Shôzô Ichiyama

Producer

Shôzô Ichiyama is producer.
Er zijn 11 films gevonden.

Mountains May Depart

2015 | Drama

China/Frankrijk/Japan 2015. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Zhao Tao, Zhang Yi en Liang Jing Dong.

De in rap tempo veranderende Chinese maatschappij, een favoriet thema van regisseur Jia Zhangke, speelt een belangrijke rol in de ongelukkige levens van de centrale figuur Tao en de mannen in haar leven. De film zoomt in op drie periodes - 1999, 2014 en 2025 - waarvan verreweg de meeste aandacht wordt besteed aan 1999. Daarin zien we hoe de begeerlijke Tao moet kiezen tussen de poenerige, maar energieke Zhang en de vriendelijke, maar nogal passieve Liangzi. En natuurlijk de verkeerde kiest.

A Touch of Sin

2013 | Drama

China 2013. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Zhao Tao, Jiang Wu en Wang Baoqiang.

In het ruim twee uur durende meesterwerk A Touch of Sin combineert Jia Zhangke (Unknown Pleasures, Still Life) losjes vier waargebeurde, zeer gewelddadige incidenten die de officiële nieuwsbulletins in China niet haalden, maar waarover op Weibo, het Chinese Twitter, wel op grote schaal werd gediscussieerd. In Cannes werd Jia onderscheiden voor het scenario van zijn boze, maatschappijkritische film, waarin de hoofdrolspelers niet lijdzaam toezien wat er om hen heen gebeurt, maar het heft in handen nemen. Het stemde de Chinese overheid niet mild: de aangekondigde Chinese release, eind 2013, werd afgeblazen.

24 City

2008 | Drama

Hongkong SAR van China/Japan/China 2008. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Joan Chen, Jianbin Chen, Liping Lu en Zhao Tao.

Fictie en fantasie lopen door elkaar in dit portret van een snel veranderend Chengdu, een van de grootste steden van China.

The World

2004 | Drama

China/Japan/Frankrijk 2004. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Zhao Tao, Chen Taisheng, Wang Hong Wei, Liang Jing Dong en Jing Jue.

Deze opnieuw geslaagde film van de Chinese filmauteur Jia Zhangke (Unknown Pleasures) speelt zich af in het Chineze amusementspark De Wereld, waar belangrijke gebouwen uit de hele wereld zijn nagebouwd. De Eiffeltoren, de toren van Pisa en de Sfinx van Gizeh vormen zo een decor voor de problemen van alledaagse Chinezen. Er is een artificiële achtergrond en een troosteloze voorgrond. Maar af en toe laat Jia tussen die twee uitersten iets echts, iets ontroerends ontstaan, en het is op die momenten dat zijn film het krachtigst is.

Unknown Pleasures

2002 | Drama, Komedie

China/Zuid-Korea/Frankrijk/Japan 2002. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Zhao Wei Wei, Wu Qiong, Zhao Tao, Zhou Qing Feng en Wang Hong Wei.

In Unknown Pleasures maakt Jia het vacuüm tastbaar waarin Chinese jongeren hun leven moeten opbouwen. Twee jongens dolen werkloos rond in Datong, nabij de grens met Mongolië. Sinds de plan- en markteconomie in elkaar verstrikt raakten, stortte de industrie in deze regio in elkaar. Tegelijkertijd komt het kapitalisme het leven binnen. Een blik Coca Cola wordt gekoesterd als dure wijn, en een rondzwervend Amerikaans dollarbiljet is voldoende om dromen los te weken over rijkdom. Jia, wiens films in China niet te zien zijn, schept een gitzwart beeld van zijn thuisland, waar de jacht op de dollar is ingezet.

Delbaran

2001 | Drama

Japan/Iran 2001. Drama van Abolfazl Jalili. Met o.a. Kaim Alizadeh, Rahmatollah Ebrahimi, Hossein Hashemian, Ahmad Mahdavi en Kaeem Alizadeh.

De twaalfjarige Kaim werkt in een Iraans gehucht, Delbaran, aan de grens van Iran-Afghanistan. De vrachtwagenchauffeurs lijken hier de enige bewoners van de woestijn te zijn. De twaalfjarige Kaim werkt zich voor de vrachtwagenchauffeurs in het zweet in Delbaran. Hij zet thee, haalt onderdelen van de vrachtauto's op en regelt de nodige reparaties. Het enige moment dat Kaim niet werkt, is wanneer hij zich moet schuilhouden voor de politie, die regelmatig controleert of er zich geen illegale Afghanen schuilhouden in het gehucht. Het leven van de hardwerkende Kaim verandert drastisch wanneer er een nieuwe grensweg wordt aangelegd die het dorp Delbaran links laat liggen

Zhantai

2000 | Drama

Japan/Hongkong SAR van China/Frankrijk/China 2000. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Wang Hong-wei, Liang Jing Dong, Yang Tian-yi, Wang Bo en Zhang Fengyi.

Platform verhaalt over een groep idealistische theatermakers tussen 1979 en 1989 in China.

Hai shan hua

1998 | Drama, Historische film

Japan/Taiwan 1998. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Fang Shuan, Carina Lau, Tony Leung Chiu Wai, Carina Liu en Rebecca Pan.

Een portret van het leven in de bordelen van Shanghai, die rond 1884 als `bloemenhuizen` bekend stonden en gelegen waren in de Britse enclave van de miljoenenstad. Er werd naar lieve lust gehoerd en gesnoerd, opium geschoven, alcohol genuttigd en gespeeld om veel geld. De rijke Chinees Wang (Leung uit L`AMANT) besluit zijn huidige ma[KA4]aitresse Rubis (Hada) te laten vallen om de prostitu[KA1]e[KA1]e Jasmin (Wei) als vrouw te nemen. Dit voornemen tot verandering veroorzaakt veel gepraat, gekibbel en vooral gekonkel. Het leidt zelfs tot conflicten. Dit is nog niets vergeleken met wat Wang verplicht is om aan rituelen te ondergaan en de prijs die hij moet betalen voor Jasmin om een andere klant, Zhu (Chiang), schadeloos te stellen. Dit docudrama wordt gesierd door een fraaie make-up, mooie kostuums, prachtige maskers en schitterende decors. De beeldcomposities zijn buitengewoon goed gedaan en de opeenvolgende scène's zitten hecht in elkaar, maar alles is koud en afstandelijk. De kijker raakt geïmponeerd door al deze sierkunst, waardoor hij de minimale actie vergeet te volgen en verdiept raakt in de personages en onder de indruk is van hun geladen opmerkingen. Er zijn kijkers die deze rituelen beschouwen als grote leegten en zich dood vervelen. Ze missen dan dat iedere rol een bedoeling heeft, en dat iedereen een stukje manipuleert in de complexe lagen van de maatschappij. Eveneens ontgaat het de symbolische kracht van het geweld - is Rubis wel drieduizend dollar waard? Het spel van de blikken die de diverse personages op elkaar werpen, is zonder vergelijk. Het scenario is van Chu Tien-wen naar de roman Haishang hua liezhuang van Han Ziyun, en vertaald door Eileen Chang. Het camerawerk is van Lee Ping-bin.

Nanguo Zaijian, Nanguo

1996 | Drama, Thriller

Japan/Taiwan 1996. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Jack Kao, Hsu Kuei-ying, Lim Giong, Annie Shizuka Inoh en Hsi Hsiang.

Portret van een verveeld viertal tussen de twintig en 35 uit Taiwan dat zich via de kleine misdaad snel hoopt te verrijken om met genoeg geld een disco te openen in Shanghai en op die manier nog veel rijker te worden. Rond Kao (Kao), een jonge getatoeëerde gangster en zijn viendin Ying (Kuei-ying), een gescheiden moeder die als animeermeisje werkt, popzanger Flat Head (Lim Giong) en een barzangeresje, de onschuldig kijkende Pretzel (Inoh), gebeurt verder nauwelijks iets, behalve als zij van de stad land inwaarts trekken om gangster Hsi (Hsiang) op te zoeken, waar Pretzel een poging doet haar polsen door te snijden. Genomineerd voor een Gouden Palm, maar niet verkregen.

Haonan haonu

1995 | Drama

Japan/Taiwan 1995. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. King Jieh-wen, Kao Ming, Lim Giong, Annie Shizuka Inoh en Lu Li-chin.

Slotluik van Hsiao-Hsien`s trilogie over de geschiedenis van Taiwan, hier de periode van de zogenaamde `Witte Terreur`, de jaren 1940-50, toen iedereen die mee had geholpen in de guerrilla tegen de Japanse bezetter verdacht werd van communistische sympathie[KA3]en. Centraal staat Liang Ching (Inoh), die hardop haar tekst inoefent voor HAO NAN HAO NU, een film-in-de-film over twee Taiwanese verzetsstrijders in de jaren 1940-1950. Simultaan wordt zij in het heden lastig gevallen door een onbekende man, die haar dagboek heeft gestolen en die haar hieruit fragmenten per fax stuurt waardoor zij geconfronteerd wordt met pijnlijke herinneringen uit haar eigen verleden. De emotionele, psychologische ontwikkeling die zij doormaakt vervult de brugfunctie die de mensen van toen en de jongeren van de jaren 1990 met elkaar verbindt. Enerzijds identificeert zij zich steeds meer met haar rol, anderzijds wordt de invulling van haar rol steeds meer be[KA3]invloed door haar persoonlijke herinneringen. Door zich te verdiepen in haar filmpersonage leert zij haar eigen lot beter begrijpen. Sfeerrijk in tegenlicht gefotografeerd door Chen Hwai-en, scenario van Chu Tien-wen naar een waargebeurd verhaal over de verzetskoppel Chiang Bi-yu (ook gespeeld door Inoh), die net voor de filmopnamen op 74-jarige leeftijd stierf, en Chung Hao-tung (gespeeld door Giong) die in 1950 werd terechtgesteld. De scènes over het verleden zijn ingetogen verfilmd in zwart-wit, de hedendaagse in moderne, felle kleuren.

So no otoko, kyobo ni tsuki

1991 | Actiefilm, Misdaad, Experimenteel, Thriller

Japan 1991. Actiefilm van Takeshi Kitano. Met o.a. Hakuryu, Maiko Kawakami, Shirô Sano, Takeshi Hiraizumi en Mikiko Otonashi.

Deze film lag twee jaar op de planken voordat hij in première ging en is het regiedebuut van Kitano, die bekend werd door zijn rol als sergeant in MERRY CHRISTMAS, MR. LAWRENCE met David Bowie in de hoofdrol. Kitano speelt onder het pseudoniem Beat Takeshi agent Azuma, wiens makker vermoord wordt omdat hij te diep in een drugsbende steekt. Bijgevolg valt Azuma in ongenade en wordt hij bij de polite ontslagen. Hij gaat in zijn uppie wraak nemen. Zijn zieke zus raakt verslaafd en wordt verkracht, maar Azuma pakt ze allemaal. De film is heel erg gewelddadig en sadistisch, dus fijngevoelige kijkers kunnen beter wegblijven, een boek pakken of naar een liefdesfilm gaan kijken. Het scenario voor deze film zonder cult-status is van Hisashi Nozawa en het camerawerk, dat dik in orde is, is van Yashushi Sakakibara. De titel betekent letterlijk vertaald zoiets van: kijk uit voor die vent, het is een woesteling.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Shôzô Ichiyama op televisie komt.

Reageer