle overtuigingskracht in de schildering van Corsica, het milieu en de tradities. (Met toenemende routine zouden zijn latere films steeds gelikter en minder authentiek worden).

Avec la peau des autres

1966 | Thriller

Frankrijk/Italië 1966. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Jean Servais, Jean Bouise, Marilù Tolo en Wolfgang Preiss.

Regisseur Deray verdiepte zich graag in de onderwereld, zoals in films als Borsalino en Le Marginal, met acteurs Alain Delon en Jean-Paul Belmondo. Dit keer levert hij een spionageverhaal af, waarin een geheim agent (Ventura) naar Wenen wordt gestuurd om een collega agent in de gaten te houden. Even later stuit hij op de KGB. Rechttoe-rechtaan thriller met Koude Oorlogthematiek, waarin Ventura - prima op zijn plek - een plezier is om naar te kijken. Naar een boek van Gilles Perrault.

Les Grandes gueules

1965 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Bourvil, Lino Ventura, Marie Dubois, Jean-Claude Rolland en Michel Constantin.

Een man heeft een houtzagerij in de Vogezen geërfd en laat zich aanpraten om als arbeiders voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen uit de omgeving aan te nemen. Een van hen hoopt zo de rekening te kunnen vereffenen met een oude tegenstander. De natuur en het accent op vriendschap tillen de film boven het gemiddelde avonturenniveau uit. Scenario van José Giovanni naar zijn eigen roman, met een ongewone rol van Bourvil.

Symphonie pour un massacre

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Michel Auclair, Claude Dauphin, José Giovanni, Michèle Mercier en Daniela Rocco.

Een vijftal nachtclub-exploitanten beraamt een perfecte misdaad met cocaïnehandel, maar door onvoorziene foutjes wordt er onderling wantrouwen gewekt en worden de handlangers één voor één geliquideerd, tot de wraak van de weduwe ook de laatste overlevende fataal wordt. Het vernuftig geconstrueerde scenario geeft veel meer aandacht aan de karakterisering dan gewoonlijk, zodat goede spelprestaties - helaas niét van de actrices - samenvallen met een gespannen en franjeloze vormgeving die het fatale handelingsverloop een onafwendbare logica geeft.

Un nomme La Rocca

1961 | Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1961. Thriller van Jean Becker. Met o.a. Christine Kaufmann, Pierre Vaneck en Jean-Paul Belmondo.

La Rocca is een ex-gevange die een eerlijk leven probeert te leiden. Wanneer hij een vriend helpt, die zijdelings wel in de misdaad zit, belanden ze allebei in de gevangenis. Na deze gevangenis-straf probeert La Rocca weer op het rechte pad te blijven, maar dat lijkt toch wel erg moeilijk te zijn.

Le trou

1960 | Drama, Thriller, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Jacques Becker. Met o.a. André Bervil, Michel Constantin, Jean Keraudy, Philippe Leroy en Raymond Meunier.

Vijf gevangenen in de Parijse gevangenis La Santé bereiden een ontsnapping voor. Onverwacht krijgt een van hen te horen dat hij de dag voor de geplande uitbraak zal worden vrijgelaten. Sterke en spannende film van Becker, die vlak na de voltooiing van de opnamen overleed. Gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1947. Becker vertelt het verhaal zonder noemenswaardige uitleg of franje, de kracht van de film zit in de kale registratie van de uitbraakpoging, de mooie sobere zwart-wit beelden, de fraaie locaties en het sterke acteerwerk van de niet-professionele acteurs.

Classe tous risques

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1960. Misdaad van Claude Sautet. Met o.a. Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Sandra Milo, Jacques Dacqmine en Marcel Dalio.

De bij verstek ter dood veroordeelde Franse gangster Abel Davos, met eega en kinderen in Italië ondergedoken, pleegt een gewapende overval in Milaan en raakt opnieuw in zwaar weer. Autodidact Ventura is op zijn subtielst in deze koel registrerende, genrewetten negerende, beroepscriminelen deromantiserende adaptatie van José Giovanni's gelijknamige roman uit 1958. Het hoofdpersonage is gebaseerd op Abel 'Le Mammouth' Danos, een tijdens WO II voor de Gestapo werkzame huurmoordenaar die Giovanni ontmoette toen beiden in de nor zaten voor afpersing, collaboratie en moord. Eerste topstuk van Sautet (1924-2000).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer José Giovanni op televisie komt.

Reageer