Tove Maës (1921): cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Sidste Akt

1987 | Komedie

Denemarken 1987. Komedie van Edward Fleming. Met o.a. Birgitte Federspiel, Mime Fönss, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen en Ebbe Rode.

Een aantal bejaarde actrices tracht elkaar de loef af te steken in een voor hen opgerichte bejaardeninstelling. Gebaseerd op het bijna vergeten toneelstuk Waiting in The Wings van Noel Coward. Fleming voert de oude dametjes - die zich wellicht nooit eerder zo uitleefden - ten tonele als oude krengen die met gespierde vulgariteiten trachten te overleven. Schitterende dialogen en vertolkingen door een handvol Deense gepensioneerde actrices.

frue! Ta det som en man

1975 |

Denemarken 1975. Mette Knudsen, Elisabeth Rygaard en Li Villstup. Met o.a. Tove Maës, Alf Larsen, Berthe Quistgaard, Birgit Bruel en Claus Strandberg.

Een vijftig-jarige huisvrouw zoekt na haar menopauze-depressie werk en krijgt een baan in een fabriek. Als ze met haar vrouwelijke collega's deelneemt aan een staking, wordt ze als eerste ontslagen, maar ze heeft dan een nieuw zelfbewustzijn veroverd. De door het vrouwencollectief 'Rode zusters' gemaakte film valt in drie delen uiteen: I De heldin in haar huishouden. II Een uitvoerige droom waarin ze zich rolomkering van mannen en vrouwen voorstelt. III Haar ervaringen in haar werkkring. Het cabaretteske middendeel maakte het succes van de film, hoewel de averechtse typering van secretaressen, huismannen, strippers en autoritaire, handige vrouwen zelfs in de omkering een clichématige karikatuur blijft. De raamvertelling is aanzienlijk interessanter en zinniger.

Daddy, Darling

1970 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Denemarken 1970. Erotiek van Joseph W. Sarno. Met o.a. Helli Louise, Gio Petré, Ole Wisborg, Lise Henningsen en Søren Strømberg.

Studente Katja woont sinds de dood van haar moeder bij haar vader in huis, heeft seksuele fantasieën over hem en probeert hem te verleiden, maar de brave borst geeft maar niet toe. Als haar vader aankondigt te willen hertrouwen wordt Katja jaloers. De Amerikaanse regisseur Sarno begon zijn carrière met sexploitation-films, maakte steeds explicietere, pornografische werken, waarvoor hij zich zelfs een beetje schaamde. Door serieuze critici wordt vroeg werk van hem geroemd om de filmische kwaliteiten.

Jeg en markis

1967 |

Denemarken​/​​Zweden 1967. Mac Ahlberg en Peer Guldbrandsen. Met o.a. Gabriel Axel, Karl Stegger, Elsa Prawitz, Buster Larsen en Tove Maës.

Een satire op rijke Deense snobs. Een boekhoudertje doet zich als de beruchte Markies de Sade voor en leidt een vrolijk leventje temidden van bewonderaars.

Naalen

1951 | Misdaad

Denemarken 1951. Misdaad van Johan Jacobsen. Met o.a. Ebbe Rode, Tove Maës en Gunnar Lauring.

Een diabeticus ziet een lucratieve zaak in de smokkel van insuline en heeft daartoe een jonge arts ingeschakeld, die echter gewetensbezwaren krijgt. De diefstal van de insulinevoorraad uit het ziekenhuis wordt niet voorkomen, maar door toedoen van de arts en zijn vriendin kan de bende toch gearresteerd worden. Het scenario lonkt enigszins naar THE THIRD MAN, en zou een boeiende misdaadfilm hebben kunnen opleveren als de regie niet zo ondermaats was. Het camerawerk van Werner Hedmann - de latere regisseur van de 'dierenriem' porno-komedies - is al evenmin opmerkelijk.

De Røde heste

1949 | Drama

Denemarken 1949. Drama van Alice O'Fredericks. Met o.a. Tove Maës, Poul Reichhardt en Johannes Meyer.

Om zijn liefdesverdriet te vergeten gaat een boerenzoon als knecht elders werken en brengt een verwaarloosde boerderij tot nieuwe bloei - mede dank zij de overwinning van een renpaard - en trouwt een kreupele boerendochter, nadat hij haar ervan overtuigd heeft dat hij méér dan alleen medelijden voelt. Een soort Deense Heimatfilm, die zich onderscheidt door het ontbreken van vals sentiment en door de rustige aandacht voor alledaagse details. Niets bijzonders, maar wel innemend.

Ditte menneskebarn

1946 | Familiefilm, Drama

Denemarken 1946. Familiefilm van Bjarne & Astrid Henning-Jensen. Met o.a. Tove Maës, Karen Poulsen, Rasmus Ottesen, Karen Lykkehus en Edvin Tiemroth.

Een door haar grootmoeder opgevoed weesmeisje wordt geadopteerd door een paardenhandelaar en verzorgt het gezin als de moeder wegens diefstal gevangen zit. Ze krijgt werk op een boerderij en wordt verleid door de boerenzoon, zodat ze zwanger bij haar pleegouders terugkeert. Deze naoorlogse succesfilm betracht een lofwaardige discretie in de behandeling van alle kommer en kwel en concentreert zich vooral op close-ups van de jonge heldin, wier weerstandsloze passiviteit en onbreekbare levensmoed van Maes overtuigend gestalte krijgen.