Vadim Yussof: camera.
Er zijn 5 films gevonden.

Out of the Present

1995 | Documentaire

Duitsland 1995. Documentaire van Andrei Ujica. Met o.a. Alexandr Volkov, Helen Sharman, Sergei Krikalev en Anatoli Arzebarski.

Solaris

1972 | Sciencefiction, Drama

USSR 1972. Sciencefiction van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Donatas Banionis, Nikolay Grinko, Natalja Bondartsjoek, Joeri Jarvet en Vladi-slav Dvorzjetsky.

Een zeer bijzondere SF-film, naar het gelijknamige boek van Stanisłav Lem. Zoals in het hele SF-oeuvre van Lem gaat het niet om de geavanceerde techniek, maar om de psychologische processen van mensen, geconfronteerd met onwerkelijke verschijnselen in het heelal. Hier gaat het om een planeet die in staat is onderbewuste angsten of herinneringen te peilen en ze te materialiseren. Zo wordt de hoofdfiguur in een ruimtestation waar hij het verschijnsel onderzoekt, geconfronteerd met de levensechte herinnering van zijn overleden vrouw. Een onwerkelijke beleving. Het camerawerk is van Vadim Jussow.

Nie Goroei

1969 | Drama

USSR 1969. Drama van Georgui Danelia. Met o.a. Georgi Kavtaradze, Sergei Filippov en Sofiko Tsjiaoereli.

Een zeer bijzondere SF-film, naar het gelijknamige boek van Stanisłav Lem. Zoals in het hele SF-oeuvre van Lem gaat het niet om de geavanceerde techniek, maar om de psychologische processen van mensen, geconfronteerd met onwerkelijke verschijnselen in het heelal. Hier gaat het om een planeet die in staat is onderbewuste angsten of herinneringen te peilen en ze te materialiseren. Zo wordt de hoofdfiguur in een ruimtestation waar hij het verschijnsel onderzoekt, geconfronteerd met de levensechte herinnering van zijn overleden vrouw. Een onwerkelijke beleving. Het camerawerk is van Vadim Jussow.

Andrej Roebljov

1966 | Biografie, Historische film, Drama

USSR 1966. Biografie van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Nikolay Sergeev, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

Ja sjagajoe po Moskve

1963 | Experimenteel, Komedie

USSR 1963. Experimenteel van Georgi Danelija.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.