Orane Demazis (1894-1991): cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Bastien, Bastienne

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Michel Andrieu. Met o.a. Juliet Berto, Anna Prucnal, Béatrice Bruno, Orane Demazis en Emmanuel Prat.

1916. In een groot herenhuis op het platteland, slechts enkele kilometers van het oorlogsfront verwijderd, bereiden drie vrouwen met hun zoons een opvoering van de opera Bastien, Bastienne van Mozart voor. Tijdens de repetities trekken voortdurend verse troepen naar het front, terwijl doden en gewonden worden afgevoerd. Origineel, maar steriel en traag uitgewerkt psychologisch drama.

Souvenirs d'en France

1975 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1975. Oorlogsfilm van André Téchiné. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Auclair, Marie-France Pisier, Claude Mann en Orane Demazis.

Hector (Auclair), de oudste zoon van een familie-onderneming in het Z.W. van Frankrijk (dat bekend staat als de Grand Sud Ouest of denigrerend behoort bij het `basse France`) trouwt tegen de wil van zijn verwanten in met Berthe (Moreau), die een eenvoudige wasvrouw is. Deze buitenstaanster zal tijdens de oorlog en de economische veranderingen erna het bedrijf draaiende weten te houden totdat ook zij niet meer tegen de moderne tijd is opgewassen. Deze familiekroniek gedurende veertig jaar wordt gebracht in een reeks ironisch gestileerde tableaux die Téchiné als opmerkelijk talent deden kennen. Veel aandacht voor de vrouwelijke personages, naast de kordate Moreau is Pisier verrukkelijk als de frivole schoonzuster Régina die zich op háár manier subversief in de familie werkt. Het scenario is van Marylin Goldin en regisseur Téchiné. Het camerawerk is van Bruno Nuytten. Eastmancolor, Mono.

Rude journée pour la reine

1973 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Zwitserland 1973. Drama van René Allio. Met o.a. Simone Signoret, Jacques Debary, Orane Demazis, Olivier Perrier en Arlette Chosson.

Een werkster van middelbare leeftijd droomt uit haar arbeidsomstandigheden en gezinsleven weg in fantasieën die gevoed worden door de geïllustreerde pers en kasteelromans. Gevangenisstraf voor haar stiefzoon die een jong meisje zwanger heeft gemaakt wordt door haar ook geromantiseerd, met alle bittere gevolgen vandien. Het idee dat onontwikkelde mensen worden gesust met valse droombeelden waardoor ze hun eigen situatie gelaten accepteren, kreeg een rechtlijnige uitwerking die snel voorspelbaar wordt. Signoret kan haar eigen intelligentie niet wegspelen in deze naïeve rol, maar blijft bezienswaardig als altijd.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Jusqu'au dernier

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Paul Meurisse, Marcel Mouloudji en Max Revol.

Een gangster besteelt zijn medebendeleden en duikt onder in het circus waar zijn zuster optreedt. Als ze hem toch op het spoor komen, leidt de afrekening tot de totale liquidatie van de bende en sneuvelt de hoofdpersoon als laatste. Hoewel het scenario neerkomt op slachtoffers tellen tot er niemand meer over is, geeft de circus-situering een sfeervolle achtergrond die in het camerawerk soms boeiend wordt benut. Het acteren is interessanter dan de rollen zelf.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

Le Feu de paille

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jean Benoît-Lévy. Met o.a. Lucien Baroux, Orane Demazis, Jean Fuller, Gaby Basset en André Aimos.

Een uitgerangeerde acteur hoopt op een filmrol, maar de regisseur engageert zijn zoontje dat kind-ster wordt, tot jaloezie van zijn vader. Als dit succes van zeer korte duur blijkt, weet hij zijn zoon echter liefderijk op te vangen. Deze verfilming van de roman van Henri Troyat geeft een treffend inkijkje in de mechanismen van het succes en filmische kinderexploitatie. De in kinderregie gespecialiseerde Benôit-Lévy bereikt aandoenlijke resultaten met de kleine Fuller en weet ook verder het juiste midden te bewaren tussen gevoeligheid en smartlap.

Regain

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Marguerite Moreno, Gabriel Gabrio en Édouard Delmont.

Een dorpje op een onvruchtbaar plateau in de Provence raakt steeds verder ontvolkt tot slechts een handjevol bewoners overblijft. Uit angst dat haar zoon ook zal vertrekken zoekt een moeder een vrouw voor hem en vindt een door het leven misdeeld dienstmeisje dat geen eisen kan stellen. Er is echter ook nog een dorpsgenoot die uit pure luiheid is gebleven. Pagnols verfilming van de roman van Giono is serieuzer dan zijn eigen scenario's, maar blijft een lofzang op de natuur en degenen die daarmee in harmonie proberen te leven, met zijn vertrouwde acteursensemble. Scenario van Jean Renoir en André Girard naar een roman van Jean Giono.

Le Schpountz

1937 |

Frankrijk 1937. Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Enrico Glori, Fernand Charpin en Léon Bélières.

Een naïeve kruideniersbediende droomt van filmroem en opnamen in zijn dorp brengen dat ideaal dichterbij. Voor de grap brengt men hem in de waan van de 'grote ontdekking', maar als hij werk en familie verlaat en naar Parijs gaat blijkt zijn contract niets voor te stellen. Pagnol maakte er wel een lang Fernandel- vehikel van, maar het kijkje in de keuken van de vooroorlogse cinema is zowel geestig als interessant. Het scenario is van Pagnol en achter de camera stonden Roger Ledru, Willy en Hanri Daries.

Harvest

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Gabriel Gabrio, Marguarite Moreno en Édouard Delmont.

Volwassen en intens liefdesverhaal over een vrouw met twee minnaars in een verlaten dorp.

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Angèle

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Orane Demazis, Fernandel, Jean Servais, Andrex en Henri Poupon.

Boerendochter Demazis wordt bemind door de niet al te slimme knecht, Fernandel, die van kinds af aan op de boerderij is en door een jonge landarbeider, Servais. Ze gaat echter naar Marseille met een vriend van Servais, Andrex een vlotpratende nietsnut, die op de vlucht is voor de politie. Andrex laat haar als prostitu[KA1]ee werken tot ze een kind krijgt. Fernandel trekt de stoute schoenen aan, en besluit de grote stad te confronteren en gaat haar zoeken. Fernandel neemt haar mee terug naar huis, waar haar vader Poupon haar opsluit totdat Fernandel met haar trouwt en het kind adopteert. Pagnol verfilmde de stof (uit de reeks Provencaalse vertellingen, Un de Beaumugnes) van een aan hem verwante schrijver Jean Giono met zijn bekende vaste acteurs in een gedragen tempo dat naar tegenwoordige maatstaven wel erg laag ligt. Fernandel is heel aandoenlijk als de knecht. Teruggesneden in het algemeen tot resp. 150m en 134m. De op de tv vertoonde versie is 145m. Achter de camera stonden Willy en Roger Ledru.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).